Kontrola płatnika składek ZUS
ZAKŁAD UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH DANE IDENTYFIKACYJNE PŁATNIKA:
ODDZIAŁ W ZAMBROWIE NUSP:
WYDZIAŁ
KONTROLI PŁATNIKÓW SKŁADEK NIP:
718127942
UL Fabryczna 3 REGON:
18-300
Za m b rów
PROTOKÓŁ
kontroli płatnika składek: Urząd Miejski w Jedwabnem uLŻwirki i
18-420 Jedwabne
Kontrolę przeprowadził inspektor kontroli ZUS:
inż. Romuald Kirejczyk posiadający legitymację służbową nr 10064 , na podstawie upoważnienia nr 925/2003 z dnia 24.11.2003r.
Kontrolę przeprowadzono w dniach 25.09.2003,1-3.10, 6-7.10,24-27.11,1-5.12 i 8-10.12.2003r
Zawiadomienie o wszczęciu postępowania kontrolnego przedłożono w dniu 25.09.2003r. Panu Burmistrzowi Michałowi Chajewskiemu.
ZAKRES KONTROLI
1. Prawidłowość i terminowość opracowywania i kompletowania wniosków oraz zaświadczeń dla celów ustalania kapitału początkowego.
USTALENIA KONTROLI
Liczba ubezpieczonych zgłoszonych do ubezpieczeń społecznych (bez osób przebywających na urlopach wychowawczych, bezpłatnych i odbywających niezawodową czynną służbę wojskową)
- według stanu na dzień 30.11.2002 roku wynosił 44 ubezpieczonych
- według stanu na dzień rozpoczęcia kontroli wynosił 58 ubezpieczonych
Liczba wniosków o ustalenie kapitału początkowego przekazana do ZUS przez płatnika składek
(według stanu na dzień rozpoczęcia kontroli) wynosi 32.
Kontrolą w ww. zakresie objęto 20wniosków i 20 zaświadczeń Rp-7,
Zbadano następujące dokumenty:
S akta płatnika KPP
^ akta ubezpieczonych KPU. wykazanych w załączniku nr 2 do protokołu kontroli,
S akta osobowe osób wykazanych w załączniku nr 2 do protokołu kontroli,
S karty wynagrodzeń osób wykazanych w załączniku nr 2 do protokołu kontroli,
S karty zasiłkowe osób wykazanych w załączniku nr 2 do protokołu kontroli,
Szczegółowy wykaz badanych dokumentów zawiera załącznik Nr 2 do protokołu kontroli.
Ustalono:
Zgodnie z pismem O/ZUS w Zambrowie KPP 1000000154590-2001 płatnik składek był zobowiązany do skompletowania i przekazania dokumentacji ubezpieczonych , niezbędnej do ustalenia kapitału początkowego dla ubezpieczonych w następujących terminach:
1 w terminie do 02.01.2002 dla 5ubezpieczonych urodzonych po dniu 31.12.1948r
2 w terminie do 07.03.2002.dla l O ubezpieczonych urodzonych po dniu 31.12.1948r
3 w terminie do 07.05.2002 dla l O ubezpieczonych urodzonych po dniu 31.12.1948r
Płatnik składek zawiadomił ubezpieczonych o wskazanym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych terminie zgłoszenia dokumentacji i wezwał ustnie ubezpieczonych do dostarczenia tej dokumentacji.
Kompletną dokumentację( tj. wniosek o ustalenie kapitału początkowego sporządzony na formularzu ZUS Kp-1, kwestionariusz dotyczący okresów składkowych i nieskładkowych przebytych do 31.12.1998 r. (ZUS RP-6), zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu (ZUS Rp-7 wraz z oryginalnymi dowodami potwierdzającymi okresy składkowe i nieskładkowe ubezpieczonego) wraz z listą ubezpieczonych płatnik składek przekazał Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych w terminach:
w dniu 27.12.2001r. przekazano 7 wniosków, w dniu 2606.2002r. przekazanoó wniosków w dniu 07.03.2003r przekazano 7wniosków
Analiza powyższych dokumentów wraz z dokumentami źródłowymi (aktami osobowymi pracowników. kartami wynagrodzeń, listami płac ) wykazała, że :
- w 20 przypadkach w zaświadczeniu o zatrudnieniu i wynagrodzeniu - druk ZUS Rp-7 ustalono nieprawidłowe kwoty wynagrodzenia.
W 15 w przypadkach stwierdzono wystawienie zaświadczeń, w których nie były ujęte wszystkie okresy zasiłkowe.
W trakcie kontroli sporządzono nowe zaświadczenia z wykazem wszystkich okresów zasiłkowych.
Powyższe nieprawidłowości naruszają:
a postanowienia Art. 22ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r o emeryturach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych ( Dz U. Nr 162 póz 1118 z późn. zm.) a postanowienia Rozporządzania Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 sierpnia 2000
r w sprawie szczegółowych zasad współpracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z
ubezpieczonymi i płatnikami składek w zakresie ustalania kapitału początkowego ( Dz U Nr
72 póz. 846 ).
|
Protokół kontroli wraz z załącznikami sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach Integralną część protokołu stanowią załączniki:
1. Zawiadomienie o wszczęciu postępowania kontrolnego.
2. Wykaz badanych dokumentów
Zgodnie z Art. 91 ust 3 Ustawy z dnia 13 października 1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych ( Dz U Nr 137 póz 887 z późn zm ) płatnik składek ma prawo złożyć w terminie 14 dni od daty otrzymania protokołu pisemne zastrzeżenia do jego ustaleń , wskazując równocześnie stosowne środki dowodowe. Zastrzeżenia należy przesłać na adres: Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Zambrowie ,Wydział Kontroli Płatników Składek, ul. Fabryczna 3a, 18-300 Zambrów
Zambrów 12.12.2003r
INSPEKTOR KONTROLI
Zakład J Ubezpieczeń Społecznych
Romuald Kirejczyk
* Protokół wysłano za pocztowym potwierdzeniem odbioru - odebrano dnia