PROTOKÓŁ KOMPLEKSOWEJ KONTROLI GOSPODARKI FINANSOWEJ GMINY JEDWABNE
REGIONALNA IZBA
OBRACHUNKOWA W
Białymstoku
PROTOKÓŁ
KOMPLEKSOWEJ
KONTROLI GOSPODARKI
FINANSOWEJ GMINY JEDWABNE
przeprowadzonej
W URZĘDZIE
MIEJSKIM w JEDWABNEM
za okres od l
stycznia do 31 grudnia 2005 r.
Jedwabne, maj - czerwiec 2006 r.
…
4.3.1.2.1 Wydatki z tytułu podróży służbowych
pracowników.
Kontroli
poddano prawidłowość odbywania podróży służbowych i ponoszenia wydatków z
tytułu zwrotów ich kosztów. Analizie poddano wyjazdy służbowe Burmistrza i
radnych w okresie 2003-2005.
Ustalono, iż
wiele spośród poleceń wyjazdu służbowego, na podstawie których rozliczał koszty
podróży służbowych Burmistrz M.Chajewski wykazuje uchybienia w świetle
przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia
2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących
pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery
budżetowej z tytułu podróży służbowej na terenie kraju (Dz. U. Nr 236, póz.
1990 ze zm.) oraz zasad wypełniania dokumentu „Polecenie wyjazdu
służbowego", określonych w załączniku nr 6 do „Instrukcji zastosowania,
wypełniania i obiegu dokumentów w Urzędzie". Stosownie do przepisów
wewnętrznych, polecenia wyjazdu powinny zawierać w swej treści m.in. określenie
celu podróży i stwierdzenie pobytu. Ustalono, iż większość poleceń wystawionych
Burmistrzowi przez Przewodniczącego Rady J.Goszczycki nie zawiera określenia
celu podróży, np. delegacje wystawione na dzień:
- 14 stycznia 2003 r. do Warszawy -
koszt 279,22 zł,
- 8 kwietnia 2003 r. do Warszawy -
276,91 zł,
- 8 maja 2003 r. do Łomży i Augustowa
- 208,45 zł,
- 14 maja 2003 do Olsztyna - 271,43
zł
- 2 grudnia 2003 r. do Warszawy -
269,22 zł
- 18 lutego 2004 r. do m. Jąkać Dwoma
i Warszawy - 623,82 zł,
- 7 kwietnia 2004 r. do Płaskiej -
196,15 zł,
- 29 czerwca 2004 r. do Warszawy -
285,11 zł,
- 22 września 2004 r. do Łomży i
Warszawy - 356,14 zł.
- 2 czerwca i 21-22 czerwca 2005 r.
do Częstochowy - 659,06 zł i 680,18 zł.
Brak wiedzy
na temat określenia celu podróży w wyniku analizy druków polecenia wyjazdu
służbowego pozostaje w związku z praktyką nie częstego nie potwierdzania pobytu
w miejscu wyjazdu. W wielu przypadkach polecenia wyjazdu służbowego opatrzone
są własnoręcznymi adnotacjami Burmistrza, wskazującymi na cel pobytu (niekiedy
zaniechano również takiej formy potwierdzania pobytu), np.:
- 21 kwiecień 2004 r. delegacja
wystawiona do Olsztyna, rozliczony wyjazd do Warszawy bez potwierdzenia pobytu
i do Łomży - 314,34 zł,
- 21-22 czerwca 2005 r. drugi wyjazd
do Częstochowy w tym miesiącu - 680,18 zł.
Nagminną
praktyką przy wyjazdach Burmistrza był brak związku między miejscem i datą
podróży służbowej określonymi w poleceniu wyjazdu służbowego podpisanym przez
Przewodniczącego Rady, np.:
- 6 marca 2003 r. delegacja wystawiona
do Łomży, rozliczony wyjazd do Warszawy,
- 24 lutego 2003 r. delegacja
wystawiona do Łomży; potwierdzenie pobytu w Hotelu Leśnym w Białymstoku,
- 16 maja 2003 r. - delegacja
wystawiona do Łomży, rozliczony pobyt w Grajewie,
- 20 sierpnia 2003 r. - delegacja
wystawiona do Grajewa, rozliczony pobyt w Stawiskach i 2 razy w Łomży,
- 11 sierpnia 2003 r. delegacja
wystawiona do Łomży, cel - WKU, rozliczony dodatkowo jeszcze dwa razy pobyt w
Łomży i w Przytułach,
- l sierpnia 2003 r. delegacja
wystawiona do Łomży, rozliczono dodatkowo jeszcze wyjazd do Grajewa,
- 6 listopada 2003 r. rozliczony
wyjazd do Spały bez określenia miejsca wyjazdu,
- 3 sierpnia 2004 r. delegacja
wystawiona do Łomży, a rozliczony również wyjazd do Gołdapi,
- 23 września 2004 r. delegacja
wystawiona do Łomży, a rozliczony również wyjazd do Warszawy,
- 16 września 2004 r. delegacja
wystawiona do Łomży i Białegostoku a rozliczony wyjazd do Warszawy, Grajewa i
Przytuł,
- 31 sierpnia 2004 r. delegacja bez
określenia daty i miejsca wyjazdu, rozliczony wyjazd do Łomży i Białegostoku,
- 27 września 2004 r. delegacja
wystawiona do Warszawy a rozliczony wyjazd do Łomży 2 razy, Nowogrodu, Grajewa
i Starych Juch,
- 21 grudnia 2004 r. delegacja
wystawiona do Łomży a rozliczony pobyt w Broku i Białymstoku,
- 29 grudnia 2004 r. nie ma w
poleceniu miejsca delegowania, rozliczono wyjazd 2 razy do Łomży i wyjazd do
Białegostoku,
- 21 lutego 2005 r. delegacja
wystawiona do Łomży, rozliczony dodatkowo wyjazd do Warszawy,
- 14 lutego 2005 r. delegacja wystawiona
do Białegostoku, rozliczono również pobyt w Warszawie,
- 25 stycznia 2005 r. delegacja
wystawiona do Białegostoku, rozliczono wyjazdy do Suwałk, Gołdapi i Łomży,
- 3 stycznia 2005 r. delegacja
wystawiona do Pisza, rozliczono pobyt w Łomży i Białymstoku,
-1 marca 2005 r. delegacja wystawiona
do Pisza, a rozliczono dodatkowo 2 razy wyjazd do Łomży i wyjazd do
Białegostoku,
- 2 maja 2005 r. - delegacja
wystawiona do Łomży, rozliczono dodatkowo wyjazdy 2 razy do Łomży oraz wyjazdy
do Wizny i Rajgrodu (w tym w dniu l maja),
- 13 kwietnia 2005 r. - delegacja bez
określenia miejsca i celu podróży; rozliczone przejazdy na 196,15 zł,
- 31 marca - l kwietnia 2005 r. -
delegacja bez daty oraz określenia miejsca i celu podróży, rozliczona podróż do
Sanoka na kwotę 894,68 zł, pobyt potwierdzony przez Burmistrza jedynie
dopiskiem na delegacji,
- 5 czerwca 2005 r. delegacja
wystawiona do Łomży, a rozliczone wyjazdy do Ostrołęki i Warszawę. Powyższe
przykłady świadczą o tym, iż sporządzanie druków polecenia wyjazdu służbowego,
wskazywanie miejsca i daty wyjazdu oraz opatrywanie ich podpisami
Przewodniczącego Rady było jedynie czynnością formalną, a nie dowodem
faktycznego zlecenia (akceptacji) miejsca i celu wyjazdu przez osobę wykonującą
wobec Burmistrza czynności z zakresu prawa pracy.
Wskazania
wymaga również, iż w praktyce występowała sytuacja, w której w dyspozycji
Burmistrza były podpisane przez Przewodniczącego Rady in blanco druki polecenia
wyjazdu służbowego, co Przewodniczący Rady potwierdził w ustnym wyjaśnieniu.
Potwierdza to także analiza poleceń wyjazdu służbowego, np. na poleceniu nr
103/03 z dnia 28 marca 2003 r., wystawionym do Łomży i Białegostoku, (bez
określenia celu podróży) znajduje się pieczątka potwierdzająca pobyt w
Małopolskiej Wytwórni Maszyn w Brzesku (koszt przejazdu do tej miejscowości nie
był rozliczany). Wyjazd do Brzeska rozliczony był natomiast za okres 30-31
marca 2003 r. (polecenie wyjazdu bez numeru, znajduje się na nim również
pieczątka potwierdzająca pobyt w Brzesku). Wątpliwości wzbudza także dwukrotne
rozliczanie kosztów podróży do odległych miejscowości (Częstochowa w 2005
roku), gdzie w treści delegacji dotyczącej drugiego wyjazdu w to miejsce, gdzie
potwierdzeniem pobytu jest tylko dopisek Burmistrza. Kserokopie delegacji
stanowią załącznik nr 6 do protokołu kontroli.
Polecenia
wyjazdu służbowego Burmistrza były co do zasady podpisywane przez
Przewodniczącego Rady J.Goszczycki. Stwierdzono sporadyczne przypadki, iż do
rozliczenia przedkładane były także druki polecenia wyjazdu służbowego nie
podpisane przez Przewodniczącego Rady, np. 12 lutego 2004 r. rozliczony wyjazd
do Augustowa i 9 czerwca 2004 r. rozliczony wyjazd do Łomży,
4.3.1.2.1.1. Analiza poleceń wyjazdu służbowego
wystawianych radnym za okres 2003-2005 wykazała nieprawidłowości polegające na
odbywaniu podróży służbowych przez radnych K.I. i W.W. a na podstawie poleceń
wystawionych przez inne osoby niż Przewodniczący Rady (głównie z-cy Burmistrza
K. N , ale również Burmistrza M.
Chajewski - 20 maja 2004 r.), czyli z
naruszeniem przepisów § l i § 5 ust. l rozporządzenia Ministra Spraw
Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2000 r. w sprawie sposobu
ustalania należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych radnych gminy
(Dz. U. Nr 66, póz. 800 ze zm.). Stwierdzono także przypadki nie określania
celu podróży radnego, np. w 2004 r.:
- K. I otrzymał polecenie wyjazdu od z-cy Burmistrza
do Białegostoku bez określenia celu podróży; przejazd do Białegostoku został
rozliczony dwa razy; jako potwierdzenie pobytu pieczątka kina TON w
Białymstoku,
- W. W odbył bez określenia celu podróży wyjazdy do
Raczek (polecenie wystawione przez z-cę Burmistrza) i Płaskiej.
Zasady zwrotu kosztów przejazdów
radnych ustalone zostały przez Radę Miejską na analogicznych zasadach jak
wynikające z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19
grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności
przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej
jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na terenie kraju.
….
4.3.3.
Kontroli poddano wydatki na obsługę prawną Urzędu Miejskiego. Stwierdzono, iż
obsługa prawna jest organizowana poprzez zawieranie umów zlecenia z
kancelariami prawniczymi.
Umowa z Kancelarią Radcy Prawnego J.
W z Łomży została podpisana przez Burmistrza M.
Chajewskiego w dniu 31 maja 2004 roku na czas nieokreślony, począwszy od l
czerwca 2004 r. Zawarcie umowy, jak wynika z wyjaśnienia S. M prowadzącego sprawy zamówień publicznych w
Urzędzie, nie było poprzedzone prowadzeniem postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego. Potwierdza to brak jakiejkolwiek dokumentacji, która
poświadczałaby wybór wykonawcy w trybie Prawa zamówień publicznych.
Wynagrodzenie za świadczenie obsługi prawnej ustalono w umowie na 2.500 zł
netto (3.050 zł brutto), zaś aneksem z dnia 30 grudnia 2004 r. podniesiono
wynagrodzenie do kwoty 3.500 zł netto (4.270 zł brutto). Rozwiązanie umowy
nastąpiło za porozumieniem stron w dniu 29 kwietnia 2005 r. Za świadczenie
obsługi prawnej wypłacono J. W
wynagrodzenia w kwocie:
- za okres od l czerwca 2004 r. do 31
grudnia 2004 r. - 21.350 zł (netto 17.500 zł)
- za okres od l stycznia 2005 r. do
29 kwietnia 2005 r. - 17.080 (netto 14.000 zł)
Łącznie wypłacono kwotę 38.430 zł
(31.500 zł bez VAT), co przesądza, iż zlecenie obsługi
powinno nastąpić na zasadach
określonych w ustawie Prawo zamówień publicznych.
Przedmiot obsługi prawnej świadczonej
przez J. W był określony w zakresie czynności stanowiącym
załącznik do umowy. Należało do niego m.in. udzielanie Urzędowi opinii i porad
prawnych oraz wyjaśnień w zakresie prawa, opiniowanie projektów wiążących
ustaleń dotyczących rozporządzenia mieniem znacznej wartości oraz opiniowanie
pod względem prawnym projektów umów cywilnoprawnych (kserokopia umowy, zakresu
czynności oraz wyjaśnienie w sprawie udzielania zamówień publicznych na usługi
prawnicze stanowią załącznik nr 8 do protokołu kontroli. W umowie wskazano, że
poza ustalonym wynagrodzeniem zleceniobiorcy wypłacane będą koszty zastępstwa
procesowego oraz koszty dojazdów do sądów i urzędów, w których udział radcy
jest konieczny.
Stwierdzono, iż w trakcie trwania
umowy ze środków budżetu gminu opłacono koszty szkolenia J. W , organizowanego przez Okręgową
Izbę Radców Prawnych w wysokości 450 zł. Ponoszenie kosztów szkoleń J. W nie wynikało z treści umowy cywilnoprawnej, na
podstawie której świadczyła ona obsługę Urzędu. Kserokopia rachunku za
szkolenie radcy stanowi załącznik nr 9 do protokołu kontroli.
4.3.3.1. W
dniu 4 maja 2005 r. została zawarta umowa zlecenia między Burmistrzem
Jedwabnego M. Chajewskim a Kancelarią Adwokacką W. S
z Białegostoku. Jako jej
przedmiot określono „prowadzenie obsługi prawnej w zakresie problematyki
związanej z działalnością Urzędu Gminy w Jedwabnem". Umowa została zawarta
na okres do 30 kwietnia 2007 roku, czyli na 24 miesiące. Biorąc pod uwagę
wysokość wynagrodzenia Kancelarii - 3.660 zł brutto (3.000 netto) miesięcznie,
wartość zamówienia odpowiadała kwocie 72.000 zł, czyli przekraczała 6.000 euro.
Powodowało to obowiązek przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego, zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych. Nie
stwierdzono żadnej dokumentacji postępowania, świadczącej o tym, iż stosowano
procedury zawarte w ustawie. Potwierdza to wyjaśnienie S. M , który oświadczył, iż żadne
postępowania w sprawie zlecenia usług prawniczych nie było prowadzone.
W treści umowy wskazano, że w
przypadku jej rozwiązania przed terminem „bez ważnej przyczyny",
kancelarii wypłacone zostanie wynagrodzenie przysługujące do czasu upływu
umownego terminu świadczenia usług, czyli do 30 kwietnia 2007 roku.
W treści umowy wskazano, że oprócz
prowadzenia obsługi prawnej w zakresie problematyki związanej z działalnością
Urzędu, której koszty miało konsumować wynagrodzenie określone w umowie,
kancelaria zagwarantowała sobie prawo do wynagrodzenia za czynności zastępstwa
procesowego, „według stawek określonych przepisami rozporządzenia Ministra
Sprawiedliwości z dnia 28 września 2002 r. w sprawie opłat za czynności
adwokackie oraz ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów nieopłaconej pomocy
prawnej udzielonej z urzędu (Dz. U. Nr 163, póz. 1348 ze zm.)",
wypłacanego w dacie udzielenia pełnomocnictwa procesowego.
Stwierdzono, iż oprócz comiesięcznych
kosztów prowadzenia obsługi, na rzecz adwokata W. S wypłacono po zawarciu umowy także
wynagrodzenie, wynikające z wystawionej przez niego faktury za sprawę cywilną w
postępowaniu nakazowym przeciwko B. R
w kwocie 4.392 zł; faktura z 19
lipca 2005 r., wystawiona przed rozpoczęciem postępowania. Nie okazano
dokumentacji tego postępowania, jak wyjaśnił Skarbnik jest ona w posiadaniu W.
S .
Kserokopia umowy stanowi załącznik nr
10 do protokołu kontroli; wyjaśnienie dotyczące udzielania zamówień na usługi
prawnicze wchodzi w skład załącznika nr 8 do protokołu.
4.3.3.2. W
trakcie obowiązywania umów o świadczenie obsługi prawnej z J. W i W. S ponoszone były przez gminę także inne koszty
usług prawniczych.
W dniu 10 marca 2005 r. Burmistrz M.
Chajewski pobrał zaliczkę z kasy w wysokości 1.250 zł. Została ona rozliczona
fakturą na kwotę 1.220 zł, wystawioną przez Kancelarię Adwokacką R. S za zastępstwo procesowe w sprawach II SA/Bk
803/04 i 804/04. Następnie, 13 maja 2005 r. opłacono na rzecz R. S dwie faktury po 610 zł, dotyczące sporządzenia
i wniesienia skarg kasacyjnych do NSA w wyżej wymienionych sprawach. R. S wykonywał czynności zastępstwa procesowego
zarówno w czasie, gdy zobowiązany była do tego - zgodnie z umową - J. W , jak i w czasie prowadzenia obsługi
przez W. S . Upoważnienia do
wniesienia skarg kasacyjnych udzielone zostały R. S z
datą 13 maja 2005 r. Znajdują się na nich podpisy Wiceprzewodniczącego Rady
Miejskiej K. I (sprawy te prowadzone były z inicjatywy Rady
Miejskiej, jako skarżącego).
W dniu 23 marca 2005 roku opłacona
została faktura w kwocie 3.050 zł, wystawiona 18 marca 2005 r. przez Kancelarię
radcy prawnego I. M. S za „opinię o dokumentacji dotyczącej przetargu
na budowę gimnazjum w Jedwabnem i ogłoszenia o przetargu KZB" (brak
dokumentów dotyczących ewentualnego zlecenia opracowania takiej opinii) została
wystawiona przez I. M. S dnia 18 marca 2005 roku. Czynność wykonania
opinii realizowana była w czasie pełnienia obsługi prawnej Urzędu przez radcę
J. W (za wynagrodzeniem miesięcznym 4.270 zł) i
należała do zakresu jej zadań.
Należy podkreślić, iż w czasie
sporządzenia opinii Urząd dysponował już wiedzą o zatwierdzeniu dokumentacji
postępowania przez Podlaski Urząd Wojewódzki, jako zgodnej z przepisami. Prawa
zamówień publicznych. Budowa gimnazjum jest bowiem inwestycją dofinansowaną ze
środków ZPORR, Priorytet 3, działanie 3.5 Lokalna infrastruktura społeczna, a
zatem dokumentacja zamówienia publicznego podlegała przekazaniu, celem
weryfikacji, instytucji pośredniczącej, co wynikało z § 14 określającego wzoru
umowy o dofinansowanie projektu, stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia
Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 14 października 2004 r. w sprawie wzorów
umów o dofinansowanie projektów realizowanych w ramach Zintegrowanego Programu
Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 225, póz. 2285). Umowa o
dofinansowanie została zawarta z instytucją pośrednicząca 4 stycznia 2005 r.
Opinia PUW na temat dokumentacji posiada datę 9 marca 2005 roku (wpłynęła do
Urzędu 10 marca) i jest pozytywna.
W świetle powyższych faktów zlecenie
wykonania opinii prawnej w odniesieniu do wskazanego zagadnienia należy uznać
za naruszenie zasady określonej w art. 92 pkt 3 in fine ustawy o finansach
publicznych z dnia 26 listopada 1998 r. (art. 138 pkt 3 obecnie obowiązującej
ustawy o finansach publicznych). Dodatkowo zaś należy wskazać, iż czynność taka
mieściła się w zakresie obowiązków J. W
wówczas prowadzącej wówczas obsługę prawną Urzędu. Kserokopia
dokumentacji dotyczącej tej opinii stanowi załącznik nr 11 do protokołu
kontroli.
Opinia dotycząca „ogłoszenia o
przetargu (KZB)" została omówiona w rozdziale dotyczącym zamówień
publicznych.
Zlecenie opinii prawnej A. K w
związku z prowadzeniem przetargu na wyłonienie wykonawcy budowy gimnazjum
zostało opisane przy kontroli udzielenia zamówienia publicznego na budowę
gimnazjum.
4.3.4. Badając
wydatki budżetowe za lata 2003 i 2004 stwierdzono, iż Burmistrz Jedwabnego M.
Chajewski zawierał umowy cywilnoprawne z radnymi, naruszając tym samym
postanowienia art. 24d ustawy o samorządzie gminnym. Ustalono, iż w 2003 roku
zlecono radnemu W. W wykonanie następujących prac:
- pomalowanie gminnego samochodu
Mercedes i konserwację podwozia za kwotę 1.200 zł (brak umowy pisemnej),
- m.in. spawanie popękanej karoserii
i malowanie elementów karoserii gminnego samochodu Mercedes za kwotę l .500 zł
(brak umowy pisemnej),
- przewodu kominowego za kwotę 700 zł
(brak umowy pisemnej),
- wykonanie ogrodzenia pomnika w
Kostkach za kwotę 1.150 zł (umowa zawarta w dniu 15 listopada 2003 r.).
Ponadto w dniu 29 lipca 2004 r.
Burmistrz zawarł dwie umowy o dzieło z Przewodniczącym Rady Miejskiej J. Goszczyckim
(każda z umów opiewa na kwotę 120 zł) dotyczące udziału w komisji egzaminującej
nauczycieli w związku z ubieganiem się przez nich stopnie awansu zawodowego.
Łącznie Burmistrz zawarł z radnymi
umowy na kwotę 4.690 zł. Koszty realizacji wynikających z tych umów zobowiązań
pieniężnych zostały pokryte ze środków budżetu gminy. Kserokopie umów i
rachunków stanowią załącznik nr 12 do protokołu kontroli.
…
5.5. Kontroli
poddano prawidłowość zawierania umów dzierżawy na czas przekraczający 3 lata w
okresie 2003-2006 roku. Stwierdzono, iż w tym okresie zawarte zostały 4 umowy
na okres 10 lat, z czego 2 w 2003 roku, l w 2004 roku i l w 2005 roku.
Stwierdzono, iż tylko umowa zawarta w 2005 roku z M. D była poprzedzona przeprowadzeniem postępowania
przetargowego.
Stosownie do przepisów zawartych w
uchwale Rady Miejskiej z dnia 22 lutego 2003 roku w sprawie zasad zbywania,
nabywania i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania i
najmu na okres dłuższy niż 3 lata, zawarcie umowy dzierżawy na okres dłuższy
niż 3 lata wymaga przeprowadzenia postępowania przetargowego na zasadach
wynikających odpowiednio z rozporządzenia Rady Ministrów określającego zasady
przeprowadzania przetargów na zbycie nieruchomości. Wyjątek od przetargowego
trybu wydzierżawiania i najmu nieruchomości na okres dłuższy niż 3 lata dotyczy
przeznaczenia nieruchomości na:
- potrzeby administracji
samorządowej, - potrzeby gminnych zakładów i jednostek budżetowych,
- potrzeby jednostek i organizacji
prowadzących działalność użyteczności publicznej. a także wydzierżawienia
dotychczasowemu dzierżawcy lub najemcy na kolejny okres, jeżeli wywiązał się z
postanowień umowy, złoży wniosek przed jej wygaśnięciem, a zawarcie umowy nie
jest sprzeczne z interesem gminy.
5.5.1. Spośród
pozostałych 3 umów zawartych na 10 lat stwierdzono, że zawarta w 2004 r. mowa
dzierżawy gruntu rolnego we wsi Koniecki była poprzedzona umową zawartą przez
dzierżawcę S. K z samorządem wsi Koniecki, dotycząca dzierżawy
gruntów w obrębie tej wsi (jak należy domniemywać, stanowiły one wcześniej
wspólnotę gruntową).
Z dokumentacji dotyczącej zawarcia w
2003 roku umowy dzierżawy z K. K nie wynika, aby istniały przesłanki do
pominięcia trybu przetargowego przy wyborze dzierżawcy. W okazanych dokumentach
znajduje się natomiast wykaz nieruchomości przeznaczonych do wydzierżawienia,
zawierający działkę wydzierżawioną następnie przez K. K .
5.5.2.
Stwierdzono, iż umowę dzierżawy nieruchomości gminnej położonej przy ul.
Wesołej z-ca Burmistrza K. N zawarł w dniu 15 października 2003 r. z E. Ch (żoną Burmistrza). Czynsz ustalono na
kwotę stanowiąca równowartość ceny 0,47q żyta zł rocznie, czyli -jak przewidują
przepisy uchwały Rady Miejskiej - działka zakwalifikowana została jako
nieruchomość rolna. Jak wynika ze złożonego wyjaśnienia, zawarcie tej umowy nie
było poprzedzone przeprowadzeniem przetargu. Z treści złożonego przez E. Ch wniosku o wydzierżawienie omawianej
nieruchomości wynika, iż nie była uprzednio przez nią dzierżawiona, a zatem nie
występowała przesłanka odstąpienia od trybu przetargowego. Kwestia
wydzierżawienia nieruchomości żonie Burmistrza została skierowana przez M. Chajewskigo
na obrady Rady Miejskiej (tryb taki nie wynikał z uchwały określającej zasady
wydzierżawiania nieruchomości gminnych). Rada - jak wynika z protokołu sesji z
dnia 31 sierpnia 2003 r. -przychylnie zaopiniowała wniosek E. Ch , w wyniku czego zawarto umowę na
okres 10 lat. J. J - zajmująca się ówcześnie sprawami przetargów
na zbycie nieruchomości -nieruchomość ta była ujęta w wykazie nieruchomości
przeznaczonych do wydzierżawienia, wywieszonym przez okres 3 tygodni, jednakże
nikt nie wykazywała zainteresowania jej wydzierżawieniem. Z okazanej
dokumentacji i wyjaśnienia wynika zatem, iż mimo wcześniejszego podjęcia
działań zmierzających do wydzierżawienia działki nie zastosowano trybu
przetargowego. Naruszono tym samym postanowienia uchwały z dnia 22 lutego 2003
roku. Przesądza to jednocześnie, iż umowa zawarta między gminą Jedwabne i E. Ch nie może być uznana za stosunek prawny
powstały na warunkach powszechnie obowiązujących, o którym mowa w art. 24j ust.
l in fme ustawy o samorządzie gminnym.
Nie stwierdzono, aby Burmistrz M. Chajewski
złożył Wojewodzie oświadczenie o umowie cywilnoprawnej zawartej przez małżonkę
z gminą, czego wymaga powołany wyżej przepis. Obowiązek złożenia oświadczenia w
terminie 30 dni od dnia zaistnienia przyczyny jego złożenia formułuje art. 24j
ust. 3 w zw. z ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym. Na podstawie dzienniku
nadawczego Urzędu stwierdzono, iż w okresie od 16 października do 16 listopada
2003 roku do Wojewody Podlaskiego wysłano z Urzędu jedno pismo w dniu 7
listopada 2003 r., nie dotyczyło ono jednakże złożenia oświadczenia (znak
pisma: RG.0150-10/03). Stosownie do przepisów art. 24k ustawy o samorządzie
gminnym, nie złożenie oświadczenia w terminie 30 dni zagrożone jest sankcją
utraty wynagrodzenia za okres od upływu terminu jego złożenia (30 dni od dnia
wystąpienia okoliczności) do dnia jego złożenia.
Kserokopia okazanej kontrolującym dokumentacji dotyczącej zawarcia umowy dzierżawy z E. Ch i wyjaśnienia stanowią załącznik nr 16 do protokołu kontroli.
…
4.3.1.6.1
Uchwałą nr XXIX/223/05 Rada Miejska w dniu 1.02.2005r. przyjęła gminny program
profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2005 r. Kontrolującym
okazano preliminarz budżetowy na realizację gminnego programu rozwiązywania
problemów alkoholowych na 2005 r. wynika z niego, że zaplanowane w wysokości
70.000 zł wydatki na przeznaczono na:
— finansowanie terapii i
rehabilitacji osób uzależnionych od alkoholi - 20.000 zł
— podejmowanie działalności
informacyjnej i edukacyjnej o tematyce przeciwalkoholowej dla młodzieży i
rodziców - 5.000 zł
— pokrycie kosztów pobytu dzieci na
koloniach letnich (feriach zimowych) z rodzin dotkniętych problemem alkoholowym
- 16.000 zł
— szkolenie członków GKRPA - 1.000 zł
— wynagrodzenie członków GKRPA -
6.000 zł
— wynagrodzenie pełnomocnika GPRPA -
2.400 zł
— współfinansowanie imprez i zabaw
promujących trzeźwość i przeciwdziałanie alkoholizmowi - 12.000 zł
— zakup materiałów pomocnych w
ustaleniu diagnozy uzależnienia od alkoholu - 2.000 zł
— zakup pomocy naukowych i
dydaktycznych przeznaczonych dla dzieci i młodzieży z
rodzin uzależnionych- 5.600 zł
Określiła ona m.in. zasady
wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, w
wysokości 10% najniższego wynagrodzenia za każdorazowy udział w posiedzeniu tej
komisji i w kontrolach. W badanym okresie tj. w październiku i grudniu 2005 r.
Członkowie komisji pobrali
wynagrodzenie po potrąceniu podatku, na podstawie sporządzonej listy obecności
(84,90 zł brutto - 68,80 zł netto). Stwierdzono, że w posiedzeniu ww. komisji
brał udział Burmistrz Jedwabnego, który nie pobierał należnego wynagrodzenia z
tego tytułu.
Ustalono, że Burmistrz jest członkiem
GKRPA. (zarządzeniem nr 11/02 z 23.12.2002 r. Burmistrz powołał 6 członków
komisji, w tym siebie jako przewodniczącego). Ustalono, że Burmistrz nie
pobierał stosownego wynagrodzenia za udział w innych posiedzeniach tej komisji.
4.3.1.6.2.
Wydatkowane środki funduszu oprócz wynagrodzeń członków komisji przeznaczono
m.in. na:
— wynagrodzenie na podstawie umów
zlecenia, głównie z K. K., która otrzymała łącznie 17.520 zł (kwota obliczona
na podstawie ewidencji księgowej -wydatków w rozdziale 85154 „Przeciwdziałanie
alkoholizmowi"
— wynagrodzenie pełnomocnika ds.
rozwiązywania problemów alkoholowych - 5.300 zł
— zakup słodyczy dla dzieci z rodzin
patologicznych -2.553 zł
— udział młodzieży szkolnej w XXX
Ogólnopolskim Rajdzie Grunwaldzkim -1.400 zł
— pobyt na turnusie kolonijnym w m.
Ząb - 9.072 zł (szerzej na ten temat w pkt 4.3.5. protokołu kontroli)
— na obsługę punktu konsultacyjnego
dla osób z problemami alkoholowymi i członków ich rodzin w Jedwabnem 4.800 zł
(na podstawie umowy z Wojewódzkim Ośrodkiem Profilaktyki i Uzależnień w Łomży
zawartej na okres od 1.01.2005 r. do 31.12.2005 r.)
— dojazdy osób uzależnionych do
punktów leczniczych, programy profilaktyczne oraz pochodne od ww. wynagrodzeń.
Kontrolującym okazano następujące
umowy zlecenia z K. K., na kwotę 13.020 zł:
— z 4.01.2005 r. na realizację
zadania „Socjoterapia dzieci i młodzieży" na czas określony od 4.01.2005
r. do 31.12.2005 r. Za wykonanie zadania zleceniodawca zobowiązuje się zapłacić
kwotę 40 zł za l godzinę zajęć (zaplanowano 2 spotkania w tygodniu po 3
godziny). Z ewidencji księgowej wydatków wynika, że K. K. otrzymała miesięcznie
960 zł brutto
— z 27.06.2005 r. na przyjęcie
obowiązków kierownika letnich kolonii w okresie od 02.08 do 11.08.2005 r. w m.
Ząb za wynagrodzeniem brutto - 1.200 zł (za czas trwania kolonii otrzymała
także pełne wynagrodzenie z umowy zlecenia z 4.01.2005 r.)
— ponadto K. K. otrzymała 300 zł
brutto nagrody za zorganizowanie kolonii (w formie aneksu do ww. umowy zlecenia
z 15.09.05)
Kserokopia umów zleceń oraz
wyjaśnienie Skarbnika odnośnie wynagrodzenia za umowę z 27.06.2005 r. stanowi załącznik
nr 7 do protokołu kontroli.
Ponadto K. K. otrzymał, kwotę 4.500
zł z następujących umów zleceń:
— z 4.01.2005 r. na realizację
programu profilaktycznego „Odczuwaj, ufaj, mów", który był realizowany w
Publicznym Gimnazjum w Jedwabnem w klasach I- III na zajęciach lekcyjnych. Za
wykonania zlecenia zleceniodawca zobowiązuje się zapłacić kwotę 50 zł za l
godzinę zajęć (zaplanowano 6 godzin/klasę). Z zaświadczenia Dyrektora Gimnazjum
w Jedwabnem wynika, że w roku szkolnym 2004/2005 do dnia 20.05.2005 r. K. K.
zrealizowała 37 godzin lekcyjnych (kontrolującym nie okazano zaświadczenia na
realizację 17 godzin)
— z 4.10.2004 r. na realizację
programu profilaktycznego „Odczuwaj, ufaj, mów", który był realizowany w
Szkołach Podstawowych w klasach IV-VI na zajęciach lekcyjnych. Za wykonania
zlecenia zleceniodawca zobowiązuje się zapłacić kwotę 50 zł za l godzinę zajęć
(zaplanowano 6 godzin/klasę). Z zaświadczenia Dyrektora Szkoły Podstawowej w
Jedwabnem wynika, że K. K. zrealizowała 36 godzin lekcyjnych
Ustalono, że w innych szkołach
podstawowych objętych programem zajęcia zostały
przeprowadzone w 2004 r.