BIP Gminy Jedwabne

Biuletyn Informacji Publicznej

P O S T A N O W I E N I E

Jedwabne, dnia 16 grudnia 2010 roku


BIOŚ. 7624-7/10

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 63 ust. 2, art. 64 ust. 1 oraz 65 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.) oraz art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 roku nr 98, poz. 1071 ze zm.) a także w § 3 ust. 1 pkt 60 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. Nr 213, poz. 1397) po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży


p o s t a n a w i a m


nie stwierdzić potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko polegającego na przebudowie dróg gminnych i wewnętrznych w obrębie wsi Grądy Małe i Grądy Wielkie na terenie Gminy Jedwabne .


U Z A S A D N I E N I E

Wnioskiem z dnia 15 grudnia 2010 roku Gmina Jedwabne reprezentowana przez Burmistrza Jedwabnego zwróciła się o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na przebudowie dróg gminnych i wewnętrznych w obrębie wsi Grądy Małe i Grądy Wielkie na terenie Gminy Jedwabne.
Do wniosku dołączono 3 egzemplarze karty informacyjnej przedsięwzięcia wraz z jej zapisem w formie elektronicznej, poświadczoną przez właściwy organ kopią mapy ewidencyjnej w skali 1:5000 obejmującej obszar, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz wypis z ewidencji gruntów obejmującego przewidywany teren na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz wypisy działek sąsiednich.
Na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.) oraz art. 49 kpa poprzez obwieszczenie z dnia 16 listopada 2010 roku zamieszczone na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Jedwabnem i wywieszone na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Jedwabnem przy ul. Żwirki i Wigury 3 oraz tablicach ogłoszeń w miejscach planowanej inwestycji tj. miejscowości Grady Małe i Grądy Wielkie, powiadomiono strony podając do publicznej wiadomości informację o wszczęciu postępowania administracyjnego i wystąpieniu do organów opiniujących, informując jednocześnie o możliwości zapoznania się ze złożonym wnioskiem oraz o możliwości składania ewentualnych uwag i zastrzeżeń. We wskazanym terminie strony nie wniosły uwag ani zastrzeżeń do przedmiotu postępowania.

Planowane przedsięwzięcie obejmuje przebudowę dróg gminnych nr 104665B w miejscowości Grądy Małe i nr 104664B w miejscowości Grądy Wielkie i drogi wewnętrznej łączącej te miejscowości. Projektowane drogi służą do obsługi ruchu lokalnego i transportu gospodarczego. W miejsce istniejącej nawierzchni brukowcowej i gruntowej projektuje się nawierzchnię z masy bitumicznej, o szerokości 3,50m i 5,0m ograniczoną po obu stronach poboczami z gruntowymi szerokości 1,0-1,50m . Początek odcinków dróg przyjęto na krawędzi drogi powiatowej nr 1925B Jedwabne – Burzyn a koniec na granicach zabudowy wsi Grądy Małe i Grądy Wielkie. Łączna długość wszystkich odcinków wynosi około 2,610 km. Przewidziano odwodnienie powierzchniowo zgodnie z istniejącym nachyleniem terenu do rowów przydrożnych i naturalnych cieków.
Przebudowa realizowana będzie poprzez wykonanie robót ziemnych, przy użyciu sprzętu mechanicznego (wykop koryta), oraz rozebranie istniejącej nawierzchni brukowcowej oraz wykonanie podbudowy z mieszanki kruszywa łamanego (rozścielenie mechaniczne przy użyciu równiarki) a także mechaniczne ułożenie nawierzchni z masy asfaltobetonowej dwuwarstwowo grubości po 4 cm każda warstwa i zagęszczeniu przy użyciu walcy i zagęszczarek. Pobocza wykonane będą z kruszywa naturalnego dostarczonej na budowę transportem samochodowym i wbudowanego ręcznie.

Projektowane parametry drogi:
• przekrój dla klasy dróg lokalnych – L,
• prędkość projektowa – 30 km/h,
• szerokość jezdni – 3,50m - 5,0 m,
• spadek poprzeczny jezdni – daszkowy i = 2%,
• długość projektowanych odcinków dróg:
• droga gminna nr 104665B w miejscowości Grądy Małe - 740,00 mb,
• droga gminna nr 104664B w miejscowości Grądy Wielkie oznaczona – 740,00 mb,
• droga wewnętrzna – 850,08 mb,
• droga wewnętrzna – 107,05 mb,
• droga wewnętrzna – 160,00 mb
• powierzchnia jezdni wynosi około: - 11 670m2 .

W karcie informacyjnej przedsięwzięcia przedstawiono następujące warianty przedsięwzięcia:
a) wariant zerowy, czyli dalsze pozostawienie nawierzchni brukowcowej i gruntowej remontując ją, co jest rozwiązaniem tymczasowym,
b) budowę nawierzchni z kostki betonowej (polbruk) na podbudowie z kruszywa łamanego,
c) budowę nawierzchni bitumicznej na podbudowie z kruszywa łamanego.

Po wykonaniu szczegółowej analizy ekonomicznej ostatecznie wybrano wariant c).
Wariant przedsięwzięcia przewidywany do budowy zawiera wszystkie podstawowe zabezpieczenia dla tego typu inwestycji. Są to metody powszechnie stosowane w krajowych rozwiązaniach technologicznych dla tego typu inwestycji. Niweleta drogi zaprojektowana została w oparciu o dostosowanie do wysokości istniejących zjazdów oraz istniejącego terenu przy założeniu zachowania ciągłości spływu wód opadowych. Przyjęte parametry techniczne zapewniają poprawną statykę drogi oraz ekonomikę kosztów budowy. Są zgodne z katalogiem projektowania typowych nawierzchni drogowych. Wykonana nawierzchnia zabezpieczać będzie drogę przed rozmywaniem w czasie padających, ulewnych deszczy. Powierzchnia warstwy jezdnej i powierzchnia podbudowy górnej warstwy zapewni odpowiednią jej sztywność i nośność. W wyniku przeprowadzonych prac powstanie nowoczesny i wygodny szlak komunikacyjny.

Planowane przedsięwzięcie należy do kategorii przedsięwzięć określonych w art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.) oraz wymienione jest w § 3 ust. 1 pkt 60 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. Nr 213, poz. 1397).

Na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.) organ prowadzący postępowanie wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku o opinię czy dla przedmiotowego przedsięwzięcia wymagane jest przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko.
Na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 2 i art. 78 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.) organ prowadzący postępowanie wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży o opinię czy dla przedmiotowego przedsięwzięcia wymagane jest przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko.

Organy te wydały:
1/ Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku – postanowieniem nr RDOŚ-20-WOOŚ-II-66130-782/10/dk z dnia 01 grudnia 2010 roku (data wpływu 03.12.2010r.) uznał przedsięwzięcie jako nie wymagające potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Analizując planowane przedsięwzięcie RDOŚ stwierdził, że realizacja przedsięwzięcia nie stanowi zagrożenia dla środowiska, w tym również przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych. Ponadto przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach wodno-błotnych i obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych, na obszarach przylegających do jezior i obszarach wybrzeży, na górskich lub leśnych czy innych obszarach objętych ochroną, w tym w strefie ochronnej ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych oraz na obszarach na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone. Planowane przedsięwzięcie nie leży również na obszarach wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną oraz pozostałych formach przyrody. W ocenie Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza obszarem Natura 2000 i nie będzie znacząco negatywnie oddziaływać na te obszary w odniesieniu do siedlisk przyrodniczych oraz gatunków roślin i zwierząt, dla których ochrony wyznaczono te obszary.

2/ Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży – opinia nr 159/NZ/2010 z dnia 02 grudnia 2010 roku (data wpływu: 06.12.2010 r.), w której stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia. W ocenie organu sanitarnego realizacja przedsięwzięcia w znacznej mierze przyczyni się do poprawy stanu czystości środowiska, zmniejszy się poziom hałasu, zapylenie i emisja spalin oraz nie będzie oddziaływać negatywnie na zdrowie człowieka.

Kierując się kryteriami zawartymi w art. 63 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 122 ze zm.) ocena oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko uwzględnia:
1. rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia
a) przedsięwzięcie będzie realizowane będzie w istniejących pasach drogowych na odcinku o łącznej długości ok. 2, 610 km,
b) przedsięwzięcie nie spowoduje trwałego zwiększenia ilości lokalnych zanieczyszczeń w stosunku do stanu obecnego, choć w trakcie prac budowlanych nie można wykluczyć krótkotrwałego zwiększenia poziomu hałasu i zanieczyszczeń powietrza spowodowanych pracą sprzętu oraz pojazdów dowożących materiały budowlane; będą to emisje o zasięgu lokalnym (bez ryzyka transgranicznego oddziaływania), krótkotrwałe i odwracalne, które ustąpią po realizacji przedsięwzięcia,
c) brak powiązań z innymi przedsięwzięciami,
d) brak możliwości wystąpienia poważnych awarii- przedsięwzięcie nie zalicza się do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 9 kwietnia 2002 roku w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie pracy decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz.U. Nr 58, poz. 535 ze zm.)
e) wykorzystanie zasobów naturalnych – przewiduje się wykorzystywanie surowców (materiałów) budowlanych posiadających atesty bądź świadectwa dopuszczenia tzn. nie wpływających negatywnie na środowisko bądź zdrowie ludzi. Wykorzystywane i wbudowywane materiały to: beton, kruszywo, kamień, paliki drewniane - czyli materiały i urządzenia ogólnodostępne, dopuszczone do stosowania w tego typu pracach. Energia elektryczna w procesie budowy nie będzie wykorzystywana. Wykorzystywana będzie niewielka ilość wody do zagęszczania podbudowy i robót ziemnych – ok. 5 m³/dzień , która będzie dowożona beczkowozami przystosowanymi do realizacji tego typu prac.

2. usytuowanie przedsięwzięcia – przedsięwzięcie usytuowane jest w obrębie wsi Grądy Małe i Grądy Wielkie na terenie gminy Jedwabne na działkach o nr ewidencyjnych: 159, 23/3, 26, 25, 16, 24, 23/2, 22/1, 138/1, 17/1, 21/2, 21/1, 17/2, 20/1, 138/2, 138/3, 64, 65, 64/1, 78/1, 148, 80/1, 79/2, 78/3, 163, 100/1, 99/1, 93, 66, 161, 14, 67, 13/2, 68, 12, 12/1, 69/1, 11/1, 69, 11/2, 118/1,117, 10/4, 10/1, 139, 70/1, ½, 2/4, 3/1, 5/2, 118/2, 70, 119, 9/1, 111, 10/3, 121, 110, 123, 120, 124.


Biorąc pod uwagę powyższe oraz opinie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży postanowiono jak w rozstrzygnięciu.

Dla terenu, na którym planowane jest przedsięwzięcie nie ma uchwalonego planu zagospodarowania przestrzennego.

Na niniejsze postanowienie nie służy zażalenie.



Otrzymują:
1. Gmina Jedwabne
2. Strony postępowania zawiadamia się poprzez obwieszczenie na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.), w związku z art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.)
3. a/a



Do wiadomości:
1) Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku
2) Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży



Podano do publicznej wiadomości przez:
1/ umieszczenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Jedwabnem
2/ umieszczenie na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Jedwabnem: www.jedwabne.pl



Data powstania: czwartek, 16 gru 2010 14:45
Data opublikowania: czwartek, 16 gru 2010 14:48
Data przejścia do archiwum: piątek, 24 gru 2010 10:22
Opublikował(a): Marta Laszczkowska
Zaakceptował(a): Marta Laszczkowska
Artykuł był czytany: 1849 razy