DECYZJA O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH
Wiadomość przeniesiona do archiwum
PRZEBUDOWA UL. KONOPNICKIEJ W KM 0+00 – 0+254,81 I UL. NOWEJ W KM 0+000 – 0+235,73 W M. JEDWABNE WRAZ Z REALIZACJĄ KANALIZACJI DESZCZOWEJ OBEJMUJĄCEJ DZIAŁKI O NR EWIDENCYJNYCH 1023, CZ. DZ. 1071, 890, 1137, CZ. DZ. 861 I CZ. DZ. 810
Jedwabne, dnia 11 lutego 2010 roku
BIOŚ.7624-10/09/10
DECYZJA
O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH
PRZEBUDOWA UL. KONOPNICKIEJ W KM 0+00 – 0+254,81 I UL. NOWEJ W KM 0+000 – 0+235,73 W M. JEDWABNE WRAZ Z REALIZACJĄ KANALIZACJI DESZCZOWEJ OBEJMUJĄCEJ DZIAŁKI O NR EWIDENCYJNYCH 1023, CZ. DZ. 1071, 890, 1137, CZ. DZ. 861 I CZ. DZ. 810
Na podstawie art. 71 ust 2 pkt 2, art. 72 ust. 1 pkt 1, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84, 85 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2000 roku Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Gminy Jedwabne reprezentowanej przez Burmistrza Jedwabnegoo wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia polegającego na przebudowie ul. Konopnickiej w km 0+000 – 0+254,81 i ul. Nowej w km 0+000 – 0+235,73 wraz z budową kanalizacji deszczowej w m. Jedwabne, obejmującej działki o nr ewidencyjnych 1023, cz. dz. 1071, 890, 1137, cz. dz. 861 i cz. dz. 810
STWIERDZAM
brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla wyżej wymienionego przedsięwzięcia, oraz
OKREŚLAM
środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia polegającego na przebudowie ul. Konopnickiej w km 0+000 – 0+254,81 i ul. Nowej w km 0+000 – 0+235,73 wraz z budową kanalizacji deszczowej w m. Jedwabne, obejmującej działki o nr ewidencyjnych 1023, cz. dz. 1071, 890, 1137, cz. dz. 861 i cz. dz. 810.
1. Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia:
Przebudowa ulicy będzie polegała na:
ul. Konopnickiej
- rozbiórce istniejącej nawierzchni brukowcowej i chodników,
- wykonaniu zjazdów z kostki polbruk o grubości 8 cm na podsypce cementowo - piaskowej i podbudowie z kruszywa łamanego,
- ułożeniu warstwy ścieralnej grubości 3 cm z betonu asfaltowego,
- ułożeniu warstwy wiążącej grubości 5 cm z betonu asfaltowego,
- wykonaniu podbudowy z kruszywa łamanego grub. 20 cm,
- wykonaniu warstwy odsączającej gr. 30 cm z kruszywa naturalnego,
- wykonaniu kanału deszczowego z rur PCV 315 mm dł. ok. 210 m wraz z przykanalikami i wpustami ulicznymi i włączenie go do istniejącego kanału deszczowego 400 mm w ul. Mickiewicza.
ul. Nowa
- rozbiórce istniejącej nawierzchni brukowcowej i chodników,
- wykonaniu zjazdów z kostki polbruk o grubości 8 cm na podsypce cementowo-piaskowej i podbudowie z kruszywa łamanego,
- ułożeniu warstwy ścieralnej grubości 3 cm z betonu asfaltowego,
- ułożeniu warstwy wiążącej grubości 5 cm z betonu asfaltowego,
- wykonaniu podbudowy z kruszywa łamanego grubości 20 cm,
- wykonaniu warstwy odsączającej grubości 30 cm z kruszywa naturalnego,
- wykonaniu kanału deszczowego z rur PCV 315 mm o dł. 240 m wraz z przykanalikami i wpustami ulicznymi z włączeniem do istniejącego kanału deszczowego 600 mm w ul. Nowej.
Dla obu ulic przewiduje się jezdnię szerokości 6,0 m o nawierzchni bitumicznej, okrawężnikowanej z obustronnymi chodnikami z kostki polbruk na podsypce piaskowej szerokości 2,0 m każdy.
2. Usytuowanie przedsięwzięcia z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego
Przedsięwzięcie to przebudowa ulic: Konopnickiej w km 0+000 – 0+254,81 i Nowej w km 0+000 – 0+235,73 wraz z budową kanalizacji deszczowej w m. Jedwabne. Ulica Konopnickiej o długości 254,81m łączy ulicę Mickiewicza (w osi tej ulicy przyjęto km 0+000) z ulicą Kościuszki (w osi ulicy km 0+254,81), natomiast ulica Nowa łączy ulicę Kościuszki (w osi ulicy przyjęto km 0+000) z ulicą Przestrzelską (w osi ulicy km 0+235,73).
Obie ulice posiadają nawierzchnię brukowcową, z obustronnymi chodnikami z płyt betonowych w złym stanie technicznym. Szerokość pasów drogowych wynosi po około 10 m. Po obydwu stronach występuje zabudowa mieszkaniowa, jednorodzinna.
W ulicach przebiegają: sieć wodociągowa, kablowa linia telekomunikacyjna, kanalizacja sanitarna, a wzdłuż lewego chodnika napowietrzna linia elektryczna.
Zabudowane działki są ogrodzone od strony ulicy ogrodzeniami metalowymi na cokole betonowym, a w przypadku ul. Nowej również ogrodzeniami drewnianymi. Od strony ulic na większości działek występują żywopłoty.
Po obu stronach ulicy Konopnickiej w chodnikach rośnie sześć dębów i pięć lip, które nie kolidują z planowaną przebudową. W ciągu ul. Nowej brak jest zadrzewień przydrożnych.
Tereny przedsięwzięcia położone są poza granicami obszarów ochrony przyrody w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880 z późn. zm.).
Najbliższe obszary: specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 PLB 20006 Ostoja Biebrzańska i specjalny obszar ochrony siedlisk PLH 20008 Dolina Biebrzy położone są około 10 km na wschód od lokalizacji przedsięwzięcia. W granicach obszarów Natura 2000 położony jest Biebrzański Park Narodowy.
Przedsięwzięcie nie będzie miało wpływu na stan siedlisk roślin i zwierząt występujących na obszarach Natura 2000. Zasięg potencjalnych zmian w wyniku projektowanej inwestycji nie wpłynie na integralność tych obszarów i która będzie realizowana będzie z poszanowaniem zasad ochrony środowiska naturalnego.
Tereny obejmujące planowane przedsięwzięcie nie posiadają miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
3. Rodzaj i skala możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych w pkt 1 i 2
W trakcie robót budowlanych okresowo mogą pojawić się ponadnormatywne oddziaływania w zakresie:
• zanieczyszczeń powierzchni ziemi (odpady budowlane),
• zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego w wyniku rozładunku kruszywa naturalnego, wykonywania podbudowy jezdni, układania nawierzchni bitumicznej (zapylenie, spaliny),
• klimatu akustycznego w wyniku pracy maszyn drogowych i sprzętu budowlanego (hałas, wibracje), które zamkną się w granicach istniejących pasów drogowych.
UZASADNIENIE
W dniu 19 listopada 2009 roku Gmina Jedwabne reprezentowana przez Burmistrza Jedwabnego z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na przebudowie ul. Konopnickiej w km 0+000 – 0+254,81 i ul. Nowej w km 0+000 – 0+235,73 wraz z budową kanalizacji deszczowej w m. Jedwabne, obejmującej działki o nr ewidencyjnych 1023, cz. dz. 1071, 890, 1137, cz. dz. 861 i cz. dz. 810.
Zgodnie z art. 64, ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko do wniosku dołączono: kartę informacyjną przedsięwzięcia wraz z jej zapisem w formie elektronicznej, poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy w skali 1:2000 obejmującą przewidywane tereny, na których będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obszar, na który będzie ono oddziaływać oraz wypisy z ewidencji gruntów.
W trybie art. 49 Kpa w dniu 19 listopada 2009 roku zamieszczono na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Jedwabnem i wywieszono na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Jedwabnem przy ul. Żwirki i Wigury 3 obwieszczenie zawiadamiając strony o wszczęciu postępowania administracyjnego i wystąpieniu do organów opiniujących, informując jednocześnie o możliwości zapoznania się ze złożonym wnioskiem oraz o możliwością składania ewentualnych uwag i zastrzeżeń. We wskazanym terminie strony nie wniosły uwag ani zastrzeżeń do przedmiotu postępowania.
Przedmiotowa inwestycja zgodnie z § 3 ust.1 pkt. 56 „drogi publiczne o nawierzchni utwardzonej, niewymienione w § 2 ust. 1 pkt 29 i 30, z wyłączeniem ich remontu i przedsięwzięć polegających na budowie, przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce: zjazdu z drogi publicznej, przejazdu drogowego, pasa postojowego, pasa dzielącego, pobocza, chodnika, ścieżki rowerowej, konstrukcji oporowej, przepustu, kładki oraz obiektów i urządzeń wyposażenia technicznego drogi” Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 roku w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257, poz. 2573 z późn. zm.) została zaliczona do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko ustalany jest fakultatywnie.
Na podstawie art. 64 ust. 1 i art. 156 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227) organ prowadzący postępowanie wystąpił w do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży o opinię, czy dla przedmiotowego przedsięwzięcia wymagane jest przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku po uprzednim wezwaniu do uzupełniania braków (pismo z dnia 1.12.2009r.), postanowieniem Nr RDOŚ-20-WOOŚ-II-66131/84/09/AS z dnia 21 stycznia 2010 roku, wyraził opinię, że dla przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Analizując przedłożoną dokumentację RDOŚ stwierdził, że przebudowa ulic zapewni korzyści środowiskowe, społeczne i ekonomiczne: pozwoli na uzyskanie właściwych parametrów ulic, co zwiększy bezpieczeństwo ruchu oraz komfort jazdy, zmniejszy awaryjność pojazdów i zużycie paliwa, a tym samym skróci czas jazdy na tym odcinku drogi oraz zmniejszy hałas komunikacyjny przy jeździe po nawierzchni bitumicznej. Nowa nawierzchnia wyeliminuje zagrożenie co najmniej dla zdrowia pieszych korzystających z chodników. Nastąpi właściwe odprowadzenie wód deszczowych oraz przedłużenie żywotności drzew rosnących w chodnikach poprzez pozostawienie wokół nich przestrzeni napowietrzających. Ponadto stwierdził, iż przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach wodno-błotnych czy innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych, obszarach wybrzeży, obszarach górskich lub leśnych, obszarach objętych ochroną, w tym w strefie ochronnej ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych. Nie leży również na obszarach wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt oraz ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną. Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza obszarami objętymi ochroną na mocy ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody.
Przedsięwzięcie nie leży również na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne lub archeologiczne, obszarach przylegających do jezior i obszarach ochrony uzdrowiskowej, obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone.
Po przeanalizowaniu zgromadzonego materiału w przedmiotowej sprawie oraz biorąc pod uwagę uwarunkowania związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko stwierdzono odstąpienie od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia jest zasadne.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży w opinii nr 144/NZ/2009 – pismo nr NZ-4151/I/-93/2009 z dnia 7 grudnia 2009 roku nie stwierdził obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla ww. przedsięwzięcia.
W ocenie organu sanitarnego realizacja przedsięwzięcia w znacznej mierze przyczyni się do poprawy stanu czystości środowiska, zmniejszy się poziom hałasu, zapylenie i emisja spalin oraz nie będzie oddziaływać negatywnie na zdrowie człowieka.
Kierując się kryteriami zawartymi w art. 63 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227) ocena oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko uwzględnia:
1. Skala przedsięwzięcia i wielkość zajmowanego terenu oraz ich wzajemne proporcje
Przedsięwzięcie będzie realizowane w pasach drogowych istniejących ulic Konopnickiej i Nowej o średniej szerokości około 10,0 m. Ogólna powierzchnia terenu wyniesie około 0,4906 ha (254,81m + 235,73m) x 10,0m.
2. Powiązania z innymi przedsięwzięciami (w szczególności z uwzględnieniem nakładania się oddziaływań)
Przebudowa ulic nie będzie powiązana pod względem techniczno – organizacyjnym i technologicznym z innymi przedsięwzięciami.
W trakcie robót drogowych nastąpi kumulacja oddziaływań na część komponentów środowiska przyrodniczego: powierzchnia ziemi – zanieczyszczenie odpadami budowlanymi, powietrze - zapylenie, spaliny, klimat akustyczny – zakłócenia akustyczne spowodowane pracą sprzętu budowlanego.
3. Wykorzystywanie zasobów naturalnych
Do wykonania przebudowy ulic miejskich w szczególności przy wykonaniu podbudowy, wytworzeniu betonu asfaltowego będą wykorzystane materiały pochodzące z pobliskiej kopalni kruszywa i wytwórni mas bitumicznych.
4. Przewidywana ilość wykorzystanych surowców, wody, energii
Przebudowa drogi oparta będzie na surowcach ogólnie dostępnych, materiałach dopuszczonych do stosowania w budownictwie, posiadających atesty, aprobaty techniczne i certyfikaty, nie wpływających negatywnie na środowisko bądź zdrowie ludzi.
Wykorzystywane i wbudowywane materiały to m.in.: beton asfaltowy, kruszywo, krawężniki, kostka polbruk, rury kanalizacyjne, czyli materiały ogólnodostępne, dopuszczone do stosowania w tego typu pracach.
Niewielka ilość wody ok. 3 – 4 m3/dzień, która będzie potrzebna w trakcie prac budowlanych, zostanie dowieziona beczkowozem.
Energia elektryczna w procesie budowy nie będzie wykorzystywana. Paliwo (etylina, olej napędowy) potrzebne do napędu sprzętu mechanicznego pracującego na budowie będzie kupowane w profesjonalnych stacjach paliw.
5. Emisja i występowanie innych uciążliwości
Przedsięwzięcie nie spowoduje trwałego zwiększenia ilości lokalnych zanieczyszczeń w stosunku do poziomu obecnego, choć w trakcie prac budowlanych nie można wykluczyć krótkotrwałego zwiększenia poziomu hałasu i zanieczyszczeń powietrza spowodowanych pracą sprzętu oraz pojazdów dowożących materiały budowlane. Będą to emisje o zasięgu lokalnym (bez ryzyka transgranicznego oddziaływania), krótkotrwałe i odwracalne, które ustąpią po realizacji przedsięwzięcia.
W trakcie przebudowy drogi powstawać będą odpady z rozbiórki starych i układania nowych nawierzchni (beton asfaltowy), odpady komunalne itp., które będą segregowane, gromadzone w specjalnych pojemnikach i stosownie zagospodarowane lub wywiezione na wysypisko odpadów.
Zużyte oleje, jako odpad niebezpieczny, będą przekazywane firmie utylizacyjnej posiadającej stosowne zezwolenie.
6. Rodzaj zastosowanych technologii
Przebudowa drogi będzie prowadzona bez wyłączania z ruchu samochodowego i polegać będzie na wykonaniu szeregu prac przygotowawczych oraz budowlanych związanych z użyciem maszyn i sprzętu budowlanego, m.in.:
a) roboty przygotowawcze:
- rozbiórka istniejącej nawierzchni brukowcowej oraz chodników z płyt betonowych (koparka, ciągnik z przyczepą ew. samochód ciężarowy),
- odtworzenie trasy i punktów wysokościowych (tachimetry, niwelatory, dalmierze, tyczki, łaty),
- usunięcie i późniejsze ustawienie znaków drogowych (samochody ciężarowe),
b) wykonywanie robót ziemnych przy użyciu koparki (transport mas ziemnych samochodami ciężarowymi),
c) wykonanie kanalizacji deszczowej (koparka, żuraw samochodowy, zagęszczarka),
d) wyprofilowanie warstwy odsączającej z kruszywa naturalnego równiarką i jej zagęszczenie walcem statycznym lub wibracyjnym)
e) wyprofilowanie podbudowy z kruszywa łamanego równiarką i jej zagęszczone walcem statycznym lub wibracyjnym,
f) wykonanie warstw bitumicznych rozściełaczem i ich zagęszczenie walcami,
g) ręczne ustawienie krawężników oraz wykonanie chodników i zjazdów na posesje (samochody ciężarowe dowożące materiał na podbudowę i podsypkę oraz kostkę polbruk, łopaty).
Materiały do wbudowania zostaną dostarczone transportem kołowym przystosowanym do przewozu poszczególnych rodzajów materiałów.
7. Ryzyko wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii
Podczas przebudowy ulic miejskich nie przewiduje się stosowania innowacyjnych technologii czy też nowych, dotychczas nieprzetestowanych substancji mogących powodować ryzyko poważnej awarii. Do budowy zostaną wykorzystane sprawdzone materiały, substancje oraz wielokrotnie stosowane procesy technologiczne, które ze względu na specyfikę i sposób zastosowania nie stanowią zagrożenia poważną awarią, mogącą nieść ze sobą skutki uboczne w realizacji przedsięwzięcia.
II. Usytuowanie przedsięwzięcia – ze zwróceniem uwagi na możliwe zagrożenie środowiska – zwłaszcza przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolność samooczyszczania się środowiska i odnawianie się zasobów naturalnych, walory przyrodnicze i krajobrazowe oraz uwarunkowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego uwzględniające:
a) Obszary wodno – błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych – nie występują.
b) Obszary wybrzeży – nie występują.
c) Obszary górskie lub leśne – nie występują.
d) Obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne ujęć wód śródlądowych – nie występują.
e) Obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary sieci Natura 2000 wyznaczone w trybie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880) – najbliższe przedsięwzięciu obszary Natura 2000: obszar specjalnej ochrony ptaków PLB 200006 Ostoja Biebrzańska oraz specjalny obszar ochrony siedlisk PLH 20008 Dolina Biebrzy położone są około 10 km na wschód od lokalizacji przedsięwzięcia.
f) Obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone – nie występują.
g) Obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne – w granicach lokalizacji przedsięwzięcia nie występują obiekty kultury materialnej wpisane rejestru wojewódzkiego konserwatora zabytków i do gminnej ewidencji zabytków.
h) Gęstość zaludnienia – realizacja przedsięwzięcia będzie dotyczyć terenów zabudowy jednorodzinnej, w obrębie której wskaźnik gęstości zaludnienia kształtuje się w wielkości około 4000 osób na 1 km2.
i) Obszary przylegające do jezior – zbiorniki wód powierzchniowych nie występują.
j) Obszary ochrony uzdrowiskowej – nie występują.
III. Rodzaj i skala możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych punkcie I i II
1. Zasięg oddziaływania obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać
Oddziaływanie przedsięwzięcia nie przekroczy standardów jakości środowiska poza granicami terenu, do którego inwestor posiada tytuł prawny.
Przedsięwzięcie położone jest w obrębie zabudowy jednorodzinnej. Realizacja przedsięwzięcia będzie miała bezpośredni wpływ na mieszkańców zamieszkałych przy obu ulicach: Konopnickiej (15 posesji – około 60 osób) i Nowej (20 posesji – około 80 osób).
2. Transgraniczny charakter oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze
Dla planowanego przedsięwzięcia z uwagi na znaczną odległość od granicy państwowej (około 110 km od granicy wschodniej i około 115 km od granicy północnej) oraz na miejscowy zasięg wyklucza się możliwość transgranicznego oddziaływania na środowisko.
3. Wielkość i złożoność oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej
Oddziaływanie przebudowywanych ulic zamknie się w granicach pasów drogowych i nie przekroczy standardów jakości środowiska poza granicami terenów, do których inwestor posiada tytuł prawny.
Złożoność oddziaływania przedsięwzięcia będzie polegała na oddziaływaniu na:
- środowisko gruntowo – wodne (prace ziemne),
- powietrze atmosferyczne (zapylenie, spaliny w trakcie realizacji i funkcjonowania ulic),
- klimat akustyczny (hałas wywołany pracą maszyn drogowych i funkcjonowaniem ulic),
- powierzchnię ziemi (odpady budowlane).
Przebudowa ulic wraz z realizacją kanalizacji deszczowej wpłynie pozytywnie na proces rozwoju infrastruktury technicznej na osiedlu mieszkaniowym i w całym mieście.
Natężenie ruchu na osiedlowych ulicach jest małe. Realizacja inwestycji nie wpłynie znacząco na wzrost natężenia ruchu i obciążenie istniejących ulic.
4. Prawdopodobieństwa oddziaływania
Realizacja inwestycji wiązać się będzie z oddziaływaniami na środowisko, głównie na etapie przebudowy ulic i realizacji kanalizacji deszczowej ze względu na powstawanie odpadów budowlanych, hałas związany z pracą sprzętu i maszyn drogowych, zwiększeniem emisji zanieczyszczeń pyłowych i gazowych.
W fazie eksploatacji przedsięwzięcie nie będzie stanowiło źródło powstawania odpadów, nie wpłynie na większe obciążenie środowiska.
Uciążliwości te będą miały charakter krótkotrwały i ustąpią po zakończeniu robót ziemno - drogowych. Warunkiem ich minimalizacji i ograniczenia jest właściwa organizacja prac drogowych.
Projektowana przebudowa ulic miejskich nie wpłynie na zabytki.
5. Czas trwania, częstotliwość i odwracalność oddziaływania
Oddziaływanie będzie odczuwalne na etapie przebudowy ulic miejskich, będzie krótkotrwałe i odwracalne.
W pracach koncepcyjnych rozważano różne warianty realizacji inwestycji:
- pozostawienie ulic w obecnym stanie, co wiąże się z corocznym wydatkowaniem budżetowych pieniędzy na bieżące ich utrzymanie (m.in. wyrównywanie bruku) bez gwarancji trwałej poprawy ich stanu technicznego oraz komfortu jazdy,
- przebudowę ulic w istniejących pasach drogowych bez budowy kanalizacji deszczowej,
- przebudowę ulic z wykonaniem nawierzchni bitumicznej, obustronnych chodników i zjazdów z kostki polbruk wraz z budową kanalizacji deszczowej i włączeniem jej do kanalizacji w sąsiedniej ulicy,
Analizując poszczególne warianty zdecydowano się na wariant: ostatni. Realizacja tego wariantu zapewni korzyści środowiskowe, społeczne i ekonomiczne:
- zapewni właściwe odprowadzenie wód opadowych,
- pozwoli na uzyskanie właściwych parametrów ulic, co zwiększy bezpieczeństwo ruchu,
- zwiększy komfort jazdy i zmniejszy zużycie paliwa,
- wyeliminuje w okresach opadów stagnację wody na jezdniach,
- przedłuży żywotności drzew rosnących w chodnikach poprzez pozostawienie wokół nich przestrzeni napowietrzających,
- zmniejszy hałas komunikacyjny przy jeździe po nawierzchni bitumicznej.
W przypadku zaniechania przebudowy drogi może wystąpić prawdopodobieństwo dalszej degradacji nawierzchni jezdni, co mogłoby doprowadzić do utrudnień przejazdu oraz zwiększyć zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu. Przejazd pojazdów samochodowych po nierównej, z licznymi wybojami drodze, powoduje zwiększenie hałasu oraz wzrost zapylenia.
Po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży oraz zgodnie z wymogami art. 63, ust. 2 ustawy dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, postanowieniem nr BIOŚ.7624-10/09/10 z dnia 28 stycznia 2010 roku nie stwierdzono potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na przebudowie ul. Konopnickiej w km 0+000 – 0+254,81 i ul. Nowej w km 0+000 – 0+235,73 wraz z budową kanalizacji deszczowej w m. Jedwabne, obejmującej działki o nr ewidencyjnych 1023, cz. dz. 1071, 890, 1137, cz. dz. 861 i cz. dz. 810.
O wydaniu postanowienia powiadomiono strony postępowania obwieszczeniem w trybie art. 49 Kpa. We wskazanym terminie strony nie wniosły uwag ani zastrzeżeń do przedmiotu postępowania.
Biorąc pod uwagę zakres przedsięwzięcia, przepisy ustawy oraz opinie organów ochrony środowiska postanowiono orzec jak w sentencji.
POUCZENIE
Od niniejszej decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży za pośrednictwem Burmistrza Jedwabnego w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Odwołanie od decyzji powinno zawierać zarzuty odnoszące się do decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organ wydający decyzję, o której mowa w art. 72, ust.1 ustawy dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227).
Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72, ust.1 w/w ustawy. Wniosek ten powinien zostać złożony nie później niż przed upływem czterech lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Termin ten może ulec wydłużeniu o dwa lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w niniejszej decyzji.
..............................................................
podpis
W załączeniu:
1. Charakterystyka przedsięwzięcia – zał. Nr 1 do Decyzji
2. Karta informacyjna przedsięwzięcia – zał. Nr 2 do Decyzji
3. Załącznik graficzny – zał. Nr 3 do Decyzji (mapa ewidencyjna w skali 1:2000 z określeniem granic przedsięwzięcia oraz obszaru oddziaływania na środowisko)
Otrzymują:
1. Gmina Jedwabne, ul. Żwirki i Wigury 3, 18 – 420 Jedwabne
2. Strony postępowania zawiadamia się poprzez obwieszczenie na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. Nr 199 poz. 1227), w związku z art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.)
3. a/a
Do wiadomości:
1) Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku
2) Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży
Podano do publicznej wiadomości przez:
1/ umieszczenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Jedwabnem
2/ umieszczenie na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Jedwabnem: www.jedwabne.pl
BIOŚ.7624-10/09/10
DECYZJA
O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH
PRZEBUDOWA UL. KONOPNICKIEJ W KM 0+00 – 0+254,81 I UL. NOWEJ W KM 0+000 – 0+235,73 W M. JEDWABNE WRAZ Z REALIZACJĄ KANALIZACJI DESZCZOWEJ OBEJMUJĄCEJ DZIAŁKI O NR EWIDENCYJNYCH 1023, CZ. DZ. 1071, 890, 1137, CZ. DZ. 861 I CZ. DZ. 810
Na podstawie art. 71 ust 2 pkt 2, art. 72 ust. 1 pkt 1, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84, 85 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2000 roku Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Gminy Jedwabne reprezentowanej przez Burmistrza Jedwabnegoo wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia polegającego na przebudowie ul. Konopnickiej w km 0+000 – 0+254,81 i ul. Nowej w km 0+000 – 0+235,73 wraz z budową kanalizacji deszczowej w m. Jedwabne, obejmującej działki o nr ewidencyjnych 1023, cz. dz. 1071, 890, 1137, cz. dz. 861 i cz. dz. 810
STWIERDZAM
brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla wyżej wymienionego przedsięwzięcia, oraz
OKREŚLAM
środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia polegającego na przebudowie ul. Konopnickiej w km 0+000 – 0+254,81 i ul. Nowej w km 0+000 – 0+235,73 wraz z budową kanalizacji deszczowej w m. Jedwabne, obejmującej działki o nr ewidencyjnych 1023, cz. dz. 1071, 890, 1137, cz. dz. 861 i cz. dz. 810.
1. Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia:
Przebudowa ulicy będzie polegała na:
ul. Konopnickiej
- rozbiórce istniejącej nawierzchni brukowcowej i chodników,
- wykonaniu zjazdów z kostki polbruk o grubości 8 cm na podsypce cementowo - piaskowej i podbudowie z kruszywa łamanego,
- ułożeniu warstwy ścieralnej grubości 3 cm z betonu asfaltowego,
- ułożeniu warstwy wiążącej grubości 5 cm z betonu asfaltowego,
- wykonaniu podbudowy z kruszywa łamanego grub. 20 cm,
- wykonaniu warstwy odsączającej gr. 30 cm z kruszywa naturalnego,
- wykonaniu kanału deszczowego z rur PCV 315 mm dł. ok. 210 m wraz z przykanalikami i wpustami ulicznymi i włączenie go do istniejącego kanału deszczowego 400 mm w ul. Mickiewicza.
ul. Nowa
- rozbiórce istniejącej nawierzchni brukowcowej i chodników,
- wykonaniu zjazdów z kostki polbruk o grubości 8 cm na podsypce cementowo-piaskowej i podbudowie z kruszywa łamanego,
- ułożeniu warstwy ścieralnej grubości 3 cm z betonu asfaltowego,
- ułożeniu warstwy wiążącej grubości 5 cm z betonu asfaltowego,
- wykonaniu podbudowy z kruszywa łamanego grubości 20 cm,
- wykonaniu warstwy odsączającej grubości 30 cm z kruszywa naturalnego,
- wykonaniu kanału deszczowego z rur PCV 315 mm o dł. 240 m wraz z przykanalikami i wpustami ulicznymi z włączeniem do istniejącego kanału deszczowego 600 mm w ul. Nowej.
Dla obu ulic przewiduje się jezdnię szerokości 6,0 m o nawierzchni bitumicznej, okrawężnikowanej z obustronnymi chodnikami z kostki polbruk na podsypce piaskowej szerokości 2,0 m każdy.
2. Usytuowanie przedsięwzięcia z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego
Przedsięwzięcie to przebudowa ulic: Konopnickiej w km 0+000 – 0+254,81 i Nowej w km 0+000 – 0+235,73 wraz z budową kanalizacji deszczowej w m. Jedwabne. Ulica Konopnickiej o długości 254,81m łączy ulicę Mickiewicza (w osi tej ulicy przyjęto km 0+000) z ulicą Kościuszki (w osi ulicy km 0+254,81), natomiast ulica Nowa łączy ulicę Kościuszki (w osi ulicy przyjęto km 0+000) z ulicą Przestrzelską (w osi ulicy km 0+235,73).
Obie ulice posiadają nawierzchnię brukowcową, z obustronnymi chodnikami z płyt betonowych w złym stanie technicznym. Szerokość pasów drogowych wynosi po około 10 m. Po obydwu stronach występuje zabudowa mieszkaniowa, jednorodzinna.
W ulicach przebiegają: sieć wodociągowa, kablowa linia telekomunikacyjna, kanalizacja sanitarna, a wzdłuż lewego chodnika napowietrzna linia elektryczna.
Zabudowane działki są ogrodzone od strony ulicy ogrodzeniami metalowymi na cokole betonowym, a w przypadku ul. Nowej również ogrodzeniami drewnianymi. Od strony ulic na większości działek występują żywopłoty.
Po obu stronach ulicy Konopnickiej w chodnikach rośnie sześć dębów i pięć lip, które nie kolidują z planowaną przebudową. W ciągu ul. Nowej brak jest zadrzewień przydrożnych.
Tereny przedsięwzięcia położone są poza granicami obszarów ochrony przyrody w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880 z późn. zm.).
Najbliższe obszary: specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 PLB 20006 Ostoja Biebrzańska i specjalny obszar ochrony siedlisk PLH 20008 Dolina Biebrzy położone są około 10 km na wschód od lokalizacji przedsięwzięcia. W granicach obszarów Natura 2000 położony jest Biebrzański Park Narodowy.
Przedsięwzięcie nie będzie miało wpływu na stan siedlisk roślin i zwierząt występujących na obszarach Natura 2000. Zasięg potencjalnych zmian w wyniku projektowanej inwestycji nie wpłynie na integralność tych obszarów i która będzie realizowana będzie z poszanowaniem zasad ochrony środowiska naturalnego.
Tereny obejmujące planowane przedsięwzięcie nie posiadają miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
3. Rodzaj i skala możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych w pkt 1 i 2
W trakcie robót budowlanych okresowo mogą pojawić się ponadnormatywne oddziaływania w zakresie:
• zanieczyszczeń powierzchni ziemi (odpady budowlane),
• zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego w wyniku rozładunku kruszywa naturalnego, wykonywania podbudowy jezdni, układania nawierzchni bitumicznej (zapylenie, spaliny),
• klimatu akustycznego w wyniku pracy maszyn drogowych i sprzętu budowlanego (hałas, wibracje), które zamkną się w granicach istniejących pasów drogowych.
UZASADNIENIE
W dniu 19 listopada 2009 roku Gmina Jedwabne reprezentowana przez Burmistrza Jedwabnego z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na przebudowie ul. Konopnickiej w km 0+000 – 0+254,81 i ul. Nowej w km 0+000 – 0+235,73 wraz z budową kanalizacji deszczowej w m. Jedwabne, obejmującej działki o nr ewidencyjnych 1023, cz. dz. 1071, 890, 1137, cz. dz. 861 i cz. dz. 810.
Zgodnie z art. 64, ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko do wniosku dołączono: kartę informacyjną przedsięwzięcia wraz z jej zapisem w formie elektronicznej, poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy w skali 1:2000 obejmującą przewidywane tereny, na których będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obszar, na który będzie ono oddziaływać oraz wypisy z ewidencji gruntów.
W trybie art. 49 Kpa w dniu 19 listopada 2009 roku zamieszczono na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Jedwabnem i wywieszono na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Jedwabnem przy ul. Żwirki i Wigury 3 obwieszczenie zawiadamiając strony o wszczęciu postępowania administracyjnego i wystąpieniu do organów opiniujących, informując jednocześnie o możliwości zapoznania się ze złożonym wnioskiem oraz o możliwością składania ewentualnych uwag i zastrzeżeń. We wskazanym terminie strony nie wniosły uwag ani zastrzeżeń do przedmiotu postępowania.
Przedmiotowa inwestycja zgodnie z § 3 ust.1 pkt. 56 „drogi publiczne o nawierzchni utwardzonej, niewymienione w § 2 ust. 1 pkt 29 i 30, z wyłączeniem ich remontu i przedsięwzięć polegających na budowie, przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce: zjazdu z drogi publicznej, przejazdu drogowego, pasa postojowego, pasa dzielącego, pobocza, chodnika, ścieżki rowerowej, konstrukcji oporowej, przepustu, kładki oraz obiektów i urządzeń wyposażenia technicznego drogi” Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 roku w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257, poz. 2573 z późn. zm.) została zaliczona do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko ustalany jest fakultatywnie.
Na podstawie art. 64 ust. 1 i art. 156 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227) organ prowadzący postępowanie wystąpił w do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży o opinię, czy dla przedmiotowego przedsięwzięcia wymagane jest przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku po uprzednim wezwaniu do uzupełniania braków (pismo z dnia 1.12.2009r.), postanowieniem Nr RDOŚ-20-WOOŚ-II-66131/84/09/AS z dnia 21 stycznia 2010 roku, wyraził opinię, że dla przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Analizując przedłożoną dokumentację RDOŚ stwierdził, że przebudowa ulic zapewni korzyści środowiskowe, społeczne i ekonomiczne: pozwoli na uzyskanie właściwych parametrów ulic, co zwiększy bezpieczeństwo ruchu oraz komfort jazdy, zmniejszy awaryjność pojazdów i zużycie paliwa, a tym samym skróci czas jazdy na tym odcinku drogi oraz zmniejszy hałas komunikacyjny przy jeździe po nawierzchni bitumicznej. Nowa nawierzchnia wyeliminuje zagrożenie co najmniej dla zdrowia pieszych korzystających z chodników. Nastąpi właściwe odprowadzenie wód deszczowych oraz przedłużenie żywotności drzew rosnących w chodnikach poprzez pozostawienie wokół nich przestrzeni napowietrzających. Ponadto stwierdził, iż przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach wodno-błotnych czy innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych, obszarach wybrzeży, obszarach górskich lub leśnych, obszarach objętych ochroną, w tym w strefie ochronnej ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych. Nie leży również na obszarach wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt oraz ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną. Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza obszarami objętymi ochroną na mocy ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody.
Przedsięwzięcie nie leży również na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne lub archeologiczne, obszarach przylegających do jezior i obszarach ochrony uzdrowiskowej, obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone.
Po przeanalizowaniu zgromadzonego materiału w przedmiotowej sprawie oraz biorąc pod uwagę uwarunkowania związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko stwierdzono odstąpienie od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia jest zasadne.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży w opinii nr 144/NZ/2009 – pismo nr NZ-4151/I/-93/2009 z dnia 7 grudnia 2009 roku nie stwierdził obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla ww. przedsięwzięcia.
W ocenie organu sanitarnego realizacja przedsięwzięcia w znacznej mierze przyczyni się do poprawy stanu czystości środowiska, zmniejszy się poziom hałasu, zapylenie i emisja spalin oraz nie będzie oddziaływać negatywnie na zdrowie człowieka.
Kierując się kryteriami zawartymi w art. 63 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227) ocena oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko uwzględnia:
1. Skala przedsięwzięcia i wielkość zajmowanego terenu oraz ich wzajemne proporcje
Przedsięwzięcie będzie realizowane w pasach drogowych istniejących ulic Konopnickiej i Nowej o średniej szerokości około 10,0 m. Ogólna powierzchnia terenu wyniesie około 0,4906 ha (254,81m + 235,73m) x 10,0m.
2. Powiązania z innymi przedsięwzięciami (w szczególności z uwzględnieniem nakładania się oddziaływań)
Przebudowa ulic nie będzie powiązana pod względem techniczno – organizacyjnym i technologicznym z innymi przedsięwzięciami.
W trakcie robót drogowych nastąpi kumulacja oddziaływań na część komponentów środowiska przyrodniczego: powierzchnia ziemi – zanieczyszczenie odpadami budowlanymi, powietrze - zapylenie, spaliny, klimat akustyczny – zakłócenia akustyczne spowodowane pracą sprzętu budowlanego.
3. Wykorzystywanie zasobów naturalnych
Do wykonania przebudowy ulic miejskich w szczególności przy wykonaniu podbudowy, wytworzeniu betonu asfaltowego będą wykorzystane materiały pochodzące z pobliskiej kopalni kruszywa i wytwórni mas bitumicznych.
4. Przewidywana ilość wykorzystanych surowców, wody, energii
Przebudowa drogi oparta będzie na surowcach ogólnie dostępnych, materiałach dopuszczonych do stosowania w budownictwie, posiadających atesty, aprobaty techniczne i certyfikaty, nie wpływających negatywnie na środowisko bądź zdrowie ludzi.
Wykorzystywane i wbudowywane materiały to m.in.: beton asfaltowy, kruszywo, krawężniki, kostka polbruk, rury kanalizacyjne, czyli materiały ogólnodostępne, dopuszczone do stosowania w tego typu pracach.
Niewielka ilość wody ok. 3 – 4 m3/dzień, która będzie potrzebna w trakcie prac budowlanych, zostanie dowieziona beczkowozem.
Energia elektryczna w procesie budowy nie będzie wykorzystywana. Paliwo (etylina, olej napędowy) potrzebne do napędu sprzętu mechanicznego pracującego na budowie będzie kupowane w profesjonalnych stacjach paliw.
5. Emisja i występowanie innych uciążliwości
Przedsięwzięcie nie spowoduje trwałego zwiększenia ilości lokalnych zanieczyszczeń w stosunku do poziomu obecnego, choć w trakcie prac budowlanych nie można wykluczyć krótkotrwałego zwiększenia poziomu hałasu i zanieczyszczeń powietrza spowodowanych pracą sprzętu oraz pojazdów dowożących materiały budowlane. Będą to emisje o zasięgu lokalnym (bez ryzyka transgranicznego oddziaływania), krótkotrwałe i odwracalne, które ustąpią po realizacji przedsięwzięcia.
W trakcie przebudowy drogi powstawać będą odpady z rozbiórki starych i układania nowych nawierzchni (beton asfaltowy), odpady komunalne itp., które będą segregowane, gromadzone w specjalnych pojemnikach i stosownie zagospodarowane lub wywiezione na wysypisko odpadów.
Zużyte oleje, jako odpad niebezpieczny, będą przekazywane firmie utylizacyjnej posiadającej stosowne zezwolenie.
6. Rodzaj zastosowanych technologii
Przebudowa drogi będzie prowadzona bez wyłączania z ruchu samochodowego i polegać będzie na wykonaniu szeregu prac przygotowawczych oraz budowlanych związanych z użyciem maszyn i sprzętu budowlanego, m.in.:
a) roboty przygotowawcze:
- rozbiórka istniejącej nawierzchni brukowcowej oraz chodników z płyt betonowych (koparka, ciągnik z przyczepą ew. samochód ciężarowy),
- odtworzenie trasy i punktów wysokościowych (tachimetry, niwelatory, dalmierze, tyczki, łaty),
- usunięcie i późniejsze ustawienie znaków drogowych (samochody ciężarowe),
b) wykonywanie robót ziemnych przy użyciu koparki (transport mas ziemnych samochodami ciężarowymi),
c) wykonanie kanalizacji deszczowej (koparka, żuraw samochodowy, zagęszczarka),
d) wyprofilowanie warstwy odsączającej z kruszywa naturalnego równiarką i jej zagęszczenie walcem statycznym lub wibracyjnym)
e) wyprofilowanie podbudowy z kruszywa łamanego równiarką i jej zagęszczone walcem statycznym lub wibracyjnym,
f) wykonanie warstw bitumicznych rozściełaczem i ich zagęszczenie walcami,
g) ręczne ustawienie krawężników oraz wykonanie chodników i zjazdów na posesje (samochody ciężarowe dowożące materiał na podbudowę i podsypkę oraz kostkę polbruk, łopaty).
Materiały do wbudowania zostaną dostarczone transportem kołowym przystosowanym do przewozu poszczególnych rodzajów materiałów.
7. Ryzyko wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii
Podczas przebudowy ulic miejskich nie przewiduje się stosowania innowacyjnych technologii czy też nowych, dotychczas nieprzetestowanych substancji mogących powodować ryzyko poważnej awarii. Do budowy zostaną wykorzystane sprawdzone materiały, substancje oraz wielokrotnie stosowane procesy technologiczne, które ze względu na specyfikę i sposób zastosowania nie stanowią zagrożenia poważną awarią, mogącą nieść ze sobą skutki uboczne w realizacji przedsięwzięcia.
II. Usytuowanie przedsięwzięcia – ze zwróceniem uwagi na możliwe zagrożenie środowiska – zwłaszcza przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolność samooczyszczania się środowiska i odnawianie się zasobów naturalnych, walory przyrodnicze i krajobrazowe oraz uwarunkowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego uwzględniające:
a) Obszary wodno – błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych – nie występują.
b) Obszary wybrzeży – nie występują.
c) Obszary górskie lub leśne – nie występują.
d) Obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne ujęć wód śródlądowych – nie występują.
e) Obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary sieci Natura 2000 wyznaczone w trybie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880) – najbliższe przedsięwzięciu obszary Natura 2000: obszar specjalnej ochrony ptaków PLB 200006 Ostoja Biebrzańska oraz specjalny obszar ochrony siedlisk PLH 20008 Dolina Biebrzy położone są około 10 km na wschód od lokalizacji przedsięwzięcia.
f) Obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone – nie występują.
g) Obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne – w granicach lokalizacji przedsięwzięcia nie występują obiekty kultury materialnej wpisane rejestru wojewódzkiego konserwatora zabytków i do gminnej ewidencji zabytków.
h) Gęstość zaludnienia – realizacja przedsięwzięcia będzie dotyczyć terenów zabudowy jednorodzinnej, w obrębie której wskaźnik gęstości zaludnienia kształtuje się w wielkości około 4000 osób na 1 km2.
i) Obszary przylegające do jezior – zbiorniki wód powierzchniowych nie występują.
j) Obszary ochrony uzdrowiskowej – nie występują.
III. Rodzaj i skala możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych punkcie I i II
1. Zasięg oddziaływania obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać
Oddziaływanie przedsięwzięcia nie przekroczy standardów jakości środowiska poza granicami terenu, do którego inwestor posiada tytuł prawny.
Przedsięwzięcie położone jest w obrębie zabudowy jednorodzinnej. Realizacja przedsięwzięcia będzie miała bezpośredni wpływ na mieszkańców zamieszkałych przy obu ulicach: Konopnickiej (15 posesji – około 60 osób) i Nowej (20 posesji – około 80 osób).
2. Transgraniczny charakter oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze
Dla planowanego przedsięwzięcia z uwagi na znaczną odległość od granicy państwowej (około 110 km od granicy wschodniej i około 115 km od granicy północnej) oraz na miejscowy zasięg wyklucza się możliwość transgranicznego oddziaływania na środowisko.
3. Wielkość i złożoność oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej
Oddziaływanie przebudowywanych ulic zamknie się w granicach pasów drogowych i nie przekroczy standardów jakości środowiska poza granicami terenów, do których inwestor posiada tytuł prawny.
Złożoność oddziaływania przedsięwzięcia będzie polegała na oddziaływaniu na:
- środowisko gruntowo – wodne (prace ziemne),
- powietrze atmosferyczne (zapylenie, spaliny w trakcie realizacji i funkcjonowania ulic),
- klimat akustyczny (hałas wywołany pracą maszyn drogowych i funkcjonowaniem ulic),
- powierzchnię ziemi (odpady budowlane).
Przebudowa ulic wraz z realizacją kanalizacji deszczowej wpłynie pozytywnie na proces rozwoju infrastruktury technicznej na osiedlu mieszkaniowym i w całym mieście.
Natężenie ruchu na osiedlowych ulicach jest małe. Realizacja inwestycji nie wpłynie znacząco na wzrost natężenia ruchu i obciążenie istniejących ulic.
4. Prawdopodobieństwa oddziaływania
Realizacja inwestycji wiązać się będzie z oddziaływaniami na środowisko, głównie na etapie przebudowy ulic i realizacji kanalizacji deszczowej ze względu na powstawanie odpadów budowlanych, hałas związany z pracą sprzętu i maszyn drogowych, zwiększeniem emisji zanieczyszczeń pyłowych i gazowych.
W fazie eksploatacji przedsięwzięcie nie będzie stanowiło źródło powstawania odpadów, nie wpłynie na większe obciążenie środowiska.
Uciążliwości te będą miały charakter krótkotrwały i ustąpią po zakończeniu robót ziemno - drogowych. Warunkiem ich minimalizacji i ograniczenia jest właściwa organizacja prac drogowych.
Projektowana przebudowa ulic miejskich nie wpłynie na zabytki.
5. Czas trwania, częstotliwość i odwracalność oddziaływania
Oddziaływanie będzie odczuwalne na etapie przebudowy ulic miejskich, będzie krótkotrwałe i odwracalne.
W pracach koncepcyjnych rozważano różne warianty realizacji inwestycji:
- pozostawienie ulic w obecnym stanie, co wiąże się z corocznym wydatkowaniem budżetowych pieniędzy na bieżące ich utrzymanie (m.in. wyrównywanie bruku) bez gwarancji trwałej poprawy ich stanu technicznego oraz komfortu jazdy,
- przebudowę ulic w istniejących pasach drogowych bez budowy kanalizacji deszczowej,
- przebudowę ulic z wykonaniem nawierzchni bitumicznej, obustronnych chodników i zjazdów z kostki polbruk wraz z budową kanalizacji deszczowej i włączeniem jej do kanalizacji w sąsiedniej ulicy,
Analizując poszczególne warianty zdecydowano się na wariant: ostatni. Realizacja tego wariantu zapewni korzyści środowiskowe, społeczne i ekonomiczne:
- zapewni właściwe odprowadzenie wód opadowych,
- pozwoli na uzyskanie właściwych parametrów ulic, co zwiększy bezpieczeństwo ruchu,
- zwiększy komfort jazdy i zmniejszy zużycie paliwa,
- wyeliminuje w okresach opadów stagnację wody na jezdniach,
- przedłuży żywotności drzew rosnących w chodnikach poprzez pozostawienie wokół nich przestrzeni napowietrzających,
- zmniejszy hałas komunikacyjny przy jeździe po nawierzchni bitumicznej.
W przypadku zaniechania przebudowy drogi może wystąpić prawdopodobieństwo dalszej degradacji nawierzchni jezdni, co mogłoby doprowadzić do utrudnień przejazdu oraz zwiększyć zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu. Przejazd pojazdów samochodowych po nierównej, z licznymi wybojami drodze, powoduje zwiększenie hałasu oraz wzrost zapylenia.
Po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży oraz zgodnie z wymogami art. 63, ust. 2 ustawy dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, postanowieniem nr BIOŚ.7624-10/09/10 z dnia 28 stycznia 2010 roku nie stwierdzono potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na przebudowie ul. Konopnickiej w km 0+000 – 0+254,81 i ul. Nowej w km 0+000 – 0+235,73 wraz z budową kanalizacji deszczowej w m. Jedwabne, obejmującej działki o nr ewidencyjnych 1023, cz. dz. 1071, 890, 1137, cz. dz. 861 i cz. dz. 810.
O wydaniu postanowienia powiadomiono strony postępowania obwieszczeniem w trybie art. 49 Kpa. We wskazanym terminie strony nie wniosły uwag ani zastrzeżeń do przedmiotu postępowania.
Biorąc pod uwagę zakres przedsięwzięcia, przepisy ustawy oraz opinie organów ochrony środowiska postanowiono orzec jak w sentencji.
POUCZENIE
Od niniejszej decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży za pośrednictwem Burmistrza Jedwabnego w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Odwołanie od decyzji powinno zawierać zarzuty odnoszące się do decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organ wydający decyzję, o której mowa w art. 72, ust.1 ustawy dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227).
Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72, ust.1 w/w ustawy. Wniosek ten powinien zostać złożony nie później niż przed upływem czterech lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Termin ten może ulec wydłużeniu o dwa lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w niniejszej decyzji.
..............................................................
podpis
W załączeniu:
1. Charakterystyka przedsięwzięcia – zał. Nr 1 do Decyzji
2. Karta informacyjna przedsięwzięcia – zał. Nr 2 do Decyzji
3. Załącznik graficzny – zał. Nr 3 do Decyzji (mapa ewidencyjna w skali 1:2000 z określeniem granic przedsięwzięcia oraz obszaru oddziaływania na środowisko)
Otrzymują:
1. Gmina Jedwabne, ul. Żwirki i Wigury 3, 18 – 420 Jedwabne
2. Strony postępowania zawiadamia się poprzez obwieszczenie na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. Nr 199 poz. 1227), w związku z art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.)
3. a/a
Do wiadomości:
1) Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku
2) Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży
Podano do publicznej wiadomości przez:
1/ umieszczenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Jedwabnem
2/ umieszczenie na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Jedwabnem: www.jedwabne.pl
Pliki do pobrania:
- karta informacyjna - plik do pobrania (doc) 11 lut 2010 13:15 0,15 MB
- charakterystyka - plik do pobrania (doc) 11 lut 2010 13:15 0,04 MB