BIP Gminy Jedwabne

Biuletyn Informacji Publicznej

P O S T A N O W I E N I E

Jedwabne, dnia 28 stycznia 2010 roku


BIOŚ. 7624-10/09/10

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 63 ust. 2, art. 64 ust. 1 oraz 65 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. Nr 199 poz. 1227) oraz art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 roku nr 98, poz. 1071 z późn. zmianami) a także w § 3 ust. 1 pkt 56 Rozporządzenia Rady z dnia 9 listopada 2004 roku w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięć do sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko (Dz. U nr 257, poz. 2573 z późn. zm.), po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży


p o s t a n a w i a m


nie stwierdzić potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko polegającego na przebudowie ulicy Konopnickiej w km 0+000 – 0+254,81 i ulicy Nowej w km 0+000 – 0+235,73 wraz z budową kanalizacji deszczowej w m. Jedwabne, obejmującego działki o nr ewidencyjnych 1023, cz. dz. 1071, 890, 1137, cz. dz. 861, cz. dz. 810

U Z A S A D N I E N I E

Wnioskiem z dnia 19 listopada 2009 roku Gmina Jedwabne reprezentowana przez Burmistrza Jedwabnego zwróciła się o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na przebudowie ulicy Konopnickiej w km 0+000 – 0+254,81 i ulicy Nowej w km 0+000 – 0+235,73 wraz z budową kanalizacji deszczowej w m. Jedwabne, obejmującą działki o nr ewidencyjnych 1023, cz. dz. 1071, 890, 1137, cz. dz. 861, cz. dz. 810.
Do wniosku dołączono 3 egzemplarze karty informacyjnej przedsięwzięcia wraz z jej zapisem w formie elektronicznej, poświadczoną przez właściwy organ kopią mapy ewidencyjnej obejmującej obszar , na którym będzie realizowane przedsięwzięcie , wypis z ewidencji gruntów obejmującego przewidywany teren na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz wypisy działek sąsiednich.
Na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. Nr 199 poz. 1227) oraz art. 49 kpa poprzez obwieszczenie z dnia 19 listopada 2009 roku zamieszczone na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Jedwabnem i wywieszone na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Jedwabnem przy ul. Żwirki i Wigury 3, powiadomiono strony podając do publicznej wiadomości informację o wszczęciu postępowania administracyjnego i wystąpieniu do organów opiniujących, informując jednocześnie o możliwości zapoznania się ze złożonym wnioskiem oraz o możliwości składania ewentualnych uwag i zastrzeżeń. We wskazanym terminie strony nie wniosły uwag ani zastrzeżeń do przedmiotu postępowania.
Przedsięwzięcie to przebudowa ulic: Konopnickiej w km 0+000 – 0+254,81 i Nowej w km 0+000 – 0+235,73 wraz z budową kanalizacji deszczowej w m. Jedwabne, gm. Jedwabne o nawierzchni brukowcowej na działkach istniejącego pasa ulic: Konopnickiej oraz Nowej w obrębie ewidencyjnym Jedwabne. Ulica Konopnickiej o długości 254,81m łączy ulicę Mickiewicza o nawierzchni bitumicznej (w osi tej ulicy przyjęto km 0+000) z ulicą Kościuszki (w osi ulicy km 0+254,81), natomiast ulica Nowa łączy ulicę Kościuszki (w osi ulicy przyjęto km 0+000) z ulicą Przestrzelską o nawierzchni bitumicznej (w osi ulicy km 0+235,73).
Rodzaj oraz zakres prac obejmuje m.in. wykonanie:

a)ulica Konopnickiej:
-jezdni szer. 6,0m o nawierzchni bitumicznej, okrawężnikowanej z obustronnymi chodnikami szerokości 2,0m każdy,
-zjazdów z kostki polbruk 8cm na podsypce cementowo-piaskowej i podbudowie z kruszywa łamanego,
-warstwy ścieralnej grubości 3cm z betonu asfaltowego,
-warstwy wiążącej grubości 5cm z betonu asfaltowego,
-podbudowy z kruszywa łamanego grub. 20cm,
-warstwy odsączającej gr. 30cm z kruszywa naturalnego,
-kanału deszczowego z rur PCV  315 mm dł. ok. 210 m wraz z przykanalikami i wpustami ulicznymi i włączenie go do istniejącego kanału deszczowego  400 mm w ul. Mickiewicza,
-rozbiórki istniejącej nawierzchni brukowcowej i chodników.

b)ulica Nowa:
-jezdni szer. 6,0m o nawierzchni bitumicznej, okrawężnikowanej z obustronnymi chodnikami szerokości 2,0m każdy (z kostki polbruk na podsypce piaskowej),
-zjazdów z kostki polbruk 8cm na podsypce cementowo-piaskowej i podbudowie z kruszywa łamanego,
-warstwy ścieralnej grubości 3cm z betonu asfaltowego,
-warstwy wiążącej grubości 5cm z betonu asfaltowego,
-podbudowy z kruszywa łamanego grub. 20cm,
-warstwy odsączającej gr. 30cm z kruszywa naturalnego,
-kanału deszczowego z rur PCV  315 mm dł. ok. 240 m wraz z przykanalikami i wpustami ulicznymi i włączenie go do istniejącego kanału deszczowego  600 mm w ul. Nowej,
-rozbiórki istniejącej nawierzchni brukowcowej i chodników.
Przebudowa będzie prowadzona bez wyłączania z ruchu przedmiotowych ulic i polegać będzie na wykonaniu szeregu prac przygotowawczych oraz budowlanych związanych z użyciem m.in.:
a)roboty przygotowawcze:
-rozbiórka istniejącej nawierzchni brukowcowej oraz chodników z płyt betonowych (koparka, ciągnik z przyczepą ew. samochód ciężarowy)
-odtworzenie trasy i punktów wysokościowych (tachimetry, niwelatory, dalmierze, tyczki, łaty),
-usunięcie i późniejsze ustawienie znaków drogowych (samochody ciężarowe),
b)roboty ziemne wykonywane koparką (z transportem mas ziemnych samochodami ciężarowymi),
c)wykonanie kanalizacji deszczowej (koparka, żuraw samochodowy, zagęszczarka),
d)warstwa odsączająca z kruszywa naturalnego zostanie wyprofilowana równiarką i zagęszczona walcem statycznym lub wibracyjnym a kruszywo będzie dostarczane samochodami ciężarowymi,
e)podbudowa z kruszywa łamanego zostanie wyprofilowana równiarką i zagęszczona walcem statycznym lub wibracyjnym a kruszywo będzie dostarczane samochodami ciężarowymi,
f)warstwy bitumiczne nawierzchni zostaną wykonane rozściełaczem i zagęszczone walcami,
g)ręczne ustawienie krawężników oraz wykonanie chodników i zjazdów na posesje (samochody ciężarowe dowożące materiał na podbudowę i podsypkę oraz kostkę polbruk, łopaty).
Materiały do wbudowania zostaną dostarczone transportem kołowym przystosowanym do przewozu poszczególnych rodzajów materiałów.

W karcie informacyjnej przedsięwzięcia inwestor przedstawił następujące warianty przedsięwzięcia:
a)wariant zerowy (niepodejmowanie przedsięwzięcia), czyli dalsze pozostawienie ulic o nawierzchni brukowcowej i obustronnych chodników w złym stanie technicznym oraz coroczne wydatkowanie budżetowych pieniędzy na ich bieżące utrzymanie bez gwarancji trwałej poprawy stanu technicznego oraz komfortu jazdy użytkowników (po opadach, z braku kanalizacji deszczowej, woda utrzymuje się w zagłębieniach nawierzchni aż do momentu jej wyparowania a w okresie bezdeszczowym przejeżdżające pojazdy unoszą kurz osiadający m.in. na sąsiadujących posesjach,
b)przebudowę ulic w istniejących pasach drogowych (teren nie przedstawia żadnej wartości przyrodniczej, z wyjątkiem rosnących w chodnikach drzew) bez budowy kanalizacji deszczowej,
c)przebudowę ulic z wykonaniem nawierzchni bitumicznej, obustronnych chodników i zjazdów z kostki polbruk wraz z budową kanalizacji deszczowej i włączeniem jej do kanalizacji w sąsiedniej ulicy,
d)przebudowę ulic z wykonaniem nawierzchni, obustronnych chodników i zjazdów z kostki polbruk wraz z budową kanalizacji deszczowej i włączeniem jej do kanalizacji w sąsiedniej ulicy.
Z powyższych względów zdecydowano się na wariant: c) przebudowa ulic z wykonaniem nawierzchni bitumicznej, obustronnych chodników i zjazdów z kostki polbruk wraz z budową kanalizacji deszczowej i włączeniem jej do kanalizacji w sąsiedniej ulicy.
Realizacja tego wariantu zapewni korzyści środowiskowe, społeczne i ekonomiczne:
-zapewni właściwe odprowadzenie wód deszczowych,
-pozwoli na uzyskanie właściwych parametrów ulic, co zwiększy bezpieczeństwo ruchu,
-zwiększy komfort jazdy,
-zmniejszy awaryjność pojazdów i zużycie paliwa,
-skróci czas jazdy na tym odcinku drogi,
-nowa nawierzchnia chodników wyeliminuje zagrożenie co najmniej dla zdrowia pieszych korzystających z chodników,
-przedłużenie żywotności drzew rosnących w chodnikach, poprzez pozostawienie wokół nich przestrzeni napowietrzających,
-wyeliminuje w okresach bezdeszczowych osiadanie kurzu unoszonego przejeżdżającymi pojazdami na sąsiadujących posesjach,
-zmniejszy hałas komunikacyjny przy jeździe po nawierzchni bitumicznej.
Planowane przedsięwzięcie należy do kategorii przedsięwzięć określonych w art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. Nr 199 poz. 1227) oraz wymienione jest w § 3 ust. 1 pkt 56 Rozporządzenia Rady z dnia 9 listopada 2004 roku w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięć do sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko (Dz. U nr 257, poz. 2573 z późn. zm.).
Na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 1 i art. 156 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. Nr 199 poz. 1227) organ prowadzący postępowanie wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku o opinię czy dla przedmiotowego przedsięwzięcia wymagane jest przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko.
Na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 2 i art. 78 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. Nr 199 poz. 1227) organ prowadzący postępowanie wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży o opinię czy dla przedmiotowego przedsięwzięcia wymagane jest przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko.

Organy te wydały:
1/ Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku – po uprzednim wezwaniu do uzupełniania braków, postanowieniem nr RDOŚ-20-WOOŚ-II-66131-84/09/AS z dnia 21 stycznia 2010 roku uznał przedsięwzięcie jako nie wymagające potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Analizując przedłożoną dokumentację RDOŚ stwierdził, że przebudowa ulic zapewni korzyści środowiskowe, społeczne i ekonomiczne: pozwoli na uzyskanie właściwych parametrów ulic, co zwiększy bezpieczeństwo ruchu oraz komfort jazdy, zmniejszy awaryjność pojazdów i zużycie paliwa, a tym samym skróci czas jazdy na tym odcinku drogi oraz zmniejszy hałas komunikacyjny przy jeździe po nawierzchni bitumicznej. Nowa nawierzchnia wyeliminuje zagrożenie co najmniej dla zdrowia pieszych korzystających z chodników. Nastąpi właściwe odprowadzenie wód deszczowych oraz przedłużenie żywotności drzew rosnących w chodnikach poprzez pozostawienie wokół nich przestrzeni napowietrzających. Ponadto stwierdził, iż przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach wodno-błotnych czy innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych, obszarach wybrzeży, obszarach górskich lub leśnych, obszarach objętych ochroną, w tym w strefie ochronnej ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych. Nie leży również na obszarach wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt oraz ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną. Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza obszarami objętymi ochroną na mocy ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody oraz poza obszarami Natura 2000.
2/ Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży – opinia nr 144/NZ/2009 z dnia 07 grudnia 2009 roku, w której stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia. W ocenie organu sanitarnego realizacja przedsięwzięcia w znacznej mierze przyczyni się do poprawy stanu czystości środowiska, zmniejszy się poziom hałasu, zapylenie i emisja spalin oraz nie będzie oddziaływać negatywnie na zdrowie człowieka.
Kierując się kryteriami zawartymi w art. 63 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. Nr 199 poz. 1227) ocena oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko uwzględnia:
1. rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia
a) przedsięwzięcie będzie realizowane w pasie istniejących ulic: Konopnickiej i Nowa; zamknie się w granicach pasa drogowego o średniej szerokości ok. 10,0 m ; powierzchnia terenu , na której będzie realizowane przedsięwzięcie wyniesie ok. 0,490 ha (254,81 + 235,73m) x 10,0
b) przedsięwzięcie nie spowoduje zwiększenia ilości lokalnych zanieczyszczeń w stosunku do stanu obecnego, choć w trakcie prac budowlanych nie można wykluczyć krótkotrwałego zwiększenia poziomu hałasu i zanieczyszczeń powietrza spowodowanych pracą sprzętu oraz pojazdów dowożących materiały budowlane; będą to emisje o zasięgu lokalnym (bez ryzyka transgranicznego oddziaływania), krótkotrwałe i odwracalne, które ustąpią po realizacji przedsięwzięcia
c) brak powiązań z innymi przedsięwzięciami
d) brak możliwości wystąpienia poważnych awarii
e) wykorzystanie zasobów naturalnych - przewiduje się wykorzystywanie surowców (materiałów) budowlanych posiadających atesty bądź aprobaty techniczne, tzn. nie wpływających negatywnie na środowisko bądź zdrowie ludzi. Wykorzystywane i wbudowywane materiały to m.in.: beton asfaltowy, kruszywo, krawężniki, kostka polbruk i rury kanalizacyjne czyli materiały ogólnodostępne dopuszczone do stosowania w tego typu pracach. Energia elektryczna w procesie budowy nie będzie wykorzystywana. Niewielka ilość wody ok. 3-4m3/dn, która będzie potrzebna w trakcie prac budowlanych zostanie dowieziona beczkowozem. Paliwo (etylina, olej napędowy) potrzebne do napędu sprzętu mechanicznego pracującego na budowie będzie kupowane w profesjonalnych stacjach paliw.
2. usytuowanie przedsięwzięcia – przedsięwzięcie usytuowane jest w obrębie ewidencyjnym miasta Jedwabne na działkach o nr ewidencyjnych 1023, cz. dz. 1071, 890, 1137, cz. dz. 861, cz. dz. 810 .

Biorąc pod uwagę powyższe oraz opinie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży postanowiono jak w rozstrzygnięciu.

Dla terenu, na którym planowane jest przedsięwzięcie nie ma uchwalonego planu zagospodarowania przestrzennego.

Na niniejsze postanowienie nie służy zażalenie.


Otrzymują:
1. Gmina Jedwabne
2. Strony postępowania zawiadamia się poprzez obwieszczenie na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. Nr 199 poz. 1227), w związku z art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.)
3. a/a



Do wiadomości:
1) Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku
2) Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży



Podano do publicznej wiadomości przez:
1/ umieszczenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Jedwabnem
2/ umieszczenie na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Jedwabnem: www.jedwabne.pl




Data powstania: czwartek, 28 sty 2010 14:29
Data opublikowania: czwartek, 28 sty 2010 14:33
Data przejścia do archiwum: wtorek, 16 lut 2010 12:02
Opublikował(a): Marta Laszczkowska
Zaakceptował(a): Marta Laszczkowska
Artykuł był czytany: 1867 razy