BIP Gminy Jedwabne

Biuletyn Informacji Publicznej

DECYZJA O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH

ROZBUDOWA ISTNIEJĄCEGO BUDYNKU OBORY W GOSPODARSTWIE ROLNYM O OBSADZIE DOCELOWEJ 80 DJP WRAZ Z DWOMA ZBIORNIKAMI NA GNOJÓWKĘ O POJEMNOŚCI OKOŁO 80 M3 I OKOŁO 60 M3, PŁYTĄ OBORNIKOWĄ O POWIERZCHNI OKOŁO 250 M2 ORAZ BUDYNKU GARAŻOWEGO NA MASZYNY ROLNICZE W MIEJSCOWOŚCI KONIECKI 21 NA DZIAŁCE GEOD. NR 18/1
Na podstawie art. 71 ust 2 pkt 2, art. 72 ust. 1 pkt 1, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84, 85 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2000 roku Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
Pana Franciszka Chrzanowskiego, zam. Koniecki 21, 18 - 420 Jedwabne
o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie istniejącego budynku obory w gospodarstwie rolnym o obsadzie docelowej 80 DJP wraz z dwoma zbiornikami na gnojówkę o pojemności około 80 m3 i około 60 m3, płytą obornikową o powierzchni około 250 m2 oraz budynku garażowego na maszyny rolnicze w miejscowości Koniecki 21 na działce geod. nr 18/1

STWIERDZAM

brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla wyżej wymienionego przedsięwzięcia, oraz

OKREŚLAM

środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie istniejącego budynku obory w gospodarstwie rolnym o obsadzie docelowej 80 DJP wraz z dwoma zbiornikami na gnojówkę o pojemności około 80 m3 i około 60 m3, płytą obornikową o powierzchni około 250 m2 oraz budynku garażowego na maszyny rolnicze w miejscowości Koniecki 21 na działce geod. nr 18/1

1. Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia
Planowane przedsięwzięcie obejmuje:
• rozbudowę istniejącego parterowego budynku obory o wymiarach zewnętrznych ok. 10,0 m x 28,0 m do wymiarów około 20 x 40 m i wysokości w kalenicy ok. 9,0 m i powierzchni ok. 700 m2,
• realizację dwóch zbiorników na gnojówkę o pojemności około 80 m3 i około 60 m3
• budowę płyty obornikowej o powierzchni około 250 m2,
• budowę wolnostojącego budynku garażowego na maszyny rolnicze o wymiarach zewnętrznych 10 x 20 m i wysokości ok. 7,0 m.
Nowy obiekt inwentarski zbudowany zostanie według indywidualnego projektu budowlanego.
Ściany zewnętrzne budynku będą murowane z pustaka gazobetonowego i cegły silikatowej, ocieplone warstwą 8,0 cm styropianu.
Konstrukcja dachu drewniana, krokwiowa, dach jednospadowy z pokryciem z płyt cementowych typu ”Eurofala”, ocieplany od spodu płytami styrodurowymi, ze świetlikami dachowymi oraz wentylacją kalenicową.
Planowane oświetlenie obory to okna w ścianach zewnętrznych, świetliki w połaci dachowej oraz dodatkowe doświetlenie sztuczne jarzeniowe.
Wentylacja odbywać się będzie poprzez otwierane okna, kominki wentylacyjne w połaci dachu oraz otwór wentylacyjny w kalenicy budynku.
W projektowanej oborze przewiduje się korytarz paszowy oraz 37 stanowisk uwiązowych i udojnię.
Zbiorniki na gnojówkę oraz płyta gnojowa wykonane będą z żelbetu z zastosowaniem środków hydroizolujących i kwasoodpornych.
Projektowany budynek garażowy będzie obiektem parterowym wykonanym w technologii mieszanej – szkielet żelbetowy wypełniony bloczkami gazobetonowymi, dach w konstrukcji drewnianej, krokwiowej.

2. Usytuowanie przedsięwzięcia z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego
Inwestycja zostanie zrealizowana w obrębie istniejącego siedliska rolniczego, na działce geod. nr 18/1 w miejscowości Koniecki, gm. Jedwabne, powiat łomżyński, woj. podlaskie.
Obszar, na którym zaplanowano inwestycję jest zagospodarowany i zabudowany dwoma budynkami inwentarskimi oraz budynkiem mieszkalnym i gospodarczym.
Głównym obiektem hodowlanym jest obora przeznaczona do rozbudowy. W promieniu około 200 m wokół kolonijne usytuowanego gospodarstwa rozciągają się głównie grunty rolne. W odległości około 60 m od planowanej inwestycji w kierunku południowym przepływa naturalny ciek wodny, natomiast w kierunku zachodnim położone jest najbliższe sąsiednie gospodarstwo. W kierunku północnym w odległości 180 m od gospodarstwa przebiega droga utwardzona.
Wjazd na działkę następuje z drogi o nr geod. 9, pośrednio przez wewnętrzną drogę gruntową, nieutwardzoną. Komunikacja wewnętrzna w obrębie gospodarstwa, w obszarze którego planowana jest inwestycja, również będzie odbywała się w obrębie nieutwardzonych istniejących dojazdów.
Szatę roślinną w strefie mieszkalnej siedliska stanowi roślinność niska - zakrzaczenia, trawniki, drzewa ozdobne i owocowe. Wokół zabudowań gospodarczych i inwentarskich występują trwałe użytki zielone oraz grunty orne z uprawami zbożowymi.
Teren przedsięwzięcia położony jest poza granicami obszarów ochrony przyrody w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880 z późn. zm.).
Realizacja przedsięwzięcia nie będzie znacząco oddziaływać na obszary Natura 2000. Najbliższy obszar specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 PLB 20006 Ostoja Biebrzańska i specjalny obszar ochrony siedlisk PLH 20008 Dolina Biebrzy położone są około 2 km na wschód od lokalizacji przedsięwzięcia.
Tereny obejmujące planowane przedsięwzięcie nie posiada miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.


3. Rodzaj i skala możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych w pkt 1 i 2
Oddziaływanie inwestycji ograniczone będzie do granic własności nieruchomości należących do właściciela.
Przedsięwzięcie zostanie zrealizowane w strefie gospodarczej zabudowy zagrodowej i swoim charakterem nawiązywać będzie do istniejących budynków inwentarskich i gospodarczych.
Na inwestora nakłada się obowiązek odprowadzania odchodów zwierzęcych i ścieków komunalnych do odrębnych szczelnych zbiorników żelbetowych, gromadzenia odpadów stałych w pojemnikach lub kontenerach przed wywiezieniem na składowisko odpadów, oraz utrzymania standardów w zakresie emisji zanieczyszczeń powietrza i hałasu do środowiska na poziomie dopuszczalnym, zgodnie z odrębnymi przepisami.
W wyniku rozbudowy budynku inwentarskiego nastąpi znacząca poprawa dobrostanu zwierząt i higieny pracy oraz poprawa stanu sanitarnego środowiska przyrodniczego. Budowa obory wyposażonej w odpowiedni system wentylacji pozwoli na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń mikroorganicznych oraz związków zapachowych, a tym samym na poprawę warunków aerosanitarnych. W istniejących budynkach inwentarskich nastąpi rozgęszczenie i segregacja stada bydła, co w istotny sposób poprawi warunki chowu zwierząt.
Obornik i gnojówka wykorzystane będą jako nawóz naturalny do nawożenia użytków rolnych w stosownych terminach nawożenia i we właściwych dawkach określonych w przepisach odrębnych. Do nawożenia wykorzystane będą grunty rolne o korzystnych warunkach fizjograficznych położone w odpowiedniej odległości od cieków wodnych.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2009 roku Pan Franciszek Chrzanowski, zam. Koniecki 21, 18-420 Jedwabne, wystąpił do Burmistrza Jedwabnego z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie istniejącego budynku obory w gospodarstwie rolnym o obsadzie docelowej 80 DJP wraz z dwoma zbiornikami na gnojówkę o pojemności około 80 m3 i 60 m3, płytą obornikową o powierzchni około 250 m2 oraz budynku garażowego na maszyny rolnicze, w miejscowości Koniecki 21 na działce geod. nr 18/1
Do wniosku dołączono: kartę informacyjną przedsięwzięcia, kopię mapy ewidencyjnej w skali 1:2000 obejmującą przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obszar, na który będzie ono oddziaływać oraz wypis z ewidencji gruntów.
Z uwagi na fakt, że przedmiotowa inwestycja została zaliczona zgodnie z § 3 ust.1 pkt. 90, lit. b Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 roku w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257, poz. 2573 z późn. zm.) do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko ustalany jest fakultatywnie, Burmistrz Jedwabnego wystąpił z wnioskiem do Starosty Łomżyńskiego oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży w sprawie wydania opinii, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.
Starosta Łomżyński postanowieniem Nr ROŚB.6211-21/2009 z dnia 27 kwietnia 2009 roku uznał przedsięwzięcie jako nie wymagające potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
W postanowieniu Starosta Łomżyński stwierdził, iż analizując przedłożoną dokumentację w aspekcie art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko nie wykazano powiązań z innymi przedsięwzięciami, kumulowania się oddziaływań, wykorzystania zasobów naturalnych, występowania uciążliwości i ryzyka poważnej awarii oraz transgranicznego oddziaływania. Planowane przedsięwzięcie nie leży w obszarze wodno-błotnym, górskim lub leśnym, wybrzeży, w obszarze, na którym zostały przekroczone standardy jakości środowiska, obszarze mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne oraz obszarze wymagającym specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt oraz ich siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary sieci NATURA 2000.
W wyrażonej opinii: Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży - Opinia Nr 60/NZ/2009 z dnia15 kwietnia 2009 roku nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
W przedmiotowej opinii Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży stwierdził, iż zgodnie z zapisem art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, realizacja przedsięwzięcia nie pociąga za sobą zagrożeń, tym bardziej znaczących oddziaływań. Przedsięwzięcie będzie realizowane na zainwestowanym już terenie i praktycznie zamknie się w granicach posesji, która występuje jako zabudowa kolonijna w oddaleniu od siedlisk o ok. 200 m oraz od obszaru NATURA 2000 o ok. 2 km. Ponadto stwierdził, iż prognozuje się normatywne wielkości w zakresie zużycia wody, materiałów, paliw oraz energii. Wszelkie zużyte surowce będą wykorzystywane zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami. W ocenie organu sanitarnego występuje brak nakładania się oddziaływań, brak zwiększenia rodzaju i ilości zanieczyszczeń w stosunku do stanu obecnego (emisji hałasu oraz zagrożenia jakości powietrza i jakości wód oraz negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na ludzi. Ponadto organ sanitarny stwierdza, że budowa nowej obory na 70 DJP wpłynie na poprawę warunków sanitarnych w obiektach hodowlanych. Realizacja przedsięwzięcia nie pogorszy warunków aerosanitarnych, akustycznych. W celu wyeliminowania przesiąków do wód i gruntu, kanały gnojowe zostaną wykonane z betonu technologicznego z dodatkiem środków hydroizolacyjnych. Organ sanitarny stwierdził, że realizacja i funkcjonowanie obiektu hodowlanego zgodnie z nowoczesnymi rozwiązaniami techniczno-technologicznymi będzie zgodna z obowiązującymi przepisami prawa w zakresie ochrony środowiska, nie powodując uciążliwości lub zagrożenia środowiska przyrodniczego i zdrowia.
Po zasięgnięciu opinii Starosty Łomżyńskiego i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży oraz zgodnie z wymogami art. 63, ust. 2 ustawy dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, postanowieniem z dnia 5 maja 2009 roku (pismo nr BIOŚ. 7624-2/09) Burmistrz Jedwabnego odstąpił od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.
Zgodnie z art. 85 ust. 2 pkt 2 poniżej przedstawiono informacje o uwarunkowaniach, o których mowa w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

1. Skala przedsięwzięcia i wielkość zajmowanego terenu oraz ich wzajemne proporcje
Gospodarstwo hodowlane posiada obecnie obsadę bydła w wielkości około 62,5 DJP. Zakłada się, że docelowo obsada bydła wzrośnie do 80 DJP.
Powierzchnia nieruchomości, na której planowane jest przedsięwzięcie wynosi 8,64 ha, a powierzchnia użytkowa projektowanego obiektu po rozbudowie około 700 m2.
Po modernizacji budynku planuje się zwiększenie obsady bydła do 59 stanowisk (59 DJP) dla krów dojnych, natomiast w systemie ściółkowym płytkim, bezuwiązowym 11 DJP. Łącznie obsada krów dużych, dojnych wyniesie 70 DJP. Pozostałe 10 DJP to młodzież która zajmie miejsce w sąsiednim budynku inwentarskim i będzie hodowana w systemie ściołowym płytkim.
Grunty na których jest planowana inwestycja to grunty budowlane oznaczone jako B oraz pastwiska – PsIV.
Obornik składowany jest obecnie na płycie gnojowej o pow. ok. 300 m2, a gnojówka przechowywana jest w istniejącym szczelnym zbiorniku podziemnym o pojemności 85 m3.
Ścieki gospodarcze oraz popłuczynowe powstałe po myciu zbiornika na mleko przechowywane są w zbiorniku o pojemności około 10 m3.
Gospodarstwo hodowlane dysponuje łączną powierzchnią użytków rolnych w ilości 38,0 ha. Grunty położone są na terenach niezalewowych i w całości nadają się do nawożenia nawozami naturalnymi.

2. Powiązania z innymi przedsięwzięciami (w szczególności z uwzględnieniem nakładania się oddziaływań)
Realizacja przedsięwzięcia ma na celu unowocześnienie i usprawnienie produkcji hodowlanej oraz poprawę warunków bytowych zwierząt i dostosowanie gospodarstwa rolnego do obowiązujących przepisów prawnych oraz standardów Unii Europejskiej.
Wszystkie obiekty i urządzenia infrastruktury rolniczej znajdujące się w obrębie gospodarstwa hodowlanego są ze sobą ściśle powiązane organizacyjnie i technologicznie tworząc jedną spójną całość (obory, zbiorniki na gnojówkę, płyty gnojowe, garaż).
Rozbudowa budynku inwentarskiego jest ściśle związana z rozbudową infrastruktury rolniczej w gospodarstwie hodowlanym. Zwiększenie obsady bydła wymaga budowy dwóch zbiorników na gromadzenie większych ilości gnojówki oraz płyty gnojowej na składowanie większej ilości obornika. Należy zatem przewidywać nasilenia intensywności oddziaływań na środowisko.
W okresie realizacji rozbudowy obory, zbiorników na gnojówkę, płyty obornikowej i garażu wystąpią dodatkowe, w stosunku do istniejących związanych z hodowlą zwierząt, uciążliwości powstające przy dowozie materiałów budowlanych, pracy maszyn i sprzętu budowlanego. Przejawiać się to będzie ze skumulowanymi oddziaływaniami związanymi z ponadnormatywnym zanieczyszczeniem powierzchni ziemi (gruz budowlany, złom stalowy, opakowania po impregnatach), zanieczyszczeniem powietrza atmosferycznego (pył, spaliny), hałasem i wibracjami. Budowa nie będzie miała wpływu na stosunki wodne oraz szatę roślinną. Nie zachodzi potrzeba wcinki drzew i krzewów.
Budowa obory wyposażonej w odpowiedni system wentylacji pozwoli na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń mikroorganicznych oraz związków zapachowych, a tym samym na poprawę warunków aerosanitarnych.
Budowa infrastruktury technicznej pozwoli na właściwe zgodne z przepisami ochrony środowiska gromadzenie, a następnie zagospodarowanie odchodów zwierzęcych jako nawóz naturalny.

3. Wykorzystywanie zasobów naturalnych
W trakcie budowy obory zostaną wykorzystane miejscowe zasoby w postaci kruszywa naturalnego pochodzącego z lokalnej kopalni, drewna i wody. W procesach hodowlanych bydła będą wykorzystane pasze zakupione przede wszystkim u miejscowych rolników.

4. Przewidywana ilość wykorzystanych surowców, wody, energii
Przedsięwzięcie budowlane zrealizowane będzie w technologii tradycyjnej z wykorzystaniem typowych materiałów budowlanych, w tym materiałów hydroizolujących i kwasoodpornych. Użyte do budowy obory surowce mineralne oraz materiały budowlane dopuszczone są do stosowania w budownictwie rolniczym zgodnie z Polska Normą.
W trakcie realizacji inwestycji wykorzystane będą następujące surowce i materiały budowlane: cement, kruszywo naturalne, pustaki gazobetonowe, stal konstrukcyjna i zbrojeniowa, blacha, tarcica, styropian, impregnaty, papa asfaltowa, woda i inne.
Zaopatrzenie w wodę realizowane będzie z własnej sieci opartej na studni wierconej o głębokości 25,0 m. Do celów hodowlanych i prac porządkowych zakłada się zużycie wody w wielkości 9,69 m3 na dzień.
Zużycie paliw związane będzie z obsługą transportu i sprzętu budowlanego. Energia elektryczna będzie użyta w trakcie prac budowlanych do zasilania betoniarki oraz w okresie funkcjonowania obiektu do oświetlenia i zasilania sprzętu używanego przy hodowli bydła. Przewiduje się zapotrzebowanie energii elektrycznej w wielkości 5,0 kW.

5. Emisja i występowanie innych uciążliwości
Projektowana w ramach funkcjonującego gospodarstwa rolnego obora nie będzie uciążliwa dla najbliższego otoczenia w zakresie emisji hałasu do środowiska i nie spowoduje odczuwalnego pogorszenia lokalnych warunków akustycznych zarówno w porze dziennej, jak i nocnej. Na podstawie analizy porównawczej z podobnymi obiektami inwentarskimi można stwierdzić, że poza granicami siedliska nie wystąpią wartości równoważnego poziomu dźwięku wyższe od 38 - 42 dB, zarówno w porze dziennej jak i nocnej.
Należy przy tym wspomnieć, że zgodnie z obowiązującymi normami równoważny poziom dźwięku na granicy działki nie powinien przekraczać wartości dopuszczalnej 50 dB(A) w porze dziennej oraz 40 dB(A) w porze nocnej dla terenów chronionych.
W związku z powyższym oddziaływanie analizowanych obiektów na tereny sąsiedniej zabudowy mieszkalnej praktycznie nie będzie występować. Poziom natężenia hałasu w odległości występowania najbliższej zabudowy mieszkalnej nie będzie odróżnialny od panującego obecnie na tym terenie tła akustycznego.
Projektowany obiekt inwentarski i urządzenia infrastruktury rolniczej nie będą oddziaływały ponadnormatywnie na otaczające środowisko oraz nie będą uciążliwe dla sąsiedniej zabudowy zagrodowej w zakresie warunków aerosanitarnych. Realizacja budynku inwentarskiego zgodnie z warunkami technicznymi określonymi w projekcie budowlanym, szczególnie w zakresie warunków wentylacji obiektu (wentylacja grawitacyjna dachowa), zapewnienie właściwych warunków sanitarnych wewnątrz i w bezpośrednim otoczeniu budynku oraz właściwa eksploatacja urządzeń do gromadzenia odchodów zwierzęcych pozwolą na ograniczenie emisji zanieczyszczeń mikrobiologicznych.
Wody opadowe i roztopowe z dachu projektowanej obory odprowadzane będą na teren posesji.
Odpady socjalno – bytowe i gospodarcze (papiery, folia, szkło itp.) składowane będą w typowych pojemnikach i okresowo wywożone przez wyspecjalizowaną firmę na wysypisko odpadów komunalnych.
Budowa nie będzie miała wpływu na zmiany w środowisku w odniesieniu do krajobrazu i zasobów przyrody, lokalnych zasobów surowcowych, flory i fauny.

6. Rodzaj zastosowanych technologii
Hodowla bydła odbywa się metodą ściołową płytką. Młode sztuki hodowane są bez wygrodzonych stanowisk. Natomiast dla krów dojnych zastosowano metodę stanowiskową uwiązową.
Gnojówka powstająca w procesie chowu odprowadzana jest kanałami gnojowymi do żelbetowych zbiorników. Obornik za pomocą wyciągu mechanicznego składowany jest na żelbetowej płycie gnojowej. Pojemność urządzeń gwarantuje półroczne przetrzymanie odchodów zwierzęcych.
Gnojówka za pośrednictwem beczkowozu asenizacyjnego, a obornik rozrzutnika, dwukrotnie w ciągu roku wywożone są na użytki rolne inwestora jako nawóz naturalny.

7. Ryzyko wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii
Podczas rozbudowy obory nie przewiduje się stosowania innowacyjnych technologii, czy też nowych, dotychczas nieprzetestowanych substancji mogących powodować ryzyko poważnej awarii. Do budowy obiektu zostaną wykorzystane sprawdzone materiały, substancje oraz wielokrotnie stosowane procesy technologiczne, które ze względu na specyfikę i sposób zastosowania nie stanowią zagrożenia poważną awarią mogącą nieść ze sobą skutki uboczne w realizacji przedsięwzięcia.

II. Usytuowanie przedsięwzięcia – ze zwróceniem uwagi na możliwe zagrożenie środowiska – zwłaszcza przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolność samooczyszczania się środowiska i odnawianie się zasobów naturalnych, walory przyrodnicze i krajobrazowe oraz uwarunkowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego uwzględniające:
a) Obszary wodno – błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych – nie występują.
b) Obszary wybrzeży – nie występują.
c) Obszary górskie lub leśne – nie występują.
d) Obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne ujęć wód śródlądowych – nie występują.
e) Obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary sieci NATURA 2000 wyznaczone w trybie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880) – najbliższy przedsięwzięciu obszar specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 PLB 20006 Ostoja Biebrzańska i specjalny obszar ochrony siedlisk PLH 20008 Dolina Biebrzy położone są około 2 km kilometrów na wschód od lokalizacji przedsięwzięcia Zasięg potencjalnych zmian w wyniku projektowanej inwestycji nie wpłynie na integralność tych obszarów i będzie realizowana będzie z poszanowaniem zasad ochrony środowiska naturalnego.
f) Obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone – nie występują.
g) Obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne – w granicach lokalizacji przedsięwzięcia nie występują obiekty kultury materialnej wpisane rejestru wojewódzkiego konserwatora zabytków i do gminnej ewidencji zabytków.
h) Gęstość zaludnienia – gospodarstwo hodowlane położone jest w zabudowie kolonijnej, a w bezpośrednim zasięgu zamieszkuje kilka osób.
i) Obszary przylegające do jezior – zbiorniki wód powierzchniowych nie występują.
j) Obszary ochrony uzdrowiskowej – nie występują.

III. Rodzaj i skala możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych punkcie I i II

1. Zasięg oddziaływania obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać
Oddziaływanie przedsięwzięcia nie przekroczy standardów jakości środowiska poza granicami terenu, do którego posiada tytuł prawny inwestor.
Użyty na budowie sprzęt mechaniczny będzie pracować w granicach działki inwestora, co pozwoli na ograniczenie oddziaływania prac na sąsiednią zabudowę.
Inwestycja będzie miała pośredni wpływ na kilka osób zamieszkujących w gospodarstwie hodowlanym. Uciążliwości będą krótkotrwałe na czas związany z rozbudową budynku inwentarskiego. Będą polegały na zwiększonym zapyleniu powietrza, hałasie, powstaniem odpadów budowlanych.

2. Transgraniczny charakter oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze
Dla planowanego przedsięwzięcia z uwagi na znaczną odległość od granicy państwowej z Białorusią (około 100 km) oraz na miejscowy zasięg, wyklucza się możliwość transgranicznego oddziaływania na środowisko.

3. Wielkość i złożoność oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej
Gospodarstwo hodowlane zaopatruje się w wodę z własnej studni wierconej ujmującej wodę z głębokości 25 m.
Odprowadzanie ścieków socjalno – bytowych z gospodarstwa domowego następuje do szamba zlokalizowanego w pobliżu budynku mieszkalnego.
Ścieki ze zlewni mleka odprowadzane będą do istniejącego zbiornika na ścieki sanitarne o pojemności 9 m3 i wywożone specjalistycznym sprzętem do oczyszczalni ścieków w Jedwabnem.
Zasilane w energię elektryczną następuje z istniejącej napowietrznej sieci n.n. doprowadzonej do budynku mieszkalnego i do budynków inwentarskich.
Ciepło na potrzeby grzewcze oraz przygotowania posiłków dostarczane jest z kotłowni lokalnej opalanej głównie węglem i drewnem, zlokalizowanej w podpiwniczeniu budynku mieszkalnego.
Nowy budynek inwentarski zostanie wyposażony w wodociąg, instalację elektryczną i system wentylacji grawitacyjnej.

4. Prawdopodobieństwa oddziaływania
W czasie realizacji inwestycji i funkcjonowania budynku inwentarskiego wystąpią oddziaływania w zakresie rzeźby terenu (wykopy budowlane pod fundament, niwelacja terenu), w zakresie szaty roślinnej (likwidacja roślinności trawiastej), w zakresie gleb (zerwanie pokrywy glebowej w obrębie posadowienia budynku), w zakresie warunków klimatu akustycznego (hałas związany z praca maszyn budowlanych i hodowlą zwierząt), warunków aerosanitarnych (wzrost zanieczyszczeń mikrobiologicznych, pyłu i spalin). Oddziaływania na środowisko będą miały charakter bezpośredni i pośredni, wtórny, stały i chwilowy, krótkoterminowy i długoterminowy, negatywny i pozytywny, skumulowany.

5. Czas trwania, częstotliwość i odwracalność oddziaływania
Oddziaływanie będzie odczuwalne na etapie realizacji budynku inwentarskiego, będzie krótkotrwałe i odwracalne.
Nie przewiduje się wariantowania projektowej inwestycji. Wariant polegający na zaniechaniu inwestycji wiązałby się z ograniczeniem możliwości rozwoju gospodarstwa, niemożnością zapewnienia odpowiednich warunków higieniczno – sanitarnych i zdrowotnych dla bydła oraz należytego przechowywania i magazynowania wyprodukowanych w gospodarstwie nawozów naturalnych. Dotychczasowe utrzymanie bydła mlecznego w dwóch obiektach o różnej technologii chowu jest bardzo pracochłonne, a ponadto nie zapewnia odpowiednich warunków higieniczno – sanitarnych i zdrowotnych dla bydła. Jej wzrost stanowić też może zagrożenie dla środowiska.
Po dokonaniu powyższej analizy uznając, iż inwestycja będzie realizowana zgodnie z założeniami przedłożonymi w karcie informacyjnej przedsięwzięcia, przepisami prawa i sztuką budowlaną nie powinna stanowić uciążliwości dla środowiska,
Biorąc pod uwagę zakres przedsięwzięcia, przepisy ustawy oraz opinie organów ochrony środowiska postanowiono orzec jak w sentencji.

POUCZENIE
Od niniejszej decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży za pośrednictwem Burmistrza Jedwabnego w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Odwołanie od decyzji powinno zawierać zarzuty odnoszące się do decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organ wydający decyzję, o której mowa w art. 72, ust.1 ustawy dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227).
Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72, ust.1 w/w ustawy. Wniosek ten powinien zostać złożony nie później niż przed upływem czterech lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Termin ten może ulec wydłużeniu o dwa lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w niniejszej decyzji.



..............................................................
podpis



W załączeniu:
1. Charakterystyka przedsięwzięcia – zał. Nr 1 do Decyzji
2. Karta informacyjna przedsięwzięcia – zał. Nr 2 do Decyzji
3. Załącznik graficzny – zał. Nr 3 do Decyzji (mapa ewidencyjna w skali 1:2000 z określeniem granic przedsięwzięcia oraz obszaru oddziaływania na środowisko)

Otrzymują:
1. Pan Franciszek Chrzanowski, zam. Koniecki 21, 18 - 420 Jedwabne
2. Zarząd Dróg Powiatowych, ul. Poligonowa 31, 18-400 ŁOMŻA
3. Pan Antoni Wądołowski, Koniecki 22, 18-420 JEDWABNE
4. Pani Stefania Wądołowska, Koniecki, 18-420 JEDWABNE
5. Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych, ul. Poznańska 141B, 18-400 ŁOMŻA
6. Pan Stanisław Bogumił, Koniecki 14, 18-420 JEDWABNE
7. a/a





Do wiadomości:
1. Starosta Łomżyński
2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży



Pliki do pobrania:
Data powstania: piątek, 5 cze 2009 09:51
Data opublikowania: piątek, 5 cze 2009 09:56
Data przejścia do archiwum: poniedziałek, 22 cze 2009 11:47
Opublikował(a): Marta Laszczkowska
Zaakceptował(a): Marta Laszczkowska
Artykuł był czytany: 6113 razy