POSTANOWIENIE
Wiadomość przeniesiona do archiwum
Jedwabne, dnia 07 października 2008 roku
BIOŚ.7624-6/08
POSTANOWIENIE
Zgodnie z art. 51 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity Dz. U. z 2008 roku Nr 25, poz. 150 z późniejszymi zmianami) oraz art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku - KPA (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.)
postanawiam
odstąpić od potrzeby sporządzania raportu o oddziaływaniu na środowisko planowanego przedsięwzięcia polegającego na „Przebudowie ulic Kościuszki, Rembielińskiego, Nowej, Raginisa, Placu 250-lecia, Ogrodowej, Konopnickiej, 3 - Maja wraz z budową kanału deszczowego z wpustami w ul. Nowej, Kościuszki i Rembielińskiego na terenie miasta Jedwabne”, na które Gmina ubiega się o wsparcie finansowe realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2007-2013 – Działanie 2.1 „Rozwój transportu drogowego” w ramach Poddziałania 2.1.2 – Regionalna infrastruktura drogowa, obejmującego działki o nr ewidencyjnych 861, 836, 1022, 957, 902/5, 1137, 890, 1041, 878, 1061, 901, 1023, 902/1, 902/4, 1471, 328, 979/2, 1479, 972/11 położonych w obrębie miasta Jedwabne
UZASADNIENIE
W związku z prowadzonym postępowaniem administracyjnym na wniosek Gminy Jedwabne, ul. Żwirki i Wigury 3 w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na „Przebudowie ulic Kościuszki, Rembielińskiego, Nowej, Raginisa, Placu 250-lecia, Ogrodowej, Konopnickiej, 3 - Maja wraz z budową kanału deszczowego z wpustami w ul. Nowej, Kościuszki i Rembielińskiego na terenie miasta Jedwabne” z upoważnienia Burmistrza Jedwabnego – Kierownik Referatu Budownictwa, Inwestycji, Infrastruktury Komunalnej, Gospodarki Gruntami i Ochrony Środowiska zapewniając przeprowadzenie etapu screeningu i scopingu wystąpił o wydanie opinii co do konieczności sporządzenia raportu i jego ewentualnego zakresu do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży oraz do Starostwa Powiatowego w Łomży (art. 51 ust. 3 pkt 1 i 2 w/w ustawy). Przedmiotowa inwestycja zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 56 oraz pkt 72 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 roku w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2004 roku Nr 257, poz. 2573, z Dz. U. 2005 roku Nr 92, poz. 769, Dz. U. z 2007 roku Nr 158, poz. 1105) jest zakwalifikowana do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których może być wymagane sporządzenie raportu.
Starosta Łomżyński postanowieniem znak ROŚB.6211-71/2008 z dnia 6 października b.r. odstąpił od obowiązku sporządzenia raportu o oddziaływaniu planowanego przedsięwzięcia na środowisko. Przedłożone dokumenty przeanalizowano pod kątem wymagań dotyczących ochrony środowiska oraz wymogów formalnoprawnych i stwierdzono, że realizacja przedmiotowej inwestycji przy zastosowaniu rozwiązań chroniących środowisko nie pogorszy stanu środowiska a wpłynie na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym na terenie miasta Jedwabne. Ponadto wykonanie nowej nawierzchni jezdni wraz z budową kanału deszczowego zmniejszy emisję hałasu oraz poprawi odwodnienie ciągu drogowego.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży postanowieniem nr 176/NZ/2008 z dnia 06 października b.r. nie stwierdził konieczności sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko planowanego przedsięwzięcia. W ocenie organu sanitarnego przedmiotowa inwestycja nie wpłynie negatywnie na środowisko i zdrowie, wybudowanie utwardzonej nawierzchni jezdni, chodników wpłynie na poprawę stanu środowiska, zmniejszy poziom hałasu, zapylenie i emisje spalin oraz zapewni prawidłowe odprowadzanie wód opadowych do projektowanej kanalizacji deszczowej. Realizacja przedsięwzięcia wpłynie na bezpieczeństwo ruchu samochodowego oraz nie spowoduje zwiększenia rodzaju i ilości zanieczyszczeń w stosunku do stanu obecnego.
Reasumując inwestycja będzie realizowana w sposób bezpieczny dla środowiska tak, aby walory naturalne otaczającego terenu nie zostały zniszczone. Efektem planowanej przebudowy będzie zmniejszenie emisji hałasu i zapylenia do środowiska. Powstające w trakcie budowy odpady będą gromadzone selektywnie a następnie wywożone z placu budowy na składowisko odpadów lub odpowiednio zagospodarowane. Zasięg strefy uciążliwości będzie ograniczony tylko do granic działek objętych projektem. Wody opadowe z jezdni poboczy będą odprowadzane powierzchniowo poprzez spadki poprzeczne i podłużne do istniejących i projektowanych wpustów kanalizacji deszczowej.
Nowa nawierzchnia ulic spowoduje znaczne ograniczenie emisji kurzu i pyłu do atmosfery, emisji spalin jak i również znacznie zniweluje hałas.
Przy zastosowaniu przepisów branżowych oraz przepisów BHP realizacja przedsięwzięcia nie powinna stanowić zagrożenia dla środowiska i ludzi zarówno na etapie jego budowy, jak i podczas eksploatacji oraz likwidacji.
Prawidłowo prowadzone prace budowlane pod stałym nadzorem budowlanym przy użyciu odpowiedniego sprzętu sprawnego technicznie nie będą stanowić zagrożenia dla środowiska gruntowo-wodnego. Tylko w przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnych np. niekontrolowany wyciek paliwa z pracującego sprzętu budowlanego czy też innych substancji chemicznych (farby, masy uszczelniające) może dojść do zanieczyszczenia środowiska wodnego. Należy jednak zaznaczyć, że awaria sprzętu należy do zdarzeń sporadycznych, a w przypadku jej wystąpienia, zgodnie z procedurami, zostanie natychmiast usunięta.
W trakcie realizacji i likwidacji przedsięwzięcia oddziaływanie w zakresie wpływu na stan czystości powietrza związane będzie głównie z pracą maszyn budowlanych oraz transportem materiałów i urządzeń dostarczanych na plac budowy. Ponadto, wystąpi niewielka emisja niezorganizowana związana z transportem i przemieszczaniem materiałów sypkich i pylastych, urobku ziemnego itd. W czasie realizacji i likwidacji przedsięwzięcia będzie występowała także okresowa emisja hałasu do środowiska. Źródłem hałasu będą pracujące maszyny i urządzenia budowlane. Uciążliwości akustyczne ograniczy prowadzenie prac w porze dziennej. Oddziaływania te będą ograniczone czasowo i wystąpią tylko w fazie realizacji i likwidacji inwestycji.
Szczegółowe uwarunkowania wymienione w § 5 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 roku w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko dotyczące rodzaju, charakterystyki, usytuowania przedsięwzięcia oraz skala jego możliwego oddziaływania nie kwalifikują przedsięwzięcia jako mogącego znacząco oddziaływać na środowisko. Planowane przedsięwzięcie nie będzie oddziaływać w znaczący sposób na takie aspekty środowiska, jak ludność, fauna, flora, gleba, woda, powietrze, czynniki klimatyczne, aktywa mineralne, włącznie z dziedzictwem architektonicznym i archeologicznym, krajobraz oraz na wzajemne oddziaływanie między tymi czynnikami (Załącznik III pkt 3 Dyrektywy Rady z dnia 27 czerwca 1985 roku w sprawie oceny wpływu wywieranego przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko 85/337/EWG). Możliwe oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia na środowisko, wynikające z istnienia przedsięwzięcia, korzystania z zasobów naturalnych, emisji zanieczyszczeń, tworzenia uciążliwości i eliminacji odpadów (Załącznik III pkt 4 Dyrektywy…) dotyczyć będzie przede wszystkim fazy budowy a stopień oddziaływania można określić jako znikomy.
Planowane przedsięwzięcie będzie realizowane z poszanowaniem zasad ochrony środowiska naturalnego. Wszelkie działania w zakresie przedsięwzięcia zostały zaprogramowane tak, aby służyły zachowaniu równowagi środowiskowej na obszarze jego lokalizacji. Tym samym planowane przedsięwzięcie nie wykaże istotnego negatywnego wpływu na obszary naturowe oraz obszary chronione na podstawie przepisów Ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Planowane przedsięwzięcie będzie realizowane w odległości ok. 9km od najbliższego obszaru Natura 2000 – Dolina Biebrzy (PLH200008) oraz Ostoja Biebrzańska (PLB200006). Zgodnie z obowiązującymi wytycznymi w zakresie postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięć współfinansowanych z krajowych lub regionalnych programów operacyjnych, jako załącznik do wniosku o dofinansowanie uzyskano zaświadczenie organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000 o braku istotnego oddziaływania projektu na obszar NATURA 2000 wraz z uzasadnieniem wydanej opinii.
Planowane przedsięwzięcie zostało poddane analizie ewentualnych wariantów alternatywnych możliwości realizacji przedsięwzięcia. W przypadku przedmiotowego przedsięwzięcia rozpatrywane są cztery warianty:
Wariant ‘’1’’ – niepodejmowanie przedsięwzięcia. Wariant ‘’1’’ spowoduje, że żadne niżej przedstawione szkodliwe oddziaływanie na środowisko przyrodnicze, wynikające z budowy ulic wraz z infrastrukturą , nie będą miały miejsca. Przedmiotowe drogi gminne posiadają obecnie nawierzchnię bitumiczną, brukową i gruntową są w złym stanie technicznym. Jest to najczęstszą przyczyną licznych awarii pojazdów. Pasy drogowe o szerokości od 10-12 m z licznymi wybojami, powodują zwiększenie zużycia paliwa, a tym samym pogarszają stan środowiska naturalnego poprzez zwiększoną emisję spalin. Jazda z szybkością max. 20km/h wywołuje bardzo duży hałas, który jest uciążliwy dla mieszkańców osiedlonych wzdłuż dróg. Istniejący stan stwarza zagrożenie nie tylko dla taboru samochodowego, ale również koliduje z ruchem pieszych, którzy ze względu na brak wydzielonych chodników są zmuszeni poruszać się bezpośrednio po jezdni (jest to szczególnie uciążliwe w okresie wzmożonych opadów deszczu i śniegu). W okresie suszy przejazd jakiegokolwiek pojazdu powoduje unoszenie, a następnie osiadanie się pyłu, co wpływa niekorzystnie nie tylko na środowisko, ale również utrudnia życie mieszkańcom. Brak dostatecznego odwodnienia powoduje zalewanie powierzchni ulic. Wody opadowe spływają z powierzchni ulic na tereny przyległe, bądź gromadzą się w zaniżonych miejscach powodując utrudnienia
w ruchu kołowym i pieszym.
Przebudowywane odcinki dróg przebiegają przez teren gdzie zlokalizowane są podmioty gospodarcze zaś istniejący stan nawierzchni utrudnia dojazd klientom korzystających z ich usług. Są to jedne z ważniejszych podmiotów funkcjonujących w mieście: stacja kontroli pojazdów, restauracja, sklep spożywczy, sklep przemysłowy, warsztat samochodowy, wynajem środków transportu. Liczba osób korzystających z ich usług jest bardzo duża. Klientami są nie tylko mieszkańcy gminy Jedwabne, ale również mieszkańcy gmin sąsiednich, turyści, goście i przejezdni. Zła nawierzchnia ulic przyczynia się do tworzenia wśród tych osób negatywnego wizerunku miasta. Zły stan ważnych ulic jest czynnikiem demotywującym lokalnych przedsiębiorców i potencjalnych inwestorów.
Brak realizacji inwestycji przyczyni się do zwiększenia negatywnego oddziaływania na środowisko na terenie Gminy Jedwabne oraz zmniejszenia spójności z regionalnym układem transportu drogowego, ponieważ przebudowywana infrastruktura drogowa łączy się z drogami wyższej kategorii.
W związku powyższym zakłada się, iż wariant polegający na niepodejmowaniu przedsięwzięcia jest nieuzasadniony pod względem, ekologicznym oraz pod względem ekonomicznym i społecznym.
Wariant ‘’2’’(lokalizacyjny) – rozpatrywany ze względu na fakt, iż przedmiotowe przedsięwzięcie inwestycyjne dotyczy przebudowy istniejących dróg i budowy kanalizacji deszczowej w istniejących drogach, poprzez wykonanie robót, które spowodują podwyższenie parametrów technicznych i eksploatacyjnych istniejących dróg, trudno zmieniać w tej sytuacji przebieg tych dróg, gdyż wpłynęłoby to na zmianę przedmiotu projektu. Istniejący układ komunikacyjny jest sprawdzony i społecznie użyteczny oraz przy planowanej lokalizacji przebudowa dróg nie spowoduje negatywnych skutków środowiskowych a zdecydowanie wpłynie na zmniejszenie negatywnych oddziaływań komunikacyjnych w Gminie Jedwabne. Wobec powyższego nie ma możliwości zastosowania innych wariantów lokalizacji dla planowanego przedsięwzięcia, gdyż jest to niezasadne
Wariant ‘’3’’ (technologiczny) rozpatrywano użycie kostki brukowej do budowy ulic. Zakres planowanej inwestycji obejmuje przebudowę istniejącej nawierzchni jezdni poprzez wykonanie podbudowy z kruszyw naturalnych lub łamanych i nawierzchni z kostki betonowej (ul. Plac 250-lecia i Raginisa) lub betonu asfaltowego oraz wykonanie chodników z kostki betonowej.
Alternatywnym rozwiązaniem mógłby być wariant polegający na wykonaniu nawierzchni innego typu, np. z kostki brukowej. Wariant ten jest nieuzasadniony z punktu widzenia ekonomicznego oraz ochrony środowiska. Wykonanie nawierzchni z gładkiego asfaltu korzystnie wpłynie na klimat akustyczny w otoczeniu drogi oraz poprawi bezpieczeństwo ruchu.
Wariant „4” najkorzystniejszy dla środowiska. Celem bezpośrednim przebudowy ulic jest poprawa dostępności komunikacyjnej i stanu środowiska naturalnego Miasta i Gminy Jedwabne poprzez przebudowę miejskiego układu drogowego. Jego realizacja poprawi jakość życia mieszkańców i ich komfort podróżowania, jak również przyniesie poprawę jakości środowiska naturalnego. W efekcie przeprowadzenia robót drogowych powstanie 2,09 km przebudowanej nawierzchni drogowej.
Wybrany i przedstawiony przez Inwestora wariant polegający na przebudowie ulic Kościuszki, Rembielińskiego, Nowej, Raginisa, Placu 250-Lecia, Ogrodowej, Konopnickiej, 3-go Maja wraz z budową kanału deszczowego na terenie miasta Jedwabne nie będzie niekorzystnie oddziaływał na środowisko dzięki zastosowaniu technicznych i technologicznych rozwiązań minimalizujących wpływ planowanego przedsięwzięcia na środowisko.
Inwestycja będzie miała pozytywny wpływa na środowisko naturalne poprzez zapewnienie odpowiedniej infrastruktury odwodnienia ciągu drogowego, zmniejszenie hałasu i wibracji, praktyczną eliminację zapylenia oraz zmniejszenie emisji toksycznych składników spalin samochodowych emitowanych do atmosfery. Nie przewiduje się, aby projektowana inwestycja przyczyniła się do wytworzenia ścieków. Na etapie realizacji przedsięwzięcia ewentualne, krótkotrwałe negatywne oddziaływanie na środowisko będzie eliminowane poprzez właściwe prowadzenie prac wykonawczych oraz stosowanie nowoczesnych technologii budowlanych.
Za realizacją planowanego przedsięwzięcia inwestycyjnego przemawiają czynniki środowiskowe, społeczne i ekonomiczne.
W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.
POUCZENIE
Na niniejsze postanowienie służy stronie prawo wniesienia zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży za pośrednictwem Burmistrza Jedwabnego w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia (art. 141 § 1 i 2 KPA). Wniesienie zażalenia nie wstrzymuje wykonania postanowienia (art. 143 KPA).
Otrzymują:
1. Starostwo Powiatowe w Łomży
2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży
3. a/a.
Opublikowano na stronie internetowej Gminy Jedwabne oraz wywieszono na tablicy ogłoszeń
BIOŚ.7624-6/08
POSTANOWIENIE
Zgodnie z art. 51 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity Dz. U. z 2008 roku Nr 25, poz. 150 z późniejszymi zmianami) oraz art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku - KPA (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.)
postanawiam
odstąpić od potrzeby sporządzania raportu o oddziaływaniu na środowisko planowanego przedsięwzięcia polegającego na „Przebudowie ulic Kościuszki, Rembielińskiego, Nowej, Raginisa, Placu 250-lecia, Ogrodowej, Konopnickiej, 3 - Maja wraz z budową kanału deszczowego z wpustami w ul. Nowej, Kościuszki i Rembielińskiego na terenie miasta Jedwabne”, na które Gmina ubiega się o wsparcie finansowe realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2007-2013 – Działanie 2.1 „Rozwój transportu drogowego” w ramach Poddziałania 2.1.2 – Regionalna infrastruktura drogowa, obejmującego działki o nr ewidencyjnych 861, 836, 1022, 957, 902/5, 1137, 890, 1041, 878, 1061, 901, 1023, 902/1, 902/4, 1471, 328, 979/2, 1479, 972/11 położonych w obrębie miasta Jedwabne
UZASADNIENIE
W związku z prowadzonym postępowaniem administracyjnym na wniosek Gminy Jedwabne, ul. Żwirki i Wigury 3 w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na „Przebudowie ulic Kościuszki, Rembielińskiego, Nowej, Raginisa, Placu 250-lecia, Ogrodowej, Konopnickiej, 3 - Maja wraz z budową kanału deszczowego z wpustami w ul. Nowej, Kościuszki i Rembielińskiego na terenie miasta Jedwabne” z upoważnienia Burmistrza Jedwabnego – Kierownik Referatu Budownictwa, Inwestycji, Infrastruktury Komunalnej, Gospodarki Gruntami i Ochrony Środowiska zapewniając przeprowadzenie etapu screeningu i scopingu wystąpił o wydanie opinii co do konieczności sporządzenia raportu i jego ewentualnego zakresu do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży oraz do Starostwa Powiatowego w Łomży (art. 51 ust. 3 pkt 1 i 2 w/w ustawy). Przedmiotowa inwestycja zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 56 oraz pkt 72 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 roku w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2004 roku Nr 257, poz. 2573, z Dz. U. 2005 roku Nr 92, poz. 769, Dz. U. z 2007 roku Nr 158, poz. 1105) jest zakwalifikowana do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których może być wymagane sporządzenie raportu.
Starosta Łomżyński postanowieniem znak ROŚB.6211-71/2008 z dnia 6 października b.r. odstąpił od obowiązku sporządzenia raportu o oddziaływaniu planowanego przedsięwzięcia na środowisko. Przedłożone dokumenty przeanalizowano pod kątem wymagań dotyczących ochrony środowiska oraz wymogów formalnoprawnych i stwierdzono, że realizacja przedmiotowej inwestycji przy zastosowaniu rozwiązań chroniących środowisko nie pogorszy stanu środowiska a wpłynie na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym na terenie miasta Jedwabne. Ponadto wykonanie nowej nawierzchni jezdni wraz z budową kanału deszczowego zmniejszy emisję hałasu oraz poprawi odwodnienie ciągu drogowego.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży postanowieniem nr 176/NZ/2008 z dnia 06 października b.r. nie stwierdził konieczności sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko planowanego przedsięwzięcia. W ocenie organu sanitarnego przedmiotowa inwestycja nie wpłynie negatywnie na środowisko i zdrowie, wybudowanie utwardzonej nawierzchni jezdni, chodników wpłynie na poprawę stanu środowiska, zmniejszy poziom hałasu, zapylenie i emisje spalin oraz zapewni prawidłowe odprowadzanie wód opadowych do projektowanej kanalizacji deszczowej. Realizacja przedsięwzięcia wpłynie na bezpieczeństwo ruchu samochodowego oraz nie spowoduje zwiększenia rodzaju i ilości zanieczyszczeń w stosunku do stanu obecnego.
Reasumując inwestycja będzie realizowana w sposób bezpieczny dla środowiska tak, aby walory naturalne otaczającego terenu nie zostały zniszczone. Efektem planowanej przebudowy będzie zmniejszenie emisji hałasu i zapylenia do środowiska. Powstające w trakcie budowy odpady będą gromadzone selektywnie a następnie wywożone z placu budowy na składowisko odpadów lub odpowiednio zagospodarowane. Zasięg strefy uciążliwości będzie ograniczony tylko do granic działek objętych projektem. Wody opadowe z jezdni poboczy będą odprowadzane powierzchniowo poprzez spadki poprzeczne i podłużne do istniejących i projektowanych wpustów kanalizacji deszczowej.
Nowa nawierzchnia ulic spowoduje znaczne ograniczenie emisji kurzu i pyłu do atmosfery, emisji spalin jak i również znacznie zniweluje hałas.
Przy zastosowaniu przepisów branżowych oraz przepisów BHP realizacja przedsięwzięcia nie powinna stanowić zagrożenia dla środowiska i ludzi zarówno na etapie jego budowy, jak i podczas eksploatacji oraz likwidacji.
Prawidłowo prowadzone prace budowlane pod stałym nadzorem budowlanym przy użyciu odpowiedniego sprzętu sprawnego technicznie nie będą stanowić zagrożenia dla środowiska gruntowo-wodnego. Tylko w przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnych np. niekontrolowany wyciek paliwa z pracującego sprzętu budowlanego czy też innych substancji chemicznych (farby, masy uszczelniające) może dojść do zanieczyszczenia środowiska wodnego. Należy jednak zaznaczyć, że awaria sprzętu należy do zdarzeń sporadycznych, a w przypadku jej wystąpienia, zgodnie z procedurami, zostanie natychmiast usunięta.
W trakcie realizacji i likwidacji przedsięwzięcia oddziaływanie w zakresie wpływu na stan czystości powietrza związane będzie głównie z pracą maszyn budowlanych oraz transportem materiałów i urządzeń dostarczanych na plac budowy. Ponadto, wystąpi niewielka emisja niezorganizowana związana z transportem i przemieszczaniem materiałów sypkich i pylastych, urobku ziemnego itd. W czasie realizacji i likwidacji przedsięwzięcia będzie występowała także okresowa emisja hałasu do środowiska. Źródłem hałasu będą pracujące maszyny i urządzenia budowlane. Uciążliwości akustyczne ograniczy prowadzenie prac w porze dziennej. Oddziaływania te będą ograniczone czasowo i wystąpią tylko w fazie realizacji i likwidacji inwestycji.
Szczegółowe uwarunkowania wymienione w § 5 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 roku w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko dotyczące rodzaju, charakterystyki, usytuowania przedsięwzięcia oraz skala jego możliwego oddziaływania nie kwalifikują przedsięwzięcia jako mogącego znacząco oddziaływać na środowisko. Planowane przedsięwzięcie nie będzie oddziaływać w znaczący sposób na takie aspekty środowiska, jak ludność, fauna, flora, gleba, woda, powietrze, czynniki klimatyczne, aktywa mineralne, włącznie z dziedzictwem architektonicznym i archeologicznym, krajobraz oraz na wzajemne oddziaływanie między tymi czynnikami (Załącznik III pkt 3 Dyrektywy Rady z dnia 27 czerwca 1985 roku w sprawie oceny wpływu wywieranego przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko 85/337/EWG). Możliwe oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia na środowisko, wynikające z istnienia przedsięwzięcia, korzystania z zasobów naturalnych, emisji zanieczyszczeń, tworzenia uciążliwości i eliminacji odpadów (Załącznik III pkt 4 Dyrektywy…) dotyczyć będzie przede wszystkim fazy budowy a stopień oddziaływania można określić jako znikomy.
Planowane przedsięwzięcie będzie realizowane z poszanowaniem zasad ochrony środowiska naturalnego. Wszelkie działania w zakresie przedsięwzięcia zostały zaprogramowane tak, aby służyły zachowaniu równowagi środowiskowej na obszarze jego lokalizacji. Tym samym planowane przedsięwzięcie nie wykaże istotnego negatywnego wpływu na obszary naturowe oraz obszary chronione na podstawie przepisów Ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Planowane przedsięwzięcie będzie realizowane w odległości ok. 9km od najbliższego obszaru Natura 2000 – Dolina Biebrzy (PLH200008) oraz Ostoja Biebrzańska (PLB200006). Zgodnie z obowiązującymi wytycznymi w zakresie postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięć współfinansowanych z krajowych lub regionalnych programów operacyjnych, jako załącznik do wniosku o dofinansowanie uzyskano zaświadczenie organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000 o braku istotnego oddziaływania projektu na obszar NATURA 2000 wraz z uzasadnieniem wydanej opinii.
Planowane przedsięwzięcie zostało poddane analizie ewentualnych wariantów alternatywnych możliwości realizacji przedsięwzięcia. W przypadku przedmiotowego przedsięwzięcia rozpatrywane są cztery warianty:
Wariant ‘’1’’ – niepodejmowanie przedsięwzięcia. Wariant ‘’1’’ spowoduje, że żadne niżej przedstawione szkodliwe oddziaływanie na środowisko przyrodnicze, wynikające z budowy ulic wraz z infrastrukturą , nie będą miały miejsca. Przedmiotowe drogi gminne posiadają obecnie nawierzchnię bitumiczną, brukową i gruntową są w złym stanie technicznym. Jest to najczęstszą przyczyną licznych awarii pojazdów. Pasy drogowe o szerokości od 10-12 m z licznymi wybojami, powodują zwiększenie zużycia paliwa, a tym samym pogarszają stan środowiska naturalnego poprzez zwiększoną emisję spalin. Jazda z szybkością max. 20km/h wywołuje bardzo duży hałas, który jest uciążliwy dla mieszkańców osiedlonych wzdłuż dróg. Istniejący stan stwarza zagrożenie nie tylko dla taboru samochodowego, ale również koliduje z ruchem pieszych, którzy ze względu na brak wydzielonych chodników są zmuszeni poruszać się bezpośrednio po jezdni (jest to szczególnie uciążliwe w okresie wzmożonych opadów deszczu i śniegu). W okresie suszy przejazd jakiegokolwiek pojazdu powoduje unoszenie, a następnie osiadanie się pyłu, co wpływa niekorzystnie nie tylko na środowisko, ale również utrudnia życie mieszkańcom. Brak dostatecznego odwodnienia powoduje zalewanie powierzchni ulic. Wody opadowe spływają z powierzchni ulic na tereny przyległe, bądź gromadzą się w zaniżonych miejscach powodując utrudnienia
w ruchu kołowym i pieszym.
Przebudowywane odcinki dróg przebiegają przez teren gdzie zlokalizowane są podmioty gospodarcze zaś istniejący stan nawierzchni utrudnia dojazd klientom korzystających z ich usług. Są to jedne z ważniejszych podmiotów funkcjonujących w mieście: stacja kontroli pojazdów, restauracja, sklep spożywczy, sklep przemysłowy, warsztat samochodowy, wynajem środków transportu. Liczba osób korzystających z ich usług jest bardzo duża. Klientami są nie tylko mieszkańcy gminy Jedwabne, ale również mieszkańcy gmin sąsiednich, turyści, goście i przejezdni. Zła nawierzchnia ulic przyczynia się do tworzenia wśród tych osób negatywnego wizerunku miasta. Zły stan ważnych ulic jest czynnikiem demotywującym lokalnych przedsiębiorców i potencjalnych inwestorów.
Brak realizacji inwestycji przyczyni się do zwiększenia negatywnego oddziaływania na środowisko na terenie Gminy Jedwabne oraz zmniejszenia spójności z regionalnym układem transportu drogowego, ponieważ przebudowywana infrastruktura drogowa łączy się z drogami wyższej kategorii.
W związku powyższym zakłada się, iż wariant polegający na niepodejmowaniu przedsięwzięcia jest nieuzasadniony pod względem, ekologicznym oraz pod względem ekonomicznym i społecznym.
Wariant ‘’2’’(lokalizacyjny) – rozpatrywany ze względu na fakt, iż przedmiotowe przedsięwzięcie inwestycyjne dotyczy przebudowy istniejących dróg i budowy kanalizacji deszczowej w istniejących drogach, poprzez wykonanie robót, które spowodują podwyższenie parametrów technicznych i eksploatacyjnych istniejących dróg, trudno zmieniać w tej sytuacji przebieg tych dróg, gdyż wpłynęłoby to na zmianę przedmiotu projektu. Istniejący układ komunikacyjny jest sprawdzony i społecznie użyteczny oraz przy planowanej lokalizacji przebudowa dróg nie spowoduje negatywnych skutków środowiskowych a zdecydowanie wpłynie na zmniejszenie negatywnych oddziaływań komunikacyjnych w Gminie Jedwabne. Wobec powyższego nie ma możliwości zastosowania innych wariantów lokalizacji dla planowanego przedsięwzięcia, gdyż jest to niezasadne
Wariant ‘’3’’ (technologiczny) rozpatrywano użycie kostki brukowej do budowy ulic. Zakres planowanej inwestycji obejmuje przebudowę istniejącej nawierzchni jezdni poprzez wykonanie podbudowy z kruszyw naturalnych lub łamanych i nawierzchni z kostki betonowej (ul. Plac 250-lecia i Raginisa) lub betonu asfaltowego oraz wykonanie chodników z kostki betonowej.
Alternatywnym rozwiązaniem mógłby być wariant polegający na wykonaniu nawierzchni innego typu, np. z kostki brukowej. Wariant ten jest nieuzasadniony z punktu widzenia ekonomicznego oraz ochrony środowiska. Wykonanie nawierzchni z gładkiego asfaltu korzystnie wpłynie na klimat akustyczny w otoczeniu drogi oraz poprawi bezpieczeństwo ruchu.
Wariant „4” najkorzystniejszy dla środowiska. Celem bezpośrednim przebudowy ulic jest poprawa dostępności komunikacyjnej i stanu środowiska naturalnego Miasta i Gminy Jedwabne poprzez przebudowę miejskiego układu drogowego. Jego realizacja poprawi jakość życia mieszkańców i ich komfort podróżowania, jak również przyniesie poprawę jakości środowiska naturalnego. W efekcie przeprowadzenia robót drogowych powstanie 2,09 km przebudowanej nawierzchni drogowej.
Wybrany i przedstawiony przez Inwestora wariant polegający na przebudowie ulic Kościuszki, Rembielińskiego, Nowej, Raginisa, Placu 250-Lecia, Ogrodowej, Konopnickiej, 3-go Maja wraz z budową kanału deszczowego na terenie miasta Jedwabne nie będzie niekorzystnie oddziaływał na środowisko dzięki zastosowaniu technicznych i technologicznych rozwiązań minimalizujących wpływ planowanego przedsięwzięcia na środowisko.
Inwestycja będzie miała pozytywny wpływa na środowisko naturalne poprzez zapewnienie odpowiedniej infrastruktury odwodnienia ciągu drogowego, zmniejszenie hałasu i wibracji, praktyczną eliminację zapylenia oraz zmniejszenie emisji toksycznych składników spalin samochodowych emitowanych do atmosfery. Nie przewiduje się, aby projektowana inwestycja przyczyniła się do wytworzenia ścieków. Na etapie realizacji przedsięwzięcia ewentualne, krótkotrwałe negatywne oddziaływanie na środowisko będzie eliminowane poprzez właściwe prowadzenie prac wykonawczych oraz stosowanie nowoczesnych technologii budowlanych.
Za realizacją planowanego przedsięwzięcia inwestycyjnego przemawiają czynniki środowiskowe, społeczne i ekonomiczne.
W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.
POUCZENIE
Na niniejsze postanowienie służy stronie prawo wniesienia zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży za pośrednictwem Burmistrza Jedwabnego w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia (art. 141 § 1 i 2 KPA). Wniesienie zażalenia nie wstrzymuje wykonania postanowienia (art. 143 KPA).
Otrzymują:
1. Starostwo Powiatowe w Łomży
2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży
3. a/a.
Opublikowano na stronie internetowej Gminy Jedwabne oraz wywieszono na tablicy ogłoszeń