DECYZJA O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH
Na podstawie art. 71 ust 2 pkt 2, art. 72 ust. 1 pkt 1, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 77, art. 79 ust. 1, art. 80 ust.1 i 2, art. 82, 83 i 85 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U.2016.353), zwaną dalej ustawą ooś oraz §3 ust. 1, pkt 52 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz.U.2016.71), w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U.2016.23), zwany dalej Kpa, po rozpatrzeniu wniosku
Zakładu Produkcji Elementów Budowlanych i Kruszywa A. Męczkowski Sp. J. w Kaimach, Kaimy 20, 18-420 Jedwabne
i po przeprowadzeniu postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko
ustalam
środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia polegającego na budowie głównej hali produkcyjnej do wytwarzania nowych typów wyrobów betonowych opatentowanymi metodami z efektywnym wykorzystaniem zasobów, surowców i energii na działkach o nr ew. 24/3, 24/4, 24/5, 24/6, 24/9 i 25 w obrębie geodezyjnym 0014 Kaimy, gm. Jedwabne.
Określam
- Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia
Planowane przedsięwzięcie będzie polegało na budowiehali produkcyjnej do wytwarzania nowych typów wyrobów betonowych opatentowanymi metodami z efektywnym wykorzystaniem zasobów, surowców i energii. Przedsięwzięcie zlokalizowano na działkach o nr ew. 24/3, 24/4, 24/5, 24/6, 24/9 i 25 w obrębie geodezyjnym 0014 Kaimy, gm. Jedwabne, powiat łomżyński, woj. podlaskie.
W ramach projektowanego zamierzenia inwestycyjnego przewiduje się instalację następujących obiektów i urządzeń:
- budowę głównej hali produkcyjnej wraz z dojrzewalnią wyrobu i wyposażeniem technologicznym (pow. zabudowy ok. 2675,9 m2),
- budowę dwóch zespołów silosów na cement (pow. zabudowy ok. 99 m2),
- budowę stacji kruszywa z zadaszeniem (pow. zabudowy ok. 181 m2),
- montaż wyposażenia technologicznego i instalacji wewnętrznych,
- przebudowę zasilania elektroenergetycznego poprzez:
- odcinkową likwidację istniejącej linii napowietrznej SN na długości ok. 234 m,
- budowę kablowej linii zasilającej na terenie zakładu o długości ok. 334 m,
- przebudowę zakładowej stacji transformatorowej o pow. zabudowy ok. 10,3 m2,
- budowę przyłącza energetycznego hali głównej, od nowej stacji transformatorowej o długości ok. 178 m),
- budowę przyłącza wodociągowego od istniejącej zakładowej sieci wodociągowej o długości ok. 67 m,
- budowę zbiornika na ścieki i przyłącza kanalizacyjnego o długościok. 5 m,
- rozbiórkę starego parterowego budynku gospodarczego o dachu dwuspadowym i wymiarach 20,85 m x 8,8 m.
- Warunki wykorzystywania terenu w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich
1) Okres budowy ograniczyć do niezbędnego minimum.
2) Prace budowlane i transport materiałów należy prowadzić w porze dziennej (tj. w godz. 600 - 2200), w sposób minimalizujący uciążliwość dla środowiska i mieszkańców.
3) Prace budowlane powinny być wykonywane i nadzorowane przez osoby do tego uprawnione, posiadające odpowiednie kwalifikacje.
4) Zabezpieczyć bazę budowy w przenośne sanitariaty typu TOI-TOI.
5) Zaplecze budowy zorganizować w sposób zapewniający oszczędne korzystanie z terenu i zabezpieczający przed zanieczyszczeniem środowiska.
6) Używany w trakcie robót budowlano - montażowych sprzęt powinien posiadać odpowiednie dopuszczenia do użytkowania oraz spełniać obowiązujące normy i przepisy w tym zakresie.
7) Dbać o dobry stan infrastruktury oraz stosować urządzeń posiadających odpowiednie dopuszczenia.
8) Przy odbiorze robót budowlanych przedstawić atest na beton konstrukcyjny i na materiały izolacyjne.
9) Unikać pozostawiania maszyn na biegu jałowym.
10) Kontrolować stan techniczny maszyn i urządzeń wykorzystywanych w trakcie realizacji przedsięwzięcia
11) W przypadku wycieków olejów z maszyn budowlanych i taboru samochodowego substancje te należy zebrać i przekazać do unieszkodliwienia.
12) Zaopatrzyć zaplecze budowy w sorbenty do neutralizacji oraz likwidacji ewentualnych rozlewów i wycieków substancji ropopochodnych oraz płynów eksploatacyjnych z wykorzystywanego sprzętu.
13) Materiały budowlane przechowywać w sposób zabezpieczający przed zanieczyszczeniem środowiska oraz przed ich rozwiewaniem (np. pod przykryciem).
14) Powierzchnie terenu ewentualnej bazy przeznaczonej do garażowania ciężkiego sprzętu mechanicznego wykorzystywanego w trakcie budowy, należy wyłożyć płytami betonowymi.
15) Wykonać utwardzone place składowe oraz dogi komunikacyjne.
16) Zbiorniki na kruszywo i silosy zlokalizować na utwardzonym podłożu.
17)Realizacja przedsięwzięcia nie może spowodować pogorszenia warunków aerosanitarnych, akustycznych oraz zagrożenia jakości powietrza poza teren należący do inwestora.
18) Materiały sypkie przewozić w sposób niepowodujący emisji pyłów, oplandekowanymi samochodami.
19) Głębokość wykopów budowlanych pod poszczególne obiekty ograniczyć do minimum.
20) Wykopaną ziemię wykorzystać do wyrównania terenu inwestycji.
21) Zapewnić właściwe i zgodne z przepisami gospodarowanie odpadami poprzez minimalizację ich ilości, selektywne magazynowane w wydzielonych miejscach w sposób zabezpieczający środowisko wodno - gruntowe przed ewentualnymi zanieczyszczeniami oraz przekazywanie odpadów podmiotom posiadającym wymagane prawem zezwolenia w zakresie gospodarki odpadami.
22) Ścieki socjalno-bytowe należy odprowadzać do szczelnych zbiorników, z okresowym wywozem do oczyszczalni ścieków.
23) Wody opadowe i roztopowe nieobjęte systemem kanalizacji deszczowej, kierować powierzchniowo na własne tereny zielone.
24) Prowadzić prawidłową gospodarkę odpadami, magazynować je na powierzchniach szczelnych, zadaszonych i zabezpieczonych przed wpływem czynników atmosferycznych. Wysegregowane odpady przekazywać do odzysku lub unieszkodliwiania za pośrednictwem specjalistycznych firm, które uzyskały stosowne zezwolenia od właściwych organów. Gospodarkę odpadami prowadzić zgodnie z przepisami określonymi w ustawie o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r. (Dz. U. z 2013r. poz. 21).
25) Wytworzone odpady powinny być magazynowane selektywnie w wyznaczonych miejscach w sposób uniemożliwiający ich negatywne oddziaływanie na środowisko, w tym przenikanie składników odpadów do środowiska, a następnie usuwane.
26) Odpady niebezpieczne należy magazynować w oznaczonym miejscu, w pojemnikach wykonanych z materiały odpornego na działanie składników umieszczonego w nich odpadu, w wydzielonej części zakładu, następnie przekazywać firmom posiadającym stosowne zezwolenia w tym zakresie.
27) Miejsca czasowego magazynowania odpadów, w tym niebezpiecznych, do czasu ich odbioru przez wyspecjalizowane firmy należy zabezpieczyć przed działaniem czynników atmosferycznych oraz dostępem osób postronnych.
28) Instalację technologiczną zlokalizować w zamkniętym budynku wyposażonym w szczelne posadzki.
29) Wyposażyć zakład w odpowiednią ilość sprzętu przeciwpożarowego.
30) Należy w miarę możliwości ograniczyć do minimum ilość pojazdów dowożących materiały przez tereny zabudowy chronionej akustycznie.
31) Zarówno realizacja, eksploatacja jak i ewentualna likwidacja przedmiotowego przedsięwzięcia, nie może powodować przekroczeń dopuszczalnych norm poziomu hałasu, określonych dla terenów chronionych akustycznie w myśl zapisów Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. u. z 2007 r. nr 120 poz. 826), tj. dla pory dziennej(55dB) oraz nocnej (45dB) dla najbliżej zabudowy zagrodowej.
32)zainstalowane urządzenia nie będą powodować przekroczenia dopuszczalnych standardów akustycznych
33) Eksploatacja instalacji zgodnie z art. 144 ustawy Prawo ochrony środowiska (Dz.U.2016.672 j.t.) nie powinna powodować przekroczenia standardów jakości środowiska.
Tereny przeznaczone pod zamierzenie inwestycyjne położone są poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody w rozumieniu art. 6 ust.1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2015 r. poz. 1651, ze zm.). Planowane przedsięwzięcie nie będzie miało wpływu na stan siedlisk roślin i zwierząt występujących na obszarach Natura 2000. Zasięg potencjalnych zmian w wyniku projektowanej inwestycji nie wpłynie również na integralność tych obszarów.
Tereny inwestycji nie są objęte prawną formą ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej w rozumieniu ustawy z dnia 23 lipca 2003 roku o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U.2014.1446, ze zm.). Zgodnie z ww. ustawą w trakcie prowadzenia robót ziemnych w przypadku odkrycia przedmiotu, co do którego istnieje przypuszczenie, iż jest on zabytkiem, należy wstrzymać wszelkie prace, zabezpieczyć przedmiot oraz niezwłocznie zawiadomić wojewódzkiego konserwatora zabytków lub wójta gminy.
- Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 ustawy ooś, w szczególności w projekcie budowlanym
W dokumentacji wymaganej do wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 ustawy ooś należy uwzględnić następujące wymagania dotyczące ochrony środowiska:
1) Przyjąć takie rozwiązania techniczne, technologiczne i organizacyjne, które zagwarantują dotrzymanie standardów jakości środowiska w odniesieniu do emisji pyłów do powietrza oraz emisji hałasu poza teren, do którego prowadzący instalację ma tytuł prawny.
2) Na silosach zastosować wysokosprawne układy odpylające, gwarantujące redukcję pyłów do poziomu nieprzekraczającego stężeń pyłu wynoszącego 20 mg/m3.
3) Celem ograniczenia emisji pyłów instalacje wyposażyć w układ pneumatycznego załadunku silosów i dozowania cementu.
4) Zaprojektować system kanalizacji deszczowej z separatorem substancji ropopochodnych ze zintegrowanym osadnikiem.
5) Monitorować stan techniczny separatora substancji ropopochodnych i prowadzić regularne konserwacje, zgodnie z zakresem ustalonym w decyzji pozwolenie wodnoprawne.
6) Prowadzić kontrolę drożności, szczelności i sprawności instalacji jako całości.
7) Prowadzić ewidencję ilościową i jakościową powstających odpadów zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych, w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku – Prawo ochrony środowiska
Przedsięwzięcie nie zalicza się do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 10 października 2013 r. w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz.U.2013.1479).
- Wymogi w zakresie ograniczania transgranicznego oddziaływania na środowisko w odniesieniu do przedsięwzięć, dla których przeprowadzono postępowanie w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko
Dla planowanego przedsięwzięcia ze względu na znaczną odległość od granicy państwowej oraz z uwagi na skalę i lokalny zasięg, wyklucza się możliwość transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Dla planowanego przedsięwzięcia nie przeprowadzono postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko.
- Kompensacja przyrodnicza
Zgodnie z opracowanym raportem oddziaływania na środowisko realizacja i funkcjonowanie planowanego przedsięwzięcia, po uwzględnieniu w projekcie technicznym wymagań ochrony środowiska określonych w dokumencie, nie spowoduje uciążliwości i zagrożeń środowiska oraz zdrowia ludzi. Z tego też względu realizacja przedsięwzięcia nie wymaga dokonania kompensacji przyrodniczej rozumianej jako wyrównanie strat dokonanych w środowisku przez realizację przedmiotowego przedsięwzięcia i zachowanie walorów krajobrazowych obszaru.
- Zapobieganie, ograniczanie oraz monitorowanie oddziaływania przedsięwzięcia
Planowana do zastosowania technologia oraz przyjęte rozwiązania zapewnią wystarczającą ochronę przed potencjalnymi uciążliwościami. Przedsiębiorca będzie prowadził racjonalną gospodarkę odpadami zgodną z wymogami określonymi prawem. Ścieki sanitarne odprowadzane będą do szczelnych, bezodpływowych zbiorników, a po ich opróżnieniu trafią do oczyszczalni ścieków. Wody opadowe i roztopowe z terenów utwardzonych i dachów objętych systemem kanalizacji deszczowej, po oczyszczeniu w separatorze substancji ropopochodnych trafią do stawu wsiąkająco-odparowującego, natomiast z terenów nieobjętych kanalizacją deszczową spłyną bezpośrednio na przyległe powierzchnie biologicznie czynne.
Zarówno emisja hałasu, jak i zanieczyszczeń do powietrza, nie przekroczą norm określonych w przepisach, w związku z czym nie będzie stwarzać konfliktów społecznych.
Dodatkowo inwestycja zlokalizowana zostanie poza obszarami chronionymi oraz wodno-błotnymi. Teren ten nie jest również obszarem ochrony uzdrowiskowej.
Z informacji zawartych w raporcie wynika, że realizacja i eksploatacja inwestycji nie będzie znacząco oddziaływała na środowisko. Zakład zarówno w fazie realizacji, jak i eksploatacji, nie będzie stanowić źródła uciążliwości szkodliwych oraz odczuwalnych dla okolicznych mieszkańców.
Realizacja inwestycji nie przyczyni się do obniżenia walorów krajobrazowych w stosunku do sąsiednich terenów i nie będzie naruszać stanu środowiska przyrodniczego.
W fazie budowy inwestycji kontrolowany będzie stan techniczny maszyn i urządzeń stosowanych do prac przy wykonywaniu robot budowlano-montażowych. Materiały i surowce używane do budowy będą sprawdzane pod względem jakości. Monitoringowi i ewidencji podlegać będą również rodzaje i ilości odpadów powstających w wyniku realizacji inwestycji
W fazie eksploatacji instalacji zakres monitoringu obejmie:
- monitoring ilości ujmowanej wody w oparciu o systematyczne odczyty stanu wodomierza,
- ewidencję wytwarzanych odpadów w oparciu o karty przekazania odpadów, karty ewidencji odpadów oraz zbiorcze zestawienie danych o rodzajach i ilościach wytworzonych odpadów,
- monitoring powietrza - wykaz zawierający informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat,
- monitoring odprowadzanych ścieków socjalno-bytowych w zakresie określonym przez ich odbiorcę,
- regularna konserwację i czyszczenie separatora substancji ropopochodnych,
- monitoring ilości surowców.
- Stwierdzenia konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania
Nie przewiduje się utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania. Zgodnie z ustawą Prawo ochrony środowiska hale produkcyjne nie należą do przedsięwzięć, dla których tworzy się obszary ograniczonego użytkowania.
- Stanowisko w sprawie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 i 10 przedmiotowej ustawy
Przed rozpoczęciem realizacji przedsięwzięcia nie należy przeprowadzać:
- oceny oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania pozwolenia na budowę,
- postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
UZASADNIENIE
Wnioskiem z dnia 09.12.2015 r. Zakład Produkcji Elementów Budowlanych i Kruszywa A. Męczkowski Sp. J. w Kaimach, Kaimy 20, 18-420 Jedwabne wystąpił do Burmistrza Jedwabnego o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie hali produkcyjnej do wytwarzania nowych typów wyrobów betonowych opatentowanymi metodami z efektywnym wykorzystaniem zasobów, surowców i energii na działkach o nr ew. 24/3, 24/4, 24/5, 24/6, 24/9 i 25 w obrębie geodezyjnym 0014 Kaimy, gm. Jedwabne.
Do wniosku dołączono 3 egzemplarze karty informacyjnej przedsięwzięcia wraz z zapisem w formie elektronicznej, poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej obejmującą teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie i wypis z ewidencji gruntów.
Wnioskowane zamierzenie inwestycyjne należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko wymienionych w § 3 ust. 1, pkt 52 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2016.71), dla którego przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko może być wymagane.
Teren, na którym będzie realizowana inwestycja posiada miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego - uchwała nr IX/46/99 Rady Miejskiej w Jedwabnem z dnia 27 października 1999 roku w sprawie zatwierdzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy i Miasta Jedwabne dotyczącej obszaru położonego we wsi Kaimy. Zgodnie z ww. dokumentem teren planowanego przedsięwzięcia zlokalizowany jest na terenie przeznaczonym pod funkcje produkcyjno-usługowe dopuszczające lokalizację tego typu obiekty.
Zgodnie z art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy ooś Burmistrz Jedwabnego jest właściwy do przeprowadzenia postępowania w sprawie uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla ww. inwestycji.
O wszczęciu postępowania strony zostały powiadomione w trybie artykułu 61 Kpa. Powiadomione strony nie wniosły żadnych uwag i zastrzeżeń.
Burmistrza Jedwabnego pismem znak: BIOIŚ.6220.11.2015 r. wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych w Łomży oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży o wyrażenie opinii, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla ww. przedsięwzięcia.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomżyw piśmie z dnia 22.12.2015 roku wyraził opinię, że dla przedsięwzięcia nie istnieje obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
W celu zidentyfikowania możliwego bezpośredniego i pośredniego wpływu inwestycji na środowisko, zdrowie i warunki życia ludzi, dobra materialne oraz wzajemne oddziaływanie między tymi elementami organ sanitarny dokonał analizy parametrów przedsięwzięcia określonych w art. 63 ust. 1 ustawy ooś, uwzględniając:
1) rodzaj i skalę przedsięwzięcia, które z racji charakteru nie pociągają za sobą zagrożeń, tym bardziej znaczących oddziaływań na klimat akustyczny, powietrze, wodę i grunty,
2) wykorzystanie zasobów naturalnych - prognozuje się wykorzystanie normatywnych wielkości w zakresie zużycia wody, materiałów, paliw oraz energii, a wszelkie zużyte surowce będą wykorzystywane zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami,
3) brak nakładania się oddziaływań,
4) realizacja przedsięwzięcia nie spowoduje pogorszenia warunków aerosanitarnych, akustycznych oraz zagrożenia jakości powietrza poza teren należący do inwestora. Negatywne oddziaływanie na środowisko gruntowo-wodne w trakcie budowy będzie eliminowane poprzez właściwe prowadzenie prac budowlanych, sprawnym sprzętem (niepowodującego wycieków paliwa i oleju). W trakcie realizacji przedsięwzięcia, okresowo nastąpi wzrost poziomu hałasu, emisji spalin, zapylenia w związku z pracą ciężkiego sprzętu budowlanego i środków transportowych elementów i materiałów budowlanych. Po ich zakończeniu ewentualna uciążliwość ustanie. Odpady powstające na etapie realizacji będą selekcjonowane, a następnie przekazywane uprawnionym odbiorcom.
5) usytuowanie przedsięwzięcia - przedsięwzięcie zlokalizowane poza teren podlegającym ochronie Na terenie, na którym położona jest działka obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, inwestycja jest zgodna z planem.
W ocenie organu sanitarnego realizacja i funkcjonowanie przedmiotowego przedsięwzięcia zgodnie z opracowaną kartą informacyjną oraz z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi nie pogorszy środowiska przyrodniczego i nie będzie oddziaływać negatywnie na zdrowie człowieka.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku, Wydział Spraw Terenowych w Łomży w piśmie, znak: WST II.4240.197.2015.EM z dnia 28.12.2015 r. wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz określił zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko zgodnie z art. 66 ustawy ooś. W piśmie stwierdził, że opisując zagadnienia zawarte w pkt 7 przytoczonego artykułu należy dokonać analizy przedsięwzięcia na klimat i klimatu na przedsięwzięcie (identyfikacja emisji gazów cieplarnianych, określenie środków zaradczych i minimalizujących wpływ przedsięwzięcia na zmiany klimatu i określenie zabiegów mających służyć uodpornieniu infrastruktury na negatywny wpływ zmian klimatu) oraz ocenić wpływ planowanej inwestycji na cele środowiskowe w ramach Ramowej Dyrektywy Wodnej. Ponadto należy przedstawić:
- przewidywane rodzaje i ilość zanieczyszczeń, wynikające z funkcjonowania rozbudowanego zakładu, w tym pyłów i gazów emitowanych do powietrza,
- ilość wód opadowych i roztopowych z terenów utwardzonych i sposób ich zagospodarowania,
- poziom skumulowanych oddziaływań akustycznych,
- prognozowany zasięg emitowanego hałasu i emitowanych zanieczyszczeń w formie graficznej,
- analizę dotycząca możliwych konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem (sąsiedztwo budownictwa mieszkaniowego).
W dalszej części pisma stwierdza się, że rozbudowa zakładu wiąże się ze znacznym wzrostem skali produkcji. Realizacja przedsięwzięcia przyczyni się do zwiększenia ilość emitowanych zanieczyszczeń i innych uciążliwości już występujących w wyniku funkcjonowania obecnych obiektów. Inwestycja niesie za sobą potencjalne zagrożenia polegające na możliwości zanieczyszczenia środowiska wodno-glebowego. Może nastąpić odczuwalne pogorszenie stanu jakości otaczającego środowiska przyrodniczego.
Oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko związane będzie z przekształceniem powierzchni terenu i zajęciem powierzchni biologicznie czynnej oraz wytwarzaniem odpadów, a także ścieków. Wzrośnie poziom hałasu, zapylenia i emisji spalin związanej z transportem, co może spowodować odczuwalne pogorszenie lokalnych warunkach aerosanitarnych. Z uwagi na rodzaj przedsięwzięcia oddziaływania mogą mieć zasięg wykraczający poza granice terenu inwestycji.
Ze względu na istniejącą zabudowę mieszkaniową w odległości ok. 135 m w kierunku zachodnim, ok. 200 m w kierunku południowym oraz ok. 275 m w kierunku południowo-zachodnim należy przeanalizować kumulowanie się oddziaływań przedsięwzięcia planowanego i zrealizowanego oraz określić zasięg i skalę oddziaływania na klimat akustyczny, jakość powietrza, użytkowanie terenów sąsiednich, środowisko wodno-glebowe i powierzchnię terenu, w aspekcie dotrzymania wymogów ochrony środowiska.
Wykonanie raportu o oddziaływaniu na środowisko pozwoli na zidentyfikowanie możliwego bezpośredniego i pośredniego wpływu projektowanej inwestycji na środowisko, a także na przeanalizowanie możliwości oraz sposobów zapobiegania i zmniejszenia negatywnych oddziaływań (rozwiązania techniczne lub organizacyjne). Podda analizie mogące wystąpić konflikty społeczne związane z planowaną inwestycją ze względu na istniejącą w bliskiej odległości od zakładu zabudowę mieszkaniową. Wykaże również, czy oddziaływanie projektowanego według przedstawionej koncepcji przedsięwzięcia zamknie się w granicach działki, do której inwestor posiada tytuł prawny i nie wpłynie na pogorszenie jakości środowiska terenów sąsiadujących.
Przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko umożliwi określenie warunków wykorzystania terenu w fazie realizacji i funkcjonowania przedsięwzięcia ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony środowiska oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich. Wskaże wymagany zakres monitorowania oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Przedmiotowa procedura zapewni uwzględnienie wymagań dotyczących ochrony środowiska w dokumentacji następnego etapu postępowania.
Biorąc pod uwagę opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży, i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska Wydziału Spraw Terenowych w Łomży Burmistrz Jedwabnego postanowieniem z dnia 08.01.2016 r. (pismo znakBIOŚ.6220.11.2015.2016)stwierdził obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, określając jednocześnie zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia zgodnie z art. 66 ustawy ooś, ze szczególnym zwróceniem uwagi na następujący zakres:
- opis planowanego przedsięwzięcia, a w szczególności: charakterystykę całego przedsięwzięcia i warunki użytkowania terenu w fazie budowy i eksploatacji lub użytkowania, główne cechy charakterystyczne procesów produkcyjnych oraz przewidywane rodzaje i ilości zanieczyszczeń, wynikające z funkcjonowania planowanego przedsięwzięcia,
- opis elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, w tym elementów środowiska objętych ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody,
- opis istniejących w sąsiedztwie lub w bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia zabytków chronionych na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami,
- opis przewidywanych skutków dla środowiska w przypadku niepodejmowania przedsięwzięcia.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy ooś informację o wydanym postanowieniu w sprawie obowiązku przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, w tym opracowania raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko umieszczono na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego, na stronach internetowych, a także na tablicy ogłoszeń sołectwa Kaimy.
Następnie Burmistrz Jedwabnego kolejnym postanowieniem z dnia 22.01.2016 r. zawiesił postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach planowanego przedsięwzięcia do czasu przedłożenia przez wnioskodawcę ww. raportu.
Zgodnie z postanowieniem inwestoropracował „Raport o oddziaływaniu na środowisko planowanego przedsięwzięcia polegającego na budowie głównej hali produkcyjnej do wytwarzania nowych typów wyrobów betonowych opatentowanymi metodami, z efektywnym wykorzystaniem zasobów, surowców i energii dla Zakładu produkcji elementów budowlanych i kruszywa A. Męczkowski sp. j. Kaimy 20, 18-420 Jedwabne”, w związku z czym ponownie wznowiono postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach planowanego przedsięwzięcia – postanowienie o odwieszeniu postępowania administracyjnego Burmistrza Jedwabnego z 06.06.2016 r.
Na podstawie art. 77 ust 1 pkt. 1 ustawy ooś Burmistrz Jedwabnego pismem z dnia 08.06.2016 r. przekazał opracowany raport, zwracając się jednocześnie do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydziału Spraw Terenowych w Łomży oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży z prośbą o uzgodnienie warunków realizacji ww. przedsięwzięcia.
Jednocześnie organ prowadzący postępowanie skierował pismo do sołtysa wsi Kaimy oraz obwieścił na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Jedwabnem o możliwości udziału społeczeństwa w toczącym się postępowaniu.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych w Łomży po zapoznaniu się z treścią przedłożonego raportu oraz pozostałą dokumentacją, postanowieniem z dnia24.06.2016 r.uzgodnił realizację przedsięwzięcia i określił warunki realizacji inwestycji zapewniające ochronę środowiska, które w całości zostały uwzględnione w pkt 2 i 3 niniejszej decyzji.
Zdaniem organu ochrony środowiska z raportu ooś wynika, że okres realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia związany będzie głównie z wykonywaniem robót typowo budowlanych, mających na celu posadowienie poszczególnych obiektów, wykonania powierzchni utwardzonych oraz montażowych (m. in.: wykopy pod stopy fundamentowe, montaż przyłączy do sieci wodociągowej i elektrycznej). Prace ziemne spowodują przekształcenie powierzchni ziemi i gleby na skutek wykonania wykopów pod posadowienie fundamentów. Ingerencja w powierzchnię ziemi wystąpi w miejscu lokalizacji budynków i zbiorników. Z raportu wynika, że wykopy będą prowadzone maksymalnie do głębokości ok. 1,5 m p.p.t., do której nie występuje warstwa wodonośna. W związku z powyższym, nie przewiduje się konieczności odwodnienia wykopów pod fundamenty.
Podczas wykonywania prac budowlanych istnieje ryzyko wycieku substancji ropopochodnych z maszyn, urządzeń i pojazdów poruszających się po terenie inwestycji i w efekcie zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego. Aby temu zapobiec, zobowiązano inwestora do regularnego kontrolowania stanu technicznego pracujących maszyn i urządzeń budowlanych oraz do wyposażenia placu budowy w stosowne sorbenty, bądź biopreparaty do neutralizacji i likwidacji rozlewów ropopochodnych. Przy właściwie zorganizowanym zapleczu i placu budowy oraz prowadzeniu prac zgodnie z obowiązującymi normami w zakresie ochrony środowiska, na etapie realizacji inwestycji nie powinno wystąpić ujemne oddziaływanie przedsięwzięcia na ziemię oraz wody gruntowe. Grunt z wykopów zostanie ponownie wbudowany i nie będzie wykorzystywany do innych celów.
Przewidywany zakres prac nie wskazuje na możliwość pogorszenia warunków hydrogeologicznych i hydrologicznych na obszarze planowanej inwestycji oraz terenach przyległych. W bezpośrednim sąsiedztwie planowanego przedsięwzięcia nie występują ujęcia wód podziemnych i powierzchniowych, dla czystości których inwestycja stanowiłaby potencjalne zagrożenie.
Z raportu ooś wynika, że teren przedmiotowej inwestycji zlokalizowany jest w obrębie Jednolitych części Wód Podziemnych JCWPd nr 51. Określony cel środowiskowy dla JCWPd nr 51 to utrzymanie obecnego stanu ilościowego i chemicznego wód. Jak wynika z ustaleń zawartych w opracowaniu oraz Rozporządzenia nr 5/2015 Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie z dnia 3 kwietnia 2015r. w sprawie ustalenia warunków korzystania z wód regionu wodnego Środkowej Wisły, osiągnięcie celu środowiskowego dla JCWPd nr 51 jest niezagrożone. Ponadto obszar, na którym realizowane będzie planowane zamierzenia inwestycje znajduje się w obrębie JCWP Łojewek od źródeł do dopływu w Olszynach i Jedwabianka. Określony cel środowiskowy dla JCWP Jedwabianka to osiągnięcie co najmniej dobrego stanu ekologicznego oraz utrzymanie co najmniej dobrego stanu chemicznego wód. Jak wynika z ww. rozporządzenia RZGW w Warszawie, osiągnięcie celu środowiskowego dotyczącego w/w JCWP jest zagrożone. Jednak zdaniem autorów opracowania, projektowana inwestycja zarówno na etapie realizacji, jak i eksploatacji nie będzie wpływać na środowisko gruntowo-wodne, w tym na realizację celów środowiskowych JCWPd nr 51 i JCWP Łojewek od źródeł do dopływu w Olszynach i JCWP Jedwabianka, określonych w wyżej przywołanych dokumentach. Technologie prowadzonych robót budowlanych nie stanowią źródła ścieków mogących w większym stopniu wpływać na jakość ścieków odprowadzanych przez kanalizację bądź wprowadzanych do gruntu. Prace budowlane prowadzone podczas realizacji przedsięwzięcia nie powinny wpłynąć negatywnie na istniejący bilans wód gruntowych. Ponadto mając na uwadze odległość terenu inwestycji od rzeki Łojewek, to ok. 5 km oraz odległość od cieku Jedwabianka to ok. 1 km, a także biorąc pod uwagę rozwiązania zawarte w raporcie ooś, jakie będą stosowane na terenie inwestycji w celu minimalizacji jego wpływu na środowisko, przewiduje się, że inwestycja nie będzie stanowiła zagrożenia dla JCWP, w obrębie której jest położona.
Źródłem emisji gazów i pyłów w trakcie budowy będą głównie maszyny i sprzęt budowlany. Na tym etapie może wystąpić również emisja wtórna pyłu ziemnego przy robotach ziemnych oraz emisja związana ze stosowaniem materiałów budowlanych. Emitowanie powyższych zanieczyszczeń będzie miało charakter czasowy i lokalny, związany z okresem realizacji przedsięwzięcia. Inwestor planuje wykorzystywać do budowy nowoczesne maszyny i urządzenia, dla których określono minimalną normę emisji na EURO 3.
W trakcie prac budowlanych nie można także wykluczyć krótkotrwałego zwiększenia poziomu hałasu, powodowanego pracą sprzętu oraz pojazdów budowlanych. Będą to podobnie jak w przypadku zanieczyszczeń emitowanych do powietrza, emisje o zasięgu lokalnym, krótkotrwałe i odwracalne, które ustąpią po realizacji przedsięwzięcia. W celu zminimalizowania powyższych uciążliwości, inwestor został zobowiązany do prowadzenia prac budowlanych wyłącznie w porze dziennej (tj. od 600 do 2200), sprzętem sprawnym technicznie. Dodatkowo, zapewnienie właściwej organizacji prac budowlanych przyczyni się do zminimalizowania powyższych uciążliwości oraz skrócenia czasu budowy. Należy także w miarę możliwości ograniczyć do minimum ilość pojazdów dowożących materiały przez tereny zabudowy chronionej akustycznie.
Podczas realizacji inwestycji przewiduje się wytwarzanie odpadów głównie z grupy 15 01 02, 15 01 03, 15 01 04, 17 04 05 i 17 04 11. Z opracowania wynika, że powyższe odpady zostaną przekazane do odzysku, unieszkodliwienia lub wykorzystania firmom posiadającym odpowiednie zezwolenie do odbioru tych odpadów. Z dokumentacji wynika, że z odbiorcami odpadów podpisane są lub będą umowy na obiór tych odpadów, a proces przekazywania odpadów zostanie ewidencjonowany. Ponadto inwestor został zobowiązany do zabezpieczenia miejsca czasowego magazynowania wytworzonych odpadów przed działaniem wpływów atmosferycznych i dostępem osób postronnych.
Ścieki socjalno-bytowe powstałe w trakcie realizacji inwestycji będą odprowadzane do bezodpływowego zbiornika zlokalizowanego na terenie zakładu lub gromadzone w bezodpływowych zbiornikach na nieczystości płynny typu TOI TOI. Wskazane rozwiązanie powinno wyeliminować ryzyko niekontrolowanych zrzutów ścieków do środowiska.
W trakcie eksploatacji przedmiotowej inwestycji, emisja zorganizowana wystąpi tylko podczas napełniania silosów cementem. Jak wynika z raportu, w chwili obecnej na terenie zakładu znajdują się 4 silosy o pojemności 60 Mg każdy oraz 1 silos o pojemności 120 Mg. W ramach przedsięwzięcia przewiduje się umieszczenie dodatkowo 6 silosów o pojemności 60 Mg każdy. Zbiorniki projektowane podobnie jak istniejące, wyposażone zostaną w filtry odpylające powietrze (filtr pulsacyjny oraz filtry workowe), o skuteczności filtracji 99 % i koncentracji pyłu na wylocie z filtra poniżej 20 mg/m3. Układ załadunku cementu do silosów jest całkowicie szczelny. Źródłem emisji są jedynie niewielkie ilości pyłu cementowego, jaki może przedostać się przez filtr pulsacyjny i filtry tkaninowe, zamontowane u dołu, bądź góry silosów.
Źródłem emisji niezorganizowanej zanieczyszczeń pyłowych do powierza jest i w dalszym ciągu będzie ruch samochodów po terenie zakładu, procesy rozładunku kruszywa na plac składowy, składowanie surowców oraz załadunek zbiorników na kruszywo. Podczas funkcjonowania przedmiotowego zakładu, po jego terenie poruszać się będą samochody osobowe, ciężarowe dowożące i zabierające produkty, ładowarki oraz wózki widłowe. Przewiduje się, że ilość pojazdów w ciągu dnia wyniesie 72 pojazdy/dzień. Emisje zanieczyszczeń odbywać się będą poprzez wyloty spalin z silników poruszających się poszczególnych pojazdów. Należy zauważyć, że zakład zlokalizowany jest na terenach poeksploatacyjnych.
Przeprowadzona w raporcie ooś analiza aerosanitarna wykazała, że żadne z emitowanych zanieczyszczeń nie przekracza wartości dopuszczalnych zarówno jednogodzinowych, jak i średniorocznych. Najwyższe maksymalne wartości stężeń na wysokości 6 m wykazały następujące zanieczyszczenia:
- pył PM 10 - 108,8 pg /m3, co stanowi około 38,86% wartości odniesienia,
- tlenki azotu - 17,5 pg /m3, co stanowi około 8,75% wartości odniesienia, najwyższe średnioroczne wartości stężeń na wysokości 6 m wykazały:
- pył PM2,5 - 2,49 pg /m3, co stanowi około 49,8% wartości dyspozycyjnej,
- pył PM 10 - 8,529 pg /m3, co stanowi około 38,73% wartości dyspozycyjnej.
Mając na uwadze najbliżej zlokalizowany obiekt mieszkalny (poza budynkiem inwestora) znajdujący się w odległości ok. 135 m od istniejącego zbiornika magazynowego uznano, że wpływ emisji pochodzącej na skutek funkcjonowania zakładu będzie znikomy. Najwyższe stężenia pyłu PM10 i PM2,5 występują w kierunku północnym, w odległości około kilkunastu metrów od granic przedmiotowego przedsięwzięcia. Jednak one również nie przekraczają wartości dopuszczalnych danych zanieczyszczeń.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz.U.2014.112 - j.t.) poziom graniczny hałasu dla zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej (stanowiącej budynek mieszkalny inwestora), jako najbliżej zlokalizowanego obiektu chronionego akustycznie wynosi:
- w przypadku hałasu komunikacyjnego (od dróg i ulic): pora dzienna - 61 dB i pora nocna - 56 dB,
- w przypadku innych źródeł hałasu: pora dzienna - 50 dB i pora nocna - 40 dB.
Dla zabudowy zagrodowej zlokalizowanej w nieco dalszej odległości od granic zakładu w kierunku zachodnim, poziom graniczny hałasu dla zabudowy zagrodowej wynosi:
- w przypadku hałasu komunikacyjnego (od dróg i ulic): pora dzienna- 65 dB i pora nocna - 56 dB,
- w przypadku innych źródeł hałasu: pora dzienna- 55 dB i pora nocna - 45 dB.
Zgodnie z ww. rozporządzeniem dla terenów przeznaczonych pod obiekty działalności gospodarczej jako terenów niepodlegających ochronie akustycznej, brak jest określonych wartości dopuszczalnych. Autorzy opracowania wskazali, że na terenie istniejącej części zakładu wykonywane są regularnie coroczne stanowiskowe badania hałasu.
Z informacji zawartych w raporcie wynika, że projektowana hala produkcyjna wyposażona zostanie w urządzenia stanowiące źródła hałasu. Będą to m.in. zautomatyzowana linia produkcji betonowych elementów nawierzchniowych, ogrodzeniowych, ściennych do zastosowań zewnętrznych, innowacyjna linia produkcji betonowych elementów nawierzchniowych, ściennych do zastosowań zewnętrznych i wewnętrznych: płyty, płytki, ogrodzenia, elementy małej architektury, dwa wspólne węzły betoniarskie, wspólna stacja kruszywa oraz wspólna dojrzewalnia wyrobu gotowego. Większość źródeł stacjonarnych zlokalizowana zostanie wewnątrz hal produkcyjnych, co zminimalizuje ich negatywne oddziaływanie. W części istniejącej i projektowanej zakładu głównym punktowym źródłem hałasu będzie wibroprasa. Dodatkowo w części projektowanej zlokalizowany zostanie stół wibracyjny. Źródłami akustycznymi jest również praca przenośników, pomp hydraulicznych oraz prace polegające na zbijaniu palet. Na zewnątrz hal produkcyjnych źródłami liniowymi hałasu będzie ruch pojazdów ciężarowych i maszyn roboczych, a także wózków widłowych i ładowarek, poruszających się po terenie zakładu. Natężenie oraz czas ruchu pojazdów ciężarowych wiązać się będzie z przywozem surowców i wywozem produktów.
Wykonane obliczenia oddziaływań akustycznych planowanego przedsięwzięcia wykazały, że na terenie przedmiotowego zakładu hałas kształtować się będzie na poziomie ok. 60 - 65 dB. Na terenach chronionych akustycznie nie wystąpią wartości poziomu dźwięku wyższe od dopuszczalnych prawem. W przypadku zabudowy zagrodowej poziom hałasu kształtować się będzie na poziomie do 46 dB, natomiast przy zabudowie mieszkaniowej jednorodzinnej wystąpi hałas w granicach 43 dB.
Z analizy przedłożonego materiału wynika, że zakład pracuje i będzie pracował wyłącznie w porze dnia. Maszyny i urządzenia będące na wyposażeniu będą sprawne, a ich praca na bieżąco monitorowana. Ponadto zakład zlokalizowany jest w znacznym zagłębieniu terenu i oddzielony od obszarów przyległych wysoką skarpą, co stanowi dodatkowy element ograniczający uciążliwości akustyczne związane z jego funkcjonowaniem.
Funkcjonowanie instalacji związane będzie także z powstawaniem odpadów zarówno niebezpiecznych, jak i innych niż niebezpieczne. Odpady niebezpieczne z grupy 13 02 04 (mineralne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe, zawierające związki chlorowcoorganiczne), powstałe na skutek serwisowania maszyn i urządzeń, nie będą magazynowane na terenie zakładu. Jak wskazali autorzy raportu, wytwórcą tych odpadów będzie podmiot przeprowadzający usługi serwisowe i na nim będzie ciążył obowiązek ich zagospodarowania w sposób zgodny z prawem. Natomiast pozostałe odpady niebezpieczne o kodach 15 02 02 i 16 02 13 zostaną magazynowane w wydzielonej części zakładu, w specjalnych pojemnikach z tworzywa sztucznego i przekazane podmiotom posiadającym odpowiednie zezwolenia w tym zakresie. Pozostałe odpady, tj. z grup: 15 01 01, 15 01 02, 15 01 03, 15 02 03, 16 02 14, 16 02 16, 17 04 07 i 20 03 01, magazynowane będą również w wydzielonym miejscu, w pojemnikach na odpady komunalne i przekazywane wyspecjalizowanym w tym zakresie firmom. Przy gospodarowaniu odpadami zarówno w fazie realizacji, jak i eksploatacji, przestrzegane będą ogólne zasady wynikające z ustawy o odpadach (Dz.U.2013.21 ze zm.).
Z przedłożonej dokumentacji wynika, że w trakcie eksploatacji przedmiotowej inwestycji prowadzona będzie zasada ograniczania ilości wytwarzanych odpadów. Wyroby o gorszej jakości (wybrakowane) zostaną sprzedane jako produkt II kategorii. Beton niespełniający wymagań jest i w dalszym ciągu będzie zawracany i wykorzystywany jako składnik uszlachetniający do produkcji prefabrykatów. Ponadto, w zakładzie kontrolowana będzie ilość wytwarzanych odpadów poprzez prowadzenie ewidencji jakościowej i ilościowej odpadów.
Woda na cele socjalno-bytowe oraz technologiczne pobierana będzie jak dotychczas z własnego ujęcia w postaci 2 studni głębinowych. W opracowaniu podano, że główny użytkowy poziom wodonośny odizolowany jest od powierzchni terenu warstwami słabo przepuszczalnymi. Woda wykorzystywana jest jako surowiec w procesie produkcyjnym oraz do uszlachetniania wyrobu. Autorzy raportu zwracają uwagę na fakt, że woda w procesie produkcji betonu krąży w układzie zamkniętym. Woda niezwiązana w produkcie, po wydzieleniu z niej cząstek stałych, ponownie zawracana jest do procesu produkcji. Zużycie jej spada wraz ze wzrostem wilgotności stosowanego do produkcji kruszywa. Pobór wody regulowany będzie stosowną decyzją (pozwolenie wodnoprawne).
Analiza gospodarki wodno-ściekowej wykazała, że nieczystości ciekłe związane z funkcjonowaniem przedmiotowego zakładu odprowadzane są do szczelnych zbiorników o łącznej pojemności 30,5 m3 i okresowo wywożone na miejską oczyszczalnię ścieków w Jedwabnem. Po realizacji planowanej inwestycji, w związku ze zwiększeniem zatrudnienia, ścieki kierowane będą do dodatkowo do projektowanego zbiornika o pojemności 4 m3. Z raportu wynika, że w ww. zakładzie nie powstają i nie będą powstawały ścieki technologiczne, ponieważ jak już wcześniej wspomniano, cała woda używana do produkcji będzie w niej powtórnie wykorzystana.
W ramach planowanego zamierzenia inwestycyjnego, na części terenów utwardzonych inwestor planuje wykonanie obwodowego odwodnienia liniowego systemu kanalizacji deszczowej. Systemem kanalizacji deszczowej objęte zostanie 5063 m2 powierzchni dachowych i 20423 m2 terenów utwardzonych. Wody opadowe i roztopowe ujęte w system kanalizacji deszczowej po oczyszczeniu w separatorze substancji ropopochodnych ze zintegrowanym osadnikiem ESL-H typ 20/2000, odprowadzone zostaną do stawu wsiąkająco-odparowującego wód deszczowych. Wody opadowo-roztopowe kierowane będą poprzez naturalny spływ grawitacyjny na przylegające tereny zielone.
Z informacji przedstawionych przez autorów raportu wynika, że przedmiotowy zakład nie zalicza się do zakładów o zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii, ani do zakładów o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii. Niemniej jednak mogą zaistnieć sytuacje awaryjne typu pożar, czy wybuch. W celu zminimalizowania zagrożenia zobowiązano inwestora m.in. do wyposażenia zakładu w odpowiednią ilość sprzętu przeciwpożarowego oraz dbania o dobry stan infrastruktury i stosowanie urządzeń posiadających stosowne dopuszczenia.
Jak podano w opracowaniu, podczas eksploatacji instalacji w sposób bezpośredni nie będą emitowane główne gazy cieplarniane (C02, CH4, N20, ozon, freony). Pośrednim źródłem emisji gazów cieplarnianych na terenie inwestycji będzie ruch pojazdów związanych z przywozem surowców, wywozem produktów i przejazdami pracowników. Emitowane będą gazy w postaci CO i NOx. W związku z eksploatacją przedsięwzięcia zwiększy natężenie ruchu na danym terenie, co spowoduje wzrost wielkości emisji ww. gazów. W celu ograniczenia wpływu przedsięwzięcia na zmiany klimatu, inwestor podejmie działania eliminujące zbędne przejazdy, a tym samym i wielkość emisji zanieczyszczeń) m.in.: optymalny układ szlaków komunikacyjnych, dowóz surowców pojazdami przewożącymi optymalną ilość surowca, wywóz produktów pojazdami przewożącymi ich maksymalną, możliwą do przewiezienia ilość czy przejazd sprawnych technicznie maszyn i urządzeń.
Bezpośrednio na terenie inwestycji nie zostaną zlokalizowane żadne źródła zasilane węglem - do ogrzewania obiektów w razie zaistnienia takiej potrzeby wykorzystywana będzie energia elektryczna. Inwestycja nie będzie zatem stanowiła bezpośredniego źródła emisji zanieczyszczeń wynikających z jego spalania. W celu ograniczenia pośredniego wpływu przedsięwzięcia na zużycie węgla poprzez korzystanie z energii elektrycznej, zastosowane zostaną następujące rozwiązania: zastosowanie energooszczędnego oświetlenia, ograniczenie czasu wykorzystywania energii elektrycznej do oświetlenia do niezbędnego minimum, czy ograniczenie do minimum ilości ogrzewanych pomieszczeń (ogrzewane będą jedynie części socjalno-biurowe, nie ma potrzeby dogrzewania części produkcyjnej). Hala oraz urządzenia planowane do zainstalowania zabezpieczone są przed zjawiskami ekstremalnymi występującego klimatu. Ze względu na rodzaj i skalę, a także rodzaj zastosowanych technologii oraz urządzeń, planowane przedsięwzięcie nie będzie wpływać znacząco na zmiany klimatu i będzie neutralne dla otoczenia.
Budowa głównej hali produkcyjnej do wytwarzania nowych typów wyrobów betonowych opatentowanymi metodami, z efektywnym wykorzystywaniem zasobów, surowców i energii zlokalizowana zostanie na obszarze przekształconym antropogenicznie na działkach, na których prowadzona jest działalność polegająca na produkcji wyrobów betonowych. Niewielkie rozmiary przedsięwzięcia, realizowanego bezpośrednio w miejscu istniejącej i funkcjonującej już od lat zabudowy produkcyjnej, nie zakłócą istniejącej formy krajobrazu, a projektowana modernizacja nie spowoduje negatywnych zmian przestrzennych krajobrazu i nie naruszy jego wartości przyrodniczych i krajobrazowych oraz najbliższej zabudowy. Uwzględniając okres funkcjonowania i rodzaj działalności prowadzony na analizowanym terenie nie przewiduje się możliwości wystąpienia konfliktów społecznych. Zakład zarówno w fazie realizacji, jak i eksploatacji nie będzie stanowić źródła uciążliwości szkodliwych oraz odczuwalnych dla okolicznych mieszkańców. Ewentualna uciążliwość planowanej inwestycji powinna ograniczyć się do działek przeznaczonych pod inwestycję, stanowiących własność inwestora.
W ocenie organu ochrony środowiska ze względu na szczegółowy i jednoznaczny opis planowanej do zastosowania technologii, nie stwierdzono konieczności ponownego przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt. 1 ustawy ooś. Nie stwierdzono również konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania i nie określono wymogów w zakresie transgranicznego oddziaływania na środowisko, ponieważ jak wynika z raportu przedsięwzięcie nie będzie oddziaływać transgranicznie. Konieczna jest ścisła realizacja postanowień i decyzji dotyczących uzgodnień inwestycji i warunków korzystania ze środowiska.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży po otrzymaniu uzupełnienia raportu w piśmie, znak NZ.4461.43.2016 z dnia 28.06.2016 r. – opinia Nr 59.NZ.2016 postanowił pozytywnie zaopiniować ww. przedsięwzięcie, które w całości zostały uwzględnione w pkt 2 i 3 niniejszej decyzji.
Zdaniem organu sanitarnego przeprowadzona w raporcie analiza oddziaływania przedsięwzięcia w zakresie gospodarki wodno-ściekowej, klimatu akustycznego, gospodarki wodno-ściekowej, gospodarki odpadami, zanieczyszczeń powietrza i klimatu akustycznego wykazała, iż planowane przedsięwzięcie na etapie realizacji i funkcjonowania nie będzie stanowiło zagrożenia dla środowiska. Inwestycja nie narusza interesów osób trzecich, nie powinna powodować uzasadnionych kolizji społecznych oraz nie będzie wymagała ustanowienia obszaru ograniczonego użytkowania w otoczeniu przedsięwzięcia. Realizacja i funkcjonowanie zakładu zgodnie z opracowanym raportem, nowoczesnymi rozwiązaniami techniczno-technologicznymi i warunkami określonymi w opinii zminimalizuje zagrożenie dla środowiska przyrodniczego i zdrowia ludzi.
Burmistrz Jedwabnego w dniu 05 lipca 2016 roku zawiadomił o zakończeniu postępowania dowodowego prowadzonego z udziałem społeczeństwa w postępowaniu o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowań realizacji wyżej wymienionego przedsięwzięcia. Zawiadomienie umieszczono na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Jedwabnem, tablicy ogłoszeń Urzędu oraz na tablicy ogłoszeń sołectwa w miejscu planowanej inwestycji.
Zgodnie z art. 10 §1 Kodeksu postępowania administracyjnego strony mogły zapoznać się ze zgromadzoną dokumentacją oraz wnieść wnioski i uwagi do zebranych dowodów i materiałów do dnia 20 lipca 2016 roku. We wskazanym terminie nie wpłynęły już żadne uwagi i wnioski.
Niniejsza decyzja zostaje wysłana stronom oraz podana i do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Jedwabnem oraz na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Miejskiego w Jedwabnem, ul. Żwirki i Wigury 3, a także na tablicy ogłoszeń w miejscu planowanej inwestycji.
POUCZENIE
Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72, ust.1 ustawy ooś.Wniosek ten powinien zostać złożony nie później niż przed upływem 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Termin ten może ulec wydłużeniu o cztery lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w niniejszej decyzji.
Od niniejszej decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży za pośrednictwem Burmistrza Jedwabnego w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Burmistrz Jedwabnego
Michał Chajewski
W załączeniu:
- Charakterystyka przedsięwzięcia – załącznik do Decyzji
Otrzymują:
- Zakład Elementów Budowlanych i Kruszywa A. Męczkowski Sp.J., Kaimy 20, 18-420 Jedwabne
- Andrzej i Hanna Męczkowscy, Kaimy 20, 18-420 Jedwabne
- Anna Edyta Mocarska , Bronaki Pietrasze 29, 18-420 Jedwabne
- Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Białymstoku, ul. Elewatorska 6, 15-620 Białystok
- Strony postępowania zawiadamia się poprzez obwieszczenie na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. z 2016r., poz. 353), w związku z art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2016r. , poz. 23)
- A/a
Do wiadomości:
- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych w Łomży
- Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży
- załącznik - plik do pobrania (docx) 26 lip 2016 15:26 0,03 MB