DECYZJA
Wiadomość przeniesiona do archiwum
O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH
Na podstawie art. 71 ust.1 i ust 2 pkt 2, art. 72 ust. 1 pkt. 3, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) oraz § 3 ust. 1 pkt 60 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397 ze zm.), w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2013 roku, poz. 267), po rozpatrzeniu wniosku
Zarządu Dróg Powiatowych w Łomży, ul. Poligonowa 30, 18 – 400 Łomża
o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi powiatowej nr 1966B Wizna - Sambory - Sieburczyn - Rutkowskie - Burzyn - Pluty - do drogi nr 1834B na odcinku o nawierzchni brukowej Mocarze - Chyliny w km rob. 0+000- 2+227,10 o długości ok. 2,2271 km, gm. Jedwabne, pow. łomżyński, woj. podlaskie
oraz po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży
STWIERDZAM
brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla wyżej wymienionego przedsięwzięcia.
UZASADNIENIE
Wnioskiem z dnia 6 sierpnia 2013 roku, pismo znak ZDP-1.4140.6209.2013 (data wpływu: 07.08.2013 r.) Zarząd Dróg Powiatowych w Łomży, ul. Poligonowa 30, 18-400 Łomża zwrócił się z prośbą o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi powiatowej nr 1966B Wizna - Sambory - Sieburczyn - Rutkowskie - Burzyn - Pluty - do drogi nr 1834B na odcinku o nawierzchni brukowej Mocarze - Chyliny w km rob. 0+000- 2+227,10 o długości ok. 2,2271 km, gm. Jedwabne, pow. łomżyński, woj. podlaskie.
Do wniosku dołączono 3 egzemplarze karty informacyjnej przedsięwzięcia wraz z jej zapisem w formie elektronicznej, poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej obejmującej obszar, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie w skali 1:5000 oraz wypis z ewidencji gruntów obejmujący przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz wypisy działek sąsiednich.
Burmistrz Jedwabnego na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.) oraz art. 49 kpa poprzez obwieszczenie z dnia 14 sierpnia 2013 roku poinformował o wszczęciu postępowania administracyjnego w powyższej sprawie i wystąpieniu do organów opiniujących.
Treść obwieszczenia została zamieszczona na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Jedwabnem, wywieszona na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Jedwabnem przy ul. Żwirki i Wigury 3 oraz przesłana sołtysom wsi Chyliny i Mocarze, celem wywieszenia na tablicy ogłoszeń w miejscach planowanej inwestycji, informując jednocześnie o możliwości zapoznania się ze złożonym wnioskiem oraz o możliwości składania ewentualnych uwag i zastrzeżeń.
Przedmiotowa inwestycja zgodnie z § 3 ust.1 pkt. 60 „drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w 32 ust. 1 pkt 31 i 32 oraz obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg oraz obiektów mostowych służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody” rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397 ze zm.) została zaliczona do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których może być wymagany obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz art. 78 ust. 1 pkt 2 ustawy ooś organ prowadzący postępowanie pismem znak BIOŚ.6220.6.2013 z dnia 14 sierpnia 2013 roku wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych w Łomży i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży o opinie, czy dla przedmiotowego przedsięwzięcia wymagane jest przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych w Łomży w postanowieniu nr WST II.4240.122.2013 z dnia 20 sierpnia 2013 roku (data wpływu 21.08.2013r.) wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Projektowana do przebudowy droga powiatowa stanowi zachodnią granicę obszarów Natura 2000: Dolina Biebrzy (kod PLH 200008) zatwierdzonego przez KE i przekazanego na podstawie dokumentu przyjętego przez Radę Ministrów dnia 28.10.2009 r. do Komisji Europejskiej i obszaru Ostoja Biebrzańska (PLB 200,006) wyznaczonym rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 12 stycznia 2011 r. w sprawie obszarów specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 (Dz. U. Nr 25, poz. 133 ze zm.).
W myśl art. 33 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2013r. , poz. 627) zabrania się, z zastrzeżeniem art. 34, podejmowania działań mogących osobno lub w połączeniu z innymi działaniami, znacząco negatywnie oddziaływać na cele ochrony obszaru Natura 2000, w tym w szczególności pogorszyć stan siedlisk przyrodniczych lub siedlisk gatunków roślin i zwierząt, dla których ochrony wyznaczono obszar Natura 2000, lub wpłynąć negatywnie na gatunki, dla których ochrony został wyznaczony obszar Natura 2000, lub pogorszyć integralność obszaru Natura 2000, lub jego powiązania z innymi obszarami.
Zgodnie ze Standardowym Formularzem Danych (SDF) w obszarze Ostoja Biebrzańska stwierdzono występowanie co najmniej 43 gatunków ptaków wymienionych w Załączniku I Dyrektywy Rady 79/409/EWG. Ostoja Biebrzańska jest najważniejszą w Polsce i Unii Europejskiej ostoją wodniczki i orlika grubodziobego). Największą liczebność w Polsce i jedną z największych w Unii Europejskiej osiągają ponadto: błotniak stawowy, cietrzew, derkacz, dubelt, uszatka błotna, kropiatka, rybitwa czarna i rybitwa białoskrzydła (w lata o wysokim poziomie wody). Bardzo ważna ostoja ptaków drapieżnych (kania ruda, kania czarna, bielik, błotniak zbożowy, gadożer, orzeł przedni i orzełek).
Do głównych zagrożeń wymienionych w SDF dla ww. gatunków ptaków i ich siedlisk należą m.in. intensyfikacja gospodarki rolnej, obniżanie poziomu wód, zanieczyszczenie wód, zagrożenie wynikające ze zmiany zagospodarowania terenu oraz eutrofizacja siedlisk spowodowana emisją pyłów przemysłowych i stosowaniem nawozów sztucznych, lokalny deficyt wody wynikający z przeprowadzenia melioracji, zanieczyszczenie wód, turystyka, kłusownictwo oraz wypalanie szuwarów.
Z kolei w obszarze Dolina Biebrzy zgodnie danymi zawartymi w SDF występuje co najmniej 36 gatunków ptaków z Załącznika I Dyrektywy Rady 79/409/EWG oraz 23 gatunki z Polskiej Czerwonej Księgi (PCK). Gniazduje ok. 170 gatunków ptaków. Niezwykle ważna ostoja wielu gatunków ptaków, szczególnie wodno-błotnych i drapieżnych, które osiągają tu rekordowe liczebności. W okresie lęgowym obszar zasiedla powyżej 15% populacji krajowej następujących gatunków ptaków: czapla biała, dubelt, kulik wielki, orlik grubodzioby, orzełek włochaty, podróżniczek, sowa błotna i wodniczka. Obszar zasiedla powyżej 2% lęgowej populacji krajowej następujących gatunków: gęgawa, bąk, błotniak łąkowy, błotniak stawowy, błotniak zbożowy, gadożer (nieregularnie), bocian czarny, cietrzew, dzięcioł białogrzbiety, kropiatka, krwawodziób, łabędź krzykliwy, orlik krzykliwy, puchacz, żuraw, wodnik, zielonka i rycyk. Obszar zasiedla co najmniej 1% populacji krajowej następujących gatunków ptaków: batalion, bączek, bocian biały, derkacz, rybitwa czarna, trzmielojad i biegus zmienny. W stosunkowo wysokich ilościach występują: kania czarna, rybitwa białoczelna, rybitwa białowąsa. W okresie wędrówek występuje co najmniej 1% populacji szlaku wędrówkowego bataliona. Zimą występuje ponad 50 bielików, co stanowi ponad 2% populacji szlaku wędrówkowego gatunku.
Dolina Biebrzy charakteryzuje się dużym zróżnicowaniem siedlisk. Spośród 15 typów siedlisk z Załącznika I Dyrektywy Rady 92/43/EWG występujących w ostoi, największy udział powierzchniowy posiadają szczególnie cenne torfowiska przejściowe i trzęsawiska (Caricion lasiocarpae, Caricetum appropinquatae), zajmując ponad 6000 ha, zmienno-wilgotne łąki trzęślicowe (Molinietum caerulae) - ok. 3000 ha oraz bory i lasy bagienne - ponad 1700 ha. Najbardziej naturalnymi zbiorowiskami roślinnymi doliny Biebrzy są zbiorowiska leśne: bory bagienne, bór bagienny mechowiskowy, olsy, a także mszary i niektóre zbiorowiska szuwarowe. Naturalność doliny wyraża się też w dobrze wykształconej (zwłaszcza w Basenie Południowym) poprzecznej i podłużnej strefowości ekologicznej.
Występuje tu 6 gatunków roślin z Załącznika II Dyrektywy Rady 92/43/EWG, m. in. najbogatsza w Polsce populacja obuwika pospolitego.
W dolinie Biebrzy występuje pięć gatunków ssaków z Załącznika II Dyrektywy Rady 92/43/EWG, w tym jeden z rzadkich i szczególnie zagrożonych w Polsce gatunków nietoperzy - nocek łydkowłosy (Myotis dasycneme). Dolina Biebrzy jest również bardzo ważną w skali kraju ostoją bobra i wydry.
Sama rzeka ma bogatą ichtiofaunę z różanką i minogiem ukraińskim. Należy ponadto podkreślić obecność bogatej populacji zagrożonego gatunku motyla - przeplatki maturna. Jest to jeden z najważniejszych obszarów dla ochrony tego gatunku w Polsce. Łącznie odnotowano tu obecność 21 gatunków z Załącznika II Dyrektywy Rady 92/43/EWG.
Z informacji zawartych w Standardowym Formularzu Danych wynika, że głównymi zagrożeniami dla walorów przyrodniczych Doliny Biebrzy jest odwodnienie tego terenu. Skutkiem odwodnienia jest obniżenie poziomu wód gruntowych prowadzące do przesuszenia torfowisk i ich mineralizacji, co powoduje ustępowanie roślinności typowo bagiennej i wkraczanie gatunków i zbiorowisk charakterystycznych dla siedlisk bardziej suchych. Skutkiem odwodnienia są także rozległe i długotrwałe pożary niszczące nie tylko roślinność, ale i złoże torfowe. Obecne bogactwo przyrodnicze doliny zostało ukształtowane w wyniku jej długotrwałego użytkowania rolniczego, przede wszystkim kośnego użytkowania łąk oraz wypasu. Postępujące odchodzenie miejscowej ludności od tego typu gospodarki rolnej związane wręcz z wyludnianiem się okolicy jest przyczyną ekspansji zakrzaczeń i roślinności drzewiastej, zastępującej siedliska otwarte. Brak uregulowania gospodarki wodno - ściekowej w dolinie prowadzi do eutrofizacji wód podziemnych i powierzchniowych.
W trakcie analizy dokumentów stwierdzono, że w sąsiedztwie terenu zainwestowania (w obrębie gruntów wsi Brzostowo) znajduje się siedlisko wymienione w Załączniku l Dyrektywy Rady 92/43/EWG o kodzie 6510 - níżowe i górskie świeże łąki użytkowane ekstensywnie (Arrhenatherion elatiorís). Istniejącym zagrożeniem dla tego typu siedliska jest zarzucenie ekstensywnej gospodarki łąkarskiej, zmiana sposobu użytkowania, inwazja gatunków obcych oraz sukcesja wtórna.
Mając na uwadze powyższe, przebudowa drogi nie zawarta jest w katalogu zagrożeń dla ww. siedliska, a także dla obszarów naturowych. W związku z tym realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pogorszy stanu siedlisk przyrodniczych lub siedlisk gatunków roślin i zwierząt, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, nie wpłynie negatywnie na gatunki, dla których ochrony zostały one wyznaczone (ptaki, ssaki, ryby, bezkręgowce) oraz nie pogorszy integralności każdego z obszarów i jego powiązań z innymi obszarami Natura 2000. Ponadto, planowana inwestycja nie zmieni charakteru użytkowania terenu (nadal będzie to pas drogowy).
Jak wynika z karty informacyjnej przedsięwzięcia, realizacja inwestycji zapewni następujące korzyści środowiskowe, społeczne i ekonomiczne:
- zmniejszenie zużycia paliwa oraz hałasu komunikacyjnego poprzez ułożenie nawierzchni
bitumicznej, co poprawi lokalne warunki środowiskowe i znacząco pozytywnie wpłynie na przyrodę obszarów Natura 2000,
- uzupełnienie, tam gdzie normatyw techniczny będzie pozwalał, nowego zadrzewienia,
- właściwe oczyszczenie i odprowadzenie wód opadowych,
- uzyskanie wymaganych parametrów technicznych drogi, co zwiększy bezpieczeństwo użytkowników korzystającym z drogi, w tym pieszym,
- zdecydowanie poprawienie komfortu jazdy,
- zmniejszenie awaryjności pojazdów i sprzętu rolniczego,
- skrócenie czasu jazdy na tym odcinku drogi,
- wyeliminowanie unoszenia się kurzu,
- podniesienie atrakcyjności turystyczno - gospodarczej tego terenu i Biebrzańskiego Parku
Narodowego.
Realizacja planowanego przedsięwzięcia wiązać się będzie z robotami budowlanymi w obrębie istniejącego pasa drogowego. Istniejąca droga zostanie przebudowana w celu dostosowania jej parametrów do obecnego normatywu technicznego z położeniem nawierzchni bitumicznej i pozostawieniem niwelety w zasadzie na tej samej wysokości (bez nowych elementów w krajobrazie typu estakada, kładki dla pieszych itp.).
Występowanie emisji i innych uciążliwości przewidywane jest w fazie realizacji inwestycji. W trakcie trwania robót wzrośnie natężenie hałasu, emisja spalin i zapylenie spowodowane pracą sprzętu oraz zwiększenie ilości odpadów, a także możliwość skażenia gruntu niekontrolowanym wyciekiem substancji ropopochodnych. Występujące i potencjalne na tym etapie oddziaływania będą miały zasięg lokalny (w granicach prowadzonej budowy) i małoznaczący, krótkotrwały związany jedynie z czasem budowy. Prawidłowa organizacja robót zminimalizuje oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko. Podczas eksploatacji dróg nie przewiduje się przekroczenia dopuszczalnych norm w zakresie emisji zanieczyszczeń i hałasu. Zmiana nawierzchni układu komunikacyjnego wpłynie na polepszenie warunków jazdy jaki płynności ruchu pojazdów, a w związku z tym ograniczy wydzielanie spalin do atmosfery i emisję hałasu do otoczenia oraz zlikwiduje uciążliwości związane z pyleniem, które występuje przy użytkowaniu nawierzchni nieutwardzonej.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży – Opinia Nr 108.NZ.2013 (pismo znak NZ.4151.61.2013 z dnia 23.08.2013 r.), nie stwierdził obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla ww. przedsięwzięcia.
W celu zidentyfikowania możliwego bezpośredniego i pośredniego wpływu inwestycji na środowisko, zdrowie i warunki życia ludzi, dobra materialne oraz wzajemne oddziaływanie między tymi elementami, organ sanitarny dokonał analizy parametrów przedsięwzięcia określonych w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r.
W opinii stwierdził, iż realizacja przedsięwzięcia w znacznej mierze przyczyni się do poprawy stanu czystości środowiska, zmniejszy się poziom hałasu, zapylenie i emisja spalin oraz nie będzie oddziaływać negatywnie na zdrowie człowieka. Realizacja i funkcjonowanie przedmiotowego przedsięwzięcia zgodnie z opracowaną kartą informacyjną oraz nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi nie pogorszy środowiska przyrodniczego.
Burmistrz Jedwabnego mając na względzie zakres planowanego przedsięwzięcia, opinię ww. organów w tej sprawie, dokonał wnikliwej analizy zgromadzonych dokumentów i karty informacyjnej przedsięwzięcia, uwzględniając łącznie następujące uwarunkowania dotyczące: W ocenie organu sanitarnego przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko w niniejszej sprawie nie jest wymagane, gdyż realizacja przedsięwzięcia przyczyni się do poprawy środowiska.
1. Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia:
a) Skala przedsięwzięcia i wielkość zajmowanego terenu oraz ich wzajemne proporcje
Przedsięwzięcie obejmuje przebudowę drogi powiatowej nr 1966B na odcinku Mocarze - Chyliny o długości ok. 2,2271 km w gm. Jedwabne o nawierzchni brukowej w bardzo złym stanie technicznym. Jezdnia z betonu asfaltowego będzie miała szerokość 5,0 m z obustronnymi poboczami żwirowymi o szerokości 1,0 m każde. W ramach inwestychi będą wykonane:
- warstwa ścieralna grubości 4 cm z betonu asfaltowego,
- warstwa wiążąca grubości 8 cm z betonu asfaltowego,
- podbudowa grubości 10 - 30 cm z kruszywa łamanego,
- odtworzenie rowów przydrożnych,
- przebudowa istniejących przepustów,
- przebudowa lub budowa zjazdów,
- posadzenie drzew przydrożnych w miejscach nie kolidujących z bezpieczeństwem ruchu lub mienia.
b) Powiązania z innymi przedsięwzięciami (w szczególności z uwzględnieniem nakładania się oddziaływań)
Przebudowa drogi nie będzie powiązana pod względem techniczno – organizacyjnym i technologicznym z innymi przedsięwzięciami.
c) Wykorzystywanie zasobów naturalnych
W trakcie przebudowy drogi wykorzystane będą następujące surowce:
- kruszywo naturalne – ok. 1600 t,
- kruszywo łamane – ok. 4000 t,
- masa mineralno-asfaltowa – 2700 t,
- woda – 750 m3.
d) Emisja i występowanie innych uciążliwości
W trakcie realizacji przedsięwzięcia nie można wykluczyć krótkotrwałego zwiększenia emisji zanieczyszczeń powietrza (pył zawieszony, spaliny, węglowodory ulatniające się w trakcie układania mas bitumicznych) oraz poziomu hałasu spowodowanych pracą sprzętu budowlanego oraz pojazdów dowożących materiały budowlane. W trakcie prowadzenia robót związanych z wykonaniem podbudowy, zwłaszcza w okresie bezdeszczowym, będzie ona zraszana wodą celem wyeliminowania pylenia. Prace drogowe będą prowadzone w zasadzie poza terenami zabudowanymi i w porze dnia, co zdecydowanie ograniczy uciążliwość hałasową. Będą to oddziaływania o zasięgu lokalnym, krótkotrwałe i odwracalne, które ustąpią po zakończeniu prac budowlanych.
Zanieczyszczenie wód w trakcie realizacji przedsięwzięcia może nastąpić w przypadku awarii powodujących wyciek paliw i olejów w używanym sprzęcie budowlanym. Określenie prawdopodobieństwa wystąpienia takiego zdarzenia oraz stopnia jego negatywnego oddziaływania jest trudne do oszacowania. Przebudowa drogi nie będzie wymagała głębokich wykopów, tym samym nie wystąpi trwałe obniżenie poziomu wód gruntowych.
Baza budowy będzie wyposażona w szczelne urządzenia do gromadzenia ścieków socjalno-bytowych.
W trakcie robót będą wytwarzane odpady z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz infrastruktury drogowej w ilości szacowanej na ok. 500 Mg (beton, gleba, ziemia), odpady niebezpieczne – ok.0,090 Mg (sorbenty, tkaniny do wycierania, materiały filtracyjne i ubrania ochronne), odpady mineralne – ok. 0,090 Mg (oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe).
Masy ziemne zostaną wykorzystane do zagospodarowania terenu (humus, gleba urodzajna) lub wywiezione z terenu budowy (ziemia nieurodzajna lub zanieczyszczona). Na budowie będzie wyznaczone miejsce na selektywne magazynowanie odpadów, które będą przechowywane w kontenerach dostosowanych do rodzajów odpadów, a następnie przekazywane uprawnionym do gospodarowania odpadami firmom w celu ich utylizacji i zagospodarowania.
e) Ryzyko wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii
Podczas przebudowy drogi nie przewiduje się stosowania innowacyjnych technologii, czy też nowych dotychczas nieprzetestowanych substancji, mogących powodować ryzyko poważnej awarii. Do budowy zostaną wykorzystane sprawdzone materiały, substancje oraz wielokrotnie stosowane procesy technologiczne, które ze względu na specyfikę i sposób zastosowania nie stanowią zagrożenia poważną awarią, mogącą nieść ze sobą skutki uboczne w realizacji przedsięwzięcia.
2. Usytuowanie przedsięwzięcia – ze zwróceniem uwagi na możliwe zagrożenie środowiska – zwłaszcza przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolność samooczyszczania się środowiska i odnawianie się zasobów naturalnych, walory przyrodnicze i krajobrazowe oraz uwarunkowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego uwzględniające:
a) obszary wodno – błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych – nie występują,
b) obszary wybrzeży – nie występują,
c) obszary górskie lub leśne – nie występują,
d) obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne ujęć wód śródlądowych – nie występują,
e) obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary sieci Natura 2000 wyznaczone w trybie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880) – droga stanowi zachodnią granicę obszarów Natura 2000: Dolina Biebrzy (kod PLH 200008) zatwierdzonego przez KE i przekazanego na podstawie dokumentu przyjętego przez Radę Ministrów dnia 28.10.2009 r. do Komisji Europejskiej i obszaru Ostoja Biebrzańska (PLB 200006) wyznaczonego rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 12 stycznia 2011 r. w sprawie obszarów specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 (Dz. U. Nr 25, poz. 133 ze zm.).
f) obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne – nie występują,
g) gęstość zaludnienia – średnia gęstość zaludnienia w gminie Jedwabne wynosi 35 osób na km2.
h) obszary przylegające do jezior – nie występują.
i) obszary ochrony uzdrowiskowej – nie występują.
Przedsięwzięcie będzie realizowane na działkach istniejącego pasa drogowego nr 313 (obręb Mocarze) i nr 193, 192, 191, 186, 194 (obręb Brzostowo) oraz działkach o nieustalonym stanie władania: nr 209 i 210, – obręb Brzostowo.
3. Rodzaj i skala możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych punkcie I i II
a) Zasięg oddziaływania obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać
Inwestycja będzie miała bezpośredni wpływ na ludność korzystającą z przebudowywanej drogi, zwłaszcza mieszkańców wsi Mocarze i Cgyliny.
Oddziaływanie przedsięwzięcia ograniczone będzie do granicy pasa drogowego. Użyty na budowie sprzęt mechaniczny będzie pracować w granicach własności inwestora, co pozwoli na ograniczenie oddziaływania prac na otoczenie.
b) Transgraniczny charakter oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze
Dla planowanego przedsięwzięcia z uwagi na znaczną odległość od granic państwa oraz na miejscowy zasięg wyklucza się możliwość transgranicznego oddziaływania na środowisko.
c) Wielkość i złożoność oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej
Oddziaływanie przedsięwzięcia nie przekroczy standardów jakości środowiska poza granicami terenu, do którego inwestor posiada tytuł prawny. W okresie przebudowy drogi wystąpią niewielkie utrudnienia w funkcjonowaniu układu komunikacyjnego z uwagi na ograniczone funkcje drogi.
d) Prawdopodobieństwa oddziaływania
Realizacja inwestycji wiązać się będzie z oddziaływaniami na środowisko, głównie na etapie przebudowy, ze względu na powstawanie zanieczyszczeń powietrza, hałasu i odpadów budowlanych związanych z pracą sprzętu i maszyn drogowych oraz ruchu pojazdów samochodowych. Uciążliwości te będą miały charakter krótkotrwały i ustąpią po zakończeniu przebudowy drogi. Warunkiem ich minimalizacji będzie prawidłowa organizacja prac budowlanych oraz dopuszczenie do robót sprzętu sprawnego technicznie.
e) Czas trwania, częstotliwość i odwracalność oddziaływania
Przedmiotowa inwestycja zostanie zrealizowana w przeciągu kilku miesięcy. Oddziaływanie przedsięwzięcia będzie krótkotrwałe i ograniczone do czasu trwania przebudowy drogi oraz odwracalne za wyjątkiem niewielkich przekształceń profilu drogi.
Po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży oraz zgodnie z wymogami art. 63, ust. 2 ustawy dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, postanowieniem z dnia 30.08.2013 r. Burmistrz Jedwabnego nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi powiatowej nr 1966B Wizna - Sambory - Sieburczyn - Rutkowskie - Burzyn – Pluty - do drogi nr 1834B na odcinku o nawierzchni brukowej Mocarze - Chyliny w km rob. 0+000- 2+227,10 o długości ok. 2,2271 km, gm. Jedwabne, pow. łomżyński, woj. podlaskie.
W uzasadnieniu swojej decyzji Burmistrz Jedwabnego stwierdził, że wybrany wariant realizacji przedsięwzięcia zapewni następujące korzyści środowiskowe, społeczne i ekonomiczne:
- zmniejszenie zużycia paliwa oraz hałasu komunikacyjnego poprzez ułożenie nawierzchni bitumicznej, co poprawi lokalne warunki środowiskowe i znacząco pozytywnie wpłynie na przyrodę obszarów Natura 2000,
- uzupełnienie, tam gdzie normatyw techniczny będzie pozwalał, nowego zadrzewienia,
- właściwe oczyszczenie i odprowadzenie wód opadowych,
- uzyskanie wymaganych parametrów technicznych drogi, co zwiększy bezpieczeństwo użytkowników korzystającym z drogi, w tym pieszym,
- zdecydowanie poprawienie komfortu jazdy,
- zmniejszenie awaryjności pojazdów i sprzętu rolniczego,
- skrócenie czasu jazdy na tym odcinku drogi,
- wyeliminowanie unoszenia się pyłu,
- podniesienie atrakcyjności turystyczno-gospodarczej tego terenu i Biebrzańskiego Parku Narodowego.
Obwieszczeniem z dnia 30.08.2013 roku Burmistrz Jedwabnego zawiadomił o wydaniu postanowienia i zakończeniu postepowania w sprawie wydania decyzji środowiskowej dla ww. przedsięwzięcia.
Biorąc pod uwagę zakres przedsięwzięcia, przepisy ustawy oraz opinie organów ochrony środowiska postanowiono orzec jak w sentencji.
POUCZENIE
Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72, ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.). Wniosek ten powinien zostać złożony nie później niż przed upływem 4 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Termin ten może ulec wydłużeniu o dwa lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w niniejszej decyzji.
Od niniejszej decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży za pośrednictwem Wójta Gminy Miastkowo w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. Odwołanie od decyzji powinno zawierać zarzuty odnoszące się do decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Z up. Burmistrza
Sławomir Miciura
Kierownik Referatu
Budownictwa, Inwestycji,
Infrastruktury Komunalnej,
Gospodarki Gruntami
i Ochrony Środowiska
..............................................................
podpis
W załączeniu:
1. Charakterystyka przedsięwzięcia – zał. Nr 1 do Decyzji
2. Załącznik graficzny – zał. Nr 2 do Decyzji (kopia mapy ewidencyjnej w skali 1:5000 z określeniem granic przedsięwzięcia oraz obszaru oddziaływania na środowisko)
Otrzymują:
1. Zarząd Dróg Powiatowych w Łomży, ul. Poligonowa 30, 18 – 400 Łomża
2. Sołtys wsi Mocarze
3. Sołtys wsi Chyliny
4. Strony postępowania zawiadamia się poprzez obwieszczenie na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.), w związku z art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2013r. , poz. 267).
5. a/a
Do wiadomości:
1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku - Wydział Spraw Terenowych w Łomży, 18-400 Łomża, ul. Nowa 2
2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży, 18-404 Łomża, ul. Ks. Janusza I/1.
Zarządu Dróg Powiatowych w Łomży, ul. Poligonowa 30, 18 – 400 Łomża
o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi powiatowej nr 1966B Wizna - Sambory - Sieburczyn - Rutkowskie - Burzyn - Pluty - do drogi nr 1834B na odcinku o nawierzchni brukowej Mocarze - Chyliny w km rob. 0+000- 2+227,10 o długości ok. 2,2271 km, gm. Jedwabne, pow. łomżyński, woj. podlaskie
oraz po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży
STWIERDZAM
brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla wyżej wymienionego przedsięwzięcia.
UZASADNIENIE
Wnioskiem z dnia 6 sierpnia 2013 roku, pismo znak ZDP-1.4140.6209.2013 (data wpływu: 07.08.2013 r.) Zarząd Dróg Powiatowych w Łomży, ul. Poligonowa 30, 18-400 Łomża zwrócił się z prośbą o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi powiatowej nr 1966B Wizna - Sambory - Sieburczyn - Rutkowskie - Burzyn - Pluty - do drogi nr 1834B na odcinku o nawierzchni brukowej Mocarze - Chyliny w km rob. 0+000- 2+227,10 o długości ok. 2,2271 km, gm. Jedwabne, pow. łomżyński, woj. podlaskie.
Do wniosku dołączono 3 egzemplarze karty informacyjnej przedsięwzięcia wraz z jej zapisem w formie elektronicznej, poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej obejmującej obszar, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie w skali 1:5000 oraz wypis z ewidencji gruntów obejmujący przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz wypisy działek sąsiednich.
Burmistrz Jedwabnego na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.) oraz art. 49 kpa poprzez obwieszczenie z dnia 14 sierpnia 2013 roku poinformował o wszczęciu postępowania administracyjnego w powyższej sprawie i wystąpieniu do organów opiniujących.
Treść obwieszczenia została zamieszczona na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Jedwabnem, wywieszona na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Jedwabnem przy ul. Żwirki i Wigury 3 oraz przesłana sołtysom wsi Chyliny i Mocarze, celem wywieszenia na tablicy ogłoszeń w miejscach planowanej inwestycji, informując jednocześnie o możliwości zapoznania się ze złożonym wnioskiem oraz o możliwości składania ewentualnych uwag i zastrzeżeń.
Przedmiotowa inwestycja zgodnie z § 3 ust.1 pkt. 60 „drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w 32 ust. 1 pkt 31 i 32 oraz obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg oraz obiektów mostowych służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody” rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397 ze zm.) została zaliczona do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których może być wymagany obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz art. 78 ust. 1 pkt 2 ustawy ooś organ prowadzący postępowanie pismem znak BIOŚ.6220.6.2013 z dnia 14 sierpnia 2013 roku wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych w Łomży i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży o opinie, czy dla przedmiotowego przedsięwzięcia wymagane jest przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych w Łomży w postanowieniu nr WST II.4240.122.2013 z dnia 20 sierpnia 2013 roku (data wpływu 21.08.2013r.) wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Projektowana do przebudowy droga powiatowa stanowi zachodnią granicę obszarów Natura 2000: Dolina Biebrzy (kod PLH 200008) zatwierdzonego przez KE i przekazanego na podstawie dokumentu przyjętego przez Radę Ministrów dnia 28.10.2009 r. do Komisji Europejskiej i obszaru Ostoja Biebrzańska (PLB 200,006) wyznaczonym rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 12 stycznia 2011 r. w sprawie obszarów specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 (Dz. U. Nr 25, poz. 133 ze zm.).
W myśl art. 33 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2013r. , poz. 627) zabrania się, z zastrzeżeniem art. 34, podejmowania działań mogących osobno lub w połączeniu z innymi działaniami, znacząco negatywnie oddziaływać na cele ochrony obszaru Natura 2000, w tym w szczególności pogorszyć stan siedlisk przyrodniczych lub siedlisk gatunków roślin i zwierząt, dla których ochrony wyznaczono obszar Natura 2000, lub wpłynąć negatywnie na gatunki, dla których ochrony został wyznaczony obszar Natura 2000, lub pogorszyć integralność obszaru Natura 2000, lub jego powiązania z innymi obszarami.
Zgodnie ze Standardowym Formularzem Danych (SDF) w obszarze Ostoja Biebrzańska stwierdzono występowanie co najmniej 43 gatunków ptaków wymienionych w Załączniku I Dyrektywy Rady 79/409/EWG. Ostoja Biebrzańska jest najważniejszą w Polsce i Unii Europejskiej ostoją wodniczki i orlika grubodziobego). Największą liczebność w Polsce i jedną z największych w Unii Europejskiej osiągają ponadto: błotniak stawowy, cietrzew, derkacz, dubelt, uszatka błotna, kropiatka, rybitwa czarna i rybitwa białoskrzydła (w lata o wysokim poziomie wody). Bardzo ważna ostoja ptaków drapieżnych (kania ruda, kania czarna, bielik, błotniak zbożowy, gadożer, orzeł przedni i orzełek).
Do głównych zagrożeń wymienionych w SDF dla ww. gatunków ptaków i ich siedlisk należą m.in. intensyfikacja gospodarki rolnej, obniżanie poziomu wód, zanieczyszczenie wód, zagrożenie wynikające ze zmiany zagospodarowania terenu oraz eutrofizacja siedlisk spowodowana emisją pyłów przemysłowych i stosowaniem nawozów sztucznych, lokalny deficyt wody wynikający z przeprowadzenia melioracji, zanieczyszczenie wód, turystyka, kłusownictwo oraz wypalanie szuwarów.
Z kolei w obszarze Dolina Biebrzy zgodnie danymi zawartymi w SDF występuje co najmniej 36 gatunków ptaków z Załącznika I Dyrektywy Rady 79/409/EWG oraz 23 gatunki z Polskiej Czerwonej Księgi (PCK). Gniazduje ok. 170 gatunków ptaków. Niezwykle ważna ostoja wielu gatunków ptaków, szczególnie wodno-błotnych i drapieżnych, które osiągają tu rekordowe liczebności. W okresie lęgowym obszar zasiedla powyżej 15% populacji krajowej następujących gatunków ptaków: czapla biała, dubelt, kulik wielki, orlik grubodzioby, orzełek włochaty, podróżniczek, sowa błotna i wodniczka. Obszar zasiedla powyżej 2% lęgowej populacji krajowej następujących gatunków: gęgawa, bąk, błotniak łąkowy, błotniak stawowy, błotniak zbożowy, gadożer (nieregularnie), bocian czarny, cietrzew, dzięcioł białogrzbiety, kropiatka, krwawodziób, łabędź krzykliwy, orlik krzykliwy, puchacz, żuraw, wodnik, zielonka i rycyk. Obszar zasiedla co najmniej 1% populacji krajowej następujących gatunków ptaków: batalion, bączek, bocian biały, derkacz, rybitwa czarna, trzmielojad i biegus zmienny. W stosunkowo wysokich ilościach występują: kania czarna, rybitwa białoczelna, rybitwa białowąsa. W okresie wędrówek występuje co najmniej 1% populacji szlaku wędrówkowego bataliona. Zimą występuje ponad 50 bielików, co stanowi ponad 2% populacji szlaku wędrówkowego gatunku.
Dolina Biebrzy charakteryzuje się dużym zróżnicowaniem siedlisk. Spośród 15 typów siedlisk z Załącznika I Dyrektywy Rady 92/43/EWG występujących w ostoi, największy udział powierzchniowy posiadają szczególnie cenne torfowiska przejściowe i trzęsawiska (Caricion lasiocarpae, Caricetum appropinquatae), zajmując ponad 6000 ha, zmienno-wilgotne łąki trzęślicowe (Molinietum caerulae) - ok. 3000 ha oraz bory i lasy bagienne - ponad 1700 ha. Najbardziej naturalnymi zbiorowiskami roślinnymi doliny Biebrzy są zbiorowiska leśne: bory bagienne, bór bagienny mechowiskowy, olsy, a także mszary i niektóre zbiorowiska szuwarowe. Naturalność doliny wyraża się też w dobrze wykształconej (zwłaszcza w Basenie Południowym) poprzecznej i podłużnej strefowości ekologicznej.
Występuje tu 6 gatunków roślin z Załącznika II Dyrektywy Rady 92/43/EWG, m. in. najbogatsza w Polsce populacja obuwika pospolitego.
W dolinie Biebrzy występuje pięć gatunków ssaków z Załącznika II Dyrektywy Rady 92/43/EWG, w tym jeden z rzadkich i szczególnie zagrożonych w Polsce gatunków nietoperzy - nocek łydkowłosy (Myotis dasycneme). Dolina Biebrzy jest również bardzo ważną w skali kraju ostoją bobra i wydry.
Sama rzeka ma bogatą ichtiofaunę z różanką i minogiem ukraińskim. Należy ponadto podkreślić obecność bogatej populacji zagrożonego gatunku motyla - przeplatki maturna. Jest to jeden z najważniejszych obszarów dla ochrony tego gatunku w Polsce. Łącznie odnotowano tu obecność 21 gatunków z Załącznika II Dyrektywy Rady 92/43/EWG.
Z informacji zawartych w Standardowym Formularzu Danych wynika, że głównymi zagrożeniami dla walorów przyrodniczych Doliny Biebrzy jest odwodnienie tego terenu. Skutkiem odwodnienia jest obniżenie poziomu wód gruntowych prowadzące do przesuszenia torfowisk i ich mineralizacji, co powoduje ustępowanie roślinności typowo bagiennej i wkraczanie gatunków i zbiorowisk charakterystycznych dla siedlisk bardziej suchych. Skutkiem odwodnienia są także rozległe i długotrwałe pożary niszczące nie tylko roślinność, ale i złoże torfowe. Obecne bogactwo przyrodnicze doliny zostało ukształtowane w wyniku jej długotrwałego użytkowania rolniczego, przede wszystkim kośnego użytkowania łąk oraz wypasu. Postępujące odchodzenie miejscowej ludności od tego typu gospodarki rolnej związane wręcz z wyludnianiem się okolicy jest przyczyną ekspansji zakrzaczeń i roślinności drzewiastej, zastępującej siedliska otwarte. Brak uregulowania gospodarki wodno - ściekowej w dolinie prowadzi do eutrofizacji wód podziemnych i powierzchniowych.
W trakcie analizy dokumentów stwierdzono, że w sąsiedztwie terenu zainwestowania (w obrębie gruntów wsi Brzostowo) znajduje się siedlisko wymienione w Załączniku l Dyrektywy Rady 92/43/EWG o kodzie 6510 - níżowe i górskie świeże łąki użytkowane ekstensywnie (Arrhenatherion elatiorís). Istniejącym zagrożeniem dla tego typu siedliska jest zarzucenie ekstensywnej gospodarki łąkarskiej, zmiana sposobu użytkowania, inwazja gatunków obcych oraz sukcesja wtórna.
Mając na uwadze powyższe, przebudowa drogi nie zawarta jest w katalogu zagrożeń dla ww. siedliska, a także dla obszarów naturowych. W związku z tym realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pogorszy stanu siedlisk przyrodniczych lub siedlisk gatunków roślin i zwierząt, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, nie wpłynie negatywnie na gatunki, dla których ochrony zostały one wyznaczone (ptaki, ssaki, ryby, bezkręgowce) oraz nie pogorszy integralności każdego z obszarów i jego powiązań z innymi obszarami Natura 2000. Ponadto, planowana inwestycja nie zmieni charakteru użytkowania terenu (nadal będzie to pas drogowy).
Jak wynika z karty informacyjnej przedsięwzięcia, realizacja inwestycji zapewni następujące korzyści środowiskowe, społeczne i ekonomiczne:
- zmniejszenie zużycia paliwa oraz hałasu komunikacyjnego poprzez ułożenie nawierzchni
bitumicznej, co poprawi lokalne warunki środowiskowe i znacząco pozytywnie wpłynie na przyrodę obszarów Natura 2000,
- uzupełnienie, tam gdzie normatyw techniczny będzie pozwalał, nowego zadrzewienia,
- właściwe oczyszczenie i odprowadzenie wód opadowych,
- uzyskanie wymaganych parametrów technicznych drogi, co zwiększy bezpieczeństwo użytkowników korzystającym z drogi, w tym pieszym,
- zdecydowanie poprawienie komfortu jazdy,
- zmniejszenie awaryjności pojazdów i sprzętu rolniczego,
- skrócenie czasu jazdy na tym odcinku drogi,
- wyeliminowanie unoszenia się kurzu,
- podniesienie atrakcyjności turystyczno - gospodarczej tego terenu i Biebrzańskiego Parku
Narodowego.
Realizacja planowanego przedsięwzięcia wiązać się będzie z robotami budowlanymi w obrębie istniejącego pasa drogowego. Istniejąca droga zostanie przebudowana w celu dostosowania jej parametrów do obecnego normatywu technicznego z położeniem nawierzchni bitumicznej i pozostawieniem niwelety w zasadzie na tej samej wysokości (bez nowych elementów w krajobrazie typu estakada, kładki dla pieszych itp.).
Występowanie emisji i innych uciążliwości przewidywane jest w fazie realizacji inwestycji. W trakcie trwania robót wzrośnie natężenie hałasu, emisja spalin i zapylenie spowodowane pracą sprzętu oraz zwiększenie ilości odpadów, a także możliwość skażenia gruntu niekontrolowanym wyciekiem substancji ropopochodnych. Występujące i potencjalne na tym etapie oddziaływania będą miały zasięg lokalny (w granicach prowadzonej budowy) i małoznaczący, krótkotrwały związany jedynie z czasem budowy. Prawidłowa organizacja robót zminimalizuje oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko. Podczas eksploatacji dróg nie przewiduje się przekroczenia dopuszczalnych norm w zakresie emisji zanieczyszczeń i hałasu. Zmiana nawierzchni układu komunikacyjnego wpłynie na polepszenie warunków jazdy jaki płynności ruchu pojazdów, a w związku z tym ograniczy wydzielanie spalin do atmosfery i emisję hałasu do otoczenia oraz zlikwiduje uciążliwości związane z pyleniem, które występuje przy użytkowaniu nawierzchni nieutwardzonej.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży – Opinia Nr 108.NZ.2013 (pismo znak NZ.4151.61.2013 z dnia 23.08.2013 r.), nie stwierdził obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla ww. przedsięwzięcia.
W celu zidentyfikowania możliwego bezpośredniego i pośredniego wpływu inwestycji na środowisko, zdrowie i warunki życia ludzi, dobra materialne oraz wzajemne oddziaływanie między tymi elementami, organ sanitarny dokonał analizy parametrów przedsięwzięcia określonych w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r.
W opinii stwierdził, iż realizacja przedsięwzięcia w znacznej mierze przyczyni się do poprawy stanu czystości środowiska, zmniejszy się poziom hałasu, zapylenie i emisja spalin oraz nie będzie oddziaływać negatywnie na zdrowie człowieka. Realizacja i funkcjonowanie przedmiotowego przedsięwzięcia zgodnie z opracowaną kartą informacyjną oraz nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi nie pogorszy środowiska przyrodniczego.
Burmistrz Jedwabnego mając na względzie zakres planowanego przedsięwzięcia, opinię ww. organów w tej sprawie, dokonał wnikliwej analizy zgromadzonych dokumentów i karty informacyjnej przedsięwzięcia, uwzględniając łącznie następujące uwarunkowania dotyczące: W ocenie organu sanitarnego przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko w niniejszej sprawie nie jest wymagane, gdyż realizacja przedsięwzięcia przyczyni się do poprawy środowiska.
1. Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia:
a) Skala przedsięwzięcia i wielkość zajmowanego terenu oraz ich wzajemne proporcje
Przedsięwzięcie obejmuje przebudowę drogi powiatowej nr 1966B na odcinku Mocarze - Chyliny o długości ok. 2,2271 km w gm. Jedwabne o nawierzchni brukowej w bardzo złym stanie technicznym. Jezdnia z betonu asfaltowego będzie miała szerokość 5,0 m z obustronnymi poboczami żwirowymi o szerokości 1,0 m każde. W ramach inwestychi będą wykonane:
- warstwa ścieralna grubości 4 cm z betonu asfaltowego,
- warstwa wiążąca grubości 8 cm z betonu asfaltowego,
- podbudowa grubości 10 - 30 cm z kruszywa łamanego,
- odtworzenie rowów przydrożnych,
- przebudowa istniejących przepustów,
- przebudowa lub budowa zjazdów,
- posadzenie drzew przydrożnych w miejscach nie kolidujących z bezpieczeństwem ruchu lub mienia.
b) Powiązania z innymi przedsięwzięciami (w szczególności z uwzględnieniem nakładania się oddziaływań)
Przebudowa drogi nie będzie powiązana pod względem techniczno – organizacyjnym i technologicznym z innymi przedsięwzięciami.
c) Wykorzystywanie zasobów naturalnych
W trakcie przebudowy drogi wykorzystane będą następujące surowce:
- kruszywo naturalne – ok. 1600 t,
- kruszywo łamane – ok. 4000 t,
- masa mineralno-asfaltowa – 2700 t,
- woda – 750 m3.
d) Emisja i występowanie innych uciążliwości
W trakcie realizacji przedsięwzięcia nie można wykluczyć krótkotrwałego zwiększenia emisji zanieczyszczeń powietrza (pył zawieszony, spaliny, węglowodory ulatniające się w trakcie układania mas bitumicznych) oraz poziomu hałasu spowodowanych pracą sprzętu budowlanego oraz pojazdów dowożących materiały budowlane. W trakcie prowadzenia robót związanych z wykonaniem podbudowy, zwłaszcza w okresie bezdeszczowym, będzie ona zraszana wodą celem wyeliminowania pylenia. Prace drogowe będą prowadzone w zasadzie poza terenami zabudowanymi i w porze dnia, co zdecydowanie ograniczy uciążliwość hałasową. Będą to oddziaływania o zasięgu lokalnym, krótkotrwałe i odwracalne, które ustąpią po zakończeniu prac budowlanych.
Zanieczyszczenie wód w trakcie realizacji przedsięwzięcia może nastąpić w przypadku awarii powodujących wyciek paliw i olejów w używanym sprzęcie budowlanym. Określenie prawdopodobieństwa wystąpienia takiego zdarzenia oraz stopnia jego negatywnego oddziaływania jest trudne do oszacowania. Przebudowa drogi nie będzie wymagała głębokich wykopów, tym samym nie wystąpi trwałe obniżenie poziomu wód gruntowych.
Baza budowy będzie wyposażona w szczelne urządzenia do gromadzenia ścieków socjalno-bytowych.
W trakcie robót będą wytwarzane odpady z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz infrastruktury drogowej w ilości szacowanej na ok. 500 Mg (beton, gleba, ziemia), odpady niebezpieczne – ok.0,090 Mg (sorbenty, tkaniny do wycierania, materiały filtracyjne i ubrania ochronne), odpady mineralne – ok. 0,090 Mg (oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe).
Masy ziemne zostaną wykorzystane do zagospodarowania terenu (humus, gleba urodzajna) lub wywiezione z terenu budowy (ziemia nieurodzajna lub zanieczyszczona). Na budowie będzie wyznaczone miejsce na selektywne magazynowanie odpadów, które będą przechowywane w kontenerach dostosowanych do rodzajów odpadów, a następnie przekazywane uprawnionym do gospodarowania odpadami firmom w celu ich utylizacji i zagospodarowania.
e) Ryzyko wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii
Podczas przebudowy drogi nie przewiduje się stosowania innowacyjnych technologii, czy też nowych dotychczas nieprzetestowanych substancji, mogących powodować ryzyko poważnej awarii. Do budowy zostaną wykorzystane sprawdzone materiały, substancje oraz wielokrotnie stosowane procesy technologiczne, które ze względu na specyfikę i sposób zastosowania nie stanowią zagrożenia poważną awarią, mogącą nieść ze sobą skutki uboczne w realizacji przedsięwzięcia.
2. Usytuowanie przedsięwzięcia – ze zwróceniem uwagi na możliwe zagrożenie środowiska – zwłaszcza przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolność samooczyszczania się środowiska i odnawianie się zasobów naturalnych, walory przyrodnicze i krajobrazowe oraz uwarunkowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego uwzględniające:
a) obszary wodno – błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych – nie występują,
b) obszary wybrzeży – nie występują,
c) obszary górskie lub leśne – nie występują,
d) obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne ujęć wód śródlądowych – nie występują,
e) obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary sieci Natura 2000 wyznaczone w trybie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880) – droga stanowi zachodnią granicę obszarów Natura 2000: Dolina Biebrzy (kod PLH 200008) zatwierdzonego przez KE i przekazanego na podstawie dokumentu przyjętego przez Radę Ministrów dnia 28.10.2009 r. do Komisji Europejskiej i obszaru Ostoja Biebrzańska (PLB 200006) wyznaczonego rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 12 stycznia 2011 r. w sprawie obszarów specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 (Dz. U. Nr 25, poz. 133 ze zm.).
f) obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne – nie występują,
g) gęstość zaludnienia – średnia gęstość zaludnienia w gminie Jedwabne wynosi 35 osób na km2.
h) obszary przylegające do jezior – nie występują.
i) obszary ochrony uzdrowiskowej – nie występują.
Przedsięwzięcie będzie realizowane na działkach istniejącego pasa drogowego nr 313 (obręb Mocarze) i nr 193, 192, 191, 186, 194 (obręb Brzostowo) oraz działkach o nieustalonym stanie władania: nr 209 i 210, – obręb Brzostowo.
3. Rodzaj i skala możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych punkcie I i II
a) Zasięg oddziaływania obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać
Inwestycja będzie miała bezpośredni wpływ na ludność korzystającą z przebudowywanej drogi, zwłaszcza mieszkańców wsi Mocarze i Cgyliny.
Oddziaływanie przedsięwzięcia ograniczone będzie do granicy pasa drogowego. Użyty na budowie sprzęt mechaniczny będzie pracować w granicach własności inwestora, co pozwoli na ograniczenie oddziaływania prac na otoczenie.
b) Transgraniczny charakter oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze
Dla planowanego przedsięwzięcia z uwagi na znaczną odległość od granic państwa oraz na miejscowy zasięg wyklucza się możliwość transgranicznego oddziaływania na środowisko.
c) Wielkość i złożoność oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej
Oddziaływanie przedsięwzięcia nie przekroczy standardów jakości środowiska poza granicami terenu, do którego inwestor posiada tytuł prawny. W okresie przebudowy drogi wystąpią niewielkie utrudnienia w funkcjonowaniu układu komunikacyjnego z uwagi na ograniczone funkcje drogi.
d) Prawdopodobieństwa oddziaływania
Realizacja inwestycji wiązać się będzie z oddziaływaniami na środowisko, głównie na etapie przebudowy, ze względu na powstawanie zanieczyszczeń powietrza, hałasu i odpadów budowlanych związanych z pracą sprzętu i maszyn drogowych oraz ruchu pojazdów samochodowych. Uciążliwości te będą miały charakter krótkotrwały i ustąpią po zakończeniu przebudowy drogi. Warunkiem ich minimalizacji będzie prawidłowa organizacja prac budowlanych oraz dopuszczenie do robót sprzętu sprawnego technicznie.
e) Czas trwania, częstotliwość i odwracalność oddziaływania
Przedmiotowa inwestycja zostanie zrealizowana w przeciągu kilku miesięcy. Oddziaływanie przedsięwzięcia będzie krótkotrwałe i ograniczone do czasu trwania przebudowy drogi oraz odwracalne za wyjątkiem niewielkich przekształceń profilu drogi.
Po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży oraz zgodnie z wymogami art. 63, ust. 2 ustawy dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, postanowieniem z dnia 30.08.2013 r. Burmistrz Jedwabnego nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi powiatowej nr 1966B Wizna - Sambory - Sieburczyn - Rutkowskie - Burzyn – Pluty - do drogi nr 1834B na odcinku o nawierzchni brukowej Mocarze - Chyliny w km rob. 0+000- 2+227,10 o długości ok. 2,2271 km, gm. Jedwabne, pow. łomżyński, woj. podlaskie.
W uzasadnieniu swojej decyzji Burmistrz Jedwabnego stwierdził, że wybrany wariant realizacji przedsięwzięcia zapewni następujące korzyści środowiskowe, społeczne i ekonomiczne:
- zmniejszenie zużycia paliwa oraz hałasu komunikacyjnego poprzez ułożenie nawierzchni bitumicznej, co poprawi lokalne warunki środowiskowe i znacząco pozytywnie wpłynie na przyrodę obszarów Natura 2000,
- uzupełnienie, tam gdzie normatyw techniczny będzie pozwalał, nowego zadrzewienia,
- właściwe oczyszczenie i odprowadzenie wód opadowych,
- uzyskanie wymaganych parametrów technicznych drogi, co zwiększy bezpieczeństwo użytkowników korzystającym z drogi, w tym pieszym,
- zdecydowanie poprawienie komfortu jazdy,
- zmniejszenie awaryjności pojazdów i sprzętu rolniczego,
- skrócenie czasu jazdy na tym odcinku drogi,
- wyeliminowanie unoszenia się pyłu,
- podniesienie atrakcyjności turystyczno-gospodarczej tego terenu i Biebrzańskiego Parku Narodowego.
Obwieszczeniem z dnia 30.08.2013 roku Burmistrz Jedwabnego zawiadomił o wydaniu postanowienia i zakończeniu postepowania w sprawie wydania decyzji środowiskowej dla ww. przedsięwzięcia.
Biorąc pod uwagę zakres przedsięwzięcia, przepisy ustawy oraz opinie organów ochrony środowiska postanowiono orzec jak w sentencji.
POUCZENIE
Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72, ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.). Wniosek ten powinien zostać złożony nie później niż przed upływem 4 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Termin ten może ulec wydłużeniu o dwa lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w niniejszej decyzji.
Od niniejszej decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży za pośrednictwem Wójta Gminy Miastkowo w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. Odwołanie od decyzji powinno zawierać zarzuty odnoszące się do decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Z up. Burmistrza
Sławomir Miciura
Kierownik Referatu
Budownictwa, Inwestycji,
Infrastruktury Komunalnej,
Gospodarki Gruntami
i Ochrony Środowiska
..............................................................
podpis
W załączeniu:
1. Charakterystyka przedsięwzięcia – zał. Nr 1 do Decyzji
2. Załącznik graficzny – zał. Nr 2 do Decyzji (kopia mapy ewidencyjnej w skali 1:5000 z określeniem granic przedsięwzięcia oraz obszaru oddziaływania na środowisko)
Otrzymują:
1. Zarząd Dróg Powiatowych w Łomży, ul. Poligonowa 30, 18 – 400 Łomża
2. Sołtys wsi Mocarze
3. Sołtys wsi Chyliny
4. Strony postępowania zawiadamia się poprzez obwieszczenie na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.), w związku z art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2013r. , poz. 267).
5. a/a
Do wiadomości:
1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku - Wydział Spraw Terenowych w Łomży, 18-400 Łomża, ul. Nowa 2
2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży, 18-404 Łomża, ul. Ks. Janusza I/1.
Pliki do pobrania:
- Załącznik nr 1 - charakterystyka przedsięwzięcia (doc) 13 wrz 2013 14:03 0,06 MB