DECYZJA O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH
Wiadomość przeniesiona do archiwum
Na podstawie art. 71 ust 2 pkt 2, art. 72 ust. 1 pkt 1, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 77, art. 79, 80 ust.1. art. 82 i 85 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) oraz § 3 ust. 1 pkt 103 lit b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213 poz. 1397 ze zm.), w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 267), po rozpatrzeniu wniosku
Pana Jerzego Polińskiego, zam. Brzostowo 16, 18-420 Jedwabne
i po przeprowadzeniu postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko
ustalam
środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia pn. Budowa obory na ok. 115 DJP o mieszanym systemie chowu: ok. 100 DJP w systemie rusztowym wolnostanowiskowym i ok. 15 DJP w systemie głębokiej ściółki (docelowa obsada bydła w gospodarstwie ok. 115 DJP), podrusztowego zbiornika na gnojowicę o pojemności ok. 1000 m3, zbiornika na ścieki z udojni o pojemności ok. 12 m3 oraz silosu na pasze o pojemności do 11 Mg i wysokości do 11 m, przewidzianych do realizacji na działkach o nr 145/1 i 145/2 położonych w miejscowości Brzostowo, gm. Jedwabne, pow. łomżyński, woj. podlaskie.
Określam:
1. Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia
Planowane przedsięwzięcie polega na budowie obory na ok. 115 DJP o mieszanym systemie chowu, w tym ok. 100 DJP w systemie bezściołowym i ok. 15 DJP w systemie głębokiej ściółki oraz urządzeń infrastruktury rolniczej (podrusztowy zbiornik na gnojowicę, zbiornik na ścieki z udojni i silos na pasze).
Przedsięwzięcie zlokalizowano w obrębie zabudowy zagrodowej wsi Brzostowo w gm. Jedwabne, na terenie wykorzystywanym dotychczas do produkcji rolnej (użytek rolny), w miejscu składowania kiszonki i postoju maszyn rolniczych, położony po przeciwnej stronie drogi dojazdowej od istniejącej zabudowanej zagrody inwestora.
Całkowita powierzchnia obu działek (nr 145/1 i 145/2) wynosi 0,17 ha, a powierzchnia nowej zabudowy wyniesie około 1100 m².
Obecnie inwestor prowadzi chów bydła w ilości ok. 49 DJP (w tym ok. 30 krów dojnych) w systemie chowu ściołowego płytkiego z płytą gnojową wyposażoną w zbiornik na gnojówkę.
Podstawowe parametry budowlane projektowanej obory o obsadzie 115 DJP:
- wymiary zewnętrzne budynku – 48 m x 22 m,
- powierzchnia zabudowy - 1056 m2,
- powierzchnia użytkowa - ok. 1005 m2,
- kubatura obiektu - ok. 5930 m3.
Oborę zaprojektowano w nowoczesnej technologii murowano-stalowej o warstwowej konstrukcji ścian według indywidualnego projektu. Konstrukcja nośna - stalowa. Ściany zewnętrzne boczne do wysokości ok. 1.5 m w konstrukcji murowanej, natomiast w przestrzeni 1,5 - 2,8 m w formie kurtyn przesuwanych o konstrukcji panelowej. Pozostałe dwie ściany szczytowe w konstrukcji murowanej.
Krokwie metalowe, a pokrycie dachu z paneli konstrukcyjnych, warstwowych z rdzeniem poliuretanowym. W szczytowych ścianach zachodniej i wschodniej przewidziano wrota komunikacyjne. Oświetlenie obiektu w systemie świetlików dachowych wykonanych w systemie dwuszybowym, uchylnym.
Posadzki i podrusztowe kanały gnojowicowe o pojemności ok. 1000 m3 wykonane z betonu B-20 z dodatkiem hydrobetu. Obiekt wyposażony w instalację grzewczą i instalację wentylacji mechanicznej.
Silos na paszę o pojemności do 11 Mg i wysokości do 11 m posadowiony będzie na fundamencie z betonu żwirowego min. B- 20.
Wyprodukowane w gospodarstwie hodowlanym odchody zwierzęce w postaci obornika i gnojowicy będą przechowywane na płycie gnojowej i w kanałach gnojowych, a następnie wywożone 2 razy w roku na użytki rolne jako nawóz naturalny.
Teren obejmujący planowane przedsięwzięcie nie posiada miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Charakterystykę przedsięwzięcia przedstawiono w załączniku Nr 1, a jego usytuowanie na załączniku graficznym Nr 2 do niniejszej decyzji.
2. Warunki wykorzystywania terenu w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.
Na etapie realizacji przedsięwzięcia należy zapewnić właściwą organizację robót oraz przestrzegać ogólnie obowiązujących zasad:
1. Okres budowy ograniczyć do niezbędnego minimum.
2. Roboty ziemne i budowlane należy prowadzić w porze dziennej (tj. w godz. 600-2200) w sposób minimalizujący uciążliwość dla środowiska i mieszkańców.
3. Podczas prowadzenia prac budowlanych należy przestrzegać zasad ochrony wód przed substancjami używanymi przy budowie (paliwa i oleje używane do maszyn budowlanych).
4. Należy zachować szczególną dbałość o stan techniczny sprzętu mechanicznego i jego bezawaryjną pracę (m.in. układu paliwowo - olejowego), celem wykluczenia ewentualnych zanieczyszczeń ziemi i wody substancjami ropopochodnymi.
5. Gospodarkę odpadami należy prowadzić zgodnie z ustawą o odpadach (Dz. U. z 2013 r., poz. 21). Zapewnić właściwe gospodarowanie odpadami, w tym minimalizować ich ilość, gromadzić je selektywnie w wydzielonych i przystosowanych miejscach, w warunkach zabezpieczających przed przedostaniem się do środowiska oraz zapewnić ich sprawny odbiór.
6. Padłe zwierzęta należy magazynować w specjalnym kontenerze ze szczelnym zamknięciem zabezpieczającym przed przypadkowym rozproszeniem podczas załadunku, rozładunku bądź transportu, a następnie przekazać specjalistycznym firmom posiadającym stosowne zezwolenie.
7. Wszelkie obniżenia terenowe nie mogą być miejscem składowania odpadów.
8. Zaopatrzenie obiektu w wodę do celów hodowlanych i porządkowych z sieci gminnego wodociągu.
9. Nie należy lokalizować wodopoju bezpośrednio przy zbiorniku wodnym (rzeka Biebrza).
10. Ścieki z udojni należy odprowadzać do nowo wybudowanego, szczelnego zbiornika i cyklicznie wywozić do pobliskiej oczyszczalni ścieków.
11. Ścieków bytowych z domowych instalacji oraz pomieszczenia socjalnego obory nie należy odprowadzać do zbiornika na gnojowicę.
12. Wody opadowe z połaci dachowych kierować powierzchniowo na teren nieutwardzony własnej działki.
13. W celu wyeliminowania przesiąków do wód i gruntu, zbiorniki na nawozy płynne muszą być szczelne, nieprzepuszczalne, zbudowane z zastosowaniem środka hydroizolacyjnego (beton min. B-20 z dodatkami uszczelniającymi).
14. Zbiorniki opróżniać w sposób wykluczający rozlewanie płynnych nawozów naturalnych.
15. Zabezpieczyć odpowiednią powierzchnię gruntów do rolniczego wykorzystania wyprodukowanych nawozów naturalnych.
16. Nawożenie gruntów rolnych odchodami zwierzęcymi należy prowadzić w sposób racjonalny, nie stwarzający zagrożenia dla zdrowia ludzi, zwierząt i środowiska.
17. Nawozy naturalne w postaci płynnej stosować, gdy poziom wody podziemnej jest poniżej 1,2 m oraz poza obszarami płytkiego występowania skał szczelinowych, w odległości co najmniej 20 m od strefy ochronnej źródeł wody, ujęć wody, brzegu zbiorników oraz cieków wodnych, kąpielisk zlokalizowanych na wodach powierzchniowych.
18. Nawozy rozprowadzać na polach przy użyciu specjalistycznego sprzętu.
19. Podczas nawożenia gnojowicą należy uwzględniać potrzeby roślin, żyzność gleb, warunki klimatyczne, nawadnianie, zagospodarowanie gruntów oraz systemu płodozmianu.
20. Dawka nawozu naturalnego zastosowana w ciągu roku nie może zawierać więcej niż 170 kg azotu w czystym składniku na 1 ha UR.
21. W przypadku stosowania nawozów naturalnych na Obszarach Szczególnie Narażonych należy postępować zgodnie z Ustawą z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. Nr 147, poz. 1033 z 2007 r.).
22. Zapewnić właściwe warunki sanitarne wewnątrz obiektów hodowlanych i w bezpośrednim otoczeniu oraz właściwe warunki magazynowania i zagospodarowywania gnojowicy, szczególnie w okresach uniemożliwiających ich bezpośrednie zagospodarowanie na użytki rolne.
23. Paszę przechowywać w szczelnych silosach.
24. Zastosować gładkie i łatwe do czyszczenia powierzchnie rusztów i kanałów w celu zredukowania emisji azotu do środowiska.
25. Utrzymywać wysoki poziom higieny obiektu inwentarskiego i w jego otoczeniu (bieżąca dezynfekcja i dezynsekcja) oraz zapewnić odpowiedni mikroklimat pomieszczenia obory (temperaturę, wilgotność, stężenie gazów).
26. Wskazane jest urządzenie od strony północnej i południowej terenu objętego inwestycją, pasów zieleni izolacyjnej wysokiej i niskiej z doborem rodzimych gatunków.
27. Inwestycja nie może spowodować zwiększenia hałasu, emisji zanieczyszczeń pyłowych i gazowych ponad obowiązujące normy.
Teren przedsięwzięcia położony jest w granicach otuliny Biebrzańskiego Parku Narodowego, a także przy zachodniej granicy obszaru Natura 2000 Dolina Biebrzy PLH 200008 zatwierdzonego przez KE i przekazanego na podstawie dokumentu przyjętego przez Radę Ministrów dnia 28.10.2009 r. do Komisji Europejskiej w celu zatwierdzenia korekty granic oraz obszaru Ostoja Biebrzańska PLB 200006 wyznaczonym rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 12 stycznia 2011 r. w sprawie obszarów specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 (Dz. U. Nr 25, poz. 133), przebiegających w odległości ok. 300 m.
Teren inwestycji nie jest objęty prawną formą ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej w rozumieniu ustawy z dnia 23 lipca 2003 roku o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 ze zm.).
3. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust.1, w szczególności w projekcie budowlanym
W dokumentacji wymaganej do wydania decyzji pozwolenie na budowę należy uwzględnić następujące wymagania dotyczące ochrony środowiska:
1. Zaprojektować obiekt zgodnie z warunkami technicznymi określonymi w Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia 7 października w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle rolnicze i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 132, poz. 877 z późn. zm.).
2. Stosować nawozy naturalne zgodnie z zasadami wynikającymi z obowiązujących przepisów (ustawa z dnia 10.07.2007 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. Nr 147, poz. 1033 ze zm. oraz wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze).
3. Zakaz stosowania gnojowicy na gruntach położonych na terenie Biebrzańskiego Parku Narodowego.
4. Wykonać zamknięty zbiornik na gnojowicę (kanały podrusztowe) w konstrukcji żelbetowej z betonu żwirowego min. B-20 z dodatkiem środka hydroizolacyjnego o pojemności min. 1000 m3, zbiornik na ścieki ze zlewni mleka o pojemności 12 m3.
5. W dokumentacji podać technologię wykonania betonów wodoszczelnych.
6. Przy odbiorze robót budowlanych przedstawić atest na beton konstrukcyjny i na materiały izolacyjne.
7. Prowadzić bieżącą kontrolę szczelności zbiorników.
8. Wskazane jest wykonanie drenażu opaskowego od strony zachodniej obiektu (sąsiedztwo rowu melioracyjnego), celem wyłapania ewentualnych nieszczelności.
9. Utwardzić i uszczelnić dna kanałów podrusztowych.
10. Obiekt zabezpieczyć w specjalny kontener do czasowego przechowywania sztuk padłych zwierząt.
11. Silos na paszę należy posadowić na fundamencie z betonu żwirowego min. B-20.
12. Zastosować system uchylnych świetlików w strefie kalenicy dachowej, stanowiących umowny zespół grawitacyjnych wywietrzników dachowych oraz przesuwne kurtyny.
4. Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych, w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku – Prawo ochrony środowiska
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 9 kwietnia 2002 roku w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku wystąpienia awarii lub zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. nr 58, poz. 535, ze zm.), przedmiotowe przedsięwzięcie nie jest zakładem o zwiększonym ryzyku wystąpienia awarii, ani też zakładem o dużym ryzyku.
Hodowla bydła w ilości do 115 DJP może stanowić potencjalne źródło awarii zdefiniowanej w ustawie z dnia 27.04.2001 r.- Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 151 z późn. zm.). Zagrożenie to może wynikać z ewentualnego rozszczelnienia zbiornika na gnojowicę (kanałów podrusztowych) lub ewentualnie pożaru obiektu. Gnojowica charakteryzuje się wysokimi wskaźnikami zanieczyszczeń organicznych, a wprowadzenie jej do wód powoduje duże zużycie tlenu, aż do powstania warunków beztlenowych, z czym wiąże się stopniowy zanik życia biologicznego w środowisku wodnym.
5. Wymogi w zakresie ograniczania transgranicznego oddziaływania na środowisko w odniesieniu do przedsięwzięć, dla których przeprowadzono postępowanie w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko
Dla planowanego przedsięwzięcia ze względu na znaczną odległość od granicy państwowej z Białorusią – około 85 km oraz z Rosją i Litwą – około 112 km oraz z uwagi na lokalny zasięg, wyklucza się możliwość transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Dla planowanego przedsięwzięcia nie przeprowadzono postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko.
6. Kompensacja przyrodnicza
Zgodnie z opracowanym raportem oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia realizacja i funkcjonowanie planowanej obory oraz urządzeń infrastruktury rolniczej, po uwzględnieniu w projekcie technicznym wymagań ochrony środowiska określonych w dokumencie, nie spowoduje uciążliwości i zagrożeń środowiska i zdrowia ludzi. Z tego też względu realizacja przedsięwzięcia nie wymaga dokonania kompensacji przyrodniczej rozumianej jako wyrównanie strat dokonanych w środowisku, przez realizację przedmiotowego przedsięwzięcia i zachowanie walorów przyrodniczo-krajobrazowych obszaru.
7. Zapobieganie, ograniczanie oraz monitorowanie oddziaływania przedsięwzięcia
Ze względu na powstawanie znacznej ilości odchodów zwierzęcych, zwłaszcza gnojowicy zawierającej wysoki ładunek zanieczyszczeń organicznych i bakteriologicznych stwarzających możliwość zagrożenia czystości wód, w celu zminimalizowania oddziaływania proponuje się uwzględnienie w pracach projektowych i wykonawczych następujących działań:
- w celu wyeliminowania przesiąków do wód i gruntu zbiorniki na odchody płynne muszą być szczelne i nieprzepuszczalne, należy zastosować środki hydroizolacyjne,
- inwestor zabezpieczy odpowiednią powierzchnię gruntów do rolniczego wykorzystania wyprodukowanych nawozów naturalnych.
Wskazany jest monitoring w zakresie gospodarki nawozami naturalnymi poprzez prowadzenie dokumentacji w zakresie gospodarki nawozami naturalnymi z uwzględnieniem:
- ilości działek objętych nawożeniem nawozami naturalnymi,
- numerów oraz powierzchni działek (dodatkowo klasa bonitacyjna) objętych nawożeniem,
- położenia działek w stosunku do obszarów chronionych,
- dawki azotu na poszczególne działki (dostarczanej w trakcie nawożenia naturalnego),
- określenie terminów nawożenia na poszczególne działki (wykazać cykliczność), po upływie roku od dnia oddania obiektu do użytkowania i przedstawienia wyników monitoringu w terminie 1 - 2 lata od dnia oddania obiektu do użytkowania.
8. Stwierdzenia konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania
Uwzględniając położenie przedsięwzięcia w strefie zabudowy zagrodowej oraz ograniczenie jego oddziaływania do granic nieruchomości inwestora, nie zachodzi konieczność utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania. Ponadto ustawa z dnia 27.04.2001 r. Prawo ochrony środowiska dla tego typu przedsięwzięć nie przewiduje tworzenia obszaru ograniczonego użytkowania.
UZASADNIENIE
W dniu 06.02.2013 roku Pan Jerzy Poliński, zam. Brzostowo 16, 18-420 Jedwabne wystąpił do Urzędu Miejskiego w Jedwabnem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia polegającego na budowie obory na ok. 115 DJP o mieszanym systemie chowu: ok. 100 DJP w systemie rusztowym wolnostanowiskowym i ok. 15 DJP w systemie głębokiej ściółki (docelowa obsada bydła w gospodarstwie ok. 115 DJP), podrusztowego zbiornika na gnojowicę o pojemności ok. 1000 m3, zbiornika na ścieki z udojni o pojemności ok. 12 m3 oraz silosu na pasze o pojemności do 11 Mg i wysokości do 11 m, przewidzianych do realizacji na działkach o nr 145/1 i 145/2 położonych w miejscowości Brzostowo, gm. Jedwabne, pow. łomżyński, woj. podlaskie.
Do wniosku dołączono 3 egzemplarze karty informacyjnej przedsięwzięcia wraz z jej zapisem w formie elektronicznej, poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej w skali 1:5000 i kopię mapy do celów projektowych w skali 1:1000 obejmujące obszar, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz wypis z rejestru gruntów oraz wypisy działek sąsiednich.
Na podstawie art. 61 § 1 Kpa zawiadomiono strony o wszczęciu postępowania administracyjnego, informując jednocześnie o możliwości zapoznania się ze złożonym wnioskiem oraz o możliwości składania ewentualnych uwag i zastrzeżeń (pismo nr BIOŚ.6220.1.2013 z dnia 11.02.2013 r.). ]
Dane o złożonym wniosku zostały umieszczone w publicznie dostępnym wykazie danych prowadzonych przez Burmistrza Jedwabnego (karta A/1/13).
Planowane przedsięwzięcie zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 103 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397 ze zm.) - ,,chów lub hodowla zwierząt, inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 51, w liczbie nie mniejszej niż 40 dużych jednostek przeliczeniowych inwentarza (DJP), jeżeli działalność ta prowadzona będzie na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy”, zostało zakwalifikowana do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oddziaływania na środowisko stwierdza się po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego.
Na podstawie art. 64 ust. 1 przedmiotowej ustawy organ prowadzący postępowanie pismem znak: BIOŚ.6220.1.2013 z dnia 11 lutego 2013 roku wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydziału Spraw Terenowych w Łomży oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży w sprawie wydania opinii, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych w Łomży postanowieniem nr WST II.4240.34.2012.RŚ z dnia 22 lutego 2013 roku (data wpływu: 26.02.2013 r.) wyraził opinię o potrzebie przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i opowiedział się za sporządzeniem raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko według art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 roku Nr 199 poz. 1227 ze zm.), ze szczególnym uwzględnieniem:
- określenia występowania gatunków ptaków z Załącznika I Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/147/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa i ich siedlisk na działkach, na których planowana jest realizacja przedsięwzięcia i w ich sąsiedztwie,
- określenia występowania gatunków roślin i zwierząt oraz typów siedlisk przyrodniczych wskazanych w Dyrektywie Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory na działkach, na których planowana jest realizacja przedsięwzięcia i w ich sąsiedztwie,
- charakterystyki wykorzystania terenu planowanej inwestycji oraz obszarów sąsiednich przez awifaunę w ciągu całego roku,
- oceny wpływu (bezpośredniego i pośredniego) planowanego przedsięwzięcia na cele i przedmiot ochrony obszarów Natura 20009,
- sposobu zagospodarowania gnojowicy ze wskazaniem dokładnej lokalizacji, gdzie będzie wywożona,
- analizy możliwych konfliktów społecznych związanych z przedmiotowym przedsięwzięciem.
Zdaniem RDOŚ przedmiotowe grunty położone są w obszarze specjalnej ochrony ptaków „Ostoja Biebrzańska” (kod obszaru PLB200006) wyznaczonym rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 12 stycznia 2011 r. w sprawie obszarów specjalnej ochrony ptaków (Dz. U. Nr 25 poz. 113) i w granicach projektowanego specjalnego obszaru ochrony siedlisk „Dolina Biebrzy” (kod obszaru PLH200008), a także w otulinie Biebrzańskiego Parku Narodowego.
Realizacja przedsięwzięcia wiąże się z emisją zanieczyszczeń oraz występowaniem innych uciążliwości. Może spowodować odczuwalne pogorszenie stanu jakości otaczającego środowiska przyrodniczego. Zwiększy się ilość emitowanych zanieczyszczeń specyficznych „hodowlanych”, stanowiących w większości związki organiczne i ich pochodne oraz zanieczyszczenia odorowe i mikrobiologiczne, które mogą spowodować odczuwalne pogorszenie lokalnych warunkach aerosanitarnych. Ścieki bytowe i gospodarcze oraz spływy deszczowe i roztopowe z powierzchni siedliska mogą stanowić źródło zanieczyszczeń wód powierzchniowych i gleby.
Ponadto planuje się lokalizację obiektu na działkach położonych w odległości ok. 430 m na zachód od rzeki Biebrza oraz w odległości ok. 330 m od starorzecza.
Przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko pozwoli w sposób obiektywny ustalić, że lokalizacja inwestycji na proponowanych działkach, poza terenem zabudowy mieszkaniowej jest właściwa.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży w opinii Nr 30/NZ/2012 z dnia 22 lutego 2013 roku (data wpływu 25.02.2013 r.) również stwierdził potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowej inwestycji.
W celu zidentyfikowania możliwego bezpośredniego i pośredniego wpływu inwestycji na środowisko, zdrowie i warunki życia ludzi, dobra materialne oraz wzajemne oddziaływanie między tymi elementami dokonano analizy parametrów przedsięwzięcia określonych w art. 63 ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008r.
Stwierdzono, ze planowane z racji charakteru pociąga za sobą pogorszenia warunków aerosanitarnych, akustycznych oraz zagrożenia jakości powietrza i jakości wód oraz negatywnego oddziaływania na ludzi. Najbardziej uciążliwe będą tu zanieczyszczenia odorowe (amoniak, siarkowodór, merkaptany). Przedsięwzięcie położone jest na terenie objętym ochroną prawną na podstawie ustawy z dnia 16.04.2004 r. o ochronie przyrody, tj. otulinie Biebrzańskiego Parku Narodowego oraz na zachodnim obrzeżu obszaru Natura 2000 „Ostoja Biebrzańska” PLB 200006 oraz obszaru Natura 2000 „Dolina Biebrzy” PLH 200008.
W ocenie organu sanitarnego przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w niniejszej sprawie jest wymagane. Przeprowadzenie oceny ma na celu ustalenie przewidywanego oddziaływania ww. przedsięwzięcia na środowisko i zdrowie ludzi a przede wszystkim na: jakość powietrza (emisja zanieczyszczeń tj. amoniak i siarkowodór), klimat akustyczny, gospodarkę wodno-ściekową, gospodarkę odpadami.
Po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych w Łomży i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży oraz zgodnie z wymogami art. 63, ust. 2 ustawy ooś, postanowieniem z dnia 4 marca 2013 roku (pismo nr BIOŚ.6220.1.2013) Burmistrz Jedwabnego nałożył obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie obory na ok. 115 DJP o mieszanym systemie chowu: ok. 100 DJP w systemie rusztowym wolnostanowiskowym i ok. 15 DJP w systemie głębokiej ściółki (docelowa obsada bydła w gospodarstwie ok. 115 DJP), podrusztowego zbiornika na gnojowicę o pojemności ok. 1000 m3, zbiornika na ścieki z udojni o pojemności ok. 12 m3 oraz silosu na pasze o pojemności do 11 Mg i wysokości do 11 m, przewidzianych do realizacji na działkach o nr 145/1 i 145/2 położonych w miejscowości Brzostowo, gm. Jedwabne, pow. łomżyński, woj. podlaskie.
Jednocześnie organ prowadzący postępowanie zobowiązał inwestora do opracowania raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i określił jego zakres zgodnie z art. 66 ustawy ooś, ze szczególnym zwróceniem uwag zawartych w opiniach Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych w Łomży i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 przedmiotowej ustawy informację o wydanym postanowieniu i konieczności przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko umieszczono w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach prowadzonym przez Burmistrza Jedwabnego, na stronach internetowych Urzędu Miejskiego w Jedwabnem, a także na tablicy ogłoszeń sołectwa Brzostowo.
Jednocześnie Burmistrz Jedwabnego postanowieniem z dnia 18 marca 2013 roku zawiesił postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach planowanego przedsięwzięcia do czasu przedłożenia przez wnioskodawcę raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Zgodnie z postanowieniem w kwietniu 2013 roku opracowano raport o oddziaływaniu na środowisko przedsięwzięcia pn. „Budowa obory na ok. 115,0 DJP o mieszanym systemie chowu: ok. 100,0 DJP w systemie rusztowym, wolnostanowiskowym i ok. 15,0 DJP w systemie głębokiej ściółki (docelowa obsada bydła w gospodarstwie ok. 115,0 DJP), podrusztowego zbiornika na gnojowicę o pojemności ok. 1000,0 m3, zbiornika na ścieki z udojni o pojemności ok. 12 m3 oraz silosu na pasze o pojemności do 11,0 Mg i wysokości do 11,0 m na działkach nr 145/1 i 145/2 we wsi Brzostowo, gm. Jedwabne, pow. łomżyński, woj. podlaskie”.
Obwieszczeniem nr BIOŚ.6220.1.2013 z dnia 31 maja 2013 roku Burmistrz Jedwabnego zgodnie z art. 33 oraz art. 78 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 roku Nr 199 poz. 1227 ze zm.) zawiadomił o możliwości udziału społeczeństwa w postępowaniu w ramach, którego przeprowadza się ocenę oddziaływania na środowisko oraz podał 21-dniowy termin składania uwag i wniosków. We wskazanym terminie strony nie wniosły żadnych uwag.
W dniu 31 maja 2013 roku organ prowadzący postępowanie wystąpił pismami do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych w Łomży z prośbą o uzgodnienie warunków realizacji planowanego przedsięwzięcia oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży z prośbą o wydanie opinii w ramach uzgodnienia warunków realizacji planowanego przedsięwzięcia.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży w opinii Nr 85.NZ.2013, pismo znak NZ.4152.08.2013 z dnia 28.06.2013 roku postanowił zaopiniować ww. przedsięwzięcie i określił warunki realizacji, które zostały uwzględnione w pkt 2 i 3 niniejszej decyzji.
Zdaniem organu sanitarnego projektowana obora stanowić będzie integralną część funkcjonującego obecnie gospodarstwa rolnego. Realizacja przedsięwzięcia ma na celu polepszenie warunków chowu bydła mlecznego i opasów, ograniczenie wpływu produkowanych w gospodarstwie nawozów naturalnych na środowisko oraz dostosowanie gospodarstwa rolnego do obowiązujących przepisów krajowych oraz standardów Unii Europejskiej.
Planowana budowa obory i obiektów towarzyszących pozwoli na zwiększenie obsady w gospodarstwie z obecnych 49 DJP do 115 DJP. Realizacja przedsięwzięcia umożliwi zmechanizowanie obsługi zwierząt oraz poprawi warunki sanitarne produkcji mleka. Nowe obiekty pozwolą na zachowanie wymaganego dobrostanu dotyczącego właściwej wentylacji, oświetlenia oraz wielkości i powierzchni kojców, stanowisk, korytarzy, pomieszczeń sanitarnych.
Obora zrealizowana zostanie w technologii tradycyjnej, według indywidualnego projektu z materiałów ogólnie dostępnych stosowanych w budownictwie. Kanały podrusztowe na gnojowicę, posadzki oraz fundament pod silos na paszę wykonane będą z betonu B20 z dodatkiem hydrobetu.
Odpady stałe gromadzone będą w pojemnikach, okresowo opróżnianych i wywożonych przez wyspecjalizowaną firmę , z którą Gmina posiada podpisaną umowę na odbiór i zagospodarowanie odpadów z terenu Gminy Jedwabne.
Gnojowica gromadzona będzie w kanałach podrusztowych. Wyprodukowane nawozy naturalne będą wykorzystane rolniczo w obrębie własnych i dzierżawionych gruntów rolnych.
Budowa obory wpłynie na poprawę stanu sanitarnego w obrębie siedliska i wewnątrz budynków inwentarskich. Wody opadowe odprowadzane będą powierzchniowo na teren własnej posesji. Zgodnie z przedłożoną dokumentacją przedsięwzięcie nie będzie powodować ograniczeń w zagospodarowaniu i użytkowaniu terenów sąsiednich.
W raporcie przedstawiono analizę oddziaływania powyższego przedsięwzięcia na jakość powietrza, klimat akustyczny, jakość wód i gospodarkę odpadami. Przeprowadzona analiza wykazała, iż planowane przedsięwzięcie na etapie realizacji i funkcjonowania nie będzie stanowiło zagrożenia dla środowiska w zakresie gospodarki wodno-ściekowej, gospodarki odpadami oraz warunków aerosanitarnych i akustycznych. Projektowana instalacja nie będzie również oddziaływać negatywnie na zdrowie ludzi oraz faunę i florę. Wykazano jednocześnie, że zarówno docelowe warunki funkcjonowania instalacji, jak i projektowany proces inwestycyjny nie naruszą interesów osób trzecich.
Reasumując należy stwierdzić, iż realizacja i funkcjonowanie obiektu hodowlanego zgodnie z opracowanym raportem, nowoczesnymi rozwiązaniami techniczno-technologicznymi i warunkami określonymi w sentencji niniejszej opinii zminimalizuje zagrożenie dla środowiska przyrodniczego i zdrowia ludzi.
Przed zajęciem swojego stanowiska Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych w Łomży pismem nr WSTII.4242.12.2013.RŚ zwróciła się do Dyrektora Biebrzańskiego Parku Narodowego o opinię w sprawie wniosku przesłanego przez Burmistrza Jedwabnego.
W odpowiedzi na pismo Dyrektor BbPN stwierdził, że analizując treść raportu przekazanego przez RDOŚ należy zauważyć, że nie przeanalizowano w nim zupełnie wpływu inwestycji na obszary Natura 2000, w granicach których jest ona planowana. Nie przedstawiono także metodyki ani wyników inwentaryzacji przedmiotów ochrony ww. ostoi. Wprawdzie mowa jest o starorzeczu Biebrzy jako siedlisku Natura 2000, jednak brak jest jego waloryzacji, metodyki oraz analizy wpływu.
Przedstawiono tylko wniosek końcowy o braku istotnego negatywnego oddziaływania inwestycji na ten ekosystem. Wprawdzie w części dotyczącej opisu poszczególnych elementów środowiska, na które potencjalnie może oddziaływać zamierzenie, znajduje się zestaw pytań zamkniętych, dotyczących wpływu inwestycji na sieć Natura 2000, jednak odpowiedź tak lub nie bez podania argumentacji, w przypadku tak dużej inwestycji, jest stanowczo niewystarczająca. Podobnie, używanie wyrazów: odpowiedni, właściwy, niewielki, bez określenia ich znaczenia, nie przedstawia żadnej wartości merytorycznej, a tym samym żadnej funkcjonalności proponowanych rozwiązań.
Pominięto także element dotyczący propozycji monitoringu oddziaływań na elementy przyrodnicze, W szczególności na cele i przedmioty ochrony ostoi Natura 2000 oraz integralność sieci. W zamian Autor proponuje monitoring poinwestycyjny polegający na kontroli wody z wodociągu. Moim zdaniem, jest on niewłaściwy i w żaden sposób nie realizuje zakładanego celu monitoringu.
Oceniając wpływ inwestycji na wartości przyrodnicze terenu ograniczono się wyłącznie do granic działek 145/1 i 145/2. Jest to niewystarczające, gdyż inwestycja będzie oddziaływała szerzej, poprzez sam fakt zagospodarowania nawozów naturalnych. Przed przystąpieniem do oceny wpływu inwestycji na wartości przyrodnicze terenu, należy precyzyjnie wyznaczyć obszar oddziaływania, a następnie wykonać co najmniej rozpoznanie terenowe obszaru objętego pracami oraz obszarów przyległych znajdujących się w tym zasięgu. W raporcie brak jest precyzyjnej informacji o zasięgu oddziaływania przedsięwzięcia oraz o wynikach inwentaryzacji przyrodniczej. Jakie grupy zwierząt, roślin i grzybów badano, jaką zastosowano metodę? Zamiast tego w jednym zdaniu podsumowano, iż ,,nie stwierdzono żadnych roślin ani zwierząt objętych ochroną prawną, w tym gatunków z Dyrektywy siedliskowej oraz ptasiej. Znajduje to potwierdzenie również w monografii „Przyroda Biebrzańskiego Parku Narodowego” pod redakcja Andrzeja Dyrcza i Cezarego Werpachowskiego, Osowíec-Twierdza 2005.
Brak szczegółowej analizy elementów przyrodniczych oraz wpływu inwestycji na obszary Natura 2000 jest szczególnie widoczny przy porównywaniu poszczególnych rozdziałów raportu. Analizom zanieczyszczeń powietrza, czy środowiska akustycznego poświęcono wiele uwagi, wykonano liczne pomiary i analizy, uwzględniono różne współczynniki, np. szorstkość terenu. Natomiast przy charakterystyce wartości przyrodniczych oraz wpływu na nie inwestycji, przedstawiono same Wnioski i lakoniczne stwierdzenie, że inwestycja nie będzie oddziaływać na florę i faunę „gdyż nie stwierdzono gatunków chronionych i nie będzie prowadzona wycinka drzew".
Raport również nie uwzględnił wymogu zawartego w postanowieniu Burmistrza Jedwabnego dotyczącego przedstawienia charakterystyki wykorzystania terenu planowanej inwestycji oraz obszarów sąsiednich przez awifaunę w ciągu całego roku. W Raporcie nie wykazano ani jednego gatunku ptaka związanego z zabudową zagrodową, a objętego ochroną. Mało prawdopodobne, by w Brzostowie nie występowały żadne gatunki ptaków.
Szczególnie niepokojący jest brak szczegółowego opisu sposobu zagospodarowania gnojowicy oraz charakterystyki miejsc, gdzie będzie ona wywożona. Areał gruntów własnych inwestora to około 14 ha, z czego część 4,1 ha jest położona w BbPN w strefie zalewowej lub na obszarach o płytkim zaleganiu wód gruntowych, na których zgodnie z prawem nie można używać żadnych nawozów. W związku tym szczegółowa analiza zarządzania nawozami jest niezwykle potrzebna, W tym wykonanie oceny wpływu gnojowicy na wody powierzchniowe, gruntowe i glebę.
Kolejną istotną sprawą jest brak analiz dotyczących różnych typów oddziaływań. Zgodnie z wymogami prawnymi oraz postanowieniem Burmistrza Jedwabnego należało wykonać prognozowanie oraz określić i opisać typy oddziaływań, np. skumulowanych.
Dokument powinien uwzględniać oddziaływania przedsięwzięcia na różnych etapach jego realizacji. W raporcie brak jest analiz dotyczących etapu likwidacji. Nie przedstawiono także analiz planowanego zamierzenia na krajobraz kulturowy wsi oraz wartości turystyczne, z których słynie Brzostowo. Budowa tak dużych obiektów: obory oraz jedenastometrowego silosu, zniekształci lokalnie krajobraz doliny. Planowane obiekty będą wyróżniać się na tle innych. Jest to element istotny również ze względów lokalizacji Brzostowa tuż nad brzegiem Biebrzy oraz w związku z jego marką jako najlepszego miejsca do obserwacji ptaków wodnych i błotnych w BbPN. Rzeka Biebrza stanowi granicę BbPN, co jednocześnie jest głównym ekosystemem Parku, stanowiącym o jego wysokim potencjale przyrodniczym, ekologicznym, a także kulturowym.
Katalog zagrożeń obszarów Natura 2000, który jest wskazywany w raporcie, np. w kwestii starorzecza, str. 23, nie został przywołany w literaturze i nie wiadomo, jaki dokument autor raportu miał na myśli. Z drugiej strony wiele wymienionych pozycji literatury nie ma odnośników w tekście. Błędnie przytoczono przedmioty ochrony obszaru Natura 2000 PLB200006.
Zważając na powyższe uważam, że przesłany dokument nie spełnia wymogów formalno-prawnych raportu oceny wpływu inwestycji na środowisko zawartych w art. 66 ustawy ooś oraz zwartych w postanowieniu Burmistrza Jedwabnego z dn. 04 marca br. W związku z brakami dotyczącymi części przyrodniczej, nie wyklucza on istotnego negatywnego wpływu planowanego zamierzenia na środowisko przyrodnicze Biebrzańskiego Parku Narodowego oraz obszarów Natura 2000.
Po zapoznaniu się ze stanowiskiem Dyrektora Biebrzańskiego Parku Narodowego Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych w Łomży pismem nr WSTII.4242.12.2013.RŚ z dnia 1 lipca 2013 roku wezwał Pana Jerzego Polińskiego, zam. Brzostowo 16, 18-420 Jedwabne, do uzupełnienia informacji zawartych w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Po wnikliwej analizie dokumentu stwierdzono, że w przedstawionym raporcie nie zostały zawarte informacje niezbędne do dokonania oceny przedsięwzięcia pod kątem jego oddziaływania na środowisko. Uzupełnienie raportu jest konieczne ze względu na braki w dokumentacji przedłożonej do uzgodnienia. Zakres uzupełnienia wynika bezpośrednio z ustawy ooś i przewidzianej prawem zawartości merytorycznej dokumentu jakim jest raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Przedłożony raport należy uzupełnić w następującym zakresie:
- opisać wpływ planowanej inwestycji w stosunku do obszarów Natura 2000, w tym siedliska o kodzie 3150 - starorzecza i inne naturalne eutroficzne zbiorniki wodne ze zbiorowiskami z Nympheíon, Potamion, wymienionego w Załączniku I Dyrektywy Siedliskowej, położonego w odległości ok. 330 m w kierunku wschodnim od terenu przedsięwzięcia,
- przedstawić metodykę badań przeprowadzonej w terminie od 1 marca do 1 września 2012 r. inwentaryzacji przyrodniczej przedmiotów ochrony SOO Dolina Biebrzy i OSO Ostoja Biebrzańska z podaniem wyników badań,
- określić wpływ (bezpośredni i pośredni) planowanego przedsięwzięcia na cele i przedmiot ochrony obszarów Natura 2000 (raport zawiera zdawkowe odpowiedzi „tak” lub „nie” bez podania rzeczowej argumentacji, str. 19-20 raportu) w nawiązaniu do sporządzonej inwentaryzacji,
- program nawożenia nawozami naturalnymi (str. 47 raportu) jest zbyt ogólnikowy. Jak wynika z danych będących w posiadaniu tut. organu, inwestor posiada ok. 14 ha użytków rolnych, z czego 4,1 ha położona jest na terenie Biebrzańskiego Parku Narodowego, w strefie zalewowej lub na obszarach o płytkim zaleganiu wód gruntowych, na których zgodnie z prawem nie można używać żadnych nawozów. W związku z powyższym, należy opracować analizę zarządzania nawozami naturalnymi, w tym wykonać ocenę wpływu gnojowicy na wody powierzchniowe, gruntowe i podziemne,
- zaprezentować propozycję monitoringu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na etapie budowy i eksploatacji lub użytkowania, w szczególności na cele i przedmioty ochrony obszarów Natura 2000 oraz integralność tych obszarów,
- dokonać analizy przewidywanych znaczących oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na środowisko (określonych w art. 66 ust. 1 pkt. 8), wykonać prognozowanie oraz określić i opisać typy oddziaływań, ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływań skumulowanych (brak w raporcie),
- przedstawić ocenę oddziaływania inwestycji na poszczególne elementy środowiska w fazie likwidacji,
- uzupełnić rozdz. 7.6. ,,Oddziaływanie przedsięwzięcia na krajobraz” o analizę wpływu na krajobraz kulturowy oraz wartości turystyczne wsi Brzostowo.
Po otrzymaniu uzupełnionego raportu, organ uzgadniający warunki realizacji przedsięwzięcia, przystąpi do ponownej weryfikacji przedłożonego materiału dowodowego, przed wydaniem stosownego uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia przewidzianego w ustawie ooś. Uzupełnienie stwierdzonych braków w raporcie winno nastąpić do dnia 24 lipca 2013r.
Pismem z dnia 22.07.2013 r. inwestor przedłożył w wymaganym zakresie uzupełnienie do opracowanego wcześniej raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Po analizie raportu oraz otrzymanych materiałów uzupełniających Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych w Łomży postanowieniem z dnia 12 sierpnia 2013 roku (data wpływu 13.08.2013 r.) uzgodnił realizację przedsięwzięcia i określił jej warunki, które zostały uwzględnione w pkt 2 i 3 niniejszej decyzji.
Analiza zebranego materiału dowodowego wykazała, że teren objęty inwestycja zlokalizowany jest w granicach otuliny Biebrzańskiego Parku Narodowego, a także przy zachodniej granicy obszaru Natura 2000 Dolina Biebrzy kod PLH 200008 zatwierdzonego przez KE i przekazanego na podstawie dokumentu przyjętego przez Radę Ministrów dnia 28.10.2009r. do Komisji Europejskiej w celu zatwierdzenia korekty granic i obszaru Ostoja Biebrzańska PLB 200006 wyznaczonym rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 12 stycznia 2011r. w sprawie obszarów specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 (Dz. U. Nr 25, poz. 133), przebiegających w odległości ok. 300 m.
W myśl art. 33 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 Nr 151 poz. 1220 z późn. zm.) zabrania się z zastrzeżeniem art. 34, podejmowania mogących osobno lub w połączenia z innymi działaniami znacząco negatywnie oddziaływać na cele ochrony obszaru Natura 2000, w tym w szczególności pogorszyć stan siedlisk przyrodniczych lub siedlisk gatunków roślin i zwierząt, dla których ochrony wyznaczono obszar Natura 2000, lub wpłynąć negatywnie na gatunki, dla których ochrony został wyznaczony obszar Natura 2000, lub pogorszyć integralność obszaru Natura 2000, lub jego powiązania z innymi obszarami.
Zgodnie ze Standardowym Formularzem Danych (SDF) w obszarze Ostoja Biebrzańska stwierdzono występowanie co najmniej 43 gatunków ptaków wymienionych w Załączniku I Dyrektywy Rady 79/409/EWG. Ostoja Biebrzańska jest najważniejszą w Polsce i Unii Europejskiej ostoją wodniczki i orlika grubodziobego. Największą liczebność w Polsce i jedną z największych w Unii Europejskiej, osiągają ponadto: błotniak stawowy i cietrzew, derkacz, dubelt, uszatka błotna, kropiatka, rybitwa czarna i rybitwa białoskrzydła (w lata o wysokim poziomie wody). Bardzo ważna ostoja ptaków drapieżnych (kania ruda, kania czarna, bielik, błotniak zbożowy, gadożer, orzeł przedni i orzełek).
Do głównych zagrożeń wymienionych w SDF dla ww. gatunków ptaków i ich siedlisk należą m. in. intensyfikacja gospodarki rolnej, obniżanie poziomu wód, zanieczyszczenie wód, zagrożenie wynikające ze zmiany zagospodarowania terenu oraz eutrofizacja siedlisk spowodowana emisją pyłów przemysłowych i stosowaniem nawozów sztucznych, lokalny deficyt wody wynikający z przeprowadzenia melioracji, zanieczyszczenie wód, turystyka, kłusownictwo o oraz wypalanie szuwarów.
Z kolei w obszarze Dolina Biebrzy zgodnie danymi zawartymi w SDF, występuje co najmniej 36 gatunków ptaków z Załącznika I Dyrektywy Rady 79/409/EWG oraz 23 gatunki z Polskiej Czerwonej Księgi (PCK). Gniazduje ok. 170 gatunków ptaków. Niezwykle ważna ostoją wielu gatunków ptaków, szczególnie wodno-błotnych i drapieżnych, które osiągają tu rekordowe liczebności. W okresie lęgowym obszar zasiedla powyżej 15% populacji krajowej następujących gatunków ptaków: czapla biała, dubelt, kulik wielki, orlik grubodzioby, orzełek włochaty, podróżniczek, sowa błotna i wodniczka. Obszar zasiedla powyżej 2% lęgowej populacji krajowej następujących gatunków: gęgawa, bąk, błotniak łąkowy, błotniak stawowy, błotniak zbożowy, gadożer (nieregularnie), bocian czarny, cietrzew, dzięcioł białogrzbiety, kropiatka, krwawodziób, łabędź krzykliwy, orlik krzykliwy, puchacz, żuraw, wodnik, zielonka i rycyk; obszar zasiedla co najmniej 1% populacji krajowej następujących gatunków ptaków: batalion, bączek, bocian biały, derkacz, rybitwa czarna, trzmielojad i biegus zmienny. W stosunkowo wysokich ilościach występują: kania czarna, rybitwa białoczelna, rybitwa białowąsa. W okresie wędrówek występuje co najmniej 1% populacji szlaku wędrówkowego bataliona. Zimą występuje ponad 50 bielików, co stanowi ponad 2%
populacji szlaku wędrówkowego gatunku.
Dolina Biebrzy charakteryzuje się dużym zróżnicowaniem siedlisk. Spośród 15 typów siedlisk z Załącznika I Dyrektywy Rady 92/43/EWG występujących w ostoi, największy udział powierzchniowy posiadają szczególnie cenne torfowiska przejściowe i trzęsawiska (Caricion lasiocarpae, Caricetum appropinquatae), zajmując ponad 6000 ha, zmienno-wilgotne łąki trzęślicowe (Molinietum caerulae) - ok. 3000 ha oraz bory i lasy bagienne - ponad 1700 ha. Najbardziej naturalnymi zbiorowiskami roślinnymi doliny Biebrzy są zbiorowiska leśne: bory bagienne, bór bagienny mechowiskowy, olsy, a także mszary i niektóre zbiorowiska szuwarowe. Naturalność doliny wyraża się też w dobrze wykształconej (zwłaszcza w Basenie Południowym) poprzecznej i podłużnej strefowości ekologicznej.
Występuje tu 6 gatunków roślin z Załącznika II Dyrektywy Rady 92/43/EWG, m. in. najbogatsza w Polsce populacja obuwika pospolitego. W dolinie Biebrzy występuje pięć gatunków ssaków z Załącznika II Dyrektywy Rady 92/43/EWG, w tym jeden z rzadkich i szczególnie zagrożonych w Polsce gatunków nietoperzy - nocek łydkowłosy (Myotis dasycneme). Dolina Biebrzy jest również bardzo ważną w skali kraju ostoją bobra i wydry. Sama rzeka ma bogatą ichtiofaunę z różanką i minogiem ukraińskim. Należy ponadto podkreślić obecność bogatej populacji zagrożonego gatunku motyla - przeplatki matuma. Jest to jeden z najważniejszych obszarów dla ochrony tego gatunku w Polsce. Łącznie odnotowano tu obecność 21 gatunków z Załącznika II Dyrektywy Rady 92/43/EWG.
Z informacji zawartych w Standardowym Formularzu Danych wynika, że głównymi zagrożeniami dla walorów przyrodniczych Doliny Biebrzy jest odwodnienie tego terenu. Skutkiem odwodnienia jest obniżenie poziomu wód gruntowych, prowadzące do przesuszenia torfowisk i ich mineralizacji, co powoduje ustępowanie roślinności typowo bagiennej i wkraczanie gatunków i zbiorowisk charakterystycznych dla siedlisk bardziej suchych. Skutkiem odwodnienia są także rozległe i długotrwałe pożary, niszczące nie tylko roślinność, ale i złoże torfowe. Obecne bogactwo przyrodnicze doliny zostało ukształtowane w wyniku jej długotrwałego użytkowania rolniczego, przede wszystkim kośnego użytkowania łąk oraz wypasu. Postępujące odchodzenie miejscowej ludności od tego typu gospodarki rolnej, związane wręcz z wyludnianiem się okolicy, jest przyczyną ekspansji zakrzaczeń i roślinności drzewiastej; zastępującej siedliska otwarte. Brak uregulowania gospodarki wodno-ściekowej w Dolinie, prowadzi do eutrofizacji wód podziemnych i powierzchniowych.
W trakcie analizy dokumentów stwierdzono, ze teren zainwestowania znajduje się w obszarze istniejącej zabudowy zagrodowej miejscowości Brzostowo. Bezpośrednie otoczenie analizowanych działek nr 145/1 i 145/2 stanowi od strony północnej użytek rolny (pastwisko), od południowej droga gminna dz. nr 203), od zachodniej rów melioracyjny, za nim użytki rolne, a od wschodniej siedlisko inwestora (dz. nr 145/3 i 145/4). Najbliższa zabudowa mieszkaniowa znajduje się w odległości ok. 68 m w kierunku zachodnim (działka nr 128/2) i południowo - wschodnim (działka nr 128/1). W odległości ok. 315 m w kierunku wschodnim przepływa rzeka Biebrza, będąca głównym ekosystemem Biebrzańskiego Parku Narodowego, a zarazem wyznaczająca jego granicę. Obecnie analizowana nieruchomość stanowi miejsce garażowania maszyn, sprzętu rolniczego oraz sporządzania pryzm kiszonki.
Na podstawie informacji o terenie będących w posiadaniu tut. Organu, ustalono, że w sąsiedztwie analizowanego terenu znajdują się siedliska wymienionych w Załączniku Dyrektywy Rady 92/43/EWG o kodzie 6510 niżowe i górskie świeże łąki użytkowane ekstensywnie (Arrhenatheríon elatíoris) oraz siedlisko 3150 Starorzecze i naturalne eutroficzne zbiorniki wodne ze zbiorowiskami z Nympheíon, Potamion. Siedlisko reaguje na zmianę charakteru i intensywności użytkowania. Wymaga regularnego, lecz umiarkowanego nawożenia i koszenia. Zarówno zarzucenie, jak i intensyfikacja każdego z tych zabiegów, skutkuje niekorzystnymi zmianami składu florystycznego. Zagrożenie stanowi także urbanizacja, zwłaszcza dla płatów występujących w obrębie wsi, zamiana łąk na pola uprawne, regulacja rzek. Starorzecze to naturalny trwale istniejący zbiornik wód stagnujących związany z doliną rzeki Biebrza, niepozostający w trwałym połączeniu z rzeką. Zagrożeniem dla tego siedliska jest głównie eutrofizacja, zanik różnorodności świata ożywionego. Starorzecza są szczególnie narażane na negatywne skutki presji wywoływanej przez człowieka. Antropopresja jest bardzo silnym czynnikiem przyspieszającym proces eutrofizacji, powodując przeżyźnienie środowiska wodnego. Skutkiem tego są zmiany na poziomie troficznym, spadek różnorodności biologicznej, niekorzystne zjawiska jak np. zakwity glonów, gromadzenie się materii organicznej, wypłycanie, zarastanie i w konsekwencji zanik siedliska. Jak wynika z raportu i jego uzupełnienia, nieruchomość przeznaczona pod budowę obory ze względu na położenie w odległości ok. 330 m od wyżej wspomnianego siedliska naturowego, a także zobligowanie inwestora do zagospodarowania nawozów naturalnych poza granicami BPN, nie będzie stanowić zagrożenia dla cennych przyrodniczo siedlisk.
Na obszarze obejmującym analizowane działki inwestora o nr 145/1 i 145/2, podczas prowadzonych wizyt terenowych w okresie od 1 marca do 1 września 2012 r., stwierdzono dwa przypadki gniazdowania ptaków na granicy ww. działek: modraszki i zięby. Ponadto, zaobserwowano także gatunki zalatujące, żerujące na wspomnianym terenie, takie jak: szpak, sroka, sójka, muchołówka szara czy pliszka (Raport uzupełnienie str. 3). Wymienione wyżej gatunki ptaków, zarówno gniazdujące, jak i żerujące nie stanowią przedmiotu ochrony obszarów Natura 2000. Na terenie planowanej inwestycji nie zauważono również występowania roślin i zwierząt gatunków chronionych.
W toku prowadzonego postępowania administracyjnego, na podstawie informacji zawartych w uzupełnionym raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, określono warunki realizacji inwestycji, zapewniające ochronę środowiska. W największym stopniu na zmiany czynników środowiskowych podczas eksploatacji obory narażone będą: powietrze, powierzchnia ziemi, jakość wody i w niewielkim stopniu środowisko akustyczne. W przedłożonym opracowaniu uwzględniono oddziaływanie inwestycji na stan powietrza atmosferycznego. W produkcji zwierzęcej największe zagrożenia powietrza występują przy nadmiernej koncentracji zwierząt. W planowanej oborze do chowu bydła zastosowany będzie system wolnostanowiskowy rusztowy (ok. 100 DJP) oraz głębokiej ściółki (ok. 15 DJP). Hodowla pociąga za sobą uciążliwość ze względu na emisję zanieczyszczeń gazowych szczególnie dla najbliższego otoczenia. Ze względu na prowadzone prace związane z utrzymaniem zwierząt (dowóz, rozładunek paszy, usuwanie nieczystości odchodów, utrzymanie czystości w obiekcie, itp.), oddziaływanie przedsięwzięcia zwiększone będzie w porze dziennej. Największy wpływ na powietrze atmosferyczne wystąpi w najbliższym otoczeniu obory. Najbardziej uciążliwe będą zanieczyszczenia odorowe, takie jak: amoniak, siarkowodór, które wydzielane są w wyniku procesów fizjologicznych zwierząt przebywających w oborze.
Źródłem ciągłej emisji zanieczyszczeń chemicznych, pyłowych, mikrobiologicznych i odorowych z obiektu inwentarskiego do atmosfery są głównie systemy wentylacyjne i grzewcze. Projektowany obiekt nie będzie ogrzewany, nie będzie więc dochodziło do zorganizowanej emisji zanieczyszczeń powstających w wyniku energetycznego spalania paliw. Aby zachować odpowiedni klimat, gwarantujący właściwy rozwój i przyrost masy użytkowej zwierząt, wentylacja projektowanej obory realizowana będzie w systemie uchylnych świetlików w strefie kalenicy, stanowiących umowny zespół grawitacyjnych wywietrzników dachowych. Zespół ten charakteryzował się będzie wydatkiem powietrza ok. 13020 m3/godz. w okresie zimowym i ok.18530 m3/godz. w okresie letnim (średnio dla okresu roku ok. 15810 m3/godz.) (Raport str. 30).
Przedstawione w raporcie obliczenia rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym wykonane wg programu EK 100 WIN wykazały, że ,,wartości stężeń maksymalnych krótkookresowych, w przypadku wszystkich analizowanych zanieczyszczeń i niezależnie od okresu analizy, będą niższe od wartości stężeń dopuszczalnych (odniesienia). W przeprowadzonych obliczeniach nie stwierdzono również możliwości wystąpienia przekroczeń wartości stężeń dopuszczalnych średniorocznych.
Zastosowana przez inwestora technologia chowu bydła wyeliminuje konieczność transportu materiałów używanych do podściółki, a projektowany silos paszowy zmniejszy częstotliwość dostaw pasz treściwych. Ze względu na lokalizację projektowanej obory w zabudowie zagrodowej, wskazane jest także urządzenie izolacyjnych pasów zieleni wysokiej i niskiej od strony północnej i południowej nieruchomości.
Zaproponowany sposób wentylacji (w systemie grawitacyjnym) nie stanowi zagrożenia dla środowiska w zakresie rodzaju i ilości emitowanych zanieczyszczeń specyficznych, „hodowlanych”, stanowiących w większości związki organiczne i ich pochodne oraz zanieczyszczenia odorowe i mikrobiologiczne. Optymalne parametry środowiska wewnętrznego (mikroklimatu) obory regulowane będą stopniem uchylenia świetlików oraz ścian panelowych, nawiewnych. Określone w niniejszym opracowaniu ilości zanieczyszczeń technologicznych będą stosunkowo istotne, niemniej nie spowodują odczuwalnego pogorszenia lokalnych warunków aerosanitarnych. Stwierdzone wartości stężeń krótkookresowych i średniorocznych zanieczyszczeń będą niższe od obowiązujących wartości stężeń dopuszczalnych (odniesienia) w środowisku, zarówno na poziomie terenu, jak i na poziomie najbliższej zabudowy mieszkalnej (Raport str. 40).
W celu ograniczenia uciążliwości odorowych, zobowiązano inwestora do magazynowania gnojowicy w szczelnym, zamkniętym zbiorniku, niezwłocznego przekazywania padłych sztuk zwierząt specjalistycznej firmie utylizacyjnej, a do czasu ich przekazania przechowywanie w szczelnym kontenerze.
W czasie realizacji inwestycji nastąpi wzrost oddziaływań wynikających z pracy ciężkiego sprzętu i wzmożonego ruchu pojazdów dowożących materiały budowlane. Celem zmniejszenia oddziaływań hałasowych na otoczenie, prace budowlane należy prowadzić w porze dziennej, przy użyciu sprzętu sprawnego technicznie, eksploatowanego i konserwowanego w sposób prawidłowy, o niskim poziomie emisji spalin i małej uciążliwości akustycznej. Ograniczenie jałowej pracy silników pozwoli zmniejszyć oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko w fazie jego budowy. Wystąpić może skumulowanie oddziaływań pyłowych i zanieczyszczeń gazowych, pochodzących ze spalin silników sprzętu transportowego i budowlanego. Jednak oddziaływania te będą krótkotrwałe i ustąpią po zakończeniu prac budowlanych.
Źródłami hałasu (przestrzennymi typu „budynek”) będzie obsada zwierzęca projektowanego obiektu hodowlanego. W obrębie obory nie będą eksploatowane urządzenia mechaniczne o pracy ciągłej, mogące stanowić istotne źródła emisji hałasu, odczuwalne na zewnątrz obiektów.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14.06.2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. Nr 120 poz. 826 ze zm.) dopuszczalny poziom hałasu dla „terenów zabudowy zagrodowej ” wynosi:
- w przypadku hałasu komunikacyjnego (od dróg i ulic):
- pora dzienna (600 - 2200) - 60 dB,
- pora nocna (2200- 600) - 50 dB,
- w przypadku innych źródeł hałasu (urządzeń gospodarstwa):
- pora dzienna - 55 dB,
- pora nocna - 45 dB.
Przeprowadzona w przedłożonym opracowaniu analiza akustyczna wykazała, że i w przypadku poziomów równoważnych dźwięku odniesionych do okresu normatywnego pory dnia i pory nocy, przy przyjętym obciążeniu technologicznym instalacji hodowlanej, poza terenem własności, nie wystąpią wartości poziomu dźwięku wyższe od LAqD(N)= 45-46 dB A. W przypadku poziomów równoważnych dźwięku odniesionych do okresu normatywnego pory dnia i pory nocy, w odległości obiektów chronionych akustycznie (,,obce” budynki mieszkalne) nie wystąpią wartości poziomu dźwięku wyższe od LAqD(N)= 41 dB A (Raport str. 29).
Zatem jak wynika z raportu, planowane przedsięwzięcie polegające na budowie budynku inwentarskiego w strefie istniejącego gospodarstwa rolnego inwestora nie powinno być uciążliwe dla najbliższego otoczenia zabudowy mieszkalnej w zakresie emisji hałasu do środowiska oraz nie powinno spowodować odczuwalnego pogorszenia lokalnych warunków akustycznych, zarówno dla pory dziennej, jak i nocnej.
Z uwagi na fakt, iż przedsięwzięcie realizowane będzie w obrębie istniejącej zabudowy zagrodowej, zapotrzebowanie w wodę oraz sposób odprowadzania ścieków nie zmieni się. Pobór wody do celów hodowlanych oraz w niewielkim stopniu do celów porządkowych, związanych z odbiorem i magazynowaniem mleka, nastąpi z sieci wodociągu gminnego. Docelowe wielkości poboru wody do obsługi obory (5398,35 m3 rocznie) nie będą stanowiły zagrożenia dla zasobów wód podziemnych tego terenu i warunków eksploatacji wodociągu.
Ścieki odprowadzane będą do szczelnego zbiornika i okresowo wywożone do pobliskiej oczyszczalni ścieków w Jedwabnem. Wody opadowe z połaci dachowych kierowane będą na teren posesji inwestora. Ilość i rodzaj ścieków przeznaczonych do wywiezienia na oczyszczalnię nie będzie miał istotnego znaczenia W bilansie gospodarki ściekowej obiektu oczyszczalni i nie wpłynie na pracę jej urządzeń.
W ramach funkcjonowania przedsięwzięcia nie wystąpią odpady technologiczne, natomiast powstałe w trakcie realizacji inwestycji odpady ogólnobytowe, będą zbierane i składowane na wydzielonym, utwardzonym i zabezpieczonym placu i odbierane przez dostawcę w celu utylizacji.
Podczas prowadzenia prac budowlanych należy przestrzegać zasad ochrony wód przed zanieczyszczeniami materiałami i substancjami używanymi przy budowie, np. paliwa i oleje używane do pracujących maszyn. Wskazana jest również szczególna dbałość o stan techniczny sprzętu mechanicznego i jego bezawaryjną pracę, wykluczenie ewentualnych zanieczyszczeń ziemi i wody substancjami ropopochodnymi.
Z informacji przedstawionych w raporcie wynika, że dużym zagrożeniem może być możliwość przenikania zanieczyszczeń występujących w odchodach płynnych (gnojowica) do wód podziemnych. Zastosowanie odpowiednich rozwiązań technicznych i technologicznych w zakresie gospodarki gnojowicą, powinno wyeliminować to zagrożenie. Do budowy zbiornika na gnojowicę zastosowany zostanie beton żwirowy min. B-20 z dodatkiem środka hydroizolacyjnego, a dna kanałów podrusztowych utwardzone i uszczelnione. Koncepcja przetrzymywania gnojowicy w szczelnych zbiornikach podrusztowych, sezonowanie i należyte jej wykorzystanie jako nawozu naturalnego, zapewni ochronę wód i ograniczenie odpływu azotu ze źródeł rolniczych. Dodatkowo, jak zauważa autor opracowania, uwarunkowania naturalne w rejonie inwestycji stwarzają dodatkowe zabezpieczenie czystości wód podziemnych. Izolacja warstwy wodonośnej przez gliny zwałowe jest wystarczająca dla zabezpieczenia wód podziemnych przed zanieczyszczeniami.
Powstałe w gospodarstwie nawozy naturalne, tj. obornik, gnojówka i gnojowica, należy wykorzystywać zgodnie z zasadami wynikającymi z obowiązujących przepisów (ustawa z dnia 10.07.2007 r. o nawozach i nawożeniu - Dz. U. Nr 147, poz. 1033 z późn. zm.) oraz wydanymi na jej podstawie przepisami wykonawczymi w sposób racjonalny, nie stwarzający zagrożenia dla zdrowia ludzi, zwierząt i środowiska. Dobrana pojemność zbiorników (1000 m3) zagwarantuje 6 - miesięczne przechowywanie płynnych nawozów naturalnych.
Jak wynika z przepisów prawa odnoszących się do rolniczego wykorzystania nawozów naturalnych - ustawy o nawozach i nawożeniu (Dz. U. Nr 147, poz. 1033 ze zm.) oraz Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 23.12.2002 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać programy działań mających na celu ograniczenie odpływu azotu ze źródeł rolniczych (Dz. U. 2003 nr 4 poz. 44.), inwestor zobowiązany jest do zabezpieczenia odpowiedniej powierzchni gruntów do rolniczego wykorzystania wyprodukowanych nawozów naturalnych. Z danych zawartych w raporcie, wynika, ze inwestor dysponuje areałem własnym 14,61 ha UR oraz 50 ha udostępnionymi na podstawie umowy zawartej w dniu 25.01.2013 r. z prowadzącym Gospodarstwo Rolne - Panem Waldemarem Ramotowskim. Użytki rolne położone poza terenami objętymi ochroną i użytki udostępnione (w sumie 62,0 ha) pozwalają na całkowite zagospodarowanie wyprodukowanych w gospodarstwie nawozów naturalnych, a ilość czystego azotu (l29,64 kg N/ha) wyprodukowanego w nawozach naturalnych jest zdecydowanie niższa niż dopuszczalna 170 kg N/ha (Raport str. 47-48).
Zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 kwietnia 2008r. w sprawie szczegółowego sposobu stosowania nawozów oraz prowadzenia szkoleń z zakresu ich stosowania (Dz. U. nr 119, poz. 765, z późn. zm.) oraz w Kodeksie Dobrej Praktyki Rolniczej nawozy naturalne w postaci płynnej należy stosować, gdy poziom wody podziemnej jest poniżej 1,2 m oraz poza obszarami płytkiego występowania skał szczelinowych, w odległości co najmniej 20 m od strefy ochronnej źródeł wody, ujęć wody, brzegu zbiorników oraz cieków wodnych, kąpielisk zlokalizowanych na wodach powierzchniowych. Mając na uwadze sąsiedztwo Biebrzańskiego Parku Narodowego, wskazane jest wprowadzenie zakazu nawożenia pól na terenie BbPN oraz w pobliżu cieków wodnych i gospodarowanie nawozami naturalnymi zgodnie z ustawą o nawozach i nawożeniu oraz wydanymi na jej podstawie przepisami wykonawczymi. Ponadto, wskazany jest monitoring w zakresie gospodarki nawozami naturalnymi zgodnie z zapisami niniejszego postanowienia.
Przeprowadzona w niniejszym opracowaniu analiza akustyczna wykazała, ze hałas związany z funkcjonowaniem planowanej inwestycji, ruchem pojazdów czy pracą innych urządzeń, nie przekroczy dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku i nie spowoduje odczuwalnego pogorszenia lokalnych warunków akustycznych, zarówno w porze dziennej i nocnej. Projektowana inwestycja hodowlana nie wymaga podejmowania działań technicznych lub organizacyjnych, ograniczających oddziaływanie akustyczne w stosunku do obszarów i obiektów chronionych akustycznie, ponad te, które przewidziano w koncepcji budowlanej obiektu.
Po zakończeniu budowy obiektu inwentarskiego, wskazane jest urządzenie od strony północnej i południowej terenu objętego inwestycją, pasów zieleni izolacyjnej wysokiej i niskiej z doborem rodzimych gatunków. Obsadzenie wysoką i niską zielenią powinno razem z pasami innej zieleni łączyć kompleksy roślinności w jeden układ przestrzenny, spełniający rolę użytkową, krajobrazową i ekologiczną. Odpowiedniej szerokości pasy zieleni wokół zabudowy stworzą naturalne pasy izolacyjne i podwyższą walory estetyczne terenu.
Oddalenie planowanego przedsięwzięcia o ok. 430 m od szlaku turystycznego, jakim jest rzeka Biebrza, spowoduje mniejsze odczucie naturalnych zapachów związanych z hodowlą przez uczestników spływów, turystów i przyrodników.
Realizacja przedsięwzięcia zapewni możliwość rozwoju gospodarstwa hodowlanego z jednoczesnym spełnieniem wymogów higieniczno - sanitarnych hodowli bydła i ograniczeniem wpływu produkowanych w gospodarstwie nawozów naturalnych na środowisko. Obiekt zlokalizowany zostanie w kompleksie użytkowanym rolniczo, w obszarze należącym do zainwestowanego krajobrazu wiejskiego, zmodyfikowanego przez człowieka. Proponowana lokalizacja jest zgodna z funkcją zagospodarowania inwentarskiego wsi Brzostowo (część wschodnia terenu - strefa zabudowy mieszkaniowej, część zachodnia - strefa gospodarcza (produkcyjna). Funkcjonowanie projektowanego przedsięwzięcia wraz z obiektami istniejącymi, na warunkach określonych w niniejszym opracowaniu zawierać się będzie w granicach dopuszczalnych prawem i nie spowoduje istotnego z punktu widzenia lokalnych warunków aerosanitarnych, pogorszenia stanu czystości powietrza w jego otoczeniu.
Nie istnieje zatem konieczność utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania i nie określono wymogów w zakresie transgranicznego oddziaływania na środowisko, ponieważ przedsięwzięcie nie będzie oddziaływać transgranicznie.
Zaproponowane w projekcie rozwiązania ogranicza możliwość zanieczyszczenia środowiska naturalnego. Konieczna jest ścisła realizacja postanowień i decyzji dotyczących uzgodnień inwestycji i warunków korzystania ze środowiska.
Reasumując należy stwierdzić, iż realizacja i funkcjonowanie obiektu hodowlanego zgodnie z opracowanym raportem, nowoczesnymi rozwiązaniami techniczno-technologicznymi i warunkami określonymi w sentencji niniejszej opinii zminimalizuje zagrożenie dla środowiska przyrodniczego i zdrowia ludzi.
Na podstawie art. 10 § 1 i art. 49 Kpa Burmistrz Jedwabnego podął do publicznej wiadomości zawiadomienie o zakończeniu postępowania dowodowego w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia, o możliwości zapoznania się dokumentacją oraz wniesieniem ewentualnych uwag i wniosków do prowadzonego postępowania. We wskazanym terminie nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski w powyższej sprawie.
POUCZENIE
Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72, ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.). Wniosek ten powinien zostać złożony nie później niż przed upływem 4 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Termin ten może ulec wydłużeniu o dwa lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w niniejszej decyzji.
Od niniejszej decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży za pośrednictwem Burmistrza Jedwabnego w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. Odwołanie od decyzji powinno zawierać zarzuty odnoszące się do decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Burmistrz Jedwabnego
...............................
podpis
W załączeniu:
1. Charakterystyka przedsięwzięcia – zał. Nr 1 do Decyzji
2. Załącznik graficzny – zał. Nr 2 do Decyzji (mapa zasadnicza w skali 1:1000.
Otrzymują:
1. Pan Jerzy Poliński, zam. Brzostowo 16, 18-420 Jedwabne
2. Halina Mocarska , za. Brzostowo 5, 18-420 Jedwabne
3. Strony postępowania zawiadamia się poprzez obwieszczenie na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.), w związku z art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 267
Do wiadomości:
1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych w Łomży
2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży
Pliki do pobrania:
- ZAŁĄCZNIK NR 1 - CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA (doc) 10 wrz 2013 14:54 0,06 MB