BIP Gminy Jedwabne

Biuletyn Informacji Publicznej

P O S T A N O W I E N I E

Jedwabne, dnia 10 kwietnia 2013 roku


BIOŚ.6220.2.2013



P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 123 Kodeksu Postępowania Administracyjnego (ustawa z dnia 14 czerwca 1960 roku: tekst jednolity: Dz. U. z 2000 roku nr 98, poz. 1071 z późniejszymi zmianami), w związku z art. 63 ust. 1 i art. 64 ust. 1 Ustawy z dnia 03 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 roku Nr 199 poz. 1227 ze zm.) a także § 3 ust. 1 pkt 81 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397), po rozpatrzeniu wniosku Burmistrza Jedwabnego, 18-420 Jedwabne po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych w Łomży

p o s t a n a w i a m

1. Nałożyć obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko polegającego na:

,,Budowa stacjonarnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) na bazie istniejącego Komunalnego Zakładu Budżetowego w Jedwabnem, działka nr 1076 w obrębie miasta Jedwabne”.

2. Określić zakres raportu o oddziaływaniu planowanego przedsięwzięcia na środowisko w zakresie przewidzianym w art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008r. Nr 199, poz. 1227), ze szczególnym zwróceniem uwagi na następujący zakres:

 opis planowanego przedsięwzięcia, a w szczególności: charakterystykę całego przedsięwzięcia i warunki użytkowania terenu w fazie budowy i eksploatacji lub użytkowania, główne cechy charakterystyczne procesów produkcyjnych oraz przewidywane rodzaje i ilości zanieczyszczeń, wynikające z funkcjonowania planowanego przedsięwzięcia;
 opis elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, w tym elementów środowiska objętych ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody;
 opis istniejących w sąsiedztwie lub w bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia zabytków chronionych na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
 opis przewidywanych skutków dla środowiska w przypadku niepodejmowania przedsięwzięcia;
 opis analizowanych wariantów, w tym: wariantu proponowanego przez wnioskodawcę oraz racjonalnego wariantu alternatywnego, wariantu najkorzystniejszego dla środowiska wraz z uzasadnieniem ich wyboru;
 określenie przewidywanego oddziaływania na środowisko analizowanych wariantów, w tym również w przypadku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, a także możliwego transgranicznego oddziaływania na środowisko;
 uzasadnienie proponowanego przez wnioskodawcę wariantu, ze wskazaniem jego oddziaływania na środowisko, w szczególności na: ludzi, rośliny, zwierzęta, grzyby i siedliska przyrodnicze, wodę i powietrze, powierzchnię ziemi, z uwzględnieniem ruchów masowych ziemi, klimat i krajobraz, dobra materialne, zabytki i krajobraz kulturowy, objęte istniejącą dokumentacją, w szczególności rejestrem lub ewidencją zabytków, oraz wzajemne oddziaływanie między ww. elementami,
 opis metod prognozowania zastosowanych przez wnioskodawcę oraz opis przewidywanych znaczących oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na środowisko, obejmujący bezpośrednie, pośrednie, wtórne, skumulowane, krótko-, średnio-i długoterminowe, stałe i chwilowe oddziaływania na środowisko, wynikające z istnienia przedsięwzięcia, wykorzystywania zasobów środowiska lub emisji;
 opis przewidywanych działań mających na celu zapobieganie, ograniczanie lub kompensację przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko, w szczególności na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru;
 wskazanie, czy dla planowanego przedsięwzięcia jest konieczne ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania oraz określenie granic takiego obszaru (na poświadczonej przez właściwy organ kopii mapy ewidencyjnej), ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobów korzystania z nich;
 przedstawienie zagadnień w formie graficznej;
 przedstawienie zagadnień w formie kartograficznej w skali odpowiadającej przedmiotowi i szczegółowości analizowanych w raporcie zagadnień oraz umożliwiającej kompleksowe przedstawienie przeprowadzonych analiz oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;
 analizę możliwych konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem;
 przedstawienie propozycji monitoringu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na etapie jego budowy i eksploatacji lub użytkowania, w szczególności na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru;
 wskazanie trudności wynikających z niedostatków techniki lub luk we współczesnej wiedzy, jakie napotkano, opracowując raport;
 streszczenie w języku niespecjalistycznym informacji zawartych w raporcie, w odniesieniu do każdego elementu raportu;
 nazwisko osoby lub osób sporządzających raport;
 źródła informacji stanowiące podstawę do sporządzenia raportu;
 raport powinien uwzględniać oddziaływanie przedsięwzięcia na etapach jego realizacji, eksploatacji lub użytkowania oraz likwidacji;






UZASADNIENIE

Wnioskiem złożonym w dniu 11 marca 2013 roku inwestor: Burmistrz Jedwabnego – Krzysztof Ryszard Moenke, ul. Żwirki i Wigury 3, 18-420 Jedwabne wystąpił o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko polegającego na:
- budowie stacjonarnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) na bazie istniejącego Komunalnego Zakładu Budżetowego w Jedwabnem, działka nr 1076 w obrębie miasta Jedwabne.
Do wniosku dołączono 3 egzemplarze karty informacyjnej przedsięwzięcia wraz z jej zapisem w formie elektronicznej, poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej w skali 1:5000 obejmującej obszar, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, kopię mapy do celów projektowych w skali 1:1000, wypis z ewidencji gruntów obejmujący przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz wypisy działek sąsiednich.
Na podstawie art. 61 § 1 kpa zawiadomiono strony o wszczęciu postępowania administracyjnego oraz wystąpieniu do organów opiniujących, informując jednocześnie o możliwości zapoznania się ze złożonym wnioskiem oraz o możliwości składania ewentualnych uwag i zastrzeżeń (pismo nr BIOŚ. 6220.2.2013 z dnia 11.03.2013r.)
Dane o złożonym wniosku zostały umieszczone w publicznie dostępnym wykazie danych prowadzonym przez Burmistrza Jedwabnego.
Zgodnie z dyspozycją art. 64 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 3 ustawy z dnia 03 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 roku Nr 199 poz. 1227 ze zm.) organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach stwierdza w drodze postanowienia obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko a w przypadku takiego stwierdzenia określa zakres raportu po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych w Łomży.
W związku z powyższym, organ prowadzący postępowanie, działając na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy z dnia, pismem nr BIOŚ. 6220.2.2013 z dnia 11 marca 2013 roku wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych w Łomży oraz pismem nr BIOŚ. 6220.2.2013 z dnia 11 marca 2013 roku skierowanym do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży o opinię w przedmiocie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia , a w przypadku takiego stwierdzenia o ustalenie jego zakresu.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych w Łomży postanowieniem nr WST II.4240.54.2013.EM z dnia 20 marca 2013 roku (data wpływu: 21.03.2013r.) uznał za uzasadnione przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 1, ust. 3 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008r. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) a także § 3 ust. 1 pkt. 81 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. Nr 213, poz. 1397).
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży w opinii nr 46/NZ/2013 z dnia 22.03.2013 roku (data wpływu 25.03.2013r.) nie stwierdził obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowej inwestycji.
Planowane przedsięwzięcie, kwalifikuje się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, wymienionych w § 3 ust. 1 pkt. 81 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. Nr 213, poz. 1397).: ,,Do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zalicza się następujące rodzaje przedsięwzięć: punkty do zbierania lub przeładunku odpadów, w tym złomu.”
Z informacji zawartych w karcie informacyjnej wynika, iż przedsięwzięcie polegać będzie na:
,,Budowie stacjonarnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) na bazie istniejącego Komunalnego Zakładu Budżetowego w Jedwabnem na działce o nr ew. 1076 położonej w miejscowości Jedwabne, gm. Jedwabne”.

W zakres przedsięwzięcia wchodzić będą:
- adaptacja części istniejącej wiaty magazynowej na potrzeby PSZOK,
- wykonanie trwałego ogrodzenia,
- utwardzenie części brakującej powierzchni,
- zainstalowanie na istniejącym kanale deszczowym separatora do oczyszczania substancji ropopochodnych.

Proces technologiczny selektywnej zbiórki odpadów komunalnych będzie przebiegał w następujących etapach:
- zbieranie odpadów w gospodarstwach domowych przez mieszkańców gminy,
- przywóz zebranych i posegregowanych odpadów własnymi środkami transportu
na teren gminnego punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych w Jedwabnem,
- zdeponowanie przywiezionych i posegregowanych odpadów w odpowiednio oznakowane kontenery i pojemniki,
- selektywne gromadzenie odpadów do czasu zapełnienia kontenerów i pojemników, bądź uzyskania odpowiednich ilości transportowych,
- wywóz odpadów przez specjalistyczne firmy specjalnie przystosowanymi do bezpiecznego przewozu samochodami do Zakładu Przetwarzania i unieszkodliwiania odpadów w Czartorii lub Czerwonym Borze, celem wykorzystania lub unieszkodliwienia odpadów.
Punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych w Jedwabnem zlokalizowany będzie w miejscu ogólnie dostępnym komunikacyjnie. W jego obrębie znajdą się:
- ogrodzona siatką strefa lokalizacji kontenerów i pojemników na odpady z wybetonowanym i uszczelnionym podłożem oraz wyposażona w system kanalizacji z separatorem i zbiornikiem na odcieki,
- część wiaty przystosowana do gromadzenia odpadów niebezpiecznych,
- plac manewrowy do rozładunku i załadunku kontenerów oraz pojemników na odpady,
- parking dla pojazdów przywożących odpady,
- ogrodzenie, oświetlenie oraz stosowne zabezpieczenie terenu przed dostępem osób niepowołanych oraz zwierząt.

Odpady zbierane będą do kontenerów i pojemników odpowiednio oznakowanych (kolorem, napisem).
Kontenery stalowe przeznaczone będą do magazynowania odpadów zielonych (trawa, liście, gałęzie), odpadów z rozbiórek i remontów (gruz betonowy i ceglany, materiały ceramiczne itp.), zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Część odpadów wielkogabarytowych (sprzęt AGD i RTV, meble, zużyte opony będzie magazynowana na utwardzonym i odpowiednio zabezpieczonym placu składowym.
Odpady zaliczane do grupy odpadów niebezpiecznych np. świetlówki, baterie i akumulatory, farby i inne chemikalia będą gromadzone w specjalnych pojemnikach z atestami, odpornych na działanie czynników meteorologicznych i chemicznych, zabezpieczających przed wyciekami na zewnątrz oraz dodatkowo pod wiatą osłaniającą przed opadami i wiatrem.
W celu wyeliminowania wywiewania lżejszych frakcji z ogólnej masy odpadów część z nich np. odpady zielone oraz pochodzące z rozbiórek i remontów będzie składowana w kontenerach posiadających zamknięcia.
Miejsca magazynowania odpadów powinny być wyposażone w urządzenia i materiały gaśnicze, zapas sorbentów do likwidacji ewentualnych wycieków oraz środki ochrony osobistej.
Punkt będzie oświetlony, ogrodzony oraz wyposażony w instalację elektryczną, wodną z hydrantem, ściekową i telefoniczną.
Realizacja przedsięwzięcia będzie polegała na adaptacji terenu, który zostanie wyposażony w infrastrukturę niezbędną do prowadzenia działalności polegającej na selektywnej zbiórce odpadów komunalnych, w tym odpadów niebezpiecznych. Przyjęty wariant wydaje się jak najbardziej uzasadniony z punktu widzenia ochrony środowiska. Punkt selektywnej zbiórki odpadów pozwoli na wydzielenie strumienia odpadów komunalnych odpadów niebezpiecznych. Stanowić też będzie rozwiązanie dla mieszkańców mających problem z pozbyciem się odpadów wielkogabarytowych (sprzętu AGD i RTV, mebli), puszek po farbach. Utworzenie punktu może mieć wpływ na ograniczenie procederu powstania ,,dzikich” wysypisk śmieci.
Potencjalną uciążliwością dla środowiska związaną z budową i funkcjonowaniem planowanej inwestycji będzie powstawanie ścieków, emisja pyłów, spalin i hałasu oraz powstawanie odpadów.
Ścieki uznane za technologiczne będą odprowadzane poprzez separator do szczelnego zbiornika zlokalizowanego w strefie składowania odpadów niebezpiecznych, a następnie będą wywożone do oczyszczalni ścieków w Jedwabnem.
Przedmiotowe ścieki deszczowe odpowiadające pod względem sanitarnym przepisom odrębnym odprowadzane będą na tereny zielone występujące wokół przedsięwzięcia.

Źródłami hałasu powstającego na terenie punktu zbiórki odpadów będą:
- ruch pojazdów samochodowych przywożących i wywożących odpady,
- rozładunek i załadunek odpadów.
Równoważny poziom hałasu dla pory dziennej nie powinien przekroczyć określonej w ww. rozporządzeniu wartości 50 dB(A). Ponadto planowana inwestycja będzie funkcjonowała w porze dziennej od poniedziałku do piątku w godzinach pracy zakładu tj. 730 – 1530. W porze nocnej punkt zbiórki odpadów będzie zamknięty. Na teren obiektu przywożone będą odpady wytworzone przez mieszkańców gminy z wyłączeniem odpadów pochodzących z instytucji i zakładów usługowo –produkcyjnych.
W celu ograniczenia oddziaływania akustycznego oraz poprawy walorów estetyczno–krajobrazowych terenu zastosowane będą osłony w strefie lokalizacji kontenerów i pojemników na odpady oraz nasadzenie wokół niej roślinności o zróżnicowanej strukturze gatunkowo –wysokościowej.
Działalność punktu zbiórki odpadów będzie źródłem emisji substancji zanieczyszczeń wprowadzanych do powietrza atmosferycznego, pochodzących ze spalania paliw w silnikach pojazdów poruszających się w obrębie obiektu oraz z kontenerów i pojemników na gromadzone odpady.
W związku z małym natężeniem ruchu pojazdów przywożących odpady będzie emitowana niewielka ilość spalin, która nie powinna wywierać istotnego wpływu na stan czystości powietrza. Najistotniejsze emisje zanieczyszczeń powietrza w postaci pyłu zawieszonego następować będą w trakcie przesypywania do kontenera przywiezionych odpadów budowlanych (gruz betonowy i ceglany pochodzący z rozbiórek i remontów) oraz sypkich frakcji odpadów komunalnych
Teren przedsięwzięcia położony jest poza granicami obszarów ochrony przyrody w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151 poz. 1220 ze zm.). Najbliżej położonymi obszarami ochrony przyrody są:
- Specjalny Obszar Ochrony Siedlisk Natura 2000 Mokradła Kolneńskie i Kurpiowskie PLH 200020 odległy o około 3,3 km na południowy-zachód,
- Obszar Specjalnej Ochrony Ptaków Natura 2000 Ostoja Biebrzańska PLB 200006,
- Specjalny Obszar Ochrony Siedlisk Natura 2000 Dolina Biebrzy PLH 200008,
- Biebrzański Park Narodowy z otuliną odległe o około 9,5 km na wschód od planowanego przedsięwzięcia.

Zgodnie z pismem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Rejonowych w Łomży funkcjonowanie przedsięwzięcia niesie za sobą potencjalne zagrożenie dla środowiska polegające na możliwości zanieczyszczenia gleby podczas przetrzymywania i przeładunku odpadów, mycia i dezynfekcji pojazdów oraz w wyniku wycieków paliwa i smarów pochodzących z środków transportu. Emisja spalin ze środków transportu może wpłynąć na ponadnormatywne zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego. Z przemieszczaniem pojazdów związany jest hałas powstający w obrębie zakładu i wzdłuż dróg dojazdowych. Wg. Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska realizacja planowanego przedsięwzięcia wymaga określenia zasięgu i skali oddziaływania na środowisko, w szczególności na:
- klimat akustyczny
- jakość powietrza
- użytkowanie terenów sąsiednich,
- środowisko gruntowo- wodne,
- powierzchnię terenu
w aspekcie dotrzymania ochrony środowiska.

Organ po przeanalizowaniu dokumentów oraz uzyskaniu opinii pomocniczych i posiadanych materiałów stwierdził, że istnieje potencjalna możliwość negatywnego oddziaływania na środowisko w/w przedsięwzięcia, natomiast posiadany materiał dowodowy nie wystarcza do określenia wielkości i wpływu oddziaływania.

W związku z powyższym inwestycja wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz sporządzenia raportu w zakresie oddziaływania na środowisko, co pozwoli na zidentyfikowanie możliwego bezpośredniego i pośredniego wpływu projektowanej inwestycji na środowisko a także na przeanalizowanie możliwości, oraz sposobów zapobiegania i zmniejszenia ewentualnego, negatywnego oddziaływania obiektów na środowisko (rozwiązania techniczne lub organizacyjne).
W związku z powyższym orzeczono jak w sentencji postanowienia.

Informacja o obowiązku sporządzania oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko zostanie podana do publicznej wiadomości w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie prowadzonym przez Burmistrza Jedwabnego oraz na stronie internetowej.

POUCZENIE

Na niniejsze postanowienie przysługuje stronom zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży, za pośrednictwem Burmistrza Jedwabnego w terminie 7 dni
od daty jego doręczenia.





Otrzymują:
1) Burmistrz Jedwabnego, ul. Żwirki i Wigury 3, 18-420 Jedwabne
2) Józef Trzaska, zam. ul. Wojska Polskiego 15, 18-420 Jedwabne
3) Mieczysław Karwowski, zam. ul. Chopina 11/1, 81-407 Gdynia
4) Tadeusz Mieczkowski, zam. ul. Senatorska 9/5, 18-400 Łomża
5) Marianna Mieczkowska, zam. ul. Stary Rynek 19/2, 18-400 Łomża
6) Zarząd Dróg Powiatowych, ul. Poligonowa 31, 18-400 Łomża
7) a/a
8) Strony postępowania zawiadamia się poprzez obwieszczenie na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.), w związku z art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.)


Do wiadomości:

1) Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych w Łomży,
2) Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży,
3) Mieszkańcy (umieszczono na: tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Jedwabnem; stronie internetowej Urzędu)
Data powstania: środa, 10 kwi 2013 15:08
Data opublikowania: środa, 10 kwi 2013 15:13
Data przejścia do archiwum: czwartek, 2 sty 2014 09:45
Opublikował(a): Marta Laszczkowska
Zaakceptował(a): Marta Laszczkowska
Artykuł był czytany: 2266 razy