P O S T A N O W I E N I E
Wiadomość przeniesiona do archiwum
Jedwabne, dnia 10 kwietnia 2013 roku
BIOŚ.6220.2.2013
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 123 Kodeksu Postępowania Administracyjnego (ustawa z dnia 14 czerwca 1960 roku: tekst jednolity: Dz. U. z 2000 roku nr 98, poz. 1071 z późniejszymi zmianami), w związku z art. 63 ust. 1 i art. 64 ust. 1 Ustawy z dnia 03 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 roku Nr 199 poz. 1227 ze zm.) a także § 3 ust. 1 pkt 81 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397), po rozpatrzeniu wniosku Burmistrza Jedwabnego, 18-420 Jedwabne po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych w Łomży
p o s t a n a w i a m
1. Nałożyć obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko polegającego na:
,,Budowa stacjonarnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) na bazie istniejącego Komunalnego Zakładu Budżetowego w Jedwabnem, działka nr 1076 w obrębie miasta Jedwabne”.
2. Określić zakres raportu o oddziaływaniu planowanego przedsięwzięcia na środowisko w zakresie przewidzianym w art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008r. Nr 199, poz. 1227), ze szczególnym zwróceniem uwagi na następujący zakres:
opis planowanego przedsięwzięcia, a w szczególności: charakterystykę całego przedsięwzięcia i warunki użytkowania terenu w fazie budowy i eksploatacji lub użytkowania, główne cechy charakterystyczne procesów produkcyjnych oraz przewidywane rodzaje i ilości zanieczyszczeń, wynikające z funkcjonowania planowanego przedsięwzięcia;
opis elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, w tym elementów środowiska objętych ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody;
opis istniejących w sąsiedztwie lub w bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia zabytków chronionych na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
opis przewidywanych skutków dla środowiska w przypadku niepodejmowania przedsięwzięcia;
opis analizowanych wariantów, w tym: wariantu proponowanego przez wnioskodawcę oraz racjonalnego wariantu alternatywnego, wariantu najkorzystniejszego dla środowiska wraz z uzasadnieniem ich wyboru;
określenie przewidywanego oddziaływania na środowisko analizowanych wariantów, w tym również w przypadku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, a także możliwego transgranicznego oddziaływania na środowisko;
uzasadnienie proponowanego przez wnioskodawcę wariantu, ze wskazaniem jego oddziaływania na środowisko, w szczególności na: ludzi, rośliny, zwierzęta, grzyby i siedliska przyrodnicze, wodę i powietrze, powierzchnię ziemi, z uwzględnieniem ruchów masowych ziemi, klimat i krajobraz, dobra materialne, zabytki i krajobraz kulturowy, objęte istniejącą dokumentacją, w szczególności rejestrem lub ewidencją zabytków, oraz wzajemne oddziaływanie między ww. elementami,
opis metod prognozowania zastosowanych przez wnioskodawcę oraz opis przewidywanych znaczących oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na środowisko, obejmujący bezpośrednie, pośrednie, wtórne, skumulowane, krótko-, średnio-i długoterminowe, stałe i chwilowe oddziaływania na środowisko, wynikające z istnienia przedsięwzięcia, wykorzystywania zasobów środowiska lub emisji;
opis przewidywanych działań mających na celu zapobieganie, ograniczanie lub kompensację przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko, w szczególności na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru;
wskazanie, czy dla planowanego przedsięwzięcia jest konieczne ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania oraz określenie granic takiego obszaru (na poświadczonej przez właściwy organ kopii mapy ewidencyjnej), ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobów korzystania z nich;
przedstawienie zagadnień w formie graficznej;
przedstawienie zagadnień w formie kartograficznej w skali odpowiadającej przedmiotowi i szczegółowości analizowanych w raporcie zagadnień oraz umożliwiającej kompleksowe przedstawienie przeprowadzonych analiz oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;
analizę możliwych konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem;
przedstawienie propozycji monitoringu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na etapie jego budowy i eksploatacji lub użytkowania, w szczególności na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru;
wskazanie trudności wynikających z niedostatków techniki lub luk we współczesnej wiedzy, jakie napotkano, opracowując raport;
streszczenie w języku niespecjalistycznym informacji zawartych w raporcie, w odniesieniu do każdego elementu raportu;
nazwisko osoby lub osób sporządzających raport;
źródła informacji stanowiące podstawę do sporządzenia raportu;
raport powinien uwzględniać oddziaływanie przedsięwzięcia na etapach jego realizacji, eksploatacji lub użytkowania oraz likwidacji;
UZASADNIENIE
Wnioskiem złożonym w dniu 11 marca 2013 roku inwestor: Burmistrz Jedwabnego – Krzysztof Ryszard Moenke, ul. Żwirki i Wigury 3, 18-420 Jedwabne wystąpił o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko polegającego na:
- budowie stacjonarnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) na bazie istniejącego Komunalnego Zakładu Budżetowego w Jedwabnem, działka nr 1076 w obrębie miasta Jedwabne.
Do wniosku dołączono 3 egzemplarze karty informacyjnej przedsięwzięcia wraz z jej zapisem w formie elektronicznej, poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej w skali 1:5000 obejmującej obszar, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, kopię mapy do celów projektowych w skali 1:1000, wypis z ewidencji gruntów obejmujący przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz wypisy działek sąsiednich.
Na podstawie art. 61 § 1 kpa zawiadomiono strony o wszczęciu postępowania administracyjnego oraz wystąpieniu do organów opiniujących, informując jednocześnie o możliwości zapoznania się ze złożonym wnioskiem oraz o możliwości składania ewentualnych uwag i zastrzeżeń (pismo nr BIOŚ. 6220.2.2013 z dnia 11.03.2013r.)
Dane o złożonym wniosku zostały umieszczone w publicznie dostępnym wykazie danych prowadzonym przez Burmistrza Jedwabnego.
Zgodnie z dyspozycją art. 64 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 3 ustawy z dnia 03 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 roku Nr 199 poz. 1227 ze zm.) organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach stwierdza w drodze postanowienia obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko a w przypadku takiego stwierdzenia określa zakres raportu po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych w Łomży.
W związku z powyższym, organ prowadzący postępowanie, działając na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy z dnia, pismem nr BIOŚ. 6220.2.2013 z dnia 11 marca 2013 roku wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych w Łomży oraz pismem nr BIOŚ. 6220.2.2013 z dnia 11 marca 2013 roku skierowanym do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży o opinię w przedmiocie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia , a w przypadku takiego stwierdzenia o ustalenie jego zakresu.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych w Łomży postanowieniem nr WST II.4240.54.2013.EM z dnia 20 marca 2013 roku (data wpływu: 21.03.2013r.) uznał za uzasadnione przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 1, ust. 3 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008r. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) a także § 3 ust. 1 pkt. 81 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. Nr 213, poz. 1397).
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży w opinii nr 46/NZ/2013 z dnia 22.03.2013 roku (data wpływu 25.03.2013r.) nie stwierdził obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowej inwestycji.
Planowane przedsięwzięcie, kwalifikuje się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, wymienionych w § 3 ust. 1 pkt. 81 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. Nr 213, poz. 1397).: ,,Do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zalicza się następujące rodzaje przedsięwzięć: punkty do zbierania lub przeładunku odpadów, w tym złomu.”
Z informacji zawartych w karcie informacyjnej wynika, iż przedsięwzięcie polegać będzie na:
,,Budowie stacjonarnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) na bazie istniejącego Komunalnego Zakładu Budżetowego w Jedwabnem na działce o nr ew. 1076 położonej w miejscowości Jedwabne, gm. Jedwabne”.
W zakres przedsięwzięcia wchodzić będą:
- adaptacja części istniejącej wiaty magazynowej na potrzeby PSZOK,
- wykonanie trwałego ogrodzenia,
- utwardzenie części brakującej powierzchni,
- zainstalowanie na istniejącym kanale deszczowym separatora do oczyszczania substancji ropopochodnych.
Proces technologiczny selektywnej zbiórki odpadów komunalnych będzie przebiegał w następujących etapach:
- zbieranie odpadów w gospodarstwach domowych przez mieszkańców gminy,
- przywóz zebranych i posegregowanych odpadów własnymi środkami transportu
na teren gminnego punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych w Jedwabnem,
- zdeponowanie przywiezionych i posegregowanych odpadów w odpowiednio oznakowane kontenery i pojemniki,
- selektywne gromadzenie odpadów do czasu zapełnienia kontenerów i pojemników, bądź uzyskania odpowiednich ilości transportowych,
- wywóz odpadów przez specjalistyczne firmy specjalnie przystosowanymi do bezpiecznego przewozu samochodami do Zakładu Przetwarzania i unieszkodliwiania odpadów w Czartorii lub Czerwonym Borze, celem wykorzystania lub unieszkodliwienia odpadów.
Punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych w Jedwabnem zlokalizowany będzie w miejscu ogólnie dostępnym komunikacyjnie. W jego obrębie znajdą się:
- ogrodzona siatką strefa lokalizacji kontenerów i pojemników na odpady z wybetonowanym i uszczelnionym podłożem oraz wyposażona w system kanalizacji z separatorem i zbiornikiem na odcieki,
- część wiaty przystosowana do gromadzenia odpadów niebezpiecznych,
- plac manewrowy do rozładunku i załadunku kontenerów oraz pojemników na odpady,
- parking dla pojazdów przywożących odpady,
- ogrodzenie, oświetlenie oraz stosowne zabezpieczenie terenu przed dostępem osób niepowołanych oraz zwierząt.
Odpady zbierane będą do kontenerów i pojemników odpowiednio oznakowanych (kolorem, napisem).
Kontenery stalowe przeznaczone będą do magazynowania odpadów zielonych (trawa, liście, gałęzie), odpadów z rozbiórek i remontów (gruz betonowy i ceglany, materiały ceramiczne itp.), zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Część odpadów wielkogabarytowych (sprzęt AGD i RTV, meble, zużyte opony będzie magazynowana na utwardzonym i odpowiednio zabezpieczonym placu składowym.
Odpady zaliczane do grupy odpadów niebezpiecznych np. świetlówki, baterie i akumulatory, farby i inne chemikalia będą gromadzone w specjalnych pojemnikach z atestami, odpornych na działanie czynników meteorologicznych i chemicznych, zabezpieczających przed wyciekami na zewnątrz oraz dodatkowo pod wiatą osłaniającą przed opadami i wiatrem.
W celu wyeliminowania wywiewania lżejszych frakcji z ogólnej masy odpadów część z nich np. odpady zielone oraz pochodzące z rozbiórek i remontów będzie składowana w kontenerach posiadających zamknięcia.
Miejsca magazynowania odpadów powinny być wyposażone w urządzenia i materiały gaśnicze, zapas sorbentów do likwidacji ewentualnych wycieków oraz środki ochrony osobistej.
Punkt będzie oświetlony, ogrodzony oraz wyposażony w instalację elektryczną, wodną z hydrantem, ściekową i telefoniczną.
Realizacja przedsięwzięcia będzie polegała na adaptacji terenu, który zostanie wyposażony w infrastrukturę niezbędną do prowadzenia działalności polegającej na selektywnej zbiórce odpadów komunalnych, w tym odpadów niebezpiecznych. Przyjęty wariant wydaje się jak najbardziej uzasadniony z punktu widzenia ochrony środowiska. Punkt selektywnej zbiórki odpadów pozwoli na wydzielenie strumienia odpadów komunalnych odpadów niebezpiecznych. Stanowić też będzie rozwiązanie dla mieszkańców mających problem z pozbyciem się odpadów wielkogabarytowych (sprzętu AGD i RTV, mebli), puszek po farbach. Utworzenie punktu może mieć wpływ na ograniczenie procederu powstania ,,dzikich” wysypisk śmieci.
Potencjalną uciążliwością dla środowiska związaną z budową i funkcjonowaniem planowanej inwestycji będzie powstawanie ścieków, emisja pyłów, spalin i hałasu oraz powstawanie odpadów.
Ścieki uznane za technologiczne będą odprowadzane poprzez separator do szczelnego zbiornika zlokalizowanego w strefie składowania odpadów niebezpiecznych, a następnie będą wywożone do oczyszczalni ścieków w Jedwabnem.
Przedmiotowe ścieki deszczowe odpowiadające pod względem sanitarnym przepisom odrębnym odprowadzane będą na tereny zielone występujące wokół przedsięwzięcia.
Źródłami hałasu powstającego na terenie punktu zbiórki odpadów będą:
- ruch pojazdów samochodowych przywożących i wywożących odpady,
- rozładunek i załadunek odpadów.
Równoważny poziom hałasu dla pory dziennej nie powinien przekroczyć określonej w ww. rozporządzeniu wartości 50 dB(A). Ponadto planowana inwestycja będzie funkcjonowała w porze dziennej od poniedziałku do piątku w godzinach pracy zakładu tj. 730 – 1530. W porze nocnej punkt zbiórki odpadów będzie zamknięty. Na teren obiektu przywożone będą odpady wytworzone przez mieszkańców gminy z wyłączeniem odpadów pochodzących z instytucji i zakładów usługowo –produkcyjnych.
W celu ograniczenia oddziaływania akustycznego oraz poprawy walorów estetyczno–krajobrazowych terenu zastosowane będą osłony w strefie lokalizacji kontenerów i pojemników na odpady oraz nasadzenie wokół niej roślinności o zróżnicowanej strukturze gatunkowo –wysokościowej.
Działalność punktu zbiórki odpadów będzie źródłem emisji substancji zanieczyszczeń wprowadzanych do powietrza atmosferycznego, pochodzących ze spalania paliw w silnikach pojazdów poruszających się w obrębie obiektu oraz z kontenerów i pojemników na gromadzone odpady.
W związku z małym natężeniem ruchu pojazdów przywożących odpady będzie emitowana niewielka ilość spalin, która nie powinna wywierać istotnego wpływu na stan czystości powietrza. Najistotniejsze emisje zanieczyszczeń powietrza w postaci pyłu zawieszonego następować będą w trakcie przesypywania do kontenera przywiezionych odpadów budowlanych (gruz betonowy i ceglany pochodzący z rozbiórek i remontów) oraz sypkich frakcji odpadów komunalnych
Teren przedsięwzięcia położony jest poza granicami obszarów ochrony przyrody w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151 poz. 1220 ze zm.). Najbliżej położonymi obszarami ochrony przyrody są:
- Specjalny Obszar Ochrony Siedlisk Natura 2000 Mokradła Kolneńskie i Kurpiowskie PLH 200020 odległy o około 3,3 km na południowy-zachód,
- Obszar Specjalnej Ochrony Ptaków Natura 2000 Ostoja Biebrzańska PLB 200006,
- Specjalny Obszar Ochrony Siedlisk Natura 2000 Dolina Biebrzy PLH 200008,
- Biebrzański Park Narodowy z otuliną odległe o około 9,5 km na wschód od planowanego przedsięwzięcia.
Zgodnie z pismem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Rejonowych w Łomży funkcjonowanie przedsięwzięcia niesie za sobą potencjalne zagrożenie dla środowiska polegające na możliwości zanieczyszczenia gleby podczas przetrzymywania i przeładunku odpadów, mycia i dezynfekcji pojazdów oraz w wyniku wycieków paliwa i smarów pochodzących z środków transportu. Emisja spalin ze środków transportu może wpłynąć na ponadnormatywne zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego. Z przemieszczaniem pojazdów związany jest hałas powstający w obrębie zakładu i wzdłuż dróg dojazdowych. Wg. Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska realizacja planowanego przedsięwzięcia wymaga określenia zasięgu i skali oddziaływania na środowisko, w szczególności na:
- klimat akustyczny
- jakość powietrza
- użytkowanie terenów sąsiednich,
- środowisko gruntowo- wodne,
- powierzchnię terenu
w aspekcie dotrzymania ochrony środowiska.
Organ po przeanalizowaniu dokumentów oraz uzyskaniu opinii pomocniczych i posiadanych materiałów stwierdził, że istnieje potencjalna możliwość negatywnego oddziaływania na środowisko w/w przedsięwzięcia, natomiast posiadany materiał dowodowy nie wystarcza do określenia wielkości i wpływu oddziaływania.
W związku z powyższym inwestycja wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz sporządzenia raportu w zakresie oddziaływania na środowisko, co pozwoli na zidentyfikowanie możliwego bezpośredniego i pośredniego wpływu projektowanej inwestycji na środowisko a także na przeanalizowanie możliwości, oraz sposobów zapobiegania i zmniejszenia ewentualnego, negatywnego oddziaływania obiektów na środowisko (rozwiązania techniczne lub organizacyjne).
W związku z powyższym orzeczono jak w sentencji postanowienia.
Informacja o obowiązku sporządzania oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko zostanie podana do publicznej wiadomości w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie prowadzonym przez Burmistrza Jedwabnego oraz na stronie internetowej.
POUCZENIE
Na niniejsze postanowienie przysługuje stronom zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży, za pośrednictwem Burmistrza Jedwabnego w terminie 7 dni
od daty jego doręczenia.
Otrzymują:
1) Burmistrz Jedwabnego, ul. Żwirki i Wigury 3, 18-420 Jedwabne
2) Józef Trzaska, zam. ul. Wojska Polskiego 15, 18-420 Jedwabne
3) Mieczysław Karwowski, zam. ul. Chopina 11/1, 81-407 Gdynia
4) Tadeusz Mieczkowski, zam. ul. Senatorska 9/5, 18-400 Łomża
5) Marianna Mieczkowska, zam. ul. Stary Rynek 19/2, 18-400 Łomża
6) Zarząd Dróg Powiatowych, ul. Poligonowa 31, 18-400 Łomża
7) a/a
8) Strony postępowania zawiadamia się poprzez obwieszczenie na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.), w związku z art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.)
Do wiadomości:
1) Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych w Łomży,
2) Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży,
3) Mieszkańcy (umieszczono na: tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Jedwabnem; stronie internetowej Urzędu)
BIOŚ.6220.2.2013
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 123 Kodeksu Postępowania Administracyjnego (ustawa z dnia 14 czerwca 1960 roku: tekst jednolity: Dz. U. z 2000 roku nr 98, poz. 1071 z późniejszymi zmianami), w związku z art. 63 ust. 1 i art. 64 ust. 1 Ustawy z dnia 03 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 roku Nr 199 poz. 1227 ze zm.) a także § 3 ust. 1 pkt 81 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397), po rozpatrzeniu wniosku Burmistrza Jedwabnego, 18-420 Jedwabne po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych w Łomży
p o s t a n a w i a m
1. Nałożyć obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko polegającego na:
,,Budowa stacjonarnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) na bazie istniejącego Komunalnego Zakładu Budżetowego w Jedwabnem, działka nr 1076 w obrębie miasta Jedwabne”.
2. Określić zakres raportu o oddziaływaniu planowanego przedsięwzięcia na środowisko w zakresie przewidzianym w art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008r. Nr 199, poz. 1227), ze szczególnym zwróceniem uwagi na następujący zakres:
opis planowanego przedsięwzięcia, a w szczególności: charakterystykę całego przedsięwzięcia i warunki użytkowania terenu w fazie budowy i eksploatacji lub użytkowania, główne cechy charakterystyczne procesów produkcyjnych oraz przewidywane rodzaje i ilości zanieczyszczeń, wynikające z funkcjonowania planowanego przedsięwzięcia;
opis elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, w tym elementów środowiska objętych ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody;
opis istniejących w sąsiedztwie lub w bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia zabytków chronionych na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
opis przewidywanych skutków dla środowiska w przypadku niepodejmowania przedsięwzięcia;
opis analizowanych wariantów, w tym: wariantu proponowanego przez wnioskodawcę oraz racjonalnego wariantu alternatywnego, wariantu najkorzystniejszego dla środowiska wraz z uzasadnieniem ich wyboru;
określenie przewidywanego oddziaływania na środowisko analizowanych wariantów, w tym również w przypadku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, a także możliwego transgranicznego oddziaływania na środowisko;
uzasadnienie proponowanego przez wnioskodawcę wariantu, ze wskazaniem jego oddziaływania na środowisko, w szczególności na: ludzi, rośliny, zwierzęta, grzyby i siedliska przyrodnicze, wodę i powietrze, powierzchnię ziemi, z uwzględnieniem ruchów masowych ziemi, klimat i krajobraz, dobra materialne, zabytki i krajobraz kulturowy, objęte istniejącą dokumentacją, w szczególności rejestrem lub ewidencją zabytków, oraz wzajemne oddziaływanie między ww. elementami,
opis metod prognozowania zastosowanych przez wnioskodawcę oraz opis przewidywanych znaczących oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na środowisko, obejmujący bezpośrednie, pośrednie, wtórne, skumulowane, krótko-, średnio-i długoterminowe, stałe i chwilowe oddziaływania na środowisko, wynikające z istnienia przedsięwzięcia, wykorzystywania zasobów środowiska lub emisji;
opis przewidywanych działań mających na celu zapobieganie, ograniczanie lub kompensację przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko, w szczególności na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru;
wskazanie, czy dla planowanego przedsięwzięcia jest konieczne ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania oraz określenie granic takiego obszaru (na poświadczonej przez właściwy organ kopii mapy ewidencyjnej), ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobów korzystania z nich;
przedstawienie zagadnień w formie graficznej;
przedstawienie zagadnień w formie kartograficznej w skali odpowiadającej przedmiotowi i szczegółowości analizowanych w raporcie zagadnień oraz umożliwiającej kompleksowe przedstawienie przeprowadzonych analiz oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;
analizę możliwych konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem;
przedstawienie propozycji monitoringu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na etapie jego budowy i eksploatacji lub użytkowania, w szczególności na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru;
wskazanie trudności wynikających z niedostatków techniki lub luk we współczesnej wiedzy, jakie napotkano, opracowując raport;
streszczenie w języku niespecjalistycznym informacji zawartych w raporcie, w odniesieniu do każdego elementu raportu;
nazwisko osoby lub osób sporządzających raport;
źródła informacji stanowiące podstawę do sporządzenia raportu;
raport powinien uwzględniać oddziaływanie przedsięwzięcia na etapach jego realizacji, eksploatacji lub użytkowania oraz likwidacji;
UZASADNIENIE
Wnioskiem złożonym w dniu 11 marca 2013 roku inwestor: Burmistrz Jedwabnego – Krzysztof Ryszard Moenke, ul. Żwirki i Wigury 3, 18-420 Jedwabne wystąpił o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko polegającego na:
- budowie stacjonarnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) na bazie istniejącego Komunalnego Zakładu Budżetowego w Jedwabnem, działka nr 1076 w obrębie miasta Jedwabne.
Do wniosku dołączono 3 egzemplarze karty informacyjnej przedsięwzięcia wraz z jej zapisem w formie elektronicznej, poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej w skali 1:5000 obejmującej obszar, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, kopię mapy do celów projektowych w skali 1:1000, wypis z ewidencji gruntów obejmujący przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz wypisy działek sąsiednich.
Na podstawie art. 61 § 1 kpa zawiadomiono strony o wszczęciu postępowania administracyjnego oraz wystąpieniu do organów opiniujących, informując jednocześnie o możliwości zapoznania się ze złożonym wnioskiem oraz o możliwości składania ewentualnych uwag i zastrzeżeń (pismo nr BIOŚ. 6220.2.2013 z dnia 11.03.2013r.)
Dane o złożonym wniosku zostały umieszczone w publicznie dostępnym wykazie danych prowadzonym przez Burmistrza Jedwabnego.
Zgodnie z dyspozycją art. 64 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 3 ustawy z dnia 03 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 roku Nr 199 poz. 1227 ze zm.) organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach stwierdza w drodze postanowienia obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko a w przypadku takiego stwierdzenia określa zakres raportu po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych w Łomży.
W związku z powyższym, organ prowadzący postępowanie, działając na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy z dnia, pismem nr BIOŚ. 6220.2.2013 z dnia 11 marca 2013 roku wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych w Łomży oraz pismem nr BIOŚ. 6220.2.2013 z dnia 11 marca 2013 roku skierowanym do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży o opinię w przedmiocie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia , a w przypadku takiego stwierdzenia o ustalenie jego zakresu.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych w Łomży postanowieniem nr WST II.4240.54.2013.EM z dnia 20 marca 2013 roku (data wpływu: 21.03.2013r.) uznał za uzasadnione przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 1, ust. 3 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008r. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) a także § 3 ust. 1 pkt. 81 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. Nr 213, poz. 1397).
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży w opinii nr 46/NZ/2013 z dnia 22.03.2013 roku (data wpływu 25.03.2013r.) nie stwierdził obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowej inwestycji.
Planowane przedsięwzięcie, kwalifikuje się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, wymienionych w § 3 ust. 1 pkt. 81 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. Nr 213, poz. 1397).: ,,Do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zalicza się następujące rodzaje przedsięwzięć: punkty do zbierania lub przeładunku odpadów, w tym złomu.”
Z informacji zawartych w karcie informacyjnej wynika, iż przedsięwzięcie polegać będzie na:
,,Budowie stacjonarnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) na bazie istniejącego Komunalnego Zakładu Budżetowego w Jedwabnem na działce o nr ew. 1076 położonej w miejscowości Jedwabne, gm. Jedwabne”.
W zakres przedsięwzięcia wchodzić będą:
- adaptacja części istniejącej wiaty magazynowej na potrzeby PSZOK,
- wykonanie trwałego ogrodzenia,
- utwardzenie części brakującej powierzchni,
- zainstalowanie na istniejącym kanale deszczowym separatora do oczyszczania substancji ropopochodnych.
Proces technologiczny selektywnej zbiórki odpadów komunalnych będzie przebiegał w następujących etapach:
- zbieranie odpadów w gospodarstwach domowych przez mieszkańców gminy,
- przywóz zebranych i posegregowanych odpadów własnymi środkami transportu
na teren gminnego punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych w Jedwabnem,
- zdeponowanie przywiezionych i posegregowanych odpadów w odpowiednio oznakowane kontenery i pojemniki,
- selektywne gromadzenie odpadów do czasu zapełnienia kontenerów i pojemników, bądź uzyskania odpowiednich ilości transportowych,
- wywóz odpadów przez specjalistyczne firmy specjalnie przystosowanymi do bezpiecznego przewozu samochodami do Zakładu Przetwarzania i unieszkodliwiania odpadów w Czartorii lub Czerwonym Borze, celem wykorzystania lub unieszkodliwienia odpadów.
Punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych w Jedwabnem zlokalizowany będzie w miejscu ogólnie dostępnym komunikacyjnie. W jego obrębie znajdą się:
- ogrodzona siatką strefa lokalizacji kontenerów i pojemników na odpady z wybetonowanym i uszczelnionym podłożem oraz wyposażona w system kanalizacji z separatorem i zbiornikiem na odcieki,
- część wiaty przystosowana do gromadzenia odpadów niebezpiecznych,
- plac manewrowy do rozładunku i załadunku kontenerów oraz pojemników na odpady,
- parking dla pojazdów przywożących odpady,
- ogrodzenie, oświetlenie oraz stosowne zabezpieczenie terenu przed dostępem osób niepowołanych oraz zwierząt.
Odpady zbierane będą do kontenerów i pojemników odpowiednio oznakowanych (kolorem, napisem).
Kontenery stalowe przeznaczone będą do magazynowania odpadów zielonych (trawa, liście, gałęzie), odpadów z rozbiórek i remontów (gruz betonowy i ceglany, materiały ceramiczne itp.), zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Część odpadów wielkogabarytowych (sprzęt AGD i RTV, meble, zużyte opony będzie magazynowana na utwardzonym i odpowiednio zabezpieczonym placu składowym.
Odpady zaliczane do grupy odpadów niebezpiecznych np. świetlówki, baterie i akumulatory, farby i inne chemikalia będą gromadzone w specjalnych pojemnikach z atestami, odpornych na działanie czynników meteorologicznych i chemicznych, zabezpieczających przed wyciekami na zewnątrz oraz dodatkowo pod wiatą osłaniającą przed opadami i wiatrem.
W celu wyeliminowania wywiewania lżejszych frakcji z ogólnej masy odpadów część z nich np. odpady zielone oraz pochodzące z rozbiórek i remontów będzie składowana w kontenerach posiadających zamknięcia.
Miejsca magazynowania odpadów powinny być wyposażone w urządzenia i materiały gaśnicze, zapas sorbentów do likwidacji ewentualnych wycieków oraz środki ochrony osobistej.
Punkt będzie oświetlony, ogrodzony oraz wyposażony w instalację elektryczną, wodną z hydrantem, ściekową i telefoniczną.
Realizacja przedsięwzięcia będzie polegała na adaptacji terenu, który zostanie wyposażony w infrastrukturę niezbędną do prowadzenia działalności polegającej na selektywnej zbiórce odpadów komunalnych, w tym odpadów niebezpiecznych. Przyjęty wariant wydaje się jak najbardziej uzasadniony z punktu widzenia ochrony środowiska. Punkt selektywnej zbiórki odpadów pozwoli na wydzielenie strumienia odpadów komunalnych odpadów niebezpiecznych. Stanowić też będzie rozwiązanie dla mieszkańców mających problem z pozbyciem się odpadów wielkogabarytowych (sprzętu AGD i RTV, mebli), puszek po farbach. Utworzenie punktu może mieć wpływ na ograniczenie procederu powstania ,,dzikich” wysypisk śmieci.
Potencjalną uciążliwością dla środowiska związaną z budową i funkcjonowaniem planowanej inwestycji będzie powstawanie ścieków, emisja pyłów, spalin i hałasu oraz powstawanie odpadów.
Ścieki uznane za technologiczne będą odprowadzane poprzez separator do szczelnego zbiornika zlokalizowanego w strefie składowania odpadów niebezpiecznych, a następnie będą wywożone do oczyszczalni ścieków w Jedwabnem.
Przedmiotowe ścieki deszczowe odpowiadające pod względem sanitarnym przepisom odrębnym odprowadzane będą na tereny zielone występujące wokół przedsięwzięcia.
Źródłami hałasu powstającego na terenie punktu zbiórki odpadów będą:
- ruch pojazdów samochodowych przywożących i wywożących odpady,
- rozładunek i załadunek odpadów.
Równoważny poziom hałasu dla pory dziennej nie powinien przekroczyć określonej w ww. rozporządzeniu wartości 50 dB(A). Ponadto planowana inwestycja będzie funkcjonowała w porze dziennej od poniedziałku do piątku w godzinach pracy zakładu tj. 730 – 1530. W porze nocnej punkt zbiórki odpadów będzie zamknięty. Na teren obiektu przywożone będą odpady wytworzone przez mieszkańców gminy z wyłączeniem odpadów pochodzących z instytucji i zakładów usługowo –produkcyjnych.
W celu ograniczenia oddziaływania akustycznego oraz poprawy walorów estetyczno–krajobrazowych terenu zastosowane będą osłony w strefie lokalizacji kontenerów i pojemników na odpady oraz nasadzenie wokół niej roślinności o zróżnicowanej strukturze gatunkowo –wysokościowej.
Działalność punktu zbiórki odpadów będzie źródłem emisji substancji zanieczyszczeń wprowadzanych do powietrza atmosferycznego, pochodzących ze spalania paliw w silnikach pojazdów poruszających się w obrębie obiektu oraz z kontenerów i pojemników na gromadzone odpady.
W związku z małym natężeniem ruchu pojazdów przywożących odpady będzie emitowana niewielka ilość spalin, która nie powinna wywierać istotnego wpływu na stan czystości powietrza. Najistotniejsze emisje zanieczyszczeń powietrza w postaci pyłu zawieszonego następować będą w trakcie przesypywania do kontenera przywiezionych odpadów budowlanych (gruz betonowy i ceglany pochodzący z rozbiórek i remontów) oraz sypkich frakcji odpadów komunalnych
Teren przedsięwzięcia położony jest poza granicami obszarów ochrony przyrody w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151 poz. 1220 ze zm.). Najbliżej położonymi obszarami ochrony przyrody są:
- Specjalny Obszar Ochrony Siedlisk Natura 2000 Mokradła Kolneńskie i Kurpiowskie PLH 200020 odległy o około 3,3 km na południowy-zachód,
- Obszar Specjalnej Ochrony Ptaków Natura 2000 Ostoja Biebrzańska PLB 200006,
- Specjalny Obszar Ochrony Siedlisk Natura 2000 Dolina Biebrzy PLH 200008,
- Biebrzański Park Narodowy z otuliną odległe o około 9,5 km na wschód od planowanego przedsięwzięcia.
Zgodnie z pismem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Rejonowych w Łomży funkcjonowanie przedsięwzięcia niesie za sobą potencjalne zagrożenie dla środowiska polegające na możliwości zanieczyszczenia gleby podczas przetrzymywania i przeładunku odpadów, mycia i dezynfekcji pojazdów oraz w wyniku wycieków paliwa i smarów pochodzących z środków transportu. Emisja spalin ze środków transportu może wpłynąć na ponadnormatywne zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego. Z przemieszczaniem pojazdów związany jest hałas powstający w obrębie zakładu i wzdłuż dróg dojazdowych. Wg. Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska realizacja planowanego przedsięwzięcia wymaga określenia zasięgu i skali oddziaływania na środowisko, w szczególności na:
- klimat akustyczny
- jakość powietrza
- użytkowanie terenów sąsiednich,
- środowisko gruntowo- wodne,
- powierzchnię terenu
w aspekcie dotrzymania ochrony środowiska.
Organ po przeanalizowaniu dokumentów oraz uzyskaniu opinii pomocniczych i posiadanych materiałów stwierdził, że istnieje potencjalna możliwość negatywnego oddziaływania na środowisko w/w przedsięwzięcia, natomiast posiadany materiał dowodowy nie wystarcza do określenia wielkości i wpływu oddziaływania.
W związku z powyższym inwestycja wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz sporządzenia raportu w zakresie oddziaływania na środowisko, co pozwoli na zidentyfikowanie możliwego bezpośredniego i pośredniego wpływu projektowanej inwestycji na środowisko a także na przeanalizowanie możliwości, oraz sposobów zapobiegania i zmniejszenia ewentualnego, negatywnego oddziaływania obiektów na środowisko (rozwiązania techniczne lub organizacyjne).
W związku z powyższym orzeczono jak w sentencji postanowienia.
Informacja o obowiązku sporządzania oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko zostanie podana do publicznej wiadomości w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie prowadzonym przez Burmistrza Jedwabnego oraz na stronie internetowej.
POUCZENIE
Na niniejsze postanowienie przysługuje stronom zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży, za pośrednictwem Burmistrza Jedwabnego w terminie 7 dni
od daty jego doręczenia.
Otrzymują:
1) Burmistrz Jedwabnego, ul. Żwirki i Wigury 3, 18-420 Jedwabne
2) Józef Trzaska, zam. ul. Wojska Polskiego 15, 18-420 Jedwabne
3) Mieczysław Karwowski, zam. ul. Chopina 11/1, 81-407 Gdynia
4) Tadeusz Mieczkowski, zam. ul. Senatorska 9/5, 18-400 Łomża
5) Marianna Mieczkowska, zam. ul. Stary Rynek 19/2, 18-400 Łomża
6) Zarząd Dróg Powiatowych, ul. Poligonowa 31, 18-400 Łomża
7) a/a
8) Strony postępowania zawiadamia się poprzez obwieszczenie na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.), w związku z art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.)
Do wiadomości:
1) Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych w Łomży,
2) Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży,
3) Mieszkańcy (umieszczono na: tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Jedwabnem; stronie internetowej Urzędu)