DECYZJA
Wiadomość przeniesiona do archiwum
O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH
Jedwabne, dnia 14 czerwca 2012 r.
BIOŚ.6220.1.2012
DECYZJA
O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH
BUDOWA OBORY WOLNOSTANOWISKOWEJ DLA KRÓW O OBSADZIE 85,5 DJP ORAZ BUDOWA SILOSU NA KISZONKĘ ZE ZBIORNIKIEM NA SOKI KISZONKOWE NA DZIAŁCE NR 157 POŁOŻONEJ W OBRĘBIE KĄTY, GM. JEDWABNE
Na podstawie art. 71 ust 2 pkt 2, art. 72 ust. 1 pkt 1, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 77, art. 79, 80 ust.1. art. 82 i 85 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) oraz § 3 ust. 1 pkt 103 lit a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213 poz. 1397), w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2000 roku Nr 98, poz. 1071 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Pana Jarosława Rogowskiego, zam. ul. Ks. Anny 8/39, 18-400 Łomża o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia polegającego na budowie obory wolnostanowiskowej dla krów o obsadzie 85,5 DJP oraz budowie silosu na kiszonkę ze zbiornikiem na soki kiszonkowe na działce nr 157 położonej w obrębie Kąty, gm. Jedwabne
OKREŚLAM
środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie obory wolnostanowiskowej dla krów o obsadzie 85,5 DJP oraz budowie silosu na kiszonkę ze zbiornikiem na soki kiszonkowe na działce nr 157 położonej w obrębie Kąty gm. Jedwabne
1. Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia
Projektowana budowa obory i silosu stanowić będzie integralną część zabudowy zagrodowej funkcjonującego obecnie gospodarstwa rolnego. Powierzchnia zabudowy planowanego przedsięwzięcia wynosić będzie 1139 m2 (obora) i ok. 270 m2 (silos na kiszonkę). Powierzchnia nieruchomości, na której realizowane będzie przedsięwzięcie wynosi 1,62 ha.
Obecnie na bazie istniejących obiektów inwentarskich istnieje możliwość hodowli 40 DJP bydła w systemie chowu mieszanego na głębokiej i płytkiej ściółce. Planowana budowa obory i obiektów towarzyszących pozwoli na zwiększenie obsady w gospodarstwie do 85,5 DJP. Obora przeznaczona będzie dla krów mlecznych, krów zasuszonych, jałówek cielnych i jałówek do roku w systemie wolnostanowiskowym, bezściółkowym oraz w części ściółkowej dla cieląt.
Realizacja przedsięwzięcia umożliwi zmechanizowanie obsługi zwierząt oraz poprawi warunki sanitarne produkcji mleka. Nowe obiekty pozwolą na zachowanie wymaganego dobrostanu dotyczącego właściwej wentylacji, oświetlenia oraz wielkości i powierzchni kojców, stanowisk, korytarzy, pomieszczeń sanitarnych.
Wyprodukowane nawozy naturalne będą przechowywane w szczelnym zbiorniku wewnątrz budynku o pojemności 1100 m3 i wywożone 2 razy w roku na pole.
Zaplanowano również silos na kiszonkę o pojemności 445,5 m3 ze zbiornikiem na soki kiszonkowe.
Teren obejmujący planowane przedsięwzięcie nie posiada miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Planowane przedsięwzięcie zrealizowane będzie na działce nr 157 położonej w obrębie wsi Kąty gm. Jedwabne, powiat łomżyński, województwo podlaskie.
Charakterystykę przedsięwzięcia przedstawiono w załączniku Nr 1 oraz w załączniku graficznym Nr 2 do niniejszej decyzji.
2. Warunki wykorzystywania terenu w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich
Na etapie realizacji przedsięwzięcia należy zapewnić właściwą organizację robót oraz przestrzegać ogólnie obowiązujących zasad:
1. Okres budowy ograniczyć do niezbędnego minimum.
2. Roboty ziemne i budowlane należy prowadzić w porze dziennej (tj. w godz. 6-22), w sposób minimalizujący uciążliwość dla środowiska i mieszkańców.
3. Pracujący na budowie sprzęt mechaniczny może poruszać się tylko w obrębie działki inwestora.
4. Zabezpieczyć sprzęt budowlany przed wyciekiem substancji ropopochodnych do środowiska gruntowo-wodnego.
5. Podczas prowadzenia prac budowlanych należy przestrzegać zasad ochrony wód przed substancjami używanymi przy budowie (paliwa i oleje używane do maszyn budowlanych).
6. Nie dopuszczać do zanieczyszczenia wód powierzchniowych, podziemnych i powierzchni gleby odchodami zwierzęcymi.
7. Zapewnić właściwe i zgodne z przepisami gospodarowanie odpadami poprzez minimalizację ich ilości, selektywne magazynowane w wydzielonych miejscach w sposób zabezpieczający środowisko wodno-gruntowe przed ewentualnymi zanieczyszczeniami oraz przekazywanie odpadów podmiotom posiadającym wymagane prawem zezwolenia w zakresie gospodarki odpadami.
8. Nie składować odpadów w obniżeniach terenowych.
9. Ścieki sanitarne i porządkowe ze zlewni mleka i pomieszczenia sanitarnego należy retencjonować w zakrytym szczelnym zbiorniku i sukcesywnie wywozić do oczyszczalni ścieków. Wody opadowo-roztopowe z dachu obiektu hodowlanego odprowadzać na teren posesji.
10. Zapewnić właściwe warunki sanitarne wewnątrz obiektu hodowlanego i w bezpośrednim jego otoczeniu (bieżąca dezynfekcja i dezynsekcja pomieszczeń).
11. Przy budowie zbiornika na gnojówkę zastosować należy środek wodoszczelny.
12. Zapewnić właściwe warunki magazynowania i gospodarowania nawozami naturalnymi, szczególnie w okresach uniemożliwiających jej bezpośrednie zagospodarowanie na użytki rolne,
13. Gnojowicę pochodzącą z chowu bydła należy gromadzić w szczelnym zbiorniku o pojemności pozwalającej na jej przetrzymywanie przez okres 6 miesięcy, a następnie wykorzystać jako nawóz naturalny zgodnie z zaleceniami Dyrektywy Rady z dnia 12 grudnia 1991r. dotyczącej ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego (91/676/EWG).
14. Nawożenie gruntów rolnych odchodami zwierzęcymi należy prowadzić w sposób racjonalny, nie stwarzający zagrożenia dla zdrowia ludzi, zwierząt i dla środowiska.
15. Zastosowana metoda chowu musi być zgodna z zasadami minimalizującymi uciążliwości zapachowe.
16. Po zakończeniu robót budowlanych, teren inwestycji należy uporządkować i zagospodarować, wskazane jest utworzenie wokół obiektu naturalnych wysokich pasów izolacyjnych oraz zastosowanie na ogrodzeniach trwałych roślin pnących.
17. Inwestycja nie może spowodować zwiększenia hałasu, emisji zanieczyszczeń pyłowych i gazowych ponad obowiązujące normy.
Teren przedsięwzięcia położony jest poza obszarami ochrony przyrody w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (tekst jednolity z 2009 roku Nr 151, poz. 1220 ze zm.) Najbliższe przedsięwzięciu obszary ochrony przyrody: Biebrzański Park Narodowy i obszary Natura 2000 (OSO Ostoja Biebrzańska PLB200006 i SOO Dolina Biebrzy PLH200008) położone są w odległości około 3 km w kierunku wschodnim.
Teren inwestycji nie jest objęty prawną formą ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej w rozumieniu ustawy z dnia 23 lipca 2003 roku o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 ze zm.).
3. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust.1, w szczególności w projekcie budowlanym
W dokumentacji wymaganej do wydania decyzji o warunkach zabudowy należy uwzględnić następujące wymagania dotyczące ochrony środowiska:
1. Zbiornik na gnojowicę zlokalizowany w planowanym budynku obory musi być szczelny, wykonany z betonu z dodatkiem środka wodoszczelnego, a wnętrze nie nasiąkliwe i odporne na działania kwasów i zasad. Przy odbiorze robót budowlanych przedstawić atest na beton konstrukcyjny i na materiały izolacyjne,
2. Posadzkę obory wykonać z betonu żwirowego B20, na podkładzie żużlobetonu i podsypce pospółkowej. W dokumentacji podać technologię wykonania betonów wodoszczelnych,
3. Zapewnić wentylację grawitacyjną w projektowanym budynku poprzez wykonanie szczelin wentylacyjnych nawiewnych pod okapem, oraz wywiewnych w świetliku kalenicowym.
4. Odpady do czasu ich odbioru przez firmy specjalistyczne magazynować selektywnie w miejscu oznaczonym od strony działki nr 157 nasadzić pas zieleni wysokiej, zwartej.
5. Zaleca się opracowanie przez Inwestora przed przystąpieniem do nawożenia użytków rolnych nawozami naturalnymi harmonogramu nawożenia, uwzględniającego:
- wysokość dawek nawozowych na poszczególne rodzaje upraw,
- żyzność gleby,
- warunki klimatyczne,
- nawodnienie,
- zagospodarowanie gruntów, systemy płodozmianu oraz prowadzenie kart dokumentacyjnych poszczególnych pól i roślin, informujących o zastosowanych dawkach nawozów mineralnych, organicznych, a przede wszystkim nawozów naturalnych.
4. Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych, w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku – Prawo ochrony środowiska
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 9 kwietnia 2002 roku w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku wystąpienia awarii lub zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. nr 58, poz. 535, ze zm.), przedmiotowe przedsięwzięcie nie jest zakładem o zwiększonym ryzyku wystąpienia awarii, ani też zakładem o dużym ryzyku.
5. Wymogi w zakresie ograniczania transgranicznego oddziaływania na środowisko w odniesieniu do przedsięwzięć, dla których przeprowadzono postępowanie w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko
Dla planowanego przedsięwzięcia ze względu na znaczną odległość od granicy państwowej z Białorusią – około 100 km oraz z Rosją i Litwą – około 120 km oraz z uwagi na lokalny zasięg, wyklucza się możliwość transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Dla planowanego przedsięwzięcia nie przeprowadzono postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko.
6. Kompensacja przyrodnicza
Zgodnie z opracowanym raportem oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia realizacja i funkcjonowanie planowanej obory oraz urządzeń infrastruktury rolniczej po uwzględnieniu w projekcie technicznym wymagań ochrony środowiska określonych w dokumencie nie spowoduje uciążliwości i zagrożeń środowiska i zdrowia ludzi. Z tego też względu realizacja przedsięwzięcia nie wymaga dokonania kompensacji przyrodniczej rozumianej jako wyrównanie strat dokonanych w środowisku, przez realizację przedmiotowego przedsięwzięcia i zachowanie walorów krajobrazowych obszaru.
7. Zapobieganie, ograniczanie oraz monitorowanie oddziaływania przedsięwzięcia
Ze względu na powstawanie znacznych ilości odchodów zwierzęcych, zwłaszcza gnojowicy zawierającej wysoki ładunek zanieczyszczeń organicznych i bakteriologicznych stwarzających możliwość zagrożenia czystości wód, w celu zminimalizowania oddziaływania proponuje się uwzględnienie w pracach projektowych i wykonawczych następujących działań:
- w celu wyeliminowania przesiąków do wód i gruntu zbiorniki na odchody płynne muszą być szczelne i nieprzepuszczalne, należy zastosować środki hydroizolacyjne;
- inwestor zabezpieczy odpowiednią powierzchnię gruntów do rolniczego wykorzystania wyprodukowanych nawozów naturalnych.
Nie zachodzi potrzeba przeprowadzania okresowego monitoringu środowiska w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia.
8. Stwierdzenia konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania
Uwzględniając położenie przedsięwzięcia w strefie zabudowy zagrodowej oraz ograniczenie jego oddziaływania do granic nieruchomości inwestora, nie zachodzi konieczność utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania.
UZASADNIENIE
W dniu 13.02.2012 roku Pan Jarosław Rogowski, zam. ul. Ks. Anny 8/39, 18-400 Łomża wystąpił do Burmistrza Jedwabnego o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia polegającego na budowie obory wolnostanowiskowej dla krów o obsadzie 85,5 DJP oraz budowie silosu na kiszonkę ze zbiornikiem na soki kiszonkowe na działce nr 157 położonej w obrębie Kąty, gm. Jedwabne.
Do wniosku dołączono 3 egzemplarze karty informacyjnej przedsięwzięcia wraz z jej zapisem w formie elektronicznej, poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej w skali 1:5000 obejmującej obszar, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, kopię mapy do celów projektowych w skali 1:500 oraz wypis z ewidencji gruntów obejmujący przewidywany teren oraz wypisy działek sąsiednich.
Na podstawie art. 61 § 1 Kpa zawiadomiono strony o wszczęciu postępowania administracyjnego informując jednocześnie o możliwości zapoznania się ze złożonym wnioskiem oraz o możliwości składania ewentualnych uwag i zastrzeżeń.
W trakcie postępowania administracyjnego oceniono w/w uwarunkowania i ustalono, że planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie budynku obory wolnostanowiskowej dla krów o obsadzie 85,5 DJP oraz budowy silosu na kiszonkę ze zbiornikiem na soki kiszonkowe na działce nr 157 położonej w obrębie wsi Kąty. Obecnie obsada krów w gospodarstwie Inwestora wynosi 36,5 DJP. Hodowla bydła odbywa się w starym budynku gospodarczym w systemie uwiązowym na głębokiej ściółce, gdzie obornik usuwany jest okresowo.
Planowane przedsięwzięcie stanowić będzie samodzielnie funkcjonujący obiekt w istniejącym gospodarstwie rolnym. Będzie to budynek dwuspadowy ze świetlikiem kalenicowym, wentylacja obory grawitacyjna - nawiewowe szczeliny podokapowe oraz system uchylnych szczelin wylotowych w kalenicy dachu. Planowana jest budowa obory dla bydła w systemie wolnostanowiskowym, bezściółkowym dla krów mlecznych, krów zasuszonych, jałówek cielnych i jałówek do 12 m-cy i w części ściółkowej dla cieląt. Po zrealizowaniu przedsięwzięcia gnojowica składowana będzie w projektowanym wewnętrznym zbiorniku na gnojowicę o pojemności ok. 1100 m3. Zaplanowano również silos na kiszonkę ze zbiornikiem na soki kiszonkowe, pojemność silosu 445,5 m3.
Obora będzie służyć w gospodarstwie rolnym do hodowli bydła mlecznego, głównie do produkcji mleka oraz hodowli cieląt i jałówek z przeznaczeniem na rekonstrukcje stada.
Teren, na którym planowana jest realizacja obory użytkowany jest jako działka zabudowy zagrodowej. Działki sąsiednie od strony zachodniej o nr 156/6 użytkowana są rolniczo, działka o nr 156/4 to zabudowa zagrodowa i od strony wschodniej działka o nr 158 użytkowana jest rolniczo i jako zabudowa zagrodowa.
Planowane przedsięwzięcie zgodnie z art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 roku Nr 199 poz. 1227 ze zm.) oraz § 3 ust. 1 pkt 103 lit. a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397), zostało zakwalifikowane do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których zgodnie z art. 64 ust. 1 w/w ustawy, obowiązek przeprowadzenia oddziaływania na środowisko stwierdza się po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego.
Na podstawie art. 64 ust. 1 przedmiotowej ustawy organ prowadzący postępowanie pismem znak: BIOŚ.6220.1.2012 z dnia 17 lutego 2012 roku, wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydziału Spraw Terenowych w Łomży oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży w sprawie wydania opinii, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych w Łomży postanowieniem nr WST II.4240.32.2012.MD z dnia 24 lutego 2012 roku (data wpływu: 27.02.2012r.) wyraził opinię o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i opowiedział się za sporządzeniem raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko wg art. 66 z pominięciem ust. 1 pkt 4, 13 i 16 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 roku Nr 199 poz. 1227 ze zm.).
Ponadto stwierdzono, że koncentracja chowu zwierząt w projektowanej skali może stworzyć zakłócenia oraz zmiany środowiska. Realizacja przedsięwzięcia wiąże się z emisją zanieczyszczeń i hałasu oraz występowania innych uciążliwości; co może spowodować odczuwalne pogorszenie stanu jakości otaczającego środowiska przyrodniczego. Zwiększy się ilość emitowanych specyficznych zanieczyszczeń mikrobiologicznych, które mogą spowodować odczuwalne pogorszenie warunków aerosanitarnych. Ze względu na usytuowanie inwestycji w sąsiedztwie zabudowy zagrodowej wsi Kąty istnieje prawdopodobieństwo kumulowania się oddziaływań. Duża produkcja nawozów naturalnych (obornik, gnojówka, gnojowica) stwarza zagrożenie środowisku gruntowo-wodnemu.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży w opinii Nr 30/NZ/2012 z dnia 29 lutego 2012 roku (data wpływu 05.03.2012r.) również stwierdził potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowej inwestycji. Przeprowadzenie oceny ma na celu ustalenie przewidywanego oddziaływania w/w przedsięwzięcia na środowisko i zdrowie ludzi a przede wszystkim na:
- jakość powietrza (emisja zanieczyszczeń tj. amoniak i siarkowodór),
- klimat akustyczny,
- gospodarkę wodno-ściekową,
- gospodarkę odpadami.
W celu zidentyfikowania możliwego bezpośredniego i pośredniego wpływu inwestycji na środowisko, zdrowie i warunki życia ludzi, dobra materialne oraz wzajemne oddziaływanie między tymi elementami dokonano analizy parametrów przedsięwzięcia określonych w art. 63 ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008r.
- rodzaj i skalę przedsięwzięcia, które z racji charakteru pociąga za sobą pogorszenia warunków aerosanitarnych, akustycznych oraz zagrożenia jakości powietrza i jakości wód oraz negatywnego oddziaływania na ludzi,
- wykorzystanie zasobów naturalnych - prognozuje się wykorzystanie normatywnych wielkości w zakresie zużycia wody, materiałów, paliw oraz energii. Wszelkie zużyte surowce będą wykorzystywane zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami.
- nakładanie się oddziaływań,
- możliwość zwiększenia rodzaju i ilości zanieczyszczeń w stosunku do stanu obecnego, zwiększenie emisji hałasu oraz zagrożenia jakości powietrza i jakości wód oraz negatywnego oddziaływania na ludzi. Najbardziej uciążliwe będą tu zanieczyszczenia odorowe (amoniak, siarkowodór, merkaptany).
- usytuowanie przedsięwzięcia - powierzchnia użytkowa planowanego obiektu do 1115 m3.
Organ po przeanalizowaniu dokumentów oraz uzyskaniu opinii pomocniczych i posiadanych materiałów stwierdził, że istnieje potencjalna możliwość negatywnego oddziaływania na środowisko w/w przedsięwzięcia, natomiast posiadamy materiał dowodowy nie wystarcza do określenia wielkości i wpływu oddziaływania.
Po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży oraz zgodnie z wymogami art. 63, ust. 2 ustawy dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, postanowieniem z dnia 14 marca 2012 roku (pismo nr BIOŚ.6220.1.2012), Burmistrz Jedwabnego nałożył obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia. Jednocześnie organ prowadzący postępowanie zobowiązał inwestora do opracowania raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko zgodnie z art. 66 przedmiotowej ustawy, odstępując od wymagań ust. 1 pkt 4, 13, 16 przedmiotowej ustawy, ze szczególnym zwróceniem uwagi na:
- opis planowanego przedsięwzięcia, a w szczególności: charakterystykę całego przedsięwzięcia i warunki użytkowania terenu w fazie budowy i eksploatacji lub użytkowania, główne cechy charakterystyczne procesów produkcyjnych oraz przewidywane rodzaje i ilości zanieczyszczeń, wynikające z funkcjonowania planowanego przedsięwzięcia,
- opis elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, w tym elementów środowiska objętych ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody,
- opis istniejących w sąsiedztwie lub w bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia zabytków chronionych na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami,
- opis analizowanych wariantów, w tym: wariantu proponowanego przez wnioskodawcę oraz racjonalnego wariantu alternatywnego, wariantu najkorzystniejszego dla środowiska wraz z uzasadnieniem ich wyboru,
- określenie przewidywanego oddziaływania na środowisko analizowanych wariantów, w tym również w przypadku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, a także możliwego transgranicznego oddziaływania na środowisko,
- uzasadnienie proponowanego przez wnioskodawcę wariantu, ze wskazaniem jego oddziaływania na środowisko, w szczególności na: ludzi, rośliny, zwierzęta, grzyby i siedliska przyrodnicze, wodę i powietrze, powierzchnię ziemi, z uwzględnieniem ruchów masowych ziemi, klimat i krajobraz, dobra materialne, zabytki i krajobraz kulturowy, objęte istniejącą dokumentacją, w szczególności rejestrem lub ewidencją zabytków, oraz wzajemne oddziaływanie między ww. elementami,
- opis metod prognozowania zastosowanych przez wnioskodawcę oraz opis przewidywanych znaczących oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na środowisko, obejmujący bezpośrednie, pośrednie, wtórne, skumulowane, krótko-, średnio- i długoterminowe, stałe i chwilowe oddziaływania na środowisko, wynikające z istnienia przedsięwzięcia, wykorzystywania zasobów środowiska lub emisji,
- opis przewidywanych działań mających na celu zapobieganie, ograniczanie lub kompensację przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko, w szczególności na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru,
- wskazanie, czy dla planowanego przedsięwzięcia jest konieczne ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania oraz określenie granic takiego obszaru (na poświadczonej przez właściwy organ kopii mapy ewidencyjnej), ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobów korzystania z nich,
- przedstawienie zagadnień w formie kartograficznej w skali odpowiadającej przedmiotowi i szczegółowości analizowanych w raporcie zagadnień oraz umożliwiającej kompleksowe przedstawienie przeprowadzonych analiz oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;
- analizę możliwych konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem;
- wskazanie trudności wynikających z niedostatków techniki lub luk we współczesnej wiedzy, jakie napotkano opracowując raport,
- streszczenie w języku niespecjalistycznym informacji zawartych w raporcie, w odniesieniu do każdego elementu raportu,
- nazwisko osoby lub osób sporządzających raport,
- źródła informacji stanowiące podstawę do sporządzenia raportu;
- raport powinien uwzględniać oddziaływanie przedsięwzięcia na etapach jego realizacji, eksploatacji lub użytkowania oraz likwidacji.
Jednocześnie Burmistrz Jedwabnego postanowieniem z dnia 14 marca 2012 roku zawiesił postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej dla planowanego przedsięwzięcia. do czasu przedłożenia przez wnioskodawcę raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Zgodnie z postanowieniem w marcu opracowano raport o oddziaływaniu na środowisko przedsięwzięcia pn. „Budowa obory wolnostanowiskowej dla krów o obsadzie 85,5 DJP oraz budowa silosu na kiszonkę ze zbiornikiem na soki kiszonkowe” (autorzy opracowania - M. Zdrodowski, T. Kruszewski).
W dniu 19.03.2012 r. Pan Kazimierz Grzymkowski, zam. Kąty 11, 18-423 Przytuły i Pan Edward Przestrzelski, zam. Kąty 11, 18-423 Przytuły w związku z otrzymanym postanowieniem Burmistrza Jedwabnego z dnia 14.03.2012 roku zwrócili się odrębnymi pismami do Urzędu Miejskiego w Jedwabnem, w których upomnieli się o możliwość aktywnego udziału w toczącym się postępowaniu administracyjnym.
Zgodnie z art. 61 § 1 kpa wszystkie strony postępowania biorą udział w postępowaniu i są informowane o wszystkich czynnościach na każdym etapie postępowania – tak tez było i w tym przypadku.
W dniu 20.04.2012r. Pan Edward Przestrzelski, zam. Kąty 11 zgłosił sprzeciw podyktowany obawą przed zanieczyszczeniem wód gruntowych oraz sprzeciw dotyczący lokalizacji budynku.
Odpowiadając na powyższe pismo Urząd Miejski w Jedwabnem w piśmie z dnia 25.04.2012r. poinformował, że w ramach prowadzonego postępowania administracyjnego została przeprowadzona ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i został sporządzony raport.
Sprzeciw podyktowany obawą przed zanieczyszczeniem wód gruntowych znalazł odzwierciedlenie w postanowieniu Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, który uzgodnił realizację przedsięwzięcia pod odpowiednimi warunkami:
- podczas prowadzenia prac budowlanych należy przestrzegać zasad ochrony wód przed substancjami używanymi przy budowie (paliwa i oleje używane do maszyn budowlanych),
- nie dopuszczać do zanieczyszczenia wód powierzchniowych, podziemnych i powierzchni gleby odchodami zwierzęcymi,
- ścieki sanitarne i porządkowe ze zlewni mleka i pomieszczenia sanitarnego należy retencjonować w zakrytym szczelnym zbiorniku i sukcesywnie wywozić do oczyszczalni ścieków,
- przy budowie zbiornika na gnojówkę zastosować należy środek wodoszczelny,
- gnojowicę pochodzącą z chowu bydła należy gromadzić w szczelnym zbiorniku.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska po analizie informacji wynikających z raportu, stwierdził, że funkcjonowanie obory, jak również racjonalne wykorzystanie nawozów naturalnych nie spowoduje pogorszenia stanu czystości wód powierzchniowych i podziemnych. Koncepcja przetrzymywania gnojowicy w szczelnym zbiorniku, sezonowe i należyte wykorzystanie jako nawóz naturalny zapewni ochronę wód i ograniczenie odpływu azotu ze źródeł rolniczych.
Ponadto poinformowano Pana Edwarda Przestrzelskiego, że toczące się postępowanie ma na celu określenie oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz określenie warunków tej realizacji eliminujących jakiekolwiek negatywne oddziaływanie.Natomiast zagospodarowanie terenu, lokalizacja budynku i niezbędnej infrastruktury oraz zachowanie odpowiednich odległości zostanie określone w decyzji o pozwoleniu na budowę wydawanej przez Starostę Łomżyńskiego po uzyskaniu decyzji środowiskowej i decyzji o warunkach zabudowy.
Burmistrz Jedwabnego pismem z dnia 2 kwietnia 2012 roku, znak: BIOŚ.6220.1.2012, zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych w Łomży oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży z prośbą o uzgodnienie warunków realizacji ww. przedsięwzięcia polegającego na budowie obory wolnostanowiskowej dla krów o obsadzie 85,5 DJP oraz budowie silosu na kiszonkę ze zbiornikiem na soki kiszonkowe, na terenie obejmującym działkę nr 157 w zabudowie zagrodowej wsi Kąty, gm. Jedwabne, pow. łomżyński, woj. podlaskie.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych w Łomży uzgodnił realizację przedsięwzięcia i określił warunki realizacji, które w całości zostały uwzględnione w pkt 2 i 3 niniejszej decyzji.
Zdaniem RDOŚ przedsięwzięcie jest zlokalizowane poza obszarami podlegającymi ochronie na podstawie ustawy z dnia 16.04.2004r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880 ze zm.). Najbliżej położonym obszarem chronionym jest obszar specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 „Ostoja Biebrzańska" (PLB 200006), wyznaczony rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 12 stycznia 2011r. w sprawie obszarów specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 (Dz. U. Nr 25, poz. 133) oraz specjalny obszar ochrony siedlisk „Dolina Biebrzy" (kod PLH 200008) zatwierdzony przez KE, położone w kierunku wschodnim.
W toku prowadzonego postępowania administracyjnego, na podstawie informacji zawartych w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko określono warunki realizacji inwestycji, zapewniające ochronę środowiska.
Źródłem ciągłej emisji zanieczyszczeń chemicznych, pyłowych, mikrobiologicznych i odorowych z ferm hodowlanych do atmosfery są głównie ich systemy wentylacyjne i grzewcze. Budynek inwentarski nie będzie ogrzewany, nie będzie więc dochodziło do zorganizowanej emisji do powietrza zanieczyszczeń powstających w wyniku energetycznego spalania paliw. Aby zachować odpowiedni klimat, gwarantujący właściwy rozwój i przyrost masy użytkowej zwierząt, obora zostanie wentylowana systemem szczelin wentylacyjnych nawiewnych pod okapem, oraz wywiewnych w świetliku kalenicowym. Innym źródłem zanieczyszczeń powietrza będą pojazdy mechaniczne poruszające się w obrębie analizowanej nieruchomości.
Zaproponowany sposób wentylacji nie będzie stanowił zagrożenia dla środowiska w zakresie rodzaju i ilości emitowanych zanieczyszczeń specyficznych, stanowiących w większości związki organiczne i ich pochodne oraz zanieczyszczenia odorowe. Ilości zanieczyszczeń technologicznych stosunkowo niewielkie, nie spowodują odczuwalnego pogorszenia lokalnych warunków aerosanitarnych. Wartości stężeń krótkookresowych i średniorocznych zanieczyszczeń będą znacznie niższe od obowiązujących wartości stężeń dopuszczalnych określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 05.12.2002r. w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. Nr 1 poz. 12 z 2003r.). W związku z tym, że najbardziej uciążliwa jest emisja amoniaku, wskazane jest utworzenie pasów izolacyjnych oraz zastosowanie na ogrodzeniach trwałych roślin pnących, co ograniczy uciążliwości zapachowe dla okolicznych mieszkańców, a tym samym zminimalizuje możliwe konflikty społeczne związane z tą emisją. Przeprowadzona analiza poziomu emisji ww. zanieczyszczeń wykazuje, że powodowane nią stężenia emisyjne w otoczeniu gospodarstwa nie przekroczą obowiązujących wartości granicznych.
Z uwagi na fakt, iż przedsięwzięcie realizowane na terenie gospodarstwa rolnego, specjalizującego się hodowlą bydła mlecznego i produkcją mleka, zapotrzebowanie w wodę oraz sposób odprowadzania ścieków nie zmieni się. Woda pobierana będzie z własnego ujęcia wody (docelowo z projektowanej sieci wodociągowej), ścieki zaś odprowadzane do szczelnego bezodpływowego zbiornika i sukcesywnie wywożone do pobliskiej oczyszczalni ścieków. Wody opadowo-roztopowe z dachu obiektu hodowlanego odprowadzane będą na nieutwardzony teren posesji. Jak wynika z raportu, ilość i stężenia ścieków opadowych z obory są niewielkie i zasadniczo nie wpłyną w skali wsi Kąty na jakość wód powierzchniowych. Ilość ścieków bytowych przeznaczonych do wywiezienia na oczyszczalnię nie będzie miała istotnego znaczenia w bilansie gospodarki ściekowej obiektu oczyszczalni i nie wpłynie na pracę jej urządzeń.
Z informacji przedstawionych w raporcie wynika, że funkcjonowanie obory, jak również racjonalne wykorzystanie nawozów naturalnych nie spowoduje pogorszenia stanu czystości wód powierzchniowych i podziemnych. Koncepcja przetrzymywania gnojowicy w szczelnym zbiorniku, sezonowanie i należyte wykorzystanie jako nawóz naturalny, zapewni ochronę wód i ograniczenie odpływu azotu ze źródeł rolniczych. Inwestor przed przystąpieniem do nawożenia użytków rolnych nawozami naturalnymi powinien opracować harmonogram nawożenia, który decyduje o prawidłowym przebiegu procesu nawożenia.
Odpady powstałe w ramach funkcjonowania przedsięwzięcia będą zbierane i składowane na wysypisku śmieci lub poddawane recyklingowi.
Głównymi źródłami hałasu na terenie gospodarstwa będą urządzenie wykorzystywane podczas doju i schładzania mleka oraz maszyny używane do transportu. Analiza akustyczna wykazała, że hałas związany z funkcjonowaniem planowanej inwestycji, ruchem pojazdów czy pracą innych urządzeń, nie przekroczy dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku i nie spowoduje odczuwalnego pogorszenia lokalnych warunków akustycznych, zarówno w porze dziennej i nocnej. Oddziaływanie analizowanego obiektu na tereny chronione, tj. tereny „obcej" zabudowy mieszkalnej praktycznie nie będzie występowało. Poziom natężenia hałasu w odległości występowania najbliższej zabudowy mieszkaniowej nie będzie odróżnialny od panującego na tym terenie tła akustycznego.
Realizacja przedsięwzięcia umożliwi dostosowanie gospodarstwa do wymogów związanych z zachowaniem dobrostanu zwierząt gospodarskich i ochrony środowiska. W związku z tym projektowana rozbudowa zaplecza hodowlanego gospodarstwa rolnego, nie wymaga podejmowania działań technicznych lub organizacyjnych ograniczających oddziaływania akustyczne w stosunku do obszarów chronionych.
Budowa obory i silosu na działce nr 157 położonej we wsi Kąty w obrębie własnego gospodarstwa rolnego i gruntów będących we władaniu inwestora, nie spowoduje zasadniczych zmian w strukturze krajobrazu, poza pozytywnymi zmianami związanymi z rozwojem zieleni towarzyszącej obiektom budowlanym, gdyż teren budowy jest usytuowany w obszarze należącym do krajobrazu wiejskiego zmodyfikowanego przez człowieka. W chwili obecnej teren inwestycji nie przedstawia sobą cennych walorów krajobrazowych, zatem nie wpłynie na pogorszenie walorów wizualnych terenu.
Przedmiotowa inwestycja nie jest przedsięwzięciem stwarzającym zagrożenie wystąpienia poważnej awarii, nie stanowi zagrożenia dla innych użytkowników środowiska oraz istniejącej i planowanej zabudowy, gdyż jak wynika z niniejszego opracowania, przedsięwzięcie realizowane jest w bliskim sąsiedztwie zabudowy zagrodowej i nie spowoduje obniżenia wartości środowiskowych, poza terenem, do którego inwestor posiada tytuł prawny. Nie przewiduje się transgranicznego oddziaływania na środowisko i nie wymaga się tworzenia obszaru ograniczonego użytkowania, ponieważ inwestycja nie będzie oddziaływać transgranicznie.
Po analizie przedłożonego raportu oddziaływania na środowisko, z którego wynika, że planowane zamierzenie inwestycyjne nie będzie miało znaczącego wpływu na stan otaczającego środowiska, postanowiono uzgodnić realizację przedsięwzięcia oraz określono warunki realizacji inwestycji.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży w opinii Nr 56/NZ/2012, pismo znak NZ-4152.3.2012 z dnia 27 kwietnia 2012 roku postanowił zaopiniować ww. przedsięwzięcie i określił warunki realizacji, które zostały uwzględnione w pkt 2 i 3 niniejszej decyzji.
W opinii organu sanitarnego realizacja przedsięwzięcia umożliwi zmechanizowanie obsługi zwierząt oraz poprawi warunki sanitarne produkcji mleka. Nowe obiekty pozwolą na zachowanie wymaganego dobrostanu dotyczącego właściwej wentylacji, oświetlenia oraz wielkości i powierzchni kojców, stanowisk, korytarzy, pomieszczeń sanitarnych.
Pojemność urządzeń zapewni przechowywanie nawozów naturalnych przez okres, co najmniej 6 miesięcy. Wyprodukowane nawozy naturalne będą wykorzystane rolniczo w obrębie własnego gospodarstwa i gruntów dzierżawionych. Budowa obory wpłynie na poprawę stanu sanitarnego w obrębie siedliska i wewnątrz budynków inwentarskich.
Zaopatrzenie w wodę z własnego ujęcia wody (docelowo z projektowanej sieci wodociągowej). Wody opadowe będą odprowadzane powierzchniowo na teren własnej działki. Ścieki sanitarne i porządkowe będą odprowadzane do planowanego żelbetowego szczelnego zbiornika, a następnie sukcesywnie wywożone do oczyszczalni ścieków.
Przed wydaniem decyzji na podstawie art. 10 §1 oraz art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, ze zm.), w związku z art. 79 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.) podano do publicznej wiadomości zawiadomienie o zakończeniu postępowania dowodowego procedury udziału społeczeństwa w postępowaniu w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, w ramach prowadzonej oceny oddziaływania na środowisko zawiadomiono strony, iż zebrano już wystarczające dowody i materiały do wydania decyzji.
Poinformowano również strony o możliwości zapoznania się ze zgromadzoną dokumentacją, jak również możliwością składania wniosków, uwag i żądań do zebranych dowodów i materiałów w terminie do 31 maja 2012 r.
Dnia 31 maja 2012 roku Pan Edward Przestrzelski zam. Kąty 11 ponownie złożył zastrzeżenie w sprawie lokalizacji inwestycji planowanej do realizacji przez Pana Jarosława Rogowskiego.
W odpowiedzi na powyższe pismo Urząd Miejski w Jedwabnem poinformował, że prowadzona procedura określa jedynie środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia, które odnoszą się do całej działki nr 157, nie określa zaś lokalizacji i usytuowania budynku obory i niezbędnej infrastruktury. Szczegółowa koncepcja zagospodarowania działki zostanie określona w projekcie budowlanym na etapie uzyskiwania pozwolenia na budowę. W związku z powyższym sugestie Pana Edwarda Przestrzelskiego będą zasadne na etapie procedury wydawania decyzji o warunkach zabudowy oraz pozwolenia na budowę.
Na terenie objętym przedsięwzięciem nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
Zgodnie z przedłożoną dokumentacją przedsięwzięcie nie będzie powodować ograniczeń w zagospodarowaniu i użytkowaniu terenów sąsiednich. Przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza obszarem podlegającym ochronie.
Przeprowadzona analiza wykazała, iż planowane przedsięwzięcie na etapie realizacji i funkcjonowania nie będzie stanowiło zagrożenia dla środowiska w zakresie gospodarki wodno-ściekowej, gospodarki odpadami oraz warunków aerosanitarnych i akustycznych. Projektowana instalacja nie będzie również oddziaływać negatywnie na zdrowie ludzi oraz faunę i florę. Wykazano jednocześnie, że zarówno docelowe warunki funkcjonowania instalacji, jak i projektowany proces inwestycyjny nie naruszą interesów osób trzecich.
Reasumując należy stwierdzić, iż realizacja i funkcjonowanie obiektu hodowlanego zgodnie z opracowanym raportem, nowoczesnymi rozwiązaniami techniczno-technologicznymi i warunkami określonymi w sentencji niniejszej opinii zminimalizuje zagrożenie dla środowiska przyrodniczego i zdrowia ludzi.
POUCZENIE
Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72, ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.). Wniosek ten powinien zostać złożony nie później niż przed upływem 4 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Termin ten może ulec wydłużeniu o dwa lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w niniejszej decyzji.
Od niniejszej decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży za pośrednictwem Burmistrza Jedwabnego w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. Odwołanie od decyzji powinno zawierać zarzuty odnoszące się do decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Z up. Burmistrza
Sławomir Miciura
Kierownik Referatu
Budownictwa, Inwestycji,
Infrastruktury Komunalnej,
Gospodarki Gruntami
i Ochrony Środowiska
W załączeniu:
1. Charakterystyka przedsięwzięcia – zał. Nr 1 do Decyzji
2. Załącznik graficzny – zał. Nr 2 do Decyzji (mapa ewidencyjna w skali 1:5000 z określeniem obszaru oddziaływania na środowisko).
Otrzymują:
1) Jarosław Rogowski zam. Ks. Anny 8/39, 18-400 Łomża
2) Kazimierz Grzymkowski zam. Kąty 11, 18-423 Przytuły
3) Edward Przestrzelski zam. Kąty 11, 18-423 Przytuły
4) Ireneusz Rogowski zam. Ks. Anny 8/39, 18-400 Łomża
5) Wiesław Milewski zam. Biodry 20, 18-420 Jedwabne
6) Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych, ul. Poznańska 141 B, 18-400 Łomża
7) Józef Rogowski, zam. Kąty 9, 18-423 Przytuły
8) a/a
9) Strony postępowania zawiadamia się poprzez obwieszczenie na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.), w związku z art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.)
Do wiadomości:
1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku
2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży
3. Mieszkańcy (umieszczono na: tablicy ogłoszeń sołectwa Kąty; tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Jedwabnem; stronie internetowej Urzędu)
BIOŚ.6220.1.2012
DECYZJA
O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH
BUDOWA OBORY WOLNOSTANOWISKOWEJ DLA KRÓW O OBSADZIE 85,5 DJP ORAZ BUDOWA SILOSU NA KISZONKĘ ZE ZBIORNIKIEM NA SOKI KISZONKOWE NA DZIAŁCE NR 157 POŁOŻONEJ W OBRĘBIE KĄTY, GM. JEDWABNE
Na podstawie art. 71 ust 2 pkt 2, art. 72 ust. 1 pkt 1, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 77, art. 79, 80 ust.1. art. 82 i 85 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) oraz § 3 ust. 1 pkt 103 lit a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213 poz. 1397), w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2000 roku Nr 98, poz. 1071 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Pana Jarosława Rogowskiego, zam. ul. Ks. Anny 8/39, 18-400 Łomża o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia polegającego na budowie obory wolnostanowiskowej dla krów o obsadzie 85,5 DJP oraz budowie silosu na kiszonkę ze zbiornikiem na soki kiszonkowe na działce nr 157 położonej w obrębie Kąty, gm. Jedwabne
OKREŚLAM
środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie obory wolnostanowiskowej dla krów o obsadzie 85,5 DJP oraz budowie silosu na kiszonkę ze zbiornikiem na soki kiszonkowe na działce nr 157 położonej w obrębie Kąty gm. Jedwabne
1. Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia
Projektowana budowa obory i silosu stanowić będzie integralną część zabudowy zagrodowej funkcjonującego obecnie gospodarstwa rolnego. Powierzchnia zabudowy planowanego przedsięwzięcia wynosić będzie 1139 m2 (obora) i ok. 270 m2 (silos na kiszonkę). Powierzchnia nieruchomości, na której realizowane będzie przedsięwzięcie wynosi 1,62 ha.
Obecnie na bazie istniejących obiektów inwentarskich istnieje możliwość hodowli 40 DJP bydła w systemie chowu mieszanego na głębokiej i płytkiej ściółce. Planowana budowa obory i obiektów towarzyszących pozwoli na zwiększenie obsady w gospodarstwie do 85,5 DJP. Obora przeznaczona będzie dla krów mlecznych, krów zasuszonych, jałówek cielnych i jałówek do roku w systemie wolnostanowiskowym, bezściółkowym oraz w części ściółkowej dla cieląt.
Realizacja przedsięwzięcia umożliwi zmechanizowanie obsługi zwierząt oraz poprawi warunki sanitarne produkcji mleka. Nowe obiekty pozwolą na zachowanie wymaganego dobrostanu dotyczącego właściwej wentylacji, oświetlenia oraz wielkości i powierzchni kojców, stanowisk, korytarzy, pomieszczeń sanitarnych.
Wyprodukowane nawozy naturalne będą przechowywane w szczelnym zbiorniku wewnątrz budynku o pojemności 1100 m3 i wywożone 2 razy w roku na pole.
Zaplanowano również silos na kiszonkę o pojemności 445,5 m3 ze zbiornikiem na soki kiszonkowe.
Teren obejmujący planowane przedsięwzięcie nie posiada miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Planowane przedsięwzięcie zrealizowane będzie na działce nr 157 położonej w obrębie wsi Kąty gm. Jedwabne, powiat łomżyński, województwo podlaskie.
Charakterystykę przedsięwzięcia przedstawiono w załączniku Nr 1 oraz w załączniku graficznym Nr 2 do niniejszej decyzji.
2. Warunki wykorzystywania terenu w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich
Na etapie realizacji przedsięwzięcia należy zapewnić właściwą organizację robót oraz przestrzegać ogólnie obowiązujących zasad:
1. Okres budowy ograniczyć do niezbędnego minimum.
2. Roboty ziemne i budowlane należy prowadzić w porze dziennej (tj. w godz. 6-22), w sposób minimalizujący uciążliwość dla środowiska i mieszkańców.
3. Pracujący na budowie sprzęt mechaniczny może poruszać się tylko w obrębie działki inwestora.
4. Zabezpieczyć sprzęt budowlany przed wyciekiem substancji ropopochodnych do środowiska gruntowo-wodnego.
5. Podczas prowadzenia prac budowlanych należy przestrzegać zasad ochrony wód przed substancjami używanymi przy budowie (paliwa i oleje używane do maszyn budowlanych).
6. Nie dopuszczać do zanieczyszczenia wód powierzchniowych, podziemnych i powierzchni gleby odchodami zwierzęcymi.
7. Zapewnić właściwe i zgodne z przepisami gospodarowanie odpadami poprzez minimalizację ich ilości, selektywne magazynowane w wydzielonych miejscach w sposób zabezpieczający środowisko wodno-gruntowe przed ewentualnymi zanieczyszczeniami oraz przekazywanie odpadów podmiotom posiadającym wymagane prawem zezwolenia w zakresie gospodarki odpadami.
8. Nie składować odpadów w obniżeniach terenowych.
9. Ścieki sanitarne i porządkowe ze zlewni mleka i pomieszczenia sanitarnego należy retencjonować w zakrytym szczelnym zbiorniku i sukcesywnie wywozić do oczyszczalni ścieków. Wody opadowo-roztopowe z dachu obiektu hodowlanego odprowadzać na teren posesji.
10. Zapewnić właściwe warunki sanitarne wewnątrz obiektu hodowlanego i w bezpośrednim jego otoczeniu (bieżąca dezynfekcja i dezynsekcja pomieszczeń).
11. Przy budowie zbiornika na gnojówkę zastosować należy środek wodoszczelny.
12. Zapewnić właściwe warunki magazynowania i gospodarowania nawozami naturalnymi, szczególnie w okresach uniemożliwiających jej bezpośrednie zagospodarowanie na użytki rolne,
13. Gnojowicę pochodzącą z chowu bydła należy gromadzić w szczelnym zbiorniku o pojemności pozwalającej na jej przetrzymywanie przez okres 6 miesięcy, a następnie wykorzystać jako nawóz naturalny zgodnie z zaleceniami Dyrektywy Rady z dnia 12 grudnia 1991r. dotyczącej ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego (91/676/EWG).
14. Nawożenie gruntów rolnych odchodami zwierzęcymi należy prowadzić w sposób racjonalny, nie stwarzający zagrożenia dla zdrowia ludzi, zwierząt i dla środowiska.
15. Zastosowana metoda chowu musi być zgodna z zasadami minimalizującymi uciążliwości zapachowe.
16. Po zakończeniu robót budowlanych, teren inwestycji należy uporządkować i zagospodarować, wskazane jest utworzenie wokół obiektu naturalnych wysokich pasów izolacyjnych oraz zastosowanie na ogrodzeniach trwałych roślin pnących.
17. Inwestycja nie może spowodować zwiększenia hałasu, emisji zanieczyszczeń pyłowych i gazowych ponad obowiązujące normy.
Teren przedsięwzięcia położony jest poza obszarami ochrony przyrody w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (tekst jednolity z 2009 roku Nr 151, poz. 1220 ze zm.) Najbliższe przedsięwzięciu obszary ochrony przyrody: Biebrzański Park Narodowy i obszary Natura 2000 (OSO Ostoja Biebrzańska PLB200006 i SOO Dolina Biebrzy PLH200008) położone są w odległości około 3 km w kierunku wschodnim.
Teren inwestycji nie jest objęty prawną formą ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej w rozumieniu ustawy z dnia 23 lipca 2003 roku o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 ze zm.).
3. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust.1, w szczególności w projekcie budowlanym
W dokumentacji wymaganej do wydania decyzji o warunkach zabudowy należy uwzględnić następujące wymagania dotyczące ochrony środowiska:
1. Zbiornik na gnojowicę zlokalizowany w planowanym budynku obory musi być szczelny, wykonany z betonu z dodatkiem środka wodoszczelnego, a wnętrze nie nasiąkliwe i odporne na działania kwasów i zasad. Przy odbiorze robót budowlanych przedstawić atest na beton konstrukcyjny i na materiały izolacyjne,
2. Posadzkę obory wykonać z betonu żwirowego B20, na podkładzie żużlobetonu i podsypce pospółkowej. W dokumentacji podać technologię wykonania betonów wodoszczelnych,
3. Zapewnić wentylację grawitacyjną w projektowanym budynku poprzez wykonanie szczelin wentylacyjnych nawiewnych pod okapem, oraz wywiewnych w świetliku kalenicowym.
4. Odpady do czasu ich odbioru przez firmy specjalistyczne magazynować selektywnie w miejscu oznaczonym od strony działki nr 157 nasadzić pas zieleni wysokiej, zwartej.
5. Zaleca się opracowanie przez Inwestora przed przystąpieniem do nawożenia użytków rolnych nawozami naturalnymi harmonogramu nawożenia, uwzględniającego:
- wysokość dawek nawozowych na poszczególne rodzaje upraw,
- żyzność gleby,
- warunki klimatyczne,
- nawodnienie,
- zagospodarowanie gruntów, systemy płodozmianu oraz prowadzenie kart dokumentacyjnych poszczególnych pól i roślin, informujących o zastosowanych dawkach nawozów mineralnych, organicznych, a przede wszystkim nawozów naturalnych.
4. Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych, w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku – Prawo ochrony środowiska
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 9 kwietnia 2002 roku w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku wystąpienia awarii lub zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. nr 58, poz. 535, ze zm.), przedmiotowe przedsięwzięcie nie jest zakładem o zwiększonym ryzyku wystąpienia awarii, ani też zakładem o dużym ryzyku.
5. Wymogi w zakresie ograniczania transgranicznego oddziaływania na środowisko w odniesieniu do przedsięwzięć, dla których przeprowadzono postępowanie w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko
Dla planowanego przedsięwzięcia ze względu na znaczną odległość od granicy państwowej z Białorusią – około 100 km oraz z Rosją i Litwą – około 120 km oraz z uwagi na lokalny zasięg, wyklucza się możliwość transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Dla planowanego przedsięwzięcia nie przeprowadzono postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko.
6. Kompensacja przyrodnicza
Zgodnie z opracowanym raportem oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia realizacja i funkcjonowanie planowanej obory oraz urządzeń infrastruktury rolniczej po uwzględnieniu w projekcie technicznym wymagań ochrony środowiska określonych w dokumencie nie spowoduje uciążliwości i zagrożeń środowiska i zdrowia ludzi. Z tego też względu realizacja przedsięwzięcia nie wymaga dokonania kompensacji przyrodniczej rozumianej jako wyrównanie strat dokonanych w środowisku, przez realizację przedmiotowego przedsięwzięcia i zachowanie walorów krajobrazowych obszaru.
7. Zapobieganie, ograniczanie oraz monitorowanie oddziaływania przedsięwzięcia
Ze względu na powstawanie znacznych ilości odchodów zwierzęcych, zwłaszcza gnojowicy zawierającej wysoki ładunek zanieczyszczeń organicznych i bakteriologicznych stwarzających możliwość zagrożenia czystości wód, w celu zminimalizowania oddziaływania proponuje się uwzględnienie w pracach projektowych i wykonawczych następujących działań:
- w celu wyeliminowania przesiąków do wód i gruntu zbiorniki na odchody płynne muszą być szczelne i nieprzepuszczalne, należy zastosować środki hydroizolacyjne;
- inwestor zabezpieczy odpowiednią powierzchnię gruntów do rolniczego wykorzystania wyprodukowanych nawozów naturalnych.
Nie zachodzi potrzeba przeprowadzania okresowego monitoringu środowiska w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia.
8. Stwierdzenia konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania
Uwzględniając położenie przedsięwzięcia w strefie zabudowy zagrodowej oraz ograniczenie jego oddziaływania do granic nieruchomości inwestora, nie zachodzi konieczność utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania.
UZASADNIENIE
W dniu 13.02.2012 roku Pan Jarosław Rogowski, zam. ul. Ks. Anny 8/39, 18-400 Łomża wystąpił do Burmistrza Jedwabnego o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia polegającego na budowie obory wolnostanowiskowej dla krów o obsadzie 85,5 DJP oraz budowie silosu na kiszonkę ze zbiornikiem na soki kiszonkowe na działce nr 157 położonej w obrębie Kąty, gm. Jedwabne.
Do wniosku dołączono 3 egzemplarze karty informacyjnej przedsięwzięcia wraz z jej zapisem w formie elektronicznej, poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej w skali 1:5000 obejmującej obszar, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, kopię mapy do celów projektowych w skali 1:500 oraz wypis z ewidencji gruntów obejmujący przewidywany teren oraz wypisy działek sąsiednich.
Na podstawie art. 61 § 1 Kpa zawiadomiono strony o wszczęciu postępowania administracyjnego informując jednocześnie o możliwości zapoznania się ze złożonym wnioskiem oraz o możliwości składania ewentualnych uwag i zastrzeżeń.
W trakcie postępowania administracyjnego oceniono w/w uwarunkowania i ustalono, że planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie budynku obory wolnostanowiskowej dla krów o obsadzie 85,5 DJP oraz budowy silosu na kiszonkę ze zbiornikiem na soki kiszonkowe na działce nr 157 położonej w obrębie wsi Kąty. Obecnie obsada krów w gospodarstwie Inwestora wynosi 36,5 DJP. Hodowla bydła odbywa się w starym budynku gospodarczym w systemie uwiązowym na głębokiej ściółce, gdzie obornik usuwany jest okresowo.
Planowane przedsięwzięcie stanowić będzie samodzielnie funkcjonujący obiekt w istniejącym gospodarstwie rolnym. Będzie to budynek dwuspadowy ze świetlikiem kalenicowym, wentylacja obory grawitacyjna - nawiewowe szczeliny podokapowe oraz system uchylnych szczelin wylotowych w kalenicy dachu. Planowana jest budowa obory dla bydła w systemie wolnostanowiskowym, bezściółkowym dla krów mlecznych, krów zasuszonych, jałówek cielnych i jałówek do 12 m-cy i w części ściółkowej dla cieląt. Po zrealizowaniu przedsięwzięcia gnojowica składowana będzie w projektowanym wewnętrznym zbiorniku na gnojowicę o pojemności ok. 1100 m3. Zaplanowano również silos na kiszonkę ze zbiornikiem na soki kiszonkowe, pojemność silosu 445,5 m3.
Obora będzie służyć w gospodarstwie rolnym do hodowli bydła mlecznego, głównie do produkcji mleka oraz hodowli cieląt i jałówek z przeznaczeniem na rekonstrukcje stada.
Teren, na którym planowana jest realizacja obory użytkowany jest jako działka zabudowy zagrodowej. Działki sąsiednie od strony zachodniej o nr 156/6 użytkowana są rolniczo, działka o nr 156/4 to zabudowa zagrodowa i od strony wschodniej działka o nr 158 użytkowana jest rolniczo i jako zabudowa zagrodowa.
Planowane przedsięwzięcie zgodnie z art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 roku Nr 199 poz. 1227 ze zm.) oraz § 3 ust. 1 pkt 103 lit. a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397), zostało zakwalifikowane do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których zgodnie z art. 64 ust. 1 w/w ustawy, obowiązek przeprowadzenia oddziaływania na środowisko stwierdza się po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego.
Na podstawie art. 64 ust. 1 przedmiotowej ustawy organ prowadzący postępowanie pismem znak: BIOŚ.6220.1.2012 z dnia 17 lutego 2012 roku, wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydziału Spraw Terenowych w Łomży oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży w sprawie wydania opinii, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych w Łomży postanowieniem nr WST II.4240.32.2012.MD z dnia 24 lutego 2012 roku (data wpływu: 27.02.2012r.) wyraził opinię o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i opowiedział się za sporządzeniem raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko wg art. 66 z pominięciem ust. 1 pkt 4, 13 i 16 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 roku Nr 199 poz. 1227 ze zm.).
Ponadto stwierdzono, że koncentracja chowu zwierząt w projektowanej skali może stworzyć zakłócenia oraz zmiany środowiska. Realizacja przedsięwzięcia wiąże się z emisją zanieczyszczeń i hałasu oraz występowania innych uciążliwości; co może spowodować odczuwalne pogorszenie stanu jakości otaczającego środowiska przyrodniczego. Zwiększy się ilość emitowanych specyficznych zanieczyszczeń mikrobiologicznych, które mogą spowodować odczuwalne pogorszenie warunków aerosanitarnych. Ze względu na usytuowanie inwestycji w sąsiedztwie zabudowy zagrodowej wsi Kąty istnieje prawdopodobieństwo kumulowania się oddziaływań. Duża produkcja nawozów naturalnych (obornik, gnojówka, gnojowica) stwarza zagrożenie środowisku gruntowo-wodnemu.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży w opinii Nr 30/NZ/2012 z dnia 29 lutego 2012 roku (data wpływu 05.03.2012r.) również stwierdził potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowej inwestycji. Przeprowadzenie oceny ma na celu ustalenie przewidywanego oddziaływania w/w przedsięwzięcia na środowisko i zdrowie ludzi a przede wszystkim na:
- jakość powietrza (emisja zanieczyszczeń tj. amoniak i siarkowodór),
- klimat akustyczny,
- gospodarkę wodno-ściekową,
- gospodarkę odpadami.
W celu zidentyfikowania możliwego bezpośredniego i pośredniego wpływu inwestycji na środowisko, zdrowie i warunki życia ludzi, dobra materialne oraz wzajemne oddziaływanie między tymi elementami dokonano analizy parametrów przedsięwzięcia określonych w art. 63 ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008r.
- rodzaj i skalę przedsięwzięcia, które z racji charakteru pociąga za sobą pogorszenia warunków aerosanitarnych, akustycznych oraz zagrożenia jakości powietrza i jakości wód oraz negatywnego oddziaływania na ludzi,
- wykorzystanie zasobów naturalnych - prognozuje się wykorzystanie normatywnych wielkości w zakresie zużycia wody, materiałów, paliw oraz energii. Wszelkie zużyte surowce będą wykorzystywane zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami.
- nakładanie się oddziaływań,
- możliwość zwiększenia rodzaju i ilości zanieczyszczeń w stosunku do stanu obecnego, zwiększenie emisji hałasu oraz zagrożenia jakości powietrza i jakości wód oraz negatywnego oddziaływania na ludzi. Najbardziej uciążliwe będą tu zanieczyszczenia odorowe (amoniak, siarkowodór, merkaptany).
- usytuowanie przedsięwzięcia - powierzchnia użytkowa planowanego obiektu do 1115 m3.
Organ po przeanalizowaniu dokumentów oraz uzyskaniu opinii pomocniczych i posiadanych materiałów stwierdził, że istnieje potencjalna możliwość negatywnego oddziaływania na środowisko w/w przedsięwzięcia, natomiast posiadamy materiał dowodowy nie wystarcza do określenia wielkości i wpływu oddziaływania.
Po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży oraz zgodnie z wymogami art. 63, ust. 2 ustawy dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, postanowieniem z dnia 14 marca 2012 roku (pismo nr BIOŚ.6220.1.2012), Burmistrz Jedwabnego nałożył obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia. Jednocześnie organ prowadzący postępowanie zobowiązał inwestora do opracowania raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko zgodnie z art. 66 przedmiotowej ustawy, odstępując od wymagań ust. 1 pkt 4, 13, 16 przedmiotowej ustawy, ze szczególnym zwróceniem uwagi na:
- opis planowanego przedsięwzięcia, a w szczególności: charakterystykę całego przedsięwzięcia i warunki użytkowania terenu w fazie budowy i eksploatacji lub użytkowania, główne cechy charakterystyczne procesów produkcyjnych oraz przewidywane rodzaje i ilości zanieczyszczeń, wynikające z funkcjonowania planowanego przedsięwzięcia,
- opis elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, w tym elementów środowiska objętych ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody,
- opis istniejących w sąsiedztwie lub w bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia zabytków chronionych na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami,
- opis analizowanych wariantów, w tym: wariantu proponowanego przez wnioskodawcę oraz racjonalnego wariantu alternatywnego, wariantu najkorzystniejszego dla środowiska wraz z uzasadnieniem ich wyboru,
- określenie przewidywanego oddziaływania na środowisko analizowanych wariantów, w tym również w przypadku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, a także możliwego transgranicznego oddziaływania na środowisko,
- uzasadnienie proponowanego przez wnioskodawcę wariantu, ze wskazaniem jego oddziaływania na środowisko, w szczególności na: ludzi, rośliny, zwierzęta, grzyby i siedliska przyrodnicze, wodę i powietrze, powierzchnię ziemi, z uwzględnieniem ruchów masowych ziemi, klimat i krajobraz, dobra materialne, zabytki i krajobraz kulturowy, objęte istniejącą dokumentacją, w szczególności rejestrem lub ewidencją zabytków, oraz wzajemne oddziaływanie między ww. elementami,
- opis metod prognozowania zastosowanych przez wnioskodawcę oraz opis przewidywanych znaczących oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na środowisko, obejmujący bezpośrednie, pośrednie, wtórne, skumulowane, krótko-, średnio- i długoterminowe, stałe i chwilowe oddziaływania na środowisko, wynikające z istnienia przedsięwzięcia, wykorzystywania zasobów środowiska lub emisji,
- opis przewidywanych działań mających na celu zapobieganie, ograniczanie lub kompensację przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko, w szczególności na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru,
- wskazanie, czy dla planowanego przedsięwzięcia jest konieczne ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania oraz określenie granic takiego obszaru (na poświadczonej przez właściwy organ kopii mapy ewidencyjnej), ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobów korzystania z nich,
- przedstawienie zagadnień w formie kartograficznej w skali odpowiadającej przedmiotowi i szczegółowości analizowanych w raporcie zagadnień oraz umożliwiającej kompleksowe przedstawienie przeprowadzonych analiz oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;
- analizę możliwych konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem;
- wskazanie trudności wynikających z niedostatków techniki lub luk we współczesnej wiedzy, jakie napotkano opracowując raport,
- streszczenie w języku niespecjalistycznym informacji zawartych w raporcie, w odniesieniu do każdego elementu raportu,
- nazwisko osoby lub osób sporządzających raport,
- źródła informacji stanowiące podstawę do sporządzenia raportu;
- raport powinien uwzględniać oddziaływanie przedsięwzięcia na etapach jego realizacji, eksploatacji lub użytkowania oraz likwidacji.
Jednocześnie Burmistrz Jedwabnego postanowieniem z dnia 14 marca 2012 roku zawiesił postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej dla planowanego przedsięwzięcia. do czasu przedłożenia przez wnioskodawcę raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Zgodnie z postanowieniem w marcu opracowano raport o oddziaływaniu na środowisko przedsięwzięcia pn. „Budowa obory wolnostanowiskowej dla krów o obsadzie 85,5 DJP oraz budowa silosu na kiszonkę ze zbiornikiem na soki kiszonkowe” (autorzy opracowania - M. Zdrodowski, T. Kruszewski).
W dniu 19.03.2012 r. Pan Kazimierz Grzymkowski, zam. Kąty 11, 18-423 Przytuły i Pan Edward Przestrzelski, zam. Kąty 11, 18-423 Przytuły w związku z otrzymanym postanowieniem Burmistrza Jedwabnego z dnia 14.03.2012 roku zwrócili się odrębnymi pismami do Urzędu Miejskiego w Jedwabnem, w których upomnieli się o możliwość aktywnego udziału w toczącym się postępowaniu administracyjnym.
Zgodnie z art. 61 § 1 kpa wszystkie strony postępowania biorą udział w postępowaniu i są informowane o wszystkich czynnościach na każdym etapie postępowania – tak tez było i w tym przypadku.
W dniu 20.04.2012r. Pan Edward Przestrzelski, zam. Kąty 11 zgłosił sprzeciw podyktowany obawą przed zanieczyszczeniem wód gruntowych oraz sprzeciw dotyczący lokalizacji budynku.
Odpowiadając na powyższe pismo Urząd Miejski w Jedwabnem w piśmie z dnia 25.04.2012r. poinformował, że w ramach prowadzonego postępowania administracyjnego została przeprowadzona ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i został sporządzony raport.
Sprzeciw podyktowany obawą przed zanieczyszczeniem wód gruntowych znalazł odzwierciedlenie w postanowieniu Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, który uzgodnił realizację przedsięwzięcia pod odpowiednimi warunkami:
- podczas prowadzenia prac budowlanych należy przestrzegać zasad ochrony wód przed substancjami używanymi przy budowie (paliwa i oleje używane do maszyn budowlanych),
- nie dopuszczać do zanieczyszczenia wód powierzchniowych, podziemnych i powierzchni gleby odchodami zwierzęcymi,
- ścieki sanitarne i porządkowe ze zlewni mleka i pomieszczenia sanitarnego należy retencjonować w zakrytym szczelnym zbiorniku i sukcesywnie wywozić do oczyszczalni ścieków,
- przy budowie zbiornika na gnojówkę zastosować należy środek wodoszczelny,
- gnojowicę pochodzącą z chowu bydła należy gromadzić w szczelnym zbiorniku.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska po analizie informacji wynikających z raportu, stwierdził, że funkcjonowanie obory, jak również racjonalne wykorzystanie nawozów naturalnych nie spowoduje pogorszenia stanu czystości wód powierzchniowych i podziemnych. Koncepcja przetrzymywania gnojowicy w szczelnym zbiorniku, sezonowe i należyte wykorzystanie jako nawóz naturalny zapewni ochronę wód i ograniczenie odpływu azotu ze źródeł rolniczych.
Ponadto poinformowano Pana Edwarda Przestrzelskiego, że toczące się postępowanie ma na celu określenie oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz określenie warunków tej realizacji eliminujących jakiekolwiek negatywne oddziaływanie.Natomiast zagospodarowanie terenu, lokalizacja budynku i niezbędnej infrastruktury oraz zachowanie odpowiednich odległości zostanie określone w decyzji o pozwoleniu na budowę wydawanej przez Starostę Łomżyńskiego po uzyskaniu decyzji środowiskowej i decyzji o warunkach zabudowy.
Burmistrz Jedwabnego pismem z dnia 2 kwietnia 2012 roku, znak: BIOŚ.6220.1.2012, zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych w Łomży oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży z prośbą o uzgodnienie warunków realizacji ww. przedsięwzięcia polegającego na budowie obory wolnostanowiskowej dla krów o obsadzie 85,5 DJP oraz budowie silosu na kiszonkę ze zbiornikiem na soki kiszonkowe, na terenie obejmującym działkę nr 157 w zabudowie zagrodowej wsi Kąty, gm. Jedwabne, pow. łomżyński, woj. podlaskie.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych w Łomży uzgodnił realizację przedsięwzięcia i określił warunki realizacji, które w całości zostały uwzględnione w pkt 2 i 3 niniejszej decyzji.
Zdaniem RDOŚ przedsięwzięcie jest zlokalizowane poza obszarami podlegającymi ochronie na podstawie ustawy z dnia 16.04.2004r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880 ze zm.). Najbliżej położonym obszarem chronionym jest obszar specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 „Ostoja Biebrzańska" (PLB 200006), wyznaczony rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 12 stycznia 2011r. w sprawie obszarów specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 (Dz. U. Nr 25, poz. 133) oraz specjalny obszar ochrony siedlisk „Dolina Biebrzy" (kod PLH 200008) zatwierdzony przez KE, położone w kierunku wschodnim.
W toku prowadzonego postępowania administracyjnego, na podstawie informacji zawartych w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko określono warunki realizacji inwestycji, zapewniające ochronę środowiska.
Źródłem ciągłej emisji zanieczyszczeń chemicznych, pyłowych, mikrobiologicznych i odorowych z ferm hodowlanych do atmosfery są głównie ich systemy wentylacyjne i grzewcze. Budynek inwentarski nie będzie ogrzewany, nie będzie więc dochodziło do zorganizowanej emisji do powietrza zanieczyszczeń powstających w wyniku energetycznego spalania paliw. Aby zachować odpowiedni klimat, gwarantujący właściwy rozwój i przyrost masy użytkowej zwierząt, obora zostanie wentylowana systemem szczelin wentylacyjnych nawiewnych pod okapem, oraz wywiewnych w świetliku kalenicowym. Innym źródłem zanieczyszczeń powietrza będą pojazdy mechaniczne poruszające się w obrębie analizowanej nieruchomości.
Zaproponowany sposób wentylacji nie będzie stanowił zagrożenia dla środowiska w zakresie rodzaju i ilości emitowanych zanieczyszczeń specyficznych, stanowiących w większości związki organiczne i ich pochodne oraz zanieczyszczenia odorowe. Ilości zanieczyszczeń technologicznych stosunkowo niewielkie, nie spowodują odczuwalnego pogorszenia lokalnych warunków aerosanitarnych. Wartości stężeń krótkookresowych i średniorocznych zanieczyszczeń będą znacznie niższe od obowiązujących wartości stężeń dopuszczalnych określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 05.12.2002r. w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. Nr 1 poz. 12 z 2003r.). W związku z tym, że najbardziej uciążliwa jest emisja amoniaku, wskazane jest utworzenie pasów izolacyjnych oraz zastosowanie na ogrodzeniach trwałych roślin pnących, co ograniczy uciążliwości zapachowe dla okolicznych mieszkańców, a tym samym zminimalizuje możliwe konflikty społeczne związane z tą emisją. Przeprowadzona analiza poziomu emisji ww. zanieczyszczeń wykazuje, że powodowane nią stężenia emisyjne w otoczeniu gospodarstwa nie przekroczą obowiązujących wartości granicznych.
Z uwagi na fakt, iż przedsięwzięcie realizowane na terenie gospodarstwa rolnego, specjalizującego się hodowlą bydła mlecznego i produkcją mleka, zapotrzebowanie w wodę oraz sposób odprowadzania ścieków nie zmieni się. Woda pobierana będzie z własnego ujęcia wody (docelowo z projektowanej sieci wodociągowej), ścieki zaś odprowadzane do szczelnego bezodpływowego zbiornika i sukcesywnie wywożone do pobliskiej oczyszczalni ścieków. Wody opadowo-roztopowe z dachu obiektu hodowlanego odprowadzane będą na nieutwardzony teren posesji. Jak wynika z raportu, ilość i stężenia ścieków opadowych z obory są niewielkie i zasadniczo nie wpłyną w skali wsi Kąty na jakość wód powierzchniowych. Ilość ścieków bytowych przeznaczonych do wywiezienia na oczyszczalnię nie będzie miała istotnego znaczenia w bilansie gospodarki ściekowej obiektu oczyszczalni i nie wpłynie na pracę jej urządzeń.
Z informacji przedstawionych w raporcie wynika, że funkcjonowanie obory, jak również racjonalne wykorzystanie nawozów naturalnych nie spowoduje pogorszenia stanu czystości wód powierzchniowych i podziemnych. Koncepcja przetrzymywania gnojowicy w szczelnym zbiorniku, sezonowanie i należyte wykorzystanie jako nawóz naturalny, zapewni ochronę wód i ograniczenie odpływu azotu ze źródeł rolniczych. Inwestor przed przystąpieniem do nawożenia użytków rolnych nawozami naturalnymi powinien opracować harmonogram nawożenia, który decyduje o prawidłowym przebiegu procesu nawożenia.
Odpady powstałe w ramach funkcjonowania przedsięwzięcia będą zbierane i składowane na wysypisku śmieci lub poddawane recyklingowi.
Głównymi źródłami hałasu na terenie gospodarstwa będą urządzenie wykorzystywane podczas doju i schładzania mleka oraz maszyny używane do transportu. Analiza akustyczna wykazała, że hałas związany z funkcjonowaniem planowanej inwestycji, ruchem pojazdów czy pracą innych urządzeń, nie przekroczy dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku i nie spowoduje odczuwalnego pogorszenia lokalnych warunków akustycznych, zarówno w porze dziennej i nocnej. Oddziaływanie analizowanego obiektu na tereny chronione, tj. tereny „obcej" zabudowy mieszkalnej praktycznie nie będzie występowało. Poziom natężenia hałasu w odległości występowania najbliższej zabudowy mieszkaniowej nie będzie odróżnialny od panującego na tym terenie tła akustycznego.
Realizacja przedsięwzięcia umożliwi dostosowanie gospodarstwa do wymogów związanych z zachowaniem dobrostanu zwierząt gospodarskich i ochrony środowiska. W związku z tym projektowana rozbudowa zaplecza hodowlanego gospodarstwa rolnego, nie wymaga podejmowania działań technicznych lub organizacyjnych ograniczających oddziaływania akustyczne w stosunku do obszarów chronionych.
Budowa obory i silosu na działce nr 157 położonej we wsi Kąty w obrębie własnego gospodarstwa rolnego i gruntów będących we władaniu inwestora, nie spowoduje zasadniczych zmian w strukturze krajobrazu, poza pozytywnymi zmianami związanymi z rozwojem zieleni towarzyszącej obiektom budowlanym, gdyż teren budowy jest usytuowany w obszarze należącym do krajobrazu wiejskiego zmodyfikowanego przez człowieka. W chwili obecnej teren inwestycji nie przedstawia sobą cennych walorów krajobrazowych, zatem nie wpłynie na pogorszenie walorów wizualnych terenu.
Przedmiotowa inwestycja nie jest przedsięwzięciem stwarzającym zagrożenie wystąpienia poważnej awarii, nie stanowi zagrożenia dla innych użytkowników środowiska oraz istniejącej i planowanej zabudowy, gdyż jak wynika z niniejszego opracowania, przedsięwzięcie realizowane jest w bliskim sąsiedztwie zabudowy zagrodowej i nie spowoduje obniżenia wartości środowiskowych, poza terenem, do którego inwestor posiada tytuł prawny. Nie przewiduje się transgranicznego oddziaływania na środowisko i nie wymaga się tworzenia obszaru ograniczonego użytkowania, ponieważ inwestycja nie będzie oddziaływać transgranicznie.
Po analizie przedłożonego raportu oddziaływania na środowisko, z którego wynika, że planowane zamierzenie inwestycyjne nie będzie miało znaczącego wpływu na stan otaczającego środowiska, postanowiono uzgodnić realizację przedsięwzięcia oraz określono warunki realizacji inwestycji.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży w opinii Nr 56/NZ/2012, pismo znak NZ-4152.3.2012 z dnia 27 kwietnia 2012 roku postanowił zaopiniować ww. przedsięwzięcie i określił warunki realizacji, które zostały uwzględnione w pkt 2 i 3 niniejszej decyzji.
W opinii organu sanitarnego realizacja przedsięwzięcia umożliwi zmechanizowanie obsługi zwierząt oraz poprawi warunki sanitarne produkcji mleka. Nowe obiekty pozwolą na zachowanie wymaganego dobrostanu dotyczącego właściwej wentylacji, oświetlenia oraz wielkości i powierzchni kojców, stanowisk, korytarzy, pomieszczeń sanitarnych.
Pojemność urządzeń zapewni przechowywanie nawozów naturalnych przez okres, co najmniej 6 miesięcy. Wyprodukowane nawozy naturalne będą wykorzystane rolniczo w obrębie własnego gospodarstwa i gruntów dzierżawionych. Budowa obory wpłynie na poprawę stanu sanitarnego w obrębie siedliska i wewnątrz budynków inwentarskich.
Zaopatrzenie w wodę z własnego ujęcia wody (docelowo z projektowanej sieci wodociągowej). Wody opadowe będą odprowadzane powierzchniowo na teren własnej działki. Ścieki sanitarne i porządkowe będą odprowadzane do planowanego żelbetowego szczelnego zbiornika, a następnie sukcesywnie wywożone do oczyszczalni ścieków.
Przed wydaniem decyzji na podstawie art. 10 §1 oraz art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, ze zm.), w związku z art. 79 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.) podano do publicznej wiadomości zawiadomienie o zakończeniu postępowania dowodowego procedury udziału społeczeństwa w postępowaniu w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, w ramach prowadzonej oceny oddziaływania na środowisko zawiadomiono strony, iż zebrano już wystarczające dowody i materiały do wydania decyzji.
Poinformowano również strony o możliwości zapoznania się ze zgromadzoną dokumentacją, jak również możliwością składania wniosków, uwag i żądań do zebranych dowodów i materiałów w terminie do 31 maja 2012 r.
Dnia 31 maja 2012 roku Pan Edward Przestrzelski zam. Kąty 11 ponownie złożył zastrzeżenie w sprawie lokalizacji inwestycji planowanej do realizacji przez Pana Jarosława Rogowskiego.
W odpowiedzi na powyższe pismo Urząd Miejski w Jedwabnem poinformował, że prowadzona procedura określa jedynie środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia, które odnoszą się do całej działki nr 157, nie określa zaś lokalizacji i usytuowania budynku obory i niezbędnej infrastruktury. Szczegółowa koncepcja zagospodarowania działki zostanie określona w projekcie budowlanym na etapie uzyskiwania pozwolenia na budowę. W związku z powyższym sugestie Pana Edwarda Przestrzelskiego będą zasadne na etapie procedury wydawania decyzji o warunkach zabudowy oraz pozwolenia na budowę.
Na terenie objętym przedsięwzięciem nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
Zgodnie z przedłożoną dokumentacją przedsięwzięcie nie będzie powodować ograniczeń w zagospodarowaniu i użytkowaniu terenów sąsiednich. Przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza obszarem podlegającym ochronie.
Przeprowadzona analiza wykazała, iż planowane przedsięwzięcie na etapie realizacji i funkcjonowania nie będzie stanowiło zagrożenia dla środowiska w zakresie gospodarki wodno-ściekowej, gospodarki odpadami oraz warunków aerosanitarnych i akustycznych. Projektowana instalacja nie będzie również oddziaływać negatywnie na zdrowie ludzi oraz faunę i florę. Wykazano jednocześnie, że zarówno docelowe warunki funkcjonowania instalacji, jak i projektowany proces inwestycyjny nie naruszą interesów osób trzecich.
Reasumując należy stwierdzić, iż realizacja i funkcjonowanie obiektu hodowlanego zgodnie z opracowanym raportem, nowoczesnymi rozwiązaniami techniczno-technologicznymi i warunkami określonymi w sentencji niniejszej opinii zminimalizuje zagrożenie dla środowiska przyrodniczego i zdrowia ludzi.
POUCZENIE
Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72, ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.). Wniosek ten powinien zostać złożony nie później niż przed upływem 4 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Termin ten może ulec wydłużeniu o dwa lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w niniejszej decyzji.
Od niniejszej decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży za pośrednictwem Burmistrza Jedwabnego w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. Odwołanie od decyzji powinno zawierać zarzuty odnoszące się do decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Z up. Burmistrza
Sławomir Miciura
Kierownik Referatu
Budownictwa, Inwestycji,
Infrastruktury Komunalnej,
Gospodarki Gruntami
i Ochrony Środowiska
W załączeniu:
1. Charakterystyka przedsięwzięcia – zał. Nr 1 do Decyzji
2. Załącznik graficzny – zał. Nr 2 do Decyzji (mapa ewidencyjna w skali 1:5000 z określeniem obszaru oddziaływania na środowisko).
Otrzymują:
1) Jarosław Rogowski zam. Ks. Anny 8/39, 18-400 Łomża
2) Kazimierz Grzymkowski zam. Kąty 11, 18-423 Przytuły
3) Edward Przestrzelski zam. Kąty 11, 18-423 Przytuły
4) Ireneusz Rogowski zam. Ks. Anny 8/39, 18-400 Łomża
5) Wiesław Milewski zam. Biodry 20, 18-420 Jedwabne
6) Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych, ul. Poznańska 141 B, 18-400 Łomża
7) Józef Rogowski, zam. Kąty 9, 18-423 Przytuły
8) a/a
9) Strony postępowania zawiadamia się poprzez obwieszczenie na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.), w związku z art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.)
Do wiadomości:
1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku
2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży
3. Mieszkańcy (umieszczono na: tablicy ogłoszeń sołectwa Kąty; tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Jedwabnem; stronie internetowej Urzędu)
Pliki do pobrania:
- załącznik do decyzji (doc) 14 cze 2012 14:02 0,06 MB