BIP Gminy Jedwabne

Biuletyn Informacji Publicznej

PROTOKÓŁ NR XVIII/08

z dnia: 13. 01. 2008 r.
w sprawie: nadzwyczajnej sesji Rady Miejskiej w Jedwabnem
Miejsce obrad sala kinowa Miejsko – Gminnego Ośrodka Kultury w Jedwabnem ul. Piękna 8. W godz. od 13.40 do 16.30. Obecnych jest 15 radnych na ogólną liczbę 15, co stanowi 100 %. Lista obecności w załączeniu do protokołu. Obradom przewodniczy Kazimierz Załuska Przewodniczący Rady Miejskiej.

Radni obecni:

1. Bargłowski Andrzej,
2. Borawski Krzysztof,
3. Chrostowski Ireneusz,
4. Chrostowski Mirosław,
5. Frączek Ewa,
6. Górski Andrzej,
7. Kołpaczewski Andrzej,
8. Kurkowska Zenona,
9. Mańko Ewa,
10. Ożarowski Tadeusz,
11. Sepczyński Grzegorz,
12. Skrodzki Edward,
13. Szmitko Mariusz,
14. Turowski Sławomir,
15. Załuska Kazimierz


Ponadto w sesji uczestniczą:

1. Krzysztof Moenke - Burmistrz,
2. Henryka Filipkowska - Skarbnik Gminy,
3. Zbigniew Chojnowski - Dyrektor KZB,
4. Jadwiga Bekus - Dyrektor MGOK,
5. Dariusz Wąsowski - Radca Prawny,
6. Kinga Karwowska - Kierownik USC,
7. Marta Laszczkowska - Kierownik Referatu Organizacyjnego i Spraw
Pracowniczych,
8. Janusz Karwowski - p. o. Kierownika Podatków, Rolnictwa
i Działalności Gospodarczej.

oraz sołtysi i mieszkańcy gminy. Ogółem w sesji uczestniczy około 50 osób.

Przebieg obrad:
Ad. 1
Przewodniczący Rady Miejskiej otworzył sesję, poinformował, iż sesja została zwołana na wniosek Burmistrza Jedwabnego Pana Krzysztofa Moenke. Porządek obrad został przygotowany również przez Pana Burmistrza. Następnie powitał burmistrza, radnych, zaproszonych gości, pracowników urzędu, sołtysów i mieszkańców gminy przybyłych na obrady XVIII nadzwyczajnej sesji R.M. Na podstawie listy obecności radnych stwierdził prawomocność obrad. Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał porządek obrad. Zapytał czy są uwagi
do porządku obrad, propozycje. Radni uwag nie wnosili.
Porządek obrad przedstawia się następująco:
1. Otwarcie sesji.
2. Podjęcie uchwały w sprawie odwołania Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej.
3. Wybór Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej.
4. Sprawy różne.
5. Zamknięcie obrad.
Ad. 2
Radny Mirosław Chrostowski odniósł się do uchwały w sprawie odwołania wiceprzewodniczącego rady z dnia 26 listopada 2007 r., dlaczego dziś jest podejmowana następna uchwała w tej sprawie, skoro tamta była zgodnie z prawem. Pan Burmistrz zapewniał, że była zgodnie z prawem pytam się, dlaczego dziś się podejmuje taką uchwałę Panie Burmistrzu? Czy było działanie zgodnie z prawem czy też nie?
Pan Burmistrz odpowiedział, że przyszła odpowiedź do Przewodniczącego Rady Miejskiej
z obsługi prawnej Urzędu Wojewódzkiego, w której jest wszystko wyjaśnione.
Radny Mirosław Chrostowski – żądam odpowiedzi czy uchwała była wysłana zgodnie z prawem czy nie?
Burmistrz powtórzył, że w piśmie z Urzędu Wojewódzkiego jest wszystko napisane. Następnie poinformował, że głosowanie odbyło się zgodnie z prawem.
Radny Mirosław Chrostowski zapytał, dlaczego jest dziś sesja?
Burmistrz odpowiedział, że sesja została zwołana w celu unormowania sprawy.
Radny Andrzej Kołpaczewski poinformował, że na sesji było powiedziane, iż nie będzie w tej sprawie więcej żadnego głosowania.
Radna Ewa Frączek zaproponowała odczytanie pisma z Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Burmistrz odpowiedział, że w piśmie jest wyraźnie napisane, iż należy podjąć uchwałę.
Radna Zenona Kurkowska poprosiła o odczytanie pisma.
Radny Mirosław Chrostowski zapytał Pana Dariusza Wąsowskiego, jeżeli było zgodnie
z prawem, Pan Burmistrz do Pana dzwonił, to po co jest sesja? Pan kazał Przewodniczącemu podpisać i wysłać uchwałę, a dziś robi się sesję i naciąga się koszty gminy po to żeby jeszcze raz zrobić sesję nade mną. Czy dzisiejsza sesja będzie pokryta z pensji Pana Burmistrza?
Pan Dariusz Wąsowski odpowiedział, że odwołanie wiceprzewodniczącego jest czynnością, która składa się z dwóch po sobie następujących aktów. Pierwszy to jest głosowanie tajne, które państwo wykonaliście. Samo głosowanie tajne decyduje już, że osoba, która zajmowała stanowisko wiceprzewodniczącego została odwołana. Natomiast drugi etap mówi, że to co rada zrobi w głosowaniu tajnym musi stwierdzić w głosowaniu jawnym. Taki jest wymóg prawny.
Wtedy wysłano do Białegostoku uchwałę bez tego głosowania deklaratoryjnego, czyli potwierdzającego treść tajnego głosowania. I stąd też poszła uchwała, która nie miała pokrycia
w głosowaniu. Orzecznictwo sądowe mówi w ten sposób, odwołanie jest ważne, bowiem sam akt głosowania tajnego się dokonał, natomiast rada czy na tej sesji, czy na następnej, to już jest kwestia procedur stwierdza to w głosowaniu jawnym. Głosowanie jawne tylko potwierdza treść tajnego głosowania.
Radny Mirosław Chrostowski – chodzi o to, że Pan zapewniał i naciskał na Przewodniczącego, żeby tamtą uchwałę podpisał i wysłał. Chodzi czy działanie było zgodne z prawem.
Pan Dariusz Wąsowski poinformował, że nie ma działań niezgodnych z prawem. Natomiast
to jest kwestia uzupełnienia braku formalnego. Na dzisiejszej sesji jestem, wtedy być nie mogłem. Dzwoniło do mnie kilka osób, każda przedstawiała sprawę trochę inaczej.
Jest w porządku obrad także drugi punkt, dla którego sesja zostałaby zwołana.
Radny Mirosław Chrostowski – Pan Burmistrz zajmował głos i stwierdził, że jest to zgodnie
z prawem i proszę tak działać i tak działania zostały podjęte. Później okazało się, że musimy jeszcze raz głosować nad uchwałą mojego zdjęcia.
Pan Dariusz Wąsowski poinformował, że dzisiaj jest to tylko formalność.
Radny Mirosław Chrostowski powiedział, że miało nie być tej formalności.
Radny Krzysztof Borawski zapytał, Pana radcy prawnego, dlaczego na dzisiejszej sesji jest a na wcześniejszych nie było? My za to płacimy, żeby Pan był i nam pomagał.
Pan Dariusz Wąsowski poinformował, że może przyjeżdżać w soboty i niedzielę.
Radny Andrzej Kołpaczewski zapytał Pana radcę prawnego, czy można odwołać kogoś bez powodu?
Pan Dariusz Wąsowski poinformował, że można.
Radny Krzysztof Borawski – to, po co bez powodu powoływać kogoś?
Pan Dariusz Wąsowski odczytał art. 19 ustawy o samorządzie gminnym.
Radny Andrzej Kołpaczewski poinformował, że wiceprzewodniczący został odwołany dla oszczędności i drugiego nie będziemy powoływać.
Pan Dariusz Wąsowski powiedział, że w ustawie jest napisane, iż rada wybiera przewodniczącego i 1-2 wiceprzewodniczących. Dublowanie stanowiska jest po to, że jak przewodniczący nie będzie mógł pełnić funkcji, to kto wtedy będzie pełnił funkcje?
Przewodniczący Rady Miejskiej na wniosek grupy radnych odczytał pismo z Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w sprawie podjęcia uchwał odwołującej Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej /pismo w załączeniu do protokołu/.
Burmistrz wyjaśnił, że te pismo jest ponaglające i dlatego została zwołana sesja nadzwyczajna, gdyż nie może funkcjonować rada bez wiceprzewodniczącego.
Radny Krzysztof Borawski – jak Pan Burmistrz funkcjonuje bez zastępcy burmistrza,
to dlaczego przewodniczący nie może funkcjonować bez zastępcy?
Burmistrz poinformował, iż zastępcy nie ma ze względów oszczędnościowych. To może funkcjonować. Burmistrz ma dobrego skarbnika, dobrych kierowników referatów i z tego faktu mamy duże oszczędności, za które można dużo zrobić.
Radny Andrzej Kołpaczewski zapytał, dlaczego został odwołany wiceprzewodniczący
i dlaczego Pan Mirosław Chrostowski został odwołany z Komisji Budżetu?
Radna Zenona Kurkowska poinformowała, że nikt nie musi się tłumaczyć.
Radny Andrzej Kołpaczewski poinformował, że na sesji, podczas której były wybierane komisje i ich członkowie, wszyscy radni głosowali jednogłośnie.
Radna Ewa Frączek powołała się na statut Gminy oraz art. 19 ustawy o samorządzie gminnym, który mówi, iż odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczącego następuje na wniosek,
co najmniej ¼ ustawowego składu rady gminy w głosowaniu tajnym.

Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie odwołania wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej.
W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 15, za podjęciem uchwały stwierdzającej odwołanie głosowało 8 radnych, przeciw - 7, wstrzymało się – 0. Większością głosów uchwała została podjęta. Uchwała Nr XVIII/91/08 w załączeniu do protokołu.

Ad. 3
Z sali padło stwierdzenie, iż burmistrz nie ma zastępcy i przewodniczący nie musi mieć zastępcy.
Przewodniczący Rady Miejskiej wyraził wątpliwość, czy sołtys może zgłaszać taki wniosek.
Pan Dariusz Wąsowski poinformował, że w statucie jest unormowane, kto może zgłaszać wnioski.
Radny Andrzej Kołpaczewski zapytał, czy musimy wybierać wiceprzewodniczącego?
Pan Dariusz Wąsowski odczytał § 33 ust. 2 Regulaminu Pracy Rady Miejskiej stanowiącego załącznik do statutu Gminy Jedwabne, który mówi, że przewodniczącego
i wiceprzewodniczącego wybiera rada bezwzględną większością głosów w obecności,
co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym, ze swego grona na okres kadencji.
Radny Andrzej Kołpaczewski zapytał, gdzie jest zapisane, że musi być wiceprzewodniczący?
Pan Dariusz Wąsowski odpowiedział, że jest zapisane, iż rada wybiera przewodniczącego
i wiceprzewodniczącego
Radny Andrzej Kołpaczewski powtórzył pytanie czy musi być wybrany wiceprzewodniczący?
Pan Dariusz Wąsowski odpowiedział, że musi być wybrany zgodnie z wyżej podaną treścią § 33 ust. 2, z którego wynika, że rada łącznie wybiera przewodniczącego i wiceprzewodniczącego. Przewodniczący jest nie ma tylko wiceprzewodniczącego.
Radny Mirosław Chrostowski – wiceprzewodniczącego powołuje się na kadencję, czy kadencja już minęła?
Pan Dariusz Wąsowski odpowiedział, że kadencja nie minęła. Zasadą jest, że powołuje się na okres kadencji, ale na wniosek ¼ radnych można odwołać wiceprzewodniczącego w każdym czasie.
Radny Mirosław Chrostowski – w odwołaniu nie było podanego powodu odwołania.
Pan Dariusz Wąsowski poinformował, że takiego powodu nie ma w statucie.
Radny Krzysztof Borawski – jak za rok się zmieni to znów będziemy wybierać wiceprzewodniczącego.
Pan Dariusz Wąsowski odpowiedział, iż to jest wyłącznie wolą rady.
Radny Mirosław Chrostowski poinformował, że wyborcy ze względu na oszczędności nie chcą, żeby wybierać wiceprzewodniczącego.
Pan Dariusz Wąsowski poinformował, że powołuje się na treść statutu, który rada uchwaliła.
Radna Zenona Kurkowska – Panie Przewodniczący proszę o to, jeśli Pan chce głosów z sali słuchać, proszę wyznaczać osoby do głosu. Po co ma ktoś krzyczeć niech pan poda mikrofon
i się wypowiedzą wszyscy, którzy chcą.
Radny Krzysztof Borawski – jak nad odwołaniem wiceprzewodniczącego Pani nie występowała z wnioskiem, żeby ludzie nie krzyczeli z sali.
Radna Zenona Kurkowska zaproponowała podanie mikrofonu, żeby ludzie mogli się wypowiedzieć.
Radny Krzysztof Borawski – wtedy krzyczeli ludzie z miasta a teraz krzyczą ludzie ze wsi.
Pan Dariusz Wąsowski – jeżeli chodzi o głosy z sali Przewodniczący obrad może bez zgody rady udzielić głosu sołtysowi, osobie spośród publiczności, zaproszonym gościom. Może, lecz nie musi. A z inicjatywą podjęcia uchwały mogą występować: komisje rady, radny, burmistrz. Czyli obywatele mogą występować za pośrednictwem swojego radnego. Krótko mówiąc przed sesją zgłaszają wnioski radnym.
Radny Andrzej Kołpaczewski zgłosił wniosek, żeby nie wybierać wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej.
Pan Dariusz Wąsowski poinformował, że jest to wniosek o zmianę w porządku obrad, zdjęcie punktu w sprawie wyboru wiceprzewodniczącego, który trzeba przegłosować. Następnie poinformował, że sesja jest zwołana na wniosek Pana Burmistrza i wszelkie zmiany w porządku obrad mogą nastąpić za zgoda wnioskodawcy.
Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał radcę prawnego, czy można składać wnioski w trakcie trwania sesji?
Pan Dariusz Wąsowski odpowiedział, że wnioski można składać również w trakcie trwania sesji. Od momentu wprowadzenia przepisu, że rada może bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady zmieniać porządek obrad. Do tego jest też orzeczenie NSA, które mówi, że można to robić także w trakcie sesji. Także taki wniosek można podjąć, jeżeli radni są zainteresowani, natomiast czy ten wniosek zostanie uwzględniony o zdjęcie tego punktu zależy od zgody Burmistrza. Został zgłoszony formalny wniosek i trzeba go załatwić. Jeżeli Pan Burmistrz jako wnioskodawca przykładowo nie wyrazi zgody to ten wniosek nie będzie głosowany. W trakcie sesji można dokonywać zmian w porządku obrad.

Przewodniczący Rady Miejskie zapytał Pana Burmistrza, czy wyraża zgodę na przegłosowanie wniosku.
Pan Burmistrz wyraził zgodę.
Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, radnych, kto jest za zdjęciem z porządku obrad punktu w sprawie wyboru wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej.
W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 15, za zdjęciem z porządku obrad punktu w sprawie wyboru wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej głosowało 7 radnych, przeciw - 8, wstrzymało się – 0. Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że wniosek radnego
A. Kołpaczewskiego został oddalony nie uzyskując wymaganej liczby głosów.
Przewodniczący Rady Miejskiej poprosił o zgłoszenie kandydatów do komisji skrutacyjnej, która zostanie powołana w celu przeprowadzenia wyborów Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej.
Do komisji skrutacyjnej zgłoszeni zostali radni:
1. Ewa Frączek,
2. Mariusz Szmitko,
3. Zenona Kurkowska.
Radni wyżej wymienieni wyrazili zgodę na pracę w komisji.
Na obecnych 15 radnych za powołaniem do komisji skrutacyjnej radnej Ewy Frączek głosowało 15 radnych, jednogłośnie.
Za powołaniem do komisji skrutacyjnej radnego Mariusza Szmitko głosowało 15 radnych, jednogłośnie.
Za powołaniem do komisji skrutacyjnej radnej Zenony Kurkowskiej głosowało 15 radnych, jednogłośnie.
Przewodniczący Rady Miejskiej poprosił o zgłoszenie kandydatów na Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej.
Na Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej zgłoszeni zostali Pan Ireneusz Chrostowski i Pan Grzegorz Sepczyński. Kandydaci wyrazili zgodę na kandydowanie. Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej omówił zasady głosowania. Po głosowaniu tajnym odczytał protokół komisji. Stwierdził, że na 15 radnych, udział w głosowaniu wzięło 15 radnych, głosów ważnych oddano 15. Poinformował, że Pan Ireneusz Chrostowski otrzymał 8 głosów, natomiast Pan Grzegorz Sepczyński 7. Wiceprzewodniczącym Rady Miejskiej w Jedwabnem wybrany został większością głosów Pan Ireneusz Chrostowski.
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie wyboru wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej.
W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 15, za podjęciem uchwały stwierdzającej wybór głosowało 8 radnych, przeciw - 7, wstrzymało się – 0. Większością głosów uchwała została podjęta. Uchwała Nr XVIII/92/08 w załączeniu do protokołu.

Ad. 4
Radny Mirosław Chrostowski – Panie Chrostowski nie wiem czy Panu gratulować,
czy nie, ale pytam się Pana, dlaczego jako chłop ze wsi dał się Pan sprzedać?
Radny Ireneusz Chrostowski – Panie Przewodniczący, Panie Burmistrzu, wysoka rado chciałbym podziękować za wybór na wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej i jednocześnie, jeżeli zawiniłem kiedykolwiek przeprosić. Oświadczam, że nie będę pobierał żadnych poborów. Będę zwykłym radnym do dyspozycji państwa. Proszę i apeluję, żeby nie dzielić się, każdy ma swoje zdanie i ma do tego prawo. Nie życzę sobie, aby tak jak przed chwilą kolega Mirosław Chrostowski mnie uświadamiał, albo zmieniał moje zdanie i mój tok myślenia. Ja nie jestem przeciw wsi, bo jest to 2/3 społeczeństwa. Jestem za wsią, ale nie w taki sposób, żeby się ugadywać, co stało się już na początku tej kadencji.
Radny Mirosław Chrostowski – jak z Pana taki rolnik to niech Pan powie, jaką wystawił Pan stawkę podatkową od metra żyta a jaką ja wystawiłem?
Radny Ireneusz Chrostowski – apelowałem cały czas, aby sołtysom dać wynagrodzenie
i podnieść, do chociaż 50 zł, które przeszło, ale było wiele negatywnych pod tym względem głosów. Sołtysi też są ludźmi z wyboru i też im się coś należy, ponieważ podatku niewiele zbierają. Na pierwszej sesji Rady Miejskiej byłem zwolennikiem, żeby dieta radnych wynosiła 100 zł, co nie przeszło. Powiedziałem, żeby pobory Burmistrzowi obniżyć i radnym, przewodniczącemu i wiceprzewodniczącemu. Dziękuję i przepraszam.
Z sali padło pytanie, to sołtysów nie powiadamiać o sesji i będą oszczędności?
Radny Edward Skrodzki – nigdy nie mówiłem, żeby sołtysom zabierać jakiekolwiek diety.
Ja sam byłem za wprowadzeniem 50 zł dla sołtysów i moim głosem to przeszło. I nigdy nikomu
o tym nie mówiłem, żeby komuś zabierać to wymysły przeciwników politycznych.
Sołtys ze wsi Witynie – Panie Skrodzki, dlaczego jak wpłynęło podanie to Pan skarży sołtysów. Dzwoni Pan do sołtysów i straszy sądem.
Radny Edward Skrodzki – sprawa jest tego rodzaju, że za naruszenie dóbr osobistych i za to jest odpowiedzialność karna.
Przewodniczący Rady Miejskiej przypomniał, że następnym punktem są sprawy różne.
Sołtys wsi Przestrzele – Pan Skrodzki dzwonił do mnie osobiście.
Radna Ewa Mańko – Panie Przewodniczący, Panie Burmistrzu szanowni Państwo, każdy radny powinien dbać o dobre imię swoje, ale i o dobre imię całej rady i jestem za tym, żeby zgodnie
ze statutem udzielić głosu, temu, kto chce zabrać głos, ale nie można dopuścić do takiej sytuacji, że wszyscy mówią na raz, każdy mówi, co chce i wzajemnie się obrażamy.
Radny Andrzej Górski – Panie Przewodniczący zanim dojdziemy do spraw różnych ja w imieniu grupy radnych chcę złożyć wniosek na piśmie, w którym to wniosku radni proponują odwołanie Pana Kazimierza Załuski z funkcji Przewodniczącego Rady Miejskiej. Wniosek został napisany, podpisany przez odpowiednią liczbę radnych. Do wniosku jest również dołączony projekt uchwały. W związku z tym wnoszę o rozszerzenie porządku obrad o ten punkt. Zgodnie z art. 20 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym proszę Pana Burmistrza o zapytanie, czy wyraża zgodę na rozszerzenie porządku obrad. Następnie radny Andrzej Górski odczytał wniosek.
Radny Mirosław Chrostowski zapytał, czy jest uzasadnienie, że Pana Załuskę można zdjąć, jakiś zarzut, skarga? Ci radni, którzy podpisali powinni mieć coś takiego, żeby podać zarzut, ewentualnie jakieś nieprawidłowości, gdzie popełnił Pan Załuska. Proszę podać uzasadnienie, dlaczego?
Radna Ewa Frączek odpowiedziała, iż na podstawie ustawy o samorządzie gminnym nie ma obowiązku uzasadniania wniosku.
Radny Mirosław Chrostowski – chodzi o to, że Pan Załuska zagłosował za wsią i głosował przeciwko budżetowi, gdzie na wieś nie ma grosza, dlatego Państwo radni z Jedwabnego głosują za miastem, bo dla miasta budżet jest bardzo bogaty.
Radna Zenona Kurkowska – Panie Chrostowski, dlaczego Pan kłamie?
Radny Mirosław Chrostowski – proszę pokazać inwestycję na wieś?
Radny Andrzej Górski poinformował, że były komisje, na których były dyskusje nad budżetem.
Radna Ewa Mańko przypomniała, że są w planie wodociągi.
Radny Mirosław Chrostowski – udziałem własnym jest kredyt a nie gotówka z naszego budżetu. Jeżeli wniosek na wodociągi nie przejdzie, to nie ma na wieś grosza.
Pani Henryka Filipkowska Skarbnik Gminy poinformowała, że będzie wzięty kredyt.
Radny Mirosław Chrostowski – Pani Filipkowska powołaliśmy Panią jako radni, a Pani wprowadza zamęt.
Pani Henryka Filipkowska – proszę sprawdzić wpływy z podatków.
Burmistrz – Panie Chrostowski zna Pan cyfry i widzi Pan, jakie są wpływy podatków i niech Pan nie mydli ludziom oczu.
Radny Ireneusz Chrostowski – rzeczywiście na inwestycje wielkich pieniędzy nie ma. Nie będę wnikał w szczegóły, bo nie jestem księgowym, ale proszę Państwa w ubiegłym roku została oddana szkoła - Publiczne Gimnazjum, na które został wzięty kredyt. W tym roku było wzięte 250 000 zł kredytu, żeby spłacić kredyt. A inwestycje na wodociągi są sprawą priorytetową, która w tym roku powinna ruszyć.
Pani Henryka Filipkowska poinformowała, że kondycja finansowa gminy jest dobra. Na dzień 31 grudnia mamy 647 000 zł kredytu, to nie jest dużo i z tego kredyt 555 000 zł na gimnazjum
i mamy do spłacenia jeszcze kredyt na drogę powiatową w Bronkach i Nadborach. Spłacamy jeszcze raty 150 000 zł za modernizację oświetlenia. Takie mamy długi. Jesteśmy w dobrej kondycji finansowej, ustalone było, że będzie robiona woda.
Radna Zenona Kurkowska – Panie Chrostowski, jakie Pan ma podatki w gminie, że jest Pan
w stanie zrobić wodociągi bez kredytu?
Radny Mirosław Chrostowski – podnieśliśmy podatki średnio o 20% i poszło to na oświatę
i administrację.
Radna Zenona Kurkowska poinformowała, że zostało zbudowane gimnazjum i dlatego poszło na oświatę.
Radny Mirosław Chrostowski dodał, że już tworzy się nowe miejsca pracy.
Radna Ewa Mańko poinformowała, że na pierwszej sesji, na której zastanawialiśmy się,
co będziemy robić w tej kadencji padła propozycja, żeby przyjąć priorytety. Wszyscy jednogłośnie zdecydowaliśmy, że priorytetem nr 1 będą wodociągi i proszę nie mówić tutaj i nie dzielić miasta i wsi, więc jak podzieliliśmy miasto i wieś.
Przewodniczący Rady Miejskiej - w związku z tym, iż mamy punkt sprawy różne, czy są jeszcze jakieś głosy?
Z sali padło pytanie, dlaczego nie są posypane schody?
Radny Andrzej Górski przypomniał, iż został złożony wniosek grupy radnych dotyczący odwołania Przewodniczącego.
Radny Mirosław Chrostowski zapytał, dlaczego Państwo radni złożyliście wniosek i nie daliście do wniosku uzasadnienia, przynajmniej ustnego? Mówicie, że ja dzielę miasto i wieś, czy ja dzielę? Kto tutaj składa wnioski? Kto wkłada nóż w kręgosłup?
Radna Ewa Mańko – chociażby Pana postawa w czasie przerwy była nie na miejscu.
Radny Mirosław Chrostowski – moja postawa zawsze była dobra i godna zaufania.
Sołtys ze wsi Kamianki poinformował, że w Wiźnie cała gmina jest zwodociągowania i gmina złotówki do wody nie dołożyła. A dlaczego w Jedwabnem pieniędzy nie można załatwić?
Radny Andrzej Górski przypomniał, że grupa radnych złożyła wniosek o rozszerzenie porządku obrad.
Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że grupa radnych złożyła wniosek w sprawach różnych i zaraz dojdziemy do tego punktu.
Radny Mirosław Chrostowski zwrócił uwagę, iż inne gminy mało dokładały do wody. Podobnie jak likwidowaliśmy szkoły w innych gminach w 97% pokryła to oświata a u nas pokryje się to
z własnego budżetu. Jakie są działania Burmistrza w tym kierunku, dlaczego Państwo radni tego nie zauważacie i takich pytań nie zadajecie. Na oświatę idzie tyle pieniędzy, ponieważ nie wpłynęło podanie ze strony gminy.
Pani Henryka Filipkowska przedstawiła środki, jakie gmina dokłada do oświaty. Złożyliśmy
do ministerstwa na odprawę dla nauczycieli wniosek na prawie 40 000 zł dostaliśmy 2 759 zł. Proszę Pana z ministrem ja nie potrafię dyskutować.
Radny Mirosław Chrostowski stwierdził, że powinno zostać wysłanych więcej pism
do ministerstwa.
Pani Henryka Filipkowska poinformowała, że zostało wysłanych kilka pism i wykonano dużo telefonów. W 2008 roku gmina dofinansować do oświaty musi 1 566 900 zł, a w 2007 r. dołożyliśmy 1 474 633 zł. Natomiast wpływy podatku z sołectw gminy w ubiegłym roku wynosiły 456 048 zł.

Ad. 5
Przewodniczący Rady Miejskiej w związku z wątpliwościami, że w trakcie realizacji ostatniego punktu porządku obrad można składać wnioski o takiej treści poinformował, iż na przyszłej sesji złoży rezygnację, podziękuję radnym, sołtysom i wszystkim obecnym za wspólne uczestnictwo w sesjach pod moim przewodnictwem. Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej podziękował wszystkim za przybycie i zamknął obrady XVIII nadzwyczajnej sesji wypowiadając słowa „zamykam obrady sesji Rady Miejskiej w Jedwabnem dziękuję
za przybycie zapraszam na następną sesję”.






Następnie salę obrad opuścili radni:
1. Bargłowski Andrzej,
2. Borawski Krzysztof,
3. Chrostowski Mirosław,
4. Kołpaczewski Andrzej,
5. Sepczyński Grzegorz,
6. Szmitko Mariusz,
7. Załuska Kazimierz.
Reszta radnych pozostała na sali.
W związku z tym, iż sesja została zamknięta sołtysi opuścili salę obrad.

W związku z tym, iż wniosek grupy radnych w sprawie odwołania przewodniczącego Rady Miejskiej i rozszerzenia porządku obrad nie został rozpatrzony, przeprowadzono konsultację
z radcą prawnym. Radca prawny zwrócił uwagę na fakt, że brak było podstaw do jednostronnego zamknięcia sesji przez Przewodniczącego przed rozpatrzeniem wniosku zgłoszonego przez grupę radnych. Ponadto stwierdził, że wniosek taki niewątpliwie był zgłoszony do porządku obrad i winien być rozpatrzony. Do jego uwzględnienia obligowały prowadzącego sesją przepisy prawa, w tym statutu. Wobec tego radca stwierdził, że sesja faktycznie nie została zamknięta
i trwa nadal, zaś wybrany wiceprzewodniczący może ją dalej prowadzić. Sesję kontynuował Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Ireneusz Chrostowski. Na sali pozostała liczba 8 radnych na ogólną liczbę 15 radnych Rady Miejskiej w Jedwabnem, a więc wystarczające quorum do obrad sesji.

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej zapytał Pana Burmistrza, czy wyraża zgodę
na rozszerzenie porządku obrad o punkt odwołanie Przewodniczącego Rady Miejskiej.
Burmistrz wyraził zgodę na rozszerzenie porządku obrad.
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej poddał wniosek w sprawie rozszerzenia porządku obrad pod głosowanie.
W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 8. Za rozszerzeniem porządku obrad
o punkt w sprawie odwołania Przewodniczącego Rady Miejskiej głosowało 8 radnych, przeciw - 0, wstrzymało się – 0. Wniosek o rozszerzenie porządku obrad uzyskał wymaganą ustawowo liczbę głosów.

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej poprosił o zgłoszenie kandydatów do komisji skrutacyjnej, która zostanie powołana w celu przeprowadzenia tajnego głosowania w sprawie odwołania Przewodniczącego Rady Miejskiej.
Do komisji skrutacyjnej zgłoszeni zostali radni:
1. Ewa Frączek,
2. Zenona Kurkowska,
3. Sławomir Turowski.
Powyżsi radni wyrazili zgodę na pracę w komisji.
Na obecnych 8 radnych za powołaniem komisji skrutacyjnej w powyższym składzie głosowało 8 radnych, jednogłośnie.
Przewodniczący komisji skrutacyjnej omówił zasady głosowania. Po głosowaniu tajnym odczytał protokół komisji. Stwierdził, że na stan 15 radnych, udział w głosowaniu wzięło 8 radnych, głosów ważnych oddano 8. Poinformował, że za odwołaniem Pana Kazimierza Załuskę z funkcji Przewodniczącego Rady Miejskiej w Jedwabnem głosowało 8 radnych. Następnie stwierdził, że Pan Kazimierz Załuska został odwołany z funkcji Przewodniczącego Rady Miejskiej w Jedwabnem.
Następujący radni nie zgłosili się i tym samym nie wzięli udziału w głosowaniu:
1. Bargłowski Andrzej,
2. Borawski Krzysztof,
3. Chrostowski Mirosław,
4. Kołpaczewski Andrzej,
5. Sepczyński Grzegorz,
6. Szmitko Mariusz,
7. Załuska Kazimierz.

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie odwołania Przewodniczącego Rady Miejskiej.
W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 8. Za odwołaniem Przewodniczącego Rady Miejskiej głosowało 8 radnych, przeciw - 0, wstrzymało się – 0. Uchwała stwierdzająca odwołanie została podjęta jednogłośnie. Uchwała Nr XVIII/93/08 w załączeniu do protokołu.
Radny Andrzej Górski poinformował, że wniosek o odwołanie Pana Kazimierza Załuski
z funkcji Przewodniczącego Rady Miejskiej został odczytany i złożony w trakcie sesji i ten wniosek Pan Załuska, zrywając obrady sesji, zabrał ze sobą nie dołączając go do protokołu. Wniosek podpisany przez ośmiu radnych, na piśmie był złożony w trakcie sesji. Następnie radny Andrzej Górski złożył kolejny wniosek o rozszerzenie porządku obrad o punkt wybór Przewodniczącego Rady.

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej zapytał Pana Burmistrza, czy wyraża zgodę na rozszerzenie porządku obrad o punkt wybór Przewodniczącego Rady Miejskiej.
Burmistrz wyraził zgodę na rozszerzenie porządku obrad.
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej poddał wniosek w sprawie rozszerzenia porządku obrad pod głosowanie.
W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 8. Za rozszerzeniem porządku obrad
o punkt w sprawie wyboru Przewodniczącego Rady Miejskiej głosowało 8 radnych, przeciw - 0, wstrzymało się – 0.
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej zaproponował, aby komisja skrutacyjna została w tym samym składzie tj.:
1. Ewa Frączek,
2. Zenona Kurkowska,
3. Sławomir Turowski.
Radni uwag nie wnosili. Powyżsi radni wyrazili zgodę na pracę w komisji.
Na obecnych 8 radnych za powołaniem komisji skrutacyjnej w powyższym składzie głosowało 8 radnych, jednogłośnie.
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej poprosił o zgłaszanie kandydatów na Przewodniczącego Rady Miejskiej.
Na Przewodniczącego Rady Miejskiej zgłoszona została Pani Ewa Mańko. Kandydatka wyraziła zgodę na kandydowanie. Przewodnicząca Komisji Skrutacyjnej omówiła zasady głosowania. Po głosowaniu tajnym odczytała protokół komisji. Stwierdziła, że na 15 radnych, udział
w głosowaniu wzięło 8 radnych, głosów ważnych oddano 8. Poinformowała, że za wyborem Pani Ewa Mańko głosowało 8 radnych. Przewodniczącą Rady Miejskiej w Jedwabnem wybrana została Pani Ewa Mańko.
Następujący radni nie zgłosili się i tym samym nie wzięli udziału w głosowaniu:
1. Bargłowski Andrzej,
2. Borawski Krzysztof,
3. Chrostowski Mirosław,
4. Kołpaczewski Andrzej,
5. Sepczyński Grzegorz,
6. Szmitko Mariusz,
7. Załuska Kazimierz.

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie wyboru Przewodniczącego Rady Miejskiej.
W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 8. Za podjęciem uchwały głosowało 8 radnych, przeciw - 0, wstrzymało się – 0. Uchwała stwierdzająca wybór została podjęta jednogłośnie. Uchwała Nr XVIII/94/08 w załączeniu do protokołu.

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej przekazał prowadzenie obrad Przewodniczącej Rady Miejskiej Ewie Mańko.
Przewodnicząca Rady Miejskiej – serdecznie dziękuję i myślę, że przy państwa wsparciu jakoś nam się uda. Wzorem swojego poprzednika Pana Ireneusza Chrostowskiego wnoszę, aby pobory wróciły do pierwotnej kwoty nie do takiej, jaką miał obecnie Przewodniczący. Zapewniam,
że zrobię wszystko ze swojej strony, żeby nie było takich podziałów na miasto i wieś, których tak naprawdę z naszej strony nie ma. Te słowa z naszej strony nigdy nie padały, robi to ktoś inny, ale do tego nie będę wracała. Będę się starała zrobić ze swej strony wszystko, żeby zgodnie współpracować. Następnie Przewodnicząca Rady Miejskiej stwierdziła, że rezygnuje
z członkostwa w Komisji Rewizyjnej.
Pan Dariusz Wąsowski poinformował, że formalnie rezygnacja, a w konsekwencji podjęcie uchwały musi być przyjęte do porządku obrad, na co jest potrzebna zgoda pana Burmistrza.

Przewodnicząca Rady Miejskiej zapytała Pana Burmistrza, czy wyraża zgodę na rozszerzenie porządku obrad o punkt dotyczący odwołania członka ze składu Komisji Rewizyjnej.
Burmistrz wyraził zgodę na rozszerzenie porządku obrad.
Przewodnicząca Rady Miejskiej poddała wniosek w sprawie rozszerzenia porządku obrad pod głosowanie.
W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 8. Za rozszerzeniem porządku obrad
o punkt w sprawie odwołania członka z Komisji Rewizyjnej głosowało 8 radnych, przeciw - 0, wstrzymało się – 0.
Przewodnicząca Rady Miejskiej poddała pod głosowanie wniosek w sprawie odwołania
z członka Komisji Rewizyjnej Pani Ewy Mańko.
W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 8. Za odwołanie wyżej wymienionej
z członka Komisji Rewizyjnej głosowało 8 radnych, przeciw - 0, wstrzymało się – 0, tym samym Ewa Mańko została odwołana z członka Komisji Rewizyjnej. Uchwała Nr XVIII/95/08
w załączeniu do protokołu.

Sprawy różne
Burmistrz – Proszę Państwa od początku mojego urzędowania zawsze powtarzałem, że nie ma podziału miasto – wieś. Jedwabne jest taką większą wioską, jest to jeden teren. Nie wiem, kto to wkłada w moje usta. Jeżeli chodzi o środki z budżetu, to są środki przeznaczone na wodociągi - 70 km do wykonania. W tamtym roku musieliśmy spłacić dług, zostały zlikwidowane szkoły, na które poszły pieniądze na odprawy. W tym roku mamy przygotowane wnioski do RPO na ulicę Kościuszki i przyległe w Jedwabnem i wodociągi, stację wodociągową w Orlikowie i odcinek Orlikowo – Borawskie i sukcesywnie następne oraz przygotowywana dokumentacja na drogi dojazdowe do pól. Prawie skończona jest dokumentacja na drogę Chyliny do Kątów. Jest kończona dokumentacja na składowisko azbestu. Z powiatu dostaliśmy 56 000 zł na składowisko. Pomogą nam przy budowie składowiska Pan Marek Olbryś członek zarządu i Pan Jan Olszewki radny sejmiku, gdyż były przyjęte dwa składowiska azbestu w całym województwie podlaskim. Priorytety były ustalone w tamtym roku, w tym zostały podtrzymane.
Przewodnicząca Rady Miejskiej poinformowała, iż w sobotę 5 stycznia Komisja Oświaty udała się na wizytę do świetlic wiejskich, po to żeby bezpośrednio zapoznać się z potrzebami, żeby środki kierować nie tylko do jednej a sprawiedliwie do wszystkich.
Burmistrz dodał, że w gminie działa 4 świetlice wiejskie.
Radna Ewa Frączek poinformowała, że cała Komisja była zauroczona, tym jak funkcjonuje świetlica w Grądach Wielkich. W związku z tym jako przewodnicząca Komisji występuję do Pana Burmistrza z wnioskiem o uhonorowanie Pani Janiny Rogowskiej za to, co ona czyni.
Ta świetlica funkcjonuje świetnie a Pani Janina posiada wiele dyplomów.
Radny Ireneusz Chrostowski dodała, że Pani Janina Rogowska powinna zostać zatrudniona na ½ etatu w Jedwabnem.
Burmistrz poinformował, że wcześniej ta świetlica wyglądała fatalnie, ale na wniosek Pani Janiny Rogowskiej świetlica została wyremontowana. Następnie dodał, że sugestie Komisji zostaną rozważone.
Radna Ewa Frączek dodała, iż jako komisja zaproponowaliśmy, żeby panią Janinę Rogowską zaprosić do MGOK, aby zrobiła wystawę swoich prac. MGOK z kolei ma nawiązać współpracę ze szkołami.
Radny Edward Skrodzki wystąpił z wnioskiem do Pana Burmistrza o doposażenie, chociaż
w stół do tenisa świetlicy w Pieńkach Borowych.
Radna Zenona Kurkowska poruszyła kwestię bezdomnych psów, które zagrażają mieszkańcom
i należałoby jakoś tą sprawę rozwiązać.
Radny Ireneusz Chrostowski zaproponował, aby na sesję zaprosić Komendanta Policji i z Koła Łowieckiego, aby wyjaśnić sprawę bezpańskich psów i polowań.
Przewodnicząca Rady Miejskiej zamknęła obrady XVIII nadzwyczajnej sesji.
Na tym po wyczerpaniu porządku protokół i posiedzenie zakończono.



Protokolant:
Data dodania:
Data upublicznienia: środa, 23 kwi 2008 11:53
Opublikował(a): Marta Laszczkowska
Zaakceptował(a): Marta Laszczkowska
Artykuł był czytany: 1747 razy
Ilość edycji: 3