PROTOKÓŁ NR IX/07
z dnia: 26. 04. 2007 r.
w sprawie: .
Miejsce obrad sala kinowa Miejsko Gminnego Ośrodka Kultury w Jedwabnem, ul. Piękna 8. W godz. od 15.00 do 18.00. Obecnych jest 15 radnych na ogólną liczbę 15, co stanowi 100 %.
Lista obecności w załączeniu do protokołu. Obradom przewodniczy Kazimierz Załuska Przewodniczący Rady Miejskiej.
Radni obecni:
1. Bargłowski Andrzej 9. Kurkowska Zenona
2. Borawski Krzysztof 10. Mańko Ewa
3. Chrostowski Ireneusz 11. Ożarowski Tadeusz
4. Chrostowski Mirosław 12. Sepczyński Grzegorz
5. Frączek Ewa 13. Skrodzki Edward
6. Górski Andrzej 14. Turowski Sławomir
7. Kołpaczewski Andrzej 15. Załuska Kazimierz
8. Mariusz Szmitko
Ponadto w sesji uczestniczą:
1. Krzysztof Moenke - burmistrz
2. Henryka Filipkowska - skarbnik gminy
3. Zbigniew Chojnowski - dyr. KZB
4. Kinga Karwowska - kier. USC
5. Marzena Grądzka - p.o. kier. OPS
6. Anna Cichocka - kier. Referatu Oświaty, Kultury i Sportu
7. Jan Kozłowski - kier. Posterunku Policji w Jedwabnem
oraz sołtysi i mieszkańcy gminy. Ogółem w sesji uczestniczy około 50 osób.
Przebieg obrad:
Ad. 1
Przewodniczący Rady Miejskiej otworzył sesję, powitał burmistrza, radnych, zaproszonych gości, pracowników urzędu oraz wszystkich mieszkańców gminy przybyłych na IX sesję R.M.
Ad. 2
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał porządek obrad. Powiedział, że jeśli rada nie podejmie decyzji o likwidacji szkół podstawowych, wówczas bezprzedmiotowym stanie się głosowanie nad uchwałą w sprawie ustalenia planu sieci Publicznych Szkół Podstawowych na terenie Gminy Jedwabne i określenia granic ich obwodów. W przypadku nie podjęcia uchwał pkt. 8 zostanie zdjęty z porządku obrad.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej wystąpił z wnioskiem o zdjęcie z porządku obrad punktu 9: Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi pani Hieronimy Janczyk. Przewodniczący Komisji wyjaśnił, że na prośbę skarżącej Komisja Rewizyjna na posiedzeniu w dniu 25. 04. 2007 r. dokonała ponownego rozpatrzenia skargi dotyczącą nieprawidłowości przy wyborze Sołtysa w Sołectwie Janczewo. Poinformował, że w tej sprawie na jaw wyszły nowe okoliczności które należy wziąć pod uwagę rozpatrując skargę.
Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy są uwagi do zaproponowanych zmian w porządku obrad. Radni uwag nie zgłaszali. W głosowaniu jawnym 15 głosami za, rada porządek przyjęła.
Porządek obrad przedstawia się następująco:
1. Otwarcie sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołów z obrad VII i VIII sesji.
4. Interpelacje radnych.
5. Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2006 r.
a) wystąpienie skarbnika gminy,
b) opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania budżetu
gminy za 2006 r.
c) opinia Komisji Rewizyjnej R. M. o wykonaniu budżetu gminy za 2006 r. wniosek
komisji w sprawie absolutorium Burmistrza Jedwabnego,
d) podjęcie uchwały w sprawie absolutorium Burmistrza Jedwabnego.
6. Podjęcie uchwały w sprawie likwidacji SP w Orlikowie.
7. Podjęcie uchwały w sprawie likwidacji SP w Makowskich.
8. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia planu sieci Publicznych Szkół Podstawowych na terenie Gminy Jedwabne i określenia granic ich obwodów.
9. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi pana Damazego Kiełczewskiego.
10. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia woli na przystąpienie do realizacji projektu pn.: „Regulacja gospodarki wodno-ściekowej na terenie dorzecza Biebrzy”.
11. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia poręczenia wekslowego za Związek Komunalny Samorządów Dorzecza Biebrzy w związku ze współfinansowaniem przygotowania przedsięwzięcia pn. „Regulacja gospodarki wodno-ściekowej na terenie dorzecza Biebrzy” wskazanego przez Ministerstwo Środowiska do przygotowania ze środków pomocy technicznej do Funduszu Spójności.
12. Podjęcie uchwały w sprawie upoważnienia Burmistrza Jedwabnego do podjęcia obowiązku wykonania remontu cmentarza w miejscowości Borawskie.
13. Informacja dotycząca stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w rejonie działania posterunku Policji w Jedwabnem w 2006 r.
14. Sprawozdanie za 2006 r. z działalności:
- Komunalnego Zakładu Budżetowego w Jedwabnem,
- Ośrodka Opieki Społecznej w Jedwabnem,
- Urzędu Stanu Cywilnego w Jedwabnem,
15. Odpowiedzi na interpelacje radnych.
16. Wolne wnioski i uwagi.
17. Zamknięcie obrad.
Ad. 3
Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że protokoły z obrad VII i VIII sesji były wyłożone do wglądu w Biurze Rady Miejskiej, każdy radny mógł zapoznać się z ich treścią. Radni uwag nie wnosili. W głosowaniu jawnym rada jednogłośnie 15 głosami za, protokoły z obrad VII i VIII sesji przyjęła.
Ad. 4
Radny Tadeusz Ożarowski zaapelował do radnych i sołtysów, aby diety za udział w IX sesji przeznaczyli na remont kościoła parafialnego w Jedwabnem.
Radny Mirosław Chrostowski zapytał, czy wyjaśniona została kwestia wzrostu ponad planowany poziom, wydatków niekwalifikowanych przy budowie gimnazjum w wysokości około 400 000 zł.
Radny zwrócił się również o dokładne omówienie projektu uchwały w sprawie udzielenia poręczenia wekslowego za Związek Komunalny Samorządów Dorzecza Biebrzy w związku ze współfinansowaniem przygotowania przedsięwzięcia pn. „Regulacja gospodarki wodno-ściekowej na terenie dorzecza Biebrzy” wskazanego przez Ministerstwo Środowiska do przygotowania ze środków pomocy technicznej do Funduszu Spójności.
Radny Krzysztof Borawski zwrócił się o omówienie projektu uchwały w sprawie upoważnienia Burmistrza Jedwabnego do podjęcia obowiązku wykonania remontu cmentarza w miejscowości Borawskie.
Ad. 5 a)
Skarbnik gminy pani Henryka Filipkowska omówiła w imieniu burmistrza sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2006 r. /sprawozdanie w załączeniu do protokołu/ Przedstawiła plan dochodów i wydatków, omówiła ich wykonanie i strukturę według klasyfikacji budżetowej w tym m.in. wykonanie dotacji otrzymanych na realizację zadań własnych i zleconych z wyszczególnieniem kwot i przeznaczeniem, ulgi i zwolnienia w podatkach, zaległości podatkowe podatników, otrzymane subwencje, wydatki inwestycyjne.
Skarbnik poinformowała, że do funkcjonowania szkół w 2006 r. gmina dołożyła kwotę 1 289 000 zł. Przedstawiła poziom zadłużenia gminy na koniec 2006 r. Poinformowała, że do końca marca 2007 r. spłacona została kwota 900 000 zł.
Radny Ireneusz Chrostowski zapytał, ile pozostało jeszcze do spłacenia.
Skarbnik gminy poinformowała, że w 2007 r. planowana jest spłata 375 000 zł.; w roku 2008 457 000 zł. i w 2009 r. 190 000 zł.
Burmistrz przypomniał, że w roku bieżącym zaciągnięty został kredyt w wysokości 250 000 zł. Powiedział, że przy obecnym poziomie zadłużenia w roku bieżącym poziom inwestycji będzie niski.
b) Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez burmistrza sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2006 r. /uchwała w załączeniu do protokołu/
c) Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił opinię komisji o wykonaniu budżetu oraz wniosek o udzielenie absolutorium burmistrzowi. /w załączeniu do protokołu/
d) Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Jedwabnego. Radni uwag nie wnosili.
W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 15, za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr IX/41/07 w załączeniu do protokołu.
Burmistrz podziękował radnym za udzielenie absolutorium zapewnił, że nadal będzie pracował dla dobra gminy i jej mieszkańców. Powiedział, że budżet na 2007 r. obciążony jest spłatą zaciągniętych kredytów, które ograniczają możliwości inwestycyjne gminy. Poinformował, że złożone zostaną wnioski o dofinansowanie modernizacji ulic: Kościuszki, Nowej, Rembielińskiego, Raginisa, 3 maja, Konopnickiej, Ogrodowej oraz Pl. 250 lecia. W przypadku jeśli nie dojdzie do realizacji projektu złożonego przez Związek Komunalny Samorządów Dorzecza Biebrzy, wówczas złożone zostaną do Sektorowego Programu Operacyjnego również wnioski o budowę sieci wodociągowej z przyłączami na terenie Gminy Jedwabne w miejscowości Orlikowo, Olszewo Góra, Pawełki, Stryjaki, Karwowo, Konopki Tłuste, Konopki Chude, Witynie i Borawskie oraz budowę stacji wodociągowej w Orlikowie.
Burmistrz dodał, że w staraniach o dofinansowanie realizacji zadań z zakresu gospodarki wodnościekowej na terenie Jedwabnego, dużą rolę odgrywa przyznanie Miastu Jedwabne statusu aglomeracji.
Ad. 6
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie likwidacji SP w Orlikowie.
Radni nie wnosili uwag. W głosowaniu jawnym na stan 15 radnych, obecnych jest 15, za podjęciem uchwały głosowało 7 radnych, przeciw 2 radnych, od głosu wstrzymało się 6 radnych.
Uchwała Nr IX/42/07 w załączeniu do protokołu.
Ad. 7
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał prośbę mieszkańców okolicznych wsi i pracowników szkoły w Makowskich o odstąpienie od likwidacji szkoły.
Następnie odczytał projekt uchwały w sprawie likwidacji Szkoły Filialnej w Makowskich przyporządkowanej organizacyjnie Szkole Podstawowej w Nadborach. Radni uwag nie zgłaszali.
W głosowaniu jawnym na stan 15 radnych, obecnych jest 15, za podjęciem uchwały głosowało 7 radnych, przeciw głosowało 2 radnych, wstrzymało się 6 radnych.
Uchwała Nr IX/43/07 w załączeniu do protokołu
Ad. 8
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia planu sieci Publicznych Szkół Podstawowych na terenie Gminy Jedwabne i określenia granic ich obwodów.
Wyjaśnił, że w związku z likwidacją SP w Orlikowie i SP w Makowskich zachodzi uzasadniona potrzeba dokonania weryfikacji obwodów pozostałych szkół na terenie gminy. Radni uwag nie zgłaszali.
W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 15, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, 1 radny głosował przeciw, 1 wstrzymał się od głosu.
Uchwała Nr IX/44/07 w załączeniu do protokołu.
Ad. 9
Wiceprzewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił stanowisko komisji w sprawie skargi na wybory do Rady Osiedla Jedwabne. Poinformował, że w wyniku procedury sprawdzającej komisja uznała zarzuty podniesione w piśmie za niezasadne, tym samym komisja wystąpiła z wnioskiem o oddalenie skargi.
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi dotyczącej wyborów do Rady Osiedla Jedwabne. Radni uwag nie wnosili.
W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 15, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu.
Uchwała Nr IX/45/07 w załączeniu do protokołu.
Ad. 10
Kierownik Referatu Budownictwa, Inwestycji, Infrastruktury Komunalnej, Gospodarki Gruntami i Ochrony Środowiska pan Sławomir Miciura poinformował, że 10 z 11 gmin członkowskich Związku Komunalnego Samorządów Dorzecza Biebrzy przystąpiło do realizacji projektu pn.: „Regulacja gospodarki wodno-ściekowej na terenie dorzecza Biebrzy”. Przygotowany wspólnie projekt znajduje się na liście kluczowej Ministerstwie Ochrony Środowiska. Jeżeli wniosek uzyska akceptację, wówczas wymienione przez burmistrza zadania z zakresu gospodarki wodnościekowej będą realizowane. W celu zachowania kolejności i ciągłości działania istnieje potrzeba podjęcie uchwały – wyrażającej wolę przystąpienia do projektu oraz zapewnienia udziału własnego w wysokości 10% wkładu własnego związku na pomoc techniczną. Dodał, że podjęcie uchwały w sprawie weksla jest wymogiem ministerialnym.
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia woli na przystąpienie do realizacji projektu pn.: „Regulacja gospodarki wodno-ściekowej na terenie dorzecza Biebrzy”. Radni nie zgłaszali uwag.
W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 15, za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr IX/46/07 w załączeniu do protokołu.
Ad. 11
Radny Krzysztof Borawski zapytał co stanie się z wekslem, jeśli nie dojdzie do realizacji projektu, bądź jeśli wystąpią nieprzewidziane utrudnienia w jego realizacji.
Burmistrz odpowiedział, że taki scenariusz nie jest brany pod uwagę. Poinformował, że w tej sprawie trwają zaawansowane rozmowy na wysokim szczeblu, czarny scenariusz nie powinien się spełnić. Stwierdził, że część złożonych przez gminę wniosków dotycząca przynajmniej aglomeracji ma duże prawdopodobieństwo realizacji – powinny przejść. Burmistrz dodał, że weksel zostanie uruchomiony tylko w sytuacji, jeśli coś zostanie źle wykonane.
Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że weksel In blanco będzie ważny wraz z deklaracją wekslową, zwrócił się do burmistrza, aby czuwał nad poprawnym spisaniem deklaracji. Dodał, że może się zdarzyć, że gmina nie otrzyma żadnych środków a poniesie koszty na przygotowanie dokumentacji.
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie udzielenia poręczenia wekslowego za Związek Komunalny Samorządów Dorzecza Biebrzy w związku ze współfinansowaniem przygotowania przedsięwzięcia pn. „Regulacja gospodarki wodno-ściekowej na terenie dorzecza Biebrzy” wskazanego przez Ministerstwo Środowiska do przygotowania ze środków pomocy technicznej do Funduszu Spójności.
W głosowaniu jawnym na stan 15 radnych obecnych jest 15, za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych. Uchwała podjęta została jednogłośnie.
Uchwała Nr IX/47/07 w załączeniu do protokołu.
Ad. 12
Burmistrz poinformował o przyznanych środkach na realizację zadania z zakresu utrzymania grobów i cmentarzy wojennych tj. na remont cmentarza wojennego z I wojny światowej w miejscowości Borawskie. Na mocy podjętej przez radę uchwały podpisane zostanie stosowne porozumienie. Burmistrz dodał, że przyznane środki pochodzą z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie przyjęcia obowiązku wykonania remontu cmentarza wojennego z I wojny światowej w miejscowości Borawskie.
W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 15, za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr IX/48/07 w załączeniu do protokołu.
Ad. 13
Informację dotyczącą stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w rejonie działania posterunku Policji w Jedwabnem w 2006 r. przedstawił kierownik posterunku asp. szt. Jan Kozłowski /informacja w załączeniu do protokołu/
Kierownik poinformował o realizacji i przebiegu programu Bezpieczne Miasto. Podziękował burmistrzowi i radnym za współpracę. Stwierdził, że stan bezpieczeństwa publicznego na terenie gminy jest zadowalający, zdarzenia wykazują tendencję spadkową.
Burmistrz również podziękował za współpracę w zakresie utrzymania porządku i bezpieczeństwa na terenie gminy.
Ad. 14
Dyrektor Komunalnego Zakładu Budżetowego w Jedwabnem przedstawił sprawozdanie z działalności zakładu za 2006 r. /sprawozdanie w załączeniu do protokołu/
p.o. kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Jedwabnem pani Marzena Grądzka odczytała informację z działalności ośrodka w 2006 r. /informacja w załączeniu do protokołu/
Kierownik Urzędu stanu Cywilnego w Jedwabnem pani Kinga Karwowska odczytała sprawozdanie z działalności urzędu w 2006 r. /sprawozdanie w załączeniu do protokołu/
Poinformowała, że do końca 2007 r. mieszkańcy posługujący się starymi dowodami osobistymi powinni wymienić je na nowe.
Ad. 15
Udzielając odpowiedzi na interpelację radnego Mirosława Chrostowskiego burmistrz powiedział, że kwota wg umowy wynosiła 5 402 326 zł. z budżetu gminy wydatkowano 2 015 000 zł. Dodał, że miało być 4 051 744 zł.; środki z budżetu gminy miały wynieść 40 233 zł. Powiedział, że z chwilą, gdy zmniejszone zostały środki z funduszy unijnych wzrosły wydatki z budżetu gminy.
Następnie Burmistrz odczytał pismo Wójta Gminy Przytuły, którym wyraził on zgodę na zaproponowaną przez Gminę Jedwabne stawkę 75 zł. od składowania 1 tony odpadów na gminnym wysypisku. Powiedział, że dotychczas gmina Przytuły z tego tytułu nie uiszczała żadnej opłaty. Burmistrz stwierdził, że należy zgodzić się na przedstawione warunki i podpisać w tej sprawie stosowną umowę. Dodał, że porównywalne stawki obowiązują na innych wysypiskach w regionie.
Radna Zenona Kurkowska zapytała, czy za dotychczasowy okres składowania odpadów na gminnym wysypisku Gmina Przytuły uiściła należną opłatę.
Radny Andrzej Kołpaczewski stwierdził, że kwota 75 zł. jest zbyt mała. Dodał, że przyjmując odpady z sąsiednich gminy wysypisko zostanie szybko zapełnione, za kilka lat okaże się że nie wystarcza dla potrzeb własnych.
Przewodniczący Rady Miejskiej zaproponował, aby kwestię składowania odpadów z sąsiednich gminny omówić na posiedzeniu komisji budżetu. Ostateczną decyzję w tej sprawie należy podjąć po rozpatrzeniu wszystkich argumentów.
Dyrektor KZB powiedział, że 75 zł od 1 tony składowanych śmieci to kwota porównywalna z obowiązującą na nowym wysypisku w Miastkowie.
Ad. 16
• Burmistrz zaprosił wszystkich obecnych mieszkańców gminy na obchody 216 rocznicy
uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Uroczystość rozpocznie się Mszą świętą w kościele parafialnym w Jedwabnem.
Następnie poinformował, że powołany został komitet do zorganizowania w dniach 14 – 15 lipca festynu Dni Jedwabnego.
Poinformował również o przyznanej dla jednostki OSP Jedwabne dotacji w wysokości 5 000 zł. oraz o pozyskaniu sponsorów na działalność drużyny piłkarskiej VICTORIA
Ponadto poinformował, że od 01. 05. 2007 r. obsługę prawną urzędu przejmie radca prawny Dariusz Wąsowski. Radca będzie pracował we wtorki i czwartki, z tego tytułu będzie otrzymywał wynagrodzenie miesięczne w wysokości 1 800 zł. brutto. W ramach wykonywanych obowiązków, pół godziny w każdym dniu pracy przeznaczy na obsługę mieszkańców gminy.
• Pan Michał Chajewski stwierdził, że kilkakrotnie mówiono, iż gmina dodatkowo wyłożyła
na budowę gimnazjum kwotę 400 000 zł. Dodał, że radni obecnej kadencji kilkakrotnie wnioskowali o wyjaśnienie tej sprawy. Zapytał burmistrza, co miał na myśli mówiąc, że spuścizna ta pozostała po poprzedniej władzy.
Burmistrz powiedział, że ostateczna kwota przeznaczona na budowę gimnazjum wyszła zdecydowanie większa od pierwotnie zaplanowanej.
Skarbnik powiedziała, że gmina nie otrzymała zwrotu na łączna kwotę 935 186 zł. W rozbiciu na źródła finansowania: z funduszy unijnych kwota 889 274 zł. nie wpłynęło i już nie wpłynie, oraz z budżetu państwa kwota 45 912 zł.
W założeniach w umowie była kwota 4 051 744 zł. natomiast gmina otrzymała w marcu ostatnie raty łącznie 3 172 470 zł. i to daje różnicę 889 274 zł. z Budżetu Państwa natomiast w umowie był zapis, że gmina otrzyma 540 233 zł. a otrzymaliśmy 497 327 zł. różnica wynosi: 45 912 zł.
Co po zsumowaniu daje kwotę 935 186 zł.
Pan Michał Chajewski powiedział, że dziwi go zmiana umowy. Przypomniał, że 75% wartości inwestycji miało być sfinansowane ze środków unijnych, 10% z budżetu państwa i 15% z budżetu gminy. Zapytał o przywoływaną w wypowiedziach radnych kwotę 400 000 zł., która miała powstać przy zamianie okien z drewnianych na plastikowe. Zapytał, czy zamiana zastosowanych materiałów i rzekomo związana z nią nadpłata 400 000 zł. jest zarzutem do niego jako poprzedniego burmistrza i poprzedniej rady. Zapytał, kto podpisał rachunek za zakup okien do gimnazjum i kiedy to miało miejsce.
Burmistrz powiedział, że w tej chwili nie jest w stanie odpowiedzieć na postawione pytania.
Pan Michał Chajewski powiedział, że złożone zostało wspólnie przez burmistrza i panią Krystynę Bożenę Raszczyk doniesienie do prokuratury na niegospodarność poprzedniego Burmistrza, zapytał czy wpłynęła odpowiedź w tej sprawie z prokuratury.
Burmistrz odpowiedział, że prokuratura nie dopatrzyła się znamion przestępstwa. Dodał, że doniesienie złożył na podstawie protokołu z kontroli przeprowadzonej przez Regionalną Izbę Obrachunkową.
Pan Michał Chajewski zapytał co, gmina czyni w sprawie wyjaśnienia nadużyć finansowych w Urzędzie Miejskim i odzyskania pieniędzy. Czy organy gminy interesują się działaniami prokuratury w tej sprawie. Przypomniał, że chodzi o kwoty kilkusettysięczne, które gmina mogłaby przeznaczyć na inwestycje.
Burmistrz odpowiedział, że sprawą tą zajmują się odpowiednie organy ścigania.
• Pan Waldemar Waluś zapytał, na jakie cele wydatkowane są pieniądze z funduszu
przeciwdziałania alkoholizmowi.
Skarbnik gminy powiedziała, że na fundusz wpłynęła kwota około 62 000 zł. i tyle samo zostało wydatkowane.
Pani Jolanta Grabowska poinformowała, że pieniądze z funduszu posłużyły m.in. na organizacje kolonii, obozów harcerskich, funkcjonowanie świetlicy socjoterapeutycznej, zakup elementów odblaskowych i kilka innych zadań.
• Pan Józef Goszczycki poprosił o wyjaśnienie, dlaczego rada miejska pozwoliła na likwidację
stanowiska mistrza w Komunalnym Zakładzie Budżetowym w Jedwabnem.
Dyrektor KZB powiedział, że w wydanym przez siebie zarządzeniem zmienił regulamin
organizacyjny i zlikwidował stanowisko mistrza zakładu. Wyjaśnił, że fizycznie stanowisko wygaśnie w momencie, kiedy zostanie rozwiązana umowa o pracę z pracownikiem, który zajmuje
Pan Józef Goszczycki zapytał, czy rada miejska zamierza zlikwidować cześć działalności Komunalnego Zakładu Budżetowego w Jedwabnem. Stwierdził, że poprzednia rada i poprzedni burmistrz doprowadzili do tego, że zakład zaczął dobrze prosperować. Zapytał, czy obecnie zmniejszając liczbę etatów podejmuje się działania żeby część działalności przejęły jednostki prywatne. Stwierdził, że do tego się zmierza, co potwierdza fakt, że likwiduje się stanowisko pracy i zwalnia się osobę radnego minionej kadencji.
Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał dyrektora KZB, czy w sprawie likwidacji etatu w zakładzie podpierał się stanowiskiem rady i czy musiał je mieć?
Dyrektor KZB odpowiedział, że nie musiał mieć stanowiska rady, dodał, że jedyne stanowisko w zakładzie, które obsadza za przyzwoleniem burmistrza to stanowisko głównego księgowego.
Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że rada nie brała w tym procederze udziału.
Pan Józef Goszczycki zapytał, czy Dyrektor otrzymał polecenie zwolnienia byłego radnego od swojego zwierzchnika.
Dyrektor KZB odpowiedział, że taka opinia krąży po mieście od 3, może 5 miesięcy, jednak nie.
Pan Józef Goszczycki powiedział, że dyrektor KZB mówił mu w obecności innych pracowników zakładu, że jeżeli nie zwolni pana Waldemara Walusia, to sam zostanie odwołany ze stanowiska. Stwierdził, że komisja rewizyjna powinna zbadać, czy można w taki sposób zwolnić pracownika, ograniczając tym samym działalność zakładu.
Dyrektor KZB powiedział, że nie będzie dodatkowych zatrudnień w zakładzie, zakres obowiązków likwidowanego stanowiska zostanie podzielony pomiędzy pracowników.
Przewodniczący Rady Miejskiej zaznaczył, że rada nie wkraczała w decyzję dyrektora, nie zajmowała się tą sprawą.
• Pan Andrzej Piotrowski powiedział, że w prasie lokalnej pojawiła się wypowiedź burmistrza
świadcząca o tym jakoby rada powiatu zanosiła się z zamiarem likwidacji Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Jedwabnem. Zapytał burmistrza, czy była to wypowiedź autoryzowana.
Wyjaśnił, że owszem rada powiatu zanosi się z zamiarem likwidacji, ale internatu funkcjonującego przy ZSOiZ w Jedwabnem, co nie może być traktowane jako przesłanka do likwidacji szkoły. Następnie zwrócił się do burmistrza, aby nie tworzył informacji szkodzących szkole.
Burmistrz odpowiedział, że zawsze bronił, broni i będzie bronił Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Jedwabnem. Dodał, że tego typu informacji w prasie nie rozpowszechniał.
Ad. 17
Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że porządek obrad został wyczerpany, podziękował wszystkim za przybycie, następnie zamknął obrady IX sesji.
Na tym po wyczerpaniu porządku protokół i posiedzenie zakończono.
Protokół sporządził:
Lista obecności w załączeniu do protokołu. Obradom przewodniczy Kazimierz Załuska Przewodniczący Rady Miejskiej.
Radni obecni:
1. Bargłowski Andrzej 9. Kurkowska Zenona
2. Borawski Krzysztof 10. Mańko Ewa
3. Chrostowski Ireneusz 11. Ożarowski Tadeusz
4. Chrostowski Mirosław 12. Sepczyński Grzegorz
5. Frączek Ewa 13. Skrodzki Edward
6. Górski Andrzej 14. Turowski Sławomir
7. Kołpaczewski Andrzej 15. Załuska Kazimierz
8. Mariusz Szmitko
Ponadto w sesji uczestniczą:
1. Krzysztof Moenke - burmistrz
2. Henryka Filipkowska - skarbnik gminy
3. Zbigniew Chojnowski - dyr. KZB
4. Kinga Karwowska - kier. USC
5. Marzena Grądzka - p.o. kier. OPS
6. Anna Cichocka - kier. Referatu Oświaty, Kultury i Sportu
7. Jan Kozłowski - kier. Posterunku Policji w Jedwabnem
oraz sołtysi i mieszkańcy gminy. Ogółem w sesji uczestniczy około 50 osób.
Przebieg obrad:
Ad. 1
Przewodniczący Rady Miejskiej otworzył sesję, powitał burmistrza, radnych, zaproszonych gości, pracowników urzędu oraz wszystkich mieszkańców gminy przybyłych na IX sesję R.M.
Ad. 2
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał porządek obrad. Powiedział, że jeśli rada nie podejmie decyzji o likwidacji szkół podstawowych, wówczas bezprzedmiotowym stanie się głosowanie nad uchwałą w sprawie ustalenia planu sieci Publicznych Szkół Podstawowych na terenie Gminy Jedwabne i określenia granic ich obwodów. W przypadku nie podjęcia uchwał pkt. 8 zostanie zdjęty z porządku obrad.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej wystąpił z wnioskiem o zdjęcie z porządku obrad punktu 9: Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi pani Hieronimy Janczyk. Przewodniczący Komisji wyjaśnił, że na prośbę skarżącej Komisja Rewizyjna na posiedzeniu w dniu 25. 04. 2007 r. dokonała ponownego rozpatrzenia skargi dotyczącą nieprawidłowości przy wyborze Sołtysa w Sołectwie Janczewo. Poinformował, że w tej sprawie na jaw wyszły nowe okoliczności które należy wziąć pod uwagę rozpatrując skargę.
Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy są uwagi do zaproponowanych zmian w porządku obrad. Radni uwag nie zgłaszali. W głosowaniu jawnym 15 głosami za, rada porządek przyjęła.
Porządek obrad przedstawia się następująco:
1. Otwarcie sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołów z obrad VII i VIII sesji.
4. Interpelacje radnych.
5. Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2006 r.
a) wystąpienie skarbnika gminy,
b) opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania budżetu
gminy za 2006 r.
c) opinia Komisji Rewizyjnej R. M. o wykonaniu budżetu gminy za 2006 r. wniosek
komisji w sprawie absolutorium Burmistrza Jedwabnego,
d) podjęcie uchwały w sprawie absolutorium Burmistrza Jedwabnego.
6. Podjęcie uchwały w sprawie likwidacji SP w Orlikowie.
7. Podjęcie uchwały w sprawie likwidacji SP w Makowskich.
8. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia planu sieci Publicznych Szkół Podstawowych na terenie Gminy Jedwabne i określenia granic ich obwodów.
9. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi pana Damazego Kiełczewskiego.
10. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia woli na przystąpienie do realizacji projektu pn.: „Regulacja gospodarki wodno-ściekowej na terenie dorzecza Biebrzy”.
11. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia poręczenia wekslowego za Związek Komunalny Samorządów Dorzecza Biebrzy w związku ze współfinansowaniem przygotowania przedsięwzięcia pn. „Regulacja gospodarki wodno-ściekowej na terenie dorzecza Biebrzy” wskazanego przez Ministerstwo Środowiska do przygotowania ze środków pomocy technicznej do Funduszu Spójności.
12. Podjęcie uchwały w sprawie upoważnienia Burmistrza Jedwabnego do podjęcia obowiązku wykonania remontu cmentarza w miejscowości Borawskie.
13. Informacja dotycząca stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w rejonie działania posterunku Policji w Jedwabnem w 2006 r.
14. Sprawozdanie za 2006 r. z działalności:
- Komunalnego Zakładu Budżetowego w Jedwabnem,
- Ośrodka Opieki Społecznej w Jedwabnem,
- Urzędu Stanu Cywilnego w Jedwabnem,
15. Odpowiedzi na interpelacje radnych.
16. Wolne wnioski i uwagi.
17. Zamknięcie obrad.
Ad. 3
Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że protokoły z obrad VII i VIII sesji były wyłożone do wglądu w Biurze Rady Miejskiej, każdy radny mógł zapoznać się z ich treścią. Radni uwag nie wnosili. W głosowaniu jawnym rada jednogłośnie 15 głosami za, protokoły z obrad VII i VIII sesji przyjęła.
Ad. 4
Radny Tadeusz Ożarowski zaapelował do radnych i sołtysów, aby diety za udział w IX sesji przeznaczyli na remont kościoła parafialnego w Jedwabnem.
Radny Mirosław Chrostowski zapytał, czy wyjaśniona została kwestia wzrostu ponad planowany poziom, wydatków niekwalifikowanych przy budowie gimnazjum w wysokości około 400 000 zł.
Radny zwrócił się również o dokładne omówienie projektu uchwały w sprawie udzielenia poręczenia wekslowego za Związek Komunalny Samorządów Dorzecza Biebrzy w związku ze współfinansowaniem przygotowania przedsięwzięcia pn. „Regulacja gospodarki wodno-ściekowej na terenie dorzecza Biebrzy” wskazanego przez Ministerstwo Środowiska do przygotowania ze środków pomocy technicznej do Funduszu Spójności.
Radny Krzysztof Borawski zwrócił się o omówienie projektu uchwały w sprawie upoważnienia Burmistrza Jedwabnego do podjęcia obowiązku wykonania remontu cmentarza w miejscowości Borawskie.
Ad. 5 a)
Skarbnik gminy pani Henryka Filipkowska omówiła w imieniu burmistrza sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2006 r. /sprawozdanie w załączeniu do protokołu/ Przedstawiła plan dochodów i wydatków, omówiła ich wykonanie i strukturę według klasyfikacji budżetowej w tym m.in. wykonanie dotacji otrzymanych na realizację zadań własnych i zleconych z wyszczególnieniem kwot i przeznaczeniem, ulgi i zwolnienia w podatkach, zaległości podatkowe podatników, otrzymane subwencje, wydatki inwestycyjne.
Skarbnik poinformowała, że do funkcjonowania szkół w 2006 r. gmina dołożyła kwotę 1 289 000 zł. Przedstawiła poziom zadłużenia gminy na koniec 2006 r. Poinformowała, że do końca marca 2007 r. spłacona została kwota 900 000 zł.
Radny Ireneusz Chrostowski zapytał, ile pozostało jeszcze do spłacenia.
Skarbnik gminy poinformowała, że w 2007 r. planowana jest spłata 375 000 zł.; w roku 2008 457 000 zł. i w 2009 r. 190 000 zł.
Burmistrz przypomniał, że w roku bieżącym zaciągnięty został kredyt w wysokości 250 000 zł. Powiedział, że przy obecnym poziomie zadłużenia w roku bieżącym poziom inwestycji będzie niski.
b) Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez burmistrza sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2006 r. /uchwała w załączeniu do protokołu/
c) Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił opinię komisji o wykonaniu budżetu oraz wniosek o udzielenie absolutorium burmistrzowi. /w załączeniu do protokołu/
d) Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Jedwabnego. Radni uwag nie wnosili.
W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 15, za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr IX/41/07 w załączeniu do protokołu.
Burmistrz podziękował radnym za udzielenie absolutorium zapewnił, że nadal będzie pracował dla dobra gminy i jej mieszkańców. Powiedział, że budżet na 2007 r. obciążony jest spłatą zaciągniętych kredytów, które ograniczają możliwości inwestycyjne gminy. Poinformował, że złożone zostaną wnioski o dofinansowanie modernizacji ulic: Kościuszki, Nowej, Rembielińskiego, Raginisa, 3 maja, Konopnickiej, Ogrodowej oraz Pl. 250 lecia. W przypadku jeśli nie dojdzie do realizacji projektu złożonego przez Związek Komunalny Samorządów Dorzecza Biebrzy, wówczas złożone zostaną do Sektorowego Programu Operacyjnego również wnioski o budowę sieci wodociągowej z przyłączami na terenie Gminy Jedwabne w miejscowości Orlikowo, Olszewo Góra, Pawełki, Stryjaki, Karwowo, Konopki Tłuste, Konopki Chude, Witynie i Borawskie oraz budowę stacji wodociągowej w Orlikowie.
Burmistrz dodał, że w staraniach o dofinansowanie realizacji zadań z zakresu gospodarki wodnościekowej na terenie Jedwabnego, dużą rolę odgrywa przyznanie Miastu Jedwabne statusu aglomeracji.
Ad. 6
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie likwidacji SP w Orlikowie.
Radni nie wnosili uwag. W głosowaniu jawnym na stan 15 radnych, obecnych jest 15, za podjęciem uchwały głosowało 7 radnych, przeciw 2 radnych, od głosu wstrzymało się 6 radnych.
Uchwała Nr IX/42/07 w załączeniu do protokołu.
Ad. 7
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał prośbę mieszkańców okolicznych wsi i pracowników szkoły w Makowskich o odstąpienie od likwidacji szkoły.
Następnie odczytał projekt uchwały w sprawie likwidacji Szkoły Filialnej w Makowskich przyporządkowanej organizacyjnie Szkole Podstawowej w Nadborach. Radni uwag nie zgłaszali.
W głosowaniu jawnym na stan 15 radnych, obecnych jest 15, za podjęciem uchwały głosowało 7 radnych, przeciw głosowało 2 radnych, wstrzymało się 6 radnych.
Uchwała Nr IX/43/07 w załączeniu do protokołu
Ad. 8
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia planu sieci Publicznych Szkół Podstawowych na terenie Gminy Jedwabne i określenia granic ich obwodów.
Wyjaśnił, że w związku z likwidacją SP w Orlikowie i SP w Makowskich zachodzi uzasadniona potrzeba dokonania weryfikacji obwodów pozostałych szkół na terenie gminy. Radni uwag nie zgłaszali.
W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 15, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, 1 radny głosował przeciw, 1 wstrzymał się od głosu.
Uchwała Nr IX/44/07 w załączeniu do protokołu.
Ad. 9
Wiceprzewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił stanowisko komisji w sprawie skargi na wybory do Rady Osiedla Jedwabne. Poinformował, że w wyniku procedury sprawdzającej komisja uznała zarzuty podniesione w piśmie za niezasadne, tym samym komisja wystąpiła z wnioskiem o oddalenie skargi.
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi dotyczącej wyborów do Rady Osiedla Jedwabne. Radni uwag nie wnosili.
W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 15, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu.
Uchwała Nr IX/45/07 w załączeniu do protokołu.
Ad. 10
Kierownik Referatu Budownictwa, Inwestycji, Infrastruktury Komunalnej, Gospodarki Gruntami i Ochrony Środowiska pan Sławomir Miciura poinformował, że 10 z 11 gmin członkowskich Związku Komunalnego Samorządów Dorzecza Biebrzy przystąpiło do realizacji projektu pn.: „Regulacja gospodarki wodno-ściekowej na terenie dorzecza Biebrzy”. Przygotowany wspólnie projekt znajduje się na liście kluczowej Ministerstwie Ochrony Środowiska. Jeżeli wniosek uzyska akceptację, wówczas wymienione przez burmistrza zadania z zakresu gospodarki wodnościekowej będą realizowane. W celu zachowania kolejności i ciągłości działania istnieje potrzeba podjęcie uchwały – wyrażającej wolę przystąpienia do projektu oraz zapewnienia udziału własnego w wysokości 10% wkładu własnego związku na pomoc techniczną. Dodał, że podjęcie uchwały w sprawie weksla jest wymogiem ministerialnym.
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia woli na przystąpienie do realizacji projektu pn.: „Regulacja gospodarki wodno-ściekowej na terenie dorzecza Biebrzy”. Radni nie zgłaszali uwag.
W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 15, za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr IX/46/07 w załączeniu do protokołu.
Ad. 11
Radny Krzysztof Borawski zapytał co stanie się z wekslem, jeśli nie dojdzie do realizacji projektu, bądź jeśli wystąpią nieprzewidziane utrudnienia w jego realizacji.
Burmistrz odpowiedział, że taki scenariusz nie jest brany pod uwagę. Poinformował, że w tej sprawie trwają zaawansowane rozmowy na wysokim szczeblu, czarny scenariusz nie powinien się spełnić. Stwierdził, że część złożonych przez gminę wniosków dotycząca przynajmniej aglomeracji ma duże prawdopodobieństwo realizacji – powinny przejść. Burmistrz dodał, że weksel zostanie uruchomiony tylko w sytuacji, jeśli coś zostanie źle wykonane.
Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że weksel In blanco będzie ważny wraz z deklaracją wekslową, zwrócił się do burmistrza, aby czuwał nad poprawnym spisaniem deklaracji. Dodał, że może się zdarzyć, że gmina nie otrzyma żadnych środków a poniesie koszty na przygotowanie dokumentacji.
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie udzielenia poręczenia wekslowego za Związek Komunalny Samorządów Dorzecza Biebrzy w związku ze współfinansowaniem przygotowania przedsięwzięcia pn. „Regulacja gospodarki wodno-ściekowej na terenie dorzecza Biebrzy” wskazanego przez Ministerstwo Środowiska do przygotowania ze środków pomocy technicznej do Funduszu Spójności.
W głosowaniu jawnym na stan 15 radnych obecnych jest 15, za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych. Uchwała podjęta została jednogłośnie.
Uchwała Nr IX/47/07 w załączeniu do protokołu.
Ad. 12
Burmistrz poinformował o przyznanych środkach na realizację zadania z zakresu utrzymania grobów i cmentarzy wojennych tj. na remont cmentarza wojennego z I wojny światowej w miejscowości Borawskie. Na mocy podjętej przez radę uchwały podpisane zostanie stosowne porozumienie. Burmistrz dodał, że przyznane środki pochodzą z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie przyjęcia obowiązku wykonania remontu cmentarza wojennego z I wojny światowej w miejscowości Borawskie.
W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 15, za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr IX/48/07 w załączeniu do protokołu.
Ad. 13
Informację dotyczącą stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w rejonie działania posterunku Policji w Jedwabnem w 2006 r. przedstawił kierownik posterunku asp. szt. Jan Kozłowski /informacja w załączeniu do protokołu/
Kierownik poinformował o realizacji i przebiegu programu Bezpieczne Miasto. Podziękował burmistrzowi i radnym za współpracę. Stwierdził, że stan bezpieczeństwa publicznego na terenie gminy jest zadowalający, zdarzenia wykazują tendencję spadkową.
Burmistrz również podziękował za współpracę w zakresie utrzymania porządku i bezpieczeństwa na terenie gminy.
Ad. 14
Dyrektor Komunalnego Zakładu Budżetowego w Jedwabnem przedstawił sprawozdanie z działalności zakładu za 2006 r. /sprawozdanie w załączeniu do protokołu/
p.o. kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Jedwabnem pani Marzena Grądzka odczytała informację z działalności ośrodka w 2006 r. /informacja w załączeniu do protokołu/
Kierownik Urzędu stanu Cywilnego w Jedwabnem pani Kinga Karwowska odczytała sprawozdanie z działalności urzędu w 2006 r. /sprawozdanie w załączeniu do protokołu/
Poinformowała, że do końca 2007 r. mieszkańcy posługujący się starymi dowodami osobistymi powinni wymienić je na nowe.
Ad. 15
Udzielając odpowiedzi na interpelację radnego Mirosława Chrostowskiego burmistrz powiedział, że kwota wg umowy wynosiła 5 402 326 zł. z budżetu gminy wydatkowano 2 015 000 zł. Dodał, że miało być 4 051 744 zł.; środki z budżetu gminy miały wynieść 40 233 zł. Powiedział, że z chwilą, gdy zmniejszone zostały środki z funduszy unijnych wzrosły wydatki z budżetu gminy.
Następnie Burmistrz odczytał pismo Wójta Gminy Przytuły, którym wyraził on zgodę na zaproponowaną przez Gminę Jedwabne stawkę 75 zł. od składowania 1 tony odpadów na gminnym wysypisku. Powiedział, że dotychczas gmina Przytuły z tego tytułu nie uiszczała żadnej opłaty. Burmistrz stwierdził, że należy zgodzić się na przedstawione warunki i podpisać w tej sprawie stosowną umowę. Dodał, że porównywalne stawki obowiązują na innych wysypiskach w regionie.
Radna Zenona Kurkowska zapytała, czy za dotychczasowy okres składowania odpadów na gminnym wysypisku Gmina Przytuły uiściła należną opłatę.
Radny Andrzej Kołpaczewski stwierdził, że kwota 75 zł. jest zbyt mała. Dodał, że przyjmując odpady z sąsiednich gminy wysypisko zostanie szybko zapełnione, za kilka lat okaże się że nie wystarcza dla potrzeb własnych.
Przewodniczący Rady Miejskiej zaproponował, aby kwestię składowania odpadów z sąsiednich gminny omówić na posiedzeniu komisji budżetu. Ostateczną decyzję w tej sprawie należy podjąć po rozpatrzeniu wszystkich argumentów.
Dyrektor KZB powiedział, że 75 zł od 1 tony składowanych śmieci to kwota porównywalna z obowiązującą na nowym wysypisku w Miastkowie.
Ad. 16
• Burmistrz zaprosił wszystkich obecnych mieszkańców gminy na obchody 216 rocznicy
uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Uroczystość rozpocznie się Mszą świętą w kościele parafialnym w Jedwabnem.
Następnie poinformował, że powołany został komitet do zorganizowania w dniach 14 – 15 lipca festynu Dni Jedwabnego.
Poinformował również o przyznanej dla jednostki OSP Jedwabne dotacji w wysokości 5 000 zł. oraz o pozyskaniu sponsorów na działalność drużyny piłkarskiej VICTORIA
Ponadto poinformował, że od 01. 05. 2007 r. obsługę prawną urzędu przejmie radca prawny Dariusz Wąsowski. Radca będzie pracował we wtorki i czwartki, z tego tytułu będzie otrzymywał wynagrodzenie miesięczne w wysokości 1 800 zł. brutto. W ramach wykonywanych obowiązków, pół godziny w każdym dniu pracy przeznaczy na obsługę mieszkańców gminy.
• Pan Michał Chajewski stwierdził, że kilkakrotnie mówiono, iż gmina dodatkowo wyłożyła
na budowę gimnazjum kwotę 400 000 zł. Dodał, że radni obecnej kadencji kilkakrotnie wnioskowali o wyjaśnienie tej sprawy. Zapytał burmistrza, co miał na myśli mówiąc, że spuścizna ta pozostała po poprzedniej władzy.
Burmistrz powiedział, że ostateczna kwota przeznaczona na budowę gimnazjum wyszła zdecydowanie większa od pierwotnie zaplanowanej.
Skarbnik powiedziała, że gmina nie otrzymała zwrotu na łączna kwotę 935 186 zł. W rozbiciu na źródła finansowania: z funduszy unijnych kwota 889 274 zł. nie wpłynęło i już nie wpłynie, oraz z budżetu państwa kwota 45 912 zł.
W założeniach w umowie była kwota 4 051 744 zł. natomiast gmina otrzymała w marcu ostatnie raty łącznie 3 172 470 zł. i to daje różnicę 889 274 zł. z Budżetu Państwa natomiast w umowie był zapis, że gmina otrzyma 540 233 zł. a otrzymaliśmy 497 327 zł. różnica wynosi: 45 912 zł.
Co po zsumowaniu daje kwotę 935 186 zł.
Pan Michał Chajewski powiedział, że dziwi go zmiana umowy. Przypomniał, że 75% wartości inwestycji miało być sfinansowane ze środków unijnych, 10% z budżetu państwa i 15% z budżetu gminy. Zapytał o przywoływaną w wypowiedziach radnych kwotę 400 000 zł., która miała powstać przy zamianie okien z drewnianych na plastikowe. Zapytał, czy zamiana zastosowanych materiałów i rzekomo związana z nią nadpłata 400 000 zł. jest zarzutem do niego jako poprzedniego burmistrza i poprzedniej rady. Zapytał, kto podpisał rachunek za zakup okien do gimnazjum i kiedy to miało miejsce.
Burmistrz powiedział, że w tej chwili nie jest w stanie odpowiedzieć na postawione pytania.
Pan Michał Chajewski powiedział, że złożone zostało wspólnie przez burmistrza i panią Krystynę Bożenę Raszczyk doniesienie do prokuratury na niegospodarność poprzedniego Burmistrza, zapytał czy wpłynęła odpowiedź w tej sprawie z prokuratury.
Burmistrz odpowiedział, że prokuratura nie dopatrzyła się znamion przestępstwa. Dodał, że doniesienie złożył na podstawie protokołu z kontroli przeprowadzonej przez Regionalną Izbę Obrachunkową.
Pan Michał Chajewski zapytał co, gmina czyni w sprawie wyjaśnienia nadużyć finansowych w Urzędzie Miejskim i odzyskania pieniędzy. Czy organy gminy interesują się działaniami prokuratury w tej sprawie. Przypomniał, że chodzi o kwoty kilkusettysięczne, które gmina mogłaby przeznaczyć na inwestycje.
Burmistrz odpowiedział, że sprawą tą zajmują się odpowiednie organy ścigania.
• Pan Waldemar Waluś zapytał, na jakie cele wydatkowane są pieniądze z funduszu
przeciwdziałania alkoholizmowi.
Skarbnik gminy powiedziała, że na fundusz wpłynęła kwota około 62 000 zł. i tyle samo zostało wydatkowane.
Pani Jolanta Grabowska poinformowała, że pieniądze z funduszu posłużyły m.in. na organizacje kolonii, obozów harcerskich, funkcjonowanie świetlicy socjoterapeutycznej, zakup elementów odblaskowych i kilka innych zadań.
• Pan Józef Goszczycki poprosił o wyjaśnienie, dlaczego rada miejska pozwoliła na likwidację
stanowiska mistrza w Komunalnym Zakładzie Budżetowym w Jedwabnem.
Dyrektor KZB powiedział, że w wydanym przez siebie zarządzeniem zmienił regulamin
organizacyjny i zlikwidował stanowisko mistrza zakładu. Wyjaśnił, że fizycznie stanowisko wygaśnie w momencie, kiedy zostanie rozwiązana umowa o pracę z pracownikiem, który zajmuje
Pan Józef Goszczycki zapytał, czy rada miejska zamierza zlikwidować cześć działalności Komunalnego Zakładu Budżetowego w Jedwabnem. Stwierdził, że poprzednia rada i poprzedni burmistrz doprowadzili do tego, że zakład zaczął dobrze prosperować. Zapytał, czy obecnie zmniejszając liczbę etatów podejmuje się działania żeby część działalności przejęły jednostki prywatne. Stwierdził, że do tego się zmierza, co potwierdza fakt, że likwiduje się stanowisko pracy i zwalnia się osobę radnego minionej kadencji.
Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał dyrektora KZB, czy w sprawie likwidacji etatu w zakładzie podpierał się stanowiskiem rady i czy musiał je mieć?
Dyrektor KZB odpowiedział, że nie musiał mieć stanowiska rady, dodał, że jedyne stanowisko w zakładzie, które obsadza za przyzwoleniem burmistrza to stanowisko głównego księgowego.
Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że rada nie brała w tym procederze udziału.
Pan Józef Goszczycki zapytał, czy Dyrektor otrzymał polecenie zwolnienia byłego radnego od swojego zwierzchnika.
Dyrektor KZB odpowiedział, że taka opinia krąży po mieście od 3, może 5 miesięcy, jednak nie.
Pan Józef Goszczycki powiedział, że dyrektor KZB mówił mu w obecności innych pracowników zakładu, że jeżeli nie zwolni pana Waldemara Walusia, to sam zostanie odwołany ze stanowiska. Stwierdził, że komisja rewizyjna powinna zbadać, czy można w taki sposób zwolnić pracownika, ograniczając tym samym działalność zakładu.
Dyrektor KZB powiedział, że nie będzie dodatkowych zatrudnień w zakładzie, zakres obowiązków likwidowanego stanowiska zostanie podzielony pomiędzy pracowników.
Przewodniczący Rady Miejskiej zaznaczył, że rada nie wkraczała w decyzję dyrektora, nie zajmowała się tą sprawą.
• Pan Andrzej Piotrowski powiedział, że w prasie lokalnej pojawiła się wypowiedź burmistrza
świadcząca o tym jakoby rada powiatu zanosiła się z zamiarem likwidacji Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Jedwabnem. Zapytał burmistrza, czy była to wypowiedź autoryzowana.
Wyjaśnił, że owszem rada powiatu zanosi się z zamiarem likwidacji, ale internatu funkcjonującego przy ZSOiZ w Jedwabnem, co nie może być traktowane jako przesłanka do likwidacji szkoły. Następnie zwrócił się do burmistrza, aby nie tworzył informacji szkodzących szkole.
Burmistrz odpowiedział, że zawsze bronił, broni i będzie bronił Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Jedwabnem. Dodał, że tego typu informacji w prasie nie rozpowszechniał.
Ad. 17
Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że porządek obrad został wyczerpany, podziękował wszystkim za przybycie, następnie zamknął obrady IX sesji.
Na tym po wyczerpaniu porządku protokół i posiedzenie zakończono.
Protokół sporządził: