PROTOKÓŁ NR VII/07
z dnia: 15. 03. 2007 r.
Miejsce obrad sala kinowa Miejsko Gminnego Ośrodka Kultury w Jedwabnem, ul. Piękna 8. W godz. od 15.00 do 16.30. Obecnych jest 14 radnych na ogólną liczbę 15, co stanowi 93 %.
Lista obecności w
załączeniu do protokołu. Obradom przewodniczy Kazimierz Załuska Przewodniczący
Rady Miejskiej. Protokolant: Rafał Kołakowski podinspektor d.s. obsługi Biura
Rady Miejskiej.
Radni obecni:
- Bargłowski Andrzej 8.
Kurkowska Zenona
- Borawski Krzysztof 9. Mańko Ewa
- Chrostowski Ireneusz 10. Ożarowski Tadeusz
- Chrostowski Mirosław 11. Sepczyński Grzegorz
- Frączek Ewa 12. Skrodzki Edward
- Górski Andrzej 13. Turowski Sławomir
- Kołpaczewski Andrzej 14. Załuska Kazimierz
Radni nieobecni:
1.
Mariusz
Szmitko
Ponadto w sesji uczestniczą:
- Krzysztof Moenke - burmistrz
- Henryka Filipkowska -
skarbnik gminy
oraz sołtysi i mieszkańcy gminy. Ogółem
w sesji uczestniczy około 45 osób.
Przebieg obrad:
Ad. 1
Przewodniczący Rady Miejskiej otworzył sesję,
powitał burmistrza, radnych, zaproszonych gości, pracowników urzędu oraz nowo wybranych sołtysów i
wszystkich mieszkańców gminy przybyłych na VII sesję
R.M.
Ad. 2
Przewodniczący Rady Miejskiej
odczytał porządek obrad.
Burmistrz wystąpił z wnioskiem o zdjęcie z porządku obrad punktu dotyczącego podjęcia
uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia
zasadniczego i przyjęcia wartości jednego punktu w złotych celem wynagradzania
pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych Gminy Jedwabne. W uzasadnieniu powiedział, że projekt uchwały
wymaga doprecyzowania kilku kwestii w nim zawartych. W jego miejsce zaproponował,
rozpatrzenie uchwały w sprawie zaopiniowania projektu
planu aglomeracji Miasta Jedwabne.
Przewodniczący Rady
Miejskiej zapytał czy są uwagi do zaproponowanych zmian w porządku obrad. Radni uwag
nie zgłaszali.
Przewodniczący Rady Miejskiej
stwierdził, że porządek obrad przyjęty został przez aklamację.
Porządek obrad przedstawia się następująco:
1. Otwarcie sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołów z obrad V i VI sesji.
4. Interpelacje radnych.
5. Informacja Burmistrza z realizacji zadań w okresie między sesjami.
6. Podjęcie uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2007 r.
7. Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu obrotowego w Banku Ochrony Środowiska S.A. Oddział w Białymstoku.
8. Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości i szczegółowych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia oraz zasad obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i doraźnych zastępstw, a także wysokości oraz szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego dla nauczycieli dla których Gmina Jedwabne jest organem prowadzącym .
9. Podjecie uchwały w sprawie zaopiniowania projektu
planu aglomeracji Miasta Jedwabne.
10. Podjęcie uchwały w sprawie zarządzenia poboru podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego od osób fizycznych w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów, wysokości wynagrodzenia za inkaso i określenia terminu płatności dla inkasentów oraz sposobu doręczania decyzji organu podatkowego.
11. Zatwierdzenie planów pracy na rok 2007:
- Rady Miejskiej,
- stałych Komisji Rady Miejskiej.
12. Odpowiedzi na interpelacje radnych.
13. Wolne wnioski i uwagi:
- rozpatrzenie wniosku Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej o przyznanie środków na zasiłki celowe.
14. Zamknięcie obrad.
Ad. 3
Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał czy są
uwagi do protokołów z obrad V i VI sesji.
Podinspektor ds. obsługi BRM odczytał protokół z V sesji. Radni uwag nie
zgłaszali
W
głosowaniu jawnym, rada protokół z obrad V sesji przyjęła. /za – 14, przeciw – 0, wstrzymało
się – 0)
Przewodniczący zapytał czy, są uwagi do protokołu z obrad VI sesji. Radni
nie wnosili uwag.
W
głosowaniu jawnym, rada protokół z obrad VI sesji przyjęła. /za – 14, przeciw – 0, wstrzymało
się – 0)
Ad. 4
Radna Zenona Kurkowska
zapytała, czy rozstrzygnięta została kwestia składowania na gminnym wysypisku, odpadów
z Gminy Przytuły.
Radna Ewa Mańko
zwróciła się o przygotowanie informacji, które wydatki na budowę gimnazjum nie
zostały objęte dofinansowaniem z środków unijnych tzw. wydatki niekwalifikowane.
Radna zapytała jakie kroki podjęto w celu ustalenia przyczyn wzrostu wydatków niekwalifikowanych
w trakcie realizacji projektu.
Burmistrz poinformował, że wstępnie Rada Gminy Przytuły zaakceptowała zaproponowaną stawkę
200 zł. od 1 tony odpadów. Następnie odczytał pismo Wójta Gminy Przytuły. Dodał,
że w tej sprawie podpisane zostanie stosowne porozumienie.
Burmistrz poinformował, że złożony przez gminę kolejny wniosek o zwrot wydatków
poniesionych na budowę gimnazjum opiewał na kwotę 900 000 zł. z czego nie zakwalifikowane
zostały do finansowania wydatki na kwotę 345 000 zł. Dodał, że nie wie,
czy uda się kogokolwiek obarczyć odpowiedzialnością za ten stan rzeczy. Poinformował
również, że prokuratura umorzyła postępowanie w sprawie niegospodarności w
wydatkowaniu środków publicznych.
Radna Ewa Mańko zapytała jaka kwota nie została zwrócona.
Burmistrz powiedział, że wydatki na kwotę około 682 000 zł. zostały uznane jako
niekwalifikowane.
Radny Ireneusz Chrostowski zapytał, czy znane jest już stanowisko Podlaskiego
Kuratora Oświaty w sprawie likwidacji szkół podstawowych w Karwowie, Orlikowie,
Konopkach Chudych i Makowskich.
Burmistrz odpowiedział, że dotychczas nie wpłynęła opinia kuratorium w sprawie
likwidacji szkół.
Ad. 5
Burmistrz
podsumował przeprowadzone wybory do rad sołeckich. Złożył gratulacje nowo
wybranym sołtysom.
Poinformował o propozycji współpracy z Starostwem Powiatowym w Łomży w zakresie
powierzchniowego utrwalenia brukowych odcinków drogi powiatowej Jedwabne -
Burzyn. Udział gminy w realizacji zadania wyniesie około 55 000 zł.
Powiedział, że jeśli wniosek o dofinansowanie przebudowy drogi powiatowej na odcinku
Mocarze – Brzostowo zostanie zakwalifikowany do finansowania z funduszy
unijnych, wówczas realizacja zadania rozpocznie się w 2008 r. Wkład Gminy Jedwabne wyniesie w granicach
75 000 zł.
Dodał, że trwają rozmowy w sprawie remontu drogi powiatowej na odcinku
Chyliny – Kąty.
Burmistrz poinformował, że Wojewoda Podlaski pozytywnie zaopiniował projekt planu
aglomeracji miasta Jedwabne. Status aglomeracji daje możliwość pozyskania w ramach Związku Komunalnego Samorządów Dorzecza Biebrzy dodatkowych środków na zadania z zakresu gospodarki
wodnościekowej.
Burmistrz poinformował, że do końca kwietnia zostanie rozstrzygnięty przetarg na
projektowanie pozostałych odcinków sieci wodociągowej. Powiedział również o
reaktywacji drużyny piłkarskiej VIKTORIA.
Rolnikom z terenu gminy udzielana będzie bezpłatna
pomoc przy wypełnianiu wniosków o przyznanie płatności do gruntów rolnych.
Następnie poinformował o zmianie w składzie
osobowym komisji do spraw przeciwdziałania alkoholizmowi. Panią Barbarę
Dytkowską i panią Cecylię Kierzkowską zastąpią radni w osobach pan Andrzej
Górski i pan Krzysztof Borawski.
Burmistrz powiedział, że w najbliższym czasie zostanie przeprowadzony przegląd dróg
gminnych. Remonty będą przeprowadzane w miarę możliwości finansowych gminy.
Odnosząc się do funkcjonowania podległych
jednostek organizacyjnych burmistrz poinformował, że w Komunalnym Zakładzie
Budżetowym w ramach wprowadzenia oszczędności dyrektor zakładu zlikwiduje jeden etat.
Wyjaśnił, że Miejsko Gminny Ośrodek Kultury i Biblioteka Publiczna są
odrębnymi jednostkami w
związku z czym obsługa finansowa musi być rozdzielona.
W ramach oszczędności zlikwidowana została ½ etatu w MGOK oraz
dodatek za prowadzenie spraw z zakresu ochrony przeciwpożarowej. Ponadto zorganizowana
zostanie Młodzieżowa Drużyna Pożarnicza.
Ad. 6
Skarbnik gminy
omówiła projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie. Poinformowała o
wysokości przyznanych subwencji na 2007 r. Zwiększeniu uległa część równoważąca
subwencji ogólnej. Zmniejszony został udział gminy w podatku dochodowym od osób
prawnych, oraz część oświatowa subwencji ogólnej. Wpłynęły pieniądze z
rozliczenia: refundacja wydatków na budowę gimnazjum kwota 859 349 zł. z
otrzymanych środków spłacona została pożyczka na prefinansowanie budowy gimnazjum
w wysokości 175 604,50 zł. oraz kredyt w wysokości 700 000 zł.
Następnie skarbnik omówiła zmiany w planie wydatków w tym wydatki na
oświatę i wychowanie oraz świadczenia społeczne. Poinformowała o zmniejszeniu o
kwotę 40 000 zł. wydatków na dożywianie oraz zwiększeniu o 12 000 zł.
wydatków na zasiłki celowe. Wyjaśniła, że kierownik OPS wnioskowała o przyznanie
na zasiłki celowe kwoty 32 000 zł., sytuacja finansowa gminy pozwala
przyznać na ten cel jedynie 12 000 zł.
Wyjaśniła, że w celu zrównoważenia budżetu w załączniku inwestycyjnym zawarta
została propozycja zmniejszenia wydatków na 2007 r. po przez przeniesienie
zadania: wykonanie dokumentacji technicznej na remont budynku Szkoły Podstawowej
w Jedwabnem na 2008 r.
W załączniku inwestycyjnym do projektu uchwały wprowadzono nowe zadanie: Dofinansowanie
do remontu drogi powiatowej na odcinku przez wieś Makowskie i za wsią Grądy
Małe. Z projektu porozumienia wynika, że wkład gminy wyniesie 55 000 zł. /środki
będą pochodziły z rezerwy ogólnej/.
Skarbnik gminy poinformowała,
że brakuje 250 000 zł. na spłatę kredytu. Stwierdziła, że aby nie popaść w
tarapaty finansowe i uniknąć 20% odsetek, należy zaciągnąć kolejny kredyt.
Skarbnik gminy dodała, że komisja budżetu pozytywnie zaopiniowała projekt
uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2007 r.
Przewodniczący Rady
Miejskiej odczytał projekt uchwały. Radni uwag nie zgłaszali.
W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych
jest 14, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta
jednogłośnie.
Uchwała Nr VII/34/07 w
załączeniu do protokołu.
Ad. 7
Przewodniczący Rady
Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu w Banku Ochrony Środowiska S.A. Oddział w Białymstoku.
Skarbnik gminy poinformowała, że komisja budżetu pozytywnie zaopiniowała propozycję
zaciągnięcia kredytu.
Radni nie wnosili uwag. W
głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych, obecnych jest 14, za podjęciem uchwały
głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr VII/35/07 w
załączeniu do protokołu.
Ad. 8
Kierownik Referatu
Oświaty, Kultury i Sportu omówiła projekt uchwały w sprawie określenia wysokości i szczegółowych warunków przyznawania dodatków do
wynagrodzenia oraz zasad obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny
ponadwymiarowe i doraźnych zastępstw, a także wysokości oraz szczegółowych
zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego dla nauczycieli, dla
których Gmina Jedwabne jest organem prowadzącym.
Radny Ireneusz
Chrostowski zapytał o wysokość dodatku mieszkaniowego.
Kierownik
wyjaśniła, że stawki dodatku uzależnione są od liczebności rodziny.
Radny Ireneusz Chrostowski
stwierdził, że skoro dodatek mieszkaniowy musi być wypłacany, to należy ustalić
go w symbolicznej kwocie np. 1zł.
Kierownik
poinformowała, że poszczególne zapisy projektu uchwały były konsultowane z związkami zawodowymi nauczycieli.
Komisja oświaty wyraziła pozytywną opinię na temat projektu.
Przewodniczący Rady
Miejskiej odczytał projekt uchwały. Więcej uwag radni nie zgłaszali. W
głosowaniu jawnym na stan 15 radnych obecnych jest 14, za podjęciem uchwały
głosowało 13 radnych, 1
radny głosował przeciw.
Uchwała Nr VII/36/07 w załączeniu do protokołu.
Ad. 9
Kierownik Referatu
Budownictwa, Inwestycji, Infrastruktury Komunalnej,
Gospodarki Gruntami i Ochrony Środowiska pan Sławomir Miciura omówił projekt
uchwały w sprawie zaopiniowania projektu planu aglomeracji
Miasta Jedwabne. Wyjaśnił, że status
aglomeracji umożliwi ubieganie się w ramach Związku Komunalnego Samorządów
Dorzecza Biebrzy o dodatkowe środki na
realizację zadań z zakresu gospodarki wodnościekowej.
Radny Ireneusz
Chrostowski zapytał czy przedmieścia Jedwabnego Kossaki, Biczki, Kajetanowo,
również zostały włączone do planu aglomeracji.
Pan Sławomir Miciura
wyjaśnił, że plan obejmuje tylko miasto Jedwabne, przedmieścia nie zostały ujęte.
Burmistrz dodał, że
uzyskanie statusu aglomeracji jest korzystne. Stwarza możliwość ubiegania się o
dotacje do zadań z zakresu gospodarki wodnościekowej planowanych do realizacji
na terenie Miasta Jedwabne z dwóch różnych źródeł finansowych.
Przewodniczący Rady
Miejskiej odczytał pismo Wojewody Podlaskiego w sprawie zaopiniowania
projektu planu. Następnie odczytał projekt uchwały w sprawie zaopiniowania projektu planu aglomeracji Miasta Jedwabne. Radni nie wnosili uwag.
W głosowaniu jawnym, na stan
15 radnych obecnych jest 14, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych. Uchwała
została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr VII/37/07 w
załączeniu do protokołu.
Ad. 10
Przewodniczący Rady
Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie zarządzenia
poboru podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego od osób
fizycznych w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów, wysokości wynagrodzenia za
inkaso i określenia terminu płatności dla inkasentów oraz sposobu doręczania
decyzji organu podatkowego. Wyjaśnił,
że na mocy niniejszej uchwały sołtysi będą mogli doręczać mieszkańcom decyzje
podatkowe oraz dokonywać poboru podatków w drodze inkasa.
Przewodniczący Rady
zwrócił się do radnych: Andrzeja Bargłowskiego i Grzegorza Sepczyńskiego pełniących
jednocześnie funkcje radnego i sołtysa, aby nie brali udziału w głosowaniu.
Przewodniczący wyjaśnił, że połączenie funkcji radnego, sołtysa i inkasenta
jest możliwe, jednak w uchwale rada gminy określa wysokość wynagrodzenia dla
inkasentów z tytułu poboru podatków. Zgodnie z art. 25a ustawy o samorządzie
gminnym radny nie może brać udziału w głosowaniu, jeżeli dotyczy ono jego
interesu prawnego. Uwag nie zgłoszono.
W głosowaniu jawnym, na
stan 15 radnych obecnych jest 14, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za
podjęciem uchwały głosowało 12 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr VII/38/07 w
załączeniu do protokołu.
Ad. 11
Przewodniczący Rady
Miejskiej stwierdził, że dyskusje na temat planów pracy na 2007 r. miały
miejsce w trakcie posiedzeń poszczególnych komisji. Zapytał czy są uwagi do ich
treści. Radni nie zgłaszali propozycji zmian. W głosowaniu jawnym, na stan 15
radnych obecnych jest 14, za przyjęciem planów pracy głosowało 14 radnych –
jednogłośnie.
Plany Pracy w załączeniu
do protokołu.
Ad. 12
Odpowiedzi udzielono w
pkt. 4
Ad. 13
Przewodniczący Rady
Miejskiej odczytał wniosek kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej o przyznanie środków na zasiłki celowe w
wysokości 32 000 zł.
Kierownik OPS
wyjaśniła, że środki na zasiłki celowe nie zostały ujęte w budżecie na 2007r.
Skarbnik gminy
powiedziała, że budżet konstruowany był w listopadzie 2006 r., wówczas nie było
pieniędzy na ten cel. W podjętej w pkt. 6 uchwale w sprawie dokonania zmian w
budżecie gminy na 2007 r. na zasiłki celowe przeznaczono kwotę 12 000 zł.
Przewodniczący Rady
Miejskiej poprosił radnego E. Skrodzkiego o przedstawienie stanowiska
komisji budżetu w tej sprawie.
Radny E. Skrodzki poinformował,
że komisja budżetu pozytywnie zaopiniowała propozycję przeznaczenia na zasiłki
celowe kwoty 12 000 zł. Wyjaśnił, że sytuacja finansowa gminy nie pozwala
przeznaczyć na ten cel więcej pieniędzy, o co wnioskowała kierownik OPS.
Radny dodał, że kierownik OPS powinna wyjaśnić, dlaczego bez akceptacji
rady kwota 5 600 zł. została dotychczas rozdysponowana.
Radna Zenona Kurkowska
zapytała, z którego działu budżetu kwota 12 000 zł. będzie przesunięta.
Skarbnik wyjaśniła,
że środki zostaną przesunięte z dożywiania.
Radny Ireneusz
Chrostowski złożył wniosek o przeznaczenie 6 000 zł z przyznanej kwoty na
utworzenie rezerwy, z której będzie wypłacana pomoc dla mieszkańców gminy
dotkniętych wypadkiem losowym: pożar, powódź, susza, śmierć itp.
Kierownik OPS wyjaśniła, że zasiłki celowe przyznawane są na konkretny cel np. na zakup
żywności, leków, opału, odzieży, pokrycia kosztów pogrzebu, drobnych remontów,
napraw itp.
Przewodniczący Rady
stwierdził, że wymienione potrzeby ma większość podopiecznych OPS i większość
kwalifikuje się do otrzymania zasiłku. Dodał, że zasiłki celowe powinny być przyznawane
w wyjątkowo trudnych sytuacjach.
Radny Mirosław Chrostowski stwierdził, że burmistrz powinien dysponować
pieniędzmi na zasiłki celowe. Zasiłek celowy wypłacałby burmistrz, rada natomiast
dokonując zmian w budżecie refundowałaby poniesiony wydatek.
Radna Zenona Kurkowska
poprosiła o ponowne przedstawienie stanowiska komisji budżetu.
Radny E. Skrodzki: komisja
stwierdziła, iż trudna sytuacja finansowa gminy nie pozwala przeznaczyć na
zasiłki celowe kwoty 32 000 zł. W związku z tym, że 6 000 zł. zostało
już rozdysponowane, komisja przydzieliła dodatkowo tylko 6 000 zł. ale
podarunkiem że to tylko na cele losowe, jeśli nie będzie takich wypadków
losowych to, to wraca jako nadwyżka budżetowa na koniec roku na inne cele,
takie jest stanowisko komisji budżetu.
Radny Edward Skrodzki
odczytał zapis z protokołu z posiedzenia komisji budżetu w dniu 10. 03. 2007 r. w imieniu radnych zapytał
panią kierownik OPS na co zostały wydane pieniądze.
Kierownik odpowiedziała,
że pieniądze wydatkowane zostały na zasiłki celowe.
Radny Mirosław
Chrostowski ponownie stwierdził, że środkami na zasiłki celowe powinien
zarządzać burmistrz.
Skarbnik gminy wyjaśniła, że zasady przyznawania zasiłków celowych określa ustawa.
Ad. 14
- W ramach wolnych
wniosków mieszkanka Jedwabnego stwierdziła, że osobom
bezrobotnym z ternu gminy należy zapewnić bezpłatny dowóz do Powiatowego
Urzędu Pracy w Łomży.
- Pan Adam
Niebrzydowski członek
Powiatowej Izby Rolniczej w Łomży przedstawił
informację na temat działalności izb rolniczych. Pokrótce przypomniał
historię kształtowania się Izb w Polsce, następnie przedstawił zamierzenia i
cele na przyszłość. Zadeklarował propozycję współpracy w zakresie organizowania
szkoleń dla rolników z terenu Gminy Jedwabne. Poinformował o terminach
najbliższych szkoleń z zakresu pozyskiwania środków unijnych w rolnictwie.
- Sołtys wsi Pluty zapytał, dlaczego dotychczas
pomimo zapowiedzi ze strony burmistrza nie
nastąpiła podwyżka diet sołtysów.
Burmistrz wyjaśnił,
że wystąpi do rady o podwyżkę diet wówczas, gdy sytuacja finansowa gminy
poprawi się.
- Sołtys Ireneusz Borawski poinformował, że w
ostatnim czasie doszło do uszkodzenia
dwóch samochodów na mostku w drodze
dojazdowej do wsi Olszewo Góra. Zwrócił się o wyrównania nawierzchni
i poszerzenie mostku.
Burmistrz
odpowiedział, że jest to droga powiatowa, fundusze starostwa są niewielkie.
Sołtys Grzegorz
Łomotowski powiedział o potrzebie wyrównania drogi dojazdowej do wsi Chrostowo.
Burmistrz
odpowiedział, że aby praca równiarki przyniosła pożądane efekty nawierzchnie
dróg muszą obeschnąć. Poinformował, że w najbliższym czasie drogi gminne
zostaną wyrównane.
Ad. 15
Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że
porządek obrad został wyczerpany, podziękował wszystkim za przybycie, następnie
zamknął obrady VII sesji.
Na tym po wyczerpaniu porządku protokół i posiedzenie zakończono.
Protokół sporządził: