BIP Gminy Jedwabne

Biuletyn Informacji Publicznej

PROTOKÓŁ NR IV/06

z dnia: 18-12-2006 r.
w sprawie:
PROTOKÓŁ NR IV/06

Miejsce obrad sala narad Urzędu Miejskiego w Jedwabnem ul. Żwirki i Wigury 3.            W godz. od 10.00 do 12.20. Obecnych jest 15 radnych na ogólną liczbę 15, co stanowi 100 %.

Lista obecności w załączeniu do protokołu. Obradom przewodniczy Kazimierz Załuska Przewodniczący Rady Miejskiej. Protokolant: Rafał Kołakowski podinspektor d.s. obsługi Biura Rady Miejskiej.

 

Radni obecni:

  1. Bargłowski Andrzej                                                      9.  Mańko Ewa
  2. Borawski Krzysztof                                                    10.  Ożarowski Tadeusz
  3. Chrostowski Ireneusz                                                 11.  Sepczyński Grzegorz
  4. Chrostowski Mirosław                                    12.  Skrodzki Edward
  5. Frączek Ewa                                                              13.  Szmitko Mariusz
  6. Górski Andrzej                                                           14.  Turowski Sławomir
  7. Kołpaczewski Andrzej                                    15.  Załuska Kazimierz
  8. Kurkowska Zenona                                                                                                                                     

Ponadto w sesji uczestniczą:

  1. Krzysztof Moenke                              - burmistrz
  2. Henryka Filipkowska                          - skarbnik gminy
  3. Andrzej Piotrowski                             - radny rady powiatu łomżyńskiego

oraz sołtys i mieszkańcy gminy. Ogółem w sesji uczestniczy około 25 osób.

 

            Przebieg obrad:

Ad. 1

Przewodniczący Rady Miejskiej otworzył sesję, powitał burmistrza, radnych, zaproszonych gości, pracowników urzędu oraz sołtysów i wszystkich mieszkańców gminy przybyłych na obrady IV sesji.

 

Ad. 2

            Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał porządek obrad.

Radny Mirosław Chrostowski złożył wniosek o zdjęcie z porządku punktu 5 podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu na 2007 r. W uzasadnieniu radny powiedział, że               w budżecie na 2007 r. została przewidziana zbyt mała kwota na budowę sieci wodociągowej. Stwierdził, że zabezpieczone środki nie wystarczą na pokrycie kosztów związanych                      z przygotowaniem dokumentacji. Brakuje około 140 000 zł. na projekty. Zaproponował, aby głosowanie nad projektem budżetu przełożyć na następną sesję, po świętach Bożego Narodzenia. Do tego czasu burmistrz i skarbnik przedstawią propozycję cięć wydatków                w  poszczególnych działach budżetu, zwiększając tym samym środki na budowę wodociągów.

Pani skarbnik odpowiedziała, że pewne przeniesienia zostały już poczynione. Wyjaśniła, że wprowadzone zostały zmiany w załączniku  do projektu budżetu Nr 6 Zadania inwestycyjne. Zmieniono nazwę zadania ,,Budowa stacji uzdatniania wody w Jedwabnem – dokumentacja” na ,,Projekt wodociągu ze wsi Witynie –Chrostowo-Kąty – Biodry – Chyliny Nadbory Siestrzanki” na ten cel przeznaczona została dodatkowa kwota 3 500 zł. z zadania ,,Budowa sieci wodociągowej do targowiska w Jedwabnem – dokumentacja” które zostało skreślone. Łączna kwota na projekt wodociągu ze wsi Witynie wyniesie 28 500 zł. Skarbnik zapewniła, że zrobione zostanie wszystko na rzecz budowy wodociągów w gminie.

Radny Mirosław Chrostowski powiedział, że pomimo wszystko jest to zbyt mało. Dodał, że potrzeba około 140 000 zł. na wykonanie projektów wodociągów dla całej gminy.

            Radny Ireneusz Chrostowski powiedział, że w 2007 r. należy rozpocząć realizację              I etapu wodociągowania. Potrzebne są cięcia wydatków w poszczególnych działach budżetu.  

            Skarbnik odpowiedziała, że do końca roku pozostało niewiele czasu  na ponowne przeanalizowanie wydatków i dokonanie ewentualnych cięć. Wyjaśniła, że będzie możliwość dokonania zmian w trakcie roku budżetowego.

Odnosząc się do działalności Komunalnego Zakłady Budżetowego powiedziała, że dofinansowanie zakładu przez urząd miejski ogranicza się do przekazania dotacji na dostarczanie wody mieszkańcom i odprowadzanie ścieków. Z pieniędzy tych zakład rozlicza się, niewykorzystana kwota podlega zwrotowi.

            Radny Mirosław Chrostowski powiedział, że budżet można zatwierdzić wówczas, gdy będzie spełniał oczekiwania radnych. Dodał, że należy dokładniej przyjrzeć się wydatkom Ośrodka Pomocy Społecznej, ponieważ, jak stwierdził radny, są przypadki przyznawania pomocy mieszkańcom gminy których sytuacja finansowa jest dobra.

            Radny Ireneusz Chrostowski powiedział, że trzeba zacisnąć pasa i wprowadzić oszczędności.

            Skarbnik zwróciła się do radnych o przyjęcie budżetu w przedstawionej wersji. Następnie omówiła finansowanie dożywiania uczniów w szkołach w Jedwabnem. Przedstawiła koszty związane obsługą stołówki: zatrudnionych jest 5 osób, z czego 2 na               ½ etatu, wynagrodzenie za prace, składki na ZUS, dodatkowe wynagrodzenie roczne, opłaty za energię elektryczną, ogrzewanie. Powiedziała, że rzeczywisty koszt obiadu wynosi ponad             5 zł. Różnica 2,5 zł. pokrywana jest z budżetu gminy.

            W dyskusji radni uznali, że należy raz jeszcze zweryfikować sytuację finansową rodzin, których dzieci objęte zostały dożywianiem.

            Burmistrz powiedział, że owszem na projekcie budżetu można pracować do końca marca 2007 r., wyjaśnił jednak, że środki między poszczególnymi paragrafami będzie można przenieść w trakcie roku budżetowego. Dodał, że Regionalna Izba Obrachunkowa pozytywnie zaopiniowała projekt, od strony formalnej przygotowany został poprawnie.  Odnosząc się do dożywiania, stwierdził, że ponowna weryfikacja i ewentualne cofnięcie decyzji poszczególnym rodzinom, spowoduje jedynie niepotrzebne podziały. Przypomniał, wypowiedź pani kierownik OPS, która stwierdziła, że pomoc przyznawana jest wyłącznie osobom spełniającym określone kryteria. Stwierdził, że oszczędności na dożywianiu będą nieznaczne. Przyjrzeć należy się natomiast pracy Komunalnego Zakładu Budżetowego.

Burmistrz stwierdził, że stanowisko rady od ostatniego spotkania zmieniło się diametralnie. Powiedział, że zwodociągowanie gminy jest priorytetową sprawą, wyraził przekonanie, że każdy dołoży wszelkich starań, aby cel ten został osiągnięty. Dodał, że nastąpiła zmiana na stanowisku skarbnika gminy, w referacie pracują dwie osoby, mają dużo pracy, do końca roku pozostało niewiele czasu na dokonanie cięć wydatków. Zwrócił się do rady z prośbą o przyjęcie projektu w przedstawionej wersji.

            Radny Mirosław Chrostowski powiedział, że na wsiach w nocy wyłączane jest oświetlenie uliczne, z tego tytułu gmina ma oszczędności, dodał, że nie można cały czas oszczędzać na mieszkańcach wsi. Radny stwierdził, że środki na wykonanie projektów wodociągów  powinny być zabezpieczone w budżecie gminy w pierwszej kolejności. Dodał, że jeśli nie zostaną zagwarantowane środki na wodociągowanie gminy, rada budżetu nie powinna zatwierdzić.

            Radny Ireneusz Chrostowski dodał, że należy uregulować kwestię awarii oświetlenia ulicznego. Powiedział, że znaczna większość uszkodzeń była wykonywana celowo przez mieszkańców poszczególnych miejscowości. Koszty usunięcia awarii wydłużają okres zwrotu nakładów na inwestycję.

            Burmistrz przypomniał, że oszczędności na oświetleniu ulicznym - zastosowanie przerwy nocnej, w całości przeznaczane są na spłatę inwestycji.

            Radny Andrzej Kołpaczewski stwierdził, że oszczędności na dożywianiu uczniów będą nieznaczne i nawet jeśli zostaną wprowadzone to ich wpływ na wykonanie projektów sieci wodociągowej będzie znikomy. Dodał, że należy dokładnie przeanalizować pozostałe wydatki budżetowe.

            Skarbnik potwierdziła wypowiedź radnego, na dożywianie gmina przeznacza 20%, pozostałe 80 % środków pochodzą z budżetu wojewody.

            Radny Ireneusz Chrostowski powiedział, że jeśli przestanie być tajemnicą informacja kto otrzymuje pomoc z OPS to pieniądze same się znajdą, ponieważ ci którym pomoc się nie należy zrezygnują z jej otrzymywania. Radny stwierdził, że powinna być podana do publicznej wiadomości informacja kto i ile otrzymuje pomocy z OPS.

            Radny Mariusz Szmitko wyjaśnił, że radni chcą mieć pewność, że na budowę wodociągów w budżecie gminy ustalona zostanie odpowiednia kwota. Zgodził, się z potrzebą wprowadzenia cięć poszczególnych wydatków i zwiększenie środków na wodociągi. Stwierdził, że w pierwszej kolejności należy zabezpieczyć środki na wodociągowanie gminy, a dopiero potem na pozostałe wydatki.

            Odnosząc się do funkcjonowania Ośrodka Pomocy Społecznej skarbnik powiedziała, że nie widzi możliwości, dokonania cięć, co sugeruje kilku radnych.

            Radny Sławomir Turowski zwrócił się do pani skarbnik z zapytaniem: zakładając, że budżet zostanie przyjęty, w których wydatkach widzi pani możliwość dokonania cięć.

            Skarbnik odpowiedziała, że należy wspólnie przeanalizować poszczególne wydatki budżetu i zastanowić się, które z nich można obniżyć.

            Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy sytuacja finansowa gminy pozwoli na zaciągnięcie kredytu w kwocie około 140 000 zł. na wykonanie projektów wodociągów.

            Skarbnik gminy odpowiedziała, że tak. Sytuacja finansowa jest stabilna, zadłużenie nie przekracza wskaźników ustawowych.

            Przewodniczący Rady Miejskiej uzasadnił, że radni mają obawy, że po zatwierdzeniu budżetu nie będzie już możliwości przeniesienia środków z jednego działu do drugiego.

            Radny Andrzej Górski zapytał, czy jeśli w miesiącu styczniu 2007 r. rada dokona analizy wydatków i stwierdzi, że niektóre z nich trzeba zmniejszyć, to czy będzie to możliwe do wykonania.

            Skarbnik odpowiedziała, że tak. Dodała, że referat finansowy na chwile obecną prowadzony jest tylko przez dwie osoby, jest dużo bieżącej pracy, dokonanie weryfikacji wydatków do końca roku jest fizycznie niemożliwe do wykonania.

            Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że w styczniu 2007 r. należy dokonać weryfikacji wydatków budżetowych, zwrócił się do Burmistrza i Skarbnika, aby wskazali oszczędności.

Radna Zenona Kurkowska powiedziała, że wola radnych w 100% jest taka, żeby wszystkie wodociągi były zrobione, stwierdziła, że jeśli budżet zostanie zatwierdzony to nikt się z tego nie wyłamie. Na następnym spotkaniu należy ustalić, w których działach dokonane zostaną cięcia wydatków. Radna stwierdziła, że w radzie nie ma nawet jednej osoby, która opowiedziałaby się przeciw budowie wodociągów. 

Radna Ewa Mańko przypomniała ustalenia dotyczące realizacji zadań inwestycyjnych. Za najważniejsze radni ustalili budowę sieci wodociągowej oraz modernizację ulic Kościuszki i Przytulskiej. Wyraziła przekonanie, że wszystkim zależy na realizacji ustalonych priorytetów. Stwierdziła, że rada musi być konsekwentna w działaniu.  

Pani skarbnik powiedziała, że jeśli radni mają nowego kandydata na skarbnika gminy to gotowa jest złożyć rezygnację.

Burmistrz powiedział, że w najbliższym czasie gmina otrzyma pozwolenie na budowę wodociągu Jedwabne – Kubrzany – Biczki, oraz Orlikowo – Witynie. Na wykonanie  dokumentacji dla pozostałej części gminy w budżecie brakuje około 140 000 zł. Burmistrz dodał, że w poprzednich latach nic nie było robione w tym kierunku, oprócz zwodociągowania Miasta Jedwabnego i kilku blisko położonych miejscowości. Obecnie rada wymaga, że do końca 2006 r. wprowadzone zostaną cięcia wydatków na kwotę 140 000 zł.

Dodał, że są to zadania zaległe, realizacja których wymaga czasu.

Poinformował, o zamiarze likwidacji Szkoły Podstawowej w Orlikowie, trwają rozmowy              z rodzicami i nauczycielami. Część budynku przeznaczona zostanie pod hydrofornię, pozostała zagospodarowana na potrzeby mieszkańców wsi. W wyniku likwidacji szkoły powstaną oszczędności około 300 000 zł. rocznie.

Burmistrz potwierdził nadmiar pracy w referacie finansowym, poinformował, że                w styczniu i lutym 2007 r. planowane są zatrudnienia w urzędzie miejskim.  

            Sołtys wsi Pieńki Borowe zwrócił się do rady o zabezpieczenie w budżecie gminy środków na budowę wodociąg również do wsi Pieńki Borowe.

            Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że wszystkim zależy na zwodociągowaniu gminy, stwierdził, że Pan Burmistrz i Pani Skarbnik złożyli zapewnienie, że podejmą działania na rzecz realizacji tej inwestycji. Zwrócił się do radnego Mirosława Chrostowskiego, aby wycofał wniosek w sprawie wprowadzenia zmian w porządku obrad.

            Radny Ireneusz Chrostowski stwierdził, że Burmistrz i Skarbnik dali gwarancję na wykonanie projektów wodociągów dla pozostałej części gminy. Dodał, że nie należy utrudniać im pracy i zgodnie z prośba uchwałę w sprawie budżetu gminy na 2007 r. podjąć.

            Radna Ewa Frączek przypomniała, że na ostatnim spotkaniu radni wyrazili akceptację dla projektu budżetu i wolę podjęcia stosownej uchwały.

            Radny Mirosław Chrostowski wycofał wniosek o dokonanie zmian w porządku obrad.

Po zakończeniu dyskusji rada przystąpiła do głosowania. W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 15, za przyjęciem porządku obrad głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

 

Porządek obrad przedstawia się następująco:

 

1.      Otwarcie sesji.

2.      Przyjęcie porządku obrad.

3.      Przyjęcie protokołu z obrad III sesji.

4.      Interpelacje radnych.

5.      Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu na 2007 r.

6.      Podjęcie uchwały w sprawie przesunięcia terminu spłaty kredytu zaciągniętego w Banku Ochrony Środowiska S.A. Oddział w Białymstoku do dnia 31 marca 2007r.

7.      Podjęcie uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2006 r.

8.      Odpowiedzi na interpelacje radnych.

9.      Wolne wnioski i uwagi:

- rozpatrzenie podania mieszkańców ul. Raginisa w Jedwabnem.

10.  Zamknięcie obrad.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej udzielił głosu panu Andrzejowi Piotrowskiemu radnemu Rady Powiatu Łomżyńskiego.

Zabierając głos pan A. Piotrowski podziękował wyborcom z ternu Gminy Jedwabne za poparcie jego kandydatury w wyborach do rady powiatu. Powiedział, że będzie popierał realizację zadań prowadzonych przez starostwo powiatowe na terenie Gminy Jedwabne.

 

Ad. 3

Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał czy są uwagi do protokołu z III sesji. Radni uwag nie zgłaszali.

W głosowaniu jawnym, rada protokół z obrad III sesji przyjęła. /za – 15, przeciw – 0, wstrzymało się – 0)

Ad. 4

Interpelacji radni nie zgłaszali.

Ad. 5

Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że wszyscy radni otrzymali projekt budżetu gminy na 2007 r. Zapytał, kto z radnych jest za podjęciem uchwały z naniesionymi zmianami /omówione przez panią skarbnik w punkcie 2/.

W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych, obecnych jest 15, za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr IV/18/06 w załączeniu do protokołu.

Skarbnik gminy zapewniła, że w trakcie roku budżetowego będzie możliwość wprowadzania zmian w budżecie.

 

Ad. 6

Skarbnik omówiła projekt uchwały w sprawie przesunięcia terminu spłaty kredytu zaciągniętego w Banku Ochrony Środowiska S.A. Oddział w Białymstoku do dnia 31 marca 2007 r. Przypomniała, że do końca grudnia powinna nastąpić spłata krótkoterminowego kredytu zaciągniętego na budowę gimnazjum. Wystąpiła jednak konieczność przesunięcia terminu jego spłaty do końca marca 2007 r. Dodała, że dwie raty stanowiące refundację kosztów poniesionych na budowę gimnazjum spłyną z Podalskiego Urzędu Wojewódzkiego do końca 2006 r. trzecia ostatnia rata prawdopodobnie na początku przyszłego roku.

            Burmistrz potwierdził wyjaśnienia pani skarbnik poinformował, że otrzymał zapewnienie, że dwie raty wpłyną jeszcze w grudniu br. trzecia – ostatnia prawdopodobnie               już w nowym roku. W związku z tym, że do końca roku gmina nie jest w stanie spłacić całego kredytu, wystąpiła konieczność przekształcenia go z krótkoterminowego na długoterminowy.

Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie przesunięcia terminu spłaty kredytu zaciągniętego w Banku Ochrony Środowiska S.A. Oddział                        w Białymstoku do dnia 31 marca 2007 r. Radni uwag nie wnosili.  

W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych, obecnych jest 15, za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie. Uchwała Nr IV/19/06                   w załączeniu do protokołu.

 

Ad. 7

            Projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2006 r. omówiła skarbnik. Powiedziała, że w związku z brakiem przelewu z Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego dotacji będącej refundacją wydatków na budowę gimnazjum należy zmniejszyć plan dochodów o kwotę 950 000 zł. Ponadto w projekcie zawarta została propozycja dokonania przesunięć środków m.in. na instalację pieca C.O. w garażu OSP                w Jedwabnem oraz na ubezpieczenie samochodów OSP. Skarbnik poinformowała, że trzy samochody jednostek OSP z terenu gminy nie są użytkowane, jednak ubezpieczenie OC jest obowiązkowe.

            Radny Sławomir Turowski zapytał sołtysa wsi Kamianki ile razy samochód jednostki OSP wyjeżdżał w 2006 r. do pożarów.

            Sołtys odpowiedział, że pojazd nie wyjeżdżał, ponieważ wymaga remontu, dodał, że należy utworzyć etat kierowcy.

            Pan Rafał Kołakowski pracownik urzędu, wyjaśnił, że pojazdy zostały wycofane                z uczestnictwa w akcjach ratowniczych, ponieważ są w złym stanie technicznym /samochody kilkunastoletnie/ ponadto jednostki nie przejawiają działalności, ich funkcjonowanie                     w zdecydowanej części uzależnione jest od zaangażowania strażaków ochotników oraz środków przekazywanych z budżetu gminy. Wyjaśnił, że aby uniknąć opłaty ubezpieczenia OC za nie użytkowany pojazd, jego właściciel powinien go sprzedać, bądź przeznaczyć do kasacji.

 

Ad. 8

            Interpelacji radni nie zgłaszali.

Ad. 9

Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał życzenia świąteczne, które skierował do radnych poseł na Sejm RP Lech Antonii Kołakowski. Następnie zapoznał z podaniem mieszkańców ul. Raginisa w Jedwabnem.

Burmistrz powiedział, że ul. Raginisa nie została ujęta w projekcie przebudowy               ul. Kościuszki i ulic do niej przyległych.

Radna Z. Kurkowska stwierdziła, że ulicą tą należy się zająć. Przez wiele lat w tej części miasta odbywały się targi, ulica została zniszczona, a mieszkańcy nie mogą doczekać się remontu, dodała, że nie ma tam ani chodnika, ani nawierzchni brukowej.

Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że należy rozszerzyć istniejący projekt przebudowy ul. Kościuszki o modernizację ul. Raginisa.

Radny E. Skrodzki powiedział, że w projekcie kanał deszczowy w Pl. 250 lecia jest połączony z kanałem deszczowym w ul. Raginisa. Radny stwierdził, że przy doprojektowywaniu należy fakt ten wziąć pod uwagę.

            Burmistrz powiedział, że projekt na modernizację ul. Kościuszki wykonany jest do          ul. Rembelińskiego, odcinek drogi do zakładu diagnostycznego nie został ujęty w projekcie. Należy uzupełnić projekt o odcinek ul. Kościuszki w kierunku stacji kontroli pojazdów oraz ul. Raginisa, Rembielińskiego i Nową.

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że należy przygotować odpowiedź dla mieszkańców ul. Raginisa, wymienił pana Eskę jako osobę, do której należy wystosować pismo z informacja, iż przebudowa ul. Raginisa ujęta została w planie inwestycyjnym na 2007r.

Radna Z. Kurkowska przypomniała o sprawie organizowania sesji w soboty                     i niedziele, powiedziała, że jeśli zajdzie potrzeba dostarczy wniosek mieszkańców. Mieszkańcy upominają się o to żeby sesje były organizowane w soboty bądź w niedziele, ponieważ chcą w nich uczestniczyć, chcą wiedzieć o podejmowanych uchwałach, są zainteresowani. Radna dodała, że jeśli prośba nie odniesie skutku, to dostarczy wniosek                   z podpisami mieszkańców.

            Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że na ten temat już rozmawialiśmy, odbyła się rozmowa, wyraził przekonanie, że radni dostosują się do organizowania sesji                 w soboty.

Sołtys wsi Pieńki Borowe powiedział, że niedziela służy do odpoczynku a nie do pracy, mieszkańców wsi odwiedzają znajomi, rodzina, niedzielę należy przeznaczyć dla rodziny, a nie na pracę.

            Radna Z. Kurkowska odpowiedziała, że jest jeszcze sobota, dodała, że jeśli sołtysowi nie będzie odpowiadał termin to nie przyjedzie.

 

Ad. 10

            Kończąc obrady Przewodniczący Rady Miejskiej przypomniał o organizowanym               w dniu 22. 12. o godz. 14.00 wspólnym spotkaniu opłatkowym pracowników urzędu                      i radnych. Następnie stwierdził, że wszystkie punkty porządku obrad zostały omówione, zamknął sesję słowami: ,,zamykam obrady IV sesji Rady Miejskiej w Jedwabnem” Na tym po wyczerpaniu porządku protokół i posiedzenie zakończono.

 

                                                                                             

 

 

 

 

Protokół sporządził:

Data dodania:
Data upublicznienia: wtorek, 23 sty 2007 12:01
Opublikował(a): Marta Laszczkowska
Zaakceptował(a): Marta Laszczkowska
Artykuł był czytany: 2042 razy