BIP Gminy Jedwabne

Biuletyn Informacji Publicznej

PROTOKÓŁ NR III/06

z dnia: 08-12-2006 r.
w sprawie:
PROTOKÓŁ NR III/06

Miejsce obrad sala narad Urzędu Miejskiego w Jedwabnem ul. Żwirki i Wigury 3.            W godz. od 10.00 do 12.00. Obecnych jest 15 radnych na ogólną liczbę 15, co stanowi 100 %.

Lista obecności w załączeniu do protokołu.

Radni obecni:

  1. Bargłowski Andrzej                                                      9.  Mańko Ewa
  2. Borawski Krzysztof                                                    10.  Ożarowski Tadeusz
  3. Chrostowski Ireneusz                                                 11.  Sepczyński Grzegorz
  4. Chrostowski Mirosław                                    12.  Skrodzki Edward
  5. Frączek Ewa                                                              13.  Szmitko Mariusz
  6. Górski Andrzej                                                           14.  Turowski Sławomir
  7. Kołpaczewski Andrzej                                    15.  Załuska Kazimierz
  8. Kurkowska Zenona                                                                                                                                     

Ponadto w sesji uczestniczą:

  1. Krzysztof Moenke                              - Burmistrz
  2. Anna Cichocka                                   - Kier. Ref. Oświaty, Kultury i Sportu
  3. Marta Laszczkowska                          - Kier. Ref. Org. i Spraw Pracowniczych
  4. Zbigniew Chojnowski              - Kier. KZB
  5. Jadwiga Bekus                                    - Dyr. MGOK w Jedwabnem
  6. Wojciech Siemionem                           - radca prawny
  7. Henryka Filipkowska                          - skarbnik gminy
  8. Janusz Karwowski                              - inspektor d.s. zobowiązań podatkowych

 

oraz sołtysi, kierownicy jednostek organizacyjnych, dyrektorzy szkół i mieszkańcy gminy. Ogółem w sesji uczestniczy około 50 osób.

 

            Przebieg obrad:

Ad. 1

Przewodniczący Rady Miejskiej otworzył sesję, powitał burmistrza, radnych, zaproszonych gości, kierowników poszczególnych referatów oraz sołtysów i wszystkich mieszkańców gminy przybyłych na obrady III sesji.

 

Ad. 2

            Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał porządek obrad. Propozycji dokonania zmian w porządku obrad nie zgłoszono.

W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 15, za przyjęciem porządku obrad głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

 

Porządek obrad przedstawia się następująco:

 

1.      Otwarcie sesji.

2.      Przyjęcie porządku obrad.

3.      Przyjęcie protokołów z obrad I i II sesji.

4.      Ustalenie zasad otrzymywania i wysokości diet przysługujących radnym za udział                 w pracach Rady i jej organów oraz zwrotu kosztów podróży służbowych.

5.      Ustalenie wynagrodzenia Burmistrza Jedwabnego.

6.      Podjęcie uchwał w sprawie powołania:

a)      Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Jedwabnem.

b)      Komisji Oświaty, Kultury, Wychowania oraz Ochrony Zdrowia i Opieki Społecznej Rady Miejskiej w Jedwabnem.

c)      Komisji Budżetu, Finansów, Rolnictwa, Ochrony Środowiska, Gospodarki Przestrzennej i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Miejskiej w Jedwabnem.  

7.      Podjęcie uchwał w sprawie:

a)      obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego na 2007 r.

b)      określenia stawek w podatku od nieruchomości na 2007 r.

c)      stawek podatku od środków transportowych.

d)      zwolnień w podatku od środków transportowych.

8.      Wolne wnioski i uwagi.

9.      Zamknięcie obrad.

 

Ad. 3

            Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że protokoły z obrad I i II sesji zostały napisane dobrze, zapytał czy radni maja uwagi do ich treści? Radni uwag nie wnosili. Przewodniczący dodał, że osoby zainteresowane mogą zapoznać się z treścią protokołów                z sesji w Biurze Rady Miejskiej. 

Radna E. Mańko powiedziała, że protokoły z sesji w trakcie których omawiane były istotne sprawy należy odczytywać.

W głosowaniu jawnym, rada protokoły z obrad I i II sesji przyjęła /za – 15, przeciw – 0, wstrzymało się – 0)

 

Ad. 4

            Przewodniczący Rady Miejskiej poprosił kierownika Referatu Oświaty, Kultury                i Sportu o omówienie zasad wypłacania diet radnym.

            Pani A. Cichocka przedstawiła obowiązujące w poprzedniej kadencji stawki diet przysługujących radnym za udział w pracach rady. Przewodniczący Rady Miejskiej otrzymywał miesięczną zryczałtowaną dietę w wysokości 800 zł. Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej 65% diety przewodniczącego tj. 520 zł. natomiast pozostali radni otrzymywali za udział w sesji bądź komisji rady dietę w wysokości 120 zł.

Poinformowała, że zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000 r. radnemu w gminie poniżej 15 tyś. mieszkańców przysługuje w ciągu miesiąca łączna dieta                     w wysokości do 50% maksymalnej diety ustalonej w rozporządzeniu. Poinformowała, że              w przypadku Gminy Jedwabne radny może otrzymać maksymalnie 1295 zł. miesięcznie. Dodała, że diety ustala się biorąc pod uwagę funkcję, pełnione przez radnych funkcje.  

            Radny Ireneusz Chrostowski złożył wniosek o obniżenie o 10% diety dla radnych, przewodniczącego i wiceprzewodniczącego. Zaproponował również obniżenie o 10% dodatku specjalnego burmistrza.

            Radny Edward Skrodzki stwierdził, że Przewodniczący Rady Miejskiej ma przed sobą dużo pracy, z czym wiąże się wiele wyjazdów służbowych, radny zaproponował, aby przyznać dietę w wysokości 1200 zł. miesięcznie.

            Radna Zenona Kurkowska stwierdziła, że na spotkaniu radnych, rozmawiano                     o różnych sprawach, jednak o podwyżce diet nie było mowy. Ustalono, że pozostaną na dotychczas obowiązującym poziomie. Radna dodała, że za okres pół roku, bądź roku będzie można dokonać zmian. W związku z tym, że na spotkaniu wszyscy radni wyrazili zgodę na pozostawienie diet na niezmienionym poziomie, stwierdziła, że należy to stanowisko podtrzymać.

            Radny Ireneusz Chrostowski powiedział, że w trakcie spotkania wnioskował                     o obniżenie dodatku specjalnego burmistrza o 10%.

            Radna E. Mańko potwierdziła, że na spotkaniu projekt uchwały w tej sprawie nie był omawiany.

            Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że dyskusja w tej sprawie odbyła się.

            Radca Prawny powiedział, że ustalenia, które podejmowała poprzednia rada dotyczyły określonych sytuacji i określonych osób. Wynagrodzenia Przewodniczącego                                  i Wiceprzewodniczącego Rady były ujęte w jednej uchwale, co jeśli chodzi o sposób procedowania było nieprawidłowe. Radca stwierdził, że trudno jest w jednym akcie głosowania odnieść się do dwóch różnych spraw. Kadencja poprzedniej rady wygasła w związku z tym obecna rada jest zobowiązana podjąć nowe uchwały w sprawie diet, odrębnie ustalając wynagrodzenie przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady.

Radca prawny wypowiedział się w kwestii dotyczącej ustalenia wysokości diet.

Na podstawie posiadanego doświadczenia we współpracy z samorządami, stwierdził, że zarówno burmistrz, przewodniczący jak i cała rada stoją przed okresem intensywnej pracy głównie w pozyskiwaniu funduszy i ich zagospodarowywaniu. Dlatego też radni powinni rozważyć propozycję zastosowania zasady ,,przyzwoicie dać i dużo wymagać”

Radna Z. Kurkowska powiedziała, że niesmaczne jest rozpoczęcie kadencji od podwyższenia diet, stwierdziła, że zarówno przewodniczący, burmistrz jak i pozostali radni będą mieli możliwość wykazania się w skuteczności pozyskiwania środków z funduszy unijnych. Jeśli efekty pracy będą widoczne, wówczas będzie możliwość podwyższenia diet.

Radca prawny powiedział, że nieporozumienie polega na tym, że nie ma mowy                   o żadnym podwyższaniu diet. Uchwały w sprawie wynagrodzenia dotyczyły poprzedniej kadencji, jest nowa rada, dlatego też należy podjąć odrębne uchwały i ustalić wynagrodzenie dla przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i pozostałych członków rady.

Radny Ireneusz Chrostowski poparł wypowiedź radnej Kurkowskiej.

Przewodniczący Rady Miejskiej poprosił radnego I. Chrostowskiego, aby sprecyzował swój wniosek o obniżenie diety radnych i wynagrodzenia burmistrza o 10%.

Radny powiedział, że w przypadku przewodniczącego rady, dietę należy obniżyć                 o 10% w stosunku do diety, którą otrzymywał poprzedni przewodniczący /720 zł./

Radny M. Szmitko zaproponował ustalenie przewodniczącemu zryczałtowaną miesięczna dietę w wysokości 1000 zł.

Przewodniczący rady stwierdził, że zgłoszone zostały 4 propozycje. Powiedział, że należy przegłosować każdą z osobna.

 

  1. Propozycja radnego I. Chrostowskiego 720 zł. miesięcznie

W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 15, propozycję radnego poparł 1 radny, 13 opowiedziało się przeciw, 1 wstrzymał się od głosu.

 

  1. Propozycja radnego E. Skrodzkiego 1200 zł. miesięcznie

W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 15, propozycję poparł                 1 radny, 7 głosowało przeciw, 6 wstrzymało się od głosu.

 

  1. Propozycja radnej Z. Kurkowskiej: utrzymanie dotychczasowej diety w wysokości 800 zł. miesięcznie.

W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 15, propozycję radnej poparło 4 radnych, 7 głosowało przeciw, 4 wstrzymało się od głosu.

 

  1. Propozycja radnego M. Szmitko dieta w wysokości 1000 zł. miesięcznie.

W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 15, propozycję radnego poparło 8 radny, 5 głosowało przeciw, 2 wstrzymało się od głosu.

           

Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że większością głosów rada przyjęła propozycję radnego M. Szmitko ustalenia zryczałtowanej diety w kwocie 1000 zł. miesięcznie. Przewodniczący odczytał projekt uchwały.

 

Przewodniczący poprosił o zgłaszanie propozycji wysokości diety dla wiceprzewodniczącego rady.

Zgłoszone zostały 4 stawki:

  1. 650 zł. miesięcznie
  2. 500 zł. miesięcznie
  3. 600 zł. miesięcznie
  4. 65% wysokości diety Przewodniczącego Rady Miejskiej.

 

Przewodniczący zarządził głosowanie.

Pierwszą propozycję poparło 2 radnych, 12 głosowało przeciw, 1 radny wstrzymał się od głosu.

Drugą propozycję poparł 1 radny, 13 głosowało przeciw, 1 radny wstrzymał się od głosu.

Trzecią propozycję poparło 13 radnych, 1 głosował przeciw, 1 wstrzymał się od głosu.

 

Przewodniczący rady stwierdził, że większością głosów rada przyjęła propozycję przyznania Wiceprzewodniczącemu rady zryczałtowanej diety w wysokości 600 zł. miesięcznie. Następnie odczytał projekt uchwały.

 

Przewodniczący poprosił o zgłoszenie propozycji wysokości diety dla radnych za udział w obradach sesji i posiedzeniach komisji. 

Zgłoszono 3 propozycje:

  1. 110 zł.
  2. 120 zł.
  3. 150 zł.

 

Sołtys wsi Pluty powiedział, że rada powinna podwyższyć również diety sołtysów. Dodał, że urząd miejski zleca sołtysom coraz więcej prac, dlatego też dietę należy podnieść. Poinformował, że w Gminie Wizna sołtys za udział w sesji otrzymuje dietę w wysokości 70zł.

            Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że na przełomie stycznia i lutego 2007 r. odbędą się wybory sołtysów, po przeprowadzeniu których rada ustali nowe diety.  

            Burmistrz przypomniał, że podczas zebrań z sołtysami deklarował podwyższenie diet z 30 do 50 zł. Dodał, że po wyborach sołtysów zajmie się tą sprawą.

            Radny I. Chrostowski powiedział, że dietę sołtysów należy podwyższyć.

 

Przewodniczący rady zwrócił się do radnych o przegłosowanie poszczególnych propozycji wysokości diet dla radnych.

Pierwszą propozycję poparł 1 radny, 12 głosowało przeciw, 2 radnych wstrzymało się od głosu.

Drugą propozycję poparło 10 radny, 1 głosował przeciw, 2 radnych wstrzymało się od głosu.

Trzecią propozycję poparło 2 radnych, 11 głosowało przeciw, 2 wstrzymało się od głosu.

Przewodniczący rady stwierdził, że rada podtrzymała diety w dotychczas obowiązującej kwocie 120 zł. za każde posiedzenie komisji i obrady sesji.

Następnie odczytał projekt uchwały w sprawie wysokości diet przysługujących radnym oraz zasad ich wypłacania.

Radca prawny powiedział, że głosowania, które zostały przeprowadzone dotyczyły wysokości wynagrodzenia. W uchwałach oprócz przyjętych przez radę stawek zawarte zostały również warunki wypłaty diet, dlatego też wymogiem formalnym jest przegłosowanie całościowo każdej uchwały z osobna.

Radna Z. Kurkowska zapytała, jakie będą skutki, jeśli wynik głosowania nad uchwałą będzie przeciwny.

Radca prawny odpowiedział, że wówczas uchwała nie zostanie podjęta.

1. Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie wysokości diety przysługującej Przewodniczącemu Rady Miejskiej oraz zasad jej wypłacania.

W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 15, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, przeciw 0, wstrzymało się 2 radnych.

Uchwała Nr III/7/06 w załączeniu do protokołu.

 

2. Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie wysokości diety przysługującej Wiceprzewodniczącemu Rady Miejskiej oraz zasad jej wypłacania.

W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 15, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw 0, wstrzymał się 1 radny.

Uchwała Nr III/8/06 w załączeniu do protokołu.

 

3. Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie wysokości diet przysługujących radnym oraz zasad ich wypłacania.

W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 15, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw 0, wstrzymał się 1 radny.

Uchwała Nr III/9/06 w załączeniu do protokołu.

 

Ad. 5

            Przewodniczący Rady Miejskiej przypomniał, że punkt dotyczący ustalenia wynagrodzenia burmistrza był omawiany podczas spotkania radnych. Zapytał czy są uwagi do przyjętych wówczas ustaleń.

            Radny I. Chrostowski powiedział, że wynagrodzenie burmistrza składa się z kilku składników, ponownie zaproponował obniżenie dodatku specjalnego o 10%.

            Radny A. Górski zaproponował, aby wynagrodzenie burmistrza pozostawić na dotychczasowym poziomie, bez zmian.

            Radny K. Borawski zapytał ile dotychczas zarabiał burmistrz.

Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił wysokość poszczególnych składników wynagrodzenia burmistrza, łącznie 9 588 zł. brutto.

Więcej propozycji nie zgłoszono. Rada przystąpiła do głosowania nad wnioskiem radnego        I. Chrostowskiego obniżenia dodatku specjalnego burmistrza o 10%.

            W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 15, wniosek poparł 1 radny, 13 głosowało przeciw, 1 radny wstrzymał się od głosu.

            Przewodniczący Rady stwierdził, że wniosek nie uzyskał akceptacji rady.

Zaproponował, aby głosowanie nad drugim wnioskiem radnego A. Górskiego było jednocześnie głosowaniem nad uchwałą w sprawie ustalenia wynagrodzenia burmistrza Jedwabnego ponieważ radny zgłosił propozycję przyznania dotychczasowego wynagrodzeni, co zostało przewidziane w projekcie uchwały. Radni wyrazili zgodę.

W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 15, za podjęciem uchwały głosowało 14 radny, 0 przeciw, 1 radny wstrzymał się od głosu.

Uchwała Nr III/10/06 w załączeniu do protokołu.

 

Ad. 6a)

            Przewodniczący Rady Miejskiej przypomniał, że na spotkaniu radni wspólnie ustalili liczbę i składy osobowe poszczególnych komisji. Poinformował, że oprócz komisji rewizyjnej powołane zostaną również komisje:

  1. Oświaty, Kultury, Wychowania, Ochrony Zdrowia i Opieki Społecznej oraz
  2. Budżetu, Finansów, Rolnictwa, Ochrony Środowiska, Gospodarki Przestrzennej                 i Bezpieczeństwa Publicznego.

 

Do składu komisji rewizyjnej zgłoszeni zostali radni w osobach:

  1. Mariusz Szmitko
  2. Krzysztof Borawski
  3. Ewa Mańko
  4. Andrzej Kołpaczewski

Radni wyrazili zgodę na kandydowanie.

Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie powołanie Komisji Rewizyjnej R. M. Uwag nie zgłoszono.

W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 15, za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych. Uchwała podjęta została jednogłośnie.

Uchwała Nr III/11/06 w załączeniu do protokołu.

Ad. b)

Do składu Komisji Oświaty, Kultury, Wychowania, Ochrony Zdrowia i Opieki Społecznej zgłoszeni zostali radni w osobach:

  1. Ewa Frączek
  2. Kazimierz Załuska
  3. Andrzej Górski
  4. Zenona Kurkowska
  5. Sławomir Turowski

Radni wyrazili zgodę na kandydowanie.

Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie powołanie Komisji Oświaty, Kultury, Wychowania, Ochrony Zdrowia i Opieki Społeczne. Uwag nie zgłoszono.

W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 15, za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych. Uchwała podjęta została jednogłośnie.

Uchwała Nr III/12/06 w załączeniu do protokołu.

Ad. c)

Do składu Komisji Budżetu, Finansów, Rolnictwa, Ochrony Środowiska, Gospodarki Przestrzennej i Bezpieczeństwa Publicznego zgłoszeni zostali radni w osobach:

  1. Edward Skrodzki
  2. Andrzej Bargłowski
  3. Mirosław Chrostowski
  4. Ireneusz Chrostowski
  5. Tadeusz Ożarowski
  6. Grzegorz Sepczyński

Radni wyrazili zgodę na kandydowanie.

Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie powołanie Komisji Budżetu, Finansów, Rolnictwa, Ochrony Środowiska, Gospodarki Przestrzennej               i Bezpieczeństwa Publicznego. Uwag nie zgłoszono.

W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 15, za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr III/13/06 w załączeniu do protokołu.

 

Ad. 7a)

            Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał ustalenia dotyczące wysokości stawek poszczególnych podatków na 2007 r. zawarte w protokóle ze spotkania radnych w dniu              06. 12. 2006 r. /Protokół ze spotkania w załączeniu/ Stwierdził, że każdy z radnych otrzymał projekty uchwał podatkowych, zapytał czy są uwagi do ich treści. Radni uwag nie zgłaszali.

            Mieszkaniec gminy zwrócił się do rady z prośbą o uregulowanie następującej kwestii: powiedział, że posiada jeden ciągnik siodłowy i dwie naczepy. Wyjaśnił, że gdy ciągnie jedną naczepę to druga stoi niewykorzystana. Poprosił radnych, aby w tego typu sytuacjach właściciel płacił podatek tylko od jednej naczepy a nie od wszystkich.

            Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że tę kwestię zainteresowany powinien omówić z Burmistrzem.

Następnie odczytał projekt uchwały w sprawie obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego na 2007 r. Powiedział, że proponując stawkę zawartą w projekcie uchwały rada wzięła pod uwagę straty, jakie ponieśli rolnicy w wyniku tegorocznej suszy.

Radni nie wnosili uwag. W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 15, za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych. Uchwała podjęta została jednogłośnie.

Uchwała Nr III/14/06 w załączeniu do protokołu.

 

 

b)

Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie określenia stawek w podatku od nieruchomości na 2007 r. Radni uwag nie wnosili.

W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 15, za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr III/15/06 w załączeniu do protokołu

c)

            Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych. Radna E. Mańko stwierdziła, że w załącznikach do projektu zawarte zostały przedziały od – do.

            Pan Janusz Karwowski wyjaśnił, że propozycję stanowią stawki ze środka przedziału. Nie należy brać pod uwagę kwot skrajnych.

Więcej uwag nie zgłoszono. W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 15, za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr III/16/06 w załączeniu do protokołu

d)

Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie zwolnień                   w podatku od środków transportowych. Radni nie wnosili uwag.

W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 15, za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr III/17/06 w załączeniu do protokołu

 

Ad. 8

            Radny I. Chrostowski zaproponował, aby przed każdą sesją radni spotykali się w celu omówienia tematów zawartych w porządku obrad.

            Przewodniczący Rady Miejskiej wyjaśnił, że spotkanie które odbyło się w dniu 06.12. 2006 r. zorganizowano ponieważ nie zostały jeszcze powołane komisje rad. Stwierdził, że skoro komisje są już powołane, to dyskusje będą odbywały się w trakcie posiedzeń poszczególnych komisji.

 

Ad. 9

Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że porządek obrad został wyczerpany, podziękował wszystkim za przybycie, następnie zamkną obrady słowami ,,zamykam obrady III sesji Rady Miejskiej w Jedwabnem”

Na tym po wyczerpaniu porządku protokół i posiedzenie zakończono.

 

 

 

 

 

 

 

Protokół sporządził:

 

Data dodania:
Data upublicznienia: wtorek, 23 sty 2007 11:57
Opublikował(a): Marta Laszczkowska
Zaakceptował(a): Marta Laszczkowska
Artykuł był czytany: 2254 razy