PROTOKÓŁ NR I/06
z dnia: 24. 11. 2006 r.
Miejsce obrad sala kinowa Miejsko Gminnego Ośrodka Kultury w Jedwabnem ul. Piękna 8. W godz. od 16.00 do 18.30. Obecnych jest 15 radnych na ogólną liczbę 15, co stanowi 100 %.
Radni obecni:
- Bargłowski
Andrzej 9.
Mańko Ewa
- Borawski
Krzysztof 10. Ożarowski Tadeusz
- Chrostowski
Ireneusz 11.
Sepczyński Grzegorz
- Chrostowski
Mirosław 12.
Skrodzki Edward
- Frączek
Ewa 13. Szmitko Mariusz
- Górski
Andrzej 14. Turowski Sławomir
- Kołpaczewski
Andrzej 15. Załuska Kazimierz
- Kurkowska
Zenona
Ponadto w sesji uczestniczą:
- Krzysztof Moenke - Burmistrz
- Marian Czarkowski - Skarbnik gminy
- Józef Goszczycki - Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji
- ks. Jerzy Dembiński - Proboszcz Parafii Jedwabne
- ks. Stanisław Bokiniec - Proboszcz Parafii Burzyn
- Wojciech Kubrak - starosta łomżyński
- Rafał Kołakowski - radny powiatu łomżyńskiego
- Wiesława Borawska - dyr. Publicznego Gimnazjum w Jedwabnem
- Anna Cichocka - kier. ref. oświaty, kultury i sportu
- Marta Laszczkowska - kier. ref. org. i spraw pracowniczych
- Zbigniew Chojnowski - kier. KZB
- Jadwiga Bekus - dyr. MGOK w Jedwabnem
- Wojciech Siemionem - radca prawny
- Bogusława Miciura - Przewodniczący Miejskiej Komisji Wyborczej
oraz sołtysi, kierownicy jednostek organizacyjnych i mieszkańcy gminy. Ogółem w sesji uczestniczy około 100 osób.
Przebieg obrad:
Ad. 1
Józef Goszczycki Przewodniczący Rady Miejskiej poprzedniej kadencji otworzył sesję, powitał burmistrza, nowo wybranych radnych, zaproszonych gości, kierowników poszczególnych referatów oraz sołtysów i wszystkich mieszkańców gminy przybyłych na obrady I sesji w kadencji 2006 - 2010. poprosił wszystkich o powstanie w celu uczczenia minutą ciszy pamięć tragicznie zmarłych górników z kopalni HALEMBA.
Następnie odnosząc się do artykułu zamieszczonego w tygodniku KONTAKTY pt. „cud w Jedwabnem” wyjaśnił, że zrezygnował z kandydowania na radnego rady miejskiej w Jedwabnem nie na wskutek fali krytyki wobec jego osoby, ale na wskutek dokonanych zmian w ustawie o służbie cywilnej, na mocy których (art. 39) pracownikom służby cywilnej zabroniono sprawowania mandatów radnych.
Zdementował rozpowszechniane nieprawdziwe informacje jakoby z tytułu pełnienia funkcji Przewodniczącego Rady Miejskiej otrzymywał dietę w wysokości 1200 zł miesięcznie. Powiedział, że dieta którą otrzymywał /800 zł miesięcznie/ była najniższą z pośród diet wypłacanych przewodniczącym rad z terenu powiatu łomżyńskiego.
Podziękował wszystkim za współpracę, nowej radzie życzył podejmowania trafnych decyzji.
Dalsze prowadzenie obrad przekazał najstarszemu wiekiem radnemu Panu Tadeuszowi Ożarowskiemu.
Ad. 2
Przewodniczący obrad zapoznał radnych z obowiązkiem złożenia ślubowania. Odegrany został Hymn Państwowy. Przewodniczący odczytał rotę ślubowania, wymienił nazwiska 15 radnych którzy wypowiadali słowa: ,,ślubuję, tak mi dopomóż Bóg”.
Przewodniczący obrad stwierdził, że radni zostali zaprzysiężeni i mogą podejmować prawomocne decyzje.
Przewodnicząca Miejskiej Komisji Wyborczej wręczyła radnym zaświadczenia o wyborze, złożyła gratulacje i życzenia na rozpoczynającą się kadencję.
Ad. 3
Przewodniczący obrad odczytał porządek sesji, poinformował o konieczności wprowadzenia zmian. Propozycję zmian omówił Burmistrz.
Zabierając głos Burmistrz powitał radnych, zaproszonych gości i wszystkich mieszkańców gminy przybyłych na obrady sesji. Poinformował, że na pierwszej sesji nie może złożyć ślubowania. Odczytał wyjaśnienia Państwowej Komisji Wyborczej dotyczące terminu zaprzysiężenia wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. /Informacja w załączeniu do protokołu/ Wyjaśnił, że będzie to możliwe z chwilą ogłoszenia w Dzienniku Ustaw obwieszczenia o zbiorczych wynikach wyborów Wójtów, Burmistrzów i Prezydentów Miast na terenie całego kraju. Zaprzysiężenie odbędzie się po przeprowadzeniu drugiej tury wyborów. Wniosek o zdjęcie z porządku obrad punktu 6 i punktu 7.
Więcej propozycji zmian w porządku nie zgłoszono.
Przewodniczący obrad zapytał kto jest za przyjęciem zmian w porządku obrad.
W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych, obecnych jest 15, za wprowadzeniem zmian i przyjęciem całego porządku obrad głosowało 15 radnych, wstrzymało się 0, przeciw 0
Porządek obrad przedstawia się
następująco:
1. Otwarcie sesji.
2. Złożenie ślubowania przez radnych.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Omówienie wyników wyborów do Rady Miejskiej i bezpośredniego wyboru Burmistrz przeprowadzonych w dniu 12 listopada 2006 r.
5. Wybór Przewodniczącego Rady Miejskiej.
6. Wybór Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej.
7. Podjęcie uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2006 r.
8. Wolne wnioski i uwagi.
9. Zamknięcie obrad.
Ad. 4
Pełnomocnik Burmistrz do spraw wyborów pani Kinga Karwowska omówiła wyniki wyborów do rady miejskiej, rady powiatu łomżyńskiego oraz wyboru burmistrza. Informacja w załączeniu do protokołu. Złożyła gratulacje radnym oraz podziękowania wszystkim osobom, które przyczyniły się do zorganizowania wyborów.
Zabierając głos pan Rafał Kołakowski – radny rady powiatu łomżyńskiego złożył nowo wybranym radnym gratulacje oraz życzenia na rozpoczynająca kadencję. Podziękował wszystkim wyborcom którzy oddali głos na jego osobę i listę kandydatów z której startował, w tym m.in. strażakom, sołtysom, koleżankom, kolegom oraz wszystkim którzy obdarzyli go zaufaniem. Wyraził nadzieję, że współpraca pomiędzy radą powiatu a burmistrzem i rada miejską będzie dobra i zaowocuję realizacją kilku zadań na terenie Gminy Jedwabne.
Ad. 5
Przewodniczący obrad poprosił o zgłoszenie kandydatów do komisji skrutacyjnej która zostanie powołana w celu przeprowadzenia wyborów Przewodniczącego rady Miejskiej. Poprosił również o zgłoszenie kandydatów na Przewodniczącego Rady Miejskiej.
Do komisji skrutacyjnej zgłoszeni zostali radni:
- Ewa Frączek
- Krzysztof Borawski
- Zenona Kurkowska
Powyżsi radni wyrazili zgodę na pracę w komisji. Na obecnych 15 radnych za powołaniem komisji skrutacyjnej w powyższym składzie głosowało 15 radnych, jednogłośnie.
Na Przewodniczącego Rady Miejskiej zgłoszeni zostali Pan Kazimierz Załuska i Pani Ewa Mańko. Kandydaci wyrazili zgodę na kandydowanie. Przewodnicząca Komisji Skrutacyjnej omówiła zasady głosowania. Po głosowaniu tajnym odczytała protokół komisji. Stwierdziła, że na 15 radnych, udział w głosowaniu wzięło 15 radnych, głosów ważnych oddano 15. Poinformowała, że Pan Kazimierz Załuska otrzymał 9 głosów, natomiast Pani Ewa Manko 8. Przewodniczącym Rady Miejskiej w Jedwabnem wybrany został bezwzględną większością głosów Pan Kazimierz Załuska.
Przewodniczący obrad złożył gratulacje nowo wybranemu Przewodniczącemu Rady Miejskiej i przekazał prowadzenie obrad.
Pan Kazimierz Załuska podziękował radnym za otrzymane poparcie, podziękował również kontrkandydatce. Dodał, że będzie starał się prowadzić obrady rady w taki sposób aby nie dochodziło do kłótni i podziałów, aby rada pracowała dla dobra wszystkich mieszkańców gminy. Następnie powiedział kilka słów o sobie, zdobytym doświadczeniu w pracy samorządowej. Zadeklarował pełną współpracę z burmistrzem i całą radą.
Ad. 6
Na Wiceprzewodniczącego rady zgłoszeni zostali kandydaci w osobach: Pan Mirosław Chrostowski i Pan Ireneusz Chrostowski, którzy wyrazili zgodę na kandydowanie.
Rada wyraziła zgodę na pozostawienie komisji skrutacyjnej w składzie jak przy wyborze Przewodniczącego. Po przeprowadzeniu tajnego głosowania, przewodnicząca komisji skrutacyjnej odczytała protokół. Stwierdziła, że na obecnych 15 radnych, udział w głosowaniu wzięło 15 radnych. Głosów ważnych oddano 15, nieważnych nie było. Pan Mirosław Chrostowski otrzymało 9 głosów poparcia, natomiast pan Ireneusz Chrostowski otrzymał 6 głosów poparcia. Pan Mirosław Chrostowski został wybrany bezwzględną większością głosów Wiceprzewodniczącym Rady Miejskiej w Jedwabnem.
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał kolejno projekty uchwał w sprawie wyboru Przewodniczącego Rady Miejskiej oraz wyboru Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej zwrócił się do radnych o ich przegłosowanie.
W głosowaniu jawnym na stan 15 radnych obecnych jest 15 radnych, za podjęciem uchwały w sprawie wyboru Przewodniczącego Rady Miejskiej głosowało 10 radnych, 2 głosowało przeciw, 3 wstrzymało się od głosu.
Uchwała Nr I/1/06 w załączeniu do protokołu.
W głosowaniu jawnym na stan 15 radnych obecnych jest 15 radnych, za podjęciem uchwały w sprawie wyboru Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej głosowało 10 radnych, 4 głosowało przeciw, 1 wstrzymał się od głosu.
Uchwała Nr I/2/06 w załączeniu do protokołu
Ad. 7
Projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy omówił skarbnik Pan Marian Czarkowski. Poinformował o przyznanych dotacjach w tym dodatkowej subwencji z rezerwy oświatowej na doposażenie nowo wybudowanego budynku Publicznego Gimnazjum w Jedwabnem.
Przedstawił propozycję przeznaczenia przyznanej subwencji m.in. na zakup kotła do stołówki szkolnej, maszyny czyszczącej i traktora kosiarko - odśnieżarka. Pozostałe pieniądze przeznaczone na zakup książek do biblioteki szkolnej. Ponadto dokonano przesunięć wydatków na ochotnicze straże pożarne i dowożenie uczniów. Propozycja zmiany nazwy zadania ,, Remont zabytkowego dworu w Jedwabnem, przebudowa nawierzchni chodników wokół dworu” na ,,Remont zabytkowego dworu w Jedwabnem, przebudowa nawierzchni chodników wokół dworu oraz remont świetlic w Grądach, Kamiankach i Kotowie Plac” Następnie skarbnik stwierdził, że projekt budżetu na 2007 r. został radnym przekazany zwrócił się z prośba o dokładne zapoznanie się z jego treścią i przyjęcie go w ustalonej wersji. Wyjaśnił, że wprowadzenie zmian będzie możliwe w trakcie roku budżetowego.
Mieszkaniec Gminy zapytał o koszty utrzymania Miejsko Gminnego Ośrodka Kultury w Jedwabnem.
Skarbnik przedstawił dochody i wydatki budżetu. Powiedział o finansowaniu budowy gimnazjum w tym o zaciągniętym kredycie krótkoterminowym. Wyjaśnił, że może dojść do sytuacji w której zwrot środków z unii europejskiej nastąpi w późniejszym terminie niż uprzednio zaplanowany, w związku z czym wystąpi potrzeba podjęcia przez radę uchwały w sprawie przekształcenia zaciągniętego kredytu z krótkoterminowego na długoterminowy. Dodał, że to czy zaplanowane na 2006 r. dochody do budżetu zostaną zrealizowane w 100% zależy od tego czy zwrot środków z unii europejskiej nastąpi w ustalonym terminie.
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2006 r. Radni nie wnosili uwag. W głosowaniu jawnym na stan 15 radnych, obecnych jest 15, za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw 0, wstrzymało się 0. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr I/3/06 w załączeniu do protokołu .
Ad. 8
Burmistrz odczytał pismo skierowane do mieszkańców gminy dotyczące przeprowadzenia inwentaryzacji wyrobów azbestowych na terenie miasta i gminy. Następnie złożył gratulacje nowo wybranym radnym i wręczył symboliczne upominki.
Mieszkaniec gminy ponownie zapytał o koszty związane z utrzymaniem MGOK w Jedwabnem. Zapytał ile gmina wydał na utrzymanie MGOK w ciągu ostatnich 11 miesięcy.
Przewodniczący Rady Miejskiej odpowiedział, że szczegółową odpowiedź na to pytanie udzieli na najbliższej sesji.
Burmistrz dodał, że najbliższa sesja odbędzie się w terminie 7 dni od momentu opublikowania obwieszczenie o wynikach wyborów na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast w Dzienniku Ustaw.
Ad. 9
Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że porządek obrad został wyczerpany, zamknął obrady I sesji Rady Miejskiej w Jedwabne. Na tym protokół i sesję zakończono.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Kazimierz Załuska
Protokół sporządził: