BIP Gminy Jedwabne

Biuletyn Informacji Publicznej

PROTOKÓŁ NR L/06

z dnia: 13 lipiec 2006 r.
w sprawie: z sesji Rady Miejskiej w Jedwabnem
PROTOKÓŁ NR L/06

Miejsce obrad sala narad Urzędu Miejskiego w Jedwabnem ul. Żwirki i Wigury 3             W godz. od 16.00 do 17.30. Obecnych jest 13 radnych na ogólną liczbę 14, co stanowi 92 %.

Lista obecności radnych w załączeniu do protokołu. Obradom przewodniczy Józef Goszczycki Przewodniczący Rady Miejskiej. Protokolant: Rafał Kołakowski podinspektor d.s. obsługi Biura Rady Miejskiej.

 

Radni obecni:

  1. Chrostowski Szymon                                                    8.  Niebrzydowska Alicja
  2. Chrostowski Ireneusz                                                    9.  Rogowski Dariusz
  3. Dąbrowski Czesław                                                    10.  Skrodzki Edward
  4. Dytkowska Barbara                                                   11.  Waluś Waldemar
  5. Goszczycki Józef                                                        12.  Załęcki Jerzy
  6. Gołębiewska Jadwiga                                                 13.  Załuska Kazimierz
  7. Gryczewski Andrzej                                                                          

             

Radni nie obecni:

  1. Makowski Kazimierz

 

Ponadto w sesji uczestniczą:

  1. Krzysztof Moenke                              - burmistrz
  2. Marian Czarkowski                             - skarbnik gminy
  3. Kinga Karwowska                              - kierownik USC
  4. Jadwiga Bekus                        - dyr. MGOK w Jedwabnem
  5. Zbigniew Chojnowski              - dyr. KZB w Jedwabnem

 

oraz sołtysi i wyborcy. Ogółem w sesji uczestniczy około 35 osób.

 

            Przebieg obrad:

Ad. 1

            Przewodniczący Rady Miejskiej otworzył sesję, powitał burmistrza, radnych, zaproszonych gości – w tym państwa Grądzkich obchodzących jubileusz 50 lecia pożycia małżeńskiego, sołtysów i wszystkich mieszkańców gminy przybyłych na obrady L sesji. Na podstawie listy obecności radnych stwierdził prawomocność obrad.

 

Ad. 2

Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił propozycję dokonania zmian w porządku obrad L sesji. M.in. potrzebę podjęcia uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zapewnienia warunków do osiedlenia się polskiej rodziny z Kazachstanu lub innej republiki wymienionej w art. 9 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji oraz podjęcia uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2006 r.

Radni nie wnosili uwag do propozycji zmian, w głosowaniu jawnym 11 głosami za – jednogłośnie porządek obrad przyjęli.

 

Porządek obrad przedstawia się następująco:

1.      Otwarcie sesji.

2.      Przyjęcie porządku obrad.

3.      Wręczenie medali za długoletnie pożycie małżeńskie.

4.      Przyjęcie protokołu z obrad XLIX sesji.

5.      Interpelacje radnych.

6.      Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia przez Gminę Jedwabne kredytu bankowego.

7.      Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zapewnienia warunków do osiedlenia się polskiej rodziny z Kazachstanu lub innej republiki wymienionej w art. 9 ustawy z dnia 9 listopada 2000 roku o repatriacji.

8.      Informacja na temat postępowania w sprawie nadużyć finansowych w Urzędzie Miejskim w Jedwabnem w latach 1996 – 2002.

9.      Omówienie wyników kontroli przeprowadzonej w Urzędzie Miejskim w Jedwabnem przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

10.  Podjęcie uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2006 r.

11.  Odpowiedzi na interpelacje radnych.

12.  Wolne wnioski i uwagi.

13.  Zamknięcie obrad.

 

Ad. 3

            Burmistrz wraz z kierownikiem USC dokonał wręczenia medali państwu Eugeniuszowi i Zenobii Grądzkim z miejscowości Grądy Wielkie za długoletnie pożycie małżeńskie. Burmistrz pogratulował jubilatom i złożył życzenia. Do życzeń przyłączyli się mieszkańcy gminy, nagrodzili wyróżnionych brawami.

            Zabierając głos pan Eugeniusz Grądzki podziękował burmistrzowi, kierownikowi USC i wszystkim zebranym.

 

Ad. 4

Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół z obrad XLIX sesji był wyłożony do wglądu w biurze rady miejskiej i każdy zainteresowany mógł zapoznać się z jego treścią, zapytał czy są uwagi do protokołu. Radni uwag nie wnosili. W głosowaniu jawnym protokół został przyjęty jednogłośnie.  

 

Ad. 5

            Interpelacji nie zgłoszono.

Ad. 6

            Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu w Banku Ochrony Środowiska S.A. Oddział w Białymstoku.

            Radny Ireneusz Chrostowski powiedział, że spłatę kredytu należy rozłożyć na dłuższy okres czasu. Stwierdził, że po zakończeniu budowy gimnazjum, oprócz spłat zobowiązań trzeba będzie również realizować kolejne zadania inwestycyjne.  

            Skarbnik gminy powiedział, że warunki, na których zostanie udzielony kredyt są dla gminy korzystne, oprocentowanie wyniesie VIBOR + 0,2% czyli 4,48 %. Odnosząc się do sugestii radnego Chrostowskiego wyjaśnił, że będzie możliwość renegocjacji okresu spłaty. W tym celu wymagana będzie opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej. Dodał, że kondycja finansowa gminy jest stabilna. Kredyt zaplanowano w budżecie gminy na 2006 r. Regionalna Izba Obrachunkowa nie wnosiła zastrzeżeń, pozytywnie opiniując przedłożony przez burmistrza projekt budżetu.

            Burmistrz potwierdził, że warunki, na jakich zostanie udzielony kredyt są dla gminy korzystne.

Skarbnik dodał, że kredyt przeznaczony jest na realizację budowy gimnazjum. Poinformował, że ostatnia faktura będzie wystawiona na kwotę w granicach 1 000 000 zł.          W celu jej uregulowania w miesiącu wrześniu planowane jest zaciągnięcie krótkoterminowego kredytu, spłacony zostanie do końca bieżącego roku, po otrzymaniu zwrotu pieniędzy z UE. 

            Rani nie wnosili uwag do wyjaśnień skarbnika.

W głosowaniu jawnym, na stan 14 radnych, obecnych jest 13, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr L/246/06 w załączeniu do protokołu.

 

 

Ad. 7

            Skarbnik gminy poinformował, że pani Julia Jabłońska i państwo Swincicy podpisali umowy na użytkowanie mieszkań komunalnych w Białymstoku. Do końca lipca opuszczą budynek w Orlikowie i przeprowadzą się do Białegostoku.

Odniósł się do uchwały rady Nr XXXIII/196/05 na mocy której repatrianci użytkują budynek w Orlikowie. Przedstawił propozycję przekazania w nieodpłatne użytkowanie na czas nieokreślony wyposażenie tego budynku.

            Przewodniczący Rady Miejskiej dodał, że wyposażenie było zakupione dla repatriantów i powinni zabrać je do nowego miejsca zamieszkania. Repatrianci podjęli decyzję o przeprowadzce, trzeba ją uszanować i udzielić niezbędnej pomocy. Sprawę należy formalnie uregulować podejmując stosowną uchwałę.

Radni nie wnosili sprzeciwów. Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym, na stan 14 radnych, obecnych jest 13 za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

            Uchwała Nr L/247/06 w załączeniu do protokołu.

 

Ad. 8

            Skarbnik poinformował, że zapadł wyrok w sprawie nadużyć finansowych, tym samym była skarbnik gminy została zobowiązana do naprawienia szkody w wysokości 65 000 zł. Pokrótce omówił przebieg sprawy. Prawnik oskarżonej zakwestionował fakt, że stroną             w postępowaniu karnym jest Urząd Miejski w Jedwabnem który nie ma zdolności sądowej. Powołując się na przepisy ustawy o samorządzie gminnym, stroną w postępowaniu powinna być Gmina Jedwabne będąca osobą prawną. Wystąpiła konieczność sprostowania na drodze cywilnej, że stroną w sprawie jest Gmina Jedwabne. Po sprostowaniu sprawa została wznowiona. Zapadł prawomocny wyrok, od którego nie ma już możliwości wniesienia odwołania. Zasądzona kwota powinna być jednorazowo przelana na konto gminy. Wysłano wezwanie do zapłaty, czekamy na odpowiedź.

Poinformował również, że jednocześnie w trakcie trwania sprawy o zagarnięcie 65 000 zł. na podstawie wyników weryfikacji przeprowadzonej przez pana A. Drozdowskiego                          w prokuraturze przygotowywane były dokumenty na kwotę około 230 000 zł. Byłej skarbnik postawione zostały kolejne zarzuty, jednak postępowanie zawieszono ze względu na potrzebę  uzyskanie opinii biegłych i przesłuchanie byłego burmistrz pana K. Godlewskiego, który przebywa za granicą. Po przesłuchaniu byłego burmistrza sprawa zostanie wznowiona.

           

            Radny Jerzy Załęcki przekazał burmistrzowi wniosek o wypłatę rekompensaty z tytułu wykonywania w okresie od 1990 do 2001 r. dwóch etatów w zamian za jedno wynagrodzenie. Wyjaśnił, że od 1990 r. z chwilą, gdy pani W. Jusypenko została przeniesiona do kancelarii ogólnej, otrzymał dodatkowy zakres obowiązków, drugi etat - prowadzenie spraw z zakresu ewidencji ludności. Nie otrzymał jednak adekwatnej podwyżki wynagrodzenia. Dodał, że wnioskował do ówczesnego burmistrza o podwyżkę – bez skutku. Stwierdził, że był w ten sposób dyskryminowany. Zwrócił się do burmistrza o rozpatrzenie wniosku.

 

Ad. 9

            Burmistrz odniósł się do protokołu z kontroli przeprowadzonej przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Urzędzie Miejskim w Jedwabnem. Wyjaśnił, że kontrolą objęto gospodarkę finansowa Gminy Jedwabne. Powiedział, że każdy radny może otrzymać kserokopię protokołu. Stwierdził, że aby wydać opinię, należy przeczytać i dokładnie przeanalizować jego treść. Protokół jest wyłożony do wglądu w sekretariacie urzędu. Po konsultacji z radcą prawnym podjął decyzję o zamieszczeniu wybranych fragmentów protokołu na stronie internetowej urzędu.

            Skarbnik gminy stwierdził, że od strony księgowej kontrolę przeprowadzono bardzo szczegółowo.

Przewodniczący Rady Miejskiej przypomniał, że poprzedni burmistrz przez okres                 7 miesięcy zwracał się do RIO, z prośbą o przeprowadzenie kontroli w urzędzie miejskim. Dodał, że na początku kadencji rady przeprowadzona została kontrola, w której uczestniczył jeden z obecnie kontrolujących inspektorów. Wówczas nie stwierdzono żadnych nadużyć. Stwierdził, że skuteczność ówczesnej kontroli okazała się słaba, gdy poprzedni burmistrz przedstawił dokumenty potwierdzające nadużycia w finansach gminy.

Skarbnik powiedział, że sprawdzone zostały wnikliwie delegacje poprzedniego burmistrza. Inspektorzy wnieśli kilka zastrzeżeń. Nie stwierdzono natomiast żadnych nadużyć finansowych.

Burmistrz odczytał fragmenty protokołu w części dotyczącej delegacji poprzedniego burmistrza. Powiedział, że każdy sam powinien ocenić zapisy. Powiedział, że niektórzy pracownicy byli lepiej traktowani, o czym świadczy liczba podpisanych różnych umów. Dodał, że żadne konsekwencje za tego typu nieprawidłowości nie grożą, stronę moralną każdy powinien ocenić sam.

 

Radny Jerzy Załęcki zapytał jakie znaczenie miała weryfikacja, jaką w sprawie nadużyć w urzędzie miejskim przeprowadził biegły rewident pan Aleksander Drozdowski.

Skarbnik powiedział, że zadaniem pana Drozdowskiego było wskazanie uchybień, które następnie zostały przekazane do oceny dla organów ścigania.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej odniósł się do sposobu wykorzystania, za poprzedniej kadencji rady, środków z funduszu przeciwdziałania alkoholizmowi. Przypomniał, że za burmistrza K. Godlewskiego nie były organizowane kolonie, obozy dla dzieci z rodzin zagrożonych alkoholizmem. W kadencji burmistrza M. Chajewskiego tego typu wyjazdy były organizowane. Stwierdził, że ocena moralna nasuwa się sama.

Skarbnik gminy powiedział, że kontrola nie wykazała żadnego zagarnięcia mienia publicznego.

Burmistrz powiedział, że kserokopia protokołu zostanie doręczona radnym.

 

Ad. 10

            Skarbnik omówił projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2006 r. Poinformował, że potrzeba dokonania zmian wynika m.in. z przyznanej gminie od Wojewody Podlaskiego dotacji w wysokości 98 000 zł. na realizację świadczeń rodzinnych.  Ponadto poinformował, że Komenda Miejska Policji w Łomży zwróciła się do gmin z prośbą o partycypację kosztów zakupu paliwa do łodzi patrolowej, która posłuży do patrolowania dzikich kąpieliska. Dodał, że odnotowuje się coraz więcej przypadków utonięć na dzikich kąpieliskach. Na ten cel propozycja przeniesienie 1 000 zł. z działu promocja gminy.

            Burmistrz dodał, że do utonięć dochodzi również w rzece Biebrzy na odcinku przebiegającym przez teren Gminy Jedwabne.

            W dyskusji radni poparli propozycję wsparcia Komendy Miejskiej Policji w Łomży.

Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2006 r.

W głosowaniu jawnym, na ogólną liczbę 14 radnych, obecnych jest 12, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr L/248/06 w załączeniu do protokołu.

 

Ad. 11

Sołtys wsi Karwowo pan Wiesław Obiedziński stwierdził, że podczas odbioru śmieci, pracownicy KZB powinni odbierać kosze z posesji.

            Kierownik KZB odpowiedział, że pracownicy nie mogą wchodzić na teren prywatny, w związku z tym pojemniki powinny być wystawione przed posesją.

 

-          Radny Edward Skrodzki powiedział, że nie ma koncepcji zagospodarowania działki Nr 1451 położonej w Jedwabnem, jeśli nie jest przekazana w dzierżawę to należy ją sprzedać. Radny stwierdził, że nieruchomość położona jest w atrakcyjnym miejscu, będą osoby zainteresowane jej kupnem.

            Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że jeśli jest to działka na której dawniej były wyrobiska - obecnie zasypane, to nie jest przekonany, że ktoś chciałby w tym miejscu wybudować dom i zamieszkać.

            Pan Tadeusz Zejer powiedział, że w studium zagospodarowania przestrzennego gminy działka ta jest przeznaczona na parkingi. Temat pozostał otwarty do dyskusji.

 

-          Sołtys wsi Pieńki Borowe pan Ryszard Kołakowski powiedział, że po opadach deszczu w drodze powiatowej w lesie między wsią Pieńki Borowe a wsią Kaimy powstała wyrwa. Zwrócił się z prośba o jej zasypanie, gdyż zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego. Dodał, że zgłosił tę sprawę do ZDP w Łomży, jednak dotychczas żadnych działań nie podjęto.  

Pan Tadeusz Zejer odpowiedział, że sprawa została przekazana do Zarządu Dróg Powiatowych w Łomży, uzyskał informację że w najbliższym czasie wyrwa zostanie zasypana.

 

-          Burmistrz poinformował, że w budynku zamieszkałym przez repatriantów zainstalowany zostanie system alarmowy. Firma ochroniarska Ambrella zainstaluje niezbędne urządzenia i będzie czuwała nad jego bezpieczeństwem. Decyzja w sprawie dalszego przeznaczenia budynku zapadnie po zajęciu stanowiska przez P.U.W. w Białymstoku                 w sprawie rozliczenia nakładów poniesionych na remont obiektu.

Burmistrz poinformował, że na posiedzeniu komisji rozwoju R. M. ustalono, iż, nową pompę należy zainstalować w starej studni głębinowej w Jedwabnem. Środki potrzebne na ten cel będą znacznie niższe na uruchomienie nowej studni. W pozostałych odwiertach należy przepompować wodę.

Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że w projekcie przyszłorocznego budżetu gminy należy zabezpieczyć środki na uruchomienie 3 studni głębinowej.

            Radny Ireneusz Chrostowski zapytał kiedy rozpocznie się budowa wodociągów               w gminie. Przypomniał, że zgodnie z unijnymi wymogami gospodarstwa muszą do 2008 r. podłączyć się do sieci wodociągowej.

            Burmistrz powiedział, że należy przygotować projekty pozostałych odcinków sieci wodociągowej. Od 2007 uruchomione zostaną nowe programy operacyjne. Mając przygotowaną dokumentację, będzie można złożyć wnioski i ubiegać się o dofinansowanie do ich realizacji.

 

-          Przewodniczący Rady Miejskiej odnosząc się do finansowania festynu ,,Dni Jedwabnego” przypomniał, że w 2005 roku  na organizację festynu z budżetu gminy wydatkowano kwotę 4 000 zł. reszta pochodziła od sponsorów.

Dyrektor MGOK Pani Jadwiga Bekus poinformowała, że dotychczas sponsorzy na organizację festynu przekazali kwotę 8 700 zł.

 

Ad. 12

Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że porządek obrad został wyczerpany, zamknął obrady L sesji Rady Miejskiej w Jedwabne. Na tym protokół i sesję zakończono.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

 

    Józef Goszczycki

Protokół sporządził:

 

Data dodania:
Data upublicznienia: piątek, 29 wrz 2006 12:13
Opublikował(a): Marta Laszczkowska
Zaakceptował(a): Marta Laszczkowska
Artykuł był czytany: 2413 razy