BIP Gminy Jedwabne

Biuletyn Informacji Publicznej

PROTOKÓŁ NR XLVI/06

z dnia: 28 kwietnia 2006 r
w sprawie:
Miejsce obrad sala kinowa Miejsko Gminnego Ośrodka Kultury w Jedwabnem ul. Piękna 8. W godz. od 16.00 do 19.50. Obecnych jest 13 radnych na ogólną liczbę 15, co stanowi 86 %.
Lista obecności radnych w załączeniu do protokołu. Obradom przewodniczy Józef Goszczycki Przewodniczący Rady Miejskiej. Protokolant: Rafał Kołakowski podinspektor d.s. obsługi BRM.

Radni obecni:

1. Chrostowski Szymon 8. Niebrzydowska Alicja
2. Chrostowski Ireneusz 9. Rogowski Dariusz
3. Dąbrowski Czesław 10. Skrodzki Edward
4. Dytkowska Barbara 11. Waluś Waldemar
5. Goszczycki Józef 12. Załęcki Jerzy
6. Gołębiewska Jadwiga 13. Załuska Kazimierz
7. Gryczewski Andrzej

Radni nie obecni:

1. Makowski Kazimierz
2. Mioduszewski Grzegorz

Ponadto w sesji uczestniczą:

1. Czesław Jakubowicz - p.o. Burmistrza Jedwabnego
2. Krzysztof Ryszard Moenke - burmistrz elekt
3. Marian Czarkowski - skarbnik gminy

oraz sołtysi i wyborcy. Ogółem w sesji uczestniczy około 70 osób.

Przebieg obrad:
Ad. 1
Przewodniczący Rady Miejskiej otworzył sesję, powitał burmistrza, radnych, kierowników poszczególnych referatów, sołtysów, zaproszonych gości i wszystkich mieszkańców gminy przybyłych na obrady XLVI sesji. Na podstawie listy obecności radnych stwierdził prawomocność obrad.

Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał porządek obrad XLVI sesji. Powiedział, że w związku z wyłonieniem już w pierwszej turze głosowania w wyborach przedterminowych burmistrza Jedwabnego oraz w związku z opublikowaniem w dniu dzisiejszym /tj. 28 kwietnia 2006 r./ w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego Obwieszczenia Komisarza Wyborczego w Łomży z dnia 24 kwietnia 2006 r. w sprawie podania do publicznej wiadomości wyników z przedterminowych wyborów burmistrza Jedwabnego przeprowadzonych w dniu 23 kwietnia 2006 r. należy do porządku obrad wprowadzić punkt: ślubowanie burmistrza.
Zaproponował, aby ślubowanie radnego pana Andrzeja Gryczewskiego jak i ślubowanie nowo wybranego burmistrza pana Krzysztofa Ryszarda Moenke ująć w kolejnych punktach 7 i 8 po podjęciu uchwały w sprawie absolutorium burmistrza Jedwabnego.

Radny Edward Skrodzki złożył sprzeciw propozycji przewodniczącego. Stwierdził, że ślubowania burmistrza i radnego powinny odbyć się kolejno w punktach 2 i 3.
Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że uchwała w sprawie absolutorium dotyczy byłego burmistrza pana Michała Chajewskiego, zarówno nowo wybrany burmistrz jak i nowo wybrany radny nie uczestniczyli w realizacji budżetu na 2005 r. w związku z czym, propozycja zaprzysiężenia obu panów po podjęciu uchwały w sprawie absolutorium jest zasadna.
Radny Ireneusz Chrostowski powiedział, że najpierw Przewodniczący Miejskiej Komisji Wyborczej powinien przedstawić i omówić wyniki przedterminowych wyborów burmistrza. Radny Chrostowski również nie zgodził się z propozycją przewodniczącego stwierdził, że ślubowania należy przeprowadzić na początku sesji i tak należy to ująć w porządku obrad.
Pan Czesław Jakubowicz powiedział, że podczas rozmowy telefonicznej z panem Dołęgowskim z delegatury Krajowego Biura Wyborczego w Łomży uzgodnili, że ślubowanie burmistrza odbędzie się w ciągu 7 dni, od dnia ogłoszenia obwieszczenia Komisarza Wyborczego w Dzienniku Urzędowym. Pani dyrektor Lidia Stupak z wydziału prawa i nadzoru P.U.W. w Białymstoku zaproponowała żeby zaprzysiężenie burmistrza odbyło się 5 maja br.
Dodał, że burmistrz elekt w dniu dzisiejszym był przygotowany do uczestniczenia w sesji zgodnie z zaproponowanym porządkiem obrad. Stwierdził, że rada miejska bierze na siebie odpowiedzialność za tę decyzję. Powiedział, że z tzw. względów ostrożności procesowej lepiej żeby termin 7 dni był liczony od soboty, 29 kwietnia 2006 r.
Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że krajowe biuro wyborcze kończy swoją działalność z chwilą ogłoszenia wyników wyborów. Interpretacja prawa wyborczego należy m.in. do rady miejskiej. W związku z tym, że ukazał się dziennik urzędowy i wyniki wyborów trafiły do publicznej wiadomości obowiązkiem rady jest przyjęcie przysięgi nowo wybranego burmistrza. Przewodniczący stwierdził, że nic nie stoi na przeszkodzie ku temu, następnie zaproponował, aby pan Krzysztof Moenke złożył ślubowanie.
Pan Krzysztof Moenke powiedział, że dla niego wielkim zaszczytem pełnić funkcję burmistrza Jedwabnego, niemniej jednak propozycja złożenia w dniu dzisiejszym przysięgi jest dla niego dużym zaskoczeniem. Wyjaśnił, że w ciągu dnia prowadził zajęcia w szkole, po pracy uczestniczył w spotkaniu z wykonawcą budowy gimnazjum, nie jest przygotowany do ślubowania. Poprosił radnych o wyrozumiałość i zwołanie sesji, w trakcie której złoży ślubowanie, na dzień 5 maja.
Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że w takim wypadku należy przegłosować, kiedy odbędzie się zaprzysiężenie burmistrza elekta.
Zapytał, kto z radnych jest za przyjęciem przysięgi burmistrza elekta w dniu dzisiejszym, podczas obrad XLVI sesji.
W głosowaniu jawnym, na stan 14 radnych obecnych jest 12, za złożeniem przysięgi przez burmistrza elekta w dniu dzisiejszym /tj. 28. 04. 2006 r./ głosowało 8 radnych, 2 wstrzymało się od głosu, 0 głosów sprzeciwu, 2 radnych nie wzięło udziału w głosowaniu.
Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że rada zajęła stanowisko większością głosów. Następnie poprosił panią Ewę Mańko o przedstawienie wyników wyborów.
Pani E. Mańko powiedziała, że jest zaskoczona, była przekonana, że omówienie wyników odbędzie się podczas sesji w dniu 5 maja. W chwili obecnej nie jest w stanie podać dokładnych wyników głosowania, może to uczynić w przybliżeniu.
W związku z tym Przewodniczący Rady Miejskiej poprosił panią E. Mańko o przedstawienie wyników głosowania z wyborów uzupełniających do rady miejskiej.
Pani E. Mańko odpowiedziała, że nie była przewodniczącą miejskiej komisji wyborczej w wyborach uzupełniających do rady, pełniła tę funkcję w wyborach przedterminowych burmistrza.
Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że osoba, która pełniła funkcję przewodniczącego miejskiej komisji wyborczej w wyborach uzupełniających do rady jest nie obecna. Stwierdził jednak, że wyniki były podane do publicznej informacji i każdy, kto był zainteresowany mógł się z nimi zapoznać.

Ad. 2
Przewodniczący Rady Miejskiej poprosił wszystkich zebranych o powstanie, zwrócił się do pana Andrzeja Gryczewskiego o złożenie ślubowania.
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał ślubowanie o treści: „Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców.”
Pan Andrzej Gryczewski powiedział: ślubuję, Tak mi dopomóż Bóg.
Przewodniczący Rady Miejskiej podziękował radnemu, stwierdził, że został zaprzysiężony.
Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał obwieszczenie Komisarza Wyborczego w Łomży z dnia 24 kwietnia br. opublikowane w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego w dniu 28 kwietnia br. w sprawie podania do publicznej wiadomości wyników z przedterminowych wyborów burmistrza Jedwabnego przeprowadzonych w dniu 23 kwietnia 2006 r.
Po odczytaniu obwieszczenia przewodniczący zwrócił się do burmistrza elekta o złożenie ślubowania.
p.o. burmistrza pan Czesław Jakubowicz złożył protest. Powiedział, że w chwili obecnej jest jeszcze p.o. burmistrza wskazanym przez Wojewodę i Premiera. Wyjaśnił, że jego głównym celem było doprowadzenie do wyborów. Informacje, które otrzymał z P.U.W. w Białymstoku nadal go obowiązują i z tzw. względów ostrożności procesowej zaprzysiężenie burmistrza elekta powinno odbyć się w ciągu 7 dni od ogłoszenia wyników w dzienniku urzędowym. Takie rozwiązanie zaproponował dla dobra dalszej współpracy, zgodnie z wszelką procedurą i ostrożnością procesową. Dodał, że burmistrz elekt mógł na obrady XLVI sesji w ogóle nie przyjść.
Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że w głosowaniu radni podjęli już decyzję w tej sprawie.
Pan Czesław Jakubowicz stwierdził, że w głosowaniu nad wprowadzeniem zmian w porządku obrad nie wziął udziału pan Andrzej Gryczewski, który tym samym został odsunięty od możliwości zabrania głosu w tej sprawie.
Radny Jerzy Załęcki stwierdził, że nie ma żadnych przeszkód, aby zaprzysiężenie odbyło się w dniu dzisiejszym, powiedział, że dziś jest pierwszy dzień w związku z czym burmistrz może już złożyć przysięgę.

Radny Edward Skrodzki powiedział, że jeśli nie jest to zgodne z prawem, to nie można łamać prawa.
Radna Jadwiga Gołębiewska powiedziała, że rada powinna przychylić się do prośby p.o. burmistrza.
Przewodniczą Rady Miejskiej powiedział, że wyraźnie zadał pytanie i każdy radny zrozumiał, czego głosowanie dotyczy. Stwierdził, że rada zajęła stanowisko. Ponownie zwrócił się do pana Krzysztofa Moenke o złożenie ślubowania.
Pani Ewa Mańko poinformowała, że wykonała telefon do delegatury krajowego biura wyborczego w Łomży, otrzymała informację, że w dniu dzisiejszym nie można zaprzysiąc burmistrza elekta, ponieważ dopiero dziś /28.04.2006 r./ ukazał się dziennik urzędowy.
Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że ukazanie się obwieszczenia Komisarza Wyborczego w dzienniku urzędowym jest przypieczętowaniem wyborów. Stwierdził, że ilu będzie prawników tyle będzie opinii, jednak interpretacja ,,w ciągu 7 dni” jest jednoznaczna. Przewodniczący poprosił burmistrza elekta o złożenie ślubowania.
Pan Krzysztof Moenke powiedział, że termin złożenia ślubowania ustalony został z wydziałem prawnym i nadzoru P.U.W. na piątek 5 maja.
Radni Kazimierz Załuska, Ireneusz Chrostowski i Jadwiga Gołębiewska wnioskują o zwołanie sesji w dniu 5 maja zgodnie z wolą burmistrza elekta.
Pani E. Mańko powiedziała, że jeśli się okaże, że zaprzysiężenie odbyło się niezgodnie z prawem to będzie pierwszą osobą, która złoży protest wyborczy. Nie należy ludzi wprowadzać w błąd.
Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że ślubowanie burmistrza jest przypieczętowaniem wyborów, gdyby chodziło o podważenie wyborów wówczas złożenie protestu byłoby zasadne. W tej sytuacji złożenie ślubowania przyspieszy tylko objęcie stanowiska.
Radny Kazimierz Załuska powiedział, że jeśli miałoby się dziś odbyć zaprzysiężenie burmistrza to najpierw należało przegłosować punkt i wprowadzić go do porządku obrad, następnie odebrać ślubowanie radnemu Gryczewskiemu, żeby mógł głosować w sprawie terminu przysięgi burmistrza.
Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że w środę podpisał zaproszenie dla pana Moenke na obrady XLVI sesji R.M. tego samego dnia zostało ono doręczone.
Pan Krzysztof Moenke powiedział, że w zaproszeniu było napisane, że podczas sesji zostanie przedstawiona radnym propozycja wprowadzenia do porządku obrad punktu: ślubowanie burmistrza.
Poinformował, że przeprowadził rozmowy z panem Dołęgowskim i z panią Stupak i otrzymał informację, że od dnia dzisiejszego do piątku włącznie powinien złożyć ślubowanie.
Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że w dniu dzisiejszym ukazał się dziennik urzędowy i wszystko odbędzie się zgodnie z prawem. Dodał, że zwołanie za kilka dni kolejnej sesji nie jest racjonalne. Rozpoczęły się prace polowe i zwoływanie mieszkańców gminy na dzień 5 maja nie jest wskazane, do tego dojdzie wypłata diet radnym.
Część obecnych na sesji mieszkańców gminy zareagowała śmiechem.
Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że śmiech jest objawem braku szacunku dla pracy rolnika. Jako przewodniczący jest zobowiązany realizować zajęte przez radę stanowisko.
Radny Kazimierz Załuska zwrócił się z prośba o powtórzenie głosowania w sprawie terminu ślubowania burmistrza w pełnym komplecie rady z uwzględnieniem pana A. Gryczewskiego.
Radny Ireneusz Chrostowski wnioskował o przełożenie ślubowania przez burmistrza na inny termin, do chwili uprawomocnienia się obwieszczenia komisarza.
Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że obwieszczenie komisarza nie jest uchwałą, ani decyzją, która wymaga uprawomocnienia się.
Radny Kazimierz Załuska powiedział, że z wypowiedzi burmistrza elekta wynika, że nie jest przygotowany do złożenia w dniu dzisiejszym ślubowania, dodał, że należy wziąć to pod uwagę i przełożyć termin zaprzysiężenia.
Radny Edward Skrodzki powiedział, że kwestię tę powinien wyjaśnić radca prawny.
W dyskusji radni ustalili, że obrady XLVII sesji odbędą się w dniu 3 maja 2006 r. o godz. 11.00 w sali kinowej Miejsko Gminnego Ośrodka Kultury w Jedwabnem, w trakcie których burmistrz elekt złoży uroczyste ślubowanie.

Ad. 3
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał porządek obrad XLVI sesji. Zaproponował ujęcie w porządku obrad punktu dotyczącego podjęcia uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego pana Grzegorza Mioduszewskiego. Wyjaśnił, że dobiega końca 3 miesięczny okres w którym rada powinna podjąć uchwałę. Dodał, że zostało wysłane zaproszenie do radnego Mioduszewskiego, ponadto pracownik obsługi BRM telefonicznie poinformował i w imieniu przewodniczącego zaprosił na obrady m.in. w celu złożenia wyjaśnień przyczyn rezygnacji.
Radny Ireneusz Chrostowski powiedział, że już wcześniej wnioskował o podjęcie uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego, stwierdził, ze gdyby uchwała została podjęta w stosownym terminie wówczas wybory w okręgu nr 7 na miejsce radnego Mioduszewskiego mogłyby się odbyć w tym samym terminie, co w okręgu nr 2 w miejsce radnego Iwanowskiego.
Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że należy przegłosować czy podjąć uchwałę w sprawie odwołania radnego, czy też nie.
W głosowaniu jawnym na stan 14 radnych, obecnych jest 13, za włączeniem do porządku obrad głosowania nad uchwałą w sprawie odwołania radnego Mioduszewskiego głosowało 8 radnych, 5 było przeciw.
Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej poprosił o przegłosowanie w całości porządku obrad.
W głosowaniu jawnym na stan 14 radnych, obecnych jest 13, za przyjęciem porządku obrad głosowało 8 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu, 4 głosowało przeciw.

Porządek obrad przedstawia się następująco:
1. Otwarcie sesji.
2. Ślubowanie radnego pana Andrzeja Gryczewskiego. /Wybory uzupełniające do Rady Miejskiej w okręgu wyborczym Nr 2 przeprowadzone w dniu 26 marca 2006 r./
3. Przedstawienie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z XLV sesji Rady Miejskiej.
5. Interpelacje i zapytania radnych.
6. Podjęcie uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2006 r.
7. Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2005 r.
a) wystąpienie skarbnika gminy,
b) opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania budżetu
gminy za 2005 r.
c) opinia Komisji Rewizyjnej R. M. o wykonaniu budżetu gminy za 2005 r. wniosek
komisji w sprawie absolutorium Burmistrza Jedwabnego,
d) podjęcie uchwały w sprawie absolutorium Burmistrza Jedwabnego.
8. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości gruntowych stanowiących własność gminy oraz ich wydzierżawiania lub najem na okres dłuższy niż 3 lata.
9. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności przez dotychczasowych użytkowników i współużytkowników wieczystych, w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność Gminy i Miasta Jedwabne, zabudowanych na cele mieszkaniowe.
10. Podjęcie uchwały w sprawie dokonania zmian w statucie Ośrodka Pomocy Społecznej w Jedwabnem.
11. Podjęcie uchwały w sprawie systemu profilaktyki opieki nad dzieckiem i rodziną na lata 2006 – 2010.
12. Podjęcie uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego.
13. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
14. Wolne wnioski i zapytania.
15. Zamknięcie obrad.

Ad. 4
Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół był wyłożony do wglądu w biurze rady miejskiej, zapytał czy są uwagi do jego treści. Radni uwag nie wnosili.
W głosowaniu jawnym za przyjęciem protokołu z obrad XLIV sesji głosowało 10 radnych, 1 głosował przeciw, 1 radny wstrzymał się od głosu, 1 radny nie wziął udziału w głosowaniu.

Ad. 5
Interpelacji radni nie zgłaszali.


Ad. 6
Skarbnik omówił projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy.
Wyjaśnił, że w związku z uchwaleniem budżetu państwa, ustalona została wysokość poszczególnych dotacji dla Gminy Jedwabne. Zaszła potrzeba zwiększenia dochodów gminy o kwotę 154 317 zł. oraz zmniejszenia dochodów o kwotę 4 000 zł.
Powiedział, że w wyniku zwiększenia subwencji oraz udziału gminy w podatkach od osób fizycznych jest propozycja dokonania przesunięć wydatków na zakup oleju opałowego w Gimnazjum oraz podatek VAT. Radni nie wnosili zastrzeżeń do projektu uchwały.
W głosowaniu jawnym na stan 14 radnych, w chwili głosowania obecnych jest 12 radnych, za podjęciem uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2006 r. głosowało 12 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie. Uchwała Nr XLVI/233/06 w załączeniu do protokołu.

Ad. 7 a)
Zabierając głos skarbnik gminy stwierdził, że wszyscy radni otrzymali zarządzenie burmistrza w sprawie wykonania budżetu gminy za 2005 r. W trakcie posiedzenia komisji rewizyjnej i zespołu kontrolnego omówione zostało wykonanie poszczególnych działów budżetu.
Poinformował, że w ciągu roku budżet zmieniany był 18 razy, dochody osiągnęły kwotę 10 659 522 zł, natomiast wydatki 10 365 738 zł. Zmiany w głównej mierze dotyczyły przyznawanych dotacji oraz realizowanych inwestycji. Dochody gminy zostały zrealizowane w 89,11 % natomiast wydatki w 90,42 %. Powiedział, że w związku z tym, że środki z Unii Europejskiej zostały przekazane gminie z pewnym opóźnieniem, powstała nadwyżka budżetowa, która następnie została przeznaczona na spłatę kredytu pomostowego zaciągniętego na udział gminy w budowie przydomowych oczyszczalni ścieków i przebudowy drogi na odcinku Kotowo Plac – Kotówek.
Poinformował, że stan zadłużenia na koniec roku wyniósł 497 307 zł. kredytów długoterminowych oraz 432 195 zł. kredytów krótkoterminowych na prefinansowanie.
Następnie skarbnik przedstawił strukturę dochodów budżetowych.
Poinformował, że duży udział w dochodach stanowią subwencje w tym największa oświatowa. Dochody własne w 2005 r. wyniosły 1 533 836 zł. Największa pozycję stanowiły dochody z podatku dochodowego od osób fizycznych, następnie z podatku od nieruchomości, podatku rolnego i wpływy ze sprzedaży składników majątkowych.
Odnosząc się do subwencji oświatowej powiedział, że przyznana kwota 2 900 000 zł. powinna wystarczyć na utrzymanie oświaty w gminie. Jednak w 2005 r. wydatki na oświatę przekroczone zostały o kwotę 650 000 zł. stwierdził, że taki stan rzeczy jest skutkiem utrzymywania małych szkół wiejskich o małej liczbie uczniów.
Skarbnik odniósł się do wydatków inwestycyjnych, stwierdził, że w 2005 r. były rekordowe w historii Gminy Jedwabne, wyniosły 2 500 000 zł.
Powiedział, że finansowanie budowy sali gimnastycznej rozłożone było na trzy lata budżetowe. Następnie powiedział, że spłata modernizacji oświetlenia ulicznego dokonywana jest z oszczędności powstałych w zużyciu energii elektrycznej. Wydatki na spłatę modernizacji, opłatę rachunków za prąd, oraz różnego rodzaju naprawy urządzeń nie przekraczają wydatków, jakie ponosiła gmina przed wykonaniem modernizacji oświetlenia.
Przewodniczący Rady Miejskiej dodał, że dotychczas kwotę 12 000 zł. wydano na naprawę bądź wymianę urządzeń elektrycznych uszkadzanych umyślnie.
Skarbnik poinformował, że na prace projektowe sieci wodociągowej oraz hydroforni w Orlikowie wydana została kwota 63 000 zł.
Wyjaśnił, że w projekcie wodociąg przebiega przez wiele działek, od każdego właściciela gmina musi uzyskać zgodę na budowę. Stwierdził, że jest to zawiła i długa procedura, której nikt nie jest w stanie przyspieszyć. Własnymi środkami gmina nie jest w stanie wybudować sieci wodociągowej. Niezbędne jest wykonanie projektów co pozwoli ubiegać się o środki z funduszy unijnych.

b) Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał uchwałę składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Burmistrza Jedwabnego sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2005 r., z wykonania planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej zleconych ustawowo oraz realizacji zadań publicznych wynikających z porozumień z organami administracji rządowej oraz jednostkami samorządu terytorialnego. Następnie odczytał uchwałę składu orzekającego RIO w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Miejskiej w Jedwabnem wniosku o udzielenie absolutorium Burmistrzowi. /Uchwały w załączeniu do protokołu/ Stwierdził, że w obu przypadkach wydane zostały pozytywne opinie.

c) Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał pozytywną opinię Komisji Rewizyjnej o wykonaniu budżetu gminy za 2005 r. Opinia w załączeniu do protokołu.

d) Radny Ireneusz Chrostowski stwierdził, że rzeczywistych środków gmina ma około 4 000 000 zł. na co składa się 1 500 000 zł. pochodzących z dochodów własnych oraz 2 500 000 zł. pochodzące z subwencji wyrównawczej. Te kwoty należy brać pod uwagę planując inwestycje. Stwierdził również, że w niektórych działach budżetu mogły być poczynione oszczędności.
Skarbnik wyjaśnił, że kwota 4 000 000 zł. o której mówi radny nie jest kwotą którą można dowolnie wydatkować. Na gminę nałożone są również obowiązki ustawowe, z których musi się wywiązać, a realizacja których bez poniesienia nakładów finansowych nie byłaby możliwa.
Stwierdził, że stan zadłużenia gminy jest na bezpiecznym poziomie. Płynność finansowa jest zachowana, a wszelkie zobowiązania regulowane są na bieżąco. Nie można gwałtownie zwiększać zadłużenia.
Odnosząc się do poruszonej przez radnego Chrostowskiego kwestii oszczędności, poinformował, że liczne w ostatnim czasie kontrole przeprowadzone w urzędzie zakończyły się pytaniem, dlaczego nie zatrudniani są dodatkowi pracownicy do realizacji poszczególnych zadań zleconych gminie. Powiedział, że to są te oszczędności o które pyta radny.
Przewodniczący Rady Miejskiej dodał, że jeżeli istnieje obowiązek ustawowy zatrudnienia dodatkowego pracownika przy realizacji poszczególnych zadań zleconych, to tylko w trosce o finanse gminne wykonanie pewnych prac zlecane jest na umowę zlecenie.
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium burmistrzowi Jedwabnego.
Radny Edward Skrodzki zapytał, czy jest możliwość przeprowadzenia odrębnych głosowań w sprawie absolutorium. Oddzielnie dla skarbnika gminy i oddzielnie dla burmistrza.
Przewodniczący Rady Miejskiej wyjaśnił, że skarbnik przygotowuje materiały w imieniu burmistrza, absolutorium udzielane jest tylko burmistrzowi.
Więcej uwag radni nie wnosili w związku z czym przystąpiono do głosowania.
W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych, obecnych jest 13, za podjęciem uchwały w sprawie udzielenia absolutorium burmistrzowi Jedwabnego głosowało 9 radnych: J. Załęcki, J. Gołębiewska, B. Dytkowska, W. Waluś, Cz. Dąbrowski, D. Rogowski, Sz. Chrostowski, J. Goszczycki, A. Niebrzydowska. Przeciw głosował 1 radny: E. Skrodzki. 2 radnych wstrzymało się od głosu: I. Chrostowski, A. Gryczewski.
Uchwała Nr XLVI/234/06 w załączeniu do protokołu.

Ad. 8
Pan Tadeusz Zejer odczytał, a następnie omówił projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości gruntowych stanowiących własność gminy oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata. Poinformował, że na mocy obowiązującej uchwały bonifikata przy sprzedaży mieszkań komunalnych wynosi 30% wartości. Dla porównania powiedział, że gminy sąsiednie przyjęły stawkę 90%.
Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że uchwała dotyczy przede wszystkim obiektów mieszkalnych. Na podstawie zapisów w projekcie stwierdził, że największą zachętą do wykupu mieszkań komunalnych będzie ulga stosowana w przypadku sprzedaży mieszkań w całym budynku.
Stwierdził również, że gmina nie może wyzbyć się wszystkich lokali, należy przewidzieć różnego rodzaju sytuacje wyjątkowe, w których to na burmistrzu będzie spoczywał obowiązek zapewnienia lokalu zastępczego.
Radny Waldemar Waluś powiedział, że projekt uchwały powinien zostać przeanalizowany raz jeszcze z nowym burmistrzem, po jego zaprzysiężeniu. Stwierdził, że jest to poważna decyzja, w projekcie przewidziana została nie tylko bonifikata do sprzedaży mieszkań komunalnych, ale również bonifikata do sprzedaży działek gminnych, nowy burmistrz również powinien wyrazić swoje zdanie w tej sprawie.
Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że przekazując mieszkańcom mieszkania na własność gmina zostanie zwolniona z obowiązku przeprowadzania remontów lokali komunalnych. Będąc właścicielem każdy lokator będzie dbał jak o swoją własność.
Odnośnie sprzedaży działek pełniący obowiązki burmistrza Cz. Jakubowicz powiedział, że burmistrz każdą sprzedaż będzie uzgadniał wspólnie z radą gminy.
Radny Ireneusz Chrostowski powiedział, że wątpliwości jego budzą zapisy w projekcie uchwały dotyczące sprzedaży działek pod działalność gospodarczą i działek rekreacyjnych. Następnie radny poprosił o odczytanie raz jeszcze §7.1 projektu uchwały.
p.o. burmistrza wyjaśnił, że burmistrz będzie miał prawo do sprzedaż nieruchomości, natomiast rada będzie miała prawo rozliczyć burmistrza z każdej sprzedaży.
Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że sprzedaż dla osób prawnych i prowadzących działalność gospodarczą powinna dotyczyć podmiotów działających na terenie Gminy Jedwabne.
Więcej uwag radni nie zgłaszali w związku z czym przystąpiono do głosowania.
W głosowaniu jawnym na stan 14 radnych, obecnych jest 13, za podjęciem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości gruntowych stanowiących własność gminy oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XLVI/235/06 w załączeniu do protokołu.

Ad. 9
Pan Tadeusz Zejer odczytał i omówił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności przez dotychczasowych użytkowników i współużytkowników wieczystych, w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność Gminy i Miasta Jedwabne, zabudowanych na cele mieszkaniowe.
Poinformował, że w gminach ościennych stosują nawet do 99%. Propozycja dotyczy budownictwa mieszkaniowego, nie dotyczy nieruchomości będących pod działalnością gospodarczą.
Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że sformułowanie: ,, zobowiązanie pieniężne wobec Miasta i Gminy Jedwabne” należy zastąpić: ,, … wobec Gminy Jedwabne” Wyjaśnił, że to gmina posiada osobowość prawną, a nie urząd miejski - poprawka do projektu uchwały. Rada wyraziła zgodę na wprowadzenie zmiany. Więcej uwag nie zgłaszano.
W głosowaniu jawnym, na stan 14 radnych, obecnych jest 13, za podjęciem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności przez dotychczasowych użytkowników i współużytkowników wieczystych, w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność Gminy Jedwabne, zabudowanych na cele mieszkaniowe głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie. Uchwała Nr XLVI/236/06 w załączeniu do protokołu.



Ad. 10
Projekt uchwały w sprawie zmian w statucie Ośrodka Pomocy Społecznej w Jedwabnem odczytała, a następnie omówiła pani Cecylia Kierzkowska. Wyjaśniła, że wprowadzenie zmian konieczne jest w związku z procedurą wypłat zaliczek alimentacyjnych. Komornik wydaje zaświadczenie o bezskuteczności prowadzonej egzekucji alimentacyjnej, wówczas matce przysługuje zaliczka alimentacyjna na dzieci wypłacana przez OPS.
Radni uwag nie zgłaszali. W głosowaniu jawnym na stan 14 radnych, obecnych jest 13, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XLVI/237 /06 w załączeniu do protokołu.

Ad. 11
Projekt uchwała w sprawie przyjęcia gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną na lata 2006 – 2010 odczytała kierownik OPS pani Cecylia Kierzkowska. Omówiła poszczególne punkty uchwały. Wyjaśniła, że głównym zadaniem systemu jest ochrona prawidłowych relacji w rodzinie, przeciwdziałanie zjawiskom i zachowaniom patologicznym w rodzinach.
Radni uwag nie zgłaszali w głosowaniu jawnym, na stan 14 radnych, obecnych jest 13, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XLVI/238/06 w załączeniu do protokołu.

Ad. 12
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego.
Radny Ireneusz Chrostowski zapytał, dlaczego projekt nie był przedstawiony na wcześniejszych sesjach rady. Stwierdził, że uchwała w sprawie wygaszenia mandatu radnego Mioduszewskiego mogła być podjęta wcześniej.
Przewodniczący Rady Miejskiej przypomniał, że zgodnie z ustawą na podjęcie uchwały rada ma 3 miesiące od daty złożenia rezygnacji. Stwierdził, że radny Mioduszewski miał zapewnioną możliwość złożenie wyjaśnień w tej sprawie. Nie pojawiał się na kolejnych sesjach w związku z czym należy podjąć uchwałę ponieważ dobiega końca ustawowy termin.
Radni J. Gołębiwska, E. Skrodzki. K. Załuska, I. Chrostwoski oraz A. Gryczewski wnioskują o przeniesienie punktu w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego na obrady XLVII sesji zaplanowanej na dzień 3 maja. W uzasadnieniu stwierdzili, że być może radny zmieni zdanie i wycofa uprzednio złożoną rezygnacją.
Radny Szymon Chrostwoski poinformował, że rozmawiał z radnym Mioduszewskim, który powiedział, że zdania nie zmieni, ponieważ definitywnie zrezygnował z funkcji radnego.

Ad. 13
Interpelacji radni nie zgłaszali.

Ad. 14
Dowódca jednostki OSP w Jedwabnem druh Andrzej Kryszczyński poruszył temat sprzedaży części remizy należącej do gminy. Powiedział, że budynek budowany był w czynie społecznym, okoliczności w jakich przed laty został sprzedany są niejasne. Obecnie strażacy nie mają odpowiednich warunków lokalowych, brak jest odpowiedniego zaplecza w garażu, brak szatni.
Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że sprawa sprzedaży części remizy była rozpatrywana w sądach administracyjnych, roszczenia gminy nie zostały uwzględnione.
Dodał, że środki na funkcjonowanie ochotniczych straży pożarnych zapewnione są na miarę możliwości finansowych gminy.
p.o. burmistrz powiedział, że chciał zorganizować spotkanie ze strażakami, gdy dowiedział, że jako p.o. burmistrza nie ma władzy nad OSP, ponieważ jest zarząd gminny i prezes odstąpił od zamiaru zorganizowania spotkania.
Skarbnik gminy powiedział, że w ostatnich latach wydatki na straż były sukcesywnie zwiększane. Pieniądze na przeszkolenie, ubezpieczenie strażaków oraz utrzymanie gotowości bojowej są na miarę możliwości finansowych gminy zarezerwowane.
p.o. burmistrza powiedział, że chciałby reaktywować jednostkę OSP w Kamiankach.
Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że należy zastanowić się czy gminę stać jest na ponoszenia kosztów związanych z ubezpieczeniem wycofanych z udziału w akcjach ratowniczych samochodów będących na wyposażeniu jednostek OSP w Kamiankach i Grądach Wielkich. Stwierdził, że wiek i stan techniczny pojazdów nie pozwala na ich bezpieczny i sprawny udziału w akcjach.
Skarbnik gminy powiedział, że przedstawiona propozycje sprzedaży bądź kasacji pojazdów spotykały się ze sprzeciwem strażaków.

• p.o. burmistrza pan Czesław Jakubowicz odczytał protokół spisany na okoliczność
ustalenia robót nieujętych w dokumentacji technicznej, jak również w umowie, a koniecznych do uruchomienia inwestycji gimnazjum w Jedwabnem po odbiorze robót budowlano – montażowych, odczytał również protokół z narady koordynacyjnej spisany w dniu 28. 04. 2006 r. na budowie gimnazjum w Jedwabnem. /załączniki do protokołu/
Skarbnik gminy powiedział, że aby zaplanować w budżecie gminy środki na wykonanie wymienionych prac, potrzebny jest kosztorys.

• Zabierając głos radny Waldemar Waluś przypomniał o zbliżającym się Dniu Strażaka
Złożył ustny wniosek o przeznaczenie z budżetu gminy kwoty około 1 000 zł. na zorganizowanie spotkania strażackiego, dodał, że w ten sposób można podziękować strażakom za pracę jaką wykonują dla całej gminy.
Skarbnik powiedział, że jest możliwość wygospodarowania na ten cel kwoty około 1000 zł.
Radni nie wnosili sprzeciwów, wniosek radnego uzyskał aprobatę.

• Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał prośbę mieszkańców Pl. 250 – lecia
Jedwabnego o wytyczenia granic skwerku na tymże placu oraz pomoc w zagospodarowaniu tego terenu. /pismo mieszkańców w załączeniu do protokołu/
Radny Edward Skrodzki zadeklarował, że ogrodzenie terenu oraz wyrównanie nawierzchni/nawiezienie ziemi/ mieszkańcy wykonają w czynie społecznym.
Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że potrzebny jest kosztorys planowanych robót.
p.o. burmistrza Cz. Jakubowicz zaproponował, aby wstępne prace mieszkańcy wykonali w czynie społecznym bez większych nakładów, natomiast w dalszej perspektywie czasu prace poszerzone zostałby o wytyczenie terenu, wytyczenie drogi dojazdowej, ustawienie krawężników. Dodał, że nowy burmistrz może wydać wstępne pozwolenie zastrzegając, że gdy zostanie wykonany projekt to wówczas wprowadzone będą zmiany w zagospodarowaniu tego terenu.
Radny Waldemar Waluś powiedział, że należy wziąć pod uwagę fakt, iż w przyszłości w tym miejscu planowana jest budowa kanału burzowego.

• Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał podanie mieszkańców wsi Kotowo Stare,
Kotówek i Kucze Małe w sprawie doprowadzenia wodociągu do tychże miejscowości. Dodał, że wodociągowanie gminy odbywa się etapami. Na dzień dzisiejszy wykonane są projekty na pierwszy odcinek sieci Orlikowo – Witynie. Zlecone zostało wykonanie projektów kolejnych odcinków sieci wodociągowej.

• Stan techniczny budynku po internacie na ul. Wesołej w Jedwabnem.
p.o. burmistrza poinformował, że rozmawiał z właścicielem nieruchomości, który obiecał że po długim majowym weekendzie uporządkuje budynek i całą posesję.

• Odnosząc się do sprzedaży mieszkań komunalnych na mocy podjętej uchwały
p.o. burmistrza zaproponował, aby zastosować ,,opcję zero” polegającą na umorzeniu lokatorom zaległości czynszowych, co umożliwi wykup zajmowanych lokali za symboliczna złotówkę. Powiedział, że warunkiem koniecznym przy sprzedaży mieszkań komunalnych jest uregulowanie zaległości czynszowych, p.o. burmistrza stwierdził, że nie wszystkich lokatorów będzie na to stać.
Przewodniczący Rady Miejskiej odpowiedział, że istniała i nadal istnieje możliwość odpracowania zaległości czynszowych. Komunalny Zakład budżetowy nie stawiał trudności chętnym do podjęcia pracy.


• Sprawa wymiany instalacji elektrycznej w budynku MGOK w Jedwabnem.
Skarbnik gminy przypomniał, że złożony został wniosek do tzw. kontraktów wojewódzkich obejmujący swym zakresem wykonanie remontu dachu, wymiany instalacji elektrycznej oraz ułożenia kostki brukowej wokół budynku MGOK. Stwierdził, że jeśli wniosek uzyska akceptację wówczas wymiana instalacji elektrycznej zostanie wykonana w ramach wniosku. Jeśli wniosek nie uzyska akceptacji, wówczas pieniądze zabezpieczone w budżecie gminy jako wkład własny wystarczą tylko na wymianę instalacji elektrycznej w budynku.
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał informację z KM PSP w Łomży na temat stanu instalacji elektrycznej w budynku MGOK w Jedwabnem.

• Radny Szymon Chrostowski zwrócił się o zmianę godzin włączania i wyłączania lamp oświetlenia ulicznego.
p.o. burmistrza Cz. Jakubowicz poinformował, że pan Ludwik Zapert przyjął na siebie obowiązek nieodpłatnego regulowania czasu świecenia lamp ulicznych we wszystkich wsiach z terenu Gminy Jedwabne. Dodał, że urządzenie służące do sterowania czasem świecenia zostało przekazane i temat został uregulowany.

• Kończąc obrady Przewodniczący Rady Miejskiej przypomniał wszystkim zebranym,
że obrady XLVII sesji odbędą się w dniu 3 maja br. w sali kinowej MGOK w Jedwabnem. Podczas sesji odbędzie się zaprzysiężenie burmistrza pana Krzysztofa Moenke oraz przedłożony zostanie projekt uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego. Następnie Przewodniczący podziękował wszystkim zabranym za przybycie zamknął obrady słowami: ,, … zamykam obrady XLVI sesji Rady Miejskiej w Jedwabnem” Na tym po wyczerpaniu porządku obrad posiedzenie i protokół zakończono.


Przewodniczący Rady Miejskiej
Józef Goszczycki

Protokół sporządził:
Data dodania:
Data upublicznienia: wtorek, 6 cze 2006 14:23
Opublikował(a): Marta Laszczkowska
Zaakceptował(a): Marta Laszczkowska
Artykuł był czytany: 2222 razy