BIP Gminy Jedwabne

Biuletyn Informacji Publicznej

PROTOKÓŁ NR XLIV/06

z dnia: 15 marzec 2006 r.
w sprawie:
PROTOKÓŁ NR XLIV/06
z sesji Rady Miejskiej w Jedwabnem
15 marzec 2006 r.

Obrady odbyły się w sali narad Urzędu Miejskiego w Jedwabnem ul. Żwirki i Wigury 3 w godz. od 16.00 do 19.30. Obecnych 12 radnych na ogólną liczbę 14, co stanowi 85 %.
Lista obecności radnych w załączeniu do protokołu. Obradom przewodniczy Józef Goszczycki Przewodniczący Rady Miejskiej. Protokolant: Rafał Kołakowski podinspektor d.s. obsługi BRM.

Radni obecni:

1. Chrostowski Szymon 7. Niebrzydowska Alicja
2. Chrostowski Ireneusz 8. Rogowski Dariusz
3. Dąbrowski Czesław 9. Skrodzki Edward
4. Dytkowska Barbara 10. Waluś Waldemar
5. Goszczycki Józef 11. Załęcki Jerzy
6. Gołębiewska Jadwiga 12. Załuska Kazimierz

Radni nie obecni:

1. Makowski Kazimierz
2. Mioduszewski Grzegorz

Ponadto w sesji uczestniczą:

1. Czesław Jakubowicz - p.o. Burmistrza Jedwabnego
2. Marian Czarkowski - skarbnik gminy
3. Mieczysław Brzezicki - Biebrzański Park Narodowy
4. Jadwiga Bekus - dyr. MGOK
5. Tadeusz Zejer - pracownik U. M.

oraz sołtysi i wyborcy. Ogółem w sesji uczestniczy około 40 osób.

Przebieg obrad:
Ad. 1
Przewodniczący Rady Miejskiej otworzył sesję, powitał burmistrza, radnych, zaproszonych gości i wszystkich mieszkańców gminy przybyłych na obrady XLIV sesji. Na podstawie listy obecności radnych stwierdził prawomocność obrad.

Ad. 2
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał porządek obrad. Poinformował, że w obradach uczestniczy przedstawiciel BPN pan Mieczysław Brzezicki, który przedstawi informację na temat działalności parku. Stwierdził, że dyskusji na temat projektu uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie będzie dużo w związku z tym, żeby nie przedłużać pobytu pana Brzezickiego zaproponował, aby informację na temat działalności parku przedstawił w pkt. 5 po interpelacjach i zapytaniach radnych.
Poinformował, że wpłynęło pismo z wydziału prawnego i nadzoru P.U.W. w sprawie sposobu rozpatrzenia skargi rady pedagogicznej S.P. w Orlikowie na działalność burmistrza. W związku z tym zaproponował dopisanie do porządku obrad punktu: podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na burmistrza Jedwabnego. Radni nie zgłaszali uwag do propozycji zmian i w głosowaniu jawnym 12 głosami za – jednogłośnie, porządek przyjęli.

Porządek obrad przedstawia się następująco:

1. Otwarcie sesji.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z XLIII sesji Rady Miejskiej.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Informacja na temat działalności Biebrzańskiego Parku Narodowego.
6. Podjęcie uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2006 r.
7. Podjęcie uchwały w sprawie wspólnej realizacji projektu inwestycyjnego pod nazwą ”Ochrona zlewni rzek Narwi, Biebrzy i Bugu poprzez poprawę gospodarki wodno-ściekowej na obszarze koordynowanym przez Międzygminny Związek Wodociągów i Kanalizacji w Łomży”
8. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na burmistrza Jedwabnego.
9. Omówienie wyników kontroli przeprowadzonej przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Urzędzie Miejskim w Jedwabnem.
10. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
11. Wolne wnioski i zapytania.
12. Zamknięcie obrad.

Ad. 3
Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół był wyłożony do wglądu w biurze rady miejskiej, zapytał czy są uwagi do jego treści. Radni uwag nie zgłaszali.
W głosowaniu jawnym protokół z obrad XLIII sesji przyjęty został 12 głosami za, jednogłośnie.

Ad. 4
Radny Ireneusz Chrostowski zapytał pana Czesława Jakubowicza p.o. burmistrza:
- czy jest możliwość wygospodarowania w poszczególnych działach budżetu gminy kilku % oszczędności;
- czy znany jest termin przedterminowych wyborów burmistrza;
- czy planowane są wybory uzupełniające do rady miejskiej w miejsce pana Grzegorza Mioduszewskiego, który zrezygnował z funkcji radnego.
Stwierdził, że radny Kazimierz Makowski jest od dłuższego czasu nieobecny w związku z czym w jego miejsce również powinien zostać wybrany nowy radny.
Następnie radny Chrostowski poprosił o przedstawienie w najbliższym czasie informacji na temat uzyskanych oszczędności z tytułu podziału zespołu szkół w Jedwabnem.
Ponadto zapytał burmistrza czy jest możliwość zatrudnienia bezrobotnych mieszkańców gminy przy wiosennych pracach porządkowych np. przy wycince gałęzi z przydrożnych rowów. Drogi zarastają gałęzie drzew i miejscami minięcie się dwóch pojazdów stanowi problem. Powiedział, że osoby bezrobotne powinny zarabiać pieniądze, a nie otrzymywać kuroniówki i zasiłki.
Radny Edward Skrodzki powiedział, że w latach poprzednich zlikwidowanych zostało kilka szkół w terenie, zapytał jakie z tego tytułu są oszczędności.
Zapytał o sprawę oświetlenia ulicznego. Stwierdził, że wieczorem lampy powinny być załączane wcześniej.
Radny Waldemar Waluś zapytał burmistrza:
- dlaczego wniosek o dofinansowanie przebudowy ul. Kościuszki, Rembielińskiego i Nowej wraz z budową kanału deszczowego nie uzyskał akceptacji i został odrzucony;
- jakie czynności zostały podjęte w sprawie realizacji budowy hydroforni w Orlikowie oraz modernizacji szkolnej kotłowni;
- w jaki sposób zostały dostarczone mieszkańcom gminy nakazy podatkowe na 2006 r., jaki był koszt dostarczenia nakazów i czy była możliwość zlecenia tej czynności pracownikom urzędu. Dodał, że o wyjaśnienie tej kwestii zwrócili się sołtysi, ponieważ dotychczas to oni dostarczali nakazy mieszkańcom.
Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że sołtysi wsi Kotowo Stare i Kotówek przedstawili listę gospodarzy chętnych do podłączenia ich gospodarstw do sieci wodociągowej.
Radny Edward Skrodzki powiedział, że nic nie wie o informacji radnego Walusia, że wniosek na przebudowę ul. Kościuszki nie uzyskał akceptacji komisji i nie został zakwalifikowany do finansowania ze środków unijnych.

Ad. 5
Pan Mieczysław Brzezicki przedstawił informację na temat działalności Biebrzańskiego Parku Narodowego. Omówił pokrótce historię utworzenia parku, jego położenie, powierzchnię, walory naturalne, stan prawny. Poinformował, że 450 ha gruntów Gminy Jedwabne położone jest na obszarze parku oraz 500 ha w jego otulinie. Powiedział, że BPN jest największym parkiem w Polsce liczącym 60 000 tyś ha powierzchni z czego 17 000 ha stanowią lasy, około 1 000 ha wody, reszta to tereny bagienne i torfowiska. W parku zatrudnionych jest 104 pracowników, zadaniem których jest ochrona dziedzictwa narodowego. Prowadzony jest monitoring wielu gatunków roślin i zwierząt. Pracownicy parku prowadzą szereg zajęć dydaktycznych dla dzieci i młodzieży. Park udostępniony jest dla turystów i naukowców. Prowadzona jest współpraca z placówkami naukowymi z kraju i z zagranicy.
Dodał, że środki z budżetu państwa nie wystarczają na prowadzoną działalność. Dlatego też w celu realizacji niektórych projektów, park ubiega się o dofinansowanie z Eko Funduszu.
Następnie pan Mieczysław Brzezicki poinformował, że 43% powierzchni parku stanowi własność prywatną, 57% własność skarbu państwa.
Radny Edward Skrodzki stwierdził, że dotacje jakie przekazują dla parku gminy są przeznaczane na pobory dla pracowników.
Pan Mieczysław Brzezicki odpowiedział, że park nie otrzymuje od gmin żadnych dotacji, a jego umiejscowienie w województwie podlaskim podnosi rangę tego terenu. Ze względu na położenie, położony został duży nacisk na ochronę środowiska, dzięki temu wiele gmin otrzymało bezzwrotne dotacje na budowę wodociągów, kanalizacji i oczyszczalni ścieków.
Radny Ireneusz Chrostowski zapytał czy planowany jest wykup gruntów prywatnych położonych na terenie parku.
Mieczysław Brzezicki odpowiedział, że nie jest planowany wykup gruntów prywatnych.
Następnie podziękował za uwagę i zaprosił do zorganizowanie jednej z sesji rady na terenie BPN

Ad. 6
Skarbnik gminy powiedział, że w zeszłym roku finansowanie budowy gimnazjum ze strony budżetu państwa było o wiele mniejsze niż zostało to przewidziane w zawartych umowach i zaplanowane w budżecie gminy na 2005 r. W związku z tym część środków i robót przechodzi na rok 2006.
Powiedział: Łącznie o 756 368 zł trzeba było zwiększyć wydatki związane z budową gimnazjum. Budowa gimnazjum w tym roku będzie kosztować 4 083 000 zł.
W piątek otrzymaliśmy informację z Urzędu Marszałkowskiego, że nie został przyjęty do finansowania projekt związany z przebudową ul. Kościuszki. Jednocześnie przyszła informacja, że możemy składać wnioski na tak zwane kontrakty wojewódzkie. Są to środki z Budżetu Państwa, łącznie 16 000 000 zł. do podziału. Dotychczas z kontraktów udało się sfinansować wymianę części okien w Szkole Podstawowej w Jedwabnem. Urząd Marszałkowski dał gminom tylko tydzień czasu na złożenie wniosków. Sporo gmin może nie zdążyć. Dlatego też m.in. zwołana została dzisiejsza sesja rady. Wniosek na ul. Kościuszki jest gotowy, wcześniej był złożony do SAPARDU jednak nie przeszedł. W ramach jednego projektu ujęte zostały trzy ulice Kościuszki, Rembielińskiego i Nowa. Trzeba rozdzielić ten projekt na trzy zadania, wówczas będą mniejsze sumy i większe szanse na przyjęcie wniosku. Wnioski na te 3 zadania są w końcowym etapie przygotowywania i do 17 marca muszą być złożone w urzędzie wojewódzkim.
W zeszłym roku był złożony wniosek o dofinansowanie wymiany dachu wraz z chodnikami wokół MGOK była to kwota 153 000 zł. okazało się, że również instalacja elektryczna kwalifikuje się do wymiany. Wniosek został złożony ponownie, rozszerzony o wymianę instalacji elektrycznej /udział własny gminy to kwota 18 765 zł/.
Na realizację przebudowy ul. Kościuszki w ramach funduszu ZPORR był zabezpieczony w budżecie gminy udział własny w wysokości 15 %. W przypadku kontraktów wojewódzkich udział własny wynosi 10% wartości inwestycji.
Podczas jednej z ostatnich sesji przedstawiona była propozycja zakupu agregatu prądotwórczego, współfinansowanego przez Wojewódzki Inspektorat Obrony Cywilnej. Na ten cel należy zabezpieczyć kwotę 12 000 zł.
Jest potrzeba rozwiązania rezerwy ogólnej w kwocie 100 846 zł.
Pod znakiem zapytania stoi realizacja inwestycji na drodze powiatowej Konopki Chude – granica powiatu. Droga ta jest na 10 miejscu na liście rezerwowej. Być może starostwo powiatowe będzie szukało innego źródła finansowania. Wkład własny gminy w wysokości 120 000 zł. na dzień dzisiejszy jest zarezerwowany w budżecie, umowa jest wiążąca, jeśli starostwu nie uda się sfinansować swojej części, wówczas będzie możliwość przeznaczenia 120 000 zł. na inne inwestycje.
Skarbnik wyjaśnił, że przy ocenie projektów przebudowy dróg pod uwagę brana była m.in. ilość wypadków na danej drodze. W przypadku ul. Kościuszki wypadkowość jest niewielka.
Radny Ireneusz Chrostowski, stwierdził, że należy wybrać rzeczy ważne, ważniejsze i najważniejsze, dla Gminy Jedwabne najważniejszą sprawą jest budowa sieci wodociągowej.
Burmistrz powiedział, że prześledził losy ulicy Kościuszki. Przedstawił poszczególne etapy prac projektowych i terminy składania wniosków o dofinansowanie do funduszy unijnych. W 2004 r. wniosek nie został przyjęty do SAPARDU. Wrzesień 2005 r. wniosek został złożony do ZPORRu. Przedstawił punktację jaką otrzymał projekt za spełnienie poszczególnych kryteriów. Na podstawie przedstawionych danych burmistrz stwierdził, że projekt nie został właściwie umotywowany. Nie zostało wykazane istotne poprawienie bezpieczeństwa ruchu. Projekt łącznie uzyskał 57,06 pkt. Przedsięwzięcie otrzymuje pozytywną ocenę w przypadku uzyskania co najmniej 60% maksymalnej liczby punktów.
Dodał, że gdy nadejdzie odwilż w nawierzchni dróg pojawią się dziury i trzeba będzie zabezpieczyć środki na remont. Stan nawierzchni chodników również pozostawia wiele do życzenia. Poinformował, że zgłosił się do niego rolnik z miejscowości Grądy Wielkie, od którego z dniem 1 kwietnia mleczarnia będzie odbierała mleko. Ma kłopot z mostkiem który wymaga remontu.
Zapytał, dlaczego po dwóch miesiącach urzędowania ma wchodzić w sprawy które są od dawna nie załatwione. Zapytał również czy Policja omówiła stan bezpieczeństwa na terenie gminy za 2005 r. Dodał, że na kolejną sesję zaprosi funkcjonariusza policji, aby przedstawił informację na temat stanu bezpieczeństwa.
Wracając do tematu ul. Kościuszki Burmistrz powiedział, że pomysł pracowników referatu budownictwa podzielenia projektu na 3 odrębne jest bardzo dobry.
Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że budowa kanału deszczowego, która jest jednym z elementów całego projektu ma duży wpływ na ochronę środowiska, gdyż wody opadowe spływające do studzienek kanalizacyjnych zalewają oczyszczalnię. Stwierdził, że ten element nie został doceniony i zasługiwał na przyznanie większej liczby pkt.
Pan Czesław Jakubowicz powiedział: oprócz inwestycji musicie również pamiętać o zwykłych ludziach i sprawach socjalnych.
Radny Ireneusz Chrostowski powiedział, że najważniejsze w gminie jest rolnictwo i wodociągowanie gminy. Dodał, że planując inwestycje pod uwagę należy brać tylko dochody realne.
Skarbnik: Bez środków z zewnątrz wodociągów gmina sama nie wybuduje.
Przewodniczący Rady Miejskiej: proces wodociągowania trzeba było rozpocząć od budowy studni głębinowych, dopiero wówczas można przystąpić do prac projektowych. Jest możliwość przystąpienia do funduszu spójności. W ramach funduszu o środki mogą ubiegać się zrzeszenia gmin. Każda z gmin przygotuje projekty inwestycji które chciałaby wykonać na swoim terenie. W przypadku naszej gminy można praktycznie wszystkie zadania z zakresu gospodarki wodnościekowej złożyć we wniosku do projektu.
Skarbnik dodał, że każda gmina ma czas na przygotowanie wniosków, projektów do końca października. Na odcinki na które są przygotowane kosztorysy, mogłaby być to suma dofinansowania około 5 400 000 zł. Wówczas udział własny gminy wyniósłby około 830 000 zł. Bardzo opornie idzie sprawa szkół, gmina dokłada do subwencji oświatowej, co blokuje możliwości inwestycyjne gminy. Tylko przy dwóch szkołach w Orlikowie i Konopkach Chudych wyrzucamy w błoto około 400 000 zł. Radny Chrostowski walczy o oszczędności w różnych działach budżetu a lekką ręką wyrzucane są pieniądze w oświacie. Mamy takie luksusy, że 4 nauczycieli będzie 6 uczniów uczyło. Nie ma pieniędzy na wodociągi ale na dokładanie do oświaty są. Stwierdził, że taka sytuacja nie powinna mieć miejsca. Dodał, że nawet zmniejszenie stopnia organizacyjnego szkoły podstawowej w Orlikowie zostało zakwestionowane przez kuratorium.
Radny Chrostowski powiedział, że zmniejszenie stopnia organizacyjnego tak, ale nie w taki sposób jak to zostało zrobione.
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2006 r.
W głosowaniu jawnym na stan 14 radnych, obecnych jest 12, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XLIV/232/06 w załączeniu do protokołu.

Ad. 7
Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że Gmina Jedwabne nie jest członkiem Międzygminnego Związku Wodociągów i Kanalizacji w Łomży. Powiedział, że nie będąc członkiem związku gmina może uczestniczyć w realizacji projektu wspólnie z gminami członkowskimi. Następnie odczytał projekt uchwały w sprawie wspólnej realizacji projektu inwestycyjnego pod nazwą ”Ochrona zlewni rzek Narwi, Biebrzy i Bugu poprzez poprawę gospodarki wodno – ściekowej na obszarze koordynowanym przez Międzygminny Związek Wodociągów i Kanalizacji w Łomży”.
Pan Czesław Jakubowicz powiedział: moim obowiązkiem jest sprawdzenie warunków uczestnictwa w realizacji tego projektu. Mam wątpliwości, są to ogromne pieniądze i na błędy finansowe nie można sobie pozwolić, wycofanie się z projektu grozi poważnymi konsekwencjami. Następnie zapytał, które gminy należą do związku.
Przewodniczący Rady Miejskiej wymienił członków związku oraz gminy które wyraziły wolę przystąpienia do realizacji wspólnego projektu. Dodał, że owszem odpowiedzialność karna została przewidziana, aby żadna z gmin nie wycofała się z realizacji projektu gdy zostanie on złożony do funduszu spójności. Ponieważ ma on szanse powodzenia tylko wtedy gdy wszystkie gminy wywiążą się ze swoich zobowiązań.
Skarbnik gminy wyjaśnił, że w październiku odbędą się wybory samorządowe, projekt będzie powstawał na przełomie kadencji rad gmin, dlatego też większość samorządów z własnej inicjatywy zaczęła brać pod uwagę nałożenie wysokiej kary na gminę która się wycofa z projektu. Żeby przyszła rada nie wycofała się z tego co poprzednia uchwaliła. Dodał, że cały projekt jest korzystny dla wszystkich gmin pod warunkiem że żadna z nich się nie wycofa.
Radny Ireneusz Chrostowski zapytał jakie są szanse, że gmina podoła finansowo.
Skarbnik odpowiedział, że udział własny wyniesie 15% wartości projektów złożonych przez gminę do wniosku. Dodał, że może być trudno, jednak w ramach tego przedsięwzięcia gmina będzie mogła złożyć dowolną liczbę projektów. Dodał, że dopóki nie zostaną złożone projekty, żadnej odpowiedzialności finansowej gmina nie ponosi. Dopiero po złożeniu projektów i podpisaniu umowy, wycofanie się z całości przedsięwzięcia będzie podlegało odpowiedzialności karnej.
Przewodniczący Rady Miejskiej przypomniał uchwałę rady z dnia 29 września 2005 r. o wyrażeniu woli zawarcia porozumienia z Międzygminnym Związkiem Wodociągów i Kanalizacji w Łomży oraz z gminami w sprawie realizacji projektu inwestycyjnego z zakresu gospodarki wodno – ściekowej.
Radni Edward Skrodzki i Ireneusz Chrostowski zapytali dlaczego do międzygminnego związku nie należą gminy Przytuły i Wizna.
Przewodniczący Rady Miejskiej odpowiedział, że gminy te mają już wybudowane sieci wodociągowe, ubiegają się o środki na realizację innych projektów. Dodał, że np. gmina Kulesze Kościelne około 10 lat temu wybudowała wodociągi ze środków z funduszu kościelnego.
Radny Waldemar Waluś powiedział, że gmina Przytuły, Radziłów, Grajewo mają wybudowane wodociągi w 100%. Dodał, że przystępując do budowy wodociągów należało w pierwszej kolejności wybudowy studnie głębinowe, dopiero wówczas była możliwość wykonania projektów wodociągowania.
Pan Czesław Jakubowicz powiedział: powinniście przeprowadzić analizę zaciągania pożyczek przez waszą gminę.
Skarbnik odpowiedział, że analizy są na bieżąco sporządzane.
Pan Czesław Jakubowicz powiedział: wodociągi są bardzo ważne bo tu jest region rolniczy, tylko musicie zdawać sobie sprawę, że to co się dzieje z komisją do spraw bankowości nie gwarantuje że niskie oprocentowanie kredytów nie ulegnie zmianie. Mówię to z myślą o bezpieczeństwie gminy, żaden bank nie zagwarantuje, że nie zwiększy oprocentowania kredytów. Mam obawy co do projektu tej uchwał. Burmistrz odczytał projekt uchwały. Powiedział, że podejmując uchwałę rada zobowiązuje się do wieloletniej współpracy, natomiast burmistrza upoważnia się do zaciągania długoterminowych zobowiązań finansowych. Stwierdził, że jest to duża odpowiedzialność. Powiedział, że cała inwestycja wodociągowania gminy to wydatek około 10 000 000 zł. i że takich pieniędzy gmina sama nie jest w stanie wygospodarować z budżetu. Potrzebne są środki z zewnątrz.
Następnie powiedział, że oprócz braku wielu rzeczy w gminie nie ma też sekretarza i radcy prawnego, który powinien zaopiniować projekt tej uchwały. Poinformował, że Prezydentowi Białegostoku doradza sześciu radców prawnych.
Burmistrz raz jeszcze odczytał projekt uchwały w sprawie wspólnej realizacji projektu inwestycyjnego pod nazwą ”Ochrona zlewni rzek Narwi, Biebrzy i Bugu poprzez poprawę gospodarki wodno – ściekowej na obszarze koordynowanym przez Międzygminny Związek Wodociągów i Kanalizacji w Łomży”. Następnie dodał, że to nie Gmina Jedwabne, a Międzygminny Związek będzie koordynatorem projektu. Stwierdził, że zapis ten budzi wątpliwości i radca prawny powinien to sprawdzić.
Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że wodociągi gminne obsługuje i będzie obsługiwał Komunalny Zakład Budżetowy w Jedwabnem, a nie Międzygminny Związek Wodociągów i Kanalizacji w Łomży.
Skarbnik gminy poinformował, że do 6 marca powinna zostać podjęta uchwała, jednak w związku z tym, że w dniu 5 marca w Gminie Jedwabne miały odbyć się przedterminowe wybory burmistrza, termin został przedłużony. Skarbnik dodał, że jednakowe ryzyko ponoszą wszystkie gminy uczestniczące w projekcie.
Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że jest to uchwała intencyjna, podjęcie której umożliwi kontynuowanie zadania.
Radny Kazimierz Załuska powiedział, że radni na dzień dzisiejszy mają za małą wiedzę w tej sprawie.
Pan Czesław Jakubowicz nie zgodził się ze stwierdzeniem, że jest to uchwała intencyjna, przytoczył §1, po czym stwierdził, że jest to deklaracja do wykonania. Następnie dodał, że radca prawny którego w urzędzie nie ma powinien zinterpretować poszczególne zapisy.
Radny Edward Skrodzki powiedział, że to burmistrz zatrudnia radcę prawnego i że jeśli nie wywiązuje się on ze swoich obowiązków to powinien rozwiązać z nim umowę. Zapytał ile zarabia obecny radca prawny.
Pełniący obowiązki burmistrza pan Czesław Jakubowicz odpowiedział, że mecenas zarabia miesięcznie brutto 3 600 zł. Dodał, że nie są ustalone dni pracy prawnika.
Skarbnik gminy potwierdził wypowiedź Przewodniczącego Rady, że dopóki nie zostaną przedłożone projekty i nie zostanie złożony wniosek do funduszu spójności oraz nie zostanie podpisana umowa, dopóty odpowiedzialność karna za wycofanie się z projektu gminie nie grozi. Stwierdził, że rady 10 gmin podjęły identyczny projekt uchwały, wszystkim odpowiadał, natomiast burmistrzowi Jedwabnego nie odpowiada.
Pan Czesław Jakubowicz odpowiedział: w dziesięciu gminach może takiego bałaganu nie było, zacząłem od organizacji pracy urzędu.
Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał: czy zamierza pan kandydować na burmistrza w najbliższych wyborach?
Pan Czesław Jakubowicz odpowiedział, że nie. Dodał: złożę państwu raport, bo to jest moim obowiązkiem, o stanie miasta i gminy. Czekam na informację o wyborach.
Radny Ireneusz Chrostowski powiedział, że nie można przystąpić do tego projektu nie mając pełnej informacji na temat skutków przystąpienia.
Pan Czesław Jakubowicz powiedział, że późno otrzymał projekt uchwały. Dodał, że musi go zaopiniować radca prawny. Poprosił radnych o dodatkowe dwa, trzy dni, aby mógł zasięgnąć opinii prawnika, który dopracuje projekt uchwały tak, aby nie budził żadnych wątpliwości.
Skarbnik gminy powiedział, że na tydzień przed sesją przekazał projekt uchwały zarówno burmistrzowi jak i pracownikowi Biura Rady Miejskiej w celu doręczenia radnym. Dodał, że jest 10 gmin, które chcą się zorganizować i wspólnie mając większą siłę przebicia realizować własne projekty. Dodał, że inwestycja będzie korzystna dla wszystkich pod warunkiem, że żadna z gmin się nie wycofa.
Radny Edward Skrodzki stwierdził, że zastanawiające jest dlaczego w tym projekcie nie uczestniczą gminy Wizna i Grajewo.
Radny Waldemar Waluś odpowiedział, że projekt zainicjowany przez Międzygminny Związek Wodociągów i Kanalizacji w Łomży dotyczy gospodarki wodno – ściekowej. Gminy Przytuły i Grajewo mają już wybudowane wodociągi w związku z tym nie mają potrzeby uczestniczenia w projekcie.
Pan Czesław Jakubowicz powiedział, że uchwały przygotowuje burmistrz z pracownikami urzędu, tę natomiast przygotowała rada miejska.
Poinformował, że uchwała w sprawie przekształcenia S.P. w Orlikowie została zakwestionowana przez Kuratorium Oświaty w Białymstoku. Odczytał pismo z kuratorium. Następnie powiedział: muszę dbać o pewne prawa, mam ten luksus, że jestem niezależny, Urząd Wojewódzki nie może zrozumieć jak może się coś dziać po za mną, że uchwały wychodzą od rady miejskiej. Dodał, że przygotuje wraz z radcą prawnym projekt uchwały w sprawie wspólnej realizacji projektu inwestycyjnego pod nazwą ”Ochrona zlewni rzek Narwi, Biebrzy i Bugu poprzez poprawę gospodarki wodno – ściekowej na obszarze koordynowanym przez Międzygminny Związek Wodociągów i Kanalizacji w Łomży i na najbliższej sesji będzie ponownie przedstawiony radzie.
Skarbnik gminy powiedział, że obawy burmistrza są niezrozumiałe ponieważ, aby cokolwiek można było przejąć z majątku gminy potrzebna jest na to zgoda rady.
Radny Edward Skrodzki odnosząc się do pracy radcy prawnego, stwierdził, że sprawy z zakresu administracji publicznej są dla mecenasa obce. Powiedział, że należy uregulować sprawę zatrudnienia radcy prawnego.
Burmistrz powiedział, że w przyszłym tygodniu zajmie się tą sprawą. Następnie zwrócił się do radnych z prośbą o odłożenie głosowania nad projektem uchwały o tydzień, aby mógł go zaopiniować prawnik.
Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że projekt uchwały był opiniowany przez radców prawnych w poszczególnych gminach, jednak w związku z prośbą burmistrza zaproponował, aby za tydzień w środę 22 marca zorganizować obrady XLV sesji rady. Radni przystali na prośbę burmistrza.
Radny Kazimierz Załuska odnosząc się do informacji burmistrza na temat mostku we wsi Grądy Wielkie powiedział, że poruszał tę sprawę na jednej z wcześniejszych sesji. Dodał, że należy wykonać remont zanim dojdzie do nieszczęścia.
Pan Czesław Jakubowicz powiedział, że wykonanie remont leży w zakresie obowiązków gminy. Wspólnie z kierownikiem referatu budownictwa i ochrony środowiska znaleźli sposób na remont mostku w Grądach Wielkich i w najbliższym czasie zajmie się tą sprawą.
Radny Ireneusz Chrostowski zapytał: ile wynoszą oszczędności z tytułu likwidacji, na początku kadencji rady, szkół na wsiach.
Skarbnik gminy powiedział, że przed likwidacją gmina dokładała do oświaty w granicach 1 200 000 zł. obecnie dokłada około 800 000 zł.
Dodał, że wniosek na dofinansowanie przebudowy ul. Kościuszki, Rembielińskiego i Nowej wraz z budową kanału deszczowego był dobrze przygotowany, stwierdził że nie było komu go bronić i umotywować potrzebę jego realizacji.
W dyskusji radni uznali, że punkty 7 i 9 porządku obrad omówione zostaną podczas XLV sesji.

Ad. 8
Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że skarga rady pedagogicznej SP w Orlikowie została rozpatrzona na jednej z poprzednich sesji. Odpowiedź na nią została przesłana radzie pedagogicznej S.P. w Orlikowie i do Wojewody. Przewodniczący odczytał odpowiedź na skargę. Poinformował, że wpłynęło pismo z wydziału prawnego i nadzoru P.U.W. w Białymstoku z prośbą o podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi.
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał pismo. Następnie powiedział, że pracownicy urzędu wojewódzkiego powołując się na art. 229 Kpa uznali, że rada powinna wyrazić swoje stanowisko w formie uchwały. Stwierdził, że wyjaśnianie tego typu skarg w formie uchwały budzi pewne wątpliwości. Odczytał projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność burmistrza.
Radny Ireneusz Chrostowski powiedział, że konkretne osoby podpisały skargę na działalność burmistrza, stwierdził, że należy zaprosić obie strony i wysłuchać wyjaśnień.
Radny Edward Skrodzki powiedział, że skoro pan Niewiadomski poczuł się urażony to powinien skierować sprawę do sądu.
Radny Kazimierz Załuska powiedział, że jeśli będzie głosowanie, to wstrzyma się od głosu ponieważ nie zna tej sprawy.
Przewodniczący Rady Miejskiej przypomniał, że sprawa była już omawiana, rada zajęła stanowisko, jednak powinno być ono wyrażone w formie uchwały, w związku z tym zapytał, kto z radnych jest za podjęciem uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na Burmistrza Jedwabnego.
W głosowaniu jawnym na stan 14 radnych, obecnych jest 12, za podjęciem uchwały głosowało 3 radnych.

Ad. 10
Pan Czesław Jakubowicz poinformował, że wpływa dużo podań dotyczących umorzenia zaległości podatkowych. Powiedział, że wszystkim nie jest w stanie pomóc, jednak osobom w trudnej sytuacji finansowej na miarę możliwości pomoc będzie udzielana.
Powiedział, że w związku z trudną sytuacją materialną umorzona została kwota 199 zł. panu Makowskiemu Dariuszowi. Panu Mieczkowskiemu Andrzejowi rozłożona została zaległa kwota na raty oraz umorzono odsetki w wysokości 36 zł.
Dodał, że również pan Orłowski Antoni złożył podanie o umorzenie zaległości podatkowych, podanie zostanie rozpatrzone.
Poinformował, że wystąpi z pismem do firmy która wygrała przetarg na dostawę węgla, o zwrot pieniędzy za 5 ton tego surowca, ponieważ około 5 ton stanowił miał i kamień który nie nadaje się do palenia.
Powiedział, że nie ma jeszcze informacji na temat daty przedterminowych wyborów burmistrza, powinny odbyć się do dnia 23 kwietnia br.
Następnie zwrócił się do Przewodniczącego Rady Miejskiej o przedstawienie harmonogramu sesji rady, ułatwi to pracownikom urzędu przygotowywanie projektów uchwał. Dodał, że w najbliższym czasie przedstawi projekt uchwały w sprawie nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości gruntowych stanowiących własność gminy, która umożliwi lokatorom wykup mieszkań komunalnych za symboliczną złotówkę.
Przewodniczący Rady Miejskiej odpowiedział, że rada przyjęła plan pracy na 2006 r. dodał, że sesje zwoływane są również wtedy kiedy zachodzi pilna potrzeba np. dokonania zmian w budżecie gminy w celu właściwej realizacjo prowadzonych inwestycji. Terminów tych sesji nie można przewidzieć na początku roku, tworząc plan pracy.
Radny Jerzy Załęcki stwierdził, że w urzędzie codziennie powinien pracować radca prawny, żeby na bieżąco pracownik mógł skonsultować się w danej sprawie i uzyskać opinię.
Burmistrz powiedział, że w przyszłym tygodniu zajmie się tą sprawą.
Skarbnik gminy stwierdził, że w kilku sprawach obecny radca prawny wykazał się duża skutecznością i załatwił je z korzyścią dla gminy, gdzie odzyskano znaczne sumy pieniędzy.
Waldemar Waluś zapytał o sposób dostarczenia mieszkańcom gminy nakazów podatkowych. Jaka kwota została wydana na znaczki pocztowe i czy była możliwość zlecenia tego zadanie pracownikom urzędu.
Skarbnik gminy poinformował, że zmieniona została ordynacja podatkowa, nakaz jest decyzją administracyjną, żeby był prawomocny musi być właściwie doręczony, za pośrednictwem poczty bądź przez pracownika urzędu.
Burmistrz powiedział, że zastanawiał się nad sposobem doręczenia, kwota wydana na znaczki przekroczyła 10 000 zł., jednak przepisy mówią jednoznacznie.
Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że niepokojącym jest fakt, iż dotychczas rada nie została poinformowana o przedterminowych wyborach burmistrza. Stanowisko rady o przeprowadzeniu wyborów, zostało wysłane zarówno do organów wyborczych jak i do Prezesa Rady Ministrów, do chwili obecnej nie otrzymano żadnych informacja w tej sprawie.
Przewodniczący Rady Miejskiej zaproponował, aby wystosować pismo z zapytaniem w sprawie przedterminowych wyborów burmistrza Jedwabnego.
11 głosami za przy 1 głosie wstrzymującym się radni poparli propozycję przewodniczącego.
Radny Ireneusz Chrostowski zapytał o wybory uzupełniające do rady miejskiej. Powiedział, że 26 marca mieszkańcy miejscowości Orlikowo, Olszewo Góra i Kossaki wybiorą radnego. Zapytał czy jest informacja na temat wyborów w miejsce Grzegorza Mioduszewskiego, który zrezygnował z funkcji radnego. Ponadto stwierdził, że w miejsce radnego Kazimierza Makowskiego powinien zostać wybrany nowy radny. Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że pan Grzegorz Mioduszewski złożył pismo w sprawie rezygnacji z funkcji radnego, na podjęcie uchwały w tej sprawie rada ma 3 miesiące. Stwierdził, że należy zaprosić radnego na sesję, aby mógł przedstawić powody swojej rezygnacji.
Radny Ireneusz Chrostowski poprosił o przygotowanie uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego Mioduszewskiego.
Burmistrz powiedział, że wraz z końcem zimy ukaże się stan faktyczny dróg na terenie gminy Jedwabne w związku z czym poinformował, że wystąpi z pismem do urzędów odpowiadających za utrzymanie poszczególnych dróg o wykonanie niezbędnych napraw w ich nawierzchniach.
Przewodniczący Rady Miejskiej przypomniał, że w związku z prośbą burmistrza o dodatkowy czas na przeanalizowanie projektu uchwały w sprawie wspólnej realizacji projektu inwestycyjnego pod nazwą ”Ochrona zlewni rzek Narwi, Biebrzy i Bugu poprzez poprawę gospodarki wodno – ściekowej na obszarze koordynowanym przez Międzygminny Związek Wodociągów i Kanalizacji w Łomży w przyszłym tygodniu w środę 22 marca odbędą się obrady XLV sesji, podczas której zostaną również przedstawione wyniki kontroli finansowej przeprowadzonej przez RIO w urzędzie.
Po wyczerpaniu porządku Przewodniczący zamkną obrady słowami: ,, zamykam obrady XLIV sesji Rady Miejskiej.” Na tym protokół i sesję zakończono.


Przewodniczący Rady Miejskiej

Józef Goszczycki

Protokołował:
Rafał Kołakowski
Data dodania:
Data upublicznienia: wtorek, 6 cze 2006 14:20
Opublikował(a): Marta Laszczkowska
Zaakceptował(a): Marta Laszczkowska
Artykuł był czytany: 2756 razy