BIP Gminy Jedwabne

Biuletyn Informacji Publicznej

PROTOKÓŁ NR XLIII/06

z dnia: 3 marca 2006 r.
w sprawie:
PROTOKÓŁ NR XLIII/06
z sesji Rady Miejskiej w Jedwabnem
w dniu 3 marca 2006 r.
w sali narad Urzędu Miejskiego
w godz. 16.00 – 17.30

W sesji uczestniczy 11 radnych na ogólną liczbę 14, co stanowi 78% zgodnie z listą obecności załączoną do protokołu.
Obradom przewodniczy Józef Goszczycki Przewodniczący Rady Miejskiej.
Protokolant: Rafał Kołakowski podinspektor d.s. obsługi BRM.

Radni obecni:

1. Chrostowski Szymon 7. Rogowski Dariusz
2. Chrostowski Ireneusz 8. Skrodzki Edward
3. Dąbrowski Czesław 9. Waluś Waldemar
4. Goszczycki Józef 10. Załęcki Jerzy
5. Gołębiewska Jadwiga 11. Załuska Kazimierz
6. Niebrzydowska Alicja

Radni nie obecni:

1. Dytkowska Barbara
2. Makowski Kazimierz
3. Mioduszewski Grzegorz

Ponadto w sesji uczestniczą:

1. Czesław Jakubowicz - p.o. Burmistrza Jedwabnego
2. Marian Czarkowski - skarbnik gminy
3. Marek Kędzierski - dyr. firmy Budbaum sp. z o.o.
4. Krzysztof Zdanowicz - kier. budowy gimnazjum - Budbaum sp. z o.o.
5. Zbigniew Chojnowski - dyr. KZB
6. Tadeusz Zejer - pracownik U. M.

oraz sołtysi, mieszkańcy gminy i przedstawiciele mediów. Ogółem w sesji uczestniczy około 60 osób.

Przebieg obrad:
Ad. 1
Przewodniczący Rady Miejskiej otworzył sesję, powitał burmistrza, radnych i wszystkich przybyłych na obrady XLIII sesji. Na podstawie listy obecności radnych stwierdził prawomocność obrad.

Ad. 2
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał porządek obrad XLIII sesji. Radni nie wnosili propozycji zmian.
W głosowaniu jawnym na stan 14 radnych, obecnych jest 10, za przyjęciem porządku obrad XLIII sesji głosowało 10 radnych, jednogłośnie.


Porządek obrad przedstawia się następująco:
1. Otwarcie sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z XLII sesji Rady Miejskiej.
4. Interpelacje radnych.
5. Informacja na temat Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 lutego 2006 r. uchylającego rozporządzenie w sprawie przedterminowych wyborów burmistrza Jedwabnego w województwie podlaskim.
6. Stanowisko rady w sprawie przedterminowych wyborów burmistrza Jedwabnego.
7. Informacja na temat przebiegu budowy gimnazjum w Jedwabnem /przedstawiciel wykonawcy firmy Budbaum/
8. Informacja skarbnika gminy na temat sytuacji finansowej gminy i realizowanych zadań inwestycyjnych.
9. Odpowiedzi na interpelacje radnych.
10. Wolne wnioski.
11. Zamknięcie obrad.

Ad. 3
Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół był wyłożony do wglądu w biurze rady miejskiej, zapytał czy są uwagi do jego treści.
Radny Ireneusz Chrostowski zwrócił się z prośbą o odczytanie protokołu z obrad XLII sesji R.M.
Pan Rafał Kołakowski odczytał protokół.
Radny Edward Skrodzki wniósł poprawkę do protokołu, stwierdził, że zdanie:
,, … stwierdził, że dyskusji w sprawie szkoły było wystarczająco dużo, znane jest stanowisko rodziców, nauczycieli.” wypowiedział Przewodniczący Rady Miejskiej. Przewodniczący Rady Miejskiej zgodził się ze stwierdzeniem radnego Skrodzkiego.
W głosowaniu jawnym protokół został przyjęty 10 głosami za, jednogłośnie.

Radny Ireneusz Chrostowski zgłosił uwagę odnośnie funkcjonowania szkół w Konopkach Chudych i Orlikowie. Stwierdził, że dane, które zostały przedstawione podczas posiedzenia komisji dotyczące utrzymania obu szkół mówią same za siebie. Stwierdził, że nie rozumie sytuacji, kiedy likwiduje się tańsze szkoły, a droższe zostawia.

Ad. 4
Interpelacji radni nie zgłaszali.
Ad. 5
Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że komunikat z Krajowego Biura Wyborczego w Łomży przesłany faxem do p.o. burmistrza o uchyleniu rozporządzenia w sprawie przedterminowych wyborów burmistrza Jedwabnego był dużym zaskoczeniem dla wszystkich. Dlatego też XLIII sesja R.M. została zwołana w trybie pilnym.
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał komunikat, Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 lutego 2006 r., informację Państwowej Komisji Wyborczej. Poinformował, że 2 marca odbyło się spotkanie Miejskiej Komisji Wyborczej, pełnomocników komitetów wyborczych i Przewodniczącego Rady Miejskiej z Komisarzem Wyborczym. Powiedział, że nie było jednoznacznej odpowiedzi, dlaczego gmina została w ten sposób potraktowana, Komisarz Wyborczy nie chciał komentować. Przewodniczący dodał, że ustawa została zmieniona pod kontem miasta stołecznego Warszawy, aby można było wprowadzić tam zarząd komisaryczny, dotyczy jednak wszystkich gmin w całej Polsce. Zamieszczone w gazecie prawnej opinie prawników są w tej sprawie podzielone.
Przewodniczący odczytał ustawę z dnia 27 stycznia 2006 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.
Wyjaśnił: jeżeli chcemy żeby obowiązki burmistrza pełnił wskazany przez Prezesa Rady Ministrów pan Czesław Jakubowicz, to należy podjąć uchwałę o nieprzeprowadzaniu przedterminowych wyborów burmistrza Jedwabnego, jeżeli nie, to nie podejmujemy żadnej uchwały i wówczas będą wybory przedterminowe, Prezes Rady Ministrów rozporządzeniem zarządzi wybory i rozpisze nowy kalendarz wyborczy,
Stwierdził, że są dwie możliwości: pierwsza - przeprowadzenia wyborów, druga podjęcia uchwały w sprawie nieprzeprowadzania wyborów.
Kazimierz Marcinkiewicz rozporządzeniem z dnia 28 lutego, uchylił swoje wcześniejsze rozporządzenie, weszło ono w życie 2 lutego, od tej daty liczony jest okres 30 dni na podjęcie przez radę uchwały. Powiedział, że jeśli uchwała nie zostanie podjęta to sesja i tak musiała się odbyć w celu zajęcia przez radę stanowiska w sprawie wyborów jak i poinformowania społeczeństwa o zaistniałej sytuacji.
Następnie poprosił o dyskusję w tej sprawie.
Radny Edward Skrodzki zapytał, kto ponosi winę za ten stan rzeczy. Stwierdził: najgorszym jest, że wyborców robi się w konia.
Przewodnicząca Miejskiej Komisji Wyborczej pani Ewa Mańko potwierdziła wyjaśnienia Przewodniczącego Rady Miejskiej.
Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że organ, który wydał akt prawny, ma prawo go uchylić. Jeśli rada wyrazi wolę przeprowadzenia wyborów to cała procedura zostanie powtórzona od początku. Stwierdził, że rada późno została poinformowana o konieczności zorganizowania sesji i wypowiedzenia się w sprawie przedterminowych wyborów.
Radny Ireneusz Chrostwoski powiedział, że zatrudniony jest radca prawny, który powinien dostrzec błąd.
Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że sędziowie nie chcieli komentować przeoczenia. Wydane zostało rozporządzenie premiera które należało wykonać i zorganizować wybory. Następnie poinformował, że podobna sytuacja zastała również inne gminy.
Przewodniczący Rady Miejskiej wyjaśniając powiedział, że gazeta KONTAKTY podaje nie prawdę zarzucając mu, że bezprawnie zwołuje sesje R. M.
Stwierdził, że sesja rady jest zawsze prawnie zwołana, jeżeli radni bez względu na sposób poinformowania o miejscu i godzinie obrad, przyjadą na sesję. Obrady są ważne, jeżeli stwierdzone zostanie kworum. Dodał, że radni mają prawo rozliczyć przewodniczącego, jeśli coś źle zrobi, a nie gazeta.
Radny Ireneusz Chrostowski zapytał, kiedy mogłyby się odbyć wybory.
Przewodniczący Rady Miejskiej odpowiedział, że wybory mogłyby się odbyć 9 kwietnia, jeśli nie wyłoniłyby burmistrza wówczas druga tura mogłaby być przeprowadzona 23 kwietnia.
Radny Edward Skrodzi wyraził opinię, że rada nie może wstrzymywać tych wyborów. Machina wyborcza się toczy niech się toczy, wyborcy zdecydują o tym, kto zostanie burmistrzem.
Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że jeżeli rada nie podejmie uchwały w sprawie nieprzeprowadzania wyborów to wówczas należy przesłać do Urzędu Rady Ministrów przynajmniej stanowisko w sprawie przeprowadzenia wyborów.
Radny Ireneusz Chrostowski powiedział, że na temat sprawy burmistrza Chajewskiego rada dyskutowała wielokrotnie. Stwierdził, że radni burmistrza nie wybierali. Wyboru dokonało społeczeństwo, nich i tym razem zadecydują mieszkańcy gminy.
Przewodniczący raz jeszcze odczytał art. 1 ustawy z dnia 27 stycznia 2006 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.
Radny Ireneusz Chrostowski zapytał pana Czesława Jakubowicza p.o. burmistrza Jedwabnego, czy byłby w stanie rządzić gminą Jedwabne do jesiennych wyborów samorządowych.
Pan Czesław Jakubowicz: podejmując się obowiązku burmistrza otrzymałem informację, że mam doprowadzić do wyborów, które odbędą się dnia 5 marca. Tak samo państwa jak i mnie zaskoczyła decyzja o wstrzymaniu wyborów.
Po przyjeździe do Jedwabnego człowiek w ciągu kilku dni utożsamił się ze społecznością. Dojeżdżam codziennie 160 kilometrów, drogi są niebezpieczne. Dużo od państwa otrzymałem szczerości, zaangażowania, przyjęliście mnie godnie, czuję się dziś częścią tej wspólnoty. Bardzo trudno jest mi w tej chwili odpowiedzieć. Widzicie jak zarządzam urzędem, jestem sam. Państwo zaoszczędzacie na sekretarzu, zastępcy burmistrza.
Współpraca z radą miasta.
Różne pomysły realizacji wspólnych zadań mają służyć człowiekowi. Gdybym przyjechał i stwierdził, że w dokumentach urzędu są przygotowane wszelkie dokumenty na to, że tylko mam się podpisać pod likwidacją szkoły a więc zgoda rodziców, zatrudnienie nauczycieli to bym się pod tym podpisał. W tym momencie pytam się dlaczego ja człowiek z zewnątrz w ciągu dwóch tygodni mam się pod tym podpisać. Jako p.o. burmistrza stwierdzam, że Urząd nie jest przygotowany na likwidację szkoły. W swoim życiu dwie szkoły uratowałem i pojęcia likwidacji w ogóle nie używam w swoim słowniku. Dlaczego mam się podpisać pod czymś, co zostanie na całe życie.
Bardzo ważną sprawą dla burmistrza, który nie pochodzi stąd jest współpraca z radą miasta. Jeśli jest ona dobra to bezpieczna dla burmistrza. Tak było do tej pory, pan Chajewski miał taką współpracę, rada wspierała burmistrza. Ta współpraca powinna być, ale nie uwarunkowana. Bo nie dla stanowiska burmistrza bym został, ale znając historię Jedwabnego, od pewnego zjawiska historycznego państwo broniąc własnego honoru, honoru swoich dzieci bronicie honoru Polski. Kiedy bym został? gdybym czuł, że mam jakąś misje do spełnienia. Zastałem środowisko skłócone, środowisko w sporze. Postanowiłem służyć dla wszystkich, każdy ma prawo do mnie przyjść, taki jest mój sposób zarządzania. Jeżeli takiego pana chcecie, a więc człowieka z zewnątrz, wtedy ja odpowiem tak. Nie dla stanowiska, nie dla pieniędzy. Dojeżdżam codziennie a to kosztuje, uważam, że nie mam prawa brać delegacji. Decyduje się również na wysiłek finansowy. Jeżeli państwo uznacie, że mogę wam służyć, ja człowiek z zewnątrz, to proszę bardzo.
Zabierając głos Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że każdy może mieć swoje zdanie na postępowanie rady, jeśli jednak rada podejmuje uchwałę, której §3 mówi: wykonanie uchwały powierza się burmistrzowi Jedwabnego, to burmistrz powinien wykonać. Rada jest organem stanowiącym, natomiast burmistrz organem wykonawczym.
Przewodniczący Rady zaznaczył, że szkoła nie została zlikwidowana, a jedynie przekształcona, nastąpiła zmiana stopnia edukacji. Dodał, że od września w klasach IV, V, VI będzie uczyło się 6 dzieci i nauczać miałoby ich 4 nauczycieli. Stwierdził, że nie ma takiej drugiej szkoły w Polsce.
Udzielając odpowiedzi radnemu Chrostowskiemu powiedział, że pozostałe szkoły na wsiach nie są likwidowane, ponieważ likwidując jednocześnie wszystkie szkoły gmina nie byłaby w stanie zapewnić pracy wszystkim nauczycielom. W przypadku przekształcenia szkoły w Orlikowie jest możliwość zatrudnienia nauczycieli w szkole w Jedwabnem. Ponadto rozsądniejszym rozwiązaniem jest zlokalizowanie hydroforni w części budynku szkoły, niż ponoszenie wysokich kosztów związanych z budową nowej hydroforni.
Radny Ireneusz Chrostowski zapytał, jaki jest cel nadrzędny likwidacji szkoły.
Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał natomiast radnego Chorostowskiego czy przypomina sobie treść przysięgi, jaką złożył na początku kadencji.
Radny Ireneusz Chrostowski odpowiedział, że nie pamięta, dodał, że przysięga była składana 3 lata temu natomiast likwidacja szkoły tydzień temu.
Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że składając przysięgę radni zobowiązują się pracować dla dobra ogółu. W tym przypadku stwierdził, że dobro ogółu jest ważniejsze niż marnotrawienie pieniędzy.
Radny Ireneusz Chrostowski powiedział, że słowa wypowiedziane przez p.o. burmistrza ,,… trzeba służyć dla dobra społeczeństwa” powinny być mottem. Następnie powiedział: zrozumiałem, że pan Jakubowicz wyraził zgodę na pełnienie obowiązków burmistrza do końca bieżącej kadencji, jeśli rada się zgodzi.
W trakcie dyskusja Pan Michał Chajewski poprosił o umożliwienie zabrania głosu.
Przewodniczący Rady Miejskiej zezwoli.
Michał Chajewski zwrócił uwagę na zapis art. 1 ,, … a rada w terminie 30 dni od dnia podjęcia uchwały stwierdzającej wygaśniecie mandatu wójta podejmie uchwałę o nieprzeprowadzania wyborów.” W tym przypadku 30 dni od momentu wejścia w życie ustawy.

Ad. 6
Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał radnych czy są za tym, aby przeprowadzić przedterminowe wybory burmistrza.
W głosowaniu jawnym na stan 14 radnych, obecnych jest 11 radnych za przeprowadzeniem przedterminowych wyborów burmistrza głosowało 11 radnych. Stanowisko rada zajęła jednogłośnie.
Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że w poniedziałek zostanie przesłana faxem stosowna informacja do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Ad. 7
Zabierając głos Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że w kampanii przedwyborczej opowiadane są kłamstwa na temat realizacji budowy gimnazjum. Dodał, że rozpowszechniane są plotki, że budynek będzie wyposażony w stare ławki meble itp. W związku z tym na dzisiejszą sesję zaproszeni zostali przedstawiciele wykonawcy firmy Budbaum, którzy omówią przebieg prac.
Pan Marek Kędzierski powiedział, że z uwagi na okres zimowy i uwarunkowania atmosferyczne prace na budowie w styczniu i lutym zostały wstrzymane. Panujące mrozy wstrzymują inwestycję. W tej chwili wykonywany jest strop nad ostatnią kondygnacją budynku. Zakładamy, że do końca kwietnia nadgoniony zostanie harmonogram finansowy inwestycji. Mamy założony pewny poślizg w realizacji. Koniec miesiąca sierpnia jest to zakończenie budowy i przekazanie obiektu w takim stanie żeby można było wprowadzić do niego młodzież.
Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, jakie zostało przewidziane wyposażenie budynku.
Pan Marek Kędzierski zdementował plotki, że obiekt zostanie wyposażony w stare ławki itp. Powiedział, że wszystkie elementy wyposażenia będą nowe. Stwierdził, że jest to inwestycja współfinansowana z funduszy unijnych a tym samym kontrolowana przez właściwe organy i o wyposażeniu w przedmioty inne niż przewidziane w umowie nie może być mowy. Po zakończeniu, przeprowadzona zostanie kontrola. To, co zostało objęte zakresem inwestycji, wszystko zostanie wykonane.
Przewodniczący Rady Miejskiej dodał, że przewidziany został nawet zakup nowych sztućców.
Radny Edward Skrodzki zapytał, czy istniała możliwość przeprojektowania, przebudowania kilku sal lekcyjnych pod małą salę gimnastyczną.
Pan Marek Kędzierski odpowiedział, że to bardziej pytanie do projektanta, niż do wykonawcy. Powiedział, że byłoby to trudne ponieważ, sufity i stropy były projektowane pod kątem sal lekcyjnych a nie sali gimnastycznej.
Wypowiedź przedstawiciela firmy Budbaum zakłócił nietrzeźwy mężczyzna krzycząc: ,,Moenke był i będzie panem, głosujcie na niego”
Przewodniczący Rady Miejskiej poprosił o niezakłócanie obrad.
Zabierając głos p.o. burmistrza pan Czesław Jakubowicz powiedział, że zna wykonawcę inwestycji, jest to dobra firma i liczy, że upora się z pracami do końca sierpnia, zwrócił jednak uwagę na opóźnienia w harmonogramie prac. Do końca lutego miały być wykonane wszystkie stropy, wewnętrzne linie zasilające, montaż rozdzielnic, przewodów, do końca marca powinny być wykonane tynki i prace malarskie. Jest to szkoła z pełnym wyposażeniem m.in. w stołówkę. Chciałem uczulić państwa, ponieważ jest to duża odpowiedzialność. Następnie zapytał, czy prawda jest, że nie zostały przewidziane środki na wyposażenie obiektu.
Skarbnik gminy odpowiedział, że w kosztorysie inwestycji zostały ujęte środki na wyposażenie. Wyposażenie będzie realizowane w końcowym etapie inwestycji. Mamy tu sytuację tego typu, że pieniądze te, które gmina wykłada zwracane są w ciągu czterech miesięcy od momentu opłacenia faktury. Inwestycja została sfinansowana w 1/3, na dzień dzisiejszy wykonawca wystawił faktury za dotychczas wykonane prace na kwotę 1 400 000 zł. nie ma zagrożenia finansowego. Niebezpieczna jest sytuacja, że długo czeka się na zwrot pieniędzy z Unii Europejskiej. W ostatnich dwóch miesiącach budowy będzie napięta sytuacja przy wyposażaniu obiektu. Regionalna Izba Obrachunkowa pozytywnie zaopiniowała zaciągnięcie kredytu krótkoterminowego na okres zwrotu pieniędzy ze ZPORu. W chwili obecnej gmina jest minimalnie zadłużona.
Pan Czesław Jakubowicz powiedział, że inwestycja jest współfinansowana z funduszy unijnych, mały poślizg w pracach może spowodować utratę pieniędzy i zwrot już wypłaconych. Dodał, że po zakończeniu pełnienia funkcji burmistrza przedstawi spostrzeżenia z realizacji inwestycji i funkcjonowania urzędu do Urzędu Marszałkowskiego.

Ad. 8
Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że w poprzednim punkcie obrad skarbnik częściowo przedstawił sytuację finansową gminy. Poprosił o omówienie pozostałych inwestycji realizowanych przez gminę.
Skarbnik gminy powiedział, że najważniejszym i największym zadaniem jest budowa gimnazjum w Jedwabnem. Następnie modernizacja oświetlenia ulicznego, sfinansowanie, której rozłożone jest na 3 lata. Poinformował, że rachunki płacone za zużycie energii elektrycznej spadły o połowę, łącznie ze spłacanymi ratami koszty są porównywalne jak ze zużyciem energii w okresie przed modernizacją oświetlenia, przy czym opraw oświetleniowych przybyło.
Wypowiedź skarbnika została zakłócona przez mieszkańca Jedwabnego zachowanie, którego wskazywało na stan nietrzeźwości, krzyczącego: ,, Moenke musi być, głosujcie na Moenke”
Kontynuując jako następne zadanie skarbnik gminy wymienił remont kapitalny budynku mieszkalnego dla repatriantów przy szkole w Orlikowie wraz z wyposażeniem. Łączny koszt 87 000 zł. Zakresem prac objęte zostały m.in. wymiana instalacji elektrycznej, wymiana dachu, kanalizacji, okien, remont wewnątrz obiektu i wyposażenie.
Zostały przekazane środki na wykonanie projektów wodociągów, ze stacją uzdatniania wody w Orlikowie. Na prace projektowe dotychczas wydana została kwota 63 000 zł. W zeszłym roku gmina musiała wykupić nakłady na targowisku po poprzednim zarządcy. W wyniku negocjacji ustalona została kwota 50 550 zł.
Poniesione zostały nakłady na wykonanie projektów modernizacji oczyszczalni ścieków.
W budżecie na 2006 r. zarezerwowana została kwota 120 000 zł. na przebudowę drogi powiatowej na odcinku Konopki Chude – granica powiatu w ramach podpisanego porozumienia i współpracy ze starostwem powiatowym. W Urzędzie Marszałkowskim uzyskana została informacja, że inwestycja ta znajduje się na liście rezerwowej. Skarbnik dodał, że oprócz dużych inwestycji zrealizowane zostały, lub będą realizowane w 2006 r. również mniejsze tj. zakup naczepy asenizacyjnej, modernizacja składowiska odpadów stałych, budowa przepustów i modernizacja dróg gminnych Biodry i Grądy Małe. Szczegółowy wykaz zadań inwestycyjnych realizowanych w latach 2005 – 2006 stanowi załącznik do protokołu. W 2005 r. 20% wszystkich dochodów zostało przeznaczone na inwestycje.
Zabierając głos pan Czesław Jakubowicz stwierdził, oprócz tych wielkich rzeczy pamiętajcie o kosztach bieżących, budujecie gimnazjum, ale ogrzać je trzeba, wzrosną koszty na ogrzanie, to będzie kosztowało sporo. Są obiekty, które są wokół, dowiedziałem się, zaskoczony, że np. od 1997 r. sala w GOKu nie powinna być wynajmowana, jest zakaz. Z maja 2005 r. jest protokół, który mówi wyraźnie, że w niektórych salach w urzędzie miejskim oświetlenie nie spełnia norm, instalacja elektryczna w MGOK podlega całkowitej wymianie, ponieważ nie spełnia norm, również instalacja na posterunku policji.
Przedstawił wniosek dyrektora MGOK o przyznanie 25 000 zł. na wymianę instalacji elektrycznej budynku. Są to koszty bieżące, na które państwo musicie znaleźć środki, zamknąć chcecie MGOK? Dowiedziałem się, że na niektórych ulicach brakuje opraw oświetleniowych, wiosną spłynie śnieg i trzeba będzie naprawiać dziury w chodnikach i drogach, dochodzą sygnały, że nie wszystkie drogi są w gminie przejezdne, jednak liczna obecność mieszkańców na dzisiejszej sesji wskazywałaby, że jednak są przejezdne.
Burmistrz stwierdził, że realizowane inwestycje są potrzebne: informatyzacja, wodociągi, jednak należy najpierw zapewnić mieszkańcom miejsca pracy, na to pieniędzy nie ma.
Wypowiedź burmistrza zakłócił po praz kolejny, nietrzeźwy mężczyzna. Przewodniczący Rady Miejskiej interweniując poprosił o niezakłócanie obrad.
Radny Ireneusz Chrostowski powiedział, że na wodociągi, przebudowę ul. Kościuszki nie ma pieniędzy.
Skarbnik: budżet na 2006 r. został przez radę przyjęty i na to pieniądze, które zostały przewidziane do sfinansowania będą. Nie można powiedzieć, że nie ma pieniędzy. Jeśli chodzi o ulice Kościuszki to całe zadanie będzie kosztować ponad 1 mln. zł. Został złożony wniosek o dofinansowanie z funduszy unijnych i tak jak dostaliśmy pieniądze na budowę gimnazjum, tak samo mamy szanse dostać na ul. Kościuszki szanse są i pieniądze na wkład własny zostały w budżecie na 2006 r. zabezpieczone. Dodał, że w obecnej sytuacji, aby realizować zadania inwestycyjne nie ma innej możliwości jak z udziałem środków unijnych.
Radny Ireneusz Chrostowski na wszystkie inwestycje trzeba mieć udział własny.
Skarbnik gminy: o tym właśnie mówimy.
Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że każdy mieszkaniec ma prawo przyjść do urzędu i zapytać pana skarbnika o realizację poszczególnych zadań, sposób ich finansowani i etap prac.

Ad. 9
Interpelacji radni nie zgłaszali.
Ad. 10
Edward Brzostowski mieszkaniec wsi Kamianki powiedział o potrzebie wyregulowania czasu świecenia lamp. Wieczorem lampy załączane są późno, natomiast rano zbyt wcześnie.
p.o. burmistrza regulacją czasu świecenia, nie zajmuje się zakład energetyczny. Powinna być wyznaczona osoba, która się na tym zna.
Pani Ewa Mańko zwróciła uwagę na potrzebę przeprowadzenia remontu posadzki na korytarzu urzędu miejskiego. Stwierdziła, że są ubytki w płytkach, może ktoś się potknąć i przewrócić.
p.o. burmistrza: powiedział, że drobne prace w urzędzie zostały już wykonane: wymiana klamek, zamków, naprawa zawiasów, uruchomiona została dotychczas nieczynna toaleta dodał, że zainteresuje się ta sprawą.

Ad. 11
Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że w wyniku wyczerpania porządku obrad, sesja dobiegła końca. Podziękował wszystkim zebranym za udział w sesji, właściwe zachowanie, po za jednym incydentem. Stwierdził, że zamknął obrady słowami ,, … zamykam obrady XLIII sesji Rady Miejskiej.”
Na tym po wyczerpaniu porządku obrad protokół i sesję zakończono.

Przewodniczący Rady Miejskiej
Józef Goszczycki

Protokołował:
Rafał Kołakowski
Data dodania:
Data upublicznienia: wtorek, 6 cze 2006 14:18
Opublikował(a): Marta Laszczkowska
Zaakceptował(a): Marta Laszczkowska
Artykuł był czytany: 1818 razy