BIP Gminy Jedwabne

Biuletyn Informacji Publicznej

PROTOKÓŁ NR XXVII/05

z dnia: 13 stycznia 2005 roku
w sprawie:
PROTOKÓŁ NR XXVII/05

PROTOKÓŁ NR XXVII/05

z sesji Rady Miejskiej w Jedwabnem

w dniu 13 stycznia 2005 roku

w sali narad Urzędu Miejskiego

w godz. 13.00 – 15.00

 

Obecnych na sesji jest 13 radnych na ogólną liczbę 15 radnych, co stanowi 86% zgodnie z listą obecności załączoną do protokołu.

Obradom przewodniczy Józef Goszczycki Przewodniczący Rady Miejskiej.

Protokołował Rafał Kołakowski.

 

Radni obecni na sesji:

 

  1. Chrostowski Szymon                                                    7.   Dąbrowski Czesław
  2. Chrostowski Ireneusz                                                   8.   Niebrzydowska Alicja
  3. Dytkowska Barbara                                                     9.   Rogowski Dariusz
  4. Goszczycki Józef                                                        10.   Skrodzki Edward
  5. Iwanowski Krzysztof                                                  11.   Waluś Waldemar
  6. Gołębiewska Jadwiga                                                 12.   Załęcki Jerzy

13.   Załuska Kazimierz

 

Radni nie obecni na sesji:

 

  1. Makowski Kazimierz
  2. Mioduszewski Grzegorz

 

Ponadto w sesji uczestniczą:

 

  1. Michał Chajewski                    - Burmistrz
  2. Krzysztof Niewiadomski          - Z-ca Burmistrza
  3. Marian Czarkowski                 - Skarbnik Gminy
  4. Iwanowska Krystyna               - Referat podatkowy
  5. Jolanta Grabowska                  - OPS 
  6. Anna Cichocka                       - Wydział Oświaty U. M.
  7. Karwowska Kinga                  - USC

 

oraz sołtysi i wyborcy. Ogółem w sesji uczestniczy około 50 osób.

 

Ad. 1

            Przewodniczący Rady otworzył sesję, powitał Burmistrza, jego Zastępcę, Kierowników poszczególnych referatów U. M. radnych, sołtysów i wszystkich mieszkańców gminy przybyłych na obrady sesji. Na podstawie listy obecności radnych stwierdził prawomocność obrad.

 

Ad. 2

Przewodniczący Rady przedstawił porządek obrad.

 Radni nie zgłaszali uwag i zmian do porządku. Przewodniczący Rady zapytał, kto jest za przyjęciem porządku obrad.

W głosowaniu jawnym na stan 15 radnych, na sesji obecnych jest 12 radnych, za przyjęciem porządku obrad głosowało 12 radnych, porządek został przyjęty jednogłośnie.

 

 

Porządek obrad:

 

  1. Otwarcie sesji.
  2. Przyjęcie porządku obrad.
  3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
  4. Interpelacje radnych.
  5. Informacja Burmistrza z realizacji zadań w okresie między sesjami.
  6. Podjęcie uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2005 rok.
  7. Podjęcie uchwały w sprawie ustanowienia zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie projektu inwestycyjnego.
  8. Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki na prefinansowanie w Banku Gospodarstwa Krajowego w Warszawie.
  9. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia wysokości stawek podatkowych od środków transportowych.
  10. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
  11. Odpowiedzi na interpelacje radnych.
  12. Wolne wnioski.

 

Ad. 3

            Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół z poprzedniej sesji znajdował się u protokolanta do wglądu i każdy radny mógł zapoznać się z jego treścią. Radni nie zgłaszali uwag do protokołu.

Następnie zapytał, kto z radnych jest za przyjęciem protokołu z poprzedniej sesji.

W głosowaniu jawnym na stan 15 radnych, na sesji obecnych jest 12 radnych, za przyjęciem protokołu z ostatniej sesji głosowało 12 radnych. Protokół z obrad XXVI sesji został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad. 4

            Interpelacji radni nie zgłaszali.

 

Ad. 5

            Burmistrz poinformował o przebiegu prowadzonych zadań inwestycyjnych. Powiedział, że kilka dni temu została podpisana umowa z przedstawicielem Wojewody Podlaskiego, Dyrektorem Biura Zarządzania Funduszami Europejskimi, na budowę gimnazjum w Jedwabnem. Powiedział, że nie można wykluczyć sytuacji, jaka miała miejsce w przypadku inwestycji prowadzonych w ramach programu SAPARD. Trzeba było przedłużyć okres spłaty zaciągniętych kredytów z powodu nie otrzymania na czas pieniędzy z ARiMR.

W tym przypadku również trzeba wziąć pod uwagę opóźnienia w otrzymywaniu dotacji.

Tadeusz Zejer poinformował, że wymiana oświetlenia ulicznego dobiega końca, pozostało

5 wsi do zakończenia prac.

Waldemar Waluś stwierdził, że wymiana oświetlenia ulicznego powinna być zakończona według planu. Po jej realizacji można przystąpić do nowego zadania wspólnie z zainteresowanymi mieszkańcami gminy polegającego na uzupełnieniu oświetlenia.

Przewodniczący Rady dodał, że odcinek drogi przebiegający przez Janczewo jest niebezpieczny, i powinien być oświetlony w sposób właściwy. Tymczasem oświetlane są prywatne posesje, zamiast miejsc ogólnego użytku takich jak drogi, po których odbywa się duży ruch pojazdów, a poboczami których uczęszczają piesi.

W dyskusji radni stwierdzili, że należy to zmienić, zdjąć lampy które oświetlają prywatne posesje i zamontować je w miejscach ogólnego użytku.

W zawiązku z tym Przewodniczący Rady zapytał, kto z radnych jest za zdjęciem lamp, które oświetlają prywatne posesje i zamontowania ich w miejscach ogólnego użytku.

W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych, w obradach sesji uczestniczy 12 radnych, za przedstawioną propozycją głosowało 12 radnych. Stanowisko Rada zajęła jednogłośnie.

 

Ad. 6

            Skarbnik Gminy przestawił projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2005 r. Objaśnienia ilustrują załączniki do projektu uchwały.

Zwiększono plan dochodów budżetowych o kwotę 337 794 zł. są to przesunięte z 2004 r. dotacje wynikające z umowy dotyczącej refundacji wydatków inwestycyjnych w ramach programu SAPARD. Ponadto jest propozycja dokonania przesunięć w planie wydatków bieżących na kwotę 27 600 zł. na wykonanie projektów i dokumentacji inwestycji przewidzianych do realizacji w 2005 r. 

Skarbnik odniósł się do sposobu finansowania budowy gimnazjum. Powiedział, że Gmina będzie przekazywała do Urzędu Wojewódzkiego opłacone faktury za wykonane prace na poszczególnych etapach budowy.

Zakłada się, że Urząd Wojewódzki w ciągu 2 miesięcy dokona zwrotu pieniędzy.

W Budżecie Państwa zostały zarezerwowane pieniądze na niskooprocentowane pożyczki dla Gminy, które prowadzą inwestycje w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego. Obsługę pożyczek prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego.

Może powtórzyć się sytuacja, jaka miała miejsce z SAPARDEM, środki nie wpłynęły na czas i trzeba było przekwalifikować kredyty z krótkoterminowych na długoterminowe, wydłużyć czas ich spłaty.

 

Przewodniczący Rady odniósł się do kwestii wodociągowania gminy, powiedział, że po wykonaniu obudów studni głębinowych, oraz wykonaniu projektów wodociagowania gminy możliwe będzie rozpoczęcie prac wodociągowania najbliżej położonych wsi względem studni.

W budżecie na 2005 r. zostały zarezerwowane środki na wykonanie projektów wodociągowania gminy.

Burmistrz dodał, że w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego na wodociągowanie terenów wiejskich można pozyskać w granicach 70%, pozostałe 30 % wniosłaby zawiązana spółka celowa. Przy minimalnym nakładzie środków własnych, rozpoczynamy inwestycję i w stosunkowo krótkim okresie czasu następuje zwrot poniesionych nakładów uzyskiwany ze sprzedaży wody.

Przewodniczący Rady dodał, że należy ostrożnie podejść do tego rozwiązania, ponieważ są przypadki wykorzystywania gmin przez firmy wchodzące w skład takiej spółki. Temat pozostał otwarty do przemyśleń i dyskusji.

 

Po zakończeniu dyskusji w sprawach związanych z wydatkami z budżetu gminy, Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2005 r. Radni nie wnosili uwag do propozycji zmian zawartych w projekcie uchwały, wobec tego Przewodniczący Rady zapytał, kto z radnych jest za podjęciem uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2005 r.

W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych, na sesji obecnych jest 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

            Uchwała Nr XXVII/157/05 w załączeniu do protokołu.

 

Ad. 7

            Skarbnik Gminy omówił projekt uchwały w sprawie ustanowienia zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie projektu inwestycyjnego.

Powiedział, że ustanowienie zabezpieczenia dotyczy budowy publicznego gimnazjum. Należy przewidzieć i wziąć pod uwagę skrajne przypadki i po to m.in. wymagane jest zabezpieczenie.

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie ustanowienia zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie projektu inwestycyjnego. Radni nie zgłaszali uwag do projektu uchwały. Następnie zapytał, kto z radnych jest za podjęciem uchwały.

W głosowaniu jawnym na stan 15 radnych, na sesji obecnych jest 13 radnych, za podjęciem uchwały w sprawie ustanowienia zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie projektu inwestycyjnego głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

            Uchwała Nr XXVII/158/05 w załączeniu do protokołu.

 

Ad. 8

            Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki na prefinansowanie w Banku Gospodarstwa Krajowego w Warszawie.

Skarbnik Gminy powiedział, że w Budżecie Państwa zostały zarezerwowane środki dla gmin, które realizują inwestycje w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego. Środki te można pozyskać w formie pożyczek krótkoterminowych, których udzielał będzie Bank Gospodarstwa Krajowego w Warszawie.

Dodał, że pożyczka będzie spłacana z dochodów Gminy z dotacji otrzymanych ze Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

 

Ad. 9

            Przewodniczący Rady przytoczył pismo z RIO dotyczące uchwały w sprawie przyjęcia wysokości stawek podatkowych od środków transportowych. Powiedział pracownicy RIO w Białymstoku mają zastrzeżenia do uchwały Nr XXV/153/04 w związku z tym należy podjąć uchwałę zmieniającą.

Wyjaśnień udzieliła Pani Krystyna Iwanowska z referatu podatkowego, przedstawiła zmiany, jakie zostały zawarte w uchwale następnie powiedziała, że na szkoleniu z zakresu ustalenia stawek podatkowych na 2005 r. szkolono inaczej, a pracownicy z Regionalnej Izby Obrachunkowej wymagają inaczej, w ten sposób zostaliśmy wprowadzeni w błąd.

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia wysokości stawek podatkowych od środków transportowych.

Radni nie zgłaszali uwag. Przewodniczący Rady zapytał kto z radnych jest za podjęciem uchwały.

W głosowaniu jawnym na stan 15 radnych, na sesji obecnych jest 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

            Uchwała Nr XXVII/160/05 w załączeniu do protokołu.

 

Ad. 10

            Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2005 r.

Jolanta Grabowska wyjaśniła, iż jest on zatwierdzany corocznie uchwałą Rady. Program na 2005 r. został rozszerzony o nowe akcje ,,Zachowaj Trzeźwy Umysł”, oraz ,,Alkohol – Nieletnim Dostęp Wzbroniony”

Burmistrz powiedział, zdziwienie budzi fakt, że przez tyle lat nie były organizowane kolonie, wyjazdy wakacyjne, nie było paczek dla dzieci. Nasuwa się pytanie, na co były przeznaczane środki z budżetu komisji do rozwiązywania problemów alkoholowych przez tyle lat. Obecnie są pieniądze na wyjazdy kolonijne dla dzieci, na paczki okolicznościowe itp.

Osobom dojeżdżającym na leczenie do ośrodka w Łomży pokrywane są koszty przejazdów.

Budżet Komisji rozwiązywania problemów alkoholowych to około 59 tyś. zł. Pieniądze są wydawane zgodnie z przeznaczeniem, każda transakcja jest udokumentowana.

Przewodniczący odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia ,,Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2005 r.”

Radni nie zgłaszali uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Rady zapytał, kto z radnych jest za podjęciem uchwały.

W głosowaniu jawnym na stan 15 radnych, na sesji obecnych jest 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

            Uchwała Nr XXVII/161/05 w załączeniu do protokołu.

 

Przewodniczący Rady dodał, że należy zaangażować Policję w sprawę sprzedaży na targowisku miejskim alkoholu. Zbadać źródło jego pochodzenia. Dostęp do niego mają między innymi nieletni. W dni targowe powinny być przeprowadzane kontrole pod kontem przestrzegania zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim.

 

Ad. 11

            Interpelacji radni nie zgłaszali.

 

Ad. 12

            W wolnych wnioskach radny Dariusz Rogowski powiedział, że należy zająć się problemem wywozu odpadów dużych rozmiarów, zużytych telewizorów, pralek, lodówek itp.

Tego typu przedmioty mieszkańcy wywożą do okolicznych lasów. Stwierdził, że powinna być co jakiś czas organizowana zbiórka tego typu odpadów.

Burmistrz powiedział, że za pośrednictwem sołtysów należy poinformować mieszkańców o terminie przeprowadzenia zbiórki przedmiotów wielkogabarytowych. KZB zajmie się tą sprawą.

 

Radny Zbigniew Iwanowski poinformował, że zgłosili się do niego mieszkańcy Kossak, którzy wnioskują o wyłączenie gruntów ich miejscowości z okręgu miasta Jedwabne.

Jako wieś mieliby większe możliwości w pozyskiwaniu środków z funduszy unijnych.

Radni uznali, że należy zorientować się jaki jest tryb postępowania w tego typu sprawach. Jak długo może potrwać procedura i jakie koszty byłyby związane z jej przeprowadzeniem.

 

            W wolnych wnioskach Burmistrz odniósł się do porozumienia podpisanego przez Powiat Łomżyński, Gminę Przytuły i Gminę Jedwabne na współfinansowania budowy drogi na odcinku Konopki Chude do granicy powiatu.

Powiedział, że Gmina Przytuły chce zaciągnąć kredyt, aby wnieść swój udział. Jeśli Regionalna Izba Obrachunkowa nie zakwestionuje i pozwoli zaciągnąć kredyt na remont tej drogi, wówczas przystąpi do realizacji tego zadania. Jeśli RIO zakwestionowałoby uchwałę w tej sprawie wówczas Przytuły z tego projektu zostałyby wyłączone.

Dodał, że jeśli przynajmniej jedna strona porozumienia wycofa się z projektu to nie ma możliwości jego realizacji.

D. Rogowski dodał, że w tym projekcie na terenie naszej Gminy do asfaltowania jest odcinek drogi o długości 3 km. przy tym wariancie dołożenia 120 tyś. zł. to 1 km. drogi kosztowałby nas 40 tyś zł. dlatego szkoda odstąpić od tej inwestycji.

W dyskusji radni stwierdzili, że wariant dołożenia przez Gminę Jedwabne 120 tyś. zł. jest wariantem korzystnym. Radni zajęli stanowisko, że jeśli pozostałe strony porozumienia, Gmina Przytuły, wkład 120 tyś zł. i Powiat, nie wycofają się z współfinansowania tego projektu i wniosą ustalone środki, to wówczas Gmina Jedwabne również przystąpi do jego realizacji wnosząc zaplanowany udział, o ile uzyska pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej dotyczącą kwestii zadłużenia Gminy.

Przewodniczący Rady dodał, że konkretne ustalenia w tej sprawie zostaną przyjęte na następnej sesji Rady.

 

Burmistrz poinformował o przebiegu rozmowy, jaką przeprowadził z Panem Łazarskim z Zarządu Dróg Powiatowych.

Powiedział, wystąpiłem z propozycją współpracy w zakresie naprawy chodników w drogach powiatowych, które przebiegają przez miasto Jedwabne.

Starostwo powiatowe zakupiłoby niezbędne materiały, natomiast Gmina pokryłaby koszty prac remontowych, ułożenia nowych nawierzchni chodników.

Pan Łazarski stwierdził, że są to znaczne nakłady, na które powiat nie posiada środków.

 

Radny Waldemar Waluś odniósł się do sposobu parkowania autobusów, którymi dowożone są dzieci do szkoły w Jedwabnem. Powiedział, że parking na terenie szkoły wybudowany został jako miejsce, w którym dzieci bezpiecznie wchodziłyby i wychodziłyby z autobusów. Obecnie parkują tam samochody prywatne, natomiast dzieci dowożone do szkoły wysiadają i wsiadają do autobusów z chodnika przy ulicy. Może dojść do wypadku.

W dyskusji radni uznali, że sprawą tą powinni zająć się dyrektorzy szkół.

 

Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział w sesji, zamknął obrady słowami zamykam obrady XXVII sesji Rady Miejskiej w Jedwabnem. Na tym po wyczerpaniu porządku protokół i posiedzenie zakończono.

 

 

 

 

                                                                                              Przewodniczący Rady Miejskiej

 

                                                                                                          Józef Goszczycki

 

 

 

Protokołował:             

 

Rafał Kołakowski                   

Data dodania:
Data upublicznienia: piątek, 3 mar 2006 15:09
Opublikował(a): Marta Laszczkowska
Zaakceptował(a): Marta Laszczkowska
Artykuł był czytany: 1984 razy