PROTOKÓŁ NR XXVI/04
z dnia: 30 grudnia 2004 roku
PROTOKÓŁ NR XXVI/04
z sesji Rady Miejskiej w Jedwabnem
w dniu 30 grudnia 2004 roku
w sali narad Urzędu Miejskiego
w godzin. 14.00 – 15.00
Obecnych na sesji jest 13 radnych na ogólną liczbę 15 radnych, co stanowi 86% zgodnie z listą obecności załączoną do protokołu.
Obradom przewodniczy Józef Goszczycki Przewodniczący Rady.
Protokołował Rafał Kołakowski.
Radni obecni na sesji:
- Chrostowski
Szymon 7.
Mioduszewski Grzegorz
- Chrostowski
Ireneusz 8.
Niebrzydowska Alicja
- Dąbrowski
Czesław 9. Rogowski Dariusz
- Goszczycki
Józef 10. Skrodzki Edward
- Iwanowski
Krzysztof 11. Waluś Waldemar
- Gołębiewska
Jadwiga 12. Załęcki Jerzy
13. Załuska Kazimierz
Radni nie obecni na sesji:
- Makowski Kazimierz
- Dytkowska Barbara
Ponadto w sesji uczestniczą:
- Michał Chajewski - Burmistrz
- Krzysztof Niewiadomski - Z-ca Burmistrza
- Marian Czarkowski - Skarbnik Gminy
- Cecylia Kierzkowska - Kierownik OPS
- Anna Cichocka - Wydział Oświaty U. M.
- Marta Laszczkowska - Kierownik ref. Organizacyjnego
oraz sołtysi i wyborcy. Ogółem w sesji uczestniczy około 40 osób.
Porządek obrad:
- Otwarcie sesji.
- Przyjęcie porządku obrad.
- Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
- Interpelacje radnych.
- Informacja Burmistrza z realizacji zadań między sesjami.
- Podjęcie uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2004 roku.
- Podjęcie uchwał w sprawie przesunięcia terminu spłaty kredytów.
- Odpowiedzi na interpelacje radnych.
- Wolne wnioski:
· rozpatrzenie skargi na Burmistrza Jedwabnego,
·
stanowisko Rady w sprawie pani I. Grabowskiej.
Ad. 1
Przewodniczący Rady otworzył sesję, powitał Burmistrza, jego Zastępcę, Kierowników Zakładów Pracy, Kierowników poszczególnych referatów U. M. radnych, sołtysów i wszystkich mieszkańców gminy przybyłych na obrady sesji. Na podstawie listy obecności radnych stwierdził prawomocność obrad.
Ad. 2
Przewodniczący Rady odczytał porządek obrad XXVI sesji R. M. i przedstawił propozycję zmian. W wolnych wnioskach doszły dwa tematy, które rada powinna omówić. Pierwszy to rozpatrzenie skargi na Burmistrza, drugi stanowisko Rady w sprawie pani Iwony Grabowskiej.
Przewodniczący Rady zapytał czy są uwagi do proponowanego porządku obrad. Jeżeli radni nie zgłaszają uwag proszę o przegłosowanie, kto jest za przyjęciem porządku obrad.
W głosowaniu jawnym na stan 15 radnych, na sesji podczas głosowania obecnych jest 10 radnych, za przyjęciem proponowanego porządku obrad głosowało 10 radnych, porządek został przyjęty jednogłośnie.
Ad. 3
Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół z poprzedniej sesji znajdował się u protokolanta do wglądu i każdy radny mógł zapoznać się z jego treścią. Następnie zapytał, kto z radnych jest za przyjęciem protokołu z poprzedniej sesji.
W głosowaniu jawnym na stan 15 radnych, na sesji podczas głosowania obecnych jest 11 radnych, za przyjęciem protokołu z ostatniej sesji głosowało 11 radnych. Protokół został przyjęty jednogłośnie.
Ad. 4
Interpelacji radni nie zgłaszali.
Ad. 5
Burmistrz omówił będące w trakcie realizacji inwestycje. Powiedział, że dobiegają końca prace związane z modernizacją oświetlenia ulicznego. Przewidywany termin odbioru prac to koniec stycznia 2005 r.
Mieszkańcy wsi Brzostowo zwrócili się z prośba o przebudowę linii zasilającej w ich miejscowości. Burmistrz poinformował, że tego typu prace jak przebudowa linii zasilających, uzupełnienie braków w oświetleniu, budowa nowych punktów świetlnych itp. będą wykonywane w ramach nowej inwestycji. Modernizacja oświetlenia dobiega końca. Wszelkie braki w oświetleniu itp. mieszkańcy powinni zgłaszać, zostaną one ujęte w nowym zadaniu inwestycyjnym.
Ad. 6
Zmiany w budżecie na 2004 r. omówił skarbnik Gminy M. Czarkowski. Powiedział, że projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie jest ściśle powiązany z projektami uchwał w sprawie odroczenia terminów spłat kredytów zaciągniętych na realizację zadań w ramach programu SAPARD. Droga Kotowo Plac – Kotówek i przydomowe oczyszczalnie ścieków.
Dochody budżetu na 2004 r. zostały zmniejszone o kwotę 337 794 zł. w wyniku nie otrzymania przelewu środków finansowych z ARiMR w Warszawie.
ARiMR powinna do 25. 10. 2004 r. dokonać przelewu środków za refundację wydatków inwestycyjnych w ramach programu SAPARD dotyczących budowy przydomowych oczyszczalni ścieków i przebudowy drogi Kotowo Plac – Kotówek.
Skarbnik dodał, że wg. informacji, jakie uzyskał z rozmowy telefonicznej pieniądze te najwcześniej Gmina otrzyma pod koniec stycznia 2005 r.
Z budżetu na 2004 r. zostanie wykreślony dochód w kwocie 337 794 zł. i ujęty w budżecie na 2005 r. Zostaną sporządzone aneksy do umów na zaciągnięte kredyty, z przedłużeniem okresu spłaty do 31 marca 2005 r.
Przewodniczący Rady dodał, że nie jest winą pracowników Urzędu zaistniała sytuacja, ARiMR opóźnia się z wypłatą środków finansowych, nie dotrzymała terminów zapisanych w umowie.
Po wysłuchaniu wyjaśnień skarbnika radni zgodzili się z potrzebą wydłużenia okresu spłaty zaciągniętych kredytów. Nie zgłaszali uwag do przygotowanych projektów uchwał w tej sprawie.
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2004 r. następnie zapytał kto z radnych jest za podjęciem uchwały.
W głosowaniu jawnym na stan 15 radnych, na sesji podczas głosowania obecnych jest 12 radnych, za podjęciem uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2004 r. głosowało 12 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XXVI/154/04 w załączeniu do protokołu.
Ad. 7
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie przesunięcia terminu spłaty kredytu zaciągniętego w Banku Ochrony Środowiska S. A. Oddział w Białymstoku do dnia 31 marca 2005 r. Dodał, że jest to kredyt zaciągnięty na sfinansowanie, w ramach programu SAPARD, przebudowy drogi Kotowo – Kotówek w kwocie 85 907 zł.
Następnie zapytał, kto z radnych jest za podjęciem uchwały w tej sprawie.
W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych, na sesji podczas głosowania obecnych jest 12 radnych, za podjęciem uchwały w sprawie przesunięcia terminu spłaty kredytu zaciągniętego w Banku Ochrony Środowiska S. A. Oddział w Białymstoku do dnia 31 marca 2005 r. głosowało 12 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XXVI/155/04 w załączeniu do protokołu.
Następnie Przewodniczący Rady odczytał projekt drugiej uchwały w sprawie przesunięcia terminu spłaty kredytu zaciągniętego w Banku Ochrony Środowiska S. A. Oddział w Białymstoku do dnia 31 marca 2005 r.
Dodał, że jest to kredyt zaciągnięty na sfinansowanie, w ramach programu SAPARD, budowy przydomowych oczyszczalni ścieków w kwocie 251 887 zł.
Zapytał, kto z radnych jest za podjęciem uchwały w tej sprawie.
W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych, na sesji podczas głosowania obecnych jest 12 radnych, za podjęciem uchwały w sprawie przesunięcia terminu spłaty kredytu zaciągniętego w Banku Ochrony Środowiska S. A. Oddział w Białymstoku do dnia 31 marca 2005 r. głosowało 12 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XXVI/156/04 w załączeniu do protokołu.
Ad. 8
Interpelacji radni nie zgłaszali.
Ad. 9
· W wolnych wnioskach Przewodniczący Rady poinformował, że wpłynęła skarga na działalność burmistrza. Zgodnie z art. 229 pkt 3 Kodeksu postępowania administracyjnego organem właściwym do jej rozpatrzenia jest Rada Gminy.
Nadawcą pisma jest Pan Augustyn Bagiński zamieszkały Nadbory 3.
Przewodniczący Rady odczytał treść skargi, po wysłuchaniu radni przystąpili do dyskusji w tej sprawie. Rada Miejska ustaliła, iż przedstawione zarzuty są bezpodstawne. Skarga jest nie zasadna.
Wymienione w skardze rodziny pozostają w zadawnionym konflikcie sąsiedzkim.
Niewłaściwe jest obarczanie winą za konflikty sąsiedzkie osoby burmistrza. Strony tego sporu powinny porozumieć się i wypracować wspólne stanowisko.
Zarzuty postawione przez Pana Augustyna Bagińskiego, dotyczące niegospodarności, oraz narażanie Gminy na niepotrzebne wydatki, uznano za chybione, na potwierdzenia przedstawiono inwestycje ukierunkowane na ograniczenie wydatków i rozwój gminy. Pracownicy Urzędu wymienieni w skardze wykonywali czynności w zakresie posiadanych kompetencji i uprawnień, zarzuty wobec nich postawione rozpatrzy i stanowisko zajmie burmistrz.
Radni postanowili odrzucić w całości skargę na działalność burmistrza.
Przewodniczący Rady, zapytał czy jest sprzeciw do odrzucenia skargi. Radni nie wnosili sprzeciwów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że po przez aklamację Rada zajęła stanowisko o odrzuceniu skargi na burmistrza w całości.
· Następnie Radni odnieśli się do sprawy Pani Iwony Grabowskiej.
W dyskusji stwierdzili, że nie można tolerować pomówień i plotek rozpowszechnianych na Burmistrza i członków Rady. Naruszanie dobrego imienia i dóbr osobistych nie może pozostać bez odpowiedzi.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie propozycję upoważnienia Burmistrza i skierowanie sprawy na drogę sądową. Zapytał czy radni zgłaszają sprzeciw na takie rozwiązanie. Sprzeciwów nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady powiedział: nie widzę sprzeciwów stwierdzam, że stanowisko zostało zajęte poprzez aklamację.
· W dyskusji dotyczącej funkcjonowania MGOK Zastępca Burmistrza
powiedział, że młodzież chętnie spędza czas w tej placówce. Jest zapewnioną opieka dorosłych, organizowane są różnego rodzaju spotkania, zabawy, konkursy dzieci nie włóczą się po ulicach.
MGOK powinien się nadal rozwijać. Istnieje uzasadniona potrzeba utworzenia funkcji kierownika tej placówki. Na dyrektorze spoczywałaby odpowiedzialność za pracowników, efekty funkcjonowania ośrodka, pozyskanie sponsorów, nawiązanie współpracy z innymi placówkami kultury.
Radny Waldemar Waluś dodał, że są pozytywne przykłady gmin, które zdecydowały się na takie rozwiązanie. Ośrodki te zaczęły zarabiać na własne potrzeby, gminy nie muszą do nich dokładać.
· Radny Waldemar Waluś odniósł się do stanu dróg powiatowych usytuowanych
na terenie miasta Jedwabne.
Powiedział, że chodniki w tych drogach są zaniedbane, powybijane, wystają korzenie drzew o które potykają się piesi. Powiat nie wykonuje podstawowych remontów.
Przewodniczący Rady podziękował przybyłym gościom, radnym i wszystkim zebranym za udział w sesji, zakończył obrady słowami: ,,zamykam obrady XXVI sesji Rady Miejskiej w Jedwabnem”. Na tym po wyczerpaniu porządku protokół i sesję zakończono.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Józef Goszczycki
Protokołował:
Rafał Kołakowski