BIP Gminy Jedwabne

Biuletyn Informacji Publicznej

PROTOKÓŁ NR XXI/04

z dnia: 22 sierpnia 2004 roku
w sprawie:
PROTOKÓŁ NR XXI/04

PROTOKÓŁ NR XXI/04

z sesji Rady Miejskiej w Jedwabnem

w dniu 22 sierpnia 2004 roku

w kinie ‘’OAZA’’ w Jedwabnem

w godzin. 11.00 – 16.00

 

 

Obecnych na sesji jest 13 radnych na ogólną liczbę 15 radnych, co stanowi 86% zgodnie z listą obecności załączoną do protokołu.

Obradom przewodniczy Józef Goszczycki Przewodniczący Rady.

Protokołował Piotr Brakoniecki i Rafał Kołakowski.

 

Radni obecni na sesji:

 

  1. Chrostowski Szymon                                                  8. Mioduszewski Grzegorz
  2. Chrostowski Ireneusz                                                 9. Rogowski Dariusz
  3. Dytkowska Barbara                                                   10. Waluś Waldemar
  4. Dąbrowski Czesław                                                    11. Skrodzki Edward
  5. Goszczycki Józef                                                        12. Załęcki Jerzy
  6. Iwanowski Krzysztof                                                  13. Załuska Kazimierz
  7. Gołębiewska Jadwiga                                    

 

Radni nie obecni na sesji:

 

  1. Makowski Kazimierz
  2. Niebrzydowska Alicja

 

Ponadto w sesji uczestniczą:

 

  1. Michał Chajewski                    - Burmistrz
  2. Krzysztof Niewiadomski          - Z-ca Burmistrza
  3. Marian Czarkowski                 - Skarbnik Gminy
  4. Zbigniew Chojnowski  - Kierownik KZB
  5. Cecylia Kierzkowska              - Kierownik OPS
  6. Barbara Dmoch                       - Dyr. Szk. Podst. w Jedwabnem
  7. Wiesława Borawska                - Dyr. Gimnazjum w Jedwabnem
  8. Adam Łazarski                        - Dyr. PZD w Łomży

 

oraz sołtysi i wyborcy. Ogółem w sesji uczestniczy około 60 osób.

 

Porządek obrad:

 

  1. Otwarcie sesji.
  2. Przyjęcie porządku obrad.
  3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji
  4. Interpelacje radnych.
  5. Podjęcie uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2004 rok.
  6. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Statutu Związku Komunalnego Dorzecza Biebrzy.
  7. Podjęcie uchwały w sprawie warunków przyznawania, odpłatności, trybu ich pobierania i zwolnień z opłat za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze.
  8. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody do nieodpłatnego używania nazwy

i herbu miasta Jedwabne na towarach i usługach Zakładu Produkcji Elementów Budowlanych i Kruszywa Andrzeja Męczkowskiego, oraz zakładu SONAROL.

  1. Przedstawienie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za I półrocze 2004 roku.
  2. Ustalenie wysokości stawek opłat targowych i sposobu ich pobierania.
  3. Przedstawienie projektu komory składowiska odpadów niebezpiecznych na wysypisku miejskim w Jedwabnem, /eternit/

·        wyposażenie wysypiska odpadów w niezbędne urządzenia pomiarowe.

  1. Przedstawienie Porozumienia pomiędzy Powiatem Łomżyńskim a Gminą Przytuły i Gminą Jedwabne w sprawie współfinansowania inwestycji na drodze na odcinku Konopki Chude do granic powiatu.
  2. Przedstawienie wniosku o przyznanie nagrody Panu Robertowi Sutkowskiemu za osiągnięcia w zakresie rozwoju sportu.
  3. Wyrażenie opinii dotyczącej Uchwały Sejmiku Województwa Podlaskiego w sprawie przekształcenia Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. K. Dłuskiego

w Białymstoku.

  1. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie rozwiązania Zespołu Szkół w Jedwabnem.
  2. Odpowiedzi na interpelacje radnych.
  3. Wolne wnioski i zapytania.

- podanie mieszkańców wsi Biodry Kolonia w sprawie remontu drogi.

 

Przebieg obrad:

 

Ad.1

Przewodniczący Rady powitał Burmistrza Jedwabnego, jego zastępcę, skarbnika gminy, zaproszonych gości, sołtysów, Kierowników Zakładów, radnych i wszystkich zebranych, następnie stwierdził prawomocność obrad.

 

Ad.2

Przewodniczący Rady poinformował, że w proponowanym porządku sesji nastąpi

pewna zmiana. W punkcie 15 wstawimy podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie rozwiązania Zespołu Szkół w Jedwabnem. W poprzedniej uchwale dotyczącej rozwiązania Zespołu Szkół nie było zapisu który mówiłby, że po rozwiązaniu zespołu, szkoły wchodzące w jego skład Szkoła Podstawowa i Publiczne Gimnazjum, będą funkcjonowały jako samodzielne jednostki, wyjaśnił Przewodniczący Rady.

Dalsze punkty porządku to 16 i sprawy różne 17, do którego dopiszemy podpunkty prezentacja gospodarstwa agroturystycznego Pana M. Dąbrowskiego z Szostak, oraz ustosunkowanie się do podania mieszkańców wsi Biodry Kolonia w sprawie remontu drogi.

Przewodniczący Rady zapytał czy Rada wyraża zgodę na dopisanie proponowanego punktu i podpunktów do porządku dzisiejszej sesji.

W głosowaniu jawnym na stan 15 radnych obecnych na sesji jest 13 radnych za przyjęciem poprawek i przyjęciem porządku w całości głosowało 13 radnych. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie.

 

 

Ad.3

Przewodniczący stwierdził, że protokół z ostatniej sesji był do wglądu u protokolanta

i każdy radny mógł się z nim zapoznać. Do obecnej chwili nie były zgłoszone żadne uwagi, w związku z tym, kto z radnych jest za przyjęciem protokołu z ostatniej sesji.

W głosowaniu jawnym na stan 15 radnych, obecnych na sesji jest 13 radnych, za przyjęciem protokołu głosowało 13 radnych. Protokół z ostatniej sesji został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad.4

            Interpelacji radni nie zgłaszali.

 

Ad.5

Skarbnik Gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie

gminy na 2004 rok i objaśnił na czym zmiany polegają i czego dotyczą. Objaśnienia w załącznikach do projektu uchwały w załączeniu do protokołu.

Głównie chodzi o wprowadzenie darowizny w kwocie 3 000 zł. otrzymanej od firmy SONAROL na zorganizowanie zawodów sportowych. W związku z tym, że wypadła z SAPARDu droga Konopki Tłuste, trzeba zmienić wydatki budżetowe o kwotę 149 000 zł. jako nasz wkład, a z tej oszczędności dać 7 000 zł. na oczyszczalnię ścieków, 21 000zł. na kanalizację deszczową w ul. Nowej i inne.

Generalnie chodzi o dostosowanie budżetu do aktualnych wydatków bieżących.

W głosowaniu jawnym na stan 15 radnych, na sesji obecnych jest 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

     Uchwała Nr XXI/131/04 w załączeniu do protokołu.

 

Ad.6

Burmistrz poinformował, że przystąpienie do Związku Komunalnego Samorządów

Dorzecza Biebrzy gwarantuje nam korzystanie ze środków funduszu spójności, 11 gmin stanowi większą siłę przebicia, potrzeb mamy wiele w zakresie wodociągów, kanalizacji, ochrony środowiska.

Przewodniczący dodał, że przyjęcie statutu jest formalnością, ponieważ już podejmowaliśmy uchwałę w tej sprawie, nastąpiły jednak pewne zmiany prawne, które należało wprowadzić do statutu. Zmiany są wprowadzane w celu sięgnięcia po środki z funduszu spójności. Zarząd Związku w Grajewie zwrócił się z prośbą o przyjęcie Statutu Związku z naniesionymi poprawkami.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia Statutu Związku Komunalnego Samorządów Dorzecza Biebrzy i zapytał, kto z radnych jest za podjęciem uchwały. W głosowaniu jawnym na stan 15 radnych, na sesji obecnych jest 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

     Uchwała XXI/132/04 w załączeniu do protokołu.

 

Ad.7

            C. Kierzkowska kierownik OPS poinformowała, dlaczego musi być podjęta uchwała

w sprawie warunków przyznawania odpłatności, trybu ich pobierania i zwalniania z opłat za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze. Przyczyna to dostosowanie nowych przepisów do ustaw UE, które weszły w życie z dniem 1 maja 2004 r.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały i zapytał, kto jest za jej podjęciem.

W głosowaniu jawnym na stan 15 radnych, na sesji obecnych jest 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

     Uchwała XXI/133/04 w załączeniu do protokołu.

 

 

Ad.8

            Burmistrz poinformował, że do Gminy wpłynęły dwa wnioski o wyrażenie zgody do

    używania nieodpłatnie, nazwy miasta Jedwabne i herbu Jedwabnego na produktach

    i usługach Zakładu Produkcji Elementów Budowlanych i Kruszywa prowadzonego przez

    A. Męczkowskiego i SONAROL-u prowadzonego przez A. Sowę i S. Najdę. Cieszy fakt

    że na naszym terenie prowadzą działalność zakłady pracy, dają obustronne korzyści.

    Honorowo sponsorują imprezy kulturalno – rozrywkowe i w pewnym stopniu zmniejszają

    bezrobocie. W związku z powyższym szanowna Rada powinna ustosunkować się do tych

    wniosków i zaopiniować określając okres, na jaki pozwala używania powyższych

    oznaczeń.

    Przewodniczący Rady, po dyskusji, zapytał, kto z radnych wyraża zgodę na wydanie

    pozwolenia na nieodpłatne używanie nazwy miasta Jedwabne i herbu Jedwabnego przez

    Zakład Produkcji Elementów Budowlanych i Kruszywa oraz SONAROL na wyrobach

    i usługach tych zakładów na czas nieokreślony.

    W głosowaniu jawnym na stan 15 radnych, na sesji obecnych jest 13 radnych, za pozwoleniem nieodpłatnego używania nazwy i herbu miasta Jedwabne na wyrobach i usługach ZPEBiK oraz SONAROLu na czas nieokreślony głosowało 13 radnych. Opinia pozytywna w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie.

 

Ad.9

            Sprawozdanie z wykonania budżetu za I półrocze 2004 roku przedstawił

M. Czarkowski Skarbnik Gminy. Omówił szczegółowo poszczególne działy i rozdziały zarówno po stronie dochodów jak i wydatków. Sprawozdanie w załączeniu do protokołu.

Skarbnik stwierdził, że mimo iż wydatki na wynagrodzenia stanowią 46% budżetu to jednak zmniejszyły się w stosunku 2003 r. Większość wydatków w tym dziale idzie na wynagrodzenie w oświacie. Biuro zostało skomputeryzowane za kwotę 150 000 zł. jednak że była to darowizna, a nie wydatki z budżetu.

Burmistrz w swoim wystąpieniu przedstawił sprawozdanie z realizacji zadań społeczno-gospodarczych za I półrocze 2004 r. Sprawozdanie z realizacji zadań w załączeniu do protokołu.

I. Chrostowski stwierdził, że subwencje i dotacje maleją, a wydatki rosną. Mamy dużo potrzeb i jest tendencja do wydatkowania, a powinna już w tym roku zarysować się tendencja do oszczędzania. Jeżeli brać kredyty to tylko na ważne zadania jak dofinansowanie SAPARDU.

Burmistrz stwierdził, że wydatki rosną, ponieważ przybywa zadań, a w ślad za nimi nie idą subwencje i dotacje celowe. W związku z tym musimy wykładać środki własne. Inaczej jest z SAPARDEM, my robimy zadania a następnie otrzymujemy zwrot kosztów pomniejszonych o nasz wkład regulaminowy. Jeżeli już zaciągamy kredyty to tylko na konkretne i określone zadania, w tej kwestii decyzję podejmuje Rada.

W głosowaniu jawnym sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy za I półrocze i wystąpienie Burmistrza o realizacji głównych zadań gospodarczych Rada przyjęła do akceptującej wiadomości jednogłośnie.

 

Ad.10

            Skarbnik wyjaśnił, że targowisko przejął KZB, po rezygnacji Pani J. Michałowskiej.

Nie jest rozwiązana kwestia inkasowania opłaty targowej i eksploatacyjnej. Chcemy połączyć  obie opłaty w jedną, ułatwi to pracę. Cała opłata będzie wpłacana do gminy, a KZB jako inkasent będzie otrzymywał prowizję w wysokości 85% zebranych opłat. Nie jest to dużo gdyż od tej kwoty będzie potrącony 22% podatek VAT.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia wysokości i sposobu pobierania opłaty targowej i zapytał, kto z radnych jest za podjęciem uchwały.

W głosowaniu jawnym na stan 15 radnych, obecnych jest 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała podjęta została jednogłośnie.

            Uchwała Nr XXI/134/04 w załączeniu do protokołu.

 

Ad.11

            Przewodniczący Rady powiedział, zgłosiłem wniosek w sprawie projektu komory składowiska odpadów niebezpiecznych, żeby był omówiony na dzisiejszej sesji. Chodzi przede wszystkim o składowanie eternitu. Mieszkańcy wywożą eternit do lasów, na dzikie wysypiska, ponieważ przekazanie go do utylizacji drogo kosztuje. Nie możemy dopuścić do skażenia środowiska, dlatego też potrzebna jest specjalna komora na wysypisku miejskim, do składowania tego surowca. Możemy go magazynować, a potem wysyłać do utylizacji. Istnieje realna możliwość pozyskania środków na ten cel z Funduszu Ochrony Środowiska. Zaczekamy miesiąc lub dwa aż się wyjaśni sprawa, jakiego rzędu dopłat możemy spodziewać się od funduszu.

Drugą ważną sprawą jest wyposażenie składowiska w urządzenia pomiarowe. Chodzi przede wszystkim o wagę wjazdową, której koszt zakupu to wydatek rzędu 60 000 zł. Są to spore wydatki zarówno na projekt komory jak i na zakup wagi, dlatego też tylko sygnalizuję żeby pomyśleć o rozwiązaniu tych problemów w możliwie jak najkrótszym czasie.

 

Ad.12

            A. Łazarski dyr. PZD w Łomży poinformował, że jest projekt umowy Zarządu Powiatu Łomżyńskiego na współfinansowanie przez Powiat oraz gminy Jedwabne i Przytuły asfaltowania drogi Konopki Chude do granic Powiatu na odcinku 8 km. Wkład Powiatu to kwota około 250 000 zł. z czego już część środków wykorzystano na opracowanie dokumentacji technicznej. Propozycja dla gmin to jest dofinansowanie po 244 964 zł. Jest możliwość zmniejszenia wkładu gmin pod warunkiem otrzymania większej pomocy z budżetu Państwa.

D. Rogowski zapytał czy po przeprowadzeniu przetargu jest możliwość, że koszt tej inwestycji się zmniejszy.

Łazarski odpowiedział, że istnieje taka możliwość, ale wahania w kosztach są niewielkie.

W. Waluś powiedział: jeżeli ulice Kościuszki i Nowa nie będą robione to nie wolno rozpoczynać innego zadania w zakresie dróg, takie jest moje zdanie, decyzję natomiast podejmie cała Rada.

D. Rogowski powiedział, że każdy pomysł należy rozpatrzyć i zastanowić się czy daje on nam coś dobrego. Gdyby przeszedł ten lepszy i tańszy wariant, to moglibyśmy go przełknąć i zgodzić się na dofinansowanie.

Radni proponują kwotę 100 000 zł na dofinansowanie w 2005 r.

Przewodniczący Rady stwierdził, jest sprawa oczywista, że jeżeli choć jedna gmina wypadnie to droga nie będzie robiona. Daję to pod rozwagę Rady. Przegłosujmy te dwa warianty, szczególnie ten lepszy. Zapytał, kto z radnych jest za wariantem tańszym, żeby przeznaczyć w 2005 roku na remont drogi Konopki Chude kwotę 100 000 zł.

W głosowaniu jawnym na stan 15 radnych, na sesji jest obecnych 13 radnych, za tańszym wariantem z przeznaczeniem 100 000 zł. na remont drogi w 2005 roku głosowało 9 radnych,

a 4 wstrzymało się od głosu.

 

 

Ad.13

            Burmistrz w ramach przypomnienia wymienił prace, które zostały wykonane na placu szkolnym. Urządzone jest boisko do piłki nożnej, wykonana została nawierzchnia asfaltowa na boisku do piłki ręcznej, siatkówki i koszykówki. Wkład radnych był znaczny, ale również pan Robert Sutkowski poświęcił wiele cennego czasu w realizację tych zadań.

Stroną organizacyjną i nadzorem bezpośrednim zajmował się pan Sutkowski, reaktywował

i ożywił działalność klubu sportowego ,,Victoria”, jest świetnym organizatorem imprez

i zawodów sportowych dla młodzieży szkolnej, w wolnych chwilach ściśle współpracuje

z Radą i Urzędem. W związku z powyższym, niech Rada ustosunkuje się i zadecyduje, czy można w jakiś sposób wynagrodzić panu Sutkowskiemu jego zaangażowanie i wkład

w rozwój sportu w szkole i poza szkołą.

I. Chrostowski stwierdził, że praca była ciężka i należy się podziękowanie, ale nagroda pieniężna to jest inny temat.

W. Waluś powiedział, człowiek zrobił dobrą robotę i trzeba to docenić, proponuję nagrodę w wysokości 2 000 zł.

G. Mioduszewski powiedział, że decyzję o nagrodzie powinien podjąć Burmistrz.

Przewodniczący powiedział, najlepiej będzie jak przegłosujemy tę kwestię. Kto z radnych jest za przyznaniem Panu Sutkowskiemu Nagrody w wysokości 2 000 zł.

W głosowaniu jawnym na stan 15 radnych, obecnych na sesji jest 13 radnych, za przyznaniem nagrody w wysokości 2 000 zł. głosowało 9 radnych, 1 przeciw, a 3 wstrzymało się od głosu.

 

Ad.14

            Burmistrz odczytał pismo Zarządu Województwa Podlaskiego, który zwraca się o wyrażenie opinii na temat uchwały w sprawie przekształcenia Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. K. Dłuskiego w Białymstoku.

J. Gołębiewska stwierdziła, skoro Zarząd sprawę przemyślał i doszli do wniosku że należy przekształcić, to po prostu nie przeszkadzajmy.

Przewodniczący Rady po dyskusji zapytał, kto z radnych jest za pozytywną opinią uchwały Sejmiku Województwa Podlaskiego w sprawie przekształcenia Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. K. Dłuskiego w Białymstoku.

Białymstoku głosowaniu jawnym na stan 15 radnych, na sesji jest obecnych 13 radnych, za pozytywną opinią o uchwale w powyższej sprawie głosowało 12 radnych, a 1 wstrzymał się głosu.

 

Ad.15

            Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie rozwiązania Zespołu Szkół w Jedwabnem. Uchwałą XVI/107/04 rozwiązaliśmy Zespół Szkół, ale nie dopisaliśmy, że Szkoła Podstawowa i Publiczne Gimnazjum stanowią samodzielne jednostki organizacyjne.

W głosowaniu jawnym na stan 15 radnych, obecnych na sesji jest 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

            Uchwała Nr XXI/135/04 w załączeniu do protokołu.

 

Ad.16

            Interpelacji radni nie zgłaszali.

 

Ad.17

            W wolnych wnioskach pan Dąbrowski i pani Ramotowska zaprezentowali zdjęcia i przedstawili krótką informację o działalności gospodarstwa agroturystycznego w Szostakach.

Pan Dąbrowski nadmienił, że liczy na dobrą wolę Rady, gdy zwróci się o przekwalifikowanie gruntu pod zabudowę.

Przewodniczący Rady zapoznał z podaniem mieszkańców wsi Biodry Kolonia w sprawie dofinansowania remontu drogi Biodry - Biodry Kolonia.

E. Skrodzki, że to duży koszt a pieniędzy nie mamy na inne zadania. Mieszkańcy Pieńk  Borowych składali podania na remont drogi od Korytk i też nie przeszedł. Na razie nie możemy pozwolić sobie na tak wysokie koszta.

Burmistrz odpowiedział, że nas to drogo nie będzie kosztowało, a to rozwiąże problem dowozu dzieci do szkoły.

Przy modernizacji drogi Pątnica – Osowiec górka w Janczewie będzie zlikwidowana wraz z przebudową całego skrzyżowania z droga do Pieńk Borowych.

Przewodniczący Rady po dyskusji zapytał, czy Rada wyraża zgodę na przeznaczenie kilku tysięcy złotych na remont drogi Biodry Kolonia.

W głosowaniu jawnym na stan 15 radnych, obecnych na sesji jest 13 radnych, za przeznaczeniem kilku tysięcy złotych na remont drogi głosowało 9 radnych, 1 przeciw, a 3 wstrzymało się od głosu.

Przewodniczący Rady podziękował wszystkim za przybycie. Zamknął obrady sesji słowami: zamykam obrady XXI sesji Rady Miejskiej w Jedwabnem.

Na tym po wyczerpaniu porządku sesję i protokół zakończono.

 

 

 

 

 

 

Protokołował:                                                                         Przewodniczący Rady Miejskiej

 

 

Piotr Brakoniecki                                                                               Józef Goszczycki

 

Rafał Kołakowski

 

Data dodania:
Data upublicznienia: piątek, 3 mar 2006 15:01
Opublikował(a): Marta Laszczkowska
Zaakceptował(a): Marta Laszczkowska
Artykuł był czytany: 3655 razy