PROJEKT UCHWAŁY NR XLV/ /10
z dnia: z dnia 25 czerwca 2010r.
w sprawie: określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Jedwabne
Na podstawie art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), art.18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 r. Nr. 142, poz. 1591 z późn. zm.) – uchwala się, co następuje:
§ 1. 1. Projekt uchwały budżetowej przygotowuje i przedkłada Radzie Miejskiej i Regionalnej Izbie Obrachunkowej Burmistrz Gminy Jedwabne w terminie do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
2. Poprzez czynność ,, przedkłada ‘’ należy rozumieć złożenie projektu budżetu wraz z wymaganą, a określoną niniejszą uchwałą dokumentację Przewodniczącemu Rady Miejskiej.
§ 2. 1. W toku prac nad przygotowaniem projektu budżetu z Burmistrzem współpracują:
- Skarbnik Gminy,
- Sekretarz Gminy,
- Radni Gminy w Jedwabnem,
- Wszyscy kierownicy referatów Urzędu Miejskiego,
- Samodzielne stanowiska pracy Urzędu Miejskiego,
- Kierownicy gminnych jednostek budżetowych i instytucji kultury,
- Kierownik zakładu budżetowego,
- Wszyscy sołtysi.
2. Projekt budżetu opracowuje się na podstawie :
- założeń do projektu budżetu określających m.in. główne cele polityki społecznej,
gospodarczej i finansowej Gminy w roku budżetowym (priorytety do realizacji
w roku budżetowym),
- prognozowanego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych w roku
- budżetowym,
- przewidywanego stanu zatrudnienia, wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,
- planowanych nagród jubileuszowych i odpraw emerytalno – rentowych w roku
- budżetowym,
- podjętych uchwał Rady Miejskiej w Jedwabnem,
- wniosków Komisji Rady i przedstawicieli sołectw Gminy Jedwabne,
- przewidywanych stawek podatków i opłat lokalnych, z uwzględnieniem lokalnej
polityki podatkowej w roku budżetowym,
- informacji nt. przyznanych Gminie Jedwabne kwotach subwencji i dotacji z budżetu
państwa i prognozowanych dochodów z tytułu udziałów w podatkach stanowiących
dochód budżetu państwa.
3. W terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy podmioty wymienione w ust.1 opracowują i przekazują szczegółowe materiały planistyczne wraz z uzasadnieniem do Skarbnika Gminy. Na podstawie zebranych materiałów Skarbnik opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków do projektu uchwały budżetowej. Burmistrz Gminy na podstawie zebranych materiałów przez Skarbnika opracowuje projekt uchwały budżetowej.
§ 3. 1. Projekt uchwały budżetowej powinien zawierać następujące materiały:
1) Zestawienie tabelaryczne prognozowanych dochodów budżetu Gminy według źródeł ich powstawania w pełnej szczegółowości tj. działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej, w podziale na dochody:
a) bieżące
b) majątkowe
2) Zestawienie tabelaryczne wydatków budżetu Gminy w pełnej szczegółowości tj. działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej z wyodrębnieniem:
a) wydatków bieżących , w tym:
- wydatki jednostek budżetowych, w tym:
• wynagrodzenia i składki naliczane od wynagrodzeń
• wydatki związane z realizacją statutowych zadań
- dotacje na zadania bieżące,
- świadczenia na rzecz osób fizycznych,
- wydatki na programy finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej i innych źródeł zagranicznych nie podlegających zwrotowi,
w części związanej z realizacją zadań Gminy Jedwabne,
- obsługę długu,
b) wydatków majątkowych,
3) w planie dochodów i wydatków budżetu gminy wyodrębnia się dochody i wydatki związane z realizacją:
a) zadań z zakresu administracji rządowej i innych zleconych jednostce samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami,
b) zadań wykonywanych na mocy porozumień z organami administracji rządowej,
c) zadań realizowanych w drodze umów lub porozumień miedzy jednostkami samorządu terytorialnego,
4) źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenia nadwyżki budżetu Gminy,
5) przychody i rozchody budżetu Gminy,
6) wydatki na wieloletnie programy inwestycyjne,
7) wydatki na inwestycje roczne,
8) wydatki na programy i projekty realizowane za środków pochodzących z budżetu Unii
Europejskiej i innych źródeł zagranicznych nie podlegających zwrotowi,
9) limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych na:
a) pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu,
b) finansowanie planowanego deficytu,
c) spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów
i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych,
d) wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących
z budżetu Unii Europejskiej,
10) wydatki budżetu wynikające z Funduszu sołeckiego z podziałem na poszczególne sołectwa,
11) zakres i kwoty dotacji podmiotowych,
12) zakres i kwoty dotacji przedmiotowych,
13) zakres i kwoty dotacji celowych,
14) plan przychodów i kosztów samorządowego zakładu budżetowego,
15) plan dochodów oraz wydatków rachunku dochodów jednostek budżetowych, o których mowa w art.223 ust.1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
oraz wydatków nimi finansowanych,
16) dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz wydatki na realizację zadań określonych w Gminnym Programie Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Zwalczania Narkomanii,
17) rezerwę celową na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego,
18) rezerwę ogólną i ewentualnie rezerwy celowe.
2. Upoważnienia dla Burmistrza Gminy do:
1) zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na:
- pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu,
- sfinansowanie planowanego deficytu,
- spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów
i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych,
- wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących
z budżetu Unii Europejskiej,
2) zaciągania zobowiązań:
- na finansowanie wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne oraz na Programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z Budżetu Unii Europejskiej oraz innych środków pochodzących ze źródeł zagranicznych nie podlegających zwrotowi,
- z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania Gminy i termin zapłaty upływa w roku następnym,
3) dokonywania zmian w planie wydatków w ramach działów klasyfikacji budżetowej polegających na zmianach między wydatkami bieżącymi i majątkowymi, z wyłączeniem zmian dotyczących wieloletnich programów inwestycyjnych,
4) lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowych w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu gminy,
5) inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu.
§ 4. 1. Projekt uchwały budżetowej Burmistrz przyjmuje w formie zarządzenia,
a następnie przekazuje :
1) Przewodniczącemu Rady Miejskiej,
2) Regionalnej Izbie obrachunkowej w Białymstoku, w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
3) Wraz z projektem uchwały budżetowej Burmistrz Gminy przedkłada uzasadnienie do projektu uchwały budżetowej. Uzasadnienie zawiera m.in. omówienie głównych celów i założeń do projektu uchwały budżetowej.
§ 5. 1. Przewodniczący Rady Miejskiej niezwłocznie przekazuje projekt uchwały budżetowej wraz z informacją opisową do zaopiniowania stałym Komisjom Rady oraz wyznacza termin sesji.
2. Komisje Rady w terminie 14 dni od otrzymania materiałów odbywają posiedzenia, na których formułują na piśmie swoje opinie o projekcie uchwały budżetowej.
3. Opinie Komisji przedstawiane są właściwej komisji d/s budżetu, która w terminie nie dłuższym niż 7 dni od daty ich otrzymania formułuje ostateczną opinię i przedkłada ją Burmistrzowi Gminy.
4. Wprowadzenie zmian w projekcie uchwały budżetowej i zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenie deficytu budżetu Gminy przysługuje wyłącznie Burmistrzowi Gminy.
§ 6. 1. Uchwałę budżetową Rada Miejska uchwala do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do dnia 31 stycznia roku budżetowego.
2. W porządku obrad Sesji Rady Miejskiej, na której będzie rozpatrywany projekt uchwały budżetowej powinny być uwzględnione następujące punkty :
1) przedstawienie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem Burmistrza,
2) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej,
3) przedstawienie opinii Komisji Rady właściwej d/s budżetu,
4) dyskusja nad projektem uchwały budżetowej,
5) głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.
§ 7. W sprawach nieuregulowanych niniejszą uchwałą mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych, inne ustawy, a także akty wykonawcze do tych ustaw.
§ 8. Traci moc Uchwała Nr XIV/72/07 Rady Miejskiej w Jedwabnem z dnia
18 października 2007 roku w sprawie procedury uchwalania budżetu gminy oraz rodzaju
i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu gminy.
§ 9. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy.
§ 10. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Kazimierz Załuska
§ 1. 1. Projekt uchwały budżetowej przygotowuje i przedkłada Radzie Miejskiej i Regionalnej Izbie Obrachunkowej Burmistrz Gminy Jedwabne w terminie do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
2. Poprzez czynność ,, przedkłada ‘’ należy rozumieć złożenie projektu budżetu wraz z wymaganą, a określoną niniejszą uchwałą dokumentację Przewodniczącemu Rady Miejskiej.
§ 2. 1. W toku prac nad przygotowaniem projektu budżetu z Burmistrzem współpracują:
- Skarbnik Gminy,
- Sekretarz Gminy,
- Radni Gminy w Jedwabnem,
- Wszyscy kierownicy referatów Urzędu Miejskiego,
- Samodzielne stanowiska pracy Urzędu Miejskiego,
- Kierownicy gminnych jednostek budżetowych i instytucji kultury,
- Kierownik zakładu budżetowego,
- Wszyscy sołtysi.
2. Projekt budżetu opracowuje się na podstawie :
- założeń do projektu budżetu określających m.in. główne cele polityki społecznej,
gospodarczej i finansowej Gminy w roku budżetowym (priorytety do realizacji
w roku budżetowym),
- prognozowanego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych w roku
- budżetowym,
- przewidywanego stanu zatrudnienia, wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,
- planowanych nagród jubileuszowych i odpraw emerytalno – rentowych w roku
- budżetowym,
- podjętych uchwał Rady Miejskiej w Jedwabnem,
- wniosków Komisji Rady i przedstawicieli sołectw Gminy Jedwabne,
- przewidywanych stawek podatków i opłat lokalnych, z uwzględnieniem lokalnej
polityki podatkowej w roku budżetowym,
- informacji nt. przyznanych Gminie Jedwabne kwotach subwencji i dotacji z budżetu
państwa i prognozowanych dochodów z tytułu udziałów w podatkach stanowiących
dochód budżetu państwa.
3. W terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy podmioty wymienione w ust.1 opracowują i przekazują szczegółowe materiały planistyczne wraz z uzasadnieniem do Skarbnika Gminy. Na podstawie zebranych materiałów Skarbnik opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków do projektu uchwały budżetowej. Burmistrz Gminy na podstawie zebranych materiałów przez Skarbnika opracowuje projekt uchwały budżetowej.
§ 3. 1. Projekt uchwały budżetowej powinien zawierać następujące materiały:
1) Zestawienie tabelaryczne prognozowanych dochodów budżetu Gminy według źródeł ich powstawania w pełnej szczegółowości tj. działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej, w podziale na dochody:
a) bieżące
b) majątkowe
2) Zestawienie tabelaryczne wydatków budżetu Gminy w pełnej szczegółowości tj. działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej z wyodrębnieniem:
a) wydatków bieżących , w tym:
- wydatki jednostek budżetowych, w tym:
• wynagrodzenia i składki naliczane od wynagrodzeń
• wydatki związane z realizacją statutowych zadań
- dotacje na zadania bieżące,
- świadczenia na rzecz osób fizycznych,
- wydatki na programy finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej i innych źródeł zagranicznych nie podlegających zwrotowi,
w części związanej z realizacją zadań Gminy Jedwabne,
- obsługę długu,
b) wydatków majątkowych,
3) w planie dochodów i wydatków budżetu gminy wyodrębnia się dochody i wydatki związane z realizacją:
a) zadań z zakresu administracji rządowej i innych zleconych jednostce samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami,
b) zadań wykonywanych na mocy porozumień z organami administracji rządowej,
c) zadań realizowanych w drodze umów lub porozumień miedzy jednostkami samorządu terytorialnego,
4) źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenia nadwyżki budżetu Gminy,
5) przychody i rozchody budżetu Gminy,
6) wydatki na wieloletnie programy inwestycyjne,
7) wydatki na inwestycje roczne,
8) wydatki na programy i projekty realizowane za środków pochodzących z budżetu Unii
Europejskiej i innych źródeł zagranicznych nie podlegających zwrotowi,
9) limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych na:
a) pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu,
b) finansowanie planowanego deficytu,
c) spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów
i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych,
d) wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących
z budżetu Unii Europejskiej,
10) wydatki budżetu wynikające z Funduszu sołeckiego z podziałem na poszczególne sołectwa,
11) zakres i kwoty dotacji podmiotowych,
12) zakres i kwoty dotacji przedmiotowych,
13) zakres i kwoty dotacji celowych,
14) plan przychodów i kosztów samorządowego zakładu budżetowego,
15) plan dochodów oraz wydatków rachunku dochodów jednostek budżetowych, o których mowa w art.223 ust.1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
oraz wydatków nimi finansowanych,
16) dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz wydatki na realizację zadań określonych w Gminnym Programie Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Zwalczania Narkomanii,
17) rezerwę celową na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego,
18) rezerwę ogólną i ewentualnie rezerwy celowe.
2. Upoważnienia dla Burmistrza Gminy do:
1) zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na:
- pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu,
- sfinansowanie planowanego deficytu,
- spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów
i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych,
- wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących
z budżetu Unii Europejskiej,
2) zaciągania zobowiązań:
- na finansowanie wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne oraz na Programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z Budżetu Unii Europejskiej oraz innych środków pochodzących ze źródeł zagranicznych nie podlegających zwrotowi,
- z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania Gminy i termin zapłaty upływa w roku następnym,
3) dokonywania zmian w planie wydatków w ramach działów klasyfikacji budżetowej polegających na zmianach między wydatkami bieżącymi i majątkowymi, z wyłączeniem zmian dotyczących wieloletnich programów inwestycyjnych,
4) lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowych w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu gminy,
5) inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu.
§ 4. 1. Projekt uchwały budżetowej Burmistrz przyjmuje w formie zarządzenia,
a następnie przekazuje :
1) Przewodniczącemu Rady Miejskiej,
2) Regionalnej Izbie obrachunkowej w Białymstoku, w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
3) Wraz z projektem uchwały budżetowej Burmistrz Gminy przedkłada uzasadnienie do projektu uchwały budżetowej. Uzasadnienie zawiera m.in. omówienie głównych celów i założeń do projektu uchwały budżetowej.
§ 5. 1. Przewodniczący Rady Miejskiej niezwłocznie przekazuje projekt uchwały budżetowej wraz z informacją opisową do zaopiniowania stałym Komisjom Rady oraz wyznacza termin sesji.
2. Komisje Rady w terminie 14 dni od otrzymania materiałów odbywają posiedzenia, na których formułują na piśmie swoje opinie o projekcie uchwały budżetowej.
3. Opinie Komisji przedstawiane są właściwej komisji d/s budżetu, która w terminie nie dłuższym niż 7 dni od daty ich otrzymania formułuje ostateczną opinię i przedkłada ją Burmistrzowi Gminy.
4. Wprowadzenie zmian w projekcie uchwały budżetowej i zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenie deficytu budżetu Gminy przysługuje wyłącznie Burmistrzowi Gminy.
§ 6. 1. Uchwałę budżetową Rada Miejska uchwala do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do dnia 31 stycznia roku budżetowego.
2. W porządku obrad Sesji Rady Miejskiej, na której będzie rozpatrywany projekt uchwały budżetowej powinny być uwzględnione następujące punkty :
1) przedstawienie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem Burmistrza,
2) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej,
3) przedstawienie opinii Komisji Rady właściwej d/s budżetu,
4) dyskusja nad projektem uchwały budżetowej,
5) głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.
§ 7. W sprawach nieuregulowanych niniejszą uchwałą mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych, inne ustawy, a także akty wykonawcze do tych ustaw.
§ 8. Traci moc Uchwała Nr XIV/72/07 Rady Miejskiej w Jedwabnem z dnia
18 października 2007 roku w sprawie procedury uchwalania budżetu gminy oraz rodzaju
i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu gminy.
§ 9. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy.
§ 10. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Kazimierz Załuska