Sprostowanie lub uzupełnienie aktu stanu cywilnego
Miejsce załatwienia sprawy
Urząd Stanu Cywilnego w Jedwabnem
ul. Żwirki i Wigury 3 pok. 14
tel. (86) 2172356
ul. Żwirki i Wigury 3 pok. 14
tel. (86) 2172356
Wymagane dokumenty
Z wnioskiem o sprostowanie lub uzupełnienie aktu stanu cywilnego należy wystąpić do kierownika urzędu staniu cywilnego, który sporządził akt stanu cywilnego. Należy przedłożyć dowód wniesienia opłaty skarbowej w wysokości 39 zł za odpis zupełny aktu stanu cywilnego wydawany po dokonaniu czynności.
Jeżeli podstawą sprostowania lub uzupełnienia będzie dokument zagraniczny, należy załączyć ten dokument wraz z jego urzędowym tłumaczeniem na język polski. Dokument ten powinien zawierać dane podlegające sprostowaniu lub uzupełnieniu, stwierdzać zdarzenie wcześniejsze i dotyczyć tej samej osoby lub jej wstępnych (np. rodziców).
Jeżeli sprostowanie lub uzupełnienie aktu stanu cywilnego ma nastąpić na podstawie materiałów archiwalnych należy załączyć uwierzytelniony odpis lub wypis lub uwierzytelnioną reprodukcję tych materiałów.
Jeżeli akt stanu cywilnego będzie prostowany lub uzupełniany na podstawie polskiego aktu stanu cywilnego nie ma potrzeby przedkładania odpisu takiego aktu.
Jeżeli podstawą sprostowania lub uzupełnienia będzie dokument zagraniczny, należy załączyć ten dokument wraz z jego urzędowym tłumaczeniem na język polski. Dokument ten powinien zawierać dane podlegające sprostowaniu lub uzupełnieniu, stwierdzać zdarzenie wcześniejsze i dotyczyć tej samej osoby lub jej wstępnych (np. rodziców).
Jeżeli sprostowanie lub uzupełnienie aktu stanu cywilnego ma nastąpić na podstawie materiałów archiwalnych należy załączyć uwierzytelniony odpis lub wypis lub uwierzytelnioną reprodukcję tych materiałów.
Jeżeli akt stanu cywilnego będzie prostowany lub uzupełniany na podstawie polskiego aktu stanu cywilnego nie ma potrzeby przedkładania odpisu takiego aktu.
Gdzie odebrać formularze:
Urząd Miejski w Jedwabnem
ul. Żwirki i Wigury 3
pok. nr 14
ul. Żwirki i Wigury 3
pok. nr 14
Opłaty:
39,00 zł.
Inne wskazówki, uwagi:
Jeżeli w akcie stanu cywilnego figurują nieprawidłowości, błędy lub brakuje danych wymaganych przez prawo, możliwe jest odpowiednio sprostowanie lub uzupełnienie takiego aktu.
Sprostowanie oraz uzupełnienie aktu stanu cywilnego może nastąpić w trybie administracyjnym lub sądowym.
Administracyjne sprostowanie lub uzupełnienie aktu stanu cywilnego dokonywane jest przez kierownika urzędu stanu cywilnego z urzędu lub na wniosek:
- osoby, której akt dotyczy lub jej przedstawiciela ustawowego (np. rodzica dziecka),
- osoby mającej w tym interes prawny,
- prokuratora.
Sprostowanie oraz uzupełnienie aktu stanu cywilnego może nastąpić w trybie administracyjnym lub sądowym.
Administracyjne sprostowanie lub uzupełnienie aktu stanu cywilnego dokonywane jest przez kierownika urzędu stanu cywilnego z urzędu lub na wniosek:
- osoby, której akt dotyczy lub jej przedstawiciela ustawowego (np. rodzica dziecka),
- osoby mającej w tym interes prawny,
- prokuratora.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U.2014 r. poz. 1741 z późn. zm.).
Opracował
Małgorzata Grądowska
Odpowiedzialny za aktualizację informacji:
Małgorzata Grądowska
Zatwierdził
Małgorzata Grądowska
Data sporządzenia
sobota, 14 cze 2003 13:58
Data zatwierdzenia
sobota, 14 cze 2003 14:00
Pliki do pobrania:
- Podanie o sprostowanie aktu (doc) 15 kwi 2008 08:48 0,02 MB
- Podanie o uzupełnienie aktu (doc) 15 kwi 2008 08:51 0,02 MB